Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.01.15 - klo:11:13
Eilen sattuikin sitten "oikein" mainio vika, auto oli seissyt päivän ulkona ja mennessäni autoon ovet aukesivat normaalisti, liikkeelle lähtiessä ihmettelin mikä pimpottaa ja huomasin että kuskin ovi ei ollut kiinni, siis mekanismi jonka pitäisi lukita ovi, ei toiminut, ovi siis heilui vapaasti auki. Pysähdyin ja kokeilin aukoa ja sulkea, mikään ei auttanut ja oli pakko jatkaa matkaa Helsingin keskustan läpi, oli muuten veikeää kurvailla keskustassa vasemmalla kädellä ovea kiinni pitäen. Ei muuta kuin lämppäri täysille ja kun pääsin parkkiin niin Webasto päälle ja vartin päästä ovi lukittuikin normaalisti.
Tuota ovien jäätymistä käsiteltiin täällä jo joulun aikaan ja silloin päädyttiin siihen, että seuraava Simply Clever-varuste on kusen kestävä pussi hanskalokeroon.  ;D

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 25.12.14 - klo:20:39
Ocu oli viimeyön taivasalla appelan pihassa. Tänään aamupäivällä, kun piti siirtyä seuraavaan bilepaikkaan, apumiehen ovi kyllä aukeni, mutta eipä mennyt enää kiinni. Lukkolaitetta piti lämmittää kuumavesipussilla ennen kuin suostui ovi jäämään kiinni. Tuo kikka Golf/Jetta MkII:n ajoilta. Eikö siis VAG-inssit ole mitään oppineet 30-vuodessa? Onneks on kuormaliinat aina takakontissa, jos vaikka päättää jäätyä joskus paikassa, jossa ei ole kuumaa vettä tarjolla. ;)
Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 27.12.14 - klo:13:30

Jos vain pientä tai suurta muovipussia löytyy autosta, ~37C nestettä löytyy lähempää kuin uskoisikaan, siis ihan siinä "hädän" muodossa, jos tiukka paikka tulee ja lukko pitäisi auki/kiinni saada. Ehkä niitä viimeisiä keinoja mutta keino kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 27.12.14 - klo:16:08
Ai perhana, parhaat naurut pitkään aikaan!  ;D Tuo pitäis varmaan laittaa näiden VAGineiden käyttikseen, että "Jos liikut autollasi sivistyksen ulkopuolella, pidä autossasi muovipusseja ja rakkosi täynnä".  ;D
Lainaus käyttäjältä: Loikkari - 27.12.14 - klo:16:43
Viimeisimpien huhujen mukaan tulossa vakiovarusteeksi.
koodi:KU51
tuote:"Simply clever"-tekstillä varustettu pakastepussi hanskalokeroon.

Joo, tuota ovien jäätymistä eri muodoissaan on esiintynyt VAGineissa jo tosiaan 80-luvulta saakka.  :-[
Konsernipelejä vuodesta 1993

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 11.01.15 - klo:15:18
Sama tapahtui aikanaan -84 Open Asconassa, ympyrä on sulkeutunut... Lämmitettävät huohotinputket tarvitaan. ???
Lainaus käyttäjältä: Devl - 10.01.15 - klo:19:28
Huohotinputket jäätyny ja ruutannu öljyt kartanolle? ???

Tämäkin tuttu vaiva VAG-vehkeistä jo ainakin 90-luvulta. Jopa Audeista jäätyi huohottimia ja niihin sitten asenneltiin takuuna lämmitysvastuksilla varustettuja huohottimia.
Konsernipelejä vuodesta 1993

pasi_l

Onneksi omassa kulkineessa ei sattunut mitään joulureissulla kun lämpötilat vaihteli +5 ja -32 asteen välillä sopivasti vaihdellen. Kilsoja siihen matkaan se 2500. Ja öljyäkin meni 30tkm aikana se 4 desiä (nekin oli lisättävä vasta 5tkm ennen huoltoa). Mutta odotellessa koputellaan puuta.
ex Octavia III 1.8TSI DSG Combi -13
ex Passat Variant 1.9 TDI man -08
ex Octavia 2.0 TDI DSG Combi -05
ex A4 2.0 multitronic -03

jarkko_h

#2313
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.01.15 - klo:11:43
Tämän takia pitää olla mustekalat ja/tai kuormasidontaliina takakontissa. :D Muuten ei naurata kun sattuu omalle kohdalle...

Kuormaliinat ovia varten on vag-kuskin vakiovaruste jo 90 luvulta lähtien. Noista ajoista ovien suunnittelu mennyt osiltaan jopa huonompaan suuntaan. Tiivisteet suunniteltu jo  niin huolimattomasti, että sadevesiä menee ovien sisään. Pahimmillaan ajamattomassa autossa ovien sisällä päiväkaupalla 100% kosteus. Olisi outoa, jos noissa oloissa ei joskus tiivisty kosteutta lukkosysteemien ja mikrokytkimien pintaan ja lopulta jäädy... Mitähän ovien sähköiset osat tykkää moisesta kosteudesta vuosien saatossa (vrt golf iv  peräluukkun kosteudessa hajoavat mikrokytkimet).

VAG on tehnyt selväksi että pienet pohjoiset markkinat ei kiinnosta yhtään.

Raimo247

Vuoden talviautopalkinto jää kyllä saamatta.
Takalokarien huopamateriaali on tartuntaominaisuuksiltaan loistava pitämään loskan ja jään ikuisesti kiinni niin kauan kuin auto on ulkona.
Onneksi saan aina välillä auton sulamaan työpaikan talliin. Ne jotka eivät saa, joutuvat käymään pitkillä ostoksilla lämpimän hallin kauppakeskuksessa.

Nelivedon kanssa vetoluistonesto muuten rajoittaa pöperössä etenemiskykyä. Tuon kun kytkee pois, niin vetää paljon paremmin.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

poujo

Lainaus käyttäjältä: sami78 - 11.01.15 - klo:18:26
Menee luultavasti osastoon ominaisuus eikä vika, mutta muutaman kerran pelästyttänyt todella huono pysähtyminen hitaasta vauhdista lumella. Nopeus siis max 20 km/h ja jarrupoljin pohjaan ja sitten ihmetellään että hidastuuko vauhti edes. Amatööristä tuntuu että yrittää viimeiseen asti välttää (alle 20 km/h nopeudessa tooodella vaarallista  :o) renkaiden lukkiutumista eikä jarruta juuri ollenkaan.

Meinasin heittää kuittia, että kuljettajassa myös vikaa. Mutta kävi tänään samanlainen tilanne myös itselle, kun oli tuota irtolunta ja ei oltu aurattu vielä öisen lumisateen jäljiltä. Kelkkana mentiin tasaisella maalla samalla, kun ABS ruksutti. Eli täytyy näköjään hidastaa ajovauhtia selkeästi tällä autolla, kun irtolunta on paljon (5-10cm)... Renkaina HKPL 8.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: poujo - 13.01.15 - klo:09:50
Meinasin heittää kuittia, että kuljettajassa myös vikaa. Mutta kävi tänään samanlainen tilanne myös itselle,

Eli vika ei mitenkään voi olla kuljettajassa  ;D
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: poujo - 13.01.15 - klo:09:50
Meinasin heittää kuittia, että kuljettajassa myös vikaa. Mutta kävi tänään samanlainen tilanne myös itselle, kun oli tuota irtolunta ja ei oltu aurattu vielä öisen lumisateen jäljiltä. Kelkkana mentiin tasaisella maalla samalla, kun ABS ruksutti. Eli täytyy näköjään hidastaa ajovauhtia selkeästi tällä autolla, kun irtolunta on paljon (5-10cm)... Renkaina HKPL 8.

Hmm... Ei tuo kitkan määrä renkaan ja maan välillä varmaan kovasti vaihtele automerkistä riippuen jos siinä on lunta välissä. Yhtälailla nuo lukkiutumattomat jarrut yrittävät pysyä pyörivinä muissa autoissa. ABS:n ominaisuus. Jarrut pohjaan ja ohjailemaan...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

poujo

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 13.01.15 - klo:11:35
Hmm... Ei tuo kitkan määrä renkaan ja maan välillä varmaan kovasti vaihtele automerkistä riippuen jos siinä on lunta välissä. Yhtälailla nuo lukkiutumattomat jarrut yrittävät pysyä pyörivinä muissa autoissa. ABS:n ominaisuus. Jarrut pohjaan ja ohjailemaan...

Edelliseen autoon verrattuna tuntuu, että Ocussa tuo ABS ruksuttaa paljon tiuhempaan. Lisäksi Ocu on noin 400kg kevyempi, sekin vaikuttaa.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

ophaa

Kieltämättä osa näistä löydetyistä "vioista" alkaa olla huvittavia  ;D

Gudmund

Totta, eivät nämä kaikki ole vikoja, siis Skodalle, mutta kun vertaa toisiin automerkkeihin niin alkaa tuntumaan vioilta....

Itsekin voin allekirjoittaa tuon "pöpperöjarrutuksen" onnettoman huonon hidastuvuuden Octaviassa. Vanha Saab (ABS-jarruilla kuitenkin, heh) pysähtyy vastaavassa tilanteessa ja nopeudessa huomattavasti paremmin kuin Ocu (1-2 autonmittaa lyhyempi jarrutusmatka). Ja renkaat ja kuski ovat samat, joten "vika" on silloin autossa.
Octavia III RS TDI

DerClown

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 10.12.14 - klo:19:48
Onko muilla manuaali kuskeilla alkanut kytkinpoljin narisemaan? Oli auto käynnissä tai ei,niin kun polkimen painaa pohjaan,niin mitään ei kuulu ja kun nostaa ylös,niin tietylla alueella kuuluu narinaa,laitoin rasvaa näkyviin niveliin jä ääni katosi vähäksi aikaa,mutta taas kuullostaa,että alkaa ääntämään!

voi s*****tana että ärsyttää!!! prkl 30tâ,¬ auto ja natisee kuin joku vanha paska... viesti rinta joupille, odotellaan vastausta.

Raimo247

Takajarrut jäätyy todella nopeasti, oletteko muut huomanneet samaa? Aina jäässä. Vartin parkki riittää ja taas jarrut jämähtäneenä.
Tietenkin pitää verrata edelliseen automerkkiin, Saabissa ei jäätyneet jarrut..
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

JariJ

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 14.01.15 - klo:09:15
Takajarrut jäätyy todella nopeasti, oletteko muut huomanneet samaa? Aina jäässä. Vartin parkki riittää ja taas jarrut jämähtäneenä.
Tietenkin pitää verrata edelliseen automerkkiin, Saabissa ei jäätyneet jarrut..

Pakko vastata tähän. Mulla jäätyi kerran 9-5 Saabista oikean takapyörän käsijarru. Oli syksyn ensimmäinen pakkasyö takana ja niin jumissa oli, että lähdin töihin bussilla auton sijasta. Eipä kuitenkaan jäätynyt seuraavana talvena.

Skodissa ei ole jäätynyt noin pahasti (joskus aamulla yön jälkeen lähtiessä kyllä kuuluu klonksahdus jarruista). Aina olen käsijarrua käyttänyt ja käytän jatkossakin...
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Mjuh

Kertokaapas 1.6TDI 5-v. manuaaliaskisen Octavian omistajat, kuuluuko teillä vetopyörästöstä sellasessa 70-80kmh nopeudessa kevyttä ujellusta? Itseä hieman häiritsee kyseinen ääni kun radio on hiljasemmalla. Autolla on kuitenki ajettu "jo" 7500km. Sama ääni kuuluu moottorijarrulla esim. risteykseen hidastettaessa n. 30kmh nopeudella mutta se ei ole niinkään häiritsevää, esim. pösöön laatikossa hyvinkin ominaista.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Mjuh - 14.01.15 - klo:18:18
Kertokaapas 1.6TDI 5-v. manuaaliaskisen Octavian omistajat, kuuluuko teillä vetopyörästöstä sellasessa 70-80kmh nopeudessa kevyttä ujellusta?

Ei kuulu. Ajettu 20 000 km.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

opar

Sarjassamme "elämän pysäyttäviä murheita": Ocun kangasmatto kului kaasujalan alta puhki reilussa puolessa vuodessa.  >:(

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: opar - 18.01.15 - klo:12:44
Sarjassamme "elämän pysäyttäviä murheita": Ocun kangasmatto kului kaasujalan alta puhki reilussa puolessa vuodessa.  >:(

Jopa oot polkenu kovasti :)
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: opar - 18.01.15 - klo:12:44
Sarjassamme "elämän pysäyttäviä murheita": Ocun kangasmatto kului kaasujalan alta puhki reilussa puolessa vuodessa.  >:(

Simply Clever  ;). Nyt on kaasupolkimelle enemmän tilaa.

kimppikoo

Onpas raskas kantapää  ;D
Mulla ei ole vuodessa tullut edes havaittavaa jälkeä siihen mattoon. Tosin, ei kilsojakaan ole kuin n. 20 tkm mittarissa.

poujo

Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

marcci

Lainaus käyttäjältä: Mjuh - 14.01.15 - klo:18:18
Kertokaapas 1.6TDI 5-v. manuaaliaskisen Octavian omistajat, kuuluuko teillä vetopyörästöstä sellasessa 70-80kmh nopeudessa kevyttä ujellusta? Itseä hieman häiritsee kyseinen ääni kun radio on hiljasemmalla. Autolla on kuitenki ajettu "jo" 7500km. Sama ääni kuuluu moottorijarrulla esim. risteykseen hidastettaessa n. 30kmh nopeudella mutta se ei ole niinkään häiritsevää, esim. pösöön laatikossa hyvinkin ominaista.

Samansuuntaista vaivaa...
'Joku laite' pitää ujellusta/ ääntelee pienissä nopeuksissa, kuuluu selvästi kabiniin, mielestäni ei kuulu asiaan.  Ekassa huolossa saavat tutkia asiaa, kilometrejä 21000 takana.

niilo

Takana 27tkm bensaräsäsellä ja pari selkeää vikaa löytynyt. Toinen liittyy takapyörien tuentaan tai iskareihin. Ã,,änekästä kolinaa/rutinaa havaittavissa terävissä töyssyissä ja erityisesti nimismiehen kiharoissa. Toinen vika huolestuttavampi. Maantiellä ajettaessa erityisesti sohjo- tai vesikelissä jarrut tuntuu häviävän jos jarruun ei ole koskenut vähintään muutamaan kymmeneen kilometriin. Toinen reippaampi painallus hidastaa jo paremmin, mutta jarrut puoltaa. Kolmas sitten hidastaa normaalisti.  Vinkkejä?

poujo

Lainaus käyttäjältä: niilo - 18.01.15 - klo:21:15
Toinen vika huolestuttavampi. Maantiellä ajettaessa erityisesti sohjo- tai vesikelissä jarrut tuntuu häviävän jos jarruun ei ole koskenut vähintään muutamaan kymmeneen kilometriin. Toinen reippaampi painallus hidastaa jo paremmin, mutta jarrut puoltaa. Kolmas sitten hidastaa normaalisti.  Vinkkejä?

Itsellä 1.8tsi:n kanssa samaa... En ole keksinyt vinkkejä. Eli lienee ominaisuus? Ei kyllä kauhean mieltä ylentävä...
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: poujo - 18.01.15 - klo:21:53
Itsellä 1.8tsi:n kanssa samaa... En ole keksinyt vinkkejä. Eli lienee ominaisuus? Ei kyllä kauhean mieltä ylentävä...
Sohjokelillä vaikea estää. Ainut mikä toimii on jarrujen kuivatustoiminto.
Sohjoa/vettä tarttuu jarrulevyyn ja tekee voitelevan kalvon levyn sekä jarrupalojen väliin. Levyjarruja on vaikea suojata niin ettei jäähdytys kärsisi.

sepu79

Lainaus käyttäjältä: poujo - 18.01.15 - klo:21:53
Itsellä 1.8tsi:n kanssa samaa... En ole keksinyt vinkkejä. Eli lienee ominaisuus? Ei kyllä kauhean mieltä ylentävä...
Tuo ominaisuus on jopa 1koppasessa rs octaviassa...

jarrut vain yksinkertaisesti jäätyy  :P


Eppu H

Lainaus käyttäjältä: Mjuh - 14.01.15 - klo:18:18
Kertokaapas 1.6TDI 5-v. manuaaliaskisen Octavian omistajat, kuuluuko teillä vetopyörästöstä sellasessa 70-80kmh nopeudessa kevyttä ujellusta? Itseä hieman häiritsee kyseinen ääni kun radio on hiljasemmalla. Autolla on kuitenki ajettu "jo" 7500km. Sama ääni kuuluu moottorijarrulla esim. risteykseen hidastettaessa n. 30kmh nopeudella mutta se ei ole niinkään häiritsevää, esim. pösöön laatikossa hyvinkin ominaista.
Superbissa kakkonen piti pientä vinkumista. Minulla on ollut useita Pösöjä ja niissä tällaiset vihellykset oli tosiaan enemmän sääntö kuin poikkeus. Eipä Toyotankaan laatikko ole ihan äänetön. Ã,,änien syynä on se, että hammaspyörien hampaisiin on jäänyt koneistuksen jälkeen pienen pientä epätasaisuutta joka aiheuttaa vinkumista tietyillä nopeuksilla. Vaihteiston kestävyyteen äänillä ei ole mitään vaikutusta mutta ainahan äänetön laatikko olisi parempi.

Peeveli

Onko vagien käsijarru/jarrutoteutus erilainen kuin muissa konserneissa, kun ensinnäkin käsijarrumekanismi/takajarrut kolahtavat autoon istahtaessa. Ã,,äni on voimakkaan selkeä, ja kuuluu kuivassa lämpimässä parkkihallissakin, ja viime viikolla yksi työkaveri kysyi mikä tuo ääni on. Noh, kun sitten lähtee liikkeelle, takajarrut pamahtavat kovalla äänellä eli palat lienevät semmoista levyihin kiinni liimautuvaa tyyppiä. Tojotoissa ei tuollaista kuulunut, ei Alfasta, ei Shitikoista, ei Bemarista eikä Mersuista, vain kaikista omistamistani vageista. Tietääkö kukaan mistä tuo johtuu? Onko konsernin käyttämä mekanismi tai esim. jarrupalat sellaista materiaalia mikä kilpailijoilla on toteutettu toisin?


opar

Lainaus käyttäjältä: kimppikoo - 18.01.15 - klo:14:01
Onpas raskas kantapää  ;D
Mulla ei ole vuodessa tullut edes havaittavaa jälkeä siihen mattoon. Tosin, ei kilsojakaan ole kuin n. 20 tkm mittarissa.
Korjaus edelliseen: Kyseessä olikin kytkinjalka. Tennareilla on pääosa 40tkm ajettu joista viimeiset 25tkm kangasmatoilla. Kai tää on näitä manuaaliaskin mukana tulevia " ominaisuuksia."

poujo

Lainaus käyttäjältä: opar - 19.01.15 - klo:08:57
Korjaus edelliseen: Kyseessä olikin kytkinjalka. Tennareilla on pääosa 40tkm ajettu joista viimeiset 25tkm kangasmatoilla. Kai tää on näitä manuaaliaskin mukana tulevia " ominaisuuksia."

Pyh, takuuseen vaan! Ei ole normaalia tuollainen kuluminen.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy