Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

julli68

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 04.11.14 - klo:19:53
Millään yrityksellä, joka pyrkii tuottamaan voittoa silmänräpäystä pidempään, ei ole varaa pelleillä näillä asioilla, ei Skodallakaan. Kannattaa ottaa skodanvihreät lasit silmiltä ja suhtautua siihen omaan autoon terveen kriittisesti.


Audilla ilmeisesti on varaa pelleillä..

Omistan A5 SP 3,0 tdi s-tronic...lisävarusteita riittävästi...auton arvo uutena yli 110 ke. Ostin sen vuoden vanhana. Audia ei meidän perheeseen enää tule. Eikä Volkkaria.

Ei, en halua enää moista p**kaa kohdalleni. S-tronic laatikko ongelma...selvitellään riittääkö mekatroniikka 2200 e ja jos se ei auta niin koko laatikko 13000 e...työtä ei vielä laskettu eikä tehtaan mahdollista vastaantuloa..Turbo, EGR, Advanced Key system, vesipumppu, laturi, jarrulevyt, alatukivarret, alapallonivelet, kaikkea en edes muista tai osaa kertoa mitä on tehty, kun olen teknisesti vammainen.. ....ihan kivan näköinen auto ja kohtuu hyvä ajaa, jos vain pysyisi poissa korjaamolta. Paikallisen korjaamon kanssa naureskellaan kanta-asiakkuudesta.

Golfissa tehtaalta tullessa takaovi ei auennut ja taka-akseli vinossa, mentiin kuin hevonen sivuttain,  siihen vuoden aikana läjä muita murheita. Ei kiitos.

Audin merkkiliikkeen suhtautuminen takuuaikana..Audin ratin tärinää ei saatu takuuaikana korjattua. "me ei saada tärinää pois kaikki voitava on tehty, auto pitää viedä Saksaan tutkittavaksi..maksaa 3000 e..viedäänkö vai ei. Sitä paitsi pihalla olevassa RS4:ssa sama vika eikä sitäkään saada korjattua.. ? Ei viety, koska vaadin että alatukivarret on vaihdettava...ja sillähän homma korjaantui...toivottavasti myös RS4:ssa..

5 vuotta sitten oli RS Skoda ja ei ongelmia ? On se vain jännää että 30 ke autossa on vähemmän vikoja kuin 110 ke autossa...miten se voikaan olla mahdollista ?

Seuraava auto on Skoda, ihan vain hinta-laatu suhde huomioon ottaen. Otan ennemmin 3 kpl 30 ke:n Skodaa kuin yhden 110 ke:n Audin...1 Skoda ajoon ja 2 jää varaosiksi...jää vielä 20 ke vaikka taksilla ajoon...jos se Skodakin sittenkin sattuu olemaan susi eikä varaosat riitä.

Toisaalta serkkupojan A7 kulkenut aika lailla moitteetta. Yksilöitähän nuo ovat vaikuttavat olevan.

Guido ja Tapz edellä puhui täyttä asiaa. Hinta ei tosiaankaan määrää laatua. Hinnalla saat jotain muita ominaisuuksia, kuten paremman äänieristyksen, hienomman oloisen sisustan ja paremmat ajo-ominaisuudet. Laatu näyttää olevan tuurin kauppaa.

Voi olla että vuoden päästä haukun Skodan myös surkeaksi...etukäteen ei voi tietää. Kokemus aikaisemmista autoista vaikuttaa ainakin mulla seuraavan auton hankintaan.




biili_

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.11.14 - klo:20:18
Tilanne että lunta satanut paljon ja osittain jäätynyt tuulilasille ja käynnistät auton ennen kuin rapaat ikkunoita. Varmaan siksi ei pyyhi että ei tee hyvää pyyhkijöille? jos webasto niin ei tätä ongelmaa ole

Liekköpä se sadetunnistin toimii erilailla webaston ollessa autossa  ;)

Kyllähän se tuulilasi kastuu vesisateella tai peittyy lumesta vaikka lämmin auto on käynnissä taivasalla ja puhaltimet puhaltaa täysillä. Ei ne nyt niin tehokkaat kuitenkaan ole, että kuivattaisi lasin. Kuuran kyllä saa puhaltimella lähtemään ja lumen sulamaan lasille, mutta ei se kuivaksi sitä tee.

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 04.11.14 - klo:20:05
Joo ei se tuo sadetunnistin vielä hurraa huutoja ole minulta saanut:
- Käynnistät auton parkista ja lasi on aivan märkänä tai lumenpeitossa, lasinpyyhin on sadetunnistin asennossa, eli odotat että pyyhkijät toimii, mutta mitään ei tapahdu ennekuin vauhti nousee tai ajat jonkun matkaa --> ei auta muuta kuin manuaalisesti pyyhkäistä. En tosin tiedä onko tämä vain sadetunnistimen fiitseri vai tekisikö samoin tihkumoodissa.
- Kevyt tihkusade tai kevyt lumisade joka peittää lasissa näkyvyyden muttei valu alas sadetunnistimelle --> pyyhkijät pyyhkivä aivan liian hitaasti.

Pitää vaihtaa asetuksista tuo sadetunnistintila normaaliin tihkumoodiin, kunhan muistaa.

Tuo taitaa olla enempi ominaisuus. Lähdet liikkeelle, niin lasi puhdistuu. Toinen vaihtoehto on tosiaan manuaalisesti pyyhkäistä, sehän onnistuu vaikka taukopyyhkäisyn nopeutta nopeammalle laittamalla, jolloin tunnistimellinenkin auto pyyhkäisee lasin puhtaaksi.
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 04.11.14 - klo:21:02
Liekköpä se sadetunnistin toimii erilailla webaston ollessa autossa  ;)

Kyllähän se tuulilasi kastuu vesisateella tai peittyy lumesta vaikka lämmin auto on käynnissä taivasalla ja puhaltimet puhaltaa täysillä. Ei ne nyt niin tehokkaat kuitenkaan ole, että kuivattaisi lasin. Kuuran kyllä saa puhaltimella lähtemään ja lumen sulamaan lasille, mutta ei se kuivaksi sitä tee.

ongelma ei ole lumi/jää lasilla jos lämmitin, ei sanonut että se vaikuttaisi pyyhkijöiden ominaisuuksiin...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Hector8

Joo, sadetunnistin toimii epämääräisesti. Enempi alkanut pimeillä keleillä häiritsemään kaukovalo automatiikan kangertelu ja epätarkkuus. Välillä vaihtaa lyhyille liian herkästi ja taas toisaalta ei meinaa automaatilla jäädä pitkät päälle pilkkopimeässä, vaan saa rämpyttää viikseä muutaman kerran ennenkuin nappaa kiinni.

tapz

Lainaus käyttäjältä: Hector8 - 04.11.14 - klo:22:54
Joo, sadetunnistin toimii epämääräisesti. Enempi alkanut pimeillä keleillä häiritsemään kaukovalo automatiikan kangertelu ja epätarkkuus. Välillä vaihtaa lyhyille liian herkästi ja taas toisaalta ei meinaa automaatilla jäädä pitkät päälle pilkkopimeässä, vaan saa rämpyttää viikseä muutaman kerran ennenkuin nappaa kiinni.

Tuntuu, että ottaa pitkät pois heti, kun jossain näkyy vilahduskin valoa. Ja turhan pitkällä viiveellä laittaa ne takaisin. Olisi mukava, jos näitä arvoja pystyisi jotenkin säätämään mieleisikseen.

Eniten omassa Octaviassa häiritsevä ominaisuus on se, että autoa saa olla koko ajan hieman paimentamassa. Edellinen Octavia kulki suoraan, kuin kiskoilla. 18" renkaat, sport-alusta ja Driving Mode Selectionin sport-asento hieman auttavat, mutta eivät nekään perusongelmaa, eli puuttuvaa ohjauksen keskitystä poista.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Länskäri

#1986
Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:00:52
Tuntuu, että ottaa pitkät pois heti, kun jossain näkyy vilahduskin valoa. Ja turhan pitkällä viiveellä laittaa ne takaisin. Olisi mukava, jos näitä arvoja pystyisi jotenkin säätämään mieleisikseen.
Mielestäni toimii  automatiikaksi kohtuullisen hyvin, silti hienosäätömahdollisuus olisi paikallaan.
Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:00:52
Eniten omassa Octaviassa häiritsevä ominaisuus on se, että autoa saa olla koko ajan hieman paimentamassa. Edellinen Octavia kulki suoraan, kuin kiskoilla. 18" renkaat, sport-alusta ja Driving Mode Selectionin sport-asento hieman auttavat, mutta eivät nekään perusongelmaa, eli puuttuvaa ohjauksen keskitystä poista.
Tuossa täytyy olla valmistajalla perustavaa laatua oleva epätarkkuus alustan säädöissä. Oma mopo Ocu kulkee juurikin kuin kiskoilla, myöskin talvirenkailla sekä sivutuulessa. Ainoa moite on pieni tahmeus ohjauksen keskialueella, joka sekin on nyt 17tkm ajettuna hieman hellittänyt. Olisi  mielenkiintoista jos joku TM yms. lehti kokoaisi vertailuun muutaman uudehkon Octavian, alustan mittauksen puitteissa.

tapz

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 05.11.14 - klo:03:34
Tuossa täytyy olla valmistajalla perustavaa laatua oleva epätarkkuus alustan säädöissä. Oma mopo Ocu kulkee juurikin kuin kiskoilla, myöskin talvirenkailla sekä sivutuulessa. Ainoa moite on pieni tahmeus ohjauksen keskialueella, joka sekin on nyt 17tkm ajettuna hieman hellittänyt. Olisi  mielenkiintoista jos joku TM yms. lehti kokoaisi vertailuun muutaman uudehkon Octavian, alustan mittauksen puitteissa.

Autoliikkeen molempien koeajoyksilöiden ohjaus oli aivan samanlainen, joten en usko, että tämä on yksilökohtainen säätöongelma. Ja mielestäni nimenomaan tunnottoman ohjauksen ongelma, ei alustan. Sivutuulella en ole havainnut olevan asiaan mitään vaikutusta. Ohjauksessa ei ikäänkuin ole ollenkaan keskikohtaa vaan aina ollaan aavistus jompaan kumpaan suuntaan menossa. Ohjauksessa pitäisi olla jokin keskialue, jossa olisi tyhjää tai tehostus vähenisi huomattamasti. Nyt ohjaus tuntuu lineaariselta koko alueella.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

clacson

Sadetunnistin taitaa havaita vain muutoksia sillä alueella, jossa anturi on. Jos auto on seissyt yön yli ja kaikki on märkää tai lumista, niin käynnistyksessä ja lähtiessä anturin alueella ei tapahdu muutoksia, joten automatiikka ei osaa toimia. Kun vauhtia tulee ja pisarat tai lumi liikkuu, niin anturi havaitsee muutoksen ja käynnistää pyyhkijät.

Sadetunnistin ja kaikki muutkin: ACC, kaista-avustin, valoautomatiikka jne. ovat vain avustimia, jotka toimivat tietyn ohjelmoidun kaavan mukaan. Jos ne kaikki toimisivat 100 %:n oikein, niin ei autossa kuskia tarvittaisi, olisi vain matkustajia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: biili_ - 04.11.14 - klo:20:05
Joo ei se tuo sadetunnistin vielä hurraa huutoja ole minulta saanut:
- Käynnistät auton parkista ja lasi on aivan märkänä tai lumenpeitossa, lasinpyyhin on sadetunnistin asennossa, eli odotat että pyyhkijät toimii, mutta mitään ei tapahdu ennekuin vauhti nousee tai ajat jonkun matkaa --> ei auta muuta kuin manuaalisesti pyyhkäistä. En tosin tiedä onko tämä vain sadetunnistimen fiitseri vai tekisikö samoin tihkumoodissa.
- Kevyt tihkusade tai kevyt lumisade joka peittää lasissa näkyvyyden muttei valu alas sadetunnistimelle --> pyyhkijät pyyhkivä aivan liian hitaasti.

Pitää vaihtaa asetuksista tuo sadetunnistintila normaaliin tihkumoodiin, kunhan muistaa.

Ihan normaalia toimintaa tuo on. Sadetunnistin ei pyyhkäise laseja puhtaaksi heti käynnistyksen jälkeen, ennen kuin auto liikkuu. Tuolla tavalla se toimi edellisessä Octavia II:ssa, sekä nykyisessä Audi A4:ssa. Ja jos sadetunnistin ei havaitse lasilla mitään, ei se tietenkään pyyhi, eli jos näkökentässä on vettä mutta tunnistimella ei, niin eihän se silloin toimi.
Yleensä selviän tuosta parkkipaikkapyyhkäisystä sillä että käytän herkkyydensäätöä viereisessä pykälässä ja palautan takaisin asentoonsa. Enpä tuosta ole murhetta kantanut.
Ainakin edellisissä autoissa sadetunnistin toimii pääsääntöisesti hyvin, eli sen toimintaan ei tarvitse kiinnittää huomiota. Joskus Audin tunnistin vähän villiintyy ja saattaa pyyhkiä liiankin villisti. Joskus tuohon on selkeä syy, eli sopiva roska sadetunnistimen edessä, jota lasinpyyhkijä ei saa syystä tai toisesta huitaistua pois.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

kaide

#1990
Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:00:52
Tuntuu, että ottaa pitkät pois heti, kun jossain näkyy vilahduskin valoa. Ja turhan pitkällä viiveellä laittaa ne takaisin. Olisi mukava, jos näitä arvoja pystyisi jotenkin säätämään mieleisikseen.



Täällä on puoleen kysymyksistä vastauksena RTFM ( Read The F*cking Manual )  :P

Kyllä sitä herkkyyttä pystyy  säätämään ainakin kolmeen eri moodiin


EDIT : Itselläni napsahtavat pitkät päälle sillä samalla silmänräpäyksellä kun vastaantuleva on siirtynyt rinnalle
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

tapz

Lainaus käyttäjältä: clacson - 05.11.14 - klo:08:53
Sadetunnistin taitaa havaita vain muutoksia sillä alueella, jossa anturi on. Jos auto on seissyt yön yli ja kaikki on märkää tai lumista, niin käynnistyksessä ja lähtiessä anturin alueella ei tapahdu muutoksia, joten automatiikka ei osaa toimia. Kun vauhtia tulee ja pisarat tai lumi liikkuu, niin anturi havaitsee muutoksen ja käynnistää pyyhkijät.

Sadetunnistin ja kaikki muutkin: ACC, kaista-avustin, valoautomatiikka jne. ovat vain avustimia, jotka toimivat tietyn ohjelmoidun kaavan mukaan. Jos ne kaikki toimisivat 100 %:n oikein, niin ei autossa kuskia tarvittaisi, olisi vain matkustajia.

Juuri näin. Sadetunnistimen kameran pitäisi olla kuljettajan kohdalla ja sisältää konenäköä, joka päättelee miten vääristynyt tuulilasista näkyvä kuva on eli onko lasi märkä tai luminen. Tai sitten pitäisi mittailla jotain tuulilasin pinnan sähkövarauksia tai heijastaa tutkasäteitä mittaamaan pinnan tasaisuutta. Nykyinen ratkaisu lienee huomattavasti yksinkertaisempi ja edullisempi.

Valoavustimessa on menty varman päälle säädöissä, koska mieluummin pidetään pitkät pois, kuin häikäistään vastaantulija. Vaatisi jälleen melkoista hahmontunnistusta, kuvan tulkintaa ja tutkan käyttöä päätellä mikä valonlähde oikeasti on ja millä etäiyydellä se on. Takaisinvaihtoviiveellä todennäköisesti yritetään estää valojen edestakaisin remppaamista. Mutta silti mielelläni hieman säätäisin arvoja itselleni sopiviksi.

Googlen itseohjaavassa autossa on kameroita ja sensoreita vaikka kuinka paljon ja ohjelmisto varmasti alan viimeisintä tietämystä. Silti sekin todennäköisesti olisi pahassa pulassa Suomen säkkipimeässä ja märässä talvessa.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

tapz

Lainaus käyttäjältä: kaide - 05.11.14 - klo:09:03

Täällä on puoleen kysymyksistä vastauksena RTFM ( Read The F*cking Manual )  :P

Kyllä sitä herkkyyttä pystyy  säätämään ainakin kolmeen eri moodiin

Tähän ei edes tarvitse lukea ohjekirjaa, kunhan vaan käy kaikki asetukset läpi. Kyllähän herkkyyttä pystyy säätämään, muttei riittävästi. Lisäksi samalla säädöllä säädetään sekä poisvaihtoherkkyyttä, että takaisinvaihtoviivettä. Mutta ei tämä itselleni ainakaan mikään suuri murhe ole, enkä tämän kummempaa toimintaa edes odottanut. Itseasiassa olen aika yllättynyt miten hyvin se huomaa mutkan takaa tulevan auton valot ja etäällä olevat katulamput.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:08:37
Nyt ohjaus tuntuu lineaariselta koko alueella.
Löysimme yhteisen sävelen  :) siinähän se oli moite minullakin.

Skoc

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:09:07
Tähän ei edes tarvitse lukea ohjekirjaa, kunhan vaan käy kaikki asetukset läpi. Kyllähän herkkyyttä pystyy säätämään, muttei riittävästi. Lisäksi samalla säädöllä säädetään sekä poisvaihtoherkkyyttä, että takaisinvaihtoviivettä.

Missä muka sellainen säätö on? Ei lue manuaalissakaan.
Octavia Elegance -15

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Länskäri - 05.11.14 - klo:10:05
Löysimme yhteisen sävelen  :) siinähän se oli moite minullakin.
Pakko kompata, itsekin kaipaisin selkeämpää keskikohtaa.

tapz

Lainaus käyttäjältä: Skoc - 05.11.14 - klo:10:50
Missä muka sellainen säätö on? Ei lue manuaalissakaan.

Ei siellä taida olla, kuin tämä valinta. En ole kokeillut vaikuttaako pitkiin valoihin.

Light assistance - Set the light assistance
■ Dynamic Light Assist - Switch on/off the head light assist function
■ Switch-on time: - Set the sensibility of the light sensor against the change in intensity of the ambient light
■ Early - High sensibility
■ Medium - Medium sensibility
■ Late - Low sensibility
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

HaBatus

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:11:48
Ei siellä taida olla, kuin tämä valinta. En ole kokeillut vaikuttaako pitkiin valoihin.

Light assistance - Set the light assistance
■ Dynamic Light Assist - Switch on/off the head light assist function
■ Switch-on time: - Set the sensibility of the light sensor against the change in intensity of the ambient light
■ Early - High sensibility
■ Medium - Medium sensibility
■ Late - Low sensibility

ite tuota utelin jonkun aikaa takaperin, ja keskusteluissa jäätiin oletukseen, että kyseessä on päiväajovalojen ja lähivalojen käyttöä ohjaava asetus.
Octavia RS TDI (MY2015)
ex VAG: Audi A3 1,6 (2002-2011)

Subastar

Lainaus käyttäjältä: julli68 - 04.11.14 - klo:20:58
Laatu näyttää olevan tuurin kauppaa.

Samaa mieltä. Jos kuluttajat eivät vaadi enempää, niin tuolle tasolle se laatu jää eli on puhdasta tuuria mitä ostaessa saa. Eihän tuo sinun kokemus Audista pitäisi olla mahdollista, mutta valitettavan totta.

Lainaus käyttäjältä: tapz - 05.11.14 - klo:00:52
Eniten omassa Octaviassa häiritsevä ominaisuus on se, että autoa saa olla koko ajan hieman paimentamassa. Edellinen Octavia kulki suoraan, kuin kiskoilla. 18" renkaat, sport-alusta ja Driving Mode Selectionin sport-asento hieman auttavat, mutta eivät nekään perusongelmaa, eli puuttuvaa ohjauksen keskitystä poista.

Tämä vaivaa minuakin.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

julli68

Lainaus käyttäjältä: Subastar - 05.11.14 - klo:17:13
. Eihän tuo sinun kokemus Audista pitäisi olla mahdollista, mutta valitettavan totta.

Näinhän sitä silloin myös toivoi kun Audin osti, että hinnalla olisi EDES vähän merkitystä...valitettavasti joutui pettymään.

Ollaan vähän offtopicissa kun puhutaan Audin vioista  :) mutta en malttanut olla kommentoimatta kun väitettiin että kalliimpi on parempi. Ei se ihan noin yksinkertaista ole.

Kokemukset erilaisia, mulla hyviä Skodasta ja vähemmän hyviä VW/Audi. Siispä vaihdetaan taas merkkiä ja toivotaan parasta.



prinne

Joo ei kalliimpi hinta viattomuutta varmastikaan tuo. Ehkä ennemminkin se että valmistuksessa laaduntarkkailu kuitenkin paremmalla tasolla kuin halvemmissa autoissa. Riittääkö sekään, onkin ihan toinen juttu...

Kyllä silti karkeasti voidaan sanoa että ei 30kâ,¬ autolta voida odottaa samaa kuin 100kâ,¬ autolta.

Jos Skodan ja Audin hintaero esimerkiksi 10kâ,¬, niin kyllä valmistusprosessissa aivan varmasti jotain laadullistakin eroa on. Tai jos ei ole mitään eroa missään, niin eiköhän Audin ja vaikka muutkin "premium" mallit voida lopettaa...

Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

tapz

Lainaus käyttäjältä: prinne - 07.11.14 - klo:08:41
Joo ei kalliimpi hinta viattomuutta varmastikaan tuo. Ehkä ennemminkin se että valmistuksessa laaduntarkkailu kuitenkin paremmalla tasolla kuin halvemmissa autoissa. Riittääkö sekään, onkin ihan toinen juttu...

Kyllä silti karkeasti voidaan sanoa että ei 30kâ,¬ autolta voida odottaa samaa kuin 100kâ,¬ autolta.

Jos Skodan ja Audin hintaero esimerkiksi 10kâ,¬, niin kyllä valmistusprosessissa aivan varmasti jotain laadullistakin eroa on. Tai jos ei ole mitään eroa missään, niin eiköhän Audin ja vaikka muutkin "premium" mallit voida lopettaa...

Tämä laaduntarkkailun taso onkin mielenkiintoinen kysymys. Mitä se käytännössä tarkoittaa ja miten se on toteutettu? Suurin osa osista on täysin samoja ja ne valmistetaan samoissa tehtaissa tai alihankkijoiden toimesta. Huoltoonkin osat tulevat samalla osanumerolla paketissa, jossa on kaikkien konsernin autojen logot. Itse en oikein jaksa uskoa siihen, että tehtaalla on ihmisiä syynäämässä osia ja lajittelemassa niitä neljään laariin osien valmistuslaadun mukaan. Nykyiset valmistusmenetelmät ovat niin hyviä, ettei osien välillä edes pitäisi olla silmin havaittavia laatueroja. Eri merkeillä on eri kokoonpanolinjat, jolloin eroavaisuudet ovatkin lähinnä siinä miten samat osat kiinnitetään autoon. Valmiista autosta ei ihan hirveästi enää pysty varmistamaan laatua ajamatta sillä tuhansia kilometrejä.

Jospa se premium tulee pääasiassa vain suuremmasta vapaudesta mukauttaa tilattava auto omiin mieltymyksiin ja paremmista sisustusmateriaaleista. Nykyisin aika moni premium on vain markinointiväen onnistunutta mielikuvien luomista ja ulkokuorien vaihtamista. Ja tämä koskee muutakin, kuin autoja.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

prinne

Se mitä tehtaissa tai alihankkijoiden tiloissa tapahtuu laaduntarkkailun/osien "lajittelun" osalta on meille kuolevaisille täysin arvailua. Olettamukset suurinta syntiä...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

tapz

Lainaus käyttäjältä: prinne - 07.11.14 - klo:09:34
Se mitä tehtaissa tai alihankkijoiden tiloissa tapahtuu laaduntarkkailun/osien "lajittelun" osalta on meille kuolevaisille täysin arvailua. Olettamukset suurinta syntiä...

Mutta sen tiedämme, että yhteiset varaosat ovat samoja, joten vie aika tehokkaasti pohjan pois lajittelulta. Tai sitten Audiin tehtaalla laitetun laatuosan vaihtaminen huollossa merkien yhteiseen osaan tiputtaisi auton laadun samalle tasolle muiden merkien kanssa. Jo se kertoo jotain, että sama varaosa maksaa huollossa Audiin enemmän, kuin Skodaan, vaikka tavara otettaisiin samasta laatikosta.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

julli68

Lainaus käyttäjältä: prinne - 07.11.14 - klo:08:41
Joo ei kalliimpi hinta viattomuutta varmastikaan tuo. Ehkä ennemminkin se että valmistuksessa laaduntarkkailu kuitenkin paremmalla tasolla kuin halvemmissa autoissa. Riittääkö sekään, onkin ihan toinen juttu...

Kyllä silti karkeasti voidaan sanoa että ei 30kâ,¬ autolta voida odottaa samaa kuin 100kâ,¬ autolta.

Jos Skodan ja Audin hintaero esimerkiksi 10kâ,¬, niin kyllä valmistusprosessissa aivan varmasti jotain laadullistakin eroa on. Tai jos ei ole mitään eroa missään, niin eiköhän Audin ja vaikka muutkin "premium" mallit voida lopettaa...

Totta kai tuohon hintaeroon saa jotain ekstraa. Tulee nyt mieleen vaikka Sports differential, Audi Drive Selectin, paremmat nahat, parempi soitin, isomman koneen, laadukkaamman NÃ,,KÖISEN sisustan.

Oiskohan niin että pintakiillolla (Audin osalta) peitetään perusongelmat konsernin yhteisissä osissa  ::). Laatikkovikoja on tälläkin foorumilla käyty läpi ja eli samat ongelmat koskee konsernin kaikkia autoja. Kuten Tapz mainitsi samat varaosat =samat osat kasattaessa. Ei 100 ke:n Audissa ole kolme kertaa parempaa moottoria kuin 30 ke:n Skodassa, vaikka uudempaa versiota voikin olla saatavilla ja laajempi valikoima.

Silti olettaisi laadun tosiaan olevan huomattavasti parempaa Audilla kuin Skodalla. Jos oikein muistan Skoda on voittanut pääsääntöisesti esim. Auto Bildin luotettavuustestit ennen muita VAG-merkkejä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Enkä ole kauhean vakuuttunut siitä että Audin kokoonpanokaan olisi "hinnan verran parempaa" kuin muissa Vaginoissa. Nitinöitä ja kitinöitä Audissa oli aivan samalla lailla kuin muissa ajamissani autoissa.

En vain ole valmis maksamaan ENÃ,,Ã,, ylimääräistä hintaa Audin "premiumista". Jostain muusta merkistä voisin maksaa esim. Lexus vois olla seuraava merkki Skodan jälkeen, jos saisivat nelivetoja muihinkin kuin maastureihin ja hinnaston yläpäähän.





TTO

Kävin huollossa ja samassa yhteydessä voideltiin jäykät ovenkahvat. Lisäksi pyysin katsomaan oikean ulkopeilin, joka rutisee kylkeä vasten kääntyessään, sekä takaluukun hikoilevat pumput. Tuomio oli, että peilin ja pumput menevät takuuna vaihtoon. Sovimme, että merkitään ylös ja vaihdetaan seuraavan huollon yhteydessä ettei tarvitse erikseen huollossa juosta.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: migis - 07.10.14 - klo:10:31
Normisuhinoiden lisäksi alkanut kuulua todella ärsyttävää vihellystä kuskin vasemman korvan kohdilta. Kuuluu ehkä 50% ajoista noin 40 nopeudesta ylöspäin.

Tämä lisääntynyt, ei kuulu kattokaiteesta. Ã,,äni loppuu, kun laittaa sisäpuhalluksen pienemmälle tai nollaan ja alkaa kuulumaan, jos laittaa puhallusta kovemmalle. Vaikuttaa ilmanpaine-eron aiheuttamalta vinkumiselta jossain tiivisteessä tms. Huolto yritti säätää ovea, mutta ei auttanut. Todella ärsyttävä vihellys lähes aina, kun auto on käynnissä.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: migis - 26.08.14 - klo:14:36
Koodattu VCDS:llä kaistanvaihtovilkutusten määräksi 4 (oletus on 3) ja oikea sivupeili kääntymään peruutettaessa alas (toimii kun peilinsäätö on asennossa R).

Nyt kolme kertaa käynyt, että koodaukset eivät toimikaan. Kaistanvaihtovilkutusten määrä ollut 3 ja peili ei käänny peruuttaessa alaspäin. Sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen alkaneet taas toimimaan.

Onkohan auto ollut vikatilassa ja mistä auto oikein kaivaa nuo "oletusasetukset", että kaistanvaihtovilkku vilkahtaa vain 3 kertaa? Vikakoodeja ei ole luettu.

Nämä johtuu siitä, että koodaukset toimivat vain toisella avaimella (vaimo ollut kyydissä oman avaimensa kanssa ja auto preferoinut sitä käynnistettäessä). En tiedä miksi näin. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

TTO

Lainaus käyttäjältä: migis - 08.11.14 - klo:14:53
Nämä johtuu siitä, että koodaukset toimivat vain toisella avaimella (vaimo ollut kyydissä oman avaimensa kanssa ja auto preferoinut sitä käynnistettäessä). En tiedä miksi näin. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?

Auton valikoistakin tehtävistä asetuksista osa on avainkohtaisia, joten sen puolesta tuo toimii loogisesti. Sitä en osaa sanoa, miten auto preferoi avaimia (lukituksen avaus vai joku muu...).

Octavia4x4

Onko muilla ollut ongelmia tankatessa? Viime sunnuntaina sai tankkiin menemään kaasuöljyä vain pikkuhiljaa liruttamalla. Eikä tankkia edes saanut täyteen sitenkään. Edellinen Ocu teki tuon kerran tai pari kovalla pakkasella Nyt oli kuitenkin 10 astetta lämmintä.

Eikö näistä nykyautoista tankista poistuva ilma kulje konehuoneessa sijaitsevan aktiivihiilisuodattimen tms. läpi?
Konsernipelejä vuodesta 1993

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy