Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jopi

#1
Lainaus käyttäjältä: MTT - 20.04.24 - klo:20:4615tkm mittarissa ja moottori pitää kylmäkäynnistyksen yhteydessä rahisevaa ääntä. Ecu päivitetty, ääni ei poistunut. Maahantuoja ohjeisti vertaamaan toiseen autoon ja samanlainen rahina kuuluu myös verrokkiautosta (case closed). Käynti myös vavahtelee kylmänä, jonka tuntee ihan kuskin paikalla istuessa. Tuosta lievästä vapinasta en ole reklamoinut.

Veikkaan, että ääni tulee korkeapainepumpusta. Takuuta vielä yli 4 vuotta jäljellä, joten seurailen tilannetta.

Jotain rapinaa kuuluu kylmällä koneella. Aivan kuin joku lämpöpelti tai muovi resonoisi.


Tutkittu ja tehdasta konsultoitu -> vaihdelaatikko-/sähkömoottoriyhdistelmä vaihtoon takuuseen.


Tuli vähän yllätyksenä!
#2
Mitenkäs porukoilla on toiminut 1969 päivitys? Onko jotai bugeja vielä jäljellä tai uusia ilmaantunut?

Kaiuttimien napsumiseen/yhteyden kadottamiseen tämäkään ei auta, mutta päivitys olisi kuulema tehtaalla tekeillä ja tulossa OTA:na.
#3
Infotainment hukkasi asetukset itsestään pysäköinnin aikana. Luulin että tämä olisi ollut aikaisempien versioiden bugeja, mutta 1940 sisällä ja näin kävi. Tosin eipä hetkeen ole tätä tehnytkään.

Onko tähän jokin ratkaisu? Onko avaimen paristo tyhjenemässä?
#4
Miten valitaan valikosta puhallus myös alas samaan aikaan kun puhallus on automaatilla? Minusta vaikuttaa että nämä on toistensa pois sulkevia vaihtoehtoja.

Ja tosiaan, omassa myös automaatilla ei juuri jalkoja lämmitä vaan pitää erikseen aktivoida se hetkellinen jalkojen lämmitys. Harvoin kyllä sitä silti käytän lähinnä kovilla pakkasilla.
#5
Uusi eHybrid käyttäjä opettelee vielä niksejä.

Pari kysymystä mielessä:
Saako polttomoottorin pakotettua pysymään päällä? Esim. Sport tilassa?
Saako akun varauksen "lukittua" esim. 50%, niin että sähköllä ajetaan siihen saakka, jonka jälkeen polttis käynnistyy ja pitää varauksen siinä?
Tarvitseeko OTA päivitykset datapakettien ostamista?

Mitkäs olisi muut/yleiset parhaat vinkit auton käyttöön liittyen?
Liittyen lataukseen, ajamiseen esim. kylmillä keleillä (kulutusnäkökulma vs. lämpö), infotainmentiin tms..
#6
Yllä olevasta vikalistasta jäi vielä ratin volume-painike pois. Se alkoi sekoilemaan ja volume heitteli ylös-alas, mutta vaihdettiin myös takuuseen.

Pihistelijä, oletko laskenut kuinka kauan 1.0tsi tulee olla lämpimällä koneella sammuksissa, jotta start-stop käynnistys on polttoaineen kulutuksen kannalta perusteltu? Käytätkö itse sitä aina?

Lainaten erästä lopputyötä:
"Nykyaikaisten ottomoottoreiden käynnistämisen kuluu saman verran polttoainetta, kuin kuluisi 0,7 sekunnin mittaisella moottorin joutokäynnillä" (Lähde, jokin Boschin functionality start stop system aineisto)

Vaihdoin kesärenkaat kitkoihin ja kyllä kulutus on huomattavasti alhaisempi. Rullaa huomattavasti kevyemmin.
#7
Heitänpä tähän väliin omia mietteitä ja kokemuksia autosta 2,5v ja 61tkm ajalta.

Ajo-ominaisuudet ja tekniikka:
Ajoltaan Leon on mielestäni notkistunut (parantunut) etenkin alustan osalta tänä aikana. Lähinnä uutuuden pintakovuus on hieman pehmentynyt ja alusta tuntuisi toimivan paremmin nyt. Kulutuksen trendiä on vaikea sanoa, koska siihen liittyy ajoissani niin monta muuttujaa, mutta "budjetoin" auton 2,5v sitten 5,5L/100km kulutukselle ja todellisuus on nyt noin 5,7L/100km. Tämä tosin sisältää myös Webaston käytön, joten aika hyvin ollaan "budjetissa". Webasto puhelinsovelluksella on ollut hyvä!

1.0tsi ja DSG riittävät tehoiltaan omaan tarpeeseeni hyvin. DSG varmasti vielä avittaa tuntuman luomisessa. Ohituksissa ei tarvitse jännittää, jos ajelee kuten itse yleensä eli yksi tai kaksi henkilöä kyydissä. Auto täynnä ja kontti pullollaan tilanne voisi olla toisin, mutta itselläni on harvoin sellaisia tilanteista, joten en ole päässyt suorituskykyä testaamaan niin. Jokainen valitsee auton tarpeidensa mukaan.

DSG:ssä on "potkaisu" Sport asennossa edelleen 1-2 vaihdoissa, mutta se on hieman lieventynyt softapäivityksen myötä tai sitten sen kanssa on oppinut elämään. Muuten laatikko on pelannut pääasiassa hyvin. Pari erikoista vaihtoa se on tehnyt aivan kuin ei tietäisi minkä vaihteen laittaisi sisään. Mutta tämä vain pari kertaa 61tkm aikana.

Ã,,änimaailma:
Kolmipyttyinen pärähtää käyntiin sille ominaisella äänellä, mutta eipä tämä ole itseäni haitannut. Myöskään käyntiäänet ajossa ei ole koskaan häirinnyt.
Ã,,änieritys on ihan ok, mutta ei mitään premium luokkaa. Renkailla on suuri merkitys, miten hiljaista kopissa on.

Sisätilat:
Business varusteissa tuli Navi system isommalla näytöllä, joka on ollut hyvä ja tarpeellinen. Karttoja en ole päivittänyt kertaakaan, joten sille alkaisi olemaan nyt jo tarve. Käyttöliittymässä on pientä hitautta etenkin, kun naviin näpyttelee osoitetta, joka tämän päivän tekniikan tasolla on kyllä pieni miinus. Ei erityisen häiritsevää, mutta huomattavissa. Ã,,änentoisto peruskauraa ei mitään erityisen hyvää, mutta ei täysin huonokaan. Hieman paremmilla kaiuttimilla tai Seatin "Sound System / Beats Audio" valintaa osaa varmasti arvostaa, ken musiikkia haluaa luukuttaa enemmän.

Penkit minulla on lisävarusteina ruksittu Alcantara-sport pernkit, joka ovat hyvät. Penkeissä ei ole mitään kulumajälkiä tältä ajalta ja ne näyttää hyvältä. Penkkien kanssa myös ovien verhoilut tulivat mustina, joka oli itselleni ulkonäöllisesti merkittävä seikka. Eihän nämäkään penkit ole mitkään erityiset BMW:n reisitukisäädöillä varustettuihin verrattuna, mutta vakiopenkkeihin verrattuna huomattavasti mukavammat.

Muutenkin sisätilat ovat pysyneet hyvässä kunnossa eikä ratissakaan ole merkittävää kulumaa. Vaihdekepin "alustan" kirkas muovipinta on herkkä naarmuille pölyjä pyyhkiessäkin. Kontin tila on riittänyt hyvin ja mm. isompikin fillari menee konttiin, kun vaan eturenkaan ottaa irti ja penkit kaataa. Tänä kesänä tosin olen kuljettanut pyörän katolla Thulen kiskoilla ja telineellä.

Ulkoa:
Tykkään edelleen tämän faceliftin ulkonäöstä eikä siinä suhteessa ole painetta päivittää uudempaan. Maalipinta on pysynyt hyvässä kunnossa eikä ruostetta ole muodostunut. Kiveniskemiä tulee paljon ja niitä on korjailtu sitä mukaan. Tämän ecomotive mallin hieman matalampi alusta ja tuulenohjaimet takakontin sivuilla ovat omasta mielestäni hyviä tekijöitä ulkonäön kannalta. LED-valot ovat hyvät. Ei ole ollut tarvetta lisäpitkille, vaikka en kiistäkään niiden hyötyjä missään nimessä. Vanteina on ollut alkuperäiset 16" alut kesärenkaat Dunlopin Sport Blueresponseilla ja talvirenkaat Contin kitkoilla. Kesälle 2020 päivitin kesävanteet OZ Ultraleggera HLT 17" ja 225/45/17 Goodyear Efficient grip performancen renkaisiin ihan vain ulkonäkösyistä. Uudet vanteet istui leonin alle nätisti, jota myös pieni vakiomadallus auttoi.

Sitten vikahistoriaa:
- Jarrujen kolina edestä: jarrupalat vaihdettu, ei auttanut kuin hetkellisesti. Taitaa olla näiden FS-3 jarrujen "ominaisuus". Ihme ja kumma, mutta vaikuttaisi, että vika on poistunut itsestään.
- Takalasipyyhin ruikki vettä etulasia pestessä --> takapyyhkimen pumppu/venttiili tms vaihdettu takuuseen.
- Vettä sateella etumatkustajan jalkatilaan --> oven tiivisteet fixattu takuuseen
- DSG:n käytös sportilla ja potkaisu 1-2 vaihdoissa --> softapäivitys, voi olla että vähän paransi tilannetta. Auttoi etenkin siihen, että myös D:llä tehdään moottorijarrutusta ja pienempi vaihde vaihdetaan aiemmin.
- Mediasysteemin näyttö on alkanut havaitsemaan haamupainalluksia, kun systeemi on kylmä. En ole saanut vielä videolle kuvattua huoltoa varten, koska vika on satunnainen ja poistuu nopeasti laitteen lämmettyä. --> seuraillaan

Hinta-laatu-suhde:
Hinta oli muita folkkarisisaria halvempi, mutta tekniikka hyvin pitkälti samaa. Otin 5v takuun laajennuksella 150tkm saakka, koska tiedostin jo ostaessa nykylaadun ja kilometrejä tulee (tuli) kohtuu paljon. Sanoisin, että hinta-laatusuhde on kaikesta huolimatta hyvä.

Ainakin toistaiseksi aion jatkaa Leonilla tästäkin eteenpäin.
#8
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 21.07.20 - klo:20:34
VW:ssä jos säätää volumea soittimesta niin äänenvoimakkuus"palkki" tulee hetkeksi näkyviin vain radion näytön yläreunaan, jos taas säätää ratista niin sama palkki ilmestyy vain mittariston näytön yläreunaan. En tiedä onko toiminto Seatissa sama, jos on niin tuon palkin ilmestymisellä voisi myös pystyä rajaamaan ongelman ratin puolelle.
Näin se toimii myös minulla ja tosiaan ratista säätämällä se palkki alkaa seilata vimmatusti joka toisella napsulla, mutta navissa palkki ei silloin ilmesty.
#9
Vika taitaa kohdentua ratin volume-säätöön. Joka toisella napsulla volume alkaa heitellä ja taas yksi napsu suuntaan tai toiseen niin volume asettuu sille tasolle.
Navisysteemin volume ruuvia kääntämällä toimii oikein, silloin kun siis ratin säädin on "suotuisassa" asennossa.
#10
Radion/mediasoittimen volume alkoi itsekseen heittelemään ylös alas, kun kuuntelin podcastia bluetoothin yli. Ei ole aiemmin tätä tehnyt mutta nyt sitten näin.
Kokeilin asetuksista ottaa pois ajonopeuteen perustuvan volumen säädön, mutta ei vaikutusta. Ja tosiaan volume heitteli ihan liikennevaloissa seisoessakin.

edit. lisäksi siis volume säätyi itsekseen myös radiota kuunnellessa.

Onneksi sai tästä videon, jos se ei vaikka toistukaan enää. Onko kokemuksia?

Haulla löytyi ainakin A4 B9:ssä jollain olleen samaa ongelmaa.
#11
Oz Leggera HLT kiiltävän mustana lähti tilaukseen nahkahousujen luvatusta maasta 7,5x17 koossa ja GY EG 225/45.

Kahdesta kolmeen viikkoa toimitus ja sitten mitataan setin paino ja ajokokemukset ml. kulutusfiilistelyt.
#12
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.04.20 - klo:21:29
Taitaa tuo ET48 olla se mikä on alkuperäisessä vanteessakin? Menee noihin scout malleihin skeidoissa missä ET on 50 luokkaa.
wheel-size.comin mukaan maitopurkin vakio oli ET46 ja vertailuna esim. cupran 8x19 ET50
#13
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.04.20 - klo:20:06
Mielummin ET48. Tuo ET35 tulee melko lähelle kaarta. Mitä tuohon pakettiin tulee, niin voin suositella lämpimästi. GY Effieciet Grip on yksi markkinoiden keveimmistä renkaista. Mitattuna tuollainen setti painaa: Oz Ultraleggera 17" ja Goodyear:n efficient grip peformance renkailla alle 17kg. Skodan alkuperäinen 16" atria alumiinivanne painoi jotain 19-20kg paikkeilla 205/55R16 Michelinin energy saver + kesärenkailla. Eli pudotusta melkein 2-3kg.
Niin aattelin, että ton pitäis olla ihan kevyehkö paketti. Itse asiassa tuolla on myös vaihtoehtona 7,5x17 ET50, onkohan mitään erityistä merkitystä ottaako 8x17 ET48 vai tuon?
edit. renkaana kuitenkin molemmissa 225/45
#14
Vannekeskusteluun liittyen olen katsellut jos laittais uutta vannetta maitopurkkileonin alle.

Tällä hetkellä katseen alla Oz Ultraleggera 8x17 ja renkaiksi GY Efficient Grip PE, joista aiempaa positiivista kokemusta etenkin hiljaisuuden takia.
Mietteinä vielä ET luku 48 vai 35 ja väri valkean vankkurin alle.

Mitä mietteitä?
Vinkkejä mistä paketin voisi saada edukkaimmin?
Saksasta felgenshop.de:stä noin 1500e kaikkinensa.
#15
Lainaus käyttäjältä: Topias H - 22.03.20 - klo:11:38
Vieläkö kyseinen kaapeli on myynnissä? Täällä yks kiinnostunut huutelee! 😊
Vielä löytyy, mutta taisitkin jo löytää toisaalta.
#16
Lainaus käyttäjältä: jupii777 - 16.03.20 - klo:16:11
Moro!

Myytkö ilman tuota adapteria? Sille ei ole tarvista. Tarjoisin 170â,¬ + postit.

- Jukka
yv
#17
Myydään / MYYTY
15.03.20 - klo:14:50
MYYTY
#18
Avoin laadunparannuskampanja saatavilla ainakin omaan Leoniin:

LED Vilkku - Sähköverkon ohjainlaitteen ohjelmointi   14.10.2019

#19
Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 02.10.19 - klo:14:54

Oma auto näyttää kyllä oikein nuo Ecopisteet, itsellä normaalisti 90-99 pistettä. Käytännössä ecotrainer alkaa rokottamaan pisteitä riippumatta kulutuksesta jos ajat yli 85 km/h (tämän huomaa helposti moottoritiellä) vaikka itse kulutus olisi miten pieni tahansa. Pisteet myös laskevat joka kerta kun joudut pysähtymään ja uudestaan kiihdyttämään tavoitenopeuteen.
No nyt selvisi yhteys huonojen pisteiden ja silti pienen kulutuksen välillä - SPORT moodi!
Eli vaikka ajaisit 7-vaihteella 80km/h, niin ecopisteet on surkeat noin 20 ja jos ajat samaa vauhtia samalla kulutuksella D-moodissa on ecopisteet normaalit.
Ja tosiaan lisäksi kova nopeus rokottaa pisteitä, vaikka kulutus pysyisi pienenä.
#20
Helsinki - Rovaniemi

Ilmastointi autom. 21 C
Ei erityisen painavaa kuormaa matkassa.
Rajoitusten mukaan, mutta hitaammat ohittaen.
Puolet matkasta oli 2.2bar jokaisessa renkaassa, kun tarkastin jollain ABC:llä. Sen jälkeen loppumatka 2.5 bar joka nurkassa.
Renkaat alkuperäiset Dunlop sport blue responset 205/55/16.
Keli +5 tuntumassa osittain sateinen.

ka. 4.90 L/100km

Haaveilin pääseväni noin 4.6 - 4.8 tuntumaan, mutta hieman jäi siitä. Uusi ennätys silti  :D
#21
Lainaus käyttäjältä: rahko - 03.10.19 - klo:17:15
Itselläni 2015 Passat 2.0TDI 4motion. Siinä on (käsittääkseni) tuo laatikko. Tämä meidän yksilö nykäisee mielestäni aika kovasti liikkeelle lähdössä Start-Stopin jälkeen sekä josku 2-3 vaihto kolahtaa ja nykäisee. Mittarissa on nyt 120tkm. Merkkiliike väittää tuota normaaliksi, mutta itse en ainakaan noin nykivästi ajaisi esim. manuaalilaatikolla. Muuten meno on kyllä ihan miellyttävää.

Käsitin, että tämä pitäisi olla hyvä laatikko, mutta ainakaan meidän yksilö ei sitten ollut. Koeajollahan tuo selviää, jos tuollaisen ominaisuuden mahdollisuudesta tietää. Nykäisy ilmenee siis juurikin siinä vaiheessa kun Start-Stop on käynnistänyt auton, kytkee vaihteen sisään ja auto lähtee liikkeelle.
En tiedä tarkoitatko samaa, mutta tunnistan kyllä liikkeellelähtö-nykäisyn myös. Mutta se on vielä eri asia kuin mitä aiemmin tarkoitin.
Itse lähden liikkeelle niin, että
1. pieni painaisu kaasua tai ratinkääntöä, jotta kone käynnistyy
2. pieni painaisu kaasua, jotta automaattinen pysäköintijarru vapauttaa ja auto lähtee juuri ja juuri ryömimään
3. normaalisti kaasua
#22
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.10.19 - klo:14:51
Ajatko vaihdesuositusten mukaan? Jos et aja, tippuu pisteet. Pieniä kulutuslukemia voi saavuttaa ilman hyviä pisteitä.
Pääasiassa kyllä, kun DSG ja automaattitilassa suurimman osan ajasta. Joku bugi siinä on, kun sama pistevirhe myös taajamanopeuksissa ollut pienelläkin kulutuksella.
#23
Joo sopeutus voisi ehkä auttaakin. Huollon mielestä kaikki on just fine!

Mitä rivakammin kiihdyttää, sitä paremmin laatikko toimii. Välillä sportilla potkaistaan vaihde sisään 1-->2 vaihdossa, välillä menee sulavasti.
Melkein aina kuulee vaihteen kytkeytymisen 1-->2 ja 3-->2 vaihdoissa, kun ajelee rauhakseen.

Ehkä vain ominaisuuksia, mutta tuntuu kummalta ettei pitkä tuotekehitys ole tuonut sulavaa laatikon toimintaa  ::)
#24
Navin ecotrainer sekoilee niin, että antaa surkeat pisteet välillä vaikka kulutus olisi todella pieni.

Esim. ajoin 90 mittarinopeutta tasaisella tiellä, kulutus näytön mukaan 3,1L/100, mutta EcoPisteet näyttää ka. 24 / 100 tasaisesti (kulutus ka. 5.0L/100).
Välillä sitten korreloi ihan oikein pisteet ja kulutus.

Muilla kokemuksia?
#25
Mitenkäs äänettömiä muiden DQ200 laatikot ovat?

Leonissa ainakin kuulee etenkin 1-2 ja 3-2 vaihtojen "kloksahtavan" sisään etenkin rauhallisessa ajossa.
#26
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 09.08.19 - klo:23:07
Painele sormella ja kokeile mistä natisee. Silikonisuihketta väliin ja johan hiljenee. Ihan oikeasti.

Ovipahvit nimenomaan siitä yläosasta tahtovat natista ihan huolella. Pellin ja pahvin väliin suihkautus silikonia niin loppuu natinat.
Kokeilin silikonisuihketta jokaisen oven muovin ja pellin väliin suihkia. Ei auttanut ollenkaan, joten en siis löytänyt vielä rutinan ja natinan lähdettä.
Kiitti vinkistä kuitenkin.
#27
Mulla on alkanu rutisee/natisee muovit ihan joka puolella autoa. Tuntuu, että se alkoi, kun oli se hellejakso pari viikkoa sitten ja sitten viileni alle kymmeneen asteeseen.
#28
Renkaisiin liittyen itse ajelen vakio Dunlop Sport Blueresponseilla 205/55/16 ja 2.5bar joka nurkassa.

Kävin maaseutumatkalla, jossa rajoitukset 120/100/80 (pk-seudulta kotkaan ja kutostietä pohjoiseen) ja 1000km matkalla oli kulutus auton mukaan 4.5L/100km.
Ajelen rajoitusten mukaan + mittarivirheen kompensointi, rekoista mennään aina ohi jne normaalisti. Kyydissä ei juurikaan ollut tavaraa tai muita tällä kertaa.
Havainnoin vain sitä, että olisiko Leoni vähän liukastunut viime kesältä. Näillä matkakulutuksilla ajelee ihan mielellään  :)
#29
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.19 - klo:18:26
Kolahdus se nimenomaan on, mutta kaikissa vastaavissa autoissa se on. Omani on käynyt määräaikaishuollossa jo kaksi kertaa, ei ole alustassa ollut mitään.

Kertokaa toki tänne jos löytyy joku keino korjata asia.
Tämän keskustelun perusteella tuli Exeoon kokeiltua jarrupalojen vaihtoa ja kolinat hävisi sillä.
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/kori-valot-renkaat/53004-a4-b7-etupää-kolisee?t=114679
#30
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.06.19 - klo:16:23
Samanlaista ääntä on muissa 1.0 Ecomotiveissa, itse olen päätellyt sen johtuvan pintakovasta jousituksesta, eli on ns. ominaisuus. Alustahan on normaalia matalampi tuossa mallissa. Kuuluu töyssyissä ja hidasteissa.
Ã,,änen häviäminen jarruttaessa puoltaisi jarruhin liittyvää. Kuitenkin videolla kuuluva kolahdus on mun mielestä aika omituinen kuuluvaksi jarruista. Palojen kynsien kiristys voisi olla yksi keino koittaa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy