Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Kertokaapa muut kokemuksistanne vageissa erimerkkisistä nastarenkaista. Ehdin ostaa viime talveksi uudet Continentalin nastat Golf V variantiin ennen autonvaihtoa. Kivan hiljaiset ne olivat joskin jääpito kehnompi kuin sen jälkeisessä Avensiksessa olleissa Brdgestoneissa. Oudointa Contin nastoissa oli uraherkkyys, asfaltin pitkittäiset kulumaurat olivat myrkkyä niille. Pyöränkulmat ja rengaspaineet olivat ok.

Millaisia kokemuksia Misukan uusimmasta nastarengasmallista, tai Nokian seiskasta? Joku foorumilla informoi tulevasta uudesta Contin nastarengasmallista, googlettamalla ei löytynyt kovinkaan paljon lisätietoa.

Nyt ehtisi vielä vaikuttaa tulevan kutosgolffin nastarengasmerkkiin...

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 30.08.10 - klo:08:02
Kertokaapa muut kokemuksistanne vageissa erimerkkisistä nastarenkaista. Ehdin ostaa viime talveksi uudet Continentalin nastat Golf V variantiin ennen autonvaihtoa. Kivan hiljaiset ne olivat joskin jääpito kehnompi kuin sen jälkeisessä Avensiksessa olleissa Brdgestoneissa. Oudointa Contin nastoissa oli uraherkkyys, asfaltin pitkittäiset kulumaurat olivat myrkkyä niille. Pyöränkulmat ja rengaspaineet olivat ok.

Millaisia kokemuksia Misukan uusimmasta nastarengasmallista, tai Nokian seiskasta? Joku foorumilla informoi tulevasta uudesta Contin nastarengasmallista, googlettamalla ei löytynyt kovinkaan paljon lisätietoa.

Nyt ehtisi vielä vaikuttaa tulevan kutosgolffin nastarengasmerkkiin...

Eiks Peeveli ole vannoutunut kitka mies  :o

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 30.08.10 - klo:08:36
Eiks Peeveli ole vannoutunut kitka mies  :o

En, nastat oli jo viime talvena alla Golfissa ja Anjoviksessa ja tulee uuteenkin kotteroon. Ja ei, en jaksa alkaa kädenvääntöä teemalla kitkat vai nastat, se ei minua kiinnosta tippaakaan.

Sande

#63
Saahan mieltään muuttaa, minäkin ajelin 5 vuotta kitkoilla kunnes viime talvena siirryin takaisin nastoihin ja nastat tilasin tälläkin kertaa Scoutiin.

Kooksi 16"  Replica Skoda RS4..:t

ja renkaiksi Continental ContiWinterViking 2 koossa 16 x 205/60

Eli tuumaa pienemmällä koolla mennään mutta kehä pysyy lähes samana ja mittarivirhe pienenee 1 km/h.

edit:typoja
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Erkka

Tuli valittua tällä kertaa Nokian R kitkat uuteen Poloon jonka luovutus on tammikuussa. Nykyisessä kulkineessa on nastarenkaat, jotka ovat olleet yllättävän hiljaiset.
Valitsin kuitenkin tällä kertaa kitkat, koska matka-ajoa täällä etelässä tulee mittariin kokonaimäärästä noin 80% (valtateitä/ moottoriteitä). Kyselenkin kokemuksia Nokian R kitkoista? Miinuksia ja plussia kehiin, kiitos ja mikä tärkeintä- Ovatko kuinkakin hiljaiset?

Ps. Vielä on mahdollista vaihtaa toiseen merkkiin jos siltä tuntuu.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

TimoS

Nokian R on varmasti hyvä valinta kitkarenkaaksi. Testeissä on erityisesti kehuttu huonojen olosuhteiden ominaisuuksia kuten on tehty myös Nokian nastarenkaidenkin kohdalla. Itse olen niitä jo pari satsia kuluttanut loppuun koossa 205/55- 16. Laskin juuri kirjanpidostani, että viimeisellä sarjalla ajoin talvikautena aina kesäkuulle asti 45 329 km jonka jälkeen kulutuspintaa oli vielä jäljellä noin 5-6 mm. Jotkut ovat moittineet R:ää maantieajossa hieman "huojakkaaksi" mutta itse en ole sitä havainnut, ainakaan häiritsevästi. Verrokkina on ollut kesärengas Michelin Pilot Primacyt. Melunsuhteen ilmeisesti esim Michelinin kitka lienee parempi? Aikanaan kun vaihdoin Nokian RSi:n tuohon uuteen R:ään oli tuntuma se, että pito olisi niissä jopa huonompi. No, perstuntuma ei liene se luotettavin mittari. Auto vaihtui välissä, mutta malli pysyi samana. Tulevaan (vko 47?) Octaviaan olen hankkinut Contin CVC5 kitkat kokona 205/50-17. Nuo valittiin tälläkertaa puhtaasti kauppapoliittisin syin, hintaero Nokiaan oli todella suuri. Olen jo niin monta vuotta ajanut kitkoilla, ettei nastarengas enää ole edes vaihtoehto rengasta valittaessa. Ajo on pääasiassa kaupungin ulkopuolista maaseutuajoa keskeisessä suomessa rannikkoalueella. Vain kerran olen ajanut samoilla kitkoilla kaksi talvea, muuten on hankittu uudet aina joka syksy. Olen huvikseni pitänyt tarkkaa kirjanpitoa kaikenlaisista asioista ja todennut nyt viimeisen 10 vuoden aikana, että olisin ehkä kaivannut nastarengasta keskimäärin kerran/ 200 000 ajettua kilometriä kohti. Viimeisin "liukas" keli osui kohdalleni huhtikuun puolessavälissä 2007 jolloin Kuusamosta Ouluun tullessa -15 asteen pakkanen muuttui Taivalkoskella nollalämpötilaksi ja samalla satoi vettä joka jäätyi tielle. Vesi sileän jään päällä on ehkä pahin keli mitä kitkalle voi tulla eteen. Tämä tulee tiedostaa ja olla silloin erittäin varovainen. Kaikki muut pinnat menee mielestäni siinä kuin noilla Contin nastoillakin. Edellinen vastaava tapaus kohdalle on sattunut joulunpyhinä 2003, silloin alla oli tosin Bridgestone Blizzak kitka joka oli noissa ääriolosuhteissa aivan onneton Nokialaisiin verraten. Ainakin tuolloin.Taloudessa on myös kaksi muuta autoa joita talvella käytetään. Niissä molemmissa on Contin 2 nastarengas. Tämä siksi, että vaimolle tulee turvallinen tunne kun on reilusti rapinaa pelissä. Hän on arka kuski ja ajaa vuosittain melko vähän. Toiseen niistä vaihdatan tänäsyksynä alle uudet ContiIceContact- nastarenkaat joita juuri eilen kävin tuoreeltaan tinkaamassa liikkeessä. Olivat juuri saaneet ensimmäiset kappaleet liikkeeseen. Meidän perheessä eteen ei ole tullut tilannetta joissa kelin takia olisi tarvinnut valita nastarenkaallinen auto. Ja aina ensimmäisenä talvella valitaan ajoon tuo kitkarenkaallinen auto mikäli se vaan on pihassa.

McVAG

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 26.08.10 - klo:14:14
Itsellä on 18:sta tuumaiset talvivanteina. Ei ollut ainakaan viimetalvena ongelmia. Varmaan vanteen muotoilulla on iso vaikutus tohon lumi asiaan. Perustylsä viisipuolainen (omat) on ainakin siitä hyvä, että lumet saa helposti pois.

Ainakin Espoossa aurataan tiet niin hyvin, ettei lunta edes pääse kertymään vanteisiin/lokasuojiin.

Missäköhän päin Espoota asustaa, itsellä kyllä ihan tarpeeksi auraamattomia pätkiä työamuina ja en asu kovinkaan kaukana leppävaarasta.

Yksi talvi kitkoilla takana, hiljaisethan ne on, mutta nastojen pitoa kaipailen edelleen. Minusta kitka ok lumella, etelän jäisille teille nastat minusta ainoat oikeat. Ehkä se on sitten oma ajotyyli joka ei ole tarpeeksi rauhallinen kitkoille.

vkjoki

Tiedoksi vain, että 22.9. ilmestyvässä TM:ssä julkaistaan perinteinen talvirengastesti. Samoin seuraavassa Tuulilasissa. Ja eiköhän AutoBildissäkin jotain vertailuja tulla julkaisemaan. Ja sitten on vielä Kuluttaja, jossa on tapana esittää yhteiseurooppalaisen rengastestin tuloksia.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Tekniikan Maailmassa nro 17/2010, 22.9.2010 julkaistun vuoden 2010 talvirengastestin mielestäni kiintoisimmat havainnot olivat seuraavat:
- sekä nasta- että kitkarenkaiden pito-ominaisuudet heikkenevät voimakkaasti renkaiden kuluessa: kun kulutuspintaa on jäljellä vielä peräti 6 mm, nastarenkaiden pito on romahtanut ja kitkarenkaidenkin pito heikentynyt oleellisesti
- nastarenkaiden jääpito on uutena kitkarenkaisiin verrattuna ylivoimainen, mutta jo muutaman millin kulumisen jälkeen nasta- ja kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat tasoissa
- testit kertovat vain uusien renkaiden ominaisuuksista

Siis jos talvirenkailta kaipaa hyvää pitoa, renkaat kannattaa vaihtaa jo siinä vaiheessa, kun kulutuspinnasta on kulunut vasta kolmannes - silloin urasyvyys on 6 mm:n paikkeilla. Kalliiksi tulee, mutta turvallisuus maksaa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Karvis

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 25.09.10 - klo:07:40
- sekä nasta- että kitkarenkaiden pito-ominaisuudet heikkenevät voimakkaasti renkaiden kuluessa: kun kulutuspintaa on jäljellä vielä peräti 6 mm, nastarenkaiden pito on romahtanut ja kitkarenkaidenkin pito heikentynyt oleellisesti
- nastarenkaiden jääpito on uutena kitkarenkaisiin verrattuna ylivoimainen, mutta jo muutaman millin kulumisen jälkeen nasta- ja kitkarenkaiden pito-ominaisuudet ovat tasoissa

Tässä pitää huomata että nastarengas oli 4v vanha kun kitka oli vain 2 vuotias, itse en anna tuollaiselle vertailulle mitään arvoa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.09.10 - klo:07:59
Tässä pitää huomata että nastarengas oli 4v vanha kun kitka oli vain 2 vuotias, itse en anna tuollaiselle vertailulle mitään arvoa.

Kiinnostavaa olisi todella ollut nähdä, miten kaksivuotias nasta olisi pärjännyt. Mutta ei tulos sinänsä arvoton ollut, joskaan ei kovin vertailukelpoinen. Oleellista olisi ollut myös tietää, miten sama kulunut rengas uutena olisi nyt pärjännyt, eli mikä oli lähtötaso.

Sinänsä tulos tukee ainakin omia havaintojani -- kolmatta talvea renkaalla on turha yrittää ajaa, jos turvallisuus kiinnostaa. Ei ne renkaat nyt niin kalliita ole.

Marko_K

Renkaissa on myös varmasti merkin ja mallin mukaan suuria eroja sen suhteen, miten ominaisuudet muuttuvat, joten muutaman nimeltä mainitsemattoman renkaan perusteella kovin suuria johtopäätöksiä ei voi tehdä. Esimerkiksi niistä renkaista joista itsellä on kokemusta, Goodyear Ulta Grip Extreme oli aivan kamala jo toisen talven alussa. Muilla renkailla toisena talvena on ollut vielä ihan kohtuullisesti pitoa jäljellä, joskin eron uuteen on jo selvästi huomannut. Sellaista rengasta en ole vielä kohdannut, joka olisi ollut erityisen hyvä toisen talven keväällä.

Ja tottakai merkin ja mallin lisäksi vaikuttavat iän lisäksi kilometrit, ajotapa, ajo-olosuhteet ja ties mikä...

vkjoki

Pistokoehan tuo TM:n koe talvirenkaan kulumisen vaikutuksesta renkaan pito-ominaisuuksiin oli, mutta näytettiin TM:ssä uskotun tuloksiin siinä määrin, että julkaisivat ne. Ja pistokoehan voi yhtä hyvin liioitella kuin vähätelläkin ilmiötä.

Pistokoekin vai paljastaa oleellisen totuuden, vaikka ei riitäkään 100-prosenttiseksi todisteeksi. TM:ää voisi puolustella sillä näkökohdalla, että kulumiskokeessa oli kuitenkin neljä rengassarjaa eikä vain yksi. Uskoisin, että eri rengasmerkeillä on suuret erot siinä, kuinka nopeasti pito heikkenee renkaan kuluessa. Kenties TM innostuu jossain vaiheessa tekemään testin usealla eri merkkisellä renkaalla.

En muista tarkkaan vastaavia tuloksia kesärengastesteistä, mutta suunnilleen niin se menee, että kun alunperin 7 mm:n urasyvyydestä on jäljellä 4 mm eli hieman yli puolet, renkaan ominaisuudet alkavat heiketä nopeasti.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Donitsi

Kyllä tässä nyt pakko on vielä kolmas talvi noilla kitkoilla koittaa. Ei mulla kiire ole mihinkään.

preriasusi

Tuo TM:n pistokoe ei tue omia kokemuksiani omista talvirenkaistani.

Ensinnäkin tuo 6 millin kuluma. Edellisillä nastoilla ajoin neljä talvea. Pintaa on vielä reilusti yli 6 milliä (- melkein pitäis käytä tarkistaas). Silmämääräisesti Tuskin lainkaan kuluneet pinnaltaan. Oikeastaan kulumaa on ollut havaittavissa ainoastaan yhdessä nastarenkaassa, jolla olen ajanut. 90 -luvun lopulla ensimmäisessä autossani oli setti pinnattuja nastarenkaita, joista yksi kului 4 milliin parissa talvessa, ja muut kolme eivät kuluneet juurikaan. Ajan 15-20 tkm vuodessa, ja talvipyöräkautena tulee ehkä pulet kilometreistä.

Täksi talveksi vaihtuu uusi setti talvipyöriä. Edelliset Michelinit oli alla neljä talvea. Alunperin laskin että kolme talvea niillä ajaa, ja sitten vaihdettava vanhenemisen vuoksi. Michelinit olivat kuitenkin hyvän oloiset pidoltaan vielä neljäntenä talvena, joten totesin että turha vielä neljäntenäkään vaihtaa. Nyt puuttuu sen verran nastoja, että talven puolessa välissä olisivat jo melko hampaattomat, joten uusi setti tulee alle tulevaksi talveksi.

Ennen tuota nastasettiä alla oli puoli talvea kitkat. Kun sain auton ne olivat 1,5 talvea ajetut. Pidoltaan aivan karmeat. Ei minkäänlaista jääpitoa. Kun lähdettiin luisuun, niin sitten luistettiin, ja pitoa ei saanut kiinni. Mitä olen uusilla kitkoilla ajellut talvella, uusien pito on ollut vakuuttava.

Jos TM testasi kaksi vuotta vanhoja kitkoja, yllätyin että pito ei ollu romahtanut tuon enempää. Kitkojen pidon rohahtamisestahan on topiikki täälläkin.  Vastaavasti jos nastalla on ajettu sen verran että siitä on vain kuusi miliä jäljellä, on se nähnyt aika paljon kilometrejä.
Seat Leon

vkjoki

Katsoin muistiinpanoistani neljän käyttämäni talvirengaskerran kulumismittaustulokset (kahdet nastat ja kahdet kitkat):
- uusien renkaiden urasyvyydet ovat olleet 9-10 mm
- renkaat ovat kuluneet keskimäärin 0,5 - 1 mm / 10 000 km

Tuo tarkoittaa, että omalla ajomäärälläni (n. 10 000 km talvessa) päästään 6 mm:n urasyvyyteen suunnilleen neljässä talvessa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki


Kerrottakoon palstan "uusille lukijoille", että aiheen avausartikkelissa on otsikon lupaama tietopaketti mm. talvirenkaiden ilmanpaineista, melusta ja "nasta vai kitka" -valintakriteereistä, siis täällä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=564.0
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

chr

Edellisessä autossa oli kitkat, mutta nyt olen pitkään harkinnut nastoja nelivetopeliin. Jos ikään kuin nelivedosta saisi nastoilla enemmän irti, mutta taitaa vaakakuppi silti painua kitkojen puoleen ihan mukavuussyistä. Continentalit taitaa tulla.

makelja


Qrmu

Vai että Jaroslavista Vladivostokiin. Matka on niin lyhyt että google maps:kin luovuttaa eikä suostu kertomaan reittiä. :P
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

mabe

Sitten saksalaisten tekemästä talvirengastestistä varoittaa kauppalehti. Painottavat kuulemma liikaa märkäpitoa ja muita Saksassa tarvittavia ominaisuuksia ja siksi tulokset ei toimi lumisessa Suomessa.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20100922731

tet

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

makelja

Lainaa


"Anti-Grip Non-Stop" = "Ei-Pitoa Matka-Senkun-Jatkuu". :D

Ja kuuden vuoden käytön jälkeen ei lainkaan kulumisen merkkejä.  ;D

vkjoki

#83
Yhtenä kitkarenkaiden etuna pidetään sitä, että kitkat voi vaihtaa syksyllä autoon jo hyvissä ajoin ennen liukkaiden kelien alkamista ja keväällä taas kitkoilla voi ajella niin pitkään, kuin on olemassa pieninkin vaara talvikeleistä. Keväällä tuota etua hieman rajoittaa se, että talven jäljiltä asvaltti on hyvin karkeapintaista ja pehmeitä kitkarenkaita kuluttavaa. Mutta nyt syksyllä, kun asvalttikin on kesän jäljiltä siloittunutta, on oikea aika hyödyntää kitkarenkaiden joustava asennusaikataulu. Siispä nyt, kun lähipäiville lupaillaan lunta ja räntää koko maahan, taitaisi olla sopiva aika kitkojen allelaittoon!
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

Talvirengasinfoa:

- talvirenkaiden käyttöpakko: 1.12. - 28.2.

- nastarenkaiden luvallinen käyttöaika: 1.11. - 31.3. tai pääsiäispäiviä seuraavaan maanantaihin tai kelien niin vaatiessa

- talvirenkaiden lainmukainen urasyvyys: vähintään 3 mm

- talvirenkaiden suositeltu urasyvyys turvallisuuden kannalta: vähintään 6 mm (lähde: Liikenneturva; Tiehallinto: 5 mm = loskaliirtovaara 60 km/h, 7 mm = loskaliirtovaara 80 km/h)

- uusien talvirenkaiden urasyvyys: 9 - 10 mm

- talvirenkaiden kuluminen käytössä Etelä-Suomessa : 0,5 - 1 mm per 10 000 km (omat mittaukset)
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.10.10 - klo:21:20
Yhtenä kitkarenkaiden etuna pidetään sitä, että kitkat voi vaihtaa syksyllä autoon jo hyvissä ajoin ennen liukkaiden kelien alkamista ja keväällä taas kitkoilla voi ajella niin pitkään, kuin on olemassa pieninkin vaara talvikeleistä.

Mikäänhän ei estä toimimasta nastarenkaiden kanssa ihan samoin. Ei minulla ainakaan ole mitään eroa ollut vaihtoajoissa sen suhteen, onko autossa ollut kitkat vai nastat. Molemmat kannattaa vaihtaa ajoissa alle.

jartsa

 :) Mulla on golfissa nuo Michelin X-Ice XI2, ja olen erittäin tyytyväinen !! Viime  alkutalvesta käytiin Rovaniemellä lomalla, tiet oli ihan jäässä.. hyvin pysyi tiellä.. Ajan ammatikseni taksia, siinä on continentalin kitkat.. hyvät on, mutta kuluu aika nopeasti..ja ei ole niin suuntavakaat, kuin misukat.. Ja kylläpä auto taas hiljeni ,kun sai kesärenkaiden jälkeen kitkat alle :D Enpä kyllä nastoihin vaihtais..., niin kyllä mä ymmärrän ,että kun sen ropinan kuulee niin sitä ajattelee: ompa nyt turvallista.. se on harhaa !! Oon kuullu semmosista tutkimuksista että nastarenkailla ajetaan automäärään suhteutettuna enempi kolareita kuin kitkoilla ?? mitäs siihen tuumaatte ?? :o Pitäs ne rengastestitkin tehdä tiellä, eikä jää radalla.. kuka sitä jää radalla ajelee..? kait se on liian vaikea toteuttaa..Sitäpaitsi on aivan eri ,kun asfaltin pinnalla on ohut jää !! nasta jää siihen kantamaan ja rengas ei saa pitoa oletteko itse huomanneet?? Kitkat pitää siinä tilanteessa paremmin !! Jos sitä jäätä on paksummasti niin pito paranee..nasta ei enään "kanna" ja rengaskin saa paremman  otteen ... Että tämmösiä.. Ja montakohan ihmistä on kuollut noiden urien takia, jotka nastat on teihin syöneet ?? siinäpä olis tutkimista... Ja se pöly.. Ei täällä pääkaupunki seudulla meinaa eteensä nähdä kun porukka on saanut nastat alle.. kuivana pakkas aamuna ruuhka aikaan.. Itse osallistun vaan pölyttämiseen, vaan en sen pölyn muodostukeen ( ja asfaltin pilaamiseen) :-\


tsiih

Lainaus käyttäjältä: jartsa - 18.10.10 - klo:13:17
:) Mulla on golfissa nuo Michelin X-Ice XI2, ja olen erittäin tyytyväinen !! Viime  alkutalvesta käytiin Rovaniemellä lomalla, tiet oli ihan jäässä.. hyvin pysyi tiellä.. Ajan ammatikseni taksia, siinä on continentalin kitkat.. hyvät on, mutta kuluu aika nopeasti..ja ei ole niin suuntavakaat, kuin misukat.. Ja kylläpä auto taas hiljeni ,kun sai kesärenkaiden jälkeen kitkat alle :D Enpä kyllä nastoihin vaihtais..., niin kyllä mä ymmärrän ,että kun sen ropinan kuulee niin sitä ajattelee: ompa nyt turvallista.. se on harhaa !! Oon kuullu semmosista tutkimuksista että nastarenkailla ajetaan automäärään suhteutettuna enempi kolareita kuin kitkoilla ?? mitäs siihen tuumaatte ?? :o Pitäs ne rengastestitkin tehdä tiellä, eikä jää radalla.. kuka sitä jää radalla ajelee..? kait se on liian vaikea toteuttaa..Sitäpaitsi on aivan eri ,kun asfaltin pinnalla on ohut jää !! nasta jää siihen kantamaan ja rengas ei saa pitoa oletteko itse huomanneet?? Kitkat pitää siinä tilanteessa paremmin !! Jos sitä jäätä on paksummasti niin pito paranee..nasta ei enään "kanna" ja rengaskin saa paremman  otteen ... Että tämmösiä.. Ja montakohan ihmistä on kuollut noiden urien takia, jotka nastat on teihin syöneet ?? siinäpä olis tutkimista... Ja se pöly.. Ei täällä pääkaupunki seudulla meinaa eteensä nähdä kun porukka on saanut nastat alle.. kuivana pakkas aamuna ruuhka aikaan.. Itse osallistun vaan pölyttämiseen, vaan en sen pölyn muodostukeen ( ja asfaltin pilaamiseen) :-\


Onpas teksti kuin minun suustani.
Nämä renkaat ovat erittäin hyvät kaikin puolin ja löllö-kommentit saa jättää nokialaisiin yms. Jämäkät, pitävät ja todella kulutuksenkestävät. Hiljaisuudesta puhumattakaan!

En vaihda enää nastarenkaisiin, en ainakaan tässä patarumpu-autossa. Monen vihastukseksi olen ajanut näillä ympäri vuoden, ei pito- ja ohjautuvuusongelmia, ei alle sulamisia eikä muutakaan saissea mitä monet nastarengasfanit vaahto suussa julistavat. Nämä ilmiöt ovat minulle kyllä tuttuja, nastarenkaista tosin joita minäkin ennen käytin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Ouzi

Tänään olin isääni avittamassa renkaiden vaihdossa niin hänellä audi A4 vm 05 ja alkuperäiset talvirenkaat laitettiin alle. Renkaat ovat michelin x-ice north nastat ja pintaa vielä 6-7 milliä jäljellä ja ihan muutama nasta irronnut ja nastat oli tukevasti kiinni ja vielä ihan nastan näköiset. Autolla mittarissa reilut 120 tkm. Niin hyvin kyllä kestää kumit kun kesäkumeissa toiset menossa. Niin kestääkö nastat enemmän kilsoja kuin kitkat ? Itselläni on kitkat ja mietin et onko kesto samaa luokkaa niissäkin. Mulla taas auto vaihtuu niin tiheään etten kerkeä toisia renkaita ostamaan ;)

Erkka

Kyllä kitkarengas taitaa kulua nopeammin pehmeämmän kumiseoksen myötä. Tämä näin maalaisjärjellä spekuloituna.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy