Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

cannon

Hyvin on täälläkin toiminut huurteenpoisto automaatilla ja strongilla muutamia todella kosteita/viileitä lyhyitä hetkiä lukuunottamatta. Ainakin siis yksin ajellessa. Jos ei toimi on jossain mahdollisesti ylimääräistä kosteutta tai vehkeissä vikaa.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Devl

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.11.15 - klo:10:00
^ Itsellä on kaikki aina automaatilla ja strong asetuksella, eikä ongelmia juuri koskaan.
Itse olen sitä mieltä että automaatti-ilmastointia ei pitäisi joutua käsin käyttämään, ei suuntauksen eikä minkään osalta, poislukien satunnainen tuulilasin max asento, sateella tai kylmällä liikkeelle lähtiessä.
+1.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.11.15 - klo:10:00
^ Itsellä on kaikki aina automaatilla ja strong asetuksella, eikä ongelmia juuri koskaan.
Itse olen sitä mieltä että automaatti-ilmastointia ei pitäisi joutua käsin käyttämään, ei suuntauksen eikä minkään osalta, poislukien satunnainen tuulilasin max asento, sateella tai kylmällä liikkeelle lähtiessä.

Sama juttu. Ilmastoinnista säädän vain lämpötilaa, mutta muutoin automatiikan pitää toimia itsekseen. Tuulilasin lämmitys vähentää entisestään tarvetta koskea säätöihin.

Sitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

nalle80

LainaaSitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.

Mulla käynyt kerran juuri noin. Muistelen että homma alkoi sillä että silloin kun käynnistin auton niin Boleron näytölle tuli jokin teksti ja valinta, johon vaan hätäpäissäni painoin ja sen jälkeen oli asetukset mennyttä. Tikulta piti logot kopsailla uudelleen.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

cannon

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 16.11.15 - klo:12:02Sitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.
Ainoastaan yksi logo (Nostalgia) katosi, muut säilyi kuin myös asetukset.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: migis - 16.11.15 - klo:08:54
Omassani automaattiasento ei vaan pidä lasia huurteettomana sadekelillä. Itsellä asetus strongilla ja automaattinen kierrätys pois päältä, puhallus aina tuulilasille ja jaloille. Itseäni ainakin häiritsee, jos lasi on huurussa ja näkyvyys siten huonompi.

Unohtui mainita, että meillä usein autossa pari aikuista, pari lasta ja lisäksi 27 kg koira. Liekö siis hengittävien määrällä kuinka paljon vaikutusta asiaan.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Herr K

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 16.11.15 - klo:12:02
Sama juttu. Ilmastoinnista säädän vain lämpötilaa, mutta muutoin automatiikan pitää toimia itsekseen. Tuulilasin lämmitys vähentää entisestään tarvetta koskea säätöihin.

Sitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.

Mulla oli samanlaisia oireita myös Volkkarin vastaavassa soittimessa parikin kertaa. Viime talvena soittimen softa päivitettiin huollon yhteydessä ja sen jälkeen asemat ja logot ovat pysyneet paikallaan
VW Passat Variant GTE

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: migis - 16.11.15 - klo:15:28
Unohtui mainita, että meillä usein autossa pari aikuista, pari lasta ja lisäksi 27 kg koira. Liekö siis hengittävien määrällä kuinka paljon vaikutusta asiaan.
Saattaa tuo 27 kg koirannahkaa tuoda aika paljon myös siihen tarttunutta kosteutta.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Särki

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 16.11.15 - klo:12:02

Sitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.

Ei ihan noin, mutta nyt on muutaman kerran käynyt niin että Bolero vaihtaa kanavia itsekseen. Sormet eivät ole olleet ratin nappuloilla eikä lähelläkään radion näyttöä, kanavat vain vaihtuvat. Ja tänään vaihtui myös muistikortilta soitettavat kappaleet itsekseen. Mikähän "haamukoskettelija" tätä vaivaa?

vws

Täällä kanssa ikkunat huuruu ja etenkin tuulilasissa usein sellainen harmaa kalvo. Nyt erottuu keskimääräistä helpommin kun aurinko paistaa matalalta ja vaikka sormella pyyhkäisee lasia. Tiheästi joutuu kyl pesee lasia sisältä (joka toinen viikko) jotta saa ongelmaa minimoitua.

Meilläkin 5 henkeä usein autossa = lähdössä viileällä/kostealla säällä puhallus lasille ja vielä pyöräyttää tehonupin kaakkoon. Muuten enimmäkseen automaatilla (autom sisäilmankierto pois päältä ja myös automaattiset webasto sekä tuulilasin lämpövastukset pois päältä).
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

markusmm

Lainaus käyttäjältä: Särki - 16.11.15 - klo:18:08
Ei ihan noin, mutta nyt on muutaman kerran käynyt niin että Bolero vaihtaa kanavia itsekseen. Sormet eivät ole olleet ratin nappuloilla eikä lähelläkään radion näyttöä, kanavat vain vaihtuvat. Ja tänään vaihtui myös muistikortilta soitettavat kappaleet itsekseen. Mikähän "haamukoskettelija" tätä vaivaa?
Minulla oli tuo sama ongelma ja huollon yhteydessä valitin. Oli jotain herjaakin jättänyt joten näyttö vaihdettiin.
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 17.11.15 - klo:11:45
Minulla oli tuo sama ongelma ja huollon yhteydessä valitin. Oli jotain herjaakin jättänyt joten näyttö vaihdettiin.

Minulla joskus aamulla kun vaihtelen kanavia niin sen jälkeen radioa jää hetkeksi itsekseen vaihtamaan kanavia.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: migis - 16.11.15 - klo:08:54
Omassani automaattiasento ei vaan pidä lasia huurteettomana sadekelillä. Itsellä asetus strongilla ja automaattinen kierrätys pois päältä, puhallus aina tuulilasille ja jaloille. Itseäni ainakin häiritsee, jos lasi on huurussa ja näkyvyys siten huonompi.

Olen huomannut samaa ettei auto asennossa sateella tai kovalla pakkasella aina pysy huurteettomana. Tähänkin vaikuttaa monet asiat, esim. jos "hikisenä" juoksee autoon (monta kyydissä) niin puhaltaa jo lasit huuruun. Joku väitti huollossa ettei ilmastointi toimi pakkasella lainkaan (kytkeytyy pois alle 0 C säästösyistä, vaikka AC nappivalo palaa). Tuosta en varmuudella tiedä. Sen verran on kuitenkin eroa esim. Poloon, ei huurru ollenkaan niin helposti samoissa olosuhteissa. Tiedä mistä tuo johtuu. Itse sitä mieltä että Occu huurtuu eniten automaattiasennossa mistään omistamistani autoista. Sen kanssa pärjää käyttäen strong profiilia, ja tarvittaessa satunnaisesti max puhallusta. En tiedä syytä tähän ilmiöön. Ei ole MY16 yhtään parempi siinä asiassa edelliseen MY14 malliin verrattuna. Kyselin ilmastointiasiaa huollosta, saisiko täyden tehon koodattua talvelle, ei vastattu / kommentoitu.   
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

TTO

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 17.11.15 - klo:17:28
Olen huomannut samaa ettei auto asennossa sateella tai kovalla pakkasella aina pysy huurteettomana. Tähänkin vaikuttaa monet asiat, esim. jos "hikisenä" juoksee autoon (monta kyydissä) niin puhaltaa jo lasit huuruun. Joku väitti huollossa ettei ilmastointi toimi pakkasella lainkaan (kytkeytyy pois alle 0 C säästösyistä, vaikka AC nappivalo palaa). Tuosta en varmuudella tiedä. Sen verran on kuitenkin eroa esim. Poloon, ei huurru ollenkaan niin helposti samoissa olosuhteissa. Tiedä mistä tuo johtuu. Itse sitä mieltä että Occu huurtuu eniten automaattiasennossa mistään omistamistani autoista. Sen kanssa pärjää käyttäen strong profiilia, ja tarvittaessa satunnaisesti max puhallusta. En tiedä syytä tähän ilmiöön. Ei ole MY16 yhtään parempi siinä asiassa edelliseen MY14 malliin verrattuna. Kyselin ilmastointiasiaa huollosta, saisiko täyden tehon koodattua talvelle, ei vastattu / kommentoitu.

Ei minkään auton ilmastointilaitteen kompura käy pakkasella.

Ocu 2 vs. Ocu 3 on tapahtunut se muutos, että 2:ssa kompura käy plussakeleillä jatkuvasti ja se kuivaa ilmaa. 3:ssa säästetään polttoainetta ja kompura ei käy koko ajan, jos matkustamon viilennys ei sitä vaadi. Kosteutta auto yrittää tunnistaa vaihtelevalla menestyksellä. Kun tuulilasin huurteenpoiston kytkee päälle, menee kompura myös samalla pakotetusti päälle ja samalla huurteet autosta alkavat hävitä. Kompuran käymistä/käymättömyyttä voi seurata mukavuuslaitteiden kulutusvalikosta.

TLPH

Lainaus käyttäjältä: mtk - 15.11.15 - klo:11:57
Ei ollut automaattista kiertoa päällä, ruksi oli vain kohdassa automatic supplementary heater.
Mitäköhän tuo profiilin muutto voi tarkoittaa kun sen voi muuttaa, vaikuttaakohan automaatti-asentoon?

Tuossa ruksattuna myös Webasto käynistyy aina automaattisesti autoa käynnistäessä lisälämmitykseksi.
Kylmänä aikana pätkäajossa se käynnistää Webaston aina taas liikkeelle lähtiessä,itse en käyttänyt tuota toimintoa.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: TTO - 17.11.15 - klo:17:37

Ocu 2 vs. Ocu 3 on tapahtunut se muutos, että 2:ssa kompura käy plussakeleillä jatkuvasti ja se kuivaa ilmaa. 3:ssa säästetään polttoainetta ja kompura ei käy koko ajan, jos matkustamon viilennys ei sitä vaadi. Kosteutta auto yrittää tunnistaa vaihtelevalla menestyksellä. Kun tuulilasin huurteenpoiston kytkee päälle, menee kompura myös samalla pakotetusti päälle ja samalla huurteet autosta alkavat hävitä. Kompuran käymistä/käymättömyyttä voi seurata mukavuuslaitteiden kulutusvalikosta.

Tämä on varmastikin juuri näin ja samalla se on yksi selkeimmistä heikennyksistä mitä tapahtui kun siirryttiin kakkosesta kolmoseen. Yleensäkin tuo lasien huurtuminen on kolmoskorisen suurimpia ongelmia. Näinä päivinä sen huomaa varmasti yks jos toinenkin.
Octavia III RS TDI

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: nalle80 - 16.11.15 - klo:12:32
Mulla käynyt kerran juuri noin. Muistelen että homma alkoi sillä että silloin kun käynnistin auton niin Boleron näytölle tuli jokin teksti ja valinta, johon vaan hätäpäissäni painoin ja sen jälkeen oli asetukset mennyttä. Tikulta piti logot kopsailla uudelleen.

Pari kertaa nyt reilun vuoden aikana käynyt. Kanavalogot katosivat. Tuon soittimen huonoja puolia on myös SD-korttipaikan kertakäyttöisyys. Toinen SD-kortti ei enää mennytkään...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 17.11.15 - klo:20:41
Tämä on varmastikin juuri näin ja samalla se on yksi selkeimmistä heikennyksistä mitä tapahtui kun siirryttiin kakkosesta kolmoseen. Yleensäkin tuo lasien huurtuminen on kolmoskorisen suurimpia ongelmia. Näinä päivinä sen huomaa varmasti yks jos toinenkin.

Kyllä huurtuu...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

KopiK

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 16.11.15 - klo:12:02

Sitten murheisiin; Liekö kenellekään käynyt vielä niin, että Bolero päättää "nollata itsensä" aivan yllättäen? Oman auton soittimesta katosivat kaikki esivalinnat ja asemalogot huut hiiteen. Logot eivät ole näköjään edes missään tallessa, ne pitää palauttaa uudelleen muistikortilta/tikulta.
Jep, mutta onneksi vain kerran 2 vuoden aikana (kop kop):
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17018.msg466294#msg466294
Ohjelmistoa ei ole (tietääkseni) päivitetty, on vain muuten ollut tuuria...
Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

JVR

Lainaus käyttäjältä: TTO - 17.11.15 - klo:17:37
Ei minkään auton ilmastointilaitteen kompura käy pakkasella.

Ocu 2 vs. Ocu 3 on tapahtunut se muutos, että 2:ssa kompura käy plussakeleillä jatkuvasti ja se kuivaa ilmaa. 3:ssa säästetään polttoainetta ja kompura ei käy koko ajan, jos matkustamon viilennys ei sitä vaadi. Kosteutta auto yrittää tunnistaa vaihtelevalla menestyksellä. Kun tuulilasin huurteenpoiston kytkee päälle, menee kompura myös samalla pakotetusti päälle ja samalla huurteet autosta alkavat hävitä. Kompuran käymistä/käymättömyyttä voi seurata mukavuuslaitteiden kulutusvalikosta.

Osaksi tuo huurtuminen johtuu myös siitä että vaikka ilmastoinnin profiili on strong asennossa ilmastointi pitää puhaltimen nopeuden tosi pienellä. Väliaikaisesti puhallusta isommalle jos lasi alkaa huurtua.
Ajossa RS TSI DSG Combi MY19 Rallye Green
ex. -14 1.4TSI Elegance Combi
ex. -10 1.4TSI Ambition Combi

livejungle

Uusi tyyppivika. Turvavyö syö yläohjurin muovit..  :D
Ei löytynyt ainakaan vielä omasta.

Briskodasta lainattua: "Below some pics, from cars not older than 1-2 years and mileage 3000 - 10000 km:"




Scout2016

Turvavyöjutussa on varmaan suunnittelu/mitoitusvirhe kun vyö hankaa noin pahat jäljet. Tai sitten muovi on kierrätetty liian monta kertaa.... :o
Nyt Scout TDI 4x4 DSG 184 hv (MY16)
ed. Yeti TDI 4x4 140 hv 6 vaiht. vm.2010
ed. MB Vito CDI115 4x4

tet

Lainaus käyttäjältä: TTO - 17.11.15 - klo:17:37
Ocu 2 vs. Ocu 3 on tapahtunut se muutos, että 2:ssa kompura käy plussakeleillä jatkuvasti ja se kuivaa ilmaa. 3:ssa säästetään polttoainetta ja kompura ei käy koko ajan, jos matkustamon viilennys ei sitä vaadi.

Puhut varmaankin manuaali-ilmastoinnilla varustetusta II-koppaisesta? Kyllä climatronic säätää kompuran tuottoa portaattomasti tarpeen mukaan myös vanhemmissa malleissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Nestori

Climatronicin ominaisuuksiin kuuluu, että se painottaa puhalluksen keskisuulakkeisiin.Tämä ei talvella riitä, kun tarvitaan puhallusta tuulilasille. Siksipä laitan puhalluksen manuaalisesti ylös lasille ja jaloille aina talviajaksi. Automatiikka kyllä huolehtii lämpätilan ja puhalluksen voimakkuuden säätämisestä. Välttää turhat lasin huurtumiset (ja kiroilut).

Daatta

En tiedä miten Octaviassa, mutta Leonissa on ainakin painike jolla puhalluksen saa tuulilasille... Kun lähtee liikkeellä näillä kalmokeleillä niin nappulasta täysi hönkä päälle ja pois siinä vaiheessa kun lasit ovat kirkkaat. Vai toimiiko Clima paremmin käsipelillä operoimalla?  :o

Tiedän että on olemassa automaatti-ilmastointeja, jotka eivät yksinkertaisesti toimi. Mielestäni VAG:n tekeleet eivät tähän ryhmään kuulu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

clacson

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.11.15 - klo:16:36
En tiedä miten Octaviassa, mutta Leonissa on ainakin painike jolla puhalluksen saa tuulilasille... Kun lähtee liikkeellä näillä kalmokeleillä niin nappulasta täysi hönkä päälle ja pois siinä vaiheessa kun lasit ovat kirkkaat. Vai toimiiko Clima paremmin käsipelillä operoimalla?  :o

Tiedän että on olemassa automaatti-ilmastointeja, jotka eivät yksinkertaisesti toimi. Mielestäni VAG:n tekeleet eivät tähän ryhmään kuulu.
Kyllä se löytyy Octavian Climatronicistakin. Se on Max-nappula eli tuulilasin huurteenpoisto.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 19.11.15 - klo:16:13
Climatronicin ominaisuuksiin kuuluu, että se painottaa puhalluksen keskisuulakkeisiin.Tämä ei talvella riitä, kun tarvitaan puhallusta tuulilasille. Siksipä laitan puhalluksen manuaalisesti ylös lasille ja jaloille aina talviajaksi. Automatiikka kyllä huolehtii lämpätilan ja puhalluksen voimakkuuden säätämisestä. Välttää turhat lasin huurtumiset (ja kiroilut).

Juuri ^ näin olen toiminut II octavian kanssa eikä ongelmia ole huurtumisen kanssa ollut.l

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Nestori - 19.11.15 - klo:16:13
Climatronicin ominaisuuksiin kuuluu, että se painottaa puhalluksen keskisuulakkeisiin.

Ehkä kesällä kun tarvitaan viilennystä Talvella puhallus on kyllä lähes kokonaan tuulilasille, sivulaseille, ja jaloille. Ihan automaattiasennossa. Keskeltä ei tule juuri mitään.

cannon

Tänään tuli kiusallinen toimintahäiriö kun vesisateessa raotin kuskinpuolen ikkunaa niin se suljettassa sekosi ja alkoi tekemään ylös-alas liikettä ihan itsestään. Muutaman kerran teki, sitten tokeni ja suostui sulkeutumaan. Halusi kai vaan haukata raitista syysilmaa...
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

TTO

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.11.15 - klo:11:34
Puhut varmaankin manuaali-ilmastoinnilla varustetusta II-koppaisesta? Kyllä climatronic säätää kompuran tuottoa portaattomasti tarpeen mukaan myös vanhemmissa malleissa.

Puhun Climatronicista molempien kohdalla. Tuoton määrästä II:ssa en osaa sanoa, mutta III:ssa kompura on hyvin nopeasti näin syyskeleillä kokonaan pois päältä ja väitän, että II:seen verrattuna  merkittävästi vähemmän päällä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy