Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

mti

Täydennetään, siis startti vasta matkalla Euroopasta, tulee viikon-puolentoista päästä. Varotusvalot paloivat jokseenkin samalla tavalla mullakin + auto ilmoitti jo itsekin että vika start-stop-järjestelmässä. Virran vähyys ei ollut kyseessä koska yritysten jälkeen kuitenkin pyöritti ok, ekat yritykset ei vaan suostunut pyörittämään.

Hyvä idea videoida.

Auto seissyt nyt sen kolme päivää, saa nähdä miten kohta käy.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Epes - 03.01.16 - klo:22:18
Vajaan 4kk:n ikäinen MY16 Scout 184 TDI ja ensimmäinen pikku pakkanen -11C. Webasto päällä 20 min. ja kolmannella starttauksella vaivoin ontuen käyntiin. Käyntiin lähdettyä merkkivaloista paloi moottorinohjauksen keltainen varoitusvalo ja vilkkui hehkun valo. Mitä ihmettä?

Samantapaisen oireilun teki itsellänikin, kyseessä my15 184hv TDI. Tai siis tarkemmin ottaen on tehnyt sen kaksi kertaa nyt 53tkm aikana. Toinen tais olla nollakelillä, toinen pikku pakkasella (webasto oli käytössä). Ei ole vaihdettu mitään osia, ei näy vikakoodeja. Nyt taas 10 kk toiminut startti ihan normaalisti.
Octavia III RS TDI

teholopa

#3182
Lainaus käyttäjältä: oranki - 03.01.16 - klo:13:14
Tuo 12V pistorasian ikuinen jännite on tosi hankala. Uudellakaan akulla Webasto ei tänä aamuna käynnistynyt, mutta auto lähti normaalisti käyntiin. Ilmeisesti tuulilasikamera kuluttaa sen verran sähköä, että muutaman päivän seisonta vie akun vajaaksi. Näyttö oli 50 %. Pitää aina ajosta tultua muistaa nyppiä pistotulppa irti ja ajoon lähtiessä tökätä paikalleen. Hankalaa. Valikoista en onnistu löytämään kohtaa, josta tuon voisi muuttaa, tuskin sitä siellä onkaan. Auto on maantieajossa, joten akun pitäisi pysyä hyvin latauksessa.

Käy ostaa motonetista tai jostain muusta harakiriliikkeestä "sulakeryöstäjä" ja ryöstä virta sulakkeelta 48. Siihen tulee virta vain kun autoon laittaa virrat päälle. Liität sulakeryöstäjään samasta harakiriliikkeestä ostamasi tupakansytytinliittimen ja maapiuhan kierrät sulaketaulun kiinnitysmutterin alle.

Tällöin sulla on tup syt liitäntä, mihin tulee virrat vain kun auto käy (laite käynnistyy kun auton käynnistää ja sammuu kun auton sammuttaa). Ei tartte nykiä tom tomien tai autokameroiden piuhoja pois. Tuon extra tup syt liittimen jättää kätevästi siihen vasemmalla olevaan hanskalokeroon tai sitten työntää sinne jonnekin kojelaudan syövereihin. On siistimpikin kun ei piuhoja pyöri sylissä.



Laakeri

Lainaus käyttäjältä: mti - 04.01.16 - klo:07:31
Täydennetään, siis startti vasta matkalla Euroopasta, tulee viikon-puolentoista päästä. Varotusvalot paloivat jokseenkin samalla tavalla mullakin + auto ilmoitti jo itsekin että vika start-stop-järjestelmässä. Virran vähyys ei ollut kyseessä koska yritysten jälkeen kuitenkin pyöritti ok, ekat yritykset ei vaan suostunut pyörittämään.

Hyvä idea videoida.

Auto seissyt nyt sen kolme päivää, saa nähdä miten kohta käy.

Alustapesun jälkeen starttimoottoriin voi joutua vettä, joka jäätyessään jumittaa startin. Tämä jumitus vie startatessa hetkellisesti akun jännitteen niin alhaiseksi että auto saattaa ottaa sähköjärjestelmiä (ACC, start-stop) varmuuden vuoksi pois päältä ja se näkyy erroreina. Lisäksi hehkun merkkivalo voi jäädä vilkkumaan. Kun jää sulaa tai muuten poistuu starttimoottorista niin auto saattaa toimia ihan normaalisti.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Epes - 03.01.16 - klo:23:32

.........................Nyt on akku varmuuden vuoksi latauksessa älylaturilla yön yli ja huomenna aamulla otetaan uusi starttiyritys samalla kännyllä videoiden jotta voin näyttää "todisteen", jos tarvitsee huollossa asioida..............


Aamulla -12C, webasto päällä n. 20min eli ihan samanlaiset olosuhteet kuin eilen aamulla paitsi nyt akku oli ladattu yön aikana täyteen. Hörähti käyntiin kuin palmun alta eli ei mitään ongelmia. Nyt jos pitäisi tehdä nopea diagnoosi, niin akkua/jännitteen laskua syyttäisin. Tuolla autolla ajetaan viikottain 1-2kpl 350km reissua mutta riittääkö sekään, jos muina päivinä pyöritään nurkissa webastoa käyttäen (automaattikäyttö pois kytkettynä).
Tuohon pesuteoriaan, pesin auton käsin uudenvuoden aattona jonka jälkeen se kuivui työpäivän verran lämpimässä hallissa ja ajettiin illalla kotiin pihalle seisomaan kolmeksi päiväksi. Sieltä pihalta ekaa kerta startatessa tuli ko. ongelma.

vegelius

Omalla my16 bensalla on saanut nyt viikon sahailla kilometrin matkaa jossa molempiin suuntiin aina webastoa ennen. Ei mitään ongelmaa. Tosin oli siinä puolivälissä yksi 50km ajo mutta kuitenkin.

cannon

Minkälaisia arvoja muilla on ajotietokoneen akun varaustila näyttänyt? Minulla 80% on "vakioarvo", usein 70% ja 90%:iin olen päässyt vain kiinteän Defa-laturin parin tunnin käytön tai n. 200 kilometrin ajon jälkeen. Normaaliajo on tosin lyhyttä kaupunkiajoa pääosin. Mitään ylimääräisiä virtasyöppöhärpäkkeitä ei ole käytössä paitsi ajoittain puhelin latauksessa ja joskus autokamera käytössä.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Jyri

Lainaus käyttäjältä: cannon - 04.01.16 - klo:09:36
Minkälaisia arvoja muilla on ajotietokoneen akun varaustila näyttänyt? Minulla 80% on "vakioarvo", usein 70% ja 90%:iin olen päässyt vain kiinteän Defa-laturin parin tunnin käytön tai n. 200 kilometrin ajon jälkeen. Normaaliajo on tosin lyhyttä kaupunkiajoa pääosin. Mitään ylimääräisiä virtasyöppöhärpäkkeitä ei ole käytössä paitsi ajoittain puhelin latauksessa ja joskus autokamera käytössä.
Mulla on jatkuvasti 60-70%, alle vuosi sitten vaihdettu uusi akku...

japa

Tupakansytyttimen kautta on kätevä ladata akkulaturilla akku. Olen monesti ladannut ja prosentit nousee 100. :D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

mattinen

Lainaus käyttäjältä: japa - 04.01.16 - klo:11:28
Tupakansytyttimen kautta on kätevä ladata akkulaturilla akku. Olen monesti ladannut ja prosentit nousee 100. :D

Minulle kerran yksi kaveri väitti, että akun laataminen tupansytyttimen kautta ei välttämättä onnistu. Hänen mukaansa lataaminen onnistuu, jos sytkäri antaa virtaa myös silloin, kun autosta ovat virrat pois päältä. Jos virtaa ei tule, ei lautaudu akkukaan. Viran tulemisen voi puolestaan testata siten, että esim. katsoo lautautuuko kännykän akku sytkärissä auton ollessa "off linessa".

japa

Octaviassa onnistuu. Virta tulee pistokkeeseen aina
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Flnt

Lainaus käyttäjältä: Flnt - 31.03.15 - klo:20:59
Itsellä on nyt viitisen viikkoa ja 2100km ollut alla 1.4TSI+DSG ja eteen on tullut muutamia asioita joista ei voi ihan varma olla onko vika vai ominaisuus  ;D

Pahimpana varmaan puhaltimen täysin ponneton puhallus, joka on vaivannut aivan alusta asti, enkä tunnu saavan ilmaa liikkumaan mitenkään. Aluksi epäilin vian olevan käyttäjässä, kun ikkunat huurtuivat eikä lämmintä meinannut tulla, mutta koeistuin työkaverin viikkoa nuoremmassa Octaviassa ja fiilis oli epätodellinen. Jos omassa autossa laitan puhalluksen pelkästään "naamalle" ja vaikka suljen sivuilla olevat räppänät niin että ilma tulee vain kahdesta keskisuuttimesta, ei täysilläkään oleva puhallus tunnu kättä vasten juuri miltään. Toisessa yksilössä sen sijaan täysillä tuntuu kuin tukka lähtisi päästä. Olen omassakin autossa saanut puhalluksen toimimaan TÃ,,YSIN satunnaisesti, kerran pestessäni tuulilasin alkoi puhallus noin minuutiksi hiipuakseen itsestään ilman että olisin säätänyt mitään, ja toisen kerran pakittaessani puhuria kesti sen pakituksen verran, eli teknisesti tuntuisi moottori toimivan, jostain syystä se ilma ei vain kulje kanavissa oikein. Onko ongelmaan törmänneitä muita? Yritän pääsiäisen jälkeen vaivata Vehoa asialla, mutta en ole töiltäni ehtinyt siihen vielä.

Nyt kun päästiin ensimmäisiin koviin pakkasiin Skodan kanssa, tuli samat vanhat ongelmat eteen kesän jälkeen, ja on edelleen mystistä kaikille autoa ajaneille miten puhallus voi olla noin kun se on. Auto on nyt ehtinyt 11kk ikään ja noin 11kkm mittarilukemaan.

Talvella siis lämpimän ilman puhallus ei riitä pitämään mitään ikkunoita auki, puhumattakaan että useampia ikkunoia haluaisi kirkkaaksi. Olen Torque-softalla seuraillut nesteiden lämpöjä, ja lämpöä tuntuisi riittävän, normiajossa veden lämmöt pysyvät 94-96 asteessa, ja kylmäkäynnistyksellä pakkasellakin nousevat 40-50 nurkille todella nopeasti.

Käytännössä siis vaikka liikkeelle lähtiessä kaikki ikkunat olisi kirkkaat, pienen ajon jälkeen ikkunat alkavat huurtua puhalluksen puutteessa, ja +80 nopeuksissa ajoviima vielä jäähdyttää ikkunaa niin paljon että huuru alkaa jopa jäätyä sisäpintaan varsinkin etusivu-ikkunoissa. Jos haluan etuikkunan pitää huuruttomana, sivuikkunoille ei voi ohjata lainkaan puhallusta, jolloin ne huurtuvat/jäätyvät suht nopeasti. Mikäli ohjataan puhallusta sivuillekin, puhalluksen määrä vähenee etuikkunalta, joka alkaa hitaasti kuroutua umpeen.

Koesteutta autossa ei sisällä voi enää olla, sisällä on pidetty sekä sanomalehteä mattojen alla että silica-pohjaisia nesteenkerääjiä, mutta silti jostain kosteutta aina tulee sisälle. Onko kyseisenkaltainen huurtuminen normaalia 1.4TSI:lle, vai voiko puhalluksessa olla jotain ongelmaa.

cannon

Lainaus käyttäjältä: Flnt - 04.01.16 - klo:14:11
Onko kyseisenkaltainen huurtuminen normaalia 1.4TSI:lle, vai voiko puhalluksessa olla jotain ongelmaa.
Ainakaan oman kokemuksen mukaan ei ole tuo normaalia, kannattaa käydä huollossa valittamassa.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

-Oksid-

LainaaOnko kyseisenkaltainen huurtuminen normaalia 1.4TSI:lle, vai voiko puhalluksessa olla jotain ongelmaa.

Ei kuulosta kyllä normaalilta, itsellä puhallus on yksin ajettaessa myös pakkasella suunnattu jalkatilaan ja keskisuulakkeihin, jolloin esim. tuulilasille ei ole puhallusta ollenkaan (eikä tule sitä harmaata kalvoa niin herkästi  ::) )ja silti pysyvät huurtumattomina, myös takaikkunat. Jos enemmän porukkaa niin silloin automaattiasento (joka näyttää puhaltelevan talvella tuulilasille ja jalkatilaan suurimmaksi osaksi) käytössä.

Onko raitisilmasuodatin vaihdettu / todettu kuivaksi?
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: cannon - 04.01.16 - klo:09:36
Minkälaisia arvoja muilla on ajotietokoneen akun varaustila näyttänyt?

Ainoastaan 80% ja 90% lukemia olen tuosta saanut, vaikka on ollut paljon pätkäajoa ja webastoa. Start/Stop on pois kytkettynä tosin.

Kimmmo

Fint, oletko katsonut, mikä "puhallus-mode" sulla on climatronicin menun takana? Sieltähän löytyy kolme voimakkuutta...
Ibiza FR 1.0 TSI
Octavia RS Tdi 4x4 DSG -19
Ex-Skoda Octavia RS Tdi 4x4 DSG -17
Ex-Skoda Octavia RS Tdi DSG Combi -15

NPR

#3196
Lainaus käyttäjältä: cannon - 04.01.16 - klo:09:36
Minkälaisia arvoja muilla on ajotietokoneen akun varaustila näyttänyt? Minulla 80% on "vakioarvo", usein 70% ja 90%:iin olen päässyt vain kiinteän Defa-laturin parin tunnin käytön tai n. 200 kilometrin ajon jälkeen. Normaaliajo on tosin lyhyttä kaupunkiajoa pääosin. Mitään ylimääräisiä virtasyöppöhärpäkkeitä ei ole käytössä paitsi ajoittain puhelin latauksessa ja joskus autokamera käytössä.
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 04.01.16 - klo:09:51
Mulla on jatkuvasti 60-70%, alle vuosi sitten vaihdettu uusi akku...
Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 04.01.16 - klo:17:09
Ainoastaan 80% ja 90% lukemia olen tuosta saanut, vaikka on ollut paljon pätkäajoa ja webastoa. Start/Stop on pois kytkettynä tosin.

Mistähän johtuu, että minulla ei suostu näyttämään akun varaustilaa? Itse valikko siis näkyy kyllä, kun painaa trippinappia pitkään pohjassa, mutta aina vaan tulee ---% näyttöön. Useita kertoja kokeillut, auto 3 kk vanha ja 3500 km mittarissa.

Täytyykö se vielä erikseen aktivoida VCDS:llä käyttöön vaikka itse valikko jo näkyykin?
Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

Flnt

Lainaus käyttäjältä: cannon - 04.01.16 - klo:14:16
Ainakaan oman kokemuksen mukaan ei ole tuo normaalia, kannattaa käydä huollossa valittamassa.

Jep, arvelinkin. Tiesin antavani vähän periksi lämmöntuotannossa kun vaihdoin 90-luvun tekniikkaa edustavasta V6-moottorista uuteen eco-turboon, mutta tällaista en osannut odottaa.

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 04.01.16 - klo:14:21
Ei kuulosta kyllä normaalilta, itsellä puhallus on yksin ajettaessa myös pakkasella suunnattu jalkatilaan ja keskisuulakkeihin, jolloin esim. tuulilasille ei ole puhallusta ollenkaan (eikä tule sitä harmaata kalvoa niin herkästi  ::) )ja silti pysyvät huurtumattomina, myös takaikkunat. Jos enemmän porukkaa niin silloin automaattiasento (joka näyttää puhaltelevan talvella tuulilasille ja jalkatilaan suurimmaksi osaksi) käytössä.

Onko raitisilmasuodatin vaihdettu / todettu kuivaksi?

En ole ikinä pystynyt edes kokeilemaan jalkatilan puhallusta, koska silloin ei vain riitä puhallusta ikkunoiden aukipitämiseksi. Raitisilmasuodatinta osasyylliseksi ainakin epäilen itsekin, sille ei ole mitään tehty vielä. Toisaalta puhalluksen kanssa oli ongelmia kesälläkin, mutta silloin ne liittyivät yleiseen puhallukseen, eivät pelkästään kosteuteen.

Lainaus käyttäjältä: Kimmmo - 04.01.16 - klo:17:44
Fint, oletko katsonut, mikä "puhallus-mode" sulla on climatronicin menun takana? Sieltähän löytyy kolme voimakkuutta...

Puhallus-mode on "Strong" vai Heavyko se on, mutta kuitenkin se voimakkain.

Pitää olla Vehon suuntaan yhteydessä, kun selvästi ei voi enää olla käyttäjässä vain vikaa, sen verta paljon kuullut kommentteja joiden mukaan homman pitäisi toimia ihan eri tavalla. Katsotaan miten käy...

JHS

Jos ongelma olisi lähinnä huurtuminen, syytä voisi etsiä ilman sisäkiertotoiminnosta, kierrättää lähinnä matkustamon ilmaa.   Kuuluuko mitään muutosta ilmavirtauksessa kun kytkee sisäkiertoa päälle/pois?    Kun ilmavirtaus on heikkoa, voisi tarkistaa epäilemäsi sisäilmasuodattimen.   Se löytyy ovelasti vasta hanskalokeron takaa esim. seuraavilla ohjeilla:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23697.0

Helpoimmalla tietenkin asia korjaantuu huollossa.   

TTO

Flnt:

LainaaOlen omassakin autossa saanut puhalluksen toimimaan TÃ,,YSIN satunnaisesti, kerran pestessäni tuulilasin alkoi puhallus noin minuutiksi hiipuakseen itsestään ilman että olisin säätänyt mitään, ja toisen kerran pakittaessani puhuria kesti sen pakituksen verran, eli teknisesti tuntuisi moottori toimivan, jostain syystä se ilma ei vain kulje kanavissa oikein.

Nuo tilanteet eivät ole täysin satunnaiset: Molemmissa tapauksissa eli peruutettaessa ja tuulilasille pesunestettä spruutatessa Climatronicin pitäisi laittaa "taustalla" sisäilmankierto päälle. Käyttäjälle tuota ei mitenkään ilmoiteta eikä sisäilmankierron nappiin syty valoa käyttäjää "hämäämään".

Voisi siis olla mahdollista, että Climatronicin ei saa ilmaa auton ulkopuolelta (jotain/sisäilmankierto tukossa?). Jos näin on, on puhallinkin luultavasti ollut kohtuu kovilla, yrittäessään imeä jatkuvasti "pulloa tyhjäksi".

Joka tapauksessa tuon kanssa kannattaa mennä huoltoon.

Sampsa

Mielenkiintoisia ongelmia ilmanvaihdon, Webaston sekä akun varaustilojen kanssa ollut foorumilaisilla. Tässä omia mietteitä ja kokemuksia. Auto RS TSI Weballa.

Jos joku ei tiennyt, niin tuon automaattisen sisäilman kierrätyksen saa poistettua käytöstä asetuksista. Tällä ainakin voi kokeilla, josko ikkunoiden huurtuminen vähenisi. Tällöin voisi kuvitella olevan vikaa sisäilman kierrätyksen automatiikassa (eli se olisi aina päällä, vaikka ei pitäisi). Omassa autossa ikkunat huurtuvat vain kostealla plussakelillä joskus, kun ekoileva systeemi laittaa ilmastoinnin kompuran pois päältä. Tämän ekoilun voi ohittaa koodauskikkailulla. Nyt pakkasella ainakin kahden ihmisen kuormalla oman auton ikkunat on täysin huurteettomat. Ja puhallusvoimakkuus on vieläpä asetettu sille pienimmälle mahdolliselle (light?).

Webastolla lämmitettäessä ei näin talvella kyllä omassa autossani lämpömittarin viisari nouse juurikaan. Auton sisätilat on selvästi lämmenneet, jäät ja lumet sulaneet ikkunoista, mutta ei viisari ole tosiaankaan lähelläkään normaalilämpöä. Siis jopa 30 min lämmityksen jälkeen. Voisiko näissä sitten olla eroja moottorityypin suhteen? Vai onko autossani vikaa? Lämmöt nousee moottorin käynnistämisen jälkeen nopeasti ja öljyn lämmöt on esim. vartin maantieajon jälkeen näillä 10-15 asteen pakkasilla jossain 85-95 asteessa.

Akun varaustilasta on harva kertonut saavansa koskaan 100% näyttämää. Mietin, että onko se tehty tarkoituksella? Jos autossa on jonkinlainen jarrutusenergian talteenotto, niin se tarkoittaa laturin kuormittamista (eli akun lataamista) juurikin moottorijarrutustilanteessa. Ja silloin akussa pitää ajon jälkeen (eli seuraavan ajon alkaessa) olla "tilaa" tuolle jarrutusenergian talteenotolle. Olisi kyllä outoa, jos akkua ei kuitenkaan pidettäisi täydessä varaustilassa pakkasella. Toinen, mikä tuli mieleen: autossa saattaa olla moninaiset sisätilan valot tai CH/LH-valot päällä, jos akun varaustilaa kokeillaan heti autoon istuuduttua. Päällä olevat valot laskevat akun jännitettä ja luulen, että varaustilan mittaus näyttö vain jännitemittaukseen. Joku voisi koittaa varaustilan näyttöä vasta sitten, kun on istunut autossa ovet kiinni jonkin aikaa ja kaikki valot ovat sammuneet ja raportoida sitten tänne. Näyttääkö eri prosenttilukemia? Tämä on kyllä vain tällaista mutu-pohdintaa.



Flnt

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.01.16 - klo:20:27
Flnt:

Nuo tilanteet eivät ole täysin satunnaiset: Molemmissa tapauksissa eli peruutettaessa ja tuulilasille pesunestettä spruutatessa Climatronicin pitäisi laittaa "taustalla" sisäilmankierto päälle. Käyttäjälle tuota ei mitenkään ilmoiteta eikä sisäilmankierron nappiin syty valoa käyttäjää "hämäämään".

Voisi siis olla mahdollista, että Climatronicin ei saa ilmaa auton ulkopuolelta (jotain/sisäilmankierto tukossa?). Jos näin on, on puhallinkin luultavasti ollut kohtuu kovilla, yrittäessään imeä jatkuvasti "pulloa tyhjäksi".

Joka tapauksessa tuon kanssa kannattaa mennä huoltoon.

Tämä mies tässä, antakaa tälle miehelle mitali!

Tosiaan nyt aamulla firman pihassa leikin vartin verran kaikella mahdollisella mitä ilmastointiin liittyy, ja selkeästi vika tuntuisi löytyvän tästä sisäilman kierrätyksestä, sillä normaalitilassa ilman virtaus on aivan olematon, mutta kun kytken päälle napista sisäilman kierrätyksen, saa puhallus aivan ennenkokemattomat voimat, ja alkaa tuntua siltä kuin aiemmissakin autoissa! Jostain syystä sisäilman kierto ei kuitenkaan halua pysyä päällä, vaan toisinaan katkoo sitä, en tiedä onko ominaisuus vai vika, mutta kuitenkin napista lähtee aina uudestaan päälle, ja nyt tosiaan lämpimän ilman puhallus riittää pitämään ikkunat auki, ja takasivulasitkin olivat kirkkaat ensimmäistä kertaa pakkasten tulon jälkeen!

Ongelmahan ei ratkennut tällä, mutta on ainakin huomattavasti helpompi mennä sinne Vehollekin avautumaan, kun vian saa toistumaan nappia painamalla, ja ero tosiaan on niin huomattava ettei sitä voi olla huomaamatta. Olettaisin että puhalluksen tehon ei pitäisi vaihdella ainakaan kovin suuresti riippuen siitä onko sisäilman kierrätys päällä vai ei?

Olen kesäaikaan tuota kokeillut, kun itsekin epäilin vian siihen liittyvän, mutta silloin en näin suurta vaikutusta huomannut virtauksessa, mutta toki silloin oli ilmastointi käynnissä, joten jotain roolia sekin tässä yhtälössä pelaa.

JHS

Hienoa, että ongelma alkaa selvitä.   Sisäkierron kytkennän ei pitäisi erityisemmin vaikuttaa puhalluksen määrään, joten vikaa on joko elektroniikassa tai ulkoa autoon tuleva kanava tukossa esim. viallinen sisäilmasuodatin.  (Tätä voi itsekin käydä kurkistamassa aiemman viestini linkin ohjeilla.)  Jos puhaltimen "kierrokset" tuntuvat putoavan sisäkierrolta poistuttaessa, vika vaikuttaa olevan itse järjestelmässä, eikä ahtaassa ilmakanavassa.

Ps. Muistui mieleeni vm. 2005 vw Polo, joka kytki sisäkierron automaattisesti päälle pakin myötä.  Taisi sama tapahtua myös tuulilasille vettä spruutatessa.  Näin haluttiin varmaankin estää pakokaasujen ja nestehöyryjen päätyminen sisätiloihin...

TTO

Lainaus käyttäjältä: Flnt - 05.01.16 - klo:06:40
Tämä mies tässä, antakaa tälle miehelle mitali!

Jostain syystä sisäilman kierto ei kuitenkaan halua pysyä päällä, vaan toisinaan katkoo sitä, en tiedä onko ominaisuus vai vika, mutta kuitenkin napista lähtee aina uudestaan päälle, ja nyt tosiaan lämpimän ilman puhallus riittää pitämään ikkunat auki, ja takasivulasitkin olivat kirkkaat ensimmäistä kertaa pakkasten tulon jälkeen!

Olettaisin että puhalluksen tehon ei pitäisi vaihdella ainakaan kovin suuresti riippuen siitä onko sisäilman kierrätys päällä vai ei?


:D Kun tuo on lopullisesti kunnossa, niin laita tänne raportti asiasta, niin voidaan taas viisastua.

Jos oikein muistan, niin tuo sisäilmankierto menee automaattisesti pois päältä aina tietyn ajan kuluessa, ettei matkustamon ilma pääse liikaa "happanemaan".

Puhalluksen nopeuteen tuolla sisäilman kierrätyksellä ei pitäisi olla merkittävää vaikutusta. Kohinan äänensävy jonkin verran muuttuu.

Lainaus käyttäjältä: JHS - 05.01.16 - klo:08:29
Ps. Muistui mieleeni vm. 2005 vw Polo, joka kytki sisäkierron automaattisesti päälle pakin myötä.  Taisi sama tapahtua myös tuulilasille vettä spruutatessa.  Näin haluttiin varmaankin estää pakokaasujen ja nestehöyryjen päätyminen sisätiloihin...

Tuotahan siinä ajetaan takaa. Mielestäni OcuII osasi ottaa pesunestehöyryt III:sta paremmin pois, mutta mutuiluahan tuo on, kun auto on vaihtunut ja vertailu muistikuvien varassa.


Gigaa

Nitinöitä ja natinoita tottunut jo kuuntelemaan kojetaulusta, mutta nyt meinaa tippua koko Bolero kehyksineen ;D Ylälaita irvistää pari senttiä, menee toki työtämällä paikoilleen, mutta ei "lukitu" mitenkään.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: NPR - 04.01.16 - klo:17:52
Mistähän johtuu, että minulla ei suostu näyttämään akun varaustilaa? Itse valikko siis näkyy kyllä, kun painaa trippinappia pitkään pohjassa, mutta aina vaan tulee ---% näyttöön.

Se näyttää tekevän tuota jos on ollut virrat pois tarpeeksi kauan. Eli laita virrat päälle ja pois, ja katso akun tila sen jälkeen, niin pitäisi ilmaantua lukema. Tai sitten kokeile heti ajon jälkeen.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 05.01.16 - klo:10:23
Se näyttää tekevän tuota jos on ollut virrat pois tarpeeksi kauan. Eli laita virrat päälle ja pois, ja katso akun tila sen jälkeen, niin pitäisi ilmaantua lukema. Tai sitten kokeile heti ajon jälkeen.


Kyllä mulla  näyttää tuon akun varauksen vaikka olis ollu ajamattomana 2pvää,ilman,että virtoja käyttäs välillä..

NPR

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 05.01.16 - klo:10:23
Se näyttää tekevän tuota jos on ollut virrat pois tarpeeksi kauan. Eli laita virrat päälle ja pois, ja katso akun tila sen jälkeen, niin pitäisi ilmaantua lukema. Tai sitten kokeile heti ajon jälkeen.
Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 05.01.16 - klo:10:57
Kyllä mulla  näyttää tuon akun varauksen vaikka olis ollu ajamattomana 2pvää,ilman,että virtoja käyttäs välillä..

Ei auta vaikka suoraan pitkän ajon jälkeen kokeilee, pelkkää viivaa näyttää. Autossa myös kiinteä Defan 10A laturi ja vaikka on pitänyt yön yli latauksessa, näyttää Akun tila -valikko aina ---%. Hyvin kyllä lähtee käyntiin ja Webastoakin tulee pari kertaa päivässä käytettyä. Ihmetyttää vain tuo valikon toimimattomuus, mutta eipä tuolla taida hirveästi virkaa olla. Tai voisihan sen avulla varmaan vähän ennakoida lataustarvetta kovilla pakkasilla ettei kuluta Webastolla akkua ihan tyhjäksi.
Volvo XC60 T8 R-Design -20

Ex:
Skoda Octavia Combi 1.8 TSI DSG L&K -18
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Style -16

Hiihtäjä

Tänään aamulla 3pv:n seisonnan jälkeen oli aika kinthaalla RS Tdin:n käyntiin lähteminen, auto ja akku on  puoli vuotta vanhoja ja työmatkakäyttöni on 120km suuntaansa.

Auto oli siis kolme päivää seisonut ja aamulla 30min lämmitys webastolla, startatessa pyörähti kerran vaivalloisesti. 5s päästä uus yritys, pyörähti 2-3 kertaa. Taas pieni odotus ja tosi huonosti pyöri mutta nippanappa lähti käyntiin. Low batteryä herjasi heti ekan startin jälkeen. Tähän asti maximipakkaset tuolla autolla on ollut n.12-13c ja samalla 30min käytöllä kuin palmun alta. Ihme homma. Vielä edelliskerran kun ajelin kotiin, auto oli yön sisällä lämpimässä hallissa ja Ctekin laturissa kiinni. Eli akun on täytynyt olla parkkiin jättäessä maximitäysi.

Saisin auton taas sisään lämpimään halliin huomisaamuun asti mutta suoritan kenttätestiä, aamuksi luvattu 23c miinusta. Uusi 30min lämmitys ja katsotaan mitä tapahtuu, ellei lähde niin on starttiapukin vieressä.

Tein akulle kuormitustesterillä äsken kokeen, ihan hyvät tulokset tuli, uudenveroista väittää olevan...

Ilmastoinnin webasivulta näytti vielä lähes 100km ajon jälkeen( motaria) että Low battery, auxiliary heater not available. n.100km jälkeen tämä herja vasta hävisi. Lienekö akku ollut oikeasti ihan hapoilla aamulla vai mitähän auto sekoilee.

Prkl pyhäpäivä taas keskellä viikkoa, aamulla yhteys rinta-jouppiin.

Joillekin ilmeisesti vaihdettu starttimoottoreita? Akku näyttäisi olevan tikissä ja omat ajot on aina pitkää siivua, niin ikinä ei ole niiden takia ongelmaa ollut.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Hiihtäjä - 06.01.16 - klo:10:47
Tänään aamulla 3pv:n seisonnan jälkeen oli aika kinthaalla RS Tdin:n käyntiin lähteminen, auto ja akku on  puoli vuotta vanhoja ja työmatkakäyttöni on 120km suuntaansa.

Auto oli siis kolme päivää seisonut ja aamulla 30min lämmitys webastolla, startatessa pyörähti kerran vaivalloisesti. 5s päästä uus yritys, pyörähti 2-3 kertaa. Taas pieni odotus ja tosi huonosti pyöri mutta nippanappa lähti käyntiin. Low batteryä herjasi heti ekan startin jälkeen. Tähän asti maximipakkaset tuolla autolla on ollut n.12-13c ja samalla 30min käytöllä kuin palmun alta. Ihme homma. Vielä edelliskerran kun ajelin kotiin, auto oli yön sisällä lämpimässä hallissa ja Ctekin laturissa kiinni. Eli akun on täytynyt olla parkkiin jättäessä maximitäysi.

Saisin auton taas sisään lämpimään halliin huomisaamuun asti mutta suoritan kenttätestiä, aamuksi luvattu 23c miinusta. Uusi 30min lämmitys ja katsotaan mitä tapahtuu, ellei lähde niin on starttiapukin vieressä.

Tein akulle kuormitustesterillä äsken kokeen, ihan hyvät tulokset tuli, uudenveroista väittää olevan...

Ilmastoinnin webasivulta näytti vielä lähes 100km ajon jälkeen( motaria) että Low battery, auxiliary heater not available. n.100km jälkeen tämä herja vasta hävisi. Lienekö akku ollut oikeasti ihan hapoilla aamulla vai mitähän auto sekoilee.

Prkl pyhäpäivä taas keskellä viikkoa, aamulla yhteys rinta-jouppiin.

Joillekin ilmeisesti vaihdettu starttimoottoreita? Akku näyttäisi olevan tikissä ja omat ajot on aina pitkää siivua, niin ikinä ei ole niiden takia ongelmaa ollut.

Mulla lähtee huomenna liikkeeseen tutkittavaksi, oireet hyvin samantapaiset kuin sulla. Huollossa epäilivät, että esim. joku liitos heikosti kiinni (aikanaan kakkoskoppaisessa oli laturin piuha höllässä, oirehti jopa kesällä), mutta seisottavat to-pe yön pihastaan jotta voivat aamulla ottaa kylmät tyypit :)

En oisi kyllä ihan 100-varma lähteekö tuo tuosta ajamalla ilman ajoturvan hälyyttämistä paikalle...
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy