Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Hannes

Joo tuota mietin itsekkin, juurikin minulla oli samanlainen tapaus aiemmin, Opelin suhteen ja softalla sen sai pois. Mitenkähän octavian kanssa olisiko tuo mahdollista??

NS

Octavia on ruvennut nykimään tasakaasulla noin 1500rpm kohdalla. Nykiminen on aika huomattava, pienellä kaasun lisäyksellä poistuu.
Tekee sitä ainakin 3 vaihteella. Onko muilla tällaista oiretta?

Pitää vielä kiinnittää huomiota että tekeekö sitä vain kylmällä moottorilla.
Muuten voimansiirto toimii kuten pitäisi.

Voimalinja on 184hv dieseli DSG6 ja nelivedolla.
Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG (184hv) MY16

Kunkku

Onko kellään ollut ongelmaa renkaitten kulumisen suhteen? Mittarissa vajaa 70tkm. Ja varmasti puolet kilsoista tullut talvirenkailla, autolla ikää 2 vuotta ja nyt lähti kolmas kesärengassarja käyttöön. Kulmat säädetty kertaalleen ja huomenna menee liikkeeseen taas.

voipa

Vajaa 68tkm itselläni ja talvirenkaat edelleen ok mutta ekan setin kesärenkaat kuluneet epätasaisesti 3-4mm:in. Kulmat säädettiin myös aikoinaan kun keturallaan olivat.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

johnbob

Lainaus käyttäjältä: Kunkku - 11.04.16 - klo:19:59
Onko kellään ollut ongelmaa renkaitten kulumisen suhteen? Mittarissa vajaa 70tkm. Ja varmasti puolet kilsoista tullut talvirenkailla, autolla ikää 2 vuotta ja nyt lähti kolmas kesärengassarja käyttöön. Kulmat säädetty kertaalleen ja huomenna menee liikkeeseen taas.

Mulla kolmas vuosi menossa, 60 tkm mittarissa ja vielä meni alkup. kesärenkaat alle reilu 4-5mm pintaa jäljellä (menee vaihtoon kesäkuussa viim.). Eli ei ole ollut mitään ongelmia.

Gudmund

Tässä vois kertoa minkä kokoiset renkaat kelläkin on, jos kulumisesta puhutaan. Sillä on vaikutusta asiaan..

Mulla meni kohdassa 62tkm toinen kesärengassarja alle, 18" on kesäfillareiden koko. Pääurissa oli vaihdon hetkellä noin 3mm jäljellä, mutta parista renkaasta oli sisäsyrjät melkein sliksit.
Octavia III RS TDI

ophaa

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 26.01.16 - klo:12:31
Juuri kun pääsi kehumasta, niin tulihan se ensimmäinen takuukorjausta vaativa vika. Ratin korkeussäätö nimittäin otti ja jumittui täysin. Etäisyyssäätö toimii normaalisti, mutta ylös/alas ratti ei liiku yhtään. Ensi viikolla pajalle.

Ja sama uusiutui, huoltoon ensi viikolla. Joku korkeudensäädön ratas tms. oli pyörähtänyt viimeksi paikoiltaan, ja nyt lienee sama homma.
Toivottavasti tällä kertaa saisivat lopullisesti kuntoon, ei viitsi tuollaisen pikkuasian takia juosta parin kuukauden välein huollossa.

Kunkku

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 14.04.16 - klo:12:25
Tässä vois kertoa minkä kokoiset renkaat kelläkin on, jos kulumisesta puhutaan. Sillä on vaikutusta asiaan..

Mulla meni kohdassa 62tkm toinen kesärengassarja alle, 18" on kesäfillareiden koko. Pääurissa oli vaihdon hetkellä noin 3mm jäljellä, mutta parista renkaasta oli sisäsyrjät melkein sliksit.

Ihan vakiokokoiset, 205/55/16
Auto vm.-14, 4x4 farkku.

KaiVee

Lainaus käyttäjältä: Kunkku - 11.04.16 - klo:19:59
Onko kellään ollut ongelmaa renkaitten kulumisen suhteen? Mittarissa vajaa 70tkm. Ja varmasti puolet kilsoista tullut talvirenkailla, autolla ikää 2 vuotta ja nyt lähti kolmas kesärengassarja käyttöön. Kulmat säädetty kertaalleen ja huomenna menee liikkeeseen taas.
d

Jos tasaisesti kaikki renkaat kuluvat sileiksi niin ei se vika voi oikeen muualla olla kun ratin ja penkin välissä. Jos kulmat kuluu , niin asia olisi pitänyt hoitaa jo paljon aikaisemmin.

Octavia4x4

Pääsiäisen aikoihin kun vaihdoin Ocuun kesäpyörät alle, auton mittarissa oli n. 41 tkm, josta kesärenkailla ajettu n. 2/3, eli ~27 tkm. Renkaissa oli pintaa vielä tuollaiset 5,5 - 6 mm.  Kesärenkaat BF Goodrich G-Grip 205/50-17. Heti ensimmäisenä kesänä, eli 2014 piti uusia eturenkaat, koska viturallaan olleet aurauskulmat söivät ne sisäreunoistaan sileiksi. Tuossa vaiheessa kesärenkailla oli ajettu 12 tkm. Takarenkaat olivat käytännössä tuolloin vielä uutta vastaavat.
Tuon pyöränkulmien säädön jälkeen renkaat kuluneet tasaisesti ja nelikko kun on kyseessä, niin rengaskuluma on tosi pientä.

Talvirenkaissa, HKPL8 näkyy vielä kolmen talven jälkeen 8 mm merkit juuri ja juuri kulutuspinnassa. Nastoista tallella 100%, muutama katkennut.

Mitä renkaita Kunkulla on ollut kesärenkaina? 
Konsernipelejä vuodesta 1993

Intikkavaari

Onko muilla Skoda Octavia  kuskeilla ollu Dsg 6 laatikon kanssa murheita? Auto on Ocu 2,0 tdi 184 4x4 dsg,ajettu n2300km.Tuota D asentoa ei aina tahdo löytyä,menee S asentoon.Vaimo juuri soitteli autosta,että  ei taaskaan löydy D asentoa.Kuitenkin useimmiten se D asento löytyy.Kai tuommonen homma on säädettävissä takuun puitteissa.
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

Hannes

Minkäslaisia lukemia öljynlämpötila on näyttänyt normaali ajossa, tuossa omassa 1.8TSI:ä näyttää normi ajolla olevan n. 102c, jotenkin tuntuu korkealta kun vertaa edelliseen autoon jolla sai jo revitellä hieman että pääsi tuollaiseen lukemaan joka yleensä näytti n. 90-96c:sta

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 17.04.16 - klo:11:48
Minkäslaisia lukemia öljynlämpötila on näyttänyt normaali ajossa, tuossa omassa 1.8TSI:ä näyttää normi ajolla olevan n. 102c, jotenkin tuntuu korkealta kun vertaa edelliseen autoon jolla sai jo revitellä hieman että pääsi tuollaiseen lukemaan joka yleensä näytti n. 90-96c:sta

2.0 TSI Ja kyllä noi öljynlämmöt pyörii tuolla 100-105'c

Hannes

Huomenna auto menossa huoltoon, katsovat Boleron, mikä lie vika kun näyttö pysyi pimeänä yhden kerran starttauksen jälkeen, kun auto oli pitempään seisonut toimi jälleen.

-Pyörät suunnataan.
-Pärähdys kylmänä käynnistäessä, kuin startti meinaisi jäädä päälle.
-Kaasun annostelu vaikeaa, ajettaessa hitaasti, rynkyttää ja hyökkii...

Nuo asiat ainakin katsotaan saako noihin apuja.

Onko muuten kytkin tässä uudessa mallissa jotenkin terävämpi kuin edeltävässä mallissa, vaikea vaihtaa vaihdetta pehmeästi niin että ei nykäisisi, jotenkin on/off meininki jota ei edellisessä mallissa ainakaan huomannut.

finnman

Kohta tonni ajettu. Auto on selvästi paremmin kasattu, kuin aikaisempi 10/-13 malli missä oli mm. kromilistat erilinjassa ovissa, kitinää sisällä ja jousitus töksähteli. Turvavyöt rullaa kevyemmin ja takapenkin selkänojat kaatuu kerralla alas. Myös moottorintuenta on selvästi parempi minkä huomaa starteissa ja startStop toiminnassa: Auto ei hytky, kun moottori käynnistyy.

Mutta perinteinen ohjausvika tai tarkemmin pyöränkulmat pielessä on tässäkin (+ ohjauspyörä hiukan vinossa) ja ajelen kesärenkaat sisää huolella ja sitten menen ne tarkastuttamaan. Auto vaeltelee kuormalla kuin ajokoira moottoritiellä ja ohjauksessa on myös epämääräisyyttä keskiasennossa.

McPate

Irtoaako teillä pelkääjänpuolen takaoven tiiviste? Mulla tahtoo irtoilla vähän väliä vasemmasta yläreunasta, siinähän on sellanen kulma, joka pitää tyrkkää "sisään" siihen listaan.

Takajarrut tykkää myös kuumentua välillä aikas paljon, vaikka kovaa jarruttelua en olisi harrastanut, muilla samaa?

Kyseessä -14 1.6tdi  42tkm ajettu.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Intikkavaari - 17.04.16 - klo:10:41
Onko muilla Skoda Octavia  kuskeilla ollu Dsg 6 laatikon kanssa murheita? Auto on Ocu 2,0 tdi 184 4x4 dsg,ajettu n2300km.Tuota D asentoa ei aina tahdo löytyä,menee S asentoon.Vaimo juuri soitteli autosta,että  ei taaskaan löydy D asentoa.Kuitenkin useimmiten se D asento löytyy.Kai tuommonen homma on säädettävissä takuun puitteissa.

Hyvin on ko. laatikko toiminut. Onhan käyttäjällä tiedossa, että sitä keppiä naputellaan pelkästään taaksepäin siellä "D-asennossa",  kun halutaan vaihtaa D:n ja S:n välillä edestakaisin?

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: McPate - 18.04.16 - klo:10:27
Irtoaako teillä pelkääjänpuolen takaoven tiiviste? Mulla tahtoo irtoilla vähän väliä vasemmasta yläreunasta, siinähän on sellanen kulma, joka pitää tyrkkää "sisään" siihen listaan.

Pari kertaa irronnut ja muistaakseni molemmista takaovista.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 30.10.15 - klo:13:45
Räsä käytetty huollossa,takaluukun pumput vuotaa ja tehtaalta tullut tiedoite,että jos toimivat ihan normaalisti,niin ei saa vaihtaa uusiin!

No käytin  nyt huollossa eri paikassa ja pumput vaihdettiin uusiin mukisematta! Eli näköjään paikoissakin on eroja :)

Kunkku

Lainaus käyttäjältä: KaiVee - 15.04.16 - klo:17:35
d

Jos tasaisesti kaikki renkaat kuluvat sileiksi niin ei se vika voi oikeen muualla olla kun ratin ja penkin välissä. Jos kulmat kuluu , niin asia olisi pitänyt hoitaa jo paljon aikaisemmin.

No niimpä justiin, sitä näitä koomikoita löytyy joka palstalle!! Varmaan täällä kirjoittaisin jos ne tasaisesti kuluisivat, nyt menee ulkoreunat ja kolmesta renkaasta eli yksi kulunut tasaisesti. Rengaspaineet ok. kaikissa. Sen verran tarkennetaan, että huoltohistoriaa kun kateltiin liikkeessä niin 2 tarkastettu ja kerran säädetty nuo kulmat. Ekalla kerralla eivät säätäneet kun olivat kuulemma tehdasarvoissa ja epäilivät ensiasennusrenkaiden kestävyyttä, sen jälkeen säätivät kun alkoi mennä seuraavatkin renkaat ja nyt lähti taas uudet kumit alle. Onhan nuille kertynyt aina huimat 13-15 tkm. ennen kuin ovat paskana olleet.

-Oksid-

Pitkästä aikaa ketjuun kommentteja:

- kesärenkaiden vaihdon jälkeen huomio kiinnittyi renkaista (oletettavasti edestä, hankala paikantaa) kuuluvaan "jumps-jumps-jumps" -ääneen; ikäänkuin renkaassa olisi ollut jokin pykälä tai kiero levy ottaisi jarrupalaan kiinni. Ratissa tai muutenkaan menossa ei mitään tuntunut ja tämä ääni pisti korvaan ajettaessa sileällä pinnalla kaupunkinopeutta. Renkaissa ei silmämääräisesti katsellen mitään vikaa joten tulisi mieleen pyöränlaakerit; ovatko niitä kanssa-Oktavistit päässeet jo vaihtelemaan?

Kovemmissa nopeuksissa tuo ääni hukkuu yleiseen rengasmeteliin. Talvipyörillä en ollut tuota kuulevinani.

Muuten matka etenee, mittarissa ~60tkm: laatikon (DSG-6) osalta olen ollut havaitsevani määrätynlaista hidastumista, varsinkin kun suuntaan muutetaan esim. parkkipaikkapyörityksessä tai lähdetään aamulla katoksesta liikenteeseen: kaasua saa painaa jonkin verran ennenkuin "kytkin ottaa kiinni". Öljyt boksiin on vaihdettu ~56tkm:n kohdalle sattuneessa huollossa, jossa myös vaihdettiin takaiskarit ja tehtiin ylimmääräisenä työnä jarruhuolto.
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Intikkavaari

Lainaus käyttäjältä: TTO - 18.04.16 - klo:11:18
Hyvin on ko. laatikko toiminut. Onhan käyttäjällä tiedossa, että sitä keppiä naputellaan pelkästään taaksepäin siellä "D-asennossa",  kun halutaan vaihtaa D:n ja S:n välillä edestakaisin?
Kyllä on hyvin tiedossa
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Intikkavaari - 18.04.16 - klo:20:02
Kyllä on hyvin tiedossa

Sitten vaan huoltoon. Parasta varmaan olisi, jos tilanteen päällä ollessa saisi videon kokonaisuudesta. Keppihän välittää pelkkää signaalia laatikolle, joten voi olla vähäinenkin kontaktiongelma kepin päässä.

Jos autossa on ajomoodin valinta, voisi testata, vaihtuuko ongelmatilanteessa vaihde sitä kautta? Ennen testiä kannattaa testata, miten vaihteet normaalitilanteessa vaihtuvat eri ajomoodin mukana (en ulkoa muista, onko tuo mahdollista).

Intikkavaari

Ei ole ajomoodin valintaa,mutta taas on pelannu Dsg kolme päivää,seurataan taas tilannetta ;)
Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 dsg.

VAGabond

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 18.04.16 - klo:16:51
Pitkästä aikaa ketjuun kommentteja:

- kesärenkaiden vaihdon jälkeen huomio kiinnittyi renkaista (oletettavasti edestä, hankala paikantaa) kuuluvaan "jumps-jumps-jumps" -ääneen; ikäänkuin renkaassa olisi ollut jokin pykälä tai kiero levy ottaisi jarrupalaan kiinni. Ratissa tai muutenkaan menossa ei mitään tuntunut ja tämä ääni pisti korvaan ajettaessa sileällä pinnalla kaupunkinopeutta. Renkaissa ei silmämääräisesti katsellen mitään vikaa joten tulisi mieleen pyöränlaakerit; ovatko niitä kanssa-Oktavistit päässeet jo vaihtelemaan?


Minä huomasin saman kesärenkailla edellisessä II-korisessa Octaviassa. Kuulosti siltä kun ei renkaat olisi tasapainosa tai jotain. Korostui erityisesti uudella ja sileällä asvaltilla. Renkaat kuitenkin olivat tasapainossa ja kuluivat tasaisesti. Nyt sitten uudessa III:ssa olin huomaavinani saman äänen, joskin melko vaimeasti. Tähän havaihduin kun kesärenkaat vaihdettiin nyt ensi kertaa talven jäljiltä takaisin. En muista kuulleeni samaa viime kesäkaudella, jolloin kyseiset tehdasrenkaat ensimmäistä kertaa alla.
Ajossa Ford Focus MK4 (MY19)
Ex. autot
Octavia III Combi 1.4 TSI DSG MY15
Octavia II pre-FL Combi 1.6 MPI

TTO

Lainaus käyttäjältä: TTO - 18.04.16 - klo:20:59
Jos autossa on ajomoodin valinta, voisi testata, vaihtuuko ongelmatilanteessa vaihde sitä kautta? Ennen testiä kannattaa testata, miten vaihteet normaalitilanteessa vaihtuvat eri ajomoodin mukana (en ulkoa muista, onko tuo mahdollista).

Ei tämä Intikkavaaria auta, kun ajomoodin valinta puuttuu, mutta testasin tuon toimintaa ja kyllä siinä vaihteistonkin ohjelma D:n ja S:n välillä vaihtuu samalla kun ajomoodia vaihtaa normaalin ja sportin välillä.

Dino

Boleron näyttö vaihdettu uuteen takuuna, muutamia kertoja jäi soittimen näyttö pimeäksi vaikka soitin sinällään toimi eli musa kuului. Matkan varrella softaakin päivittivät soittimeen, ei apua ongelmaan. Katsotaan nyt auttoiko näytön vaihto, ongelmaa ilmennyt sen verran harvakseltaan, ettei asiasta kovin äkkiä varmuutta saane.
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Dino - 24.04.16 - klo:21:15
Boleron näyttö vaihdettu uuteen takuuna, muutamia kertoja jäi soittimen näyttö pimeäksi vaikka soitin sinällään toimi eli musa kuului. Matkan varrella softaakin päivittivät soittimeen, ei apua ongelmaan. Katsotaan nyt auttoiko näytön vaihto, ongelmaa ilmennyt sen verran harvakseltaan, ettei asiasta kovin äkkiä varmuutta saane.

Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella vaihtoivat näytön? Riittikö että mainitsi asiasta, vai pitikö olla todistusaineistoa? Tuntuu että ainakin Seat-huollossa todistustaakka on asiakkaalla, eli pitää olla videokuvaa tms. näyttää että vika on ollut päällä. Omastakin on muutaman kerran jättänyt näyttö käynnistymättä, seuraavassa startissa on tullut valo normaalisti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Dino

Ilmoitin sähköpostissa linkin "todistus"videoon heti suosiosta vikailmoa tehdessäni. Ei tarvinnut tuon jälkeen asiasta vääntää. Näytin vielä videolla kuinka volumeakin säädin ja tuo säätö näkyi mfd näytössä. Musat pauhas hiljempaa ja kovempaa säädön mukaan näytön ollessa pimeänä.
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

clacson

Oikeastaan tämä pikemmin laatupoikkeama kuin vika/murhe.
Talvirenkaat meni tänään hotelliin Veholle ja samalla mainitsin keskiökoristeiden huonosta kunnosta (yhden talven jälkeen), kun reunoista oli kromipinta irronnut. Tilasivat takuuseen uudet ja laittavat ne vanteisiin, jonka jälkeen vasta hotelliin.
Yetissä vanhalla logolla olleet koristeet muuten kestivät kaikki kolme talvea ongelmitta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy