Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

kaide

Nyt alkaa olemaan niin pitkä lista että on jo pakko varata aika.  7kk / 23tkm saldo kasattuna samalle käynnille .

- takajarrut laahaa ja vinkuu
- pärinägeneraattori rämistää kojelautaa
- ovenkahvat jumittaa
- takaiskarit kolisee
- kattoluukku natisee
- laatikossa on ihan kamalat viiveet.  Pakituksen jälkeen D.lle , jarru ylös. Auto liukuu pari metriä taaksepäin ja sitten löytyy ykkönen kunnon nykäsyn saattelemana
- aamun ekassa jarrutuksessa joku kolahtaa edessä ja muutenkin oikeassa etufillarissa väljää


Se aikasemmin ilmaantunut rallatus tulee ja menee , en tiedä mikä on . Laatikosta puuttui öljyä kuulemma ja sitä lisättiin



BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

-Oksid-

Onko tuo jarrujen vikuminen jatkuvaa, jarrutuksesta toiseen esiintyvää? Itsellä vinkuvat takajarrut kun autoa aamuisella joutuu autokatoksesta vekslaamaan, peruutettaessa kuuluu selvä vinkuminen (vaikkei jalka ole jarrulla), samoin hiljaa eteenpäin lipuessa. Normaalissa jarrutuksissa ei mitään muun melun yli havaittavaa ole korviin sattunut.

Samoin takaa olen ollu havaitsevani jotain kolahtelua nyt teiden hetkellisesti muututtua talvisiksi ja noiden nimismiehen kiharoiden ilmaannuttua risteysalueelle. Täytyy seurata tilannetta...
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

kaide

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 23.11.14 - klo:20:25
Onko tuo jarrujen vikuminen jatkuvaa, jarrutuksesta toiseen esiintyvää? Itsellä vinkuvat takajarrut kun autoa aamuisella joutuu autokatoksesta vekslaamaan, peruutettaessa kuuluu selvä vinkuminen (vaikkei jalka ole jarrulla), samoin hiljaa eteenpäin lipuessa. Normaalissa jarrutuksissa ei mitään muun melun yli havaittavaa ole korviin sattunut.

Samoin takaa olen ollu havaitsevani jotain kolahtelua nyt teiden hetkellisesti muututtua talvisiksi ja noiden nimismiehen kiharoiden ilmaannuttua risteysalueelle. Täytyy seurata tilannetta...

Jarrut vinkui ensin aamuisin ja nyt on muuttunut jatkuvaksi ja ilmenee jokaisessa jarrutuksessa . Nostin perän ylös tunkilla ja ihan selkeästi ne laahaa. Eipä olis iso homma herkistellä, mutta mulla on harrasteauto erikseen . Takaa alkoi kuulumaan kolinaa vasta 20tkm jälkeen ja aika selkeästi se tulee iskareista
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: jra72 - 23.11.14 - klo:19:30
Miltä porukoiden ocuissa kuulostaa ovien sulkeutuminen? Itsellä tulee melkoinen rämähdys, ei kuulosta sellaiselta siistiltä sulkeutumiselta mihin on muissa autoissa tottunut.
No ihan ensimmäisenä se tyhmä kysymys että onhan ovilokero tyhjä?  :D

Muuten oven ääni on samaa luokkaa kuin esim. Auris, Golf, ... Tietyt merkit käyttää lukemattomia määriä rahaa oven sulkemisen äänen ja tunnon optimointiin. Veikkaan että Skodalla on parempaakin tekemistä.

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 23.11.14 - klo:20:25
Itsellä vinkuvat takajarrut kun autoa aamuisella joutuu autokatoksesta vekslaamaan, peruutettaessa kuuluu selvä vinkuminen (vaikkei jalka ole jarrulla), samoin hiljaa eteenpäin lipuessa. Normaalissa jarrutuksissa ei mitään muun melun yli havaittavaa ole korviin sattunut.


Kuin myös.

Pyrin seuraamaan tilannetta, mutta eihän tuota vauhdissa kuule. Lähdöissä välillä kuuluu jotain, kun oikeen hiljaa lähtee.
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

tapz

Lainaus käyttäjältä: -Oksid- - 23.11.14 - klo:20:25
Onko tuo jarrujen vikuminen jatkuvaa, jarrutuksesta toiseen esiintyvää? Itsellä vinkuvat takajarrut kun autoa aamuisella joutuu autokatoksesta vekslaamaan, peruutettaessa kuuluu selvä vinkuminen (vaikkei jalka ole jarrulla), samoin hiljaa eteenpäin lipuessa. Normaalissa jarrutuksissa ei mitään muun melun yli havaittavaa ole korviin sattunut.

Minulla jarrut vingahtavat kerran pari autotallista peruuttaessa. Mutta vain, kun jarrua painaa. Satunnaisesti hiljaisempaa vinguntaa, kun hidastaa vaikka liikennevaloihin. Vähän nolon kuuloistahan tuo vingunta on ihan uudessa autossa.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 23.11.14 - klo:21:58
No ihan ensimmäisenä se tyhmä kysymys että onhan ovilokero tyhjä?  :D

Muuten oven ääni on samaa luokkaa kuin esim. Auris, Golf, ... Tietyt merkit käyttää lukemattomia määriä rahaa oven sulkemisen äänen ja tunnon optimointiin. Veikkaan että Skodalla on parempaakin tekemistä.
Ja tuon ymmärtää hyvin. Onhan "Tsumps" nyt ihan eri asia kuin "Räms".
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

tapz

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 24.11.14 - klo:12:43
Ja tuon ymmärtää hyvin. Onhan "Tsumps" nyt ihan eri asia kuin "Räms".

Pitäisi laittaa samanlaiset hidastimet, kuin keittiön kaappien ovien saranoissa :D
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 24.11.14 - klo:12:43
Ja tuon ymmärtää hyvin. Onhan "Tsumps" nyt ihan eri asia kuin "Räms".

Ikkuna kunnolla kiinni?

Ainankin omassa räsässä jos paiskaa oven kiinni kun ikkuna on auki saa todellisen itäauto fiiliksen.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

jra72

Ovilokerot on joo tyhjät :)

Eihän siinä muuten mutta aina kun sulkee oven niin tulee fiilis onko joku rikki...
Golf GTE -16

Ambientti

No onko eroa etuovien välillä? Voihan siellä ollakin joku irti tai löysällä jos toinen rämähtää ja toinen ei.

Zego

Ei siihen ovensulkemisäänen kyllä mitään paljon rahaa tarvita, tiivisteistä suurimmaksi osaksi kyse ja tärkeämpää kuin tuo mielikuva on se että kuinka vähän ääntä se ajossa päästä läpi. Antaa mielikuva-ihmisten vaan leikkiä omia leikkejä. ;)

kimppikoo

Kuten jo tuolla ylempänä mainittiin, niin ovea sulkiessa tulee ikävä ääni jos ikkuna on raollaan. Muutoin ainakin täällä ovi sulkeutuu äänellä joka pitääkin kuulua ovea suljettaessa. Voisiko sulla olla ikkunan mekanismeissa jotain vikaa? Tuleeko ääni joka ovesta vaiko vain jostain tietystä ovesta? Jos tulee kaikista, niin varmaankin vika on korvissa (ei varmaan niiden välissä?)  8)

jra72

Kyllähän se erilainen on pelkääjän puolella. Nyt vasta kävin oikein istumassa ja kuuntelemassa. No ens kuussa on huolto ja laakkoselta tarjottiin ylimääräinen "ulkopuolinen tarkastus" tjsp niin siinäpä tilaisuus käydä asiaa läpi.
Golf GTE -16

JaMiLeSi

Resonoiko / päriseekö kellään jossain repsikan kohdilla n. 1800 kierrosten kohdalla? Ja olisiko jollain jopa ratkaistu asia ja korjattu? Mulla tutkittu polttoaineputkia pariin kertaan  ja ropeloitu ilmastoinnin putkia, mutta vielä vaan pärisee...

Devl

Lainaus käyttäjältä: JaMiLeSi - 26.11.14 - klo:15:57
Resonoiko / päriseekö kellään jossain repsikan kohdilla n. 1800 kierrosten kohdalla? Ja olisiko jollain jopa ratkaistu asia ja korjattu? Mulla tutkittu polttoaineputkia pariin kertaan  ja ropeloitu ilmastoinnin putkia, mutta vielä vaan pärisee...
Ite huomasin ainakin että vänkärin turvavyöpidike siis se mihin turvavyö kytketään rämisee välillä, auttaa ku ottaa kädellä kiinni. Oisko sama äänen aiheuttaja sinulla?

TPP

Itellä resonoi vänkärin a-pilarissa 2000-2500 kierroksella, huollossa kävi tänään ja meinasivat et oli kiinnikkeet ollu löysällä -> olivat väännelleet. Meinasivat et jos jatkuu ni tilataan uus.
Skoda Octavia III Combi RS TDI Man. Rallye Green
Ex. Peugeot 306 -97
Ex. Skoda Octavia RS TDI HB -07
Ex. Nissan Primera GT -97

JaMiLeSi

Lainaus käyttäjältä: JaMiLeSi - 26.11.14 - klo:15:57
Resonoiko / päriseekö kellään jossain repsikan kohdilla n. 1800 kierrosten kohdalla? Ja olisiko jollain jopa ratkaistu asia ja korjattu? Mulla tutkittu polttoaineputkia pariin kertaan  ja ropeloitu ilmastoinnin putkia, mutta vielä vaan pärisee...

A-pilarin verhoilua ja turvavyönpidikettä nitkuteltu, kiitos vinkeistä, mutta nämä ei auttaneet. Tänään tuli kuulosteltua repsikan puolta pää joka välissä ja uskoisin, että paikka löytyi. Jokin päristä auton pohjaan takajalkatilan kohdalla, tuntee selvästi kädelläkin. Huolto saa sitten nuuskia allapäin tarkemmin.

poujo

Laitetaas tänne omalta kohdalta saatuja kokemuksia. Autolla ikää vähän vajaa 10kk, ajettu 30500. Viime viikolla oli öljynvaihto ja tarkastushuolto.


  • Resonointia: Kojelaudasta ja kuskinpuoleisesta B pilarista (turvavyönkorkeudensäätö aiheuttaa)
  • Pelkääjänpuolen ovenkahva ulkoapäin kanitti
  • Takaluukun tiiviste aiheutti järkyttävän narinan avattaessa
  • ilmastointi mouruaa kuumilla keleillä hitaissa nopeuksissa.
  • Aurauskulmat oli uutena päin honkia, ne korjattiin kun mittarissa oli 2000km.

Meluisa on kuin mikä. Onneksi kollega töistä lahjoitti Skoda-korvatulpat. Mutta kokonaisuutena olen tyytyväinen.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

tapz

Näkeekö mittaristosta mistään milloin ajovalot syttyvät? Edellisessä Octaviassa näkyi vihreä valosymboli, kun päivävalot sammuivat ja xenonit syttyivät. Pitkien kanssa sama symboli sinisenä. Uudessa on vain tuo sininen pitkillä, mutta muuten ei tiedä milloin xenonit palavat.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.11.14 - klo:11:29
Näkeekö mittaristosta mistään milloin ajovalot syttyvät? Edellisessä Octaviassa näkyi vihreä valosymboli, kun päivävalot sammuivat ja xenonit syttyivät. Pitkien kanssa sama symboli sinisenä. Uudessa on vain tuo sininen pitkillä, mutta muuten ei tiedä milloin xenonit palavat.

Olen samaa miettinyt, mutta en ole havainnut symbolia.

Valokatkaisimen AUTO -teksti taitaa vaihtaa väriä (eli siihen tulee taustavalo)

Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

tapz

Lainaus käyttäjältä: poujo - 28.11.14 - klo:11:13
Meluisa on kuin mikä. Onneksi kollega töistä lahjoitti Skoda-korvatulpat. Mutta kokonaisuutena olen tyytyväinen.

Lisäisin listalle myös sen, että istuimet eivät ole yhtä mukavat, kuin edellisessä Octaviassa. Etenkin pitkäjalkaisen on vaikea löytää kunnollista asentoa. Aiemmin penkin pystyi laittamaan alimpaan asentoon ja silti vielä näki hyvin ulos. Nyt jos penkki on alimmassa asennossa, niin ei näe kunnolla ulos. Jos penkkiä nostaa, se nousee lähinnä vain takaosasta, joka on myrkkyä pitkäjalkaiselle, koska reidet eivät enää saa kunnollista tukea istuimen etuosassa. Hieman auttaa jos penkkiä vetää taaksepäin, mutta siinäkin on rajansa, koska ohjauspyörän etäisyyden säädössäkin on rajansa ja takapenkilläkin pitäisi mahtua istumaan. Erillinen kallistuksen säätö penkissä korjaisi ongelman.

Tämä siis 185cm pitkällä kukkakepillä, jolla suurin osa pituudesta jaloissa. Onneksi on sentään pitkät kädet, niin yltää rattiin :-D
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

tapz

Lainaus käyttäjältä: HaBatus - 28.11.14 - klo:11:31
Olen samaa miettinyt, mutta en ole havainnut symbolia.

Valokatkaisimen AUTO -teksti taitaa vaihtaa väriä (eli siihen tulee taustavalo)

Tulisikohan sitten myös mittaristoon ja ilmastointilaitteen painikkeisiin valot? Edellisessä Octaviassa ainakin toimi näin. Mutta himmeimmällä asennolla taustavalon tai nappien valojen palamista ei huomaa, kuin vasta ihan pimeässä, joten se ei korvaa symbolia.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.11.14 - klo:11:37
Tulisikohan sitten myös mittaristoon ja ilmastointilaitteen painikkeisiin valot? Edellisessä Octaviassa ainakin toimi näin. Mutta himmeimmällä asennolla taustavalon tai nappien valojen palamista ei huomaa, kuin vasta ihan pimeässä, joten se ei korvaa symbolia.

Joo. Samat valot tosin näkyvät myös parkeilla. Samaten ne katossa olevat ledit (valaisevat keskikonsolia) syttyvät, jos semmoiset sattuvat siellä olemaan (en tiedä missä varustetasossa alkavat esiintymään)
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

tapz

Lainaus käyttäjältä: HaBatus - 28.11.14 - klo:12:34
Joo. Samat valot tosin näkyvät myös parkeilla. Samaten ne katossa olevat ledit (valaisevat keskikonsolia) syttyvät, jos semmoiset sattuvat siellä olemaan (en tiedä missä varustetasossa alkavat esiintymään)

Milloin parkit ovat päällä? Ne ledit ovat niin himmeät, ettei niitä huomaa, kuin täysin pimeässä.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Guido

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.11.14 - klo:11:29
Näkeekö mittaristosta mistään milloin ajovalot syttyvät? Edellisessä Octaviassa näkyi vihreä valosymboli, kun päivävalot sammuivat ja xenonit syttyivät. Pitkien kanssa sama symboli sinisenä. Uudessa on vain tuo sininen pitkillä, mutta muuten ei tiedä milloin xenonit palavat.

Valokatkaisijan viereen syttyy vihreä merkkivalo kun ajovalot on päällä.

Aika epäloogistesti kyllä ripoteltu valojen merkkivaloja Octaviassa (tai yleensä VAG:eissa), ajovalojen ja takasumuvalon merkkivalot on valokatkaisijan vieressä, etusumuvalon (ja parkkien?) mittaristossa. Onneksi sentään pitkien valojen merkkivalo on mittaristossa.

jopo

Lainaus käyttäjältä: Guido - 28.11.14 - klo:13:14
Valokatkaisijan viereen syttyy vihreä merkkivalo kun ajovalot on päällä.

Aika epäloogistesti kyllä ripoteltu valojen merkkivaloja Octaviassa (tai yleensä VAG:eissa), ajovalojen ja takasumuvalon merkkivalot on valokatkaisijan vieressä, etusumuvalon (ja parkkien?) mittaristossa. Onneksi sentään pitkien valojen merkkivalo on mittaristossa.
Huippuna epäloogisuudesta on se, että valo syttyy parkkien kohdalle. :)

TTO

Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.11.14 - klo:11:35
Lisäisin listalle myös sen, että istuimet eivät ole yhtä mukavat, kuin edellisessä Octaviassa. Etenkin pitkäjalkaisen on vaikea löytää kunnollista asentoa. Aiemmin penkin pystyi laittamaan alimpaan asentoon ja silti vielä näki hyvin ulos. Nyt jos penkki on alimmassa asennossa, niin ei näe kunnolla ulos. Jos penkkiä nostaa, se nousee lähinnä vain takaosasta, joka on myrkkyä pitkäjalkaiselle, koska reidet eivät enää saa kunnollista tukea istuimen etuosassa. Hieman auttaa jos penkkiä vetää taaksepäin, mutta siinäkin on rajansa, koska ohjauspyörän etäisyyden säädössäkin on rajansa ja takapenkilläkin pitäisi mahtua istumaan. Erillinen kallistuksen säätö penkissä korjaisi ongelman.

Tämä siis 185cm pitkällä kukkakepillä, jolla suurin osa pituudesta jaloissa. Onneksi on sentään pitkät kädet, niin yltää rattiin :-D

Sähköpenkin kanssa tulee tuo eli erikseen etu- ja takareunan korkeudensäätö. (Ja lisäksi tulee myös ristiseläntuen korkeussäätö.)

tapz

Lainaus käyttäjältä: TTO - 28.11.14 - klo:15:33
Sähköpenkin kanssa tulee tuo eli erikseen etu- ja takareunan korkeudensäätö. (Ja lisäksi tulee myös ristiseläntuen korkeussäätö.)

Edellisessä Octaviassa oli sähköpenkki ja voi olla, että siinä oli nuo kallistuksensäädöt. Hieman kallista jos pitää maksaa 700e pelkästään siitä, että saa korkeudensäädön etureunaan.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

TTO

^ Pelkästään? Tulee siinä myös monipuolisempi ristiseläntuki ja muistipaikat (sivupeilin säädöt mukana) ovat oikein kivat etenkin yhdessä KESSY:n kanssa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy