Xenonvalot

Aloittaja rami, 06.12.13 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

rami

A3 vm-2014 Xenonit kummastuttaa kun ajaa kuoppaisella tiellä.
Tapahtuu sellainen ilmiö,että valokiila pomppii tärinän mukaan.
Valot ovat aivan kun ne olisivat jotenkin irrallaan tai huonosti kiinnitetty. :-\

Jonny

Aama ilmiö uudessa A6:ssa. Edellisessä autossa oli myös sama.
Audi A6 2.0 TFSI Multitronic Sedan Business S/S MY14

HiTecci

Olisiko säätömoottoreita nopeutettu tai rakennetta muutoin muutettu => kerkiää jo pienempiinkin alustan korkeuden muutoksiin = automaattinen korkeudensäätö se niitä fikkareita kuopissakin siis heiluttelee 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakke2013

VW Golfissa (vm 2013) sama juttu. Ei haittaa minua.

Vice

Itse pidän "lyhyiden"valojen kantamaa melko lyhyenä.., vertailuna 5-srj BMW. Siinä lyhyet selkeästi pidemmällä ja leveämmällä keilalla.
"Pitkä"valot tässä A3:ssa on OK.

Olen harkinnut polttimoiden vaihtoakin (tosin ensin voisi tarkistaa suuntauksen), jostain muistan lukeneeni lähivalojen suuntauksen olleen A3:n testissä melko alas...

Onko muut ollut tyytyväisiä auton valoihin erityisesti lähivaloihin.

Nudde

LainaaOlen harkinnut polttimoiden vaihtoakin (tosin ensin voisi tarkistaa suuntauksen), jostain muistan lukeneeni lähivalojen suuntauksen olleen A3:n testissä melko alas...

Onko muut ollut tyytyväisiä auton valoihin erityisesti lähivaloihin.

En ole ollut tyytyväinen, edelliseen neloseen mitä minulla oli nämä ovat kuin pienet tuikut, pitkät OK. Olen kysellyt huollossa että ovatko oikein suunnatut, ja kuulemma olivat, katsoivat sen. Pettymys on valot.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 07.12.13 - klo:00:20
En ole ollut tyytyväinen, edelliseen neloseen mitä minulla oli nämä ovat kuin pienet tuikut, pitkät OK. Olen kysellyt huollossa että ovatko oikein suunnatut, ja kuulemma olivat, katsoivat sen. Pettymys on valot.
Tuppaavat vaan huollossa säätämään ne valot päin p*rsettä, joten en vetäisi huollon mielipiteistä minkään valtakunnan johtopäätöksiä. Aikoinaan omassa golffissa säädettiin valojen alenema toistuvasti johonkin 3-5% hujakoille, jolloin kantamaa oli lähivaloilla huimat 10m. Itse ne piti aina säätää kunnollisiksi.

Nudde

LainaaTuppaavat vaan huollossa säätämään ne valot päin p*rsettä, joten en vetäisi huollon mielipiteistä minkään valtakunnan johtopäätöksiä. Aikoinaan omassa golffissa säädettiin valojen alenema toistuvasti johonkin 3-5% hujakoille, jolloin kantamaa oli lähivaloilla huimat 10m. Itse ne piti aina säätää kunnollisiksi.

ok, eli pitäisi itse hoitaa se asia kuntoon, täytyy ihmetellä lisää.

McHendry

Myönnettäköön heti kättelyssä oma avuttomuus kaikkeen vähääkään teknisempään huoltamisen liittyen.

Sitten kysymys, onko suositusta tai kokemusta missä pk- seudulla voi tsekkauttaa huoltoa lukuunottamatta nuo säädöt? Onko adaptiivisilla valolla vaikutusta eli uskaltaako niitä yleensä säädättää vai kannattaako jättää tehtaan tekoset voimaan? Tai mistä mattimeikäläinen haistaisi mahdollisen ongelman säädöissä, audin erityisesti pitkät kun ei kummoiset ole. Lähivalot kai testien perusteella hyvät.
A6 Avant 2.0 TFSI -13
Ex. A5 SB 2.0TFSI Quattro -10

rami

On aika jännää kun toiset puhuu toista. Toisilla on hyvät lähivalot Audissa ja toisilla hyvät kaukovalot.
En kuitenkaan meni tehtaanarvoja rassauttamaan jos ei polttimoita tms. ole vaihdettu.
Tuskimpa ne tehtaalla on ihan pöheikköön vedetty.

icemii

Kyllä ne herkästi vaan on tehtaalta/ maahantuojan luovutushuollon jälkeen usein miten sattuu. katsoin juuri tm koeajon niin a3 lähivalot arvosteltiin (oikein säädettynä) hyviksi ja kaukovaloilla puolestaan leveys oli hyvä mutta pituus tosi vaatimaton

rami

No voidaan niitä säädellä mielin määrin mutta useimmiten menee enemmän pöheikköön.

Warlord

Mulla on kanssa se tuntuma, että tosi lähelle näyttää lähivalot.
VW Polo mk.6

- Heavy Metal will never die!! -

sakke2013

Minulla on uusi Golf, enkä halua sekaantua audimiesten autoihin, mutta oman autoni xenonit näyttivät mielestäni liian ylös. Kävin tarkistuttamassa niitä merkkihuollossa ja nyt ne ovat tosi hyvät. Lähivalot Golfissakin näyttävät aika lähelle.

Joten rohkeasti vaan merkkihuoltoon laittamaan valot kuntoon. Sitä varten takuu on.

rami

Tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus ei ollut valojen säätäminen vaan kysymys oli siitä kun Xenonit tärisee kuoppaisella tiellä jonka huomaa tärisevästä valokiilasta.
Ei se kyllä mistään valoautomatiikan automaatiisäädöstä johdu taisen nopeudesta.
Kyllä sen täyttyy johtua sen ripustuksesta tms.
Ihmetyttää nuo TÃ,,RISEVÃ,,T Xenonit.
Tuntuu,että muillakin on vastaavaa ilmiötä niin olkoon.  :-[

Ktk

Imho, linssityyppisten xenonien tärinä kuopissa on kyllä ihan normaalia.

Omegapo

Omassa -11 mallin A4 myös tärisee xenonit terävämmässä täristyksessä, mutta hyvä nyt tiedän että se on normaalia, itsekin ajattelin, että on vähintäänkin linssit nyt irti  ???
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI S-tronic Open Sky Edition Business Sport -16

Vice

Lainaus käyttäjältä: rami - 09.12.13 - klo:11:59
Tämän ketjun alkuperäinen tarkoitus ei ollut valojen säätäminen vaan kysymys oli siitä kun Xenonit tärisee kuoppaisella tiellä jonka huomaa tärisevästä valokiilasta. ...

Topikkihan koskee Xenonvaloja (yleisesti?), joten eiköhän siihen alle voi kaiken laittaa koskien Xenonvaloja (?). Myös sen valojen säätämisen. Tuskin kannattaa sen takia uutta topikkia avata... Etenkin kun se on paljon enemmän keskustelua herättänyt kuin alkuperäinen kysymys valokeilan pomppimisesta.

Vielä palatakseni valojen säätöön täytyy, kun kerkeän käydä huollossa asiasta kysymässä. Jos eivät siellä tee mitään täytyy kokeilla itse säätää tai vaihtaa polttimot. Mielenkiintoista oli, että yksi kommentti tuli sen puolesta, että lähivalot OK, mutta kaukovalot "huonot". Omassani kuten valtaosa muistakin kommentoineista todennut lähivalojen olevan "huonot" ja kaukovalojen OK. Edelleen epäilen (omassa autossani) tämän johtuvan valojen säädöistä.
Joka tapauksessa lähivalojen kantama nykyisellään on onneton...

Nudde

LainaaJoka tapauksessa lähivalojen kantama nykyisellään on onneton...

juuri näin, missä voisi säätää noita kohilleen, huollossa sanoivat että mun on ok.

kaide

Ihan sellainen yleinen kysymys herää kun lukee näitä : Mitä hyötyä koko xenoneista edes on ? Omien kokemusten mukaan kunnolliset hehkulankavalot näyttää ihan sen saman kun xenonit , olkoonkin että valo on kusenväristä .   Omalle kohdalle ei ole sattunut vielä autoa jossa xenonit olisivat sen mahdollisenn lisähinnan arvoiset . Jos nyt sattuvat vakiona tulemaan niin olkoon .
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

HoXXma

#20
Lainaus käyttäjältä: kaide - 09.12.13 - klo:20:11
Ihan sellainen yleinen kysymys herää kun lukee näitä : Mitä hyötyä koko xenoneista edes on ? Omien kokemusten mukaan kunnolliset hehkulankavalot näyttää ihan sen saman kun xenonit , olkoonkin että valo on kusenväristä .   
Ei nyt sentään. :o Taitaa xenonien valoteho olla noin kolminkertainen halogeenipolttimoihin nähden (n. 1000lm vs. 3000lm). Lisäksi tehonkulutus on xenoneissa kolmanneksen pienempi. Polttimoiden käyttöikä lienee lähes kymmenkertainen xenonien hyväksi.

Vice

Lainaus käyttäjältä: kaide - 09.12.13 - klo:20:11
Ihan sellainen yleinen kysymys herää kun lukee näitä : Mitä hyötyä koko xenoneista edes on ? Omien kokemusten mukaan kunnolliset hehkulankavalot näyttää ihan sen saman kun xenonit , olkoonkin että valo on kusenväristä .   Omalle kohdalle ei ole sattunut vielä autoa jossa xenonit olisivat sen mahdollisenn lisähinnan arvoiset . Jos nyt sattuvat vakiona tulemaan niin olkoon .
5-sarjan BMW:n xenonvalot ovat todella hyvät. BMW:n lähivalojen kantama on lähempänä A3 kaukovaloja kuin lähivaloja. Kaukovalot siinä myös ovat hyvät. Omalla kohdalla A3 (8V) on ensimmäinen, jossa olen pettynyt lähivalojen xenoneihin jopa edellisessä A3 (8P) ne oli paremmat (joskaan eivät loistavat olleet siinäkään). Mulla taitaa olla lähemmäs 10v, kun olen omistanut auton jossa hehkulankavalot on ollut joten en osaa sanoa kuinka suuri ero xenonien eduksi on tänä päivänä, mutta vaihtaessa autoa aikanaan hehkuista -> xenoneihin (Skoda octavia) niin muistan xenonien olleen (selkeästi?) paremmat.

V-O

Lainaus käyttäjältä: HoXXma - 09.12.13 - klo:20:37
Taitaa xenonien valoteho olla noin kolminkertainen halogeenipolttimoihin nähden (n. 1000lm vs. 3000lm).
Mutta silti ratkaisevaa on se miten hyvin valot valaisee.

Esmes A4:n valokeilan pituus, Xenon/Halogeeni:
Pitkät: 130m/115 m
Lyhyet: 105m/70m

Silti erään kilpailevan saksalaisen halogeeneilla valokeilan pituus pitkillä on 190m. Eli ei kannata ehkä liikaa keskittyä valotehoon?


Ktk

Pelkkä valokeilan pituus nyt ei kerro valojen hyvyydestä puoliakaan.

V-O

Mrk on oikeassa.

Mutta kerro vielä, mitä iloa on Xenonien kolminkertaisesta valotehosta, jos Xenonien valokuvion 5 lux raja on 130 m ja halogeenien 190 m?


meisterstuck

Joo, valotehoa kyllä on, lähivalot vaan näyttää liian lähelle. Kuvio on terävärajainen, eikä anna hajavaloakaan etemmäs.
Huollossa sanoivat, että korkeussäätö on just kohillaa.

Kävin katsastajalla näyttämässä, todettiin yhdessä, että säätöä olisi varaa hieman nostaa.

Pitänee viedä pajalle ja pyytää josko maksua vastaan saisi valot säädettyä. (Eli himpun vaille sallitusta ylärajasta)

Ktk

Lainaus käyttäjältä: V-O - 09.12.13 - klo:22:02
Mrk on oikeassa.

Mutta kerro vielä, mitä iloa on Xenonien kolminkertaisesta valotehosta, jos Xenonien valokuvion 5 lux raja on 130 m ja halogeenien 190 m?

Eihän siitä mitään iloa olekkaan. Se vain kertoo siitä että valaisin on muuten vaan paska. Ja sitähän ovat suurin osa esim. linssityyppisistä bi-xenon pitkistä, ne kun ovat kaukovalon osalta täysiä kompromisseja. (Jos vastaava valaisintyyppi toteutettaisiin vaikkapa normi H7 polttimolla niin sitten se vasta paska olisikin.)

Vastaavalla valaisintekniikalla toteutettu halogeeni vs xenon, xenon pieksee aina. Autonvalmistajia vaan ei kiinnosta hevon vittuakaan tehdä oikeasti kunnon kaukovaloja, koska se maksaa, ja koska päämarkkina-alueilla kaukovalon tärkein tehtävä lienee valomerkkien antaminen.

rami

Elikkä on vaan mielikuvituksen tuotetta mennä säädättämään Xenoneja tehtaanjäljiltä.

Kyllä kaiketi ne siellä linjastolla säädetään ja varmaan esisäätökin on niin kohdallaan ettei paljon tarvitse rassailla.
Rauhoittukaa nyt noiden säätöjen kanssa ainaki uusissa pirsseissä.
Ei minun ole kyllä koskaan tarvinnut uusien autojen valoja säädellä vaikka olen ostanut lukuisia pirssejä. ;D ;D ;D

Ktk

Lainaus käyttäjältä: rami - 09.12.13 - klo:23:46
Elikkä on vaan mielikuvituksen tuotetta mennä säädättämään Xenoneja tehtaanjäljiltä.

Ei välttämättä noinkaan, kyllä niissa on heittoa välillä. Tosin valojen suuntamiseen ei tarvita korjaamoa saatikka mitään suuntauspönttöjä jos osaa asiansa. 99 % ei osaa. Mä osaan. Ruuvari, tasainen piha ja sopiva seinä + pimeä tie ja pikkasen ajoa. Enemmän persiillään ne aina ovat olleet jos korjaamo on koskenut vs minä. (Ja tässähän ei oteta huomioon sitä että esim. eräät xenonit pitäisi säätää testerin persiissä jottei tule vahinkoa, en tosin ole mitään saanut koskaan paskaksi.)

rami

Sepä voikin olla niin,että mikä sinun silmään näyttää oikealta ei taasen olekkaan mittalaitteiden ja säännösten mukainen.
Rassaa ken haluaa minä en ainakaan mene tehdasuuden auton valoja rassaileen jos ei ensikatsastuksessa ole valojenpuolesta mitään häikkää. :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy