Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 29.12.17 - klo:13:25

Tai sitten kyse on siitä, että myyjätaho laskee kuluttajariitalautakunnan pitkänpuoleisten käsittelyaikojen varaan. Toisin sanoen, myyjällä ei välttämättä ole tietoa tämäntapaisten kysymysten ratkaisukäytännöstä, mutta koska prosessi voi olla pitkä, ei se usko kuluttajan "lautakuntalinjalle" lähtevän. Eri toimintavaihtoehtoja pohdittaessa olisi varmasti hyötyä, jos lautakunnan ratkaisukäytännöstä olisi tietoa. Se antaisi selkänojaa päätöksentekoon ja neuvotteluihin myyjän kanssa. Taitaa vain olla niin, että käytännön selvittäminen ei aivan pienellä vaivannäöllä onnistu.

Kuluttajariitalautakunnan päätöksissä menee noin puolitoista vuotta, joka on pitkä aika. Monesti tämän varaan myös myyjät laskevat. Toinen pointti on, että moni tavis ei osaa laatia reklamaatiota oikein joten sieltä saatava päätöskin voi olla arpapeliä. Kolmas on, että Suomalaista kuluttajaviranomaista ei joukkokanteet kiinnosta. Tämän vuoksi laiha lohtu voi olla joskus hyvä kompromissi.

Muutenhan KKV:n ratkaisuita löytyy tuolta autojen osalta:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Klappi

Päivitetäänpä tilannetta. Merkkihuollon diagnoosi oli "öljyvuoto kulmavaihteen ja vaihteiston välistä". Arvio kustannuksista osat 260e ja työt 800e. Maahantuoja tulee 40% osuudella vastaan. Autolla uskaltaa merkkiliikkeen mukaan ajaa ja korjaus vasta reilun viikon päästä. Kysyin myös kuluttajaneuvonnan mielipidettä kustannusten jakaumasta ja heidän mielestään linjassa aikaisempien kanssa tms. Yritin vielä kysellä, sekä kuluttajaneuvonnasta että merkkihuollosta, että mitä tehdään jos vika onkin laajempi kuin vain uudella tiivisteellä korjaantuva. Miten kustannukset jakaantuvat silloin? Kummaltakaan en saanut vastausta. Merkkihuollossa olivat vähän ylimielisen oloisia kun sanoin pelkääväni vian johtuvan muusta kuin tiivisteen "vikaisuudesta". Sen verran lähellä omaa alaa asia, että epäilyttää tuollainen "tiivistevika"-käsite. Eikö taustalla yleensä jotain, mikä tiivisteen rikkoo tms. ja aiheuttaa vuodon?

tycobb

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.17 - klo:14:46
Kuluttajariitalautakunnan päätöksissä menee noin puolitoista vuotta, joka on pitkä aika. Monesti tämän varaan myös myyjät laskevat. Toinen pointti on, että moni tavis ei osaa laatia reklamaatiota oikein joten sieltä saatava päätöskin voi olla arpapeliä. Kolmas on, että Suomalaista kuluttajaviranomaista ei joukkokanteet kiinnosta. Tämän vuoksi laiha lohtu voi olla joskus hyvä kompromissi.

Muutenhan KKV:n ratkaisuita löytyy tuolta autojen osalta:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

Ylipäätään kuluttajaneuvonnasta jäi hyvin hatara kuva, nuori tyttönen langan toisessa päässä lähinnä toisteli mantraa "en osaa/voi ottaa asiaan kantaa". Hauskinta oli vastaus KKV:n sivuilta löytyviin tekstinpätkiin (virhevastuusta ja 6 kk säännöstä) joihin viittasin: "en voi ottaa kantaa mitä KKV sivuillaan kirjoittaa". Kuluttaja ja Kilpailuvirasto kuitenkin käsittääkseni on kuluttajaneuvontaa ohjaava virasto. Kuluttajaneuvonnasta sanottiin myös, että vastapuoleksi pitäisi laittaa sekä maahantuoja että myyjä ja kun totesin, että ei minulla mitään maahantuojaa vastaan tässä ole, niin en saanut tästäkään selkeää vastausta miten virallisesti pitäisi menetellä eli pitäisikö maksaa itse ensin koko 4000 â,¬ korjaus ja odottaa parisen vuotta, jos jotain takaisin tulee vai voinko kyseenalaistaa ainoastaan myyjäliikkeen osuuden.

Kuluttajaneuvonnan mukaan kuluttajariitakunnan päätökset korvauksista asettuu yleensä 50-70% välille ja käytännössä 100% on turha odottaa. Tämän myyjäliike varmasti tiesi etukäteen, koska omalla minimaalisella panoksella sai korvausosuuden nousemaan 60 %:in. Oikeastaan tässä tapauksessa maahantuojan vastaantulo oli huono asia, koska sen avulla Etelä-Suomen Autotalo pääsee livahtamaan 6 kk:n säännöstä ja virhevastuusta kuin koira veräjästä.

Lainaus käyttäjältä: Klappi - 29.12.17 - klo:16:07
Päivitetäänpä tilannetta. Merkkihuollon diagnoosi oli "öljyvuoto kulmavaihteen ja vaihteiston välistä". Arvio kustannuksista osat 260e ja työt 800e. Maahantuoja tulee 40% osuudella vastaan. Autolla uskaltaa merkkiliikkeen mukaan ajaa ja korjaus vasta reilun viikon päästä. Kysyin myös kuluttajaneuvonnan mielipidettä kustannusten jakaumasta ja heidän mielestään linjassa aikaisempien kanssa tms. Yritin vielä kysellä, sekä kuluttajaneuvonnasta että merkkihuollosta, että mitä tehdään jos vika onkin laajempi kuin vain uudella tiivisteellä korjaantuva. Miten kustannukset jakaantuvat silloin? Kummaltakaan en saanut vastausta. Merkkihuollossa olivat vähän ylimielisen oloisia kun sanoin pelkääväni vian johtuvan muusta kuin tiivisteen "vikaisuudesta". Sen verran lähellä omaa alaa asia, että epäilyttää tuollainen "tiivistevika"-käsite. Eikö taustalla yleensä jotain, mikä tiivisteen rikkoo tms. ja aiheuttaa vuodon?

Itselle ainakin merkkihuolto sanoi, että jakolaatikon öljytilavuus on pieni, joten kun ei voida tietää kauanko vuoto on jatkunut, niin ei tiedetä onko kulmavaihteeseen jo tullut mahdollisesti jotain vahinkoa, jota pelkkä tiivisteen vaihto ei enää tietenkään korjaisi.
Octavia III Combi 1.8TSI 4x4 DSG -14
Superb II Combi 2.0TDI -13 ex
Audi A6 2.0TFSI -07 ex
Audi A6 2.4V6 -04 ex

-karppa-

#4653
Lainaus käyttäjältä: tycobb - 29.12.17 - klo:16:54
Ylipäätään kuluttajaneuvonnasta jäi hyvin hatara kuva, nuori tyttönen langan toisessa päässä lähinnä toisteli mantraa "en osaa/voi ottaa asiaan kantaa". Hauskinta oli vastaus KKV:n sivuilta löytyviin tekstinpätkiin (virhevastuusta ja 6 kk säännöstä) joihin viittasin: "en voi ottaa kantaa mitä KKV sivuillaan kirjoittaa". Kuluttaja ja Kilpailuvirasto kuitenkin käsittääkseni on kuluttajaneuvontaa ohjaava virasto. Kuluttajaneuvonnasta sanottiin myös, että vastapuoleksi pitäisi laittaa sekä maahantuoja että myyjä ja kun totesin, että ei minulla mitään maahantuojaa vastaan tässä ole, niin en saanut tästäkään selkeää vastausta miten virallisesti pitäisi menetellä eli pitäisikö maksaa itse ensin koko 4000 â,¬ korjaus ja odottaa parisen vuotta, jos jotain takaisin tulee vai voinko kyseenalaistaa ainoastaan myyjäliikkeen osuuden.

Kuluttajaneuvonnan mukaan kuluttajariitakunnan päätökset korvauksista asettuu yleensä 50-70% välille ja käytännössä 100% on turha odottaa. Tämän myyjäliike varmasti tiesi etukäteen, koska omalla minimaalisella panoksella sai korvausosuuden nousemaan 60 %:in. Oikeastaan tässä tapauksessa maahantuojan vastaantulo oli huono asia, koska sen avulla Etelä-Suomen Autotalo pääsee livahtamaan 6 kk:n säännöstä ja virhevastuusta kuin koira veräjästä.

Itselle ainakin merkkihuolto sanoi, että jakolaatikon öljytilavuus on pieni, joten kun ei voida tietää kauanko vuoto on jatkunut, niin ei tiedetä onko kulmavaihteeseen jo tullut mahdollisesti jotain vahinkoa, jota pelkkä tiivisteen vaihto ei enää tietenkään korjaisi.

Tätä juuri tarkoitin, että monesti siellä langan toisessa päässä kuulostaa olevan, joku harjoittelija, joka on pihalla kuin tamppooninnaru näistä asioista mistä "muka" neuvoo. Pari foorumilaista olen jelpannut näissä tapauksissa, kun ei tuosta kuluttajaviranomaisesta ole ollut apua.

Jos lähdet riitelemään kuluttajariitalautakuntaan, niin joudut itse maksamaan tuon korjauksen ja sen jälkeen odottamaan päätöstä (Toki yksi vaihtoehto on hyväksyä vastaantulo ja kertoa, että loppuosan aiot riitautta). Tämänkin jälkeen kannattaa muistaa, että kuluttajariitalautakunnan päätös on vain suositus, jota suurin osa liikkeistä noudattaa, mutta pakkohan näin ei ole tehdä. Yleensä he päätyvät sen jälkeen kuluttajaviranomaisen mustalle listalle. Tosin sillä listalla on ollut mm. Philips, Samsung

EDIT: Tuo musta lista https://kuluttaja.fi/musta-lista/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: tycobb - 29.12.17 - klo:16:54
Itselle ainakin merkkihuolto sanoi, että jakolaatikon öljytilavuus on pieni, joten kun ei voida tietää kauanko vuoto on jatkunut, niin ei tiedetä onko kulmavaihteeseen jo tullut mahdollisesti jotain vahinkoa, jota pelkkä tiivisteen vaihto ei enää tietenkään korjaisi.
En tiedä, mutta 99,5% varmuudella väittäisin, ettei siellä "jakolaatikossa" (kulmavaihde etutasauspyörästön yhteydessä) mitään erillistä öljyä ole, vaan vaihteistoöljyt siellä on, aivan kuten etuvetoisen tasauspyörästössä. Tää on taas tuota merkkihuollon tuubaa, jolla yritetään viimeiseen saakka myydä asiakkaalle se kaikista kallein osa/korjaus.  >:(
Jos tuosta omasta alkaisi vuotaa, niin ensisijaisesti pyrkisin sen tiivistämään tarkoitukseen sopivalla tiivistemassalla ulkopuolelta. Eihän siellä edes mitään painevoitelua ole.. Samalla menetelmällä korjasin menestyksekkäästi kakkos-Golfin jäähdyttimen ylävesiletkun juuresta joskus 90-luvulla.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Petunet

Oli ihan pakko katsoa korjauskäsikirjasta tuota asiaa ja kyllä siellä ainakin tällaiseen 6-vaihteiseen märkäkytkin DSG 4x4:n kulmavaihteeseen on opastettu kaikkien tiivisteiden vaihto.
Ja on yhteinen öljy vaihdelaatikon kanssa.

https://1drv.ms/b/s!Aq18TXyFx2P8qQ6DxDeM1oFgztum
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tycobb

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 30.12.17 - klo:20:56
Oli ihan pakko katsoa korjauskäsikirjasta tuota asiaa ja kyllä siellä ainakin tällaiseen 6-vaihteiseen märkäkytkin DSG 4x4:n kulmavaihteeseen on opastettu kaikkien tiivisteiden vaihto.
Ja on yhteinen öljy vaihdelaatikon kanssa.

https://1drv.ms/b/s!Aq18TXyFx2P8qQ6DxDeM1oFgztum

En väitä tietäväni asiasta juuri mitään, mutta jos oikein korjaamon selitystä ymmärsin, niin vuoto olisi jakolaatikon ja osan numero 18 välillä. Ja tuosta välistä näkyisi osan 19 kohdalla lukevan, ettei olisi saatavilla varaosana.

Suurkiitokset kuitenkin tästä, täytyy laittaa korjaamolle ja kysyä mikä tässä nyt on totuus ja jos ei kyseinen merkkihuolto osaa sitä vaihtaa, niin pitääkö etsiä sellainen joka osaa.
Octavia III Combi 1.8TSI 4x4 DSG -14
Superb II Combi 2.0TDI -13 ex
Audi A6 2.0TFSI -07 ex
Audi A6 2.4V6 -04 ex

Petunet

Kyllä nuo tiivisteet molemmin puolin ovat vaihdettavissa, osaa nro 18 ei ole varaosana.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tycobb

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 01.01.18 - klo:18:58
Kyllä nuo tiivisteet molemmin puolin ovat vaihdettavissa, osaa nro 18 ei ole varaosana.

Mun viestissä olikin virhe, osan 20 kohdalla lukisi ettei ole varaosana?
Octavia III Combi 1.8TSI 4x4 DSG -14
Superb II Combi 2.0TDI -13 ex
Audi A6 2.0TFSI -07 ex
Audi A6 2.4V6 -04 ex

Petunet

Totta, ei olekaan.
Vanhaan autoon tuollainen varmaan leikattaisiin tiivistelevystä...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

zdenek

163 tkm kesti vesipumppu omasta vm13 Ocu 3 tdi rs:stä, aivan ei kestänyt vaihtoväliä. Ajoturvasta järjestyi hyvin hinaus ja sijaisauto. Ensimmäinen vika mikä tuli tähän oman yli 40tkm omistajuuden aikana.

HAL9000

Tämänkin voisi tuosta juuri sisäänajetusta (juuri 3 vuotta) Octaviasta mainita. Jarrut märällä. Nuo jarrut, varsinkin levyt takana rahisevat heti liikkeellelähdön jälkeen ensimmäisissä jarrutuksissa ihan jonkin verran. Pari voimakkaampaa jarrutusta, niin ääni lakkaa. Ei häiriöksi, mutta vähän ärsyttävää.

Vakavampaa sen sijaan on se että varsinkin pitkällä matkalla, kun ei ole koskenut pitkään aikaan jarrupolkimeen ja keli on kostea ja viileä, ei jarruista juurikaan ole tietoa aivan jarrutuksen alussa. Kovaa jos jarruttaa niin ihan ensimmäisen hetken aikana jarrut ovat tosi tehottomat, seuraavan sekunnin saattaa esiintyä voimakasta ja satunnaista puoltamista ja viimeistään kahden sekunnin jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Normaaliajossa tähän ei törmää. Vaatii pitemmän ajomatkan ilman mitään koskemista jarruihin. Saattaa joissain tilanteissa yllättää.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 06.01.18 - klo:11:08
Vakavampaa sen sijaan on se että varsinkin pitkällä matkalla, kun ei ole koskenut pitkään aikaan jarrupolkimeen ja keli on kostea ja viileä, ei jarruista juurikaan ole tietoa aivan jarrutuksen alussa. Kovaa jos jarruttaa niin ihan ensimmäisen hetken aikana jarrut ovat tosi tehottomat, seuraavan sekunnin saattaa esiintyä voimakasta ja satunnaista puoltamista ja viimeistään kahden sekunnin jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Normaaliajossa tähän ei törmää. Vaatii pitemmän ajomatkan ilman mitään koskemista jarruihin. Saattaa joissain tilanteissa yllättää.

Tähän vastaavaan ongelmaan olen törmännyt myös toisessa skeidassa ja saattaa ikävästi yllättää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 06.01.18 - klo:11:08
...Vakavampaa sen sijaan on se että varsinkin pitkällä matkalla, kun ei ole koskenut pitkään aikaan jarrupolkimeen ja keli on kostea ja viileä, ei jarruista juurikaan ole tietoa aivan jarrutuksen alussa. Kovaa jos jarruttaa niin ihan ensimmäisen hetken aikana jarrut ovat tosi tehottomat, seuraavan sekunnin saattaa esiintyä voimakasta ja satunnaista puoltamista ja viimeistään kahden sekunnin jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Normaaliajossa tähän ei törmää. Vaatii pitemmän ajomatkan ilman mitään koskemista jarruihin. Saattaa joissain tilanteissa yllättää.

Joku RS-kuski voisi kommentoida tähän lisää, itse havaitsin hieman samaa ilmiötä 312mm etujarruilla mutta nykyisillä 340mm etujarruilla tätä ongelmaa ei ole tullut eteen.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Devl

Taitaa olla ihan konsernin ominaisuus. Tuolla RS230:llä jarrut oli hetken aikaa kateissa märällä. Sanoin nykyisellä Cupralla ja perheen toisella autolla Fabialla myös.

tet

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 06.01.18 - klo:11:08
Vakavampaa sen sijaan on se että varsinkin pitkällä matkalla, kun ei ole koskenut pitkään aikaan jarrupolkimeen ja keli on kostea ja viileä, ei jarruista juurikaan ole tietoa aivan jarrutuksen alussa. Kovaa jos jarruttaa niin ihan ensimmäisen hetken aikana jarrut ovat tosi tehottomat, seuraavan sekunnin saattaa esiintyä voimakasta ja satunnaista puoltamista ja viimeistään kahden sekunnin jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Normaaliajossa tähän ei törmää. Vaatii pitemmän ajomatkan ilman mitään koskemista jarruihin. Saattaa joissain tilanteissa yllättää.

Näissä konsernipeleissähän on hieno jarrujen kuivaustoiminto, joka kuivaa jarrulevyt ohjaamalla jarrusylintereihin hieman painetta määrävälein (en muista kuinka usein). Ongelma lienee siinä, että tuo toiminto on sidottu pyyhkijöiden toimintaan, eli toimii vain kun pyyhkijät ovat jatkuvalla pyyhinnällä (joko käsin tai sadetunnistimen ohjaamana). Jos vettä on vain tienpinnassa mutta ei ilmassa, ei toiminnosta ole apua. Jollei sitten muista laittaa pyyhkijöitä päälle vähän ennen kuin on jarrutustarvetta. :P ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tycobb

Lainaus käyttäjältä: tycobb - 29.12.17 - klo:01:28
Pitkän etsinnän jälkeen siihen löytyi tiivistesarja, mutta purkaessa on maahantuojan mukaan niin iso riski rikkoa laatikossa oleva kartio(?)laakeri, jolloin koko laatikko on joka tapauksessa vaihdettava, että suosittelevat suosiolla koko jakolaatikon vaihtoa. Jakolaatikon teoreettinen kestoikä on Skodan mukaan 250 000 km, jolloin omassa tapauksessa korvaus on 50%, kun se on about sen kestänyt. Omaan tajuuni tuo ei ihan noin mene, mutta minkäs teet.

Noniin, päivitystä tähän keissiin. Laitoin viime viikolla maahantuojalle s-postia, jossa asiallisesti selostin tilanteen ja ihmettelin näinkö asiakasta heidän puoleltaan oikeasti kohdellaan. Ei mennyt pitkään, kun puhelin soi ja maahantuojalta ilmoitettiin, että vie auto korjaamolle niin laitetaan se kuntoon heidän kustannuksellaan ja asia on jo korjaamon kanssa sovittu. Nyt odotellaan osan saapumista Tsekeistä.

Omalta kohdaltani täytyy olla tyytyväinen maahantuojan toimintaan, vaikka se tosin vaatikin melkoisen vuodatussähköpostin ennen kuin mitään tapahtui. Sen sijaan Etelä-Suomen Autotalon toimintaan en ole tyytyväinen mitenkään päin ja kyseisen liikkeen toimintaa ihmetteli maahantuojakin, että miksei myyjäliike ottanut toista 50 % puolikasta suosiolla omalle kontolleen, niin auto olisi jo kunnossa.   
Octavia III Combi 1.8TSI 4x4 DSG -14
Superb II Combi 2.0TDI -13 ex
Audi A6 2.0TFSI -07 ex
Audi A6 2.4V6 -04 ex

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tycobb - 08.01.18 - klo:16:01
Noniin, päivitystä tähän keissiin. Laitoin viime viikolla maahantuojalle s-postia, jossa asiallisesti selostin tilanteen ja ihmettelin näinkö asiakasta heidän puoleltaan oikeasti kohdellaan. Ei mennyt pitkään, kun puhelin soi ja maahantuojalta ilmoitettiin, että vie auto korjaamolle niin laitetaan se kuntoon heidän kustannuksellaan ja asia on jo korjaamon kanssa sovittu. Nyt odotellaan osan saapumista Tsekeistä.

Omalta kohdaltani täytyy olla tyytyväinen maahantuojan toimintaan, vaikka se tosin vaatikin melkoisen vuodatussähköpostin ennen kuin mitään tapahtui. Sen sijaan Etelä-Suomen Autotalon toimintaan en ole tyytyväinen mitenkään päin ja kyseisen liikkeen toimintaa ihmetteli maahantuojakin, että miksei myyjäliike ottanut toista 50 % puolikasta suosiolla omalle kontolleen, niin auto olisi jo kunnossa.

Eli Autotalo yritti laskuttaa sinua tuosta työstä. Ilmeisesti tämäkin ns. tyyppivika lue OMINAISUUS on tiedossa ja sen vuoksi maahantuoja tuli vastaan.

Hyvä homma!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: zdenek - 02.01.18 - klo:22:18
163 tkm kesti vesipumppu omasta vm13 Ocu 3 tdi rs:stä, aivan ei kestänyt vaihtoväliä. Ajoturvasta järjestyi hyvin hinaus ja sijaisauto. Ensimmäinen vika mikä tuli tähän oman yli 40tkm omistajuuden aikana.

Nämä vesipumput ovat arka paikka ainakin RS TDI:ssä. Tällä foorumilla on jo raportoitu useita rikkumisia. Itsellänikin (my15) meni hyvissä ajoin ennen varsinaista vaihtoväliä vesipumppu vaihtoon. Miksi aina pitää olla joku heikko kohta joka padassa, ihmettelen ma vain..
Octavia III RS TDI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 08.01.18 - klo:20:21
Nämä vesipumput ovat arka paikka ainakin RS TDI:ssä. Tällä foorumilla on jo raportoitu useita rikkumisia. Itsellänikin (my15) meni hyvissä ajoin ennen varsinaista vaihtoväliä vesipumppu vaihtoon. Miksi aina pitää olla joku heikko kohta joka padassa, ihmettelen ma vain..

Siksi että osa ei saa maksaa yhtään liikaa ja mitoitetaan, niin minimiin, kuin voidaan. Minimi panos maksimi tulos!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 06.01.18 - klo:11:08
Tämänkin voisi tuosta juuri sisäänajetusta (juuri 3 vuotta) Octaviasta mainita. Jarrut märällä. Nuo jarrut, varsinkin levyt takana rahisevat heti liikkeellelähdön jälkeen ensimmäisissä jarrutuksissa ihan jonkin verran. Pari voimakkaampaa jarrutusta, niin ääni lakkaa. Ei häiriöksi, mutta vähän ärsyttävää.

Vakavampaa sen sijaan on se että varsinkin pitkällä matkalla, kun ei ole koskenut pitkään aikaan jarrupolkimeen ja keli on kostea ja viileä, ei jarruista juurikaan ole tietoa aivan jarrutuksen alussa. Kovaa jos jarruttaa niin ihan ensimmäisen hetken aikana jarrut ovat tosi tehottomat, seuraavan sekunnin saattaa esiintyä voimakasta ja satunnaista puoltamista ja viimeistään kahden sekunnin jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Normaaliajossa tähän ei törmää. Vaatii pitemmän ajomatkan ilman mitään koskemista jarruihin. Saattaa joissain tilanteissa yllättää.

Ns. kuivaus kannattaa koodauttaa jossain. Tekee siis niin, että painaa iteksiään jarrua aika-ajoin sen verran että vesi höyrystyy levyistä ja paloista pois.

On kummallista miksi ko. ominaisuus ei ole valmiiksi päällä.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

tet

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 08.01.18 - klo:21:38
Ns. kuivaus kannattaa koodauttaa jossain. Tekee siis niin, että painaa iteksiään jarrua aika-ajoin sen verran että vesi höyrystyy levyistä ja paloista pois.

On kummallista miksi ko. ominaisuus ei ole valmiiksi päällä.

Kuinka niin ei ole päällä? Siis tarkoitatko, ettei kuivaile vaikka olisi pyyhkimet jatkuvalla pyyhinnällä? Näin se on ainakin alunperin toiminut silloin ammoin kun se toiminto näihin tuli, kuivaus päällä vain kun pyyhkijät olleet jonkin aikaa jatkuvalla pyyhinnällä. Saako sen koodattua jotenkin niin, että on jatkuvasti päällä? Liekö ihan terveellistä jarrupaloille pidemmän päälle, jos painelee jarrua myös kuivalla kelillä?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-TS-

Viimeisiä päiviä Octavialla ajellessani voikin summata mennyttä kolmea vuotta vikojen ja ongelmien suhteen.
alussa: oikean puolen takaoven sovitus oli vähän pielessä ja ajaessa kuulosti siltä että ovi on raollaan -> korjattiin säätämällä
- valoanturit sekoilivat ja auto käänsi päiväsaikaankin ajovalot heti päälle kun ajoi varjoon -> korjattiin säätämällä
- Turvavyön ulostuloaukko kuluu - vaihdettu kerran, uusikin on kulunut. Mielestäni valmistusvika osassa, maahantuojan mielestä käytän turvavyötä väärin. Annoin olla toisella kertaa.
- takapyöräkotelon lokasuojan huopaeriste irtosi osittain -> korjattu takuuna
- kattoluukun tiiviste pullahti ulos yhdestä kohdasta, ei kuitenkaan vuotanut, oli kosmeettinen haitta -> korjattu takuuna
- DSG alkoi haahuilla noin 30 tkm ajettuna -> uusi softa korjasi ongelman
- kojelauta/mittaristo nitisi -> korjattiin takuuna, tehtaalla tiedossa ja sieltä oli tullut korjausohje.
- ohjaus "jumitti" pitkää matkaa ajaessa -> korjattu softaamalla ohjaus uusiksi.

Eniten auto on viettänyt aikaa korjaamolla siksi että parkkipaikat ovat täynnä näköhäiriöisiä/ajotaidottomia idiootteja ja puskureita on pitänyt maalailla uusiksi molemmissa päissä.

Mitään muita ongelmia ei ole ollut koko aikana. Ihan hemmetin hyvää vastinetta rahalle koko auto. Turhin varuste, jota ruksasin listalta, oli Smartgate (ja ehkä winter packin mukana tulleet lämmitettävät takaistuimet, joita ei ole käytetty koskaan)
Moottori ei kuluta öljyä, DSG pelaa moitteetta (toki mittarissa vasta vajaa 60 tkm, ei niillä kilsoilla saa vikoja ollakaan), ajettavuus on hyvä.
EU-direktiivin mukaisiin kulutuslukemiin ei kyllä pääse mitenkään päin.
Seuraava omistaja poimii VV-auton vaihtoautorivistä itselleen ihan kohtalaisen helmen kun ostaa entisen autoni. :)


VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

henripit

Takakontin spoilerin alta molemmilta puolilta alkoi maalia lohkeilla. Vein korjaamolle näytille ja lupasivat goodwillin piikkiin hoitaa maalauksen. Tänään soittivat, että menee koko takakontti vaihtoon, koska ruoste levinnyt maalin alla isolle alueelle. Auto -14 ja 110tkm.
Ocu RS TDI DSG -14

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: henripit - 11.01.18 - klo:10:58
Takakontin spoilerin alta molemmilta puolilta alkoi maalia lohkeilla. Vein korjaamolle näytille ja lupasivat goodwillin piikkiin hoitaa maalauksen. Tänään soittivat, että menee koko takakontti vaihtoon, koska ruoste levinnyt maalin alla isolle alueelle. Auto -14 ja 110tkm.
Eikös se spoileri ole takakannessa kiinni? Ei sillä ole mitään yhteyttä itse takakonttiin.  ::)

Näin näitä "totuuksia" levitellään.  :o
Golfkärry Mk 7.5

BMF

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.01.18 - klo:12:46
Eikös se spoileri ole takakannessa kiinni? Ei sillä ole mitään yhteyttä itse takakonttiin.  ::)

Näin näitä "totuuksia" levitellään.  :o

siis varmaan se takaluukku meni vaihtoon.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: BMF - 11.01.18 - klo:13:15
siis varmaan se takaluukku meni vaihtoon.
Siis varmaan ja varmaan ...  ::) Luukku = kannellinen aukko.
Golfkärry Mk 7.5

BMF

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.01.18 - klo:13:27
Siis varmaan ja varmaan ...  ::) Luukku = kannellinen aukko.

Melkonen sherlokki taidat olla
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.01.18 - klo:09:44
Kuinka niin ei ole päällä? Siis tarkoitatko, ettei kuivaile vaikka olisi pyyhkimet jatkuvalla pyyhinnällä? Näin se on ainakin alunperin toiminut silloin ammoin kun se toiminto näihin tuli, kuivaus päällä vain kun pyyhkijät olleet jonkin aikaa jatkuvalla pyyhinnällä. Saako sen koodattua jotenkin niin, että on jatkuvasti päällä? Liekö ihan terveellistä jarrupaloille pidemmän päälle, jos painelee jarrua myös kuivalla kelillä?

Saattaa olla että on väärää tietoa, jostain foorumilta joskus lueskellut. Enemmän olisin huolissani ACC:n aiheuttamasta jarrupalojen ja levyjen kulumisesta. :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

murekepäivä

Kuljettajan sähköpenkin muisti katosi. Eli muistinappeja painamalla ei muistissa olevia penkin asentoja voi enää valita. Myöskään muistipaikoille ei voi tallettaa mitään, ei kuulu kuittausääntä, eikä asetukset tallennu. Penkin selkänojan kulman, korkeuden ja etäsiyyden säätö kuitenkin toimii.

Mitä veikkaatte, olisiko jokin liitin irronnut? Eivät osanneet luvata puhelimessa, että menisi vielä takuun/virhevastuun piikkiin, mutta meneeköhän? Autolla on ikää aika tarkkaan 2 vuotta ja 3 kuukautta ja kilometreja autossa alle 27 000.
Å koda Octavia Combi 1.2 TSI DSG Style MY2016A

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy