Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

kaide

Vielä noista valoista ja häikäisystä: Olenko ainoa jolle vastaantulijat vilkuttelee jatkuvasti ja eilen jopa motarilla muutama lähti jahtaamaan pitkiä vilkutellen, varmaan oltuaan sitä mieltä että ajan heidän perässään pitkät päällä vaikkei  näin ole. Ei viitsisi tehdä itsestään pelleä ja mennä Laakkoselle ruikuttamaan, mutta ajomatka Kemijärvi-Helsinki oli aika tuskaa kun rekat sokaisee pitkillä vähän väliä ja muuta mukavaa. Jotain vikaa noissa on pakko olla !!!
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

darthjysky

Eipä oo turhaa vilkutelleet vastaantulijat.

Suosittelen valojen tarkistuttamista.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 06.01.15 - klo:17:10
Eipä oo turhaa vilkutelleet vastaantulijat.
Suosittelen valojen tarkistuttamista.
+1

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.01.15 - klo:18:19

Varsin mielenkiintoinen juttu. Normi-Ocuissahan valoshowsta ei ole raportoitu. RS:ssä on progressiivisen ohjaus ja adaptiivinen vakkari, joita tavallisessa Ocussa ei ole (toki adaptiivisen tavalliseen saa lisävarusteena, mutta tuskin sitä moneen on valittu) ja nyt valoshowsta "löytyi" Scoutista. Scoutista ohjaus on "tavallinen" ja adaptiivinen vakkari, joten johtaako jäljet adaptiivisen vakkariin? L&K:ssa on sama "yhdistelmä" kuin Scoutissa - saa nähdä, tuleeko sieltä lisää "valoshowta".
Ei ole ainakaan vielä (6kk ja 23000km) ilmennyt valoilmiöitä, samassa "yhdistelmässä".

TTO

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 06.01.15 - klo:18:34
Ei ole ainakaan vielä (6kk ja 23000km) ilmennyt valoilmiöitä, samassa "yhdistelmässä".

Joo, teoria meni jo romuksi, kun ko. Scout oli ruotsalainen ja ilman adaptiivista vakkaria.

zagg

4x4 on oikein hyvä talviauto. jäät nitisee ja natisee ja ovia saa välillä kiskoa vähän kovemmin auki jos ovat jäässä, mutta niin se on kaikissa muissakin autoissa talvella.
ei valoshowta vaikka on ACC:t sun muut vermeet. Nokialaisilla nastoillakin menee ilman mitään lisäpaimennuksia.
.

squier

1.8TSI DSG LB 2013, ajettu 40500km. Ekaksi syttyi ruskea vakkarin häiriövalo mittariin, sammui kun käynnistin auto uusiksi.

35km tämän jälkeen keltainen moottorin valo syttyi mittaristoon, ohjekirja kertoo notta pakokaasusysteemissä häiriö. Veto on tallessa. Olen kokeillut käynnistellä uusiksi, mutta valo senkun palaa. Liekkö -25 pakkasella osuutta asiaan. Tarkistellaan asia huomenna kun lauhtuu... Lol.

Anzander

Noniin, täällä 1,4 TSI Elegance Combi, ajettu kohta 22tkm.

Ongelmat käytännössä nollassa.
Yhdellä reissulla kovalla pakkasella vilahti ruudussa se jonkun oikean puoleisen valon tsekkauspyyntö, mutta hävisi sitten itsestään. Eilen parin päivän seisomisen jälkeen lähes kaikki ovet ja kahvat umpijäässä, mutta auton sijaan syyllinen taitaa löytyä päivässä nollakelin räntäpöpperöstä paukkupakkasiin muuttuvasta kelistä.
Perän parkkitutkat tuntuu toimivan paremmin kuin entisessä Volvossa, jossa talvipesut ja lumi saivat usein hälyytykset huutamaan. Skodassa näin on tainnut käydä vain kerran.

Sateella vasen valo harittaa joskus puskiin, ja ärsyttävin mutta samalla ehkä vähäisin ongelma on vaihtelevasti sieltä täältä kuuluvat nitinät ja natinat.

Webasto on ässä - sitä tosin käytetty lähes yksinomaan vain ennen ajoa tai hetki käynnistyksen jälkeen. Ajon aikana ohjaamossa riittää lämpöä paremmin kuin hyvin ilman sitäkin - ainakin nyt parinkymmenen pakkasilla.

Alla nyt talvella 16-tuumaiset alut ja Hakka7 -nastat, jotka lämpimän kelin, tuulen ja kovempien nopeuksien kombinaatiossa ajoittain ehkä ihan hivenen "löysän tuntuiset". Urheilualusta ei ole pyykkilautateitä varten, mutta kun muuten lumelle ja jäälle päästään niin tuntuu välillä että meno suorastaan paranee. Octavia on huonommissa olosuhteissa erittäin turvallisen ja johdonmukaisen tuntuinen kulkine. Luistonesto pelittää tässä ja edellisessä Superbissa mielestäni paremmin kuin aikanaan esim. V50 Volvossa, mutta kyllä silti nelivetoa mieli halajaa.

Tuossa muutama päällimmäinen talvipäivän ajatus.

Ja se tärkein: jo kohta kaksi vuotta käytännössä täysin huoletonta Skoda-matkaa takana.  :)

Devl

Lainaus käyttäjältä: kaide - 06.01.15 - klo:16:29
Vielä noista valoista ja häikäisystä: Olenko ainoa jolle vastaantulijat vilkuttelee jatkuvasti ja eilen jopa motarilla muutama lähti jahtaamaan pitkiä vilkutellen, varmaan oltuaan sitä mieltä että ajan heidän perässään pitkät päällä vaikkei  näin ole. Ei viitsisi tehdä itsestään pelleä ja mennä Laakkoselle ruikuttamaan, mutta ajomatka Kemijärvi-Helsinki oli aika tuskaa kun rekat sokaisee pitkillä vähän väliä ja muuta mukavaa. Jotain vikaa noissa on pakko olla !!!
Kannattaa käydä tarkistuttamassa. Itsellä näytti raakasti liian ylös, valokeila hipoi puiden latvoja. Nyt säädättämisen jälkeen on kuin uudet valot.

kaide

#2289
Lainaus käyttäjältä: Devl - 07.01.15 - klo:07:43
Kannattaa käydä tarkistuttamassa. Itsellä näytti raakasti liian ylös, valokeila hipoi puiden latvoja. Nyt säädättämisen jälkeen on kuin uudet valot.

Sama tehtiin nyt sitten omaankin. Epäilen vaan ettei auta , koska eco tilassa kun valot eivät elä omaa elämäänsä ei tuota vastaantulijoiden vilkuttelua ilmene. Luulen kuitenkin että vika on siinä että valot jäävät harittamaan vasemmalle ja häikäisevät vastaantulijoita tai sitten jäävät välillä osottamaan liian ylös ( automaattisäätö jumii ? ) . Perussäätö kun kertoo vain sen lähtökohdan josta valot alkavat elämään.
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

jopo

Lainaus käyttäjältä: TTO - 04.01.15 - klo:18:19

Varsin mielenkiintoinen juttu. Normi-Ocuissahan valoshowsta ei ole raportoitu. RS:ssä on progressiivisen ohjaus ja adaptiivinen vakkari, joita tavallisessa Ocussa ei ole (toki adaptiivisen tavalliseen saa lisävarusteena, mutta tuskin sitä moneen on valittu) ja nyt valoshowsta "löytyi" Scoutista. Scoutista ohjaus on "tavallinen" ja adaptiivinen vakkari, joten johtaako jäljet adaptiivisen vakkariin?

L&K:ssa on sama "yhdistelmä" kuin Scoutissa - saa nähdä, tuleeko sieltä lisää "valoshowta".

Täälläkin adaptiivinen vakkari normi Ocussa, eikä valoshowta. Vajaat 10tkm ilman mitään ongelmia.. kop kop.

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: kaide - 07.01.15 - klo:10:48
Sama tehtiin nyt sitten omaankin. Epäilen vaan ettei auta , koska eco tilassa kun valot eivät elä omaa elämäänsä ei tuota vastaantulijoiden vilkuttelua ilmene. Luulen kuitenkin että vika on siinä että valot jäävät harittamaan vasemmalle ja häikäisevät vastaantulijoita tai sitten jäävät välillä osottamaan liian ylös ( automaattisäätö jumii ? ) . Perussäätö kun kertoo vain sen lähtökohdan josta valot alkavat elämään.
Näin kuuluu toimia:
-Kauniilla kelillä sievästi eteenpäin.
-Pyyhkijöitten kanssa vasen valo vasemmalle, hieman ylöspäin, ei häikäise kuitenkaan puolivaloilla koska sojottaa sivulle niinkin paljon.
-Lisäksi sumuvalot, suuntaus muuttuu eteen ja alaspäin, ohittaa siis pyyhkijäasennon.
-Kaarteessa seuraa lievästi kaartosuuntaa.
Olisi kiintoisaa jos viitsit ylösmerkata valojen liikkeet eri toiminnoissa. ( Siinähän on aina jokin viive toimintojen välillä.)

kaide

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 07.01.15 - klo:13:13
Näin kuuluu toimia:
-Kauniilla kelillä sievästi eteenpäin.
-Pyyhkijöitten kanssa vasen valo vasemmalle, hieman ylöspäin, ei häikäise kuitenkaan puolivaloilla koska sojottaa sivulle niinkin paljon.
-Lisäksi sumuvalot, suuntaus muuttuu eteen ja alaspäin, ohittaa siis pyyhkijäasennon.
-Kaarteessa seuraa lievästi kaartosuuntaa.
Olisi kiintoisaa jos viitsit ylösmerkata valojen liikkeet eri toiminnoissa. ( Siinähän on aina jokin viive toimintojen välillä.)

Pitää alkaa tarkkailemaan. Oma järki ja kokemus sanoo että noi valot harittaa kelillä kuin kelillä tietyn nopeuden jälkeen sivuille ( maantienopeus ). Metsä ja puunlatvat kyllä näkyy, mutta tie keskeltä ei .  Lähdetään illalla kaverin kanssa ajelemaan vastakkaisiin suuntiin ja katsotaan että miten ne nyt häikäsee käytännössä eri nopeuksilla
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

darthjysky

Omassa kun ei tuota pärisyttäjää ole eli ei driving mode valinta nabbulaa ni ei oo ees käyny mielessä egoilu asetuksien käyttäminen.

Valot ei oo harittanu eikä sen enempää latvoihi sojotellu.

Tai no, alle 100km/h nopeuksissa taitaa valaista vasenta reunaa enemmi kuitenki hyvin valaisten suoraan eteenkin. Valon puute ei oo päässy häiritsemään ja olen vain tykännyt laajemmasta valokeilasta. Näkee pientareet paremmin.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

squier

Lainaus käyttäjältä: squier - 06.01.15 - klo:19:54
1.8TSI DSG LB 2013, ajettu 40500km. Ekaksi syttyi ruskea vakkarin häiriövalo mittariin, sammui kun käynnistin auto uusiksi.

35km tämän jälkeen keltainen moottorin valo syttyi mittaristoon, ohjekirja kertoo notta pakokaasusysteemissä häiriö. Veto on tallessa. Olen kokeillut käynnistellä uusiksi, mutta valo senkun palaa. Liekkö -25 pakkasella osuutta asiaan. Tarkistellaan asia huomenna kun lauhtuu... Lol.
Päivitystä tilanteeseen. Soitin perjantaina Laakkoselle (JKL) ja kerroin vian, varattiin aika torstaiksi huoltoon. Sanoi että jos auto käyttäytyy kuitenkin normaalisti, sillä voi ajaa, mutta jos jotain ravistusta tjsp ilmenee, kannattaa soittaa Skoda ajoturvaan (näin saa hinauksen ja tarvittaessa sijaisauton)

Noh, tänään käytiin kaupassa, aamulla vikavalo ei enää syttynyt. Kun tultiin kotopihaan, valo syttyi palamaan ja auto haisee öljylle. Aukaisin konepellin ja pakosarjan päällä sekä alempana moottoria on öljyruiskeita reippaasti. Tarkistin moottoriöljyn tason, ja hyvä kun tikku edes kastui...

Soitin ajoturvaan, ja sovittiin että hinataan auto Laakkoselle maanantaina.

Oiskohan eka TSI-katastrofi uusikoppaiselle Oculle nyt tässä, saapa nähdä. Onneksi on vielä takuuta jäljellä.

Gudmund

No niin, mielenkiintoiseksi meni tapauksesi. Kerrohan lisää kun tarkemmin tapauksesta selviää..
Pakkohan tän on olla joku poikkeus joukossa, ei nää voi olla niin pskoja....
Octavia III RS TDI

Devl

Huohotinputket jäätyny ja ruutannu öljyt kartanolle? ???

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Devl - 10.01.15 - klo:19:28
Huohotinputket jäätyny ja ruutannu öljyt kartanolle? ???

Sama tapahtui aikanaan -84 Open Asconassa, ympyrä on sulkeutunut... Lämmitettävät huohotinputket tarvitaan. ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sami78

Menee luultavasti osastoon ominaisuus eikä vika, mutta muutaman kerran pelästyttänyt todella huono pysähtyminen hitaasta vauhdista lumella. Nopeus siis max 20 km/h ja jarrupoljin pohjaan ja sitten ihmetellään että hidastuuko vauhti edes. Amatööristä tuntuu että yrittää viimeiseen asti välttää (alle 20 km/h nopeudessa tooodella vaarallista  :o) renkaiden lukkiutumista eikä jarruta juuri ollenkaan.
Tänään laskeuduin kävelyvauhtia lumipöpperöiseltä parkkipaikalta alamäkeä kadulle. Yritin pysähtyä ennen kadulle menoa, mutta autopa "päätti" että on turvallisempaa välttää renkaiden lukkiutumista ja painella pysähtymättä kadulle, jossa mm. bussiliikennettä vilkkaasti kulkee. Noh, tällä kertaa ei tullut testattua kolariominaisuuksia onneksi.
Vetoluistoneston saa pois, mutta ilmeisesti ABSia ei mistään asetuksista saa tilapäisesti sammutettua?

1.4 TSI G-Tec ambience kyseessä. Edellinen verrokki joka ei ollut näin susi tässä suhteessa oli VW GOLF IV.

Honkkis83

LainaaMenee luultavasti osastoon ominaisuus eikä vika, mutta muutaman kerran pelästyttänyt todella huono pysähtyminen hitaasta vauhdista lumella. Nopeus siis max 20 km/h ja jarrupoljin pohjaan ja sitten ihmetellään että hidastuuko vauhti edes. Amatööristä tuntuu että yrittää viimeiseen asti välttää (alle 20 km/h nopeudessa tooodella vaarallista  :o) renkaiden lukkiutumista eikä jarruta juuri ollenkaan.
Tänään laskeuduin kävelyvauhtia lumipöpperöiseltä parkkipaikalta alamäkeä kadulle. Yritin pysähtyä ennen kadulle menoa, mutta autopa "päätti" että on turvallisempaa välttää renkaiden lukkiutumista ja painella pysähtymättä kadulle, jossa mm. bussiliikennettä vilkkaasti kulkee. Noh, tällä kertaa ei tullut testattua kolariominaisuuksia onneksi.
Vetoluistoneston saa pois, mutta ilmeisesti ABSia ei mistään asetuksista saa tilapäisesti sammutettua?

Auton vika, ei esim.renkaiden ;)
Nykyinen: SuperB III 1,8 TSI Style
Entinen: Octavia III RS

sami78

 ;D
Juuei kahdesta syystä.
A) nyt alla 4 vuotta tuoreemmat (muilta ominaisuuksiltaan samanlaiset) renkaat kun edellisessä autossa -> pitäisi olla paremmat.
B) lumella, erityisesti paksussa lumessa, ei niin justiinsa ole renkaan ominaisuuksista kiinni pienen vauhdin pysähtyminen. Jos renkaat saisi lukkoon, ne kaivautuisi lumen läpi. Mutta kun ei.

Arvaan, että varmaan 2-3 Ocun hintaisissa autoissa on lumiolosuhteiden tunnistus jotenkin lämpötilan ja renkaiden pyörimiserojen perusteella tai sitten lumi-valintanamiskuukkeli, jotka sallii enemmän lukkiutumista pysähtymisen optimoimiseksi.

Gigaa

Vasen takaovi ei lähde auki. Kahva liikkuu normaalisti, mutta ovi ei hievaha milliäkään. Lienee jäässä vaikka eilen vielä toimi lauantaina vielä toimi normaalisti ja ollut katoksessa. Eipä kolmessa edellisessä autossa (Ocu II FL, 2 x Focu) käynyt vastaavaa.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

zagg

Lainaus käyttäjältä: sami78 - 11.01.15 - klo:18:26

Tänään laskeuduin kävelyvauhtia lumipöpperöiseltä parkkipaikalta alamäkeä kadulle.

Eihän nyt ollut huurretta jarrulevyissä? Superb ei meinannu vastaavassa "lähden pihasta alamäkeen ja jarrutan" pysähtyä millään kun oli "sopiva" keli
.

Jyri

Eilen sattuikin sitten "oikein" mainio vika, auto oli seissyt päivän ulkona ja mennessäni autoon ovet aukesivat normaalisti, liikkeelle lähtiessä ihmettelin mikä pimpottaa ja huomasin että kuskin ovi ei ollut kiinni, siis mekanismi jonka pitäisi lukita ovi, ei toiminut, ovi siis heilui vapaasti auki. Pysähdyin ja kokeilin aukoa ja sulkea, mikään ei auttanut ja oli pakko jatkaa matkaa Helsingin keskustan läpi, oli muuten veikeää kurvailla keskustassa vasemmalla kädellä ovea kiinni pitäen. Ei muuta kuin lämppäri täysille ja kun pääsin parkkiin niin Webasto päälle ja vartin päästä ovi lukittuikin normaalisti.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.01.15 - klo:11:13
oli muuten veikeää kurvailla keskustassa vasemmalla kädellä ovea kiinni pitäen

Tämän takia pitää olla mustekalat ja/tai kuormasidontaliina takakontissa. :D Muuten ei naurata kun sattuu omalle kohdalle...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.01.15 - klo:11:43
Tämän takia pitää olla mustekalat ja/tai kuormasidontaliina takakontissa. :D Muuten ei naurata kun sattuu omalle kohdalle...

Juu, ei naurata, nyt on liinat takakontissa ;)

squier

Lainaus käyttäjältä: Devl - 10.01.15 - klo:19:28
Huohotinputket jäätyny ja ruutannu öljyt kartanolle? ???
jeps oikeassa olit, just Laakkoselta soittivat että jäässä oli ja siksi myös pakokaasuvalo ilmoitti vikaa. Joutuivat laittamaan maskinsuojan, joka korjaa vian talvisin:) tervetuloa Citroen-aika takaisin.

Pitäkäähän tämä mielessä kun liikutte Oculla talviaikana...

clacson

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 12.01.15 - klo:11:43
Tämän takia pitää olla mustekalat ja/tai kuormasidontaliina takakontissa. :D Muuten ei naurata kun sattuu omalle kohdalle...
Aikoinaan Rellussa lukkomekanismi jäätyi ja ovi ei pysynyt kiinni. "Fiksuna" kiinnitin oven kahvasta turvavyöllä ja menoksi. No ensimmäisessä mutkassa ovipahvit jäivät turvavöihin, kun ovi pamahti auki. Sitten vaan kuumalla vedellä lukko sulaksi. Silloin ei pahemmin naurattanut, nyt kylläkin.  8)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

finnman

"Alussa" oli etuovien lukot jäässä ja ne piti rasvata molemmat, jotta pääsi autosta pakkasella ulos. No, nyt on sitten takaovessa lähes sama vaiva: Ovikahva ei aukaise ovea, mutta sisäkahvasta sai auki.

Eli kun näitä Ocu III:n bugeja on listattu tässä kohta pari vuotta, niin tuntuu erikoiselta että auton valmistaja jolla on ollut vuosia talvella toimivia oven lukituksia samassa mallimerkinnässä(Ocu II), niin nyt ei enää osaa tehdä samanlaista toimivaa? Missä on laatu, kysyy hän taas!
Ai niin. Öljyä menee tasaisesti tässäkin mosassa. N.25tkm matkalla 2L... -> Kun tuijotetaan huoltojen hintoja merkkien välillä, niin ei ole jollakin muutamalla kympillä merkitystä, kun Skodaan joutuu huoltojen välillä laittamaan pari litraa öljyä a'17â,¬.

jni

^Tuo ovivaiva on ollut VAG:lla jo anakin 20 vuotta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy