Äänieristys / äänenvaimennusmateriaalit ja käyttökokemuksia

Aloittaja ConD, 29.04.12 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Taskukeke

Kävin tänään hakemassa tukkupakkauksen SilentCoatia ja huomenna olisi tarkoitus väsertää tuota takakonttiin. Kovasti yrittivät Autostudiolla myydä Dynamatia ennemmin kuin SilentCoatia. Kehuivat sen olevan paljon laadukkaampaa yms. Päädyin kuitenkin SilentCoatiin.

Ennen asennusta ei siis tarvitse kuin puhdistaa pinta, jolle nuo levyt asetellaan? Ihmetellään huomenna lisää, toivottavasti tuosta olisi hivenen apua Scirocon rengas ym. metelin hillitsemiseksi.

Jultsu

Se kumitela olisi kannattanut hommata samalla. Helpottaa huomattavasti asentelua.

Dynamat todettiin autosoundin testeissä parhaaksi teho/painosuhteeltaan, mutta taasen hinta/vaimennussuhteessa nuo Silentcoat/vibroplastit veivät voiton. Eipä ihmekään, kun toinen tulee amerikasta ja toinen latviasta..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mikko

#32
Nyt olisi Sciroccon peräpää vaimennettu. Paria osaa en saanut irti vaan jouduin niiden taakse pelkästään käsikopelolla työtämään tavaraa. Luultavasti juuri ne osat jotka siellä rämisee. 2 muoviklipsiä meni poikki.

30 levyä meni Silent Coatia, 2 levyä Sound Absorberia. Pitäisi vielä käydä lyömässä loput muovinpalat kiinni takaluukkuun ja se olisi sitten siinä. 8 tuntia otti aikaa parilla lyhyellä tauolla.

Plussaa:
+ Hiljeni huomattavasti
+ Räminät on poissa

Miinusta:
- Pakoäänet ei kuulu enää ollenkaan, vain 1.4:n huuto kiihdyttäessä
- DSG:n rutinat alkoi kuulumaan selvemmin
- Joutuu tilaamaan lisää matsua ja tekemään takapenkin ja ovet myös

MOP

Passat 3C ja eturenkaiden jyrinä hieman häiritsee. Tällä hetkellä etupään rengaskoteloissa ruoste-esto käsittelyn massat, eli 1-2mm jotain mömmöä. Etujalkatilassa tehtaan vaimennus, eli joku paksuhko matto.

Siispä ostaako butyylikumimattoa & "telttapatjaa" ja vuorata eturengaskoteloiden tienoo sisältäpäin?

Tai kysyä jos ruostesuojaamo laittaa paksulti jotain vaimentavaa massaa eturengaskoteloihin ulkopuolelle?

Vai molemmat?

jukvii

Muutamia löytöjä netin syövereistä. Noihin poimintoihin olen kerännyt erityisesti rengasmeluun vaikuttavia asioita, en musiikintoistoon liittyviä.

Lexuksen vaimennusmateriaalien paikat kuvassa ja eriteltynä niiden vaikutus rengasmeluun, keskustelun helppouteen, jne:
http://elevatingsound.com/how-lexus-ls-600h-became-the-worlds-quietest-passenger-car/


Opinnnäytetyö "Auton sisälle kuuluvan rengasmelun
vaimentaminen"
, jossa vaimennettu Megane 02 ja 06. Autoissa eri renkaat ja mittaukset tehty eri päivänä.

Poimintoja
-"Testatuista autoista 2006 vuosimallin Meganessa toimi parhaiten bitumimatto, kun
taas vuosimallin 2002 Meganessa toimivin materiaali oli äänieristematto. Vaahtomuovi
oli huonoin 2002 Meganessa, mutta 2006 Meganessa se pärjäsi osittain jopa
paremmin kuin äänieristematto. Eristeiden sijoittelun suhteen olennaisin eristämisen
kohde on takapyöränkotelot."
-"Testissä olleissa autoissa
eristeet toimivat parhaiten takapyörien pyöränkoteloissa."
-"Takapenkkien istuinosan
alle sijoitetulla eristyksellä ei ollut suurta merkitystä."
-"Pyöränkaarissa näyttäisi eristeestä olevan jo hyötyä pienissä määrin
ja eristyksen asentaminen on suhteellisen vaivatonta."
-"Muualle autoon eristyksen tekeminen vaatii auton sisustan
purkamista, jos vaikka auton oviin lisäisi äänieristystä. Tavaratilaan lisäämällä eristystä
en työssä tutkinut..."

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27496/Pirinen_Juha.pdf?sequence=1


Autonvaimennus.fi

Poimintoja:
-"Pyöränkotelot, peräkontti ( paitsi sedaneissa ) ja katto ovat suurimman vaikutuksen ajomeluun tekevät vaimennuskohteet. Pyöränkoteloista kantautuu rengasmelua, samaten peräkontista. Yllättävää kyllä katto on iso sisämelun aiheuttaja autossa."
-"Lattian vaimennus auttaa myös, mutta sen merkitys on usein pienempi kuin edellä mainittujen kohteiden. "
http://autonvaimennus.fi/mita-hyotya-auton-vaimennuksesta

MOP

Mietin tässä että kuinka paljon rengasjyrinästä tulee etujousien yläkiinnityspisteen kautta auton koriin? Nuo kohdathan siis kannattelevat auton painoa joten tärinä ilmeisesti kulkeutuu koriin hyvin? Olisiko hyödyllistä vaimentaa tuo alue paksulti jotta värinät vaimenisi jo mahdollisesti ennen siirtymistä koriin?

Eli siis tämä alue:


vwmies

Lainaus käyttäjältä: MOP - 21.05.14 - klo:13:18
Mietin tässä että kuinka paljon rengasjyrinästä tulee etujousien yläkiinnityspisteen kautta auton koriin? Nuo kohdathan siis kannattelevat auton painoa joten tärinä ilmeisesti kulkeutuu koriin hyvin? Olisiko hyödyllistä vaimentaa tuo alue paksulti jotta värinät vaimenisi jo mahdollisesti ennen siirtymistä koriin?

Eli siis tämä alue:



Jotain varmasti johtuu tätäkin kautta; joissakin vaimentimissa on jousen alalautasen päällä kumilevy. Tämän tarkoitus on 100% varmuudella vaimentaa koriin johtuvaa melua ja tärinää.   ::)
Yritetään pärjätä.

jni

On tuo juttu kokeiltu kahteenkin autoon: Superbiin ja Outlanderiin. Ei vähäisintäkään vaikutusta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

MOP

Damn, olisi ollut helppo operaatio tehdä, jos sillä olisi saavutettu jotain hyötyä.

Taata

Nyt on viikko takana uudella Octavia Combilla. Tällä kertaa ruksasin suunnilleen kaikki lisävarusteet mitä listalta löytyy. Valitettavasti joukossa ei ollut optiota, jolla saisi paremman äänieristyksen. Luulin, että Elegance-taso olisi tuonut jotain tällekin alueelle, mutta ilmeisesti sitten ei. Kuvittelisin, että jos optio paremmasta äänieristyksestä olisi tarjolla, niin kysyntää kyllä olisi. Tehtaalla äänieristysten lisääminen olisi lasten leikkiä verrattuna jälkiasennukseen. 500-1000 lisähintaa ei olisi kovin monelle este.
Ajan yhteen suuntaan 90km työmatkaa ja tien äänet ovat kyllä aika häiritsevät. Lukuun ottamatta niitä uuden asfaltin pätkiä, joissa auto menee kuin sukkasillaan. Renkaat ovat vakiot Continental Conti ... koossa 205-55-16. Pohjassa on lisänä huonon tien paketin suojalevyt. Kattoa ei taida oikein saada eristettyä, kun on tuo panoraama.
Auton purkaminen ei ole niitä asioita, joita mieluiten teen. Siksi kaipaisinkin neuvoa, että löytyykö vinkkejä ja kokemuksia palveluntarjoajista, jotka kohtuuhinnalla parantaisivat äänieristystä. Finikor nyt näyttää olevan, mutta heillä se tarkoittaa ilmeisesti vain ruiskutettavaa ainetta. Ei usko riitä sen riittävyyteen. Vai onko jollakulla omakohtaista kokemusta siitä.
Ei tietysti haittaisi, jos eristäjällä  olisi osaamista vastaavasta Skodasta.
Helsinki-Turku akseli olisi sopiva sijainti minun kannaltani.
Auton on muuten hieno ja elektroniikka todella paljon kehittynyt verrattuna 4 vuotta vanhaan Superb Combiin.
Skoda Octavia Combi 2.0l TDI Elegance DSG (Panoraamakatolla). Käyttöönotto 05/2014.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Taata - 22.05.14 - klo:21:57
Nyt on viikko takana uudella Octavia Combilla. Tällä kertaa ruksasin suunnilleen kaikki lisävarusteet mitä listalta löytyy. Valitettavasti joukossa ei ollut optiota, jolla saisi paremman äänieristyksen. Luulin, että Elegance-taso olisi tuonut jotain tällekin alueelle, mutta ilmeisesti sitten ei. Kuvittelisin, että jos optio paremmasta äänieristyksestä olisi tarjolla, niin kysyntää kyllä olisi. Tehtaalla äänieristysten lisääminen olisi lasten leikkiä verrattuna jälkiasennukseen. 500-1000 lisähintaa ei olisi kovin monelle este.

Auton purkaminen ei ole niitä asioita, joita mieluiten teen. Siksi kaipaisinkin neuvoa, että löytyykö vinkkejä ja kokemuksia palveluntarjoajista, jotka kohtuuhinnalla parantaisivat äänieristystä.

Mielenkiintoista, sillä Passatissa äänieristys paranee Trendline -> Comfortline -> Highline mentäessä.
Myös Turanissa oli joku areenalainen hoksannut Highlinessä kumisia tiivistelistoja ym., joita ei halvemmissa ollut.

Ilmeisesti VAG hierarkiassa Audiin on laitettu on lähtökohtaisesti eniten (tie)ääntä eristäviä materiaaleja ja Skodaan vähiten..... tosin Superbissa oli jossain threadissä eri vuosimallin autot omistanut verhoiluja purkanut löytänyt uudemmasta enämmän matskua.  :o

Harmillinen ominaisuus tuo tiemelu. Valitettavasti auton vaimentaminen ei onnistu ilman verhoilujen purkamista.
Tallinnassa ainakin tehdään tätä ammattilaisten voimin. Hiljainen tai vaimea auto on silti "arjen luksusta".  ;)
Yritetään pärjätä.

stallione

#41
Taitaa olla seateissa vähemmän vielä tuota äänieristystä kuin skodissa.  ;D
Nimimerkillä autoa eristelty aika paljon ja kitkarenkailla mennään.
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

ConD

Lainaus käyttäjältä: Taata - 22.05.14 - klo:21:57
Valitettavasti joukossa ei ollut optiota, jolla saisi paremman äänieristyksen. Luulin, että Elegance-taso olisi tuonut jotain tällekin alueelle, mutta ilmeisesti sitten ei. Kuvittelisin, että jos optio paremmasta äänieristyksestä olisi tarjolla, niin kysyntää kyllä olisi. Tehtaalla äänieristysten lisääminen olisi lasten leikkiä verrattuna jälkiasennukseen. 500-1000 lisähintaa ei olisi kovin monelle este.
Ajan yhteen suuntaan 90km työmatkaa ja tien äänet ovat kyllä aika häiritsevät.

Auton purkaminen ei ole niitä asioita, joita mieluiten teen.

Siksi kaipaisinkin neuvoa, että löytyykö vinkkejä ja kokemuksia palveluntarjoajista, jotka kohtuuhinnalla parantaisivat äänieristystä. Finikor nyt näyttää olevan, mutta heillä se tarkoittaa ilmeisesti vain ruiskutettavaa ainetta. Ei usko riitä sen riittävyyteen. Vai onko jollakulla omakohtaista kokemusta siitä.

Ei tietysti haittaisi, jos eristäjällä  olisi osaamista vastaavasta Skodasta.

Helsinki-Turku akseli olisi sopiva sijainti minun kannaltani.
Kyllä näillä mainitsemillasi spekseillä ottaisin suunnan kohti Tallinnaa ja Ravolaria. Ã,,kkiä katsoin että puolenkymmentä kolmoskoppaista Octaviaa ovat pelkästään kuvien perusteella tehneet, sekä monia muita itsellekin tuttuja autoja, eikä jäljessä ole valittamista ilmeisesti ollut.

Itse harrastamalla voi säästää, mutta selvästi tälläkertaa parin päivän loma Tallinnassa tekisi sinulle ja autollesi hyvää.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Angus

Lainaus käyttäjältä: stallione - 22.05.14 - klo:22:39
Taitaa olla seateissa vähemmän vielä tuota äänieristystä kuin skodissa.  ;D
Nimimerkillä autoa eristelty aika paljon ja kitkarenkailla mennään.

Sanoisin juurikin päinvastaista, siis kun puhutaan uusimmista alustoista.
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

RoccoScientist

Viikonloppuna tuli laitettua StP Black Goldia Velosterin takapenkin istuinosan alle, sekä muutama levy lisää takakontin puolelle. Varsin kivuton operaatio kaikin puolin, vaikka aikaa menikin parisen tuntia rauhallisesti puuhaillen. StP:n liimapinta ei pursunnut reunojen yli yhtä paljon kuin Silent Coatin levyissä, eikä myöskään ollut yhtä pehmeää tavaraa. Lopputulos oli kuitenkin aika ennalta-arvattava eli etupenkiltä käsin eroa ei ainakaan minusta huomaa.

Hattuhyllyn kääntöpuolelle tuli myös laitettua Silent Coat Sound Absorber:ia (15 mm), mutta sen liimapinta ei tunnu olevan riittävän vahvaa tuollaiseen vähän nukkaiseen pintaan tarttuakseen, vaikka asennusvaiheessa olo oli vielä optimistinen. Noh, hyöty tuosta oli joka tapauksessa pyöreä nolla, mutta pääsipähän vähän askartelemaan.

Kuvat ja tarkemmat tarinat löytyvät tuolta: http://www.hyundaiclubfinland.com/forum/index.php?topic=799.msg4860#msg4860
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

JaakkoS

Olen pitkään pohtinut nimenomaan auton ''täydellistä äänieristystä''.

Jos vaikka verrataan 1. (uutta octaviaa) 2. (jyrin täysieristeltyä octaviaa)  3. (S sarjan mersua vakiona).

Se, miten mersussa on äänieristeet tehty on kummallista, koska edes 2 pääse varmastikkaan samaan.

Mistä tämä sitten johtuu? Käytettävästä metallista, suuremmasta korista, vai hyvistä äänieristemateriaaleista ( en usko että mitään stp goldia käyttävät), mutta kuitenkin se on hiljaisempi

Miten tähän voi päästä D kokoluokan autoissa (passat, combi ocu, mondeo, a6)?

Varmaan sillä, että ihan oikeasti tunkee äänieristemateriaalia niin paljon kuin autoon mahtuu. Ei 1 kerros bitumia, vaan 5 ja päälle muovia jos mahtuu.  Täällä kun kaikki laittavat pari kerrosta ja selittävät, että muulla ei ole vaikutusta. Ei välttämättä niin suurta, mutta jos tekee kokonaisen kokonaisuuden, niin eikö silloin tule paras lopputulos?

Joo tulee lisää painoa, mutta sittenhän auto tuntuu semmoselta vaunulta ja mukavalta töyssyissä. (polttoaineet ja muut jätetään pois)

Eli kyseenä on mukavuuden täydellinen lisääminen.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: JaakkoS - 28.12.14 - klo:16:45
Olen pitkään pohtinut nimenomaan auton ''täydellistä äänieristystä''.

Jos vaikka verrataan 1. (uutta octaviaa) 2. (jyrin täysieristeltyä octaviaa)  3. (S sarjan mersua vakiona).

Se, miten mersussa on äänieristeet tehty on kummallista, koska edes 2 pääse varmastikkaan samaan.

Mistä tämä sitten johtuu? Käytettävästä metallista, suuremmasta korista, vai hyvistä äänieristemateriaaleista ( en usko että mitään stp goldia käyttävät), mutta kuitenkin se on hiljaisempi

Miten tähän voi päästä D kokoluokan autoissa (passat, combi ocu, mondeo, a6)?

Varmaan sillä, että ihan oikeasti tunkee äänieristemateriaalia niin paljon kuin autoon mahtuu. Ei 1 kerros bitumia, vaan 5 ja päälle muovia jos mahtuu.  Täällä kun kaikki laittavat pari kerrosta ja selittävät, että muulla ei ole vaikutusta. Ei välttämättä niin suurta, mutta jos tekee kokonaisen kokonaisuuden, niin eikö silloin tule paras lopputulos?

Joo tulee lisää painoa, mutta sittenhän auto tuntuu semmoselta vaunulta ja mukavalta töyssyissä. (polttoaineet ja muut jätetään pois)

Eli kyseenä on mukavuuden täydellinen lisääminen.

Mersuissa on lähdetty jo suunnittelupöydällä rakentamaan hiljaista autoa. Ã,,änihän kulkeutuu sisään joka puolelta eri reittejä pitkin matkustamoon. Rakenteet ovat sen mukaiset, esim. joissakin malleissa on hankalaa löytää sisähaaran läpiviennille paikkaa. Ã,,änenvaimentimissa kaksinkertainen ulkokuori, paksummat laminoidut lasit, moottorin kapselointi. Eristetyt sisälokarit, korissa umpipeltinen tai sandwich-rakenne sisäpuolella, enemmän massaa äänieristeissä (tai paksummat eristeet) ja sitä käytetään melkein kaikkialla, missä siitä on etua. Renkaatkin sekä suurempi kori  vaikuttavat.  ???

Hiljaisuus on osien (suunnittelu + toteutus + hyvä työnlaatu) summa. Autosta saadaan riittävän hiljainen tolkullisin kustannuksin, jos vain halutaan.  Harmi kyllä esim. Passateissa on menty tässä kohdin taaksepäin. 3B oli selvästi hiljaisempi kuin 3C tai B7. Molempien mallisarjojen autoja omistaneena olen myös kurkistanut verhoilujen alle. 3B ei tarvinnut itse tehtyä lisäeristystä. Sittemmin ajamani 2008 ja 2013 farkut ovat molemmat kokeneet laajan omatoimisen melunvaimennuksen.  :o
Yritetään pärjätä.

mikkomoe

Mitä on yleensä maksanu jos auton takapään äänieristyksen teettää jossain autohifiliikkeessä? Mä aloitin kokeilla päällystää autoni vararengaskotelon alueen ja takarengaskotelot stp isilver bitumimatoilla. Aika halpaa touhua näillä, 8kpl pakkaus oli vain 21e.. yllättävän mukavaa hommaa.

nyt kiinnostais tietää, paljonko säästin käsityön hinnasta?

dosetti

Kun puhutaan pyöränkoteloiden vaimentamisesta, niin tarkoitetaanko sillä auton sisäpuolta vai ulkopuolta? Vai molempia pintoja?

mikkomoe


vasara

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 12.04.15 - klo:16:12
Mitä on yleensä maksanu jos auton takapään äänieristyksen teettää jossain autohifiliikkeessä? Mä aloitin kokeilla päällystää autoni vararengaskotelon alueen ja takarengaskotelot stp isilver bitumimatoilla. Aika halpaa touhua näillä, 8kpl pakkaus oli vain 21e.. yllättävän mukavaa hommaa.

nyt kiinnostais tietää, paljonko säästin käsityön hinnasta?
Sen verran tarkennusta, että Stp Silver on butyylikumia.. bitumia tuskin kukaan enää käyttää hankaluutensa takia? ..tai pirustako minä tiedän millaisia masokistiautonvaimentajia löytyy :)

mikkomoe

Aijaa, nettijuttuja lukiessa on vaan niin vahvasti jääny mieleen bitumi sna.. stp isilver on todella helppokäyttöistä, tosin muusta ei ole kokemusta. Toivoa sopii että pysyvät siellä kiinni. Kun luin jostain että ei suositella kattoon koska liimaus ei pidä. Ja varauksin pystypinnoissa.

nii mitähän maksaa ammattilaisen tekemänä vastaava työ? En oikein löytäny äänieristyksen palveluhinnastoa alan liikkeiden sivuilta.

Daatta

Bitumia käytettiin ennen, en voi todellakaan suositella. On sotkuista, hankala asentaa (vaatii lämmityksen) eikä pysy edes kiinni. Ex. Leoniin tein ovet ensin bitumilla ja sitten Silent Coatilla, oli mieltä ylentävää kaapia bitumin kappaleet irti ovipellistä... Jos tuohon hommaan joutuu, niin Citrus Cleaner toimii hyvin.

Silent Coat on butyylikumipohjainen, se ainakin pysyy kuin tauti. Kunhan vain pohjat on puhtaat, itse pyyhin pellin 50% IPA:lla ennen asennusta. Katsoo miten kesällä jaksaa harrastaa, katto ja lattia olisi vielä käsittelemättä. Kun takapää on käsitelty, niin rengasmelu "siirtyy" eteen...

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 12.04.15 - klo:19:51

nii mitähän maksaa ammattilaisen tekemänä vastaava työ? En oikein löytäny äänieristyksen palveluhinnastoa alan liikkeiden sivuilta.

Kannattaa kysyä tarjousta asentamosta. Hifitalon tuntihinta on 49â,¬, siitä voi laskea paljonko aikaa kuvittelee menevän ja viitsiikö itse ryhtyä touhuun. Kontin pohja on tosiaan äkkiä tehty, mutta kun alkaa verhoiluja purkamaan niin aikaa kuluu. Itselleen jos tekee niin viikonloppu on hyvä varata aikaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Peltikorva

kumpikohan näistä kahdesta Tallinnan puljusta olisi parenpi valinta auton vaimennusrojektin toteuttamiseen? Paras paketti makselee molemmissa ~1300â,¬.

1) http://www.autosound.ee/support/our-noise-damping-installation vaiko
2) http://ravolar.ee/en/your_comfort/noise_insulation/

Suomesta ei taida löytyä puljua, joka vastaavan rojektin tuollaiseen hintaan tekisi?

Sotkassa ei häiritse kuin rengasäänet. Lähinnä tossa jännittää vain se, että rupeaako paikat sitten repsottamaan/pärisemään sen takia kun kaikki sisustukset on pitänyt purkaa??

Minkäläisia kokemuksia teillä on noista yo. Puljuista ja työnlaadusta/-jäljestä?
Kaippa ne laittaa ehjät klipsut hajonneiden tilalle jos sellaista kävisi?

Itse ei viitsi alkaa koko auton vaimentamiseen. Takapaksin voisi ehken mutta enpä tiedä paljonko pelkän sen vaimentaminen auttaisi? Sotkassa melu tuntuu tulevan tasaisesti joka puolelta.
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

Jultsu

Yksi ja sama firma.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että tuo pärinän riski siinä nimenomaan on jos autolle tekee täysvaimennuksen. Kaipa nuo jonkinlaisen koeajon suorittaa ennen luovutusta?

Katto ja kuskin ovi suurimmat melunlähteet.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Peltikorva

No niinpä onkin sama pulju kyseessä. Ilmankos hinnatkin ihan samat. :)

Ni kummassa "katto ja kuskin ovi" suurimmat melunlähteet....Sotkassa vai Passatissa?

Sitä tässä tuumaillut, että Sotkassa ovat kehuneet että käytettävät renkaat ja rengaspaineet vaikuttavat suuresti melutasoon. Joka nyt on tietty ihan ymmärrettävää, ja ninhän se on. Omassa nuo 18" kesäkumit kuivalla asvaltilla ja satanen lasissa, ni tuntuuhan sitä rengasääntä olevan aika (yllättävän) paljon! :'(

Muttani kuinkahan paljon tuo koko auton vaimentelu vaikuttaa just rengasmeluun? Siinähän vaimennetaan pyöränkotelot molemmilta puolilta. Ni onko sen jälkeen aivan sama mitkä kumit on, niin rengasäänet ovat kertakaikkisesti Huomattavasti vaimeanmat?

Toinen juttu, ni ton Tallinnapuljun esittelyvideossa(ko) se oli, niin silent coat, butyylimaton, päälle tuli joku ohut matto vielä? Tosi ohkaselta näytti (auton pohjaan, vai oliko orikinaalia matskua). Niin, entäpä jos etenkin pyöräkoteloihin ja kattoon myös mahtuisi, butyylin päälle vielä 8-10 mm paksu matto? Esim. Tämmöstä:
http://www.powerset.fi/stp_btp_10_gold

No laitetaanhan siinä butyylin päälle vielä tommonen vaahtomuovio "pyramidi" kuvioinen vaimennusaine, mutta entäpä jos pyöräkoteloissa oliskin 3-kerrosvaimennukset. Eli butyyli, sit tota yo linkissä olevaa matskua ja sen päälle vielä se pyramidimatsku??  ;D Luulisi renkasäänten vaulentuvan..?
Octavia 1.8 TSI 4x4 DSG L&K (vm.-15). Michelin Primacy 4 225/40/18". Continental ContiVikingContact 7 KitKat 205/55/16".

JFabiaK

Hiukan viilennystä tähän totaalivaimennukseen. Vaimennusta saa tuntuvasti ja edullisestikin kun osaa kartoittaa ongelmakohdat. Autohifivaimennus ( tavoitteena se konserttisali autossa ) ja alustaäänten vaimennus voidaan kyllä tehdä erillisinäkin - ja kustannuksiltaankin "erillisinä".

Perusvaimennusmateriaalina kummassakin tapauksessa kannattaa käyttää näitä uusia butyylipohjaisia vaimennusmattoja.

Alustaäänten vaimennus kannattaa aloittaa kahdesta kohdasta: 1) tavaratilan/varapyörätilan pohja- ja reunapellit, 2) sisälokasuojien sisäpuolet ( eriste liimataan peltipintaan ).

Lokasuojien pyöränpuoleisiin pintoihin kannattaa sivellä ns. alustamassa, jolloin lokasuojan peltipinta on kahden eristekerroksen ( butyyli ja alustamassa ) välissä. Tällä saa aikaan hyvän vaimenemisen mm. irtokivien ropinoille - ja kyllä myös renkaiden jyrinöille, joissa kyllä vaikuttavina on myös pyöränripustusten toteutus ( äänten johtuminen rakenteita pitkin ).

Tästä on hyvä jatkaa tarpeen ja vaatimuksien mukaan. Autosta ei kannata tehdä harkitsemattomasti mitään ylipainavaa äänieristyksen (+?) kuljetinta. Suuren peltipinnan ( esim. ovessa ) keskeiselle alueelle liimattu vaimennuslevyn kappale vaikuttaa yllättävän tehokkaasti vs. koko peltipinnan peittäminen.

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Jultsu

Kaikissa autoissa nuo katto ja kuskin ovi ovat ne suurimmat mökänlähteet. Ne ovat ne isot (ja usein hyvin rääppöisesti vaimennetut) peltipinnat kuljettajan korvan lähellä. Farkun takakontti tulee hyvänä kolmantena.

Raskasmatto auttaa tosiaan jo alle 50% peitollakin, siitä saatava hyöty ei ole kaksinkertainen jos peittoaluetta on 100% mutta tottakai se paranee mitä enemmän tavaraa peltipinnassa on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.05.15 - klo:16:34
Kaikissa autoissa nuo katto ja kuskin ovi ovat ne suurimmat mökänlähteet. Ne ovat ne isot (ja usein hyvin rääppöisesti vaimennetut) peltipinnat kuljettajan korvan lähellä. Farkun takakontti tulee hyvänä kolmantena.
Raskasmatto auttaa tosiaan jo alle 50% peitollakin, siitä saatava hyöty ei ole kaksinkertainen jos peittoaluetta on 100% mutta tottakai se paranee mitä enemmän tavaraa peltipinnassa on.
Eivät "katto ja kuskin ovi" ole mitään mökänlähteitä, toki resonoinnille alttiita. Jossain tapauksessa saattaa olla kannattavaa tehdä kattoon resonoinnin vaimennus; normaalisti katossa on jäykkääjä/tuki ja perusvaimennus. Lasikatto on sitten luku sinänsä.
"Mitä enemmän tavaraa pinnassa" -> sitä enemmän massaa. Vaimennusta ei kannata tehdä erittäin tukeviin ja kerrostettuihin rakenteisiin - sillä ei ole mitään hyödyllistä vaikutusta, päin vastoin auton massan huomattava lisääntyminen johtaa polttoaineenkulutuksen lisääntymiseen, kantavuuden vähenemiseen, ajettavuuden heikkenemiseen, jne. Auton joutuessa korjauksiin, joissa äänieristys täytyy purkaa, lisäkustannukset tulee työn teettäjän maksettaviksi.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Nudde

LainaaTästä on hyvä jatkaa tarpeen ja vaatimuksien mukaan. Autosta ei kannata tehdä harkitsemattomasti mitään ylipainavaa äänieristyksen (+?) kuljetinta. Suuren peltipinnan ( esim. ovessa ) keskeiselle alueelle liimattu vaimennuslevyn kappale vaikuttaa yllättävän tehokkaasti vs. koko peltipinnan peittäminen.

Keskeiselle alueelle yksi pala, tottakai se vaimentaa mutta omalla kokemuksella tekisin suosiolla koko oven. Se ykis pala ei riitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy