Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Tourano

Lainaus käyttäjältä: clima - 19.12.09 - klo:08:08
Nuo Contin nastat ovat mukavat, hyvät ajaa ja hiljaiset. Niissä on sellainen ominaisuus että ne muuttuvat kilometrien myötä aina vain hiljaisemmiksi kun nastat pikku hiljaa tippuvat pois.

Sama ongelma täälläkin. Renkaista on lähtenyt jo useita nastoja, vaikka ajokilometrit ovat kertyneet rauhallisessa maantieajossa ja auto 'vain' 1.9 TDI. Lähipiirissä olevassa, hieman vähemmän ajetussa A4:ssä on samoihin aikoihin hankitut renkaat ja niistä nastoja on karissut aivan selvästi. Mutta Audissa onkin 1.8 TFSI ja automaatti... ;D

1990-luvun puolivälin jälkeen erityisesti Gislaved Nord Frost kärsi nastojen pysyvyysongelmista ja myös kyllä nykyisin myytävä NF-versio on samanlainen. Conti ja Gislaved ovat kai aika läheistä sukua keskenään, eikös Gislaved ole Continentalin merkki?

Vertailun vuoksi; kakkosautossamme olevista Nokian Hakkapeliitta 5 -renkaista on irronnut 1 nasta koko sarjasta ja niillä varustetulla autolla on ajettu moninkertaisesti esimerkiksi Passatiin verrattuna.

Mutta Continental on kyllä erittäin hiljainen rengas - siis oli myös uutena 100% nastoitettuna. Jääpidossa ei ole moitittavaa, lumella tuntuu kuin kuvio menisi tukkoon. Samanlaista etenemiskykyä ei ole lumessa kuin Hakkapeliitoissa, tosin autoissakin on eroja.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

_156_

Niille, jotka edelleen uskovat leutoihin talviin, olisi Rengas-onlinessä tarjolla jäykempirunkoista kitkaa suhteellisen mukavaan hintaan. Esim. 235/40-18 koossa Nokian WR 135 eur/kpl ja WR G2 144 eur/kpl. Samoin kokoa 225/45-17 löytyy edullisesti (alk 107 eur/kpl).

Euroopan kylmä talvi näkyy ainakin Camskillin varastossa, jossa ei juurikaan talvikäyttöön sopivaa rengasta löydy ennen seuraavaa sesonkia.

borabora

Ostin BMW:hen nuo Gislaved Nord Frost 5 ja olen niiden melutasoon yllättynyt. Ovat hiljaiset tosin edellisiin Continentalin kitkoihin verrattuna äänekkäämmät mutta pito

varsinkin jäisillä ja lumipolanteisilla teillä vakaa ja käytös rauhallinen. En ole muuttanut ajotyyliäni kitkojen jälkeen mihinkään joten on vaikea verrata ääriolosuhteita ja

enkä haluakaan alkaa ottamaan riskejä kelin muuttuessa huonommaksi. Tosin päätiet alkavat olla sulia ainakin pääosin ja sivuteillä on enää liukkaampaa. Mutta

seuraavaan quattroon tulee taas kitkat koska kuitenkin nastojen ääni häiritsee joskus tuossa hiljaisessakin kulkuneuvossa ja kitkojen kanssa ajaminen vaikeissa keleissä

on asennekysymys. Mutta voin suositella noita Gislavediä hiljaisina ja vakaina renkaina varsinkin jos vertaa Nokian Hakkapelitta 5:een. Tuosta renkaasta on jonkin

verran ajokokemusta muilla autoilla ja itselleni niitä en ostaisi niiden melun ja ajovakauden heikkouden vuoksi mutta jokainen tekee omat valintansa mieltymystensä

mukaan.

Jukki

Omakohtaisia kokemuksia viime talvelta:

- Continental CVC5 kitka on ihan kelpo kitkarengas kuutoskopan varianttiGolfiin, todella hiljainen!
- Nokian Nordman on edelleen ihan toimiva nastarengas, vaikka kuvioltaan onkin Hkpl2. Ainakin nelivedossa ajaa asiansa...

Ktk

Contilta tulee ensi talveksi uusi nastarengas henkilöautoihin, IceContact. Noita jo myydään ja toimitetaankin. Ei sama rengas kuin SUV 4X4IceContact, kuvio ihan erimoinen, mitä nyt tuossa katselin ja hypistelin noita.

Guuga

http://www.nordenrengas.fi/Talvirenkaat_Nastarenkaat_Kumho/products/173715/Kumho_KW22_225-45R17_94T_XL.html

Ajatuksissa ostaa Volkkariin Kumhon nakit alle talveksi. Halpaa kuin saippua jos 225/45/17" koossa hintaa tulee hieman alle 100 â,¬ per rengas. Ainakin TM testin perusteella hiljaisin nasta ja ominaisuuksien puolesta siedettävää keskiluokkaa. Löytyykö foorumilta kokemuksia, parhaassa tapauksessa jopa saman kokoisesta renkaasta? Itselläni oli vanhassa autossa kesäkumina Kumhon KU31 ja siitä ei mitään ihmeitä sanottavana - ehdin ajamaan vain 2000 km.

Tuosta Nordenrenkaasta netistä luettuna vähän ristiriitaisia kokemuksia, mutta jos ensin postilla varmistaa, että kumeja on varastossa ja Visalla maksaa niin tuskin suuriin ongelmiin päädytään.

http://tos.pp.fi/koukku/talvirenkaat09.pdf

Linkki TM:n viimetalviseen vertailuun. Pdf/linkki varastettu Tos® nimimerkiltä UltimateVW:n puolelta.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

ram1

Mulla on nuo Kumhon nastat tuossa koossa.Ajoin niillä toki vaan Helmikuusta eteenpäin, mutta sen lyhyen aikaa olin todella tyytyväinen.Pitoa on lumella erinomaisesti, ja mikä parasta.Se melu on tosiaan pieni nastarenkaaksi.Hyvin lähellä kesärenkaan melua, (Dunlop) samassa koossa.Myös ajettavuuskin yllätti.Odotin paljon heikompaa.Missään tapauksessa en itse haaskaisi merkkirenkaaseen tuplahintaa näillä kokemuksilla.Nastatkaan ei muuten irtoilleet niinkuin joissain merkkikumeissa yleisesti on tapana.
Hintansa väärtit varmasti, ja veikkaanpa monen kalliimman olevan huonompi.Tosin kuluneena sitten vasta huomaa yleensä eron kalliimpaan.Kesärenkaissa Kumho heikkenee aika nopeasti ainakin.Kokemusta niistäkin on kolmelta kesältä.

Ja jos nyt joku taas alkaa naputtamaan merkkirenkaiden hyvyydestä, ja siitä kuinka ihmettelee jonkun ostavan tälläisiä renkaita pitäen sitä riskisijoituksena.Neuvoisin kokeilemaan ennenkuin sanoo mitään.Tuolla teillä liukastellaan myös joillain 3 vuotta vanhoilla kitkoilla yms. muilla kuluneilla renkailla, joten uusi nastarengas oli merkkiä mitä tahansa on aina järkevämpi vaihtoehto.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Guuga

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.08.10 - klo:15:39
Ja jos nyt joku taas alkaa naputtamaan merkkirenkaiden hyvyydestä, ja siitä kuinka ihmettelee jonkun ostavan tälläisiä renkaita pitäen sitä riskisijoituksena.Neuvoisin kokeilemaan ennenkuin sanoo mitään.Tuolla teillä liukastellaan myös joillain 3 vuotta vanhoilla kitkoilla yms. muilla kuluneilla renkailla, joten uusi nastarengas oli merkkiä mitä tahansa on aina järkevämpi vaihtoehto.

Kiitos kommenteista. Eiköhän nuo lähde sitten heti tilaukseen kun vain varmistavat, että tavaraa on varastossa heti toimitettavaksi.

Mitä tuota TM vertailua tavasin niin eivät nuo Kumho:t nyt ominaisuuksien puolesta mitkään riskirenkaat ole eli eivät nyt sitä aivan kaikkein kirkkainta kärkeä, mutta ei kaukana siitä. Alla olevan linkin takana Ruotsin puolella nuo tulokset olivat vielä hieman toisinpäin eli Kumhoa pidettiin mm. parempana kuin Goodyear UltraGrip Extremiä.

http://www.kumhotire.com/company/pr/pr_press_view.jsp?spage=0&lpage=0&num=92&sYear=

Ja varmasti on niin, että 2. tai 3. talvena (ajan vain noin 15 000 km vuodessa) laitan alle uuden sarjan, uusi kumi on merkittävästi parempi kuin yhden tai 2 talvea ajattu testivoittaja. Tuon Kumhon hinnalla kun vasta toisen täyden rengassarjan oston jälkeen kokonaishinta on sama kuin esim. Michelin X-Ice North 2:ssa.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Guuga

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 22.08.10 - klo:15:39
Mulla on nuo Kumhon nastat tuossa koossa.Ajoin niillä toki vaan Helmikuusta eteenpäin, mutta sen lyhyen aikaa olin todella tyytyväinen.Pitoa on lumella erinomaisesti, ja mikä parasta.Se melu on tosiaan pieni nastarenkaaksi.Hyvin lähellä kesärenkaan melua, (Dunlop) samassa koossa.

Vielä samasta aiheesta...

Melkein toivon, että olisit tuon "hyvin lähellä kesärenkaan melua, (Dunlop) samassa koossa." jättänyt kirjoittamatta. Olin saanut itseni taivutettua tuohon 17" nastaan, mutta taas tuosta hiipi se ajatus, että pitäisikö ostaa tuosta samasta Kumhosta 225/40/18" rengas. Hinta ei todellakaan olisi paha tuolla samaisessa kaupassa (115,66 â,¬ kpl), mutta se melu arveluttaa.

Nykyinen kesärengas ei todellakaan ole hiljaisin mahdollinen vaan Suomessa suhteellisen vähän tunnettu Maxxis (autokauppa vaihtoi uudet renkaat alle kaupan ehtona ja ostivat 235/40/18" koossa tuollaisen noin 100 â,¬ kpl perusrenkaan). Kuitenkin myös noilla VW CC on erittäin miellyttävä äänimaailmaltaan.

Kuskina en ole mikään Kimi (vai tarkoittaako se sitä, että joka reissulla ollaan ojanpohjalla?  :)) eli siksi kitkoja ei uskalla ostaa. Nastat tulevat, mutta hienoa olisi pitää CC:n ulkonäkö samana eli 18" kumit, mutta ei kuitenkaan merkittävää muutosta meteliin.... Harmi ettei talvirengasta ei voi testata ja palauttaa jos äänimaailma ei miellytä.

Jonkun aikaa sitten kyselin CC ketjun puolella ajaako joku 18" nastoilla, mutta sellaisia kuskeja ei kovin montaa taida olla? Jos kokemuksia löytyy, mielelläni ottaisin kommentteja vastaan minkämerkkisillä renkailla ja minkälainen äänimaailma suhteessa 18" / 19" kesäkumeihin.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

ram1

Tietyillä pinnoilla tuo nasta on varmaan jopa hiljaisempi kuin kesärengas.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

LainaaOlin saanut itseni taivutettua tuohon 17" nastaan, mutta taas tuosta hiipi se ajatus, että pitäisikö ostaa tuosta samasta Kumhosta 225/40/18" rengas. Hinta ei todellakaan olisi paha tuolla samaisessa kaupassa (115,66 â,¬ kpl), mutta se melu arveluttaa.
Tuo 225/40 on hiukan riskikoko melun suhteen.Talvirenkaaksi olisi hyvä saada profiililtaan korkeampi ja hiukan kapeampi.Itsekin olisin ottanut mielellään 215/50 tai 205, mutta Kumhon kokotarjonta aika suppea.Yksi mahdollinen sinun autoosi olisi myös 225/50.17 joka menee vielä hyvin rajoihin.Paras mahdollinen 18" olisi 215 tai 225/45 CC:n alle.
Se missä tuo nastarengas,  tai yleensäkin talvirengas on parempi. Jyrinä huonolla asfaltilla, joka etenkin Ocussa yleensä kesänakilla aika karmea.Talvirenkaiden runko ja lamellit kun pehmeämmät niin ei jyristä niin paljoa.

CC:n alle itse näillä kokemuksilla voisin kyllä huoletta laittaa tuon 225/40 Kumhonkin.Se kun ei melultaan niitä pahimpia Vageja.
Itse koeajoin aikoinaan 2,0Tsi CC:n Tipillä.Siinä oli Noksun kitkat alla, ja ajettavuus asfaltilla oli karmea.Jopa pelottava.Silloin oli kyllä pahin mahdollinen kitkakeli jään ohella, eli melkein 10 astetta lämmintä ja aurinko paistoi.Auto kiermurteli todella pahasti mutkissa ja jarrutuksissa.
Ja vahingossa ajoin vielä mutkapätkää Comfort-asennolla ennenkuin tajusin autossa olevan DCC:n.



Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

_156_

Lainaus käyttäjältä: Guuga - 22.08.10 - klo:22:00
Vielä samasta aiheesta...

Melkein toivon, että olisit tuon "hyvin lähellä kesärenkaan melua, (Dunlop) samassa koossa." jättänyt kirjoittamatta. Olin saanut itseni taivutettua tuohon 17" nastaan, mutta taas tuosta hiipi se ajatus, että pitäisikö ostaa tuosta samasta Kumhosta 225/40/18" rengas. Hinta ei todellakaan olisi paha tuolla samaisessa kaupassa (115,66 â,¬ kpl), mutta se melu arveluttaa.

Kannattaa tarkistaa Nordenrenkaan päivän hinta, aivan noin halvalla et renkaita saa. Katselin myös krooniseen rengastarpeeseeni vkonloppuna Nordenin hintoja ja olivat kummallisen halpoja. Heillä käy noita viikonloppujen pikku simassa tehtyjä hintapäivityksiä aika ajoin.

Ouzi

Pikkuhiljaa pitäs miettiä mitä laittaa talveksi alle. Nyt ei olen kuin yhdet kesäkumit 15 pyörillä. Pitäskö ne kesäpyörinä ja talveksi uudet vanteet ja niihin kumit. Tai todennäköisesti noista vanteista otan kumit pois ja ostan kitkat ja kesäksi sitten jotai uutta. Varmaankin 16 vanteet ja niihin kumit. On ne 15 pyörät niin hassun näköiset,mutta talvipyöriksi kyllä kelpaavat mulle.

preriasusi

Huomenna olisi talvipyörien haku rengasliikkeestä. Ensitalveksi talvipyörien koko vaihtuu 15 tuumaisista 205 -leveisiin 17 -tuumaisiin. Uudet vanteet ja sisäänajetut, käytettynä ostetut, Hakkapeliitta 5:t koossa 205/50*17.

Sopivasti jäi aikaa vahailla vanteita ennen alle laittoa.
Seat Leon

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kupla73 - 23.08.10 - klo:22:06
Heips,

Onko kenelläkään tiedossa netissä mitään hyvää saittia jossa voisi verrata noita renkaan-/ vanteen kokoja toisiinsa?? Kauheasti en noista ymmärrä mutta käsittääkseni renkaan halkaisija (kehä?) pitäisi säilyttää suht samana, eikö?

Itsellä nyt alla 255/35/19 kesäkumit mutta ihan samankokoisia ei viitsisi talvella käyttää. Jotain vähän kapeampaa & korkeaprofiilisempaa kaipaisin talveksi... ???

Olkaapas hyvä :)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Guuga

#45
Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 23.08.10 - klo:21:50
Itse otin pienen riskin ajomelun suhteen viime syksynä ja hommasin Nokian nastat koossa 245/40/18. Jälkeenpäin ja viime talven niillä ajaneena todennut, että hyvä ostos oli. Eipä ole merkittävää eroa 235/35/19 kesärenkaisiin. Onko sitten auto sen verran hiljainen ettei merkittävää ajomelua synny?

Ok. Taas alkaa sitten mieli muuttumaan ja 18" rengas potentiaalinen valinta. Kumhon kumeissa kokovaihtoehdot ovat 225/40-18" ja 235/50-18". Jälkimmäinen on jo painoluokan 101T rengas, mutta renkaista niin vähän tietävänä en tiedä onko hyvä vai huono asia.

Passat CC:n renkaan oikea koko olisi 235/40-18", nykyinen kesärengas. Ehkä järkevämpi valinta varmasti olisi tuo 225/40-18" ... enemmän renkaista tietävä kommentoikoon. Jos ei ole mahdollista saada kapeampaa ja profiililtaan korkeampaa, onko parempi ottaa kapeampi vai profiililta korkeampi? Tuo 235/50 tuskin on täysin "löysä" ja korkeampiprofiilisena automaattisesti hiljaisempi?

Jostain syystä tuo 225/45-18" tuntuu olevan suhteellisen harvinainen nastarengas.

Edittiä...

Juu, eiköhän tuo 235/50 ole vähän liikaa heittoa aiheuttava valinta. Noiden Karviksen ja hapelton1 laskureiden mukaan tuo 235/50 aiheuttaa 7 km/h muutoksen nopeuteen ja melkein 5 cm eron halkaisijaan.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Guuga

Lainaus käyttäjältä: _156_ - 23.08.10 - klo:20:11
Kannattaa tarkistaa Nordenrenkaan päivän hinta, aivan noin halvalla et renkaita saa. Katselin myös krooniseen rengastarpeeseeni vkonloppuna Nordenin hintoja ja olivat kummallisen halpoja. Heillä käy noita viikonloppujen pikku simassa tehtyjä hintapäivityksiä aika ajoin.

Kappas kappas... hinta pompannut 131 euroon eli 15 euroa per rengas. Pitäisi varmaan ostaa heti kun edulliselta tuntuu. Noh... todennäköisesti olisivat pahoitelleet virhettä ja kieltäytyneet myymästä tuohon 116 euron hintaan.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

RoccoScientist

17-tuumainen vanne voi tosiaan 19-tuumaisen jälkeen näyttää pieneltä. Tuossa esimerkkivanteessasi tosin puolat venyvät renkaaseen asti, joten ihan minivanteilta nekään eivät näytä. Jos päädyt 17-tuumaiseen (17x7), niin silloin leveydeksi riittää 205, jos se vain Audin spekseihin sopii. Talvella kun ei muutenkaan ole ajotuntuma terävimmillään ja loskalla kapeampi rengas on parempi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Sande

LainaaJos päädyt 17-tuumaiseen (17x7), niin silloin leveydeksi riittää 205, jos se vain Audin spekseihin sopii.

Ja jos tällöin valitsee vielä profiiliksi 55:n niin renkaan halkaisija ei muutu 50-sarjaiseen verrattuna. Tosin vähemmin 55-sarjaisia on tarjolla kuin 50:iä.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

ram1

LainaaOk. Taas alkaa sitten mieli muuttumaan ja 18" rengas potentiaalinen valinta. Kumhon kumeissa kokovaihtoehdot ovat 225/40-18" ja 235/50-18". Jälkimmäinen on jo painoluokan 101T rengas, mutta renkaista niin vähän tietävänä en tiedä onko hyvä vai huono asia.
Kyllähän tuo 235/50 on aivan liian suuri rengas sulle.Ja 225/40 hiukan pieni.Jos sulla on 17" vanteet valmiina, ottaisin sinuna 225/50.17 renkaan.Tai jos muuta merkkiä kuin Kumhoa, niin 225/45.18 olisi hyvä koko.225/40 18 näyttää kanssa luultavasti pieneltä kun on profiililtaan jo liian matala autoosi, että sen takia ehkä unohtaisin sen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Guuga

#50
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 24.08.10 - klo:10:58
Kyllähän tuo 235/50 on aivan liian suuri rengas sulle.Ja 225/40 hiukan pieni.Jos sulla on 17" vanteet valmiina, ottaisin sinuna 225/50.17 renkaan.Tai jos muuta merkkiä kuin Kumhoa, niin 225/45.18 olisi hyvä koko.225/40 18 näyttää kanssa luultavasti pieneltä kun on profiililtaan jo liian matala autoosi, että sen takia ehkä unohtaisin sen.

Valitettavasti tai vaihtoehtoisesti onnellisesti tilanne se on, että talvivanteita ei ole. Eli kyse on nyt siitä, että ostaako 17" talvivanteet vai vaihtaako 18" CC:n Daytonat talvivanteiksi ja ensi kesänä sitten 18" Interlagosit kesärenkaisiin...

Nopeasti katsottuna ainakin Nordenrenkaasta tuo 225/40 tarjosi eniten rengasvaihtoehtoja 18" tuumaisissa eli kai se sitten olisi se yleispätevin valinta. Kuten sanottua niin, ehkä se 45 profiilin rengas olisi hiljaisempi, mutta kun sellaisia on tarjolla vain Nokialaisena, joka taas ei ole se hinta/laatu suhdetta tai melua ajatellen allekirjoittaneen valinta.

Tuskin tuo 225/40/18" nyt liian pieneltä näyttää kun on renkaan halkaisijassa vain 8mm ero nykyisiin, autoon virallisesti myytäviin, 235/40/18" renkaisiin.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

ram1

LainaaTuskin tuo 225/40/18" nyt liian pieneltä näyttää kun on renkaan halkaisijassa vain 8mm ero nykyisiin, autoon virallisesti myytäviin, 235/40/18" renkaisiin.
Se on yllättävän suuri se ero silmällä ja myös renkaan pehmeydessä.Ainakin kesärenkaassa, kun kerran olen noissa koossa renkaita vaihtanut.Se että sulla on ns. matalammat kumit kuin autossa pitäisi olla, niin tuo lokarin kaareen jäävä rako suurenee, ja periaatteessa vanne voi näyttää sen takia jopa pienemmältä, kuin esim. 225/50.17.

Mutta ajettavuus mutkissa asfaltilla, tuolla 225/40 kumilla varmaan hyvä talvisinkin.Kuten aiemmin sanoin, valitettavasti Kumhon kokovalikoimat ei ole aivan nykypäivän mukaiset.Nyt kun tulee paljon uusia autoja, joissa vakiona jo isommat vanteet, niin eipä Kumholta oikein kokoja löydy.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Guuga

Ram1 ja Kukkanen kommentit menivät osittain "yli hilseen", mutta sen ymmärsin, että 1 cm ero renkaan leveydessä (225 vs nykyisen kesärenkaan 235) näkyy visuaalisesti renkaan koossa merkittävämpänä kuin tuo 8 mm antaa ymmärtää.

Kai se on pakko uskoa eli jos ei löydy sopivaa 225/45/18" rengasta, pistetään tilaukseen 225/50/17" ja 17" Interlagos replicat. Asiantuntijat ovat puhuneet...

Ehkä se on parempi preferoida 17" vanteen mukavuutta jos visuaalisesti 225/50/17" ei merkittävästi eroa 225/40/18" rengas+vanne yhdistelmästä.
CC 1.8TSI Ex-Vag: VW Polo III 6N

Arcca

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 26.08.10 - klo:12:09
Jos pelkästään katsotaan vanteen ulkonäköä, niin 18 tuumainen huomattavasti hienompi kuin 17 tuumainen. 17 tuumaiset kuuluvat vw polo luokkaan. Ei CC:hen.

Makuasia, en noin jyrkästi sanoisi.
18" on ehkä optimi koko CChen, mutta minusta kyllä 17" toimii ihan kohtuullisesti CC:ssä vanteen mallista riippuen. Mutta etenkin jos puhutaan talvirenkaasta korkeampi kumiosuus on eduksi ettei lunta mene niin helposti vanteen sisään. Ainakin jo 17" tämä on pikkasen ongelma, en tiedä sitten käytännössä kuinka 18" pelaa talvella.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

VAG!

#54
aa

ram1

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 26.08.10 - klo:12:09
Jos pelkästään katsotaan vanteen ulkonäköä, niin 18 tuumainen huomattavasti hienompi kuin 17 tuumainen. 17 tuumaiset kuuluvat vw polo luokkaan. Ei CC:hen.
Tässä etsitään kokonaisuutta.Jos tarjolla alimittainen rengas 18", tai isommalla profiililla oleva 17", voi se pienempi näyttääkin paremmalta.CC kyllä sen verran matala auto, että siihen alimittaiset 18" renkaatkin voi laittaa.
Usein näkee perusalustaisia autoja isoilla vanteilla, ja se ei mielestäni ole hyvän näköistä.
Mitä matalampi rengas, sitä matalampi alusta pitää mielestäni olla.
Tässä tapauksessa olisi sama, jos itse laittaisin 215/40.18 renkaan alle, ja minun silmääni se vaan rumentaa, koska kumi vähenee ja rako lokariin näyttää kasvavan, vaikka se onkin suurimmaksi osaksi optista harhaa.
18" rengas muuten käy talvirenkaaksi ihan hyvin, ei siinä mitään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

jusape

Tähän soppaan täytyy itsekin kommentoida. Monesti virheellinen ajatus, että rengasmelu kasvaa kun tuumakoko isonee.

Eniten tuntuu kuitenkin vaikuttavan nopeusluokka. Juuri kasvatin rengaskokoa tuumalla (18-->19), mutta tiputin nopeusluokan samalla (W-->H). Ero on aivan uskomaton melun ja mukavuuden suhteen. En aiemmissa autoissani/renkaissani tähän ole varsinaisesti kiinnittänyt huomioita, mutta nyt jatkossa ykköshuomion kohde on juuri tuo. Monia renkaitahan saa saman kokoisena eri nopeusluokissa.

ram1

Lainaus käyttäjältä: jusape - 26.08.10 - klo:19:07
Tähän soppaan täytyy itsekin kommentoida. Monesti virheellinen ajatus, että rengasmelu kasvaa kun tuumakoko isonee.

Eniten tuntuu kuitenkin vaikuttavan nopeusluokka. Juuri kasvatin rengaskokoa tuumalla (18-->19), mutta tiputin nopeusluokan samalla (W-->H). Ero on aivan uskomaton melun ja mukavuuden suhteen. En aiemmissa autoissani/renkaissani tähän ole varsinaisesti kiinnittänyt huomioita, mutta nyt jatkossa ykköshuomion kohde on juuri tuo. Monia renkaitahan saa saman kokoisena eri nopeusluokissa.
Tuo nopeusluokan pudotus harvoin onnistuu tavallisissa henkilöautoissa kuitenkaan.Mutta sen voin kommentoida aiemmasta Rs Ocusta, ettei 18" nosto 19" vaikuttanut juurikaan meluun.Nopeusluokkahan siinä pysyi samana.
Siinä autossa oli 3 eri sarjaa kesärenkaita.Joka kerta saman merkin kesänakki.
Meluisin oli 225/40.18, toisena 235/35.19 ja meluttomin 235/40.18.
Tuo 225/40.18 oli myös epämukavin.Vaikka renkaan profiilierot kovin pieniä, niin yllättävän suuri ero silti ajettavuudessa, niinkuin melussakin.
Hieman lisää kumia, niin kyllä se paljon vaikuttaa mukavuuteen, etenkin kun alusta kohtuujäykkä.

Asiasta kolmanteen.Vanha autoni jälleen myynnissä samoilla kesänakeilla millä oli itselläkin.Pari ihmetystä ilmoituksessa.Miksi tuo nuhainen softa vaihdettu vanhan tilalle.Ja myös 15" talvirenkaat, jotka ei mahdu edes kyseiseen autoon.Hinnasta päätellen olisi ilmeisesti kannattanut itse ajaa vielä vuosi sillä :o

http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3445238
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Sande

Olen ymmärtänyt että Yetin ja Scoutin vanteet/renkaat käyvät vaihtaen keskenään?

Kun monissa netissä toimivissa rengasliikkeissä ei Scouttia tunneta niin voisin katsoa Yetin kohdalta vanteita ja talvirenkaita?
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Sande

^Itselleni vastaten, Scouttiin käy sama rengastus kuin Yetiin.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy