Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

marcci

Reilu viikko ajeltu 1.6. dieselillä, mittarissa kohta 900 km.
Matka on sujunut mallikkaasti.
Mutta näille kilometreille on neljä kertaa osunut jo
hiukkasuodattimen poltto, kun on sammuttanut auton parkkiin.
Onko normaalia?
aikaisemmissa 1.6 dieseleissä ei osunut kertaakaan polttoa tällä tavoin,
että flekti olis jääny huutamaan.

Ukkonen

Mulla on ollut nyt 1.6 diesel elokuusta lähtien ja varmaan keskimäärin kerran viikossa jää flekti huutaan kun vetää parkkiin. Enpä ole asiasta sen kummemmin huolestunut vaikka edellisessä 2.0 dieselissä oli todella harvinaista.

sutela


Sitä se uusien dieselmoottorien" ympäristöystävällisyys" teettää. Omassa 2.0 TDI
Golf Variantissani oli sama ongelma, joka poistui uuden paineanturin asentamisen jäl-
keen,autolla ajettu .n50t km.
Edellisessä Passatin 1.9TDI:ssä ei ollut 170t km aikana mitään näitä ongelmia.

kari.vallirinne

Alla viikon vanha Octavia 1,4 DSG Elegance. Huomasin, että Front assist ei toimi. Testasin toimimattomuuden useaan kertaan  sekä kaupunki- että maantinopeuksilla. Vaimo ajoi edellä kulkevaa autoa. Ei varoituksia saatikka jarrutuksia. Myyjän huoltomies ei löytänyt vikakoodeja eli tietokoneen mielestä laite toimii! Huollosta kukaan ei uskaltanut lähteä asiaa livenä testaamaan. Pelkäsivät ymmärrettävästi vahinkoja. Lupasivat toimittaa kyselyn tehtaalle. Vastaus tulee toivottavasti joskus. Nyt olisi kiva tietää, onko näitä toimimattomia Front assist- sensoreita  enemmänkin liikenteessä ja varsinkin vasta luovutetuissa autoissa.

Octavia 1.4 DSG Elegance
Volvo 940 2,3 turbo
Volvo 240
Volvo 242
Fiat Mirafiori
Lada 1200
Triumph  1200
Renault 4
Renault Gordini







TTO

^ Miten lähellä edellä ajanutta autoa ajoit? Onko kokemuksia tilanteesta, jossa Front assist toimii? (Eli tiedossa miten pitää toimia eikä miten ko. varusteen oletetaan toimivan mutta se ei toimikaan oikeasti niin.)

Jos molemmat autot ajavat samaa vauhtia ja tarpeeksi lähellä toisiaan (pitää olla kohtuu lähellä), niin mittaristoon tulee vain kahden peräkkäin ajavan auton symboli. Voimakkaammpia varoituksia ja jarrutuksia alkaa tulla vasta, kun autojen välinen etäisyys muuttuu riittävän nopeasti (ja tietenkin lyhenevään suuntaan).

sulevan

Olen nähnyt videon missä ne testaa front assitantin toimivuutta silleen että tielle on laitettu teltta jota päin he ajoivat. Tämän voisi tehdä näinkin että virittää narun tien poikki parin metrin korkeuteen ja laittaa siihen vaikka jonkun lakanan roikkumaan ja yrittää ajaa sitä päin. Jos auto jarruttaa niin härpäke toimii.
Å KODA Octavia III Combi 2.0 TSI RS 245 DSG Corrida Red 2018

kari.vallirinne

Kaupunkinopeudella ajoin lähes edellä menevän puskuriin kiinni. Maantienopeudella (70 - 80 km/h) niin lähelle, että edellä ajavan puskuri hävisi näkyvistä Skodan konepellin taakse. Jalka ei ollut jarrulla.  Eli sensorin olisi pitänyt toimia, jos on toimiakseen. Edes varoituksia ei tullut. Ohjekirjassa on hyvä kuvaus siitä, miten Front assistin pitäisi eri tilanteissa toimia. Olen myös katsonut  Front assitenttia koskevan vertailuvideon. Ja assistentti on ruksattu käyttöön.

TTO

Hyvä, että toimintaperiaate on tuttu. Kuvatun perusteella ainakin maantiellä tuolla etäisyydellä ne "kaksi autoa" pitäisi mielestäni mittaristoon saada.

Jarrutuksen tai voimakkaamman varoituksen esille saaminen vaatii ainakin omien kokemusteni mukaan nopeuseroa "kohteen" kanssa ja itsellä niitä on tullut esille vain kaupunkinopeuksilla.

biili_

Lainaus käyttäjältä: kari.vallirinne - 13.05.14 - klo:14:07
Alla viikon vanha Octavia 1,4 DSG Elegance. Huomasin, että Front assist ei toimi. Testasin toimimattomuuden useaan kertaan  sekä kaupunki- että maantinopeuksilla. Vaimo ajoi edellä kulkevaa autoa. Ei varoituksia saatikka jarrutuksia. Myyjän huoltomies ei löytänyt vikakoodeja eli tietokoneen mielestä laite toimii! Huollosta kukaan ei uskaltanut lähteä asiaa livenä testaamaan. Pelkäsivät ymmärrettävästi vahinkoja. Lupasivat toimittaa kyselyn tehtaalle. Vastaus tulee toivottavasti joskus. Nyt olisi kiva tietää, onko näitä toimimattomia Front assist- sensoreita  enemmänkin liikenteessä ja varsinkin vasta luovutetuissa autoissa.

Löytyykö asetuksista Front Assist säädöt vai onko ominaisuus unohdettu tehtaalla?

Kyllä tuo helposti itsellä varoittelee moottoritiellä päivittäin, enkä edes nyt liian lähellä edellä olevaa aja, mutta ehkä en ihan autokoulun sääntöjen mukaankaan. Ã,,änihälytyskin on tullut todettua toimivan, kun kerran tiellä ollut pahvin pala nousi tuulen mukana pystöön. Muistaakseni oli märkä keli, joten pahvikin oli märkä eli voisi auttaa anturia tunnistamaan esteen.

Saaridata

Kävi niin, että meni radion näyttö ja kaikki infotoiminnat meni pimeäksi. Ei toimi bluetooth, ei soi musiikki eikä pysty säätämään mitään asetuksia, edes kello ei näy - kurjaa. Sulake ei ole palanut, joten takuuhuolto joutuu pähkäilemään syytä. Ajettu vasta 10 000 km ja tämä on ensimmäinen vika uudessa Octaviassa.

kari.vallirinne

Tehtaan jäljiltä asetuksista löytyy  Front Assist ja se on myös ruksattu käyttöön. Autossani on mukautuva vakionopeuden säädin ja se toimii moitteettomasti. Perätörmäyksen estin (= Front assist) toimii ymmärtääkseni samalla keulassa olevalla sensorilla kuin vakionopeuden säädinkin eli sensori sinällänsä tuntuisi olevan toimiva.

geetsu

Pyörähdin tänään rapiat 7000 km ajetulla Ocullani kaupassa ja sain ainakin huomiota. Jotain on jäänyt etupyörien kohdille jumiin. Voiko kivi jarrulevyissä pitää sellaista kimeää mettalista hankausääntä? IHan kuin sirkkeillä olisi vedelty. Peruuttaminen ei näyttänyt auttavan. Alkaakin tässä jo kevyesti ärsyttää...

exlex

Lainaus käyttäjältä: geetsu - 17.05.14 - klo:12:01
Pyörähdin tänään rapiat 7000 km ajetulla Ocullani kaupassa ja sain ainakin huomiota. Jotain on jäänyt etupyörien kohdille jumiin. Voiko kivi jarrulevyissä pitää sellaista kimeää mettalista hankausääntä? IHan kuin sirkkeillä olisi vedelty. Peruuttaminen ei näyttänyt auttavan. Alkaakin tässä jo kevyesti ärsyttää...

Voi olla, että eturenkaiden jarrulevyjen ja niiden metallisen suojalevyn väliin on mennyt jotain, kuten puunoksa, käpy, pahvia, roska, kivi jne. Voi olla myös että olet ajanut monttuu / katukivetykseen / suojatieen korokkeeseen lujaa, jolloin metallisuoja on vääntynyt vähän ja nyt ottaa kiinni jarrulevyyn.

Eli ei muuta kuin katselemaan alumiinivanteiden välistä tuonne jarrulevyihin.

jopo

Lainaus käyttäjältä: geetsu - 17.05.14 - klo:12:01
Pyörähdin tänään rapiat 7000 km ajetulla Ocullani kaupassa ja sain ainakin huomiota. Jotain on jäänyt etupyörien kohdille jumiin. Voiko kivi jarrulevyissä pitää sellaista kimeää mettalista hankausääntä? IHan kuin sirkkeillä olisi vedelty. Peruuttaminen ei näyttänyt auttavan. Alkaakin tässä jo kevyesti ärsyttää...
Perus vag-ominaisuus. Peruuttele rinkiä pyörät maksimi vinossa puolta vaihdellen, niin tuo lähtee parhaiten pois. Jostain syystä mulla on aina tuoreissa autoissa tuota sattunut. Kun auto on vähän vanhempi, jää kivet tuonne harvemmin. Vai nostaako tuoreet renkaat sitten kiviä helpommin. En tiedä. Tuo on kyllä todella ärsyttävää.

TLPH

Tänään ilmaantui toimintahäiriö hanttarin sähköikkunaan/katkaisijaan.
Automaattinen sulku/aukaisu ei toimi,ainoastaan jatkuvasti painaen katkaisijasta.
Muissa laseissa toimii moitteetta.
Kauko-ohjaimestakaan ei ava,eikä sulje laseja pitkään painaen napeista.
Aikaisemmin on kyllä pelittänyt ,mikä on kätevä toiminto.
Nyt ei taida toimia sadetunnistimenkaan lasiensulku? En kokeillut asiaa.

No soittelen huoltoon ,jos ei ala pelittämään.

d74394

Lainaus käyttäjältä: TLPH - 18.05.14 - klo:21:53
Tänään ilmaantui toimintahäiriö hanttarin sähköikkunaan/katkaisijaan.
Automaattinen sulku/aukaisu ei toimi,ainoastaan jatkuvasti painaen katkaisijasta.
Muissa laseissa toimii moitteetta.
Kauko-ohjaimestakaan ei ava,eikä sulje laseja pitkään painaen napeista.
Aikaisemmin on kyllä pelittänyt ,mikä on kätevä toiminto.
Nyt ei taida toimia sadetunnistimenkaan lasiensulku? En kokeillut asiaa.

No soittelen huoltoon ,jos ei ala pelittämään.

Saat takaisin tuon toiminnon, kun lasket ikkunan alas, ja ylösnostaessa jatkat napin painamista noin 5 sekunttia, vaikka ikkuna on jo täysin ylhäällä.
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi vm.-13
Superb II combi 1.6 TDI vm.-11
Octavia combi 1.2TSI FL II vm.10

TLPH

No nyt alkoi taas sähkölasi pelittämään.
Kiitoksia vaan d74394 vinkistä  :)

Suoraan ylösnostossa katkaisimen pitäminen vielä yli 5 sekuntia ei tuonut toimintoa takaisin,vaati vielä
lasin mennessä kiinni päästämään katkaisijasta ja samantien taas katkaisijan vääntämistä uudestaan.
Siinä kun piti sen yli 5 sekuntia ,niin alkoi taas toimimaan.

Saaridata

Lainaus käyttäjältä: Saaridata - 16.05.14 - klo:09:20
Kävi niin, että meni radion näyttö ja kaikki infotoiminnat meni pimeäksi. Ei toimi bluetooth, ei soi musiikki eikä pysty säätämään mitään asetuksia, edes kello ei näy - kurjaa. Sulake ei ole palanut, joten takuuhuolto joutuu pähkäilemään syytä. Ajettu vasta 10 000 km ja tämä on ensimmäinen vika uudessa Octaviassa.

Resetointi auttoi, taas toimii

Octavist

Täällä on ollut aiemmin juttua räminöistä ja resonoinnista oikeanpuolen oven suunnalta. Oletteko löytäneet paikan mistä ääni tulee?

Itse huomasin, että omassani tulee natiseva ja rämisevä ääni löysästä ikkunalasista. Eli, kun painelee oikeanpuolen etulasia (yläreunasta) sisältä ulos niin kuulee selvää natinaa ja lasi liikkuu enemmän kuin kuskin puolella. Milläs tuon sitten osaisivat korjata huollossa?

prinne

Oli Ocu eilen takuuhuollossa:

- Oikean puolen etuvalo silloin tällöin vilkutti syttyessään. Ei kuitenkaan tullut herjaa mittaristoon, eikä jäänyt sammuksiin. Muutama kk sitten vaihdettiin polttimoiden paikkaa, eli siinä ei vikaa. Nyt pitäis olla korjattu. Tarkkaan en tiedä mitä on tehty.
- Takaluukku ei mene aina kunnolla kiinni. Pientä säätöä tehtiin.
- Levoton kulku maantiellä. Eivät testilenkillä huomanneet mitään. Ei tehty mitään.

Emäntä haki auton pois ja olivat sanoneet että usein ohjauksen ongelmat ilmenee yli 100km/h nopeudessa. Eivät päässeet kokeilemaan tuollaisia nopeuksia, eli ei pystytty toteamaan kuin se että 80 nopeuksissa ei huomattu vikaa. Ongelma kyllä ilmenee 80 vauhdissakin.

Ehkä huonoin selitys koskaan. Jos valitan jostain viasta joka ilmenee 120 nopeudessa, eikä täällä ole motaria missä voi testata, niin eikö vialle sitten tehdä mitään??
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

poujo

Lainaus käyttäjältä: prinne - 23.05.14 - klo:09:36
Oli Ocu eilen takuuhuollossa:

- Takaluukku ei mene aina kunnolla kiinni. Pientä säätöä tehtiin.


Minulla samaa vikaa omassa LB:ssä... Auttoiko säätö?
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

TTO

Lainaus käyttäjältä: prinne - 23.05.14 - klo:09:36
Oli Ocu eilen takuuhuollossa:

- Oikean puolen etuvalo silloin tällöin vilkutti syttyessään. Ei kuitenkaan tullut herjaa mittaristoon, eikä jäänyt sammuksiin. Muutama kk sitten vaihdettiin polttimoiden paikkaa, eli siinä ei vikaa. Nyt pitäis olla korjattu. Tarkkaan en tiedä mitä on tehty.
- Takaluukku ei mene aina kunnolla kiinni. Pientä säätöä tehtiin.
- Levoton kulku maantiellä. Eivät testilenkillä huomanneet mitään. Ei tehty mitään.

Emäntä haki auton pois ja olivat sanoneet että usein ohjauksen ongelmat ilmenee yli 100km/h nopeudessa. Eivät päässeet kokeilemaan tuollaisia nopeuksia, eli ei pystytty toteamaan kuin se että 80 nopeuksissa ei huomattu vikaa. Ongelma kyllä ilmenee 80 vauhdissakin.

Ehkä huonoin selitys koskaan. Jos valitan jostain viasta joka ilmenee 120 nopeudessa, eikä täällä ole motaria missä voi testata, niin eikö vialle sitten tehdä mitään??

Onko pyöränkulmia mitattu missään vaiheessa? Itsellä katsottiin kulmat tuossa lopputalvesta. Yksi arvo oli niukasti ohjearvojen ulkopuolella ja joku toinen lähellä rajaa. Arvot säädettiin "keskemmälle ohjearvoja" ja mielestäni nyt kulkee maantiellä paremmin. Aikaisemmin pidin ohjauksen jäykkyyttä aina sportilla, mutta tuon säädön jälkeen olen pääasiassa ajanut normal modella, koska silläkin tuntuma alkaa olla kunnossa ja maantieajo mukavaa.

EJV

Lainaus käyttäjältä: Octavist - 22.05.14 - klo:23:54
Täällä on ollut aiemmin juttua räminöistä ja resonoinnista oikeanpuolen oven suunnalta. Oletteko löytäneet paikan mistä ääni tulee?

Itse huomasin, että omassani tulee natiseva ja rämisevä ääni löysästä ikkunalasista. Eli, kun painelee oikeanpuolen etulasia (yläreunasta) sisältä ulos niin kuulee selvää natinaa ja lasi liikkuu enemmän kuin kuskin puolella. Milläs tuon sitten osaisivat korjata huollossa?

Itse mielestäni löysin yhden mahdollisen räminän lähteen nyt, kun lämpötilat on nousseet 20C paremmalle puolelle. Eli peilin ja sisäkaton välinen johtokouru mielestäni rämisee/sirittää (lasia vasten?), varsinkin kun nopeus kasvaa 80 tienoille. Ilmeisesti lämpölaajentuminen on saanut lasin kaareutumaan tai jotain, eikä kouru enää ole tiiviisti lasia vasten. Tuntui lakkaavan, kun kourusta nappaa kiinni. Muutenkin tuntuu löysältä.

Onko muilla kouru löysästi vai jämäkästi kiinni? En ole ehtinyt vielä kikkailla ja kokeilla auttaako paperinpala tms. tilke, ja käsi kiinni peilin takana ajaminen yli satasen vauhdissa  on hiukan hankalaa.

poujo

Lainaus käyttäjältä: EJV - 23.05.14 - klo:10:28
Itse mielestäni löysin yhden mahdollisen räminän lähteen nyt, kun lämpötilat on nousseet 20C paremmalle puolelle. Eli peilin ja sisäkaton välinen johtokouru mielestäni rämisee/sirittää (lasia vasten?), varsinkin kun nopeus kasvaa 80 tienoille. Ilmeisesti lämpölaajentuminen on saanut lasin kaareutumaan tai jotain, eikä kouru enää ole tiiviisti lasia vasten. Tuntui lakkaavan, kun kourusta nappaa kiinni. Muutenkin tuntuu löysältä.

Itse olen huomannut syyksi tuon saman. Aika harvoin (onneksi) tuo omassa autossani on rämissyt.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

Anzander

Lainaus käyttäjältä: Saaridata - 16.05.14 - klo:09:20
Kävi niin, että meni radion näyttö ja kaikki infotoiminnat meni pimeäksi. Ei toimi bluetooth, ei soi musiikki eikä pysty säätämään mitään asetuksia, edes kello ei näy - kurjaa. Sulake ei ole palanut, joten takuuhuolto joutuu pähkäilemään syytä. Ajettu vasta 10 000 km ja tämä on ensimmäinen vika uudessa Octaviassa.

Itsellä sama vika ilmeni kun Lumiassa oli akku niin loppu että puhelin sammui. Heti kun USB-laturin laittoi autoon kiinni, niin Amundsen pimeni täysin ja radio lakkasi kuulumasta. Sama toistui monta kertaa.
Kun sain sitten kotona puhelimeen virtaa niin että sen sai päälle niin lataus autossakin toimi jälleen.

Myös muistitikun Amundsen on hukannut usein kun auton käynnistää. Tikku löytyy vasta kun sen irroittaa ja laittaa uudelleen paikalleen.

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: EJV - 23.05.14 - klo:10:28
Itse mielestäni löysin yhden mahdollisen räminän lähteen nyt, kun lämpötilat on nousseet 20C paremmalle puolelle. Eli peilin ja sisäkaton välinen johtokouru mielestäni rämisee/sirittää (lasia vasten?), varsinkin kun nopeus kasvaa 80 tienoille. Ilmeisesti lämpölaajentuminen on saanut lasin kaareutumaan tai jotain, eikä kouru enää ole tiiviisti lasia vasten. Tuntui lakkaavan, kun kourusta nappaa kiinni. Muutenkin tuntuu löysältä.

Onko muilla kouru löysästi vai jämäkästi kiinni? En ole ehtinyt vielä kikkailla ja kokeilla auttaako paperinpala tms. tilke, ja käsi kiinni peilin takana ajaminen yli satasen vauhdissa  on hiukan hankalaa.

Tämä on helppo korjata, eikä tarvitse edes paperinpalaan turvautua - ajat ainoastaan alle kahdeksaakymppiä.  8)
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

prinne

Lainaus käyttäjältä: TTO - 23.05.14 - klo:10:03
Onko pyöränkulmia mitattu missään vaiheessa? Itsellä katsottiin kulmat tuossa lopputalvesta. Yksi arvo oli niukasti ohjearvojen ulkopuolella ja joku toinen lähellä rajaa. Arvot säädettiin "keskemmälle ohjearvoja" ja mielestäni nyt kulkee maantiellä paremmin. Aikaisemmin pidin ohjauksen jäykkyyttä aina sportilla, mutta tuon säädön jälkeen olen pääasiassa ajanut normal modella, koska silläkin tuntuma alkaa olla kunnossa ja maantieajo mukavaa.

Ei mitenkään omasta toimesta, enkä aio takuuaikana niin tehdäkkään. Kyllä se tarkistus kuuluu huollon tehtäviin. Mutta nyt eivät tehneet mitään. Ja eivät taida mitään tehdäkkään, koskaan...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

poujo

Lainaus käyttäjältä: prinne - 23.05.14 - klo:11:00
Ei mitenkään omasta toimesta, enkä aio takuuaikana niin tehdäkkään. Kyllä se tarkistus kuuluu huollon tehtäviin. Mutta nyt eivät tehneet mitään. Ja eivät taida mitään tehdäkkään, koskaan...

Kannattaa valehdella että ratti on hieman vinossa... Ainakin itseni kohdalla toimi, kun ratti oli vain muutaman millin vinossa tuskin kävivät ajamassa edes testilenkkiä. Kulmien säädön jälkeen auto rauhoittui huomattavasti.
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

TTO

^Itsekin pyysin suoraan, että kulmat tarkastetaan (auto oli alle 6 kk:ta vanha ja alla 10 tkm ajettu) ja sovittiin, että menee takuuseen, jos eivät ole arvoissa tai muuten maksan tarkastuksen itse. Joku "syy" tai tuollainen "sopimus" tuohon tarvitaan. En usko, että noita kulmia kovin vapaaehtoisesti tarkastelevat, kun paljon helpommalla pääsevät palauttaessaan auton takaisin "ei tässä mitään havaittu" kommentein.

Tähän mennessä on kaksi uutta Ocua ollut ja molemmissa on pientä säädettävää kulmista löytynyt.

Kunkku

No niin, tuli alle uusi Ocu huhtikuun alussa ja samalle päivälle liityin tuohon "dipped headlight beam-kerhoon" ja sittepä käyteltiin huollossa ja siihen vaihdeltiin xenon-polttimoa ja myöhemmin joku olikohan ohjainlaite.. Sitten tuli kuntoon. Ja kyseessä siis vänkärin puoli.
Mutta eilen syttyi taas merkkivalo kesken ajon ja tällä kertaa pimeni led-päivävalo myöskin vänkärin puolelta.. Nyt selvittävät maahantuojalta meneekö koko umpio vaihtoon.
Laitoin Elegance-mallin juurikin näitten valojen takia en niinkään muitten höysteiden, ajatuksena että eipähän tarvi pelleillä polttimoiden kanssa va empä ole uudessa autossa vielä näin paljon temppuillut valojen kanssa reilun kuukauden aikana!
Ja nuo muut näköjään muille tutut jutut oli kans eli vänkärin puolen oven kahva oli älyttömän jäykkä ja rasvasivat sen huollossa kun ihmettelivät samalla nuita valoja sekä tuo kitinä kuuluu maantienopeuksissa, ilmeisesti samaa vaivaa mitä edellä listattu.. huh..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy