Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 27.01.21 - klo:22:09
Nyt kun muistelen, niin enpä ole kyllä kertaakaan ajastanut esilämmitystä illalla seuraavaksi aamuksi, joten voi johtua siitä. Olen tehnyt ajastukset aamulla tai muina aikoina sopivasti ennen lähtötarvetta. Eli toimiiko tämä tosiaan nyt niin, että jos laitan tyhjäakkuisen auton iltaysiltä latautumaan, ja ajastan esilämmityksen aamuksi klo 8, niin latausta tapahtuu tuohon 50%:iin ja sitten menee poikki yöllä klo 00:30? Milloin lataus jatkuu? 3,5h ennen ajastettua lähtöaikaako? Ã,,lyääkö auto siis ladata akut täyteen ennen lähtöaikaa?

Juuri näin tuo toimii. Lataa ensiksi siihen pyytämääsi alimpaan varaustilaan eli 50% ja auto osaa aloittaa latauksen sitten lopulle hyvissä ajoin että klo 8 on täydet akut ja samoin autossa lämmintä kunhan pyydät ilmastointia esim hi asetuksella siitä ajastuksesta.

Lionman

Joo Hi on esilämmityksen asetus. Täytyypä tämä kokeilla, kunhan tulee joku aamu ennalta tiedetty lähtö.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

JaTSi

Jos haluan ladata auton yöllä "halvan" sähkön aikaan (esim. klo 01:00-05:00), niin onko tuo lähtöaika ainoa jolla voin latausta ajastaa.
Eli löytyykö muuta ajastusta, jolla voi saada pakotetusti latauksen alkamaan (jos lataustarvetta on) muutoin kuin töpselin paikalleen laitolla? Ei tosiaankaan viitsisi laitella töpseliä autoon yhdeltä yöllä.
Vosiko toimia siten, että ajastaa lähdön viideksi aamulla ilman lämmityksiä ja sitten toisen lähdön esim. klo 9:00 lämmitysten kanssa?
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Pertsaperustyyppi

Miten olisi ihan ajastinpistorasia, vaikka digitaalinen tai kauko-ohjattava latauksen ajoituksen tarpeeseen?

Minulla lopetti nyt sitten connecti toimimasta. Pari päivää toimi hyvin. Ei mitään järkeä konffata tunteja kännyllä auton lämmitystä varten rakkinesoftalla. Pitänee nakata defa oven raosta ja lämmittää siten. Toki akku ei siten lämpene.

Onko kukaan säätänyt sähkösäätötuolin profiileja avainkohtaisesti. Nyt molemmat avaimet tekevät samat säädöt ja tuoli menee aina samoihin oletuksiin. Tästä ei löytynyt mitään ohjekirjasta.

Lionman

Tänään 51km mökille, josta 44km sähköllä. Keli nollassa ja nyt lopun pienet tiet aurattu, mutta niitä mentiikin vain 5km sähköllä. Keskinop. 51km/h. Sähkön kulutus 22,2kWh/100km, joten tuolla 44km matkalla meni 9,67kWh, joka on 76% akun max. kapasiteetista. Aika paljon jättää reserviin, arvelen että näin kestää pitempään. Ja osa varmaan on varalla jos boostia tarvitaan. Sisälämmön pyynti 18, joka takki päällä minulle oikein sopiva.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Lionman

Yösähköä varten on oma valinta e-managerissa. Tästä on kerrottu käyttöohjekirjan sivulla 296.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 28.01.21 - klo:20:37
Miten olisi ihan ajastinpistorasia, vaikka digitaalinen tai kauko-ohjattava latauksen ajoituksen tarpeeseen?

Ei missään tapauksessa ajastinpistorasiaa tai mitään muutakaan härpäkettä pistorasiaan kun ladataan ajoakkua! Ruotsissa paloi autokatos/asunto sen takia, kun pistorasiassa oli kellokytkin. Huonon kontaktin takia tms. pistorasia kuumeni syttymispisteeseen, eikä laturin pistokkeen mahdollinen lämpösuoja lopettanut latausta koska välissä oli se kellokytkin eristeenä. Ei kannata muutaman sentin säästön takia polttaa koko taloa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JaTSi

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 28.01.21 - klo:22:52
Yösähköä varten on oma valinta e-managerissa. Tästä on kerrottu käyttöohjekirjan sivulla 296.
Auto vasta tuloillaan mutta latasin käyttöohjekirjan ja siellähän se sanotaan.
Itsellä jo seinässä Seat Charger Pro.
Kiitokset!
SEAT LEON 1,4 PHEV 204 eHybrid FR

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 28.01.21 - klo:22:36
Tänään 51km mökille, josta 44km sähköllä. Keli nollassa ja nyt lopun pienet tiet aurattu, mutta niitä mentiikin vain 5km sähköllä. Keskinop. 51km/h. Sähkön kulutus 22,2kWh/100km, joten tuolla 44km matkalla meni 9,67kWh, joka on 76% akun max. kapasiteetista. Aika paljon jättää reserviin, arvelen että näin kestää pitempään. Ja osa varmaan on varalla jos boostia tarvitaan. Sisälämmön pyynti 18, joka takki päällä minulle oikein sopiva.

Epäilen että auton kulutusmittari heittää. Itse lataan töissä latausasemalla akun aina tyhjästä täyteen ja n.11kwh se on sinne imassut.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.01.21 - klo:08:53
Ei missään tapauksessa ajastinpistorasiaa tai mitään muutakaan härpäkettä pistorasiaan kun ladataan ajoakkua! Ruotsissa paloi autokatos/asunto sen takia, kun pistorasiassa oli kellokytkin. Huonon kontaktin takia tms. pistorasia kuumeni syttymispisteeseen, eikä laturin pistokkeen mahdollinen lämpösuoja lopettanut latausta koska välissä oli se kellokytkin eristeenä. Ei kannata muutaman sentin säästön takia polttaa koko taloa.
Jotkut kaverini lataavat hybridiä taloon kiinni rakennetussa lämpimässä autotallissa. En uskaltaisi. Muutama vuosi sitten päällisin puolin kunnossa oleva lapseni puhelimen laturi suli yön aikana puhelinta ladatessaan. Pitkään jossittelimme että mitä olis käynyt jos. Työkaverilta hajosi latauksessa vag schukolaturi, se poltti kondensaattoreitansa ja kunnolla.

Lionman

Tuon kWh-kulutusnäytön mittaustapaa pohdin minäkin. Kaipa se näyttää kaiken akusta irti revityn, eikä erottele sähkömoottorin ja lämmityksen sähköjä. Kaikki siinä minusta kuuluisi olla. Kyllähän se hytin lämmitys pomttoainekulutuksessakin on. Mutta voipi hyvinniin näyttää alavitaseen.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

ram1

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 29.01.21 - klo:11:41
Jotkut kaverini lataavat hybridiä taloon kiinni rakennetussa lämpimässä autotallissa. En uskaltaisi. Muutama vuosi sitten päällisin puolin kunnossa oleva lapseni puhelimen laturi suli yön aikana puhelinta ladatessaan. Pitkään jossittelimme että mitä olis käynyt jos. Työkaverilta hajosi latauksessa vag schukolaturi, se poltti kondensaattoreitansa ja kunnolla.
Missäköhän se sitten pitäisi ladata. Kysehän siitä, että on oikeat laitteet millä lataa. Huonompi vaihtoehto on ajaa se auto ulos, ja vetää joku jatkis.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

miz

Tänään tuli oma farmari 2016 leon 1.8 dsg farmarin tilalle. Lyhyellä ajolla tuntui hyvältä kaikinpuolin.
Keli oli kyllä liukas, aika varovaista menoa oli päivän ajelut. Joka tapauksessa tuntui pykälää paremmalta kaikinpuolin kuin vanha Leon, tavaratilan korkeutta lukuunottamatta, mutta sehän olikin jo tiedossa.

Keskinäyttöäkään ei pysty haukkumaan, helposti osuu mihin haluaa, ja näyttö ja kosketusalueet reagoi hyvin.
Ainoa mitä siihen toivoisi olisi valaistut kosketuspinnat / symbolit lämmön ja volumen kohdilla. Onko noissa koeajoissa ollut jotain viallisia kappaleita, vai mistäköhän ne käyttövaikeudet on johtuneet, itse en moista vaikeutta havainnut..

Connect asetukset meni ykkösellä läpi, ainoa mikä ei etänä ole toiminut, on ovien avaaminen/lukitseminen, herjaa että pitäisi tunnistatua myyjällä?

Kessyssä on tässäkin jotain hämärää, ovenkahvasta ei kunnolla avaa, mutta takaluukku toimii aina sekä kahvasta tökkäämällä että jalalla heiluttelemalla. Ja ne takavalot toimii ,samoin kuin ilmeisesti monella muullakin, itsekseen latauksessa.

Toivottavasti on näin positiiviset fiilikset jatkossakin.

Lionman

Keskinäyttö kävi minullakin pari päivää sitten pimeänä. Tulille lähti kun pysäytti ja sammutti. Eli boottaus. Keskinäytössä minulla on oikean alareunan auton kuvake hidas. Alussa painelin sitä useasti ennen kuin tajusin että pitää odottaa. Aika pitkään nimittäin.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Pertsaperustyyppi - 28.01.21 - klo:20:37
Onko kukaan säätänyt sähkösäätötuolin profiileja avainkohtaisesti. Nyt molemmat avaimet tekevät samat säädöt ja tuoli menee aina samoihin oletuksiin. Tästä ei löytynyt mitään ohjekirjasta.

Octavialla yritin ja toimii silloin tällöin, joku on saanut toimimaan pysyvästäi.. ainakin Octaviassa pitäisi avain "lukittua" siihen profiiliin jolla ovet suljetaan. Manuaaliseti profiilia vaihtamalla penkki + muut asetukset menevät kohdilleen. Veikkaan että toimii Leonissa yhtä huonosti.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.01.21 - klo:08:53
Ei missään tapauksessa ajastinpistorasiaa tai mitään muutakaan härpäkettä pistorasiaan kun ladataan ajoakkua! Ruotsissa paloi autokatos/asunto sen takia, kun pistorasiassa oli kellokytkin. Huonon kontaktin takia tms. pistorasia kuumeni syttymispisteeseen, eikä laturin pistokkeen mahdollinen lämpösuoja lopettanut latausta koska välissä oli se kellokytkin eristeenä. Ei kannata muutaman sentin säästön takia polttaa koko taloa.

Ruotsissa käyttivät sitten jotakin kiinalaista pistorasiaa. Mulla on ollut lohkari sisätilan lämmittimellä vuosia käytössä kellokytkimellä varastoni seinästä. Ne haukkaa yhteensä n. 2000 W, mikä lienee aika lailla myös tuon VAG shuko-laturin käyttämä teho. Kellokytkimenä laadukas Airam, jossa kerrotaan max. tehonsiedoksi 3400 w. Turhaa pelottelua, jos satsaa kunnon tuotteisiin.

Sitä paitsi palakoot jos on palaakseen. Sitä varten maksetaan helkkarin kalliita vakuutuksia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

passo_s

Niin, onhan se nykysin taloon kiinni rakennettu autotalli paloturvallinen. Uusimmissa on rakennusvaatimusten myötä tupla gyproc levytys, kyllä perhe turvaan ehtii ja palohälytyksen herää jos sähköauto tulille latauksessa yöllä lyö.

tet

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 30.01.21 - klo:02:07
Ruotsissa käyttivät sitten jotakin kiinalaista pistorasiaa. Mulla on ollut lohkari sisätilan lämmittimellä vuosia käytössä kellokytkimellä varastoni seinästä. Ne haukkaa yhteensä n. 2000 W, mikä lienee aika lailla myös tuon VAG shuko-laturin käyttämä teho.

Se lohkari + sisätilalämppäri tuskin on kuitenkaan 8 tuntia yhtä soittoa täysillä, kuten plugarin sukolataus on (jos tyhjästä täyteen ladataan)? Mutta joo, tuo sukojohtojen nykyinen 8A virtaraja on tarkoitettu juuri siihen, että vähän heikompikin rasia kestää kuumenematta ja palamatta. Ehkäpä siellä Ruotsissa ladattiin 16A virralla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

passo_s

Juuri oma Passat GTE tuli korjaamolta akustolle kampanjana tehdystä tiivistyksestä, ei ole mulla luottoa tälläistä latailla sisätiloissa. Ulkona toki.

suurlohi

Nyt on muutaman päivän ollut farkku phev ajossa. Samoihin lukemiin täälläkin menee tuo sähköajo, n. 40-45km. Varmaan kesäkeleillä päästään vähän pidemmällekin. Ja samat kokemukset kosketunäytöstä, todella helppo käyttää. En itse ymmärrä mistä autolehtien negatiiviset kokemukset johtuu.

Minulle myyjä sanoi, että tuo Connect pitäisi käydä asentamassa huollossa. Onko se välttämätöntä? Kuulemma molemmat avaimet pitää olla mukana ja ymmärsin, että joku koodaus pitäisi tehdä.

Kunhan vielä sen latausaseman saisi.. ::)

miz

Lainaus käyttäjältä: suurlohi - 31.01.21 - klo:22:14
Nyt on muutaman päivän ollut farkku phev ajossa. Samoihin lukemiin täälläkin menee tuo sähköajo, n. 40-45km. Varmaan kesäkeleillä päästään vähän pidemmällekin. Ja samat kokemukset kosketunäytöstä, todella helppo käyttää. En itse ymmärrä mistä autolehtien negatiiviset kokemukset johtuu.

Minulle myyjä sanoi, että tuo Connect pitäisi käydä asentamassa huollossa. Onko se välttämätöntä? Kuulemma molemmat avaimet pitää olla mukana ja ymmärsin, että joku koodaus pitäisi tehdä.

Kunhan vielä sen latausaseman saisi.. ::)

https://www.seat.fi/omistajille/seat-connect.html?gclid=Cj0KCQiA6t6ABhDMARIsAONIYyyqOl-SCrInvq9RXHl6VIFfKbigi_vIsk0D3oyVzEF5P9KMRDyARuwaAsIkEALw_wcB

Tuolla on video asennuksesta.
Kaikki muut toimii, mutta ovien etälukitus/avaaminen herjaa jotain tunnistautumista.
Mulla asennukset meni ekalla kerralla läpi, kun olin ladannut ja vahvistanut connectin etukäteen.
Molemmat avaimet pitää olla autossa mukana kun teet asennuksen.

Aamulla oli auto ladattu ja lämmitetty appilla ajastettuna, tuntuu toimivan ihan hyvin.
Matkalaturilla oli itselle tarpeeksi lämpöä -9 pakkasessa, auto on katoksessa, joten jäitä ei tarvitse sulattaa. Ei siis ole T-paitalämmin, mutta ei tarvi pilkkihaalariakaan.

Kovemmalla pakkasella tuo lämmitysaika ei varmaankaan riitä 8A piuhalla, mutta joka tapauksessa positiivinen kokemus kun lukee toisista ketjuista ongelmista ja tehojen riittämättömyydestä.

senob68

Pari viikkoa takana PHEV:llä saman kaltaisine isoine plussineen ja pienine miinuksineen kuin tuntuu muillakin olevan.

Autolla ajettiin lauantaina, eilisen seisoi pihassa ja tänään lähdin täydellä akulla aamulla liikkeelle. Lähdettiinkin bensalla. 3km kauppaan polttomoottorilla ja sitten kotimatka sähköllä. Onko jollain havaintoa tai jopa tietoa onko tämä ominaisuus esim. tietyissä olosuhteissa pidemmän seisomisen päälle?

miz

Lainaus käyttäjältä: senob68 - 01.02.21 - klo:14:24
Pari viikkoa takana PHEV:llä saman kaltaisine isoine plussineen ja pienine miinuksineen kuin tuntuu muillakin olevan.

Autolla ajettiin lauantaina, eilisen seisoi pihassa ja tänään lähdin täydellä akulla aamulla liikkeelle. Lähdettiinkin bensalla. 3km kauppaan polttomoottorilla ja sitten kotimatka sähköllä. Onko jollain havaintoa tai jopa tietoa onko tämä ominaisuus esim. tietyissä olosuhteissa pidemmän seisomisen päälle?

Paljonko pakkasta?
Ymmärtääkseni lähtee bensalla jos akun lämpötila on -10 tai kylmempi.
Jos akku on lämmitetty lataamalla ennen lähtöä, pitäisi sähköajon onnistua kovemmallakin pakkasella.
Eli jos on lämmitetty aikaisemmin, niin akun lämpötila voi olla tippunut liian alas.

On noissa joku käynnistys-syklikin olemassa, että starttaa bensan jollain väleillä joka tapauksessa. Mutta ei kai sentään noin usein?

Lionman

Esilämmitys joko ajastaen tai Connectista kytkien heti päälle lataa myös akkuja. Sähkö kiertää ajoakkujen kautta lämmitysvastukselle. Usein on connectissa näkynyt esilämmityksen lisäksi latauksen valmistumiseen esim 20min. Tämä auttaa sähköllä lähtöön pakkasilla. Olen usein ajastanut kaksi peräkkäistä 30min lämmitystä kun enemmän pakkasta.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Kylmillä akuilla se kone myös starttaa helpommin, ei ole täyttä sähkötehoa käytössä.
Huomaa hyvin kun se sininen palkki on pienempi kuin lämpimänä, ja nousee helpommin sinne kiekkamittarin puolelle, jolloin kone sitten käy sen aikaa kun auto katsoo tarpeelliseksi.

Yaffa0

Palaisin kysymykseen Leon PHEV:n rengastuksesta.

Teknisissä tiedoissa sanotaan, että sopiva rengastus Leon PHEV:iin on:

7,5J x 17 ET 46, 225/45 R17
7,5J x 18 ET 46, 225/40 R18
(Pulttijako 5/112.0, CB 57.1)

Mutta sopiiko 16" renkaat eli 7J x 16 ET43, 205/55 R16? Olisin ostamassa talvirenkaita nyt kun niitä saa kohta alennuksesta. Hintaero 16" renkaassa verrattuna 17" malliin on esim. Nokian Hakka R3:lla aika iso, n. 250 EUR pelkässä kumissa. Vanteiden kanssa puhutaan 300-400 hintaerosta. Lisäksi 16" vanteita tuntuu olevan paremmin saatavilla. Tuo 17" vantaan ET (46) vaikuttaa aika harvinaiselta, kun ei ole löytynyt kuin muutama malli (esim. Dezent TR ja tietenkin ne Seatin omat mitä Leon kauppiaat myyvät), joka Leoniin sopisi.

Onko kukaan siis jo laittanut tai meinannut laittaa PHEV:iin 16" renkaita? Sopiiko esim. nuo eTSI -mallin 16" vanteet suoraan PHEV:iin?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Hego

Myyjä ainakin kuittasi minulle että 16" sopii ja sellaset mulle on tulossa.

Seat León ST PHEV Xcellence

Olaz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 02.02.21 - klo:12:27
Palaisin kysymykseen Leon PHEV:n rengastuksesta.

Teknisissä tiedoissa sanotaan, että sopiva rengastus Leon PHEV:iin on:

7,5J x 17 ET 46, 225/45 R17
7,5J x 18 ET 46, 225/40 R18
(Pulttijako 5/112.0, CB 57.1)

Mutta sopiiko 16" renkaat eli 7J x 16 ET43, 205/55 R16? Olisin ostamassa talvirenkaita nyt kun niitä saa kohta alennuksesta. Hintaero 16" renkaassa verrattuna 17" malliin on esim. Nokian Hakka R3:lla aika iso, n. 250 EUR pelkässä kumissa. Vanteiden kanssa puhutaan 300-400 hintaerosta. Lisäksi 16" vanteita tuntuu olevan paremmin saatavilla. Tuo 17" vantaan ET (46) vaikuttaa aika harvinaiselta, kun ei ole löytynyt kuin muutama malli (esim. Dezent TR ja tietenkin ne Seatin omat mitä Leon kauppiaat myyvät), joka Leoniin sopisi.

Onko kukaan siis jo laittanut tai meinannut laittaa PHEV:iin 16" renkaita? Sopiiko esim. nuo eTSI -mallin 16" vanteet suoraan PHEV:iin?

Lainaan tätä kun itselläkin talvirenkaiden ja vanteiden hankinta edessä, saa nähdä että joko keväällä vai vasta ensi talveksi. 16 tuumaisia kyllä näkynyt koeajoautoissa, eli kyllä PHEViinkin ilmeisesti 16" mahtuu. En sitten tiedä miten tiukalle menee, onko esim vanteen "paksuudella" väliä, jotkut tarvikevanteet voi olla käsittääkseni paksuja.

Minua itseä kiinnostaa lähinnä 17" tai 18" koot. Mutta minkälaisella ET:llä ja vanteen leveydellä on porukka 17" tai 18" alle laittaneet? Paljonko tuosta ET 46:sta uskaltaisi lähteä poikkeamaan? Kuten edellä mainittu niin valikoima aika rajallinen 7,5" leveissä ja n. 46 ET lukemalla. Ei ole oikein mitään omaa silmää miellyttävää mallia tullut vielä vastaan.



Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Lionman

Kyllä käy PHEV 16" vanteet. Itse löysin Audin käytetyt alut hyvin kohtuuhinnalla rengasliikkeestä  6,5J 16" ET43mm, arvot just samat kuin Seatin origin. 16". Renkaat 205/55 R16 Continental Viking 7. Paketille tuli rengastöineen hintaa 850â,¬.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Zuuppovi

Paikallisessa tuli katsottua, niin 16" kyllä sopi Plugariinkin, mutta kyllä siellä melko vähän tilaa näytti satuloiden ympärillä olevan. Itselleni hankin 17" 7,5" vanteilla olevan rengassarjan talveksi, jossa ET luku 49. Saappa nähdä miten istuu kun auton saapi tontille, näillä näkymin noin kuukauden päästä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy