Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - JPN_V70D3OR

#1
ID.4 / Vs: Ilmastoinnin huolto
26.04.24 - klo:11:07
Jos se toimii, niin älä korjaa. IMHO, juuri jatkuva huoltoletkujen kytkeminen ja irroittaminen kuluttaa huoltoliittimien tiivisteitä ja altistaa vuotamiselle.

Paras huolenpito on, salli ilmastoinnin toimia aina - älä käytä eco tms. toimintoja. Tällöin tiivisteet saavat tarvitsemansa voitelun.
#2
Volkswagen / Vs: ID.7
08.03.24 - klo:14:53
ID.7 Tourer julkaistiin tänään 60ke (samalla sedanin hintaa viilattiin maltillisesti tonnilla alaspäin).

Aika hyvin varusteltu jo perusmallina, mutta käytännössä 2370,- Interior Style & Wellness Plus -paketti otettava, mikäli takapenkillä on usein matkustajia - kuten tämän kokoisessa kärryssä tapaa olemaan.

Bling-blingin lisäksi ko. rahalla saa mm.


[6C4] Ikkunaturvaverhot sivuilla, sivuturvatyynyt edessä ja takana, keskiturvatyyny

[4A4] Lämmitettävät takasivuistuimet

[3IA] Sähkösäätöiset ErgoActive-istuimet edessä muistitoiminnoin, reisituen pituussäätö

Vetopaino 1000kg on hieman niukka (1165,-).

Mutta kaiken kaikkiaan - aika vaikuttava paketti. Joskohan sen saisi tammikuun toimitukseen viidellä kympillä ;D
#3
Yleinen VAG-keskustelu / Vs: EGR takuu
19.12.23 - klo:09:07
Mikäli et maksanut euroakaan edellisestä vaihdosta, niin silloin alkuperäinen takuuaika ei ole jatkunut.

Kuten todettua virhevastuulla ei ole määräaikaa, mutta tällöin näyttövastuu on kuluttajalla. Myöskään kuluitta ei voi odottaa selviävänsä, koska saadulle käyttöhyödylle lasketaan arvoa. Toisaalta kun rahaa liikkuu, niin vaihdolle saa sitten myöskin takuun.

Aina virhevastuun käyttäminen ei välttämättä tule edulliseksi, vaikka 'goodwillinä' tarjottaisiin esim 50% vastaantuloa. Marmorilla saatetaan vaihtaa suuria kokonaisuuksia (vaikkapa vaihteisto), ettei tod.näk. hajoa tulevan takuuajan kuluessa, korjaamisen sijaan.

#4
Ohjeet ja vinkit / Vs: Pyörän pultit
04.12.23 - klo:08:43
Pieni tippa öljyä kierteen alkuun ja kiristys 100nm, ovat aina auenneet nirskumatta, eivätkä löystyneet itsekseen.

Pyörännavasta irtisaaminen meni toisinaan riitelyksi, siihenkin kun pyyhkäisee öljytipan loppui ongelmat.
#5
Paisarin kyljessä 'Silicat' teksti, mikäli siellä on sellainen. Jäähdytysnesteen alk.peräinen silikaatti kuluu ja tuosta pussista liukenee sitä lisää. Nämä ovat näitä huoltovapaita ratkaisuja! Säästetään leasing-yhtiöltä pari sataa alun huoltokuluissa, niin myöhemmin huolto voi laskuttaa tonneja osien vaihtamisesta.
#6
Yleensähän pumppu vaihdetaan siinä samalla varmuuden vuoksi, kun ei paljoa maksa muun rempan ohessa.

Mikäli pumpun vaihtamiseksi ei tarvitse koskea jakopäähän, niin eipä tuota tarvinne vaihtaa, IMHO. Pumpun akselissa lienee juorureikä, mikä kertoo sitten vaihdon tarpeesta tiputtelemalla nestettä.
#7
Lainaus käyttäjältä: JJR1 - 31.10.23 - klo:06:26Climatronic oli kunnossa mutta merkkihuollon diagnoosi oli että lämppärin kenno tulee vaihtaa. Ja vaihto korjasi tilanteen. Silikaattia tässä vuosimallissa ei ollut.
Onko sinne joskus lisätty vääränlaista jäähdytysnestettä, vai mikä sen olisi voinut tukkia???

Kennon vaihto taitaa olla aika työläs harjoistus, ja koska se ei vuoda, niin joku pienempi paja voisi koettaa puhdistamista. Marmorihan ei tuollaista tod.näk. tarjoa, vaan laittaa uutta osaa niin paljon, ettei vahingossakaan tule 2v takuuaikana reklamaatiota.
#8
Lainaus käyttäjältä: JJR1 - 15.10.23 - klo:15:41
Ilmaa tulee kyllä. Joku arveli tukkeutunutta kennoa. Mutta kiitti vinkistä katotaan tuokin.
Mun kärryssä ei ole tuota 'Mit Silicat' leimaa, eli ei ole pussia hajoamassa.
#9
Ilmaa kuitenkin tulee?

Arvaisin tyyppiominaisuuden olevan syynä, vikakoodit lukemalla tietty ei tarvitsi:http://www.vagarena.fi/index.php?topic=53389.msg795780#msg795780
#10
Born / Vs: Cupra Born
31.08.23 - klo:14:14
Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 31.08.23 - klo:14:05
Kappas, K-Auto tiputti Bornin hintoja (ainakin) syyskuun ajaksi 5000 eurolla. Hinnat alkaen noin 37 000 euroa. Olisi voinut vetäistä ostohousut jo jalkaan jos näihin olisi saanut oikean vetokoukun jotakuinkin normaalin kärryn vetoon.
Tarjoukset koskevat jo maassa olevia nopean toimituksen autoja ja ovat voimassa 30.9.2023 saakka.

Borniinkin on kai tulossa ID.3:n tapaista faceliftiä, myydäänkö tuossa wanhaa varastoa pois?
https://images.drive.com.au/driveau/image/upload/c_fill,f_auto,g_auto,h_1080,q_auto:eco,w_1920/v1/cms/uploads/mqypos7ipuli3qjy9uam
#11
Mallista riippumatta näyttävät olevan varsin samanlaisia. Korjasin juuri omastani:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=53389.0
#12
Yksi heikko paikka vaikuttaa olevan lämmönsäätöservot.

Jokunen vuosi sitten tuli herjaa kuskin puolelta, siihen riitti asentopotentiometrin puhdistaminen. Tällä kertaa vänkärinpuolen herjan syy oli mekaanisempi. Jostain omituisesta syystä potentiometrin (valkoinen) akseli katkeaa??? Mitään voimaahan ko. akseli ei välitä!

Akseli näyttää nyloniselle, joten ajattelin upottaa katkoskohtaan kuuman teräslangan. Kovin maltillisella lämmöllä muovi ei kuitenkaan sulanut - joten PlanB.

Bilteman 2-komponettipikaliima toimii monelle muoville ja niin toimii tällekin!
-Katso akselin alkuperäinen asento murtumapinnasta/litteäpinta linjaan rattaassa olevan tapin kanssa.
-Pintojen puhdistus rasvasta, (isopropyylialkoholi)
-Suihkaus murtuneen akselin päähän (kuivahtaa hetken
-Tippa liimaa rattaalle
-Akseli rattaaseen, mahd.oikeaan asentoon.

Servon (ja piirikortilla olevan pontetiometrin) kotelo aukeaa helposti, esim. askarteluveitsen kärjellä lukkokielistä.

Piirikortti irtoaa nostamalla.



Itse servo löytyy jalkatilasta. Alin paneeli on yhdella T20-ruuvilla, jonka jälkeen vedetään paneelia alas. Servoon tulee sininen liitin, joka irtoaa lippaa painamalla. Servo on kiinni kahdella 5.5mm mutterikantaisella ruuvilla, toista ei näe, mutta hylsy lyhyellä varrella auttaa.


#13
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.06.23 - klo:20:20
Merkkiliikkeen varaosilla on aina kahden vuoden takuu. Taitaa kattaa myös vaihtotyön osuuden. Harva ei-merkki-korjaamo uskaltaa sellaista luvata.
Hieman vaihtelee, joillakin pajoilla on 2v, toisilla jopa 3v. Elinkeinonharjoittajalla on kuitenkin aina virhevastuu, kannattaa tietty tsekata ehdot ennen työn aloitusta.
#14
Nämä 'good will' vastaantulot ovat vähän niin ja näin. Marmorilla korjausratkaisut ovat lähinnä, vaihdetaan _riittävän_ suuri kokonaisuus, jolloin hintaa kertyy, vaikka valmistaja 'maksaa' osan kuluista.

Erikoispajat taas korjaavat itse vian, ehkäpä kunnostetuilla osilla, jolloin käsittääkseni kulut monesti jäävät alemmiksi, kuin marmorin veloittama omavastuu. Korjaukselle kuitenkin tulee takuu, joten onko marmorin käyttämisestä vastaavaa hyötyä ???
#15
Lyijyakku on lyijyakku, riippumatta miten elektrolyyttineste on sitoutettu, kemiallinen reaktio on aina sama. Riittävällä latausvirralla H2SO4 hajoaa, jolloin akusta poistuu kaasuuntunut vety ja happi.
#16
Lainaus käyttäjältä: Funchameleon - 01.06.23 - klo:12:06
Onko kellään tullut vageissa vastaan?
vähän hirvittää mennä kurkkaamaan omaa autoa jolla ajettu nyt 50000km ja suurin osa sähköllä
Sinullahan on sitten hyvä esimerkkiyksilö! Rohkeasti vaan öljyntäyttötulppa auki ja katso näkyykö siitä mekaniikka. Ellei siellä ole peltiä tms. edessä niin ota kuva ja jaa tänne, niin sittenhän nähdään.
#17
Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 31.05.23 - klo:14:51
Hmmm. Aika omituinen juttu. Kone kuvissa näytti siltä että se olisi aivan kuiva. Ennen ja jälkeen ajon.

Mulla on noita vanhoja harrastepelejä eikä niiden moottorit mene tuon näköiseksi 10 v seisonnassakaan.
Siksipä arvelin olisiko öljyllä osuutta asiaan. Vene-dieselin yläkerta talven jälkeen 10W-30 öljyllä on täysin öljykalvon peitossa.

Jutussa viitataan biokomponenttiin polttoaineessa, jota kertyy öljyn sekaan, alkoholihan pesee tehokkaasti. Omassa Multifuel-kärryssä huomaa talvella, että öljyn lämpötilannousu viipyy pidemmän aikaa 78C:ssä (tuohan on alkoholin kiehumispiste), ennenkuin nousee sitten 90-tienoille..
#18
Moottori-lehdessä on juttu kolme vuotiaasta (26tkm) Bemanista (koskenee myös muita merkkejä), jonka nokkakoneisto on ruostunut  :o

Moottoria pitäisi käyttää säännöllisesti pidempiä aikoja, eikä turvautua liiaksi sähköön.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/asiantuntija-vaittaa-70-prosenttia-lataushybridien-moottoreista-karsii-ruostumisongelmista-markon-3-vuotiaan-bmwn-moottori-kayttokieltoon/

Käytettyä hybridia hankkiessa kannattanee kurkata öljykorkin alle.

Onkohan osuutensa ohuilla öljyillä, jotka eivät jäisi suojaamaan metallipintoja käyntivälien aikona.
#19
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.04.23 - klo:08:18
Se luuri kytkeytyi varmaankin johdon kautta android autolle / carplaylle, jolle olisi pitänyt antaa lupa toimia.
Ensimmäinen mielikuva: Mitä tuo nippuside tekee ratissa?  ;D
Juu näin on. Takaisin päin ajellessa valoisassa 1/2h säätämisen jälkeen vänkäri sai auton infotaimentin, luurin ja navi-ohjelman oikeudet asetettua oikeisiin asentoihin.

'Luonnollisesti' mikään noista palikoista ei osannut kertoa, että jokin olisi pielessä, tai että autossa edes on AndroidAutoa - nämä vain piti päätellä.
#20
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 20.04.23 - klo:17:37
... En myöskään ymmärrä miten puhelin voi "yllättäen" liittyä autoon, sehän pitää bluetooth parituksella varmistaa. Ei puhelin tuntemattomiin autoihin salaa kytkeydy.
>3) Olin laittanut kohteen luuriini, kun tyrkkäsin USB-johdon kiinni. ,,äntä ei tullut luurista, eikä autosta.

Johdolla ei paljoa kysellyt. Pitkällä matkalla pitää saadaa ulkopuolista virtaa, ettei luuri sammahda.
Siinä sitten piti tiirailla luurista mistä käännytään minnekin, eikä luuria tietty saanut asetettua mihinkään järkevään paikkaan.

Wanhoina hyvinä aikoina kun oli paperikartat ei ollut _näitäkään_ ongelmia, kun oli tehnyt nuotit etukäteen.
#21
>Kuva-arvoituksilla onneksi pärjäsi niin että sai homman toimimaan.

Meillä matka jatkui yötä myöten kentältä 3h hotellille, joten ei siinä kovin pitkään manuaaleja voi/näe pläräillä. On vaan lennossa säädettävä - poliisille sitten tuli selitettyä samat tarinat  ;D Vähän kylmäsi paljonko oli tullut sössittyä, mutta kaippa se oli vain yleinen tarkastus  8)

Nykyisin autojen luovutus/palautus paikatkin ovat niin pimeitä, ettei naarmuja näe ollenkaan. Soppariin oli merkattu muuta naarmu, mutten kyllä niitä nähnyt ja kännykän kamera vielä vähemmän.
#22
Vuorasin auto (i30), ja oi pojat, millainen oppimiskynnys tuntemattoman auton käyttäminen uudessa liikennepympäristössä pimeällä onkaan.

Pikaohje pitäisi olla aivan välttämättä!!!

Vilkkuviiksi, ratti ja polkimet sentään on löytyvät tututulta paikaltaan, mutta edes ne eivät välttämättä toimi oletetusti.

Haasteita:
1) Mistä käynnistyy ja millä poljin/vaihde/seisontajarru yhdistelmällä
2) Mitähän varusteita ko. autossa on
   - oli mm. nopudenrajoitin, vak.nop.säädin, nop.rajoitusnäyttö, kaista'avustin (ja varmaan muutakin). Ei (enkä) kuitenkaan adaptiivista vakkaria  :-\  vaikka olettaisi edellisen listan perusteella.
3) Luurini (yllättävä) kytkeytyminen autoon
4) Kuinka saa ovet auki
5) Mitä hemmettia ratin ei 'Mode' napit ja eri <>. +- napit tekevät milloinkin.
oo) ja kaikki edellinen yhdistettynä millainen kyltti missäkin maassa tarkoittaa mitäkin (taajama) rajoitusta.

1) Käynnistysnappi löydyi virtalukon paikalta, mekaaninen kässäri - tämä vielä OK
2) Yllättäen auto rupeaa vänkäämään muualle kuin kuski haluaa, miten hemmetissä 'avustimet' saa pois, ja samalla pitäisi tarkkailla tuntematonta liikenneympäristöä. Entäpä vakkarin aktivointi jne.
3) Olin laittanut kohteen luuriini, kun tyrkkäsin USB-johdon kiinni. ,,äntä ei tullut luurista, eikä autosta.
4) Seuraavan päivänä löytyi kojelaudasta nappi, millä muut ovet saa auki, jotta matkustaja pääsevät sisään. (Jonkinlainen autolock-toiminne päällä)
5) Kuva rattihässäkästä
https://imgcdn.oto.com.sg/large/gallery/interior/4/82/hyundai-i30-steering-wheel-882734.jpg
:o

Ps. Automaagisten kaukovalojen ja pyyhkimientoimintalogiikka jäi 4pv reissun aikana hämäräksi. Toimivat kohtuullisesti, mutta...


#23
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
20.04.23 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: M1k4 - 20.04.23 - klo:08:46
Sähköllä muinoin omaan 3C passattiin vaihdoin. 12v akku ja sopivat pinnit johtojen päihin. Ehkä kivuttomin konsti sitten VCDS:n jälkeen.
Volvolle riittää 9V paristokin, joten tuotakin voi kokeille, mikäli akkuvirtaa ei ole helposti saatavilla.
#24
Volkswagen / Vs: ID.7
18.04.23 - klo:13:15
On vaan joltisenkin tylsää, kun etu- ja takarenkaat ovat erilaiset. Tuskin kuitenkaan kuluvat samaa tahtia.
#25
Volkswagen / Vs: ID.7
17.04.23 - klo:21:29
Farkkua odotellessa 8)
#26
Born / Vs: Cupra Bornin tuotantoaikataulu
24.03.23 - klo:08:50
Lainaus käyttäjältä: tjk - 24.03.23 - klo:07:36
Uuden hinnaston mukainen hinta näyttää olevan 2000 , edullisempi kuin autoa tilatessa. Sain myös valtion hankintatuen, joten lopputilanne sama.
Tästä sen näkee että, keinotekoiset tuet menevät välikäsiin, eikä kuluttajan hyväksi.

Sama esim. eletroniikassa, vaatteissa jne. hintalappu on sama monessa euromaassa, vaikka alv-kanta vaihtelee. Samasta paidasta myyjä saa Saksassa 5% paremman katteen, kun taas Suomessa ko. 5% menee valtion kirstuun.
#27
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
16.03.23 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: Kamraatti - 16.03.23 - klo:11:36
Mitä tuli kustantamaan tuo käsittely?
Ovet ruiskutettu (tosin rakenteensa puolesta hankala päästä käsiksi, pienet vedenpoisto aukot), takaluukkua ei (rakenteen vuoksi kuulema oikein pääse) , konepelti ei ole ruostuvaa. Pyöräkoteloitten taustat pääsee käsittelemään lokareitten poiston jälkeen. Kynnyskoteloissa on hyvät soikion muotoiset tulpat mistä pääsee ruiskuttamaan, mutta molemmilta puolilta puuttuivat takimmaiset tulpat !! Koteloihin oli siten isänmaata kertynyt enemmänkin.

Samalla tuli kiinnitettyä syksyllä irronnut polttoaineen täyttöaukon viemäriputki.

Maalauksineen ja massoineen 940,- takuineen, suositeltava tarkastuskäynti 4v päästä.

Mm. 6-koppaisen pohjaan on ruiskutettu muovikalvo, joka voi irroita paikkapaikoin ja muodostaa kuplia joissa ruoste muhii. Tässä 7:ssa ko. kalvoa ei ole, mutta eipä sitten ole muutakaan, pohjapaneelin alla on paljas pelti.
#28
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
16.03.23 - klo:08:44
Golf sai 9v synttärilahjaksi :-* ruostesuojauskäsittelyn, oli muutaman päivän Finicorin vastaanotolla.

Kuulemma tankin etureunan alue, pyöräkaaret lokareiden altaja akselisto  olivat vaatineet hieman hiekkapuhallusta ja pohjamaalausta. Myös alustan muovisuojan takana oli ollut hilseilyä. Ainakin (arvatenkin:-) massaajan mielestä käsittely oli varsin aiheellinen.

Vaimentaahan tuo massa hieman meluakin, vaikkei varsinaista melun vaimennusta tehtykään. Jokusen viikon saa nyt kylläkin haistella suojausaineiden käryä  ???
#29
Tässä tapauksessa tuo punainen teksti tarkoittaa että, laitat sinne täysin vääränlaisen suodattimen ja roskat jumittaa lämppärin läpät, niin ko. remppa ei mene takuuseen.

Teetät vaihdon liikkeessä ja he laittavat täysin väärän suodattimen, tuokaan ei mene takuuseen, mutta liike vastaa tekemisistään.

Tai vaihdat öljyt itse, kone kilahtaa. Sanot (ja esim kuitteja) että, olet laittanut oikeaa öljyä oikean määrän ja vaihtanut myös suodattimen. Takuu on voimassa.

Ero on siis kumma pitää todistaa onko ko. rikkoutumisalueen huollot tehty oikein, jotta myyjä ei vältä takuulupaustaan. Takuuta laajempi vastuu on virhevastuu, joka kattaa tuotteen oletetun käyttöiän.
#30
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
13.02.23 - klo:19:12
Kärry kävi 102tkm kohdalla hakemassa konttorilta leiman. Mitään valittamista ei löytynyt, mutta ruostesuojauksesta tuli puhetta.

Takapyörien etupuolella on lattiassa kohoumat jotka päättyvä suurinpiirtein pohjan suojamuovin reunan ja takapyörien puoleen väliin. Ko.kohoumien takaosista oli inssin mukaan jo suojaus poissa, kovin tarkasti ei nähnyt, kun oli rapakeli.

Noinkohan riittäisi vetää vain ko. näkyviin paikkoihin uutta ainetta... Täysi ruosteensuojakäsittelyhän maksanee reilun tontun.

6-koppaisissahan helmat ovat kai aika rapeita. Viereisellä nosturilla oli 6-koppainen Sportvan. Mitä kuulin siinä oli kotelotulppien ympäristöt saaneet sen verran väriä, että hitsaamisesta oli puhetta - taisi kuitenkin mennä läpi, en jäänyt seuraamaan. Liekkö nämä 7:kat ovat saamaa maata.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy