Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Skoda Octavia 1.2T

Narinat ovat hemmetin ikäviä, mutta ehkä odotettavissa koska eihän Skoda nyt mikään Bentley ole  :-[
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Länskäri

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 08.04.14 - klo:21:13
Narinat ovat hemmetin ikäviä, mutta ehkä odotettavissa koska eihän Skoda nyt mikään Bentley ole  :-[
Jotkut väittävät vastaavaa kuuluvan matkustajanpuolen etupenkiltä. Itselläni on jo kuusi Skodaa ollut eikä sieltäpäin narinaa kuulunut.

pehmis

Lainaus käyttäjältä: JiiKooVee - 08.04.14 - klo:19:07
Pari tuntia olen etsiskellyt, mutta en ole löytänyt oikein tietoa.

Kysymys koskee TMPS:ää tai renkaanpaineenvaroitusta. Tuppaa lykkäämään tuota hälytystä usein. Viimeksi kun katsoin rengaspaineet, niin renkaiden paineissa oli eroa reilusti alle 0,1bar. Sen verran, että sen just mittarista näki. Kalibroinnin olen pari kertaa jo suorittanut hälytyksen ja tietenkin renkaiden paineiden tasauksen jälkeen. Miten kauan kalibrointi kestää? Tehdäänkö se auton seisoessa paikallaan vai ajossa? Olen itse kalibroinut sen auton liikkuessa suoraan, mutta jos kalibrointi kestää vaikkapa pari tuntia, niin eipä taida olla väliä, milloin kalibroinnin suorittaa? Niin ja tässähän ei ole mitään erillistä kalibrointinäppäintä, vaan kalibrointi suoritetaan näytöstä (elegance-varustus). Joissain muissa laitteissa piti pidellä jotain nappeja pohjassa...

Onko muilla esiintynyt tota jatkuvaa hälyttelyä? On meinaan ihan hel..tin turha vehje tämmöinen turha hälyttelijä  >:(

JiiKooVee

Itsellä tehnyt tuota "turhaa" rengaspaineherjaa noin 4-5 kertaa. Ekalla kertaa ihan paineessa heti auto seis ja katsomaan että mikään rengas ei ole tyhjä ja sitten heti ekalle huoltsikalle tarkistaan. Nyt sitten kun muutama kerta tuota tullut turhaan niin ajellut vain. Ja kuitannut pois. Koskaan en oo mittarilla mitään eroja paineissa saanut.

On toi tosiaan ärsyttävä, mutta kun niin harvakseeltaan tullut niin en ole stressannut. Itse olen mieltänyt, että yleensä joku reilumpi kiihdytys tai lämpötilojen vaihtelu ollut ennen tota herjaa. Tämä toki mutuilua.

Nyt tosiaan takana reilu 8tkm ajoa.
Ajossa: Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.
vw vento -97 tdi, Ford escort -98
ex: golf mk1 rabbit -82.
Octavia combi 2.0 TDI DSG RS III.

Huppe

3-4 kertaa tullut täällä ihan itsekseen ilman mitään syytä. Uskoisin että abs-anturit tai ohjausyksikkö paskana. Sama vika oli bemarissa joka korjautui ko. osia vaihtamalla. Ei noi herjat itsekseen päätä tulla. Kyllä niihin aina joku syy on.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

jni

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 08.04.14 - klo:23:13
. Ei noi herjat itsekseen päätä tulla. Kyllä niihin aina joku syy on.

Kuoppainen tie?
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: JiiKooVee - 08.04.14 - klo:19:07
Miten kauan kalibrointi kestää? Tehdäänkö se auton seisoessa paikallaan vai ajossa? Olen itse kalibroinut sen auton liikkuessa suoraan, mutta jos kalibrointi kestää vaikkapa pari tuntia, niin eipä taida olla väliä, milloin kalibroinnin suorittaa?

Siellä on muistaakseni viisi eri nopeusaluetta joille on omat kalibrointiarvonsa. Autolla pitää kuittauksen (napista tai näytöstä) jälkeen ajaa kaikilla viidellä nopeusalueella joku tietty matka, jotain kymmenien kilometrien luokkaa kullakin käsittääkseni. Vasta sen jälkeen kalibrointi on valmis. Kesken kalibroinnin sen ei pitäisi herjata, mutta en ole varma onko tämä hälytyksen maskaus joka nopeusalueelle erikseen. Saattaa olla että se alkaa herjaamaan jo kaupunkinopeudessa kun ko. nopeus on kalibroitu, vaikka joku motarinopeus olisi vielä kalibroimatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JiiKooVee

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 08.04.14 - klo:23:13
3-4 kertaa tullut täällä ihan itsekseen ilman mitään syytä. Uskoisin että abs-anturit tai ohjausyksikkö paskana. Sama vika oli bemarissa joka korjautui ko. osia vaihtamalla. Ei noi herjat itsekseen päätä tulla. Kyllä niihin aina joku syy on.

Minulle tuli myös tuo mieleen, että jotain häikkää voisi olla antureissa. En ole ajanut kuoppaisia hiekkateitä, vaan "siloisia" asfalttiteitä  ::) No, täytyy seurata vielä vähänaikaa tuota toimintaa. Autolla on ajettu vasta 1600km.

Kohta voikin vaihtaa kesärenkaat alle. Toivottavasti hälyttelyt ja auton luikertelu poistuvat Hakkapeliittojen (kitkat) varastoon menon myötä. Muuten auto on niin mukava, että tekisi mieli ajella enemmänkin turhaa ajelua  :D
Octavia 2.0 TDI man kombi 2014

livejungle

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 08.04.14 - klo:21:13
Narinat ovat hemmetin ikäviä, mutta ehkä odotettavissa koska eihän Skoda nyt mikään Bentley ole  :-[

Huomasin ocussa narinan määrän lisääntyneen, ihmettelin tovin mistä kuuluu ja paikallistin apukuskin paikkeille.
Ihmettelin lisää ja tokaisin muijalle "voi helevetti tuo sun uus nahkatakki narisee".
Yllättäen narinan määrä vaan lisääntyi.  ;D

Trackpad

Dodii,

mulla takuun alaisena korjauksena nyt sitten vaihdettu etutuulilasi (lämmitettävä). Jätti osan lasista lämmittämättä. Samalla mainitsin oikean kaijuttimen särinästä ja sekin meni vaihtoon (Canton).

Eivät Pitäjänmäessä ilmeisesti olleet uuden Octavian lasia vaihtaneet ja vaihdossa rikkoivat uuden lasin sadetunnistimen, josta onneksi löytyi Helkamalta samana päivänä korvaava osa.

Notta sellasta.

Niin ja palvelu oli ihan asiallista, myyjältä ilman korvausta aina esittelyauto alle. Propsit siitä.

EskoP

Sellaista tietoa sain eilen paikallisessa huollossa, että Octaviaan olisi tulossa softapäivitys, jolla ohjauksen yliherkkyyttä poistettaisiin. Vaikutus muuttaa ohjausta siten, että varsinkin talvirenkailla havaittu rauhattomuus vähenisi. Itsellä kesärenkailla (Misukan 205-16) ohjaus pelittää oikein hyvin ja auto on selvästi suuntavakaampi vastaaviin nastattomiin Misukoihin verrattuna. Alustaa ei näemmä ole suunniteltu veteläkumista tehdyille pohjoisen renkaille. Pyörien suuntausta ei täällä luovutushuolto kuulemma ole tehnyt, luottavat tehtaan säätöihin. Omalla kohdalla talvirenkaiden tasainen kuluminen(10 tkm) viitaa siihen, että suuntaukset ovat mitä todennäköisimmin kohdillaan.

Pari pientä korjattavaa juttua on tullut ilmi, yhden koristelistan pää on hieman kohollaan, ei ole kunnolla painettu pohjaan. Toinen pieni asia on vasemman takaselkänojan jousi, joka ei ilmeisesti ole paikoillaan ja verhous siinä kohtaa repsottaa myös. Edellisestä johtuen selkänoja ei painu kunnolla alas. Talvikylmillä vasen Xenon välähti ja sammui muutaman kerran autoa käynnistäessä, mutta toimi ajossa normaalisti. Seurataan em. vian kehittymistä ensi talvena.

Lämmitettävä tuulilasi on aika must, ei tarvitse juurikaan skraballa naarmutella lasia pilalle, ja se estää myös alijäähtyneen veden jäätymisen lasin pintaan.
Superb III Elegance 2,0 TDI Sedan Moon white

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: JiiKooVee - 08.04.14 - klo:19:07
Pari tuntia olen etsiskellyt, mutta en ole löytänyt oikein tietoa.

Kysymys koskee TMPS:ää tai renkaanpaineenvaroitusta. Tuppaa lykkäämään tuota hälytystä usein. Viimeksi kun katsoin rengaspaineet, niin renkaiden paineissa oli eroa reilusti alle 0,1bar. Sen verran, että sen just mittarista näki. Kalibroinnin olen pari kertaa jo suorittanut hälytyksen ja tietenkin renkaiden paineiden tasauksen jälkeen.

Onko muilla esiintynyt tota jatkuvaa hälyttelyä? On meinaan ihan hel..tin turha vehje tämmöinen turha hälyttelijä  >:(

JiiKooVee

Minulla auton ollessa vielä uusi n 1000 km ajettu esiintyi aika usein TMPS erroria. Tarkistin paineet (alle 0.1 eroa) ja kuittasin pois. Kun ilmanpainevaihtelua ei esiintynyt aloin kuitata paikallaan ollessa sitä ilman tarkistusta. Nyt ajettu 6000 km ilman TMPS varoitusvalon syttymistä. En tiedä mistä moinen ailahtelu.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Huppe

En nyt tiedä onko tämä varsinainen auton murhe mutta aika helposti lähtee maalit pois takapuskurista renkaan takaa kun kivet ja moska roiskuu sinne.
Olisi kai pitänyt pistää roiskeläpät (reilu 30e Marmorilla, 16e Superskodalla)....

Ei Bemarissa lähteny maalit 10 vuoden aikana vastaavasta kohdasta. No, Skoda onkin 90.000e halvempi, kai siinä jotain eroa on oltava.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Hector8

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.04.14 - klo:18:19
En nyt tiedä onko tämä varsinainen auton murhe mutta aika helposti lähtee maalit pois takapuskurista renkaan takaa kun kivet ja moska roiskuu sinne.
Olisi kai pitänyt pistää roiskeläpät (reilu 30e Marmorilla, 16e Superskodalla)....

Ei Bemarissa lähteny maalit 10 vuoden aikana vastaavasta kohdasta. No, Skoda onkin 90.000e halvempi, kai siinä jotain eroa on oltava.

Mulla kun superbissa samassa paikassa molemmin puolin kuoriutui kämmenen alalta maalit, niin vaihtoivat koko taka"puskurin" takuuseen.

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 10.04.14 - klo:18:19
En nyt tiedä onko tämä varsinainen auton murhe mutta aika helposti lähtee maalit pois takapuskurista renkaan takaa kun kivet ja moska roiskuu sinne.
Olisi kai pitänyt pistää roiskeläpät (reilu 30e Marmorilla, 16e Superskodalla)....

Ei Bemarissa lähteny maalit 10 vuoden aikana vastaavasta kohdasta. No, Skoda onkin 90.000e halvempi, kai siinä jotain eroa on oltava.

Itse otin läpät myyjältä kaupanpäällisiksi :) Btw. Aika huikea BMW sulla ollut (+120kâ,¬?), nyt sitten totuttelet vähän erilaisempaan kyytiin?  8)
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 10.04.14 - klo:20:35
Itse otin läpät myyjältä kaupanpäällisiksi :) Btw. Aika huikea BMW sulla ollut (+120kâ,¬?), nyt sitten totuttelet vähän erilaisempaan kyytiin?  8)


No. Jottei tule väärinkäsityksiä niin käytettynä, Saksassa asuessa, se oli halvempi kuin tämä Skoda ;)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

poujo

Vaihdoin kesärenkaat alle tänään. Oli virhe, pelkääjän puolelta kuuluu nyt sirinää/resonointia kaupunkinopeuksissa. Täytyypi varmaan vaihtaa takas nastat niin peittää nastojen ropina tuon sirinän alleen?
Octavia III LB Elegance 1.8TSI DSG -14

JaMiLeSi

Terve!

Onko kenelläkään ollut seuraavaa??: kierrosalueella n. 1600 - 2000 rpm alkaa auton alla hervoton pärinä/resonointi, suurin piirtein apukuskin penkin alta / keskeltä autoa. Kokeellisesti vaihtoivat äänenvaimentimen, ilmeisesti ilman parempaa tietoa, koska pärinä jatkuu.

Gigaa

Infotainment luulee Lumia 820:seen tullutta tekstaria puheluksi, ilmoittaa Unknown call ja alkaa laskemaan sekunteja (puhelun kestoa). Tekeekö kellään muulla tätä?

Lisäksi ulkokahvat jumittelevat, radion kuuluvuus heikohkoa ja tuulisella säällä levoton ajettava, mutta näihinhän on muutkin törmänneet.

Pitää käyttää ensi viikolla pikahuollossa, josko saisivat ainakin kahvat rasvattua.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Nestori

Tuo rengaspainevarotus tuli omalle kohdalle Viitasaarella matkalla alas Lapista. Sitä edelsi nopea ohitus, jossa kaistanvaihto oli suht rivakka. Kun pehmeäkylkinen talvipyörä (16" Conti nasta) vihdoin reagoi ohjausliikkeeseen koko auto "nuljahti", ja auto vihdoin siirtyi haluttuun suuntaan. Ja hetken kuluttua sitten TPMS iski herjan tauluun. Ja tietenkin säikähtäneen paremman puoliskon vaatimuksesta nopeasti paikalliselle huoltikselle toteamaan, että paineet on kaikki kohdallaan.

Ilmiö on seurausta EU:n uudesta vaatimuksesta, että rengaspainevalvonnan tulee tunnistaa myös ei ainoastaan yhden renkaan paineen aleneminen, vaan myös tilanne, jossa jokainen rengas pikkuhiljaa tyhjenee samanaikaisesti. Siksi TPMS on säädetty erittäin herkäksi, ja se "ylireagoi" myös ylläkuvatun kaltaiseen tilanteeseen, jossa rengas elää hetkellisesti ja nopeasti - siis sen sisäinen paine muuttuu renkaan puristuessa nopeasti kasaan, ja vierintäkehän muuttuessa vastaavasti. Ylläkuvatussa tapauksessa se vasen eturengas oli se, joka laukaisi ilmoituksen.

Onneksi kesärengaskausi edessä ja alla mainiot Contin töppöset  8). Ehkä nuo herjat vähenee tämän myötä.

splitxyz

Jumittaa matkustajanpuoleinen etukahva ja siitä kuulee vaimolta narinaa miksei ovi ole auki kun vedettäessä kahvasta ei aukea. Jos ei vedä kahvasta suoraan ulospäin, jumittaa. Pienellä säädöllä ehkä tuosta selviää. En ole moista kyllä missään muussa autossa kokenut että kahvat ovat eri tavoin säädetyt tai suunnatut.
Kuljettajan turvavyön alaosasta mistä vyö tulee kotelosta ulos on muovi halki. En tiedä onko ollut uudesta lähtien vai jostakin syystä haljennut?
 
Kuljettajan puolen etuoven puolelta/suunnasta korvan korkeudelta epämääräistä kolinaa pienissäkin kuopissa, ihmettelen mistä tulee (ei auta vaikka turvavyösäädöstä pitää kiinni ettei pääse heilumaan). Mikä etu-/ takaoven sisällä sivulla voisi "kolista"?

Jostakin syystä pariin otteeseen ei ole kahvasta kiinni ottaessa KESSY avannut ovia vaikka avain ollut taskussa ja en ole peittänyt samaan aikaan sulkumekanismia ulkopuolelta. Pitänyt hinkata kahvan sisäpuolta että ovet auenneet. 99 % toiminut ok.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

darthjysky

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 16.04.14 - klo:16:20
Jumittaa matkustajanpuoleinen etukahva ja siitä kuulee vaimolta narinaa miksei ovi ole auki kun vedettäessä kahvasta ei aukea. Jos ei vedä kahvasta suoraan ulospäin, jumittaa. Pienellä säädöllä ehkä tuosta selviää. En ole moista kyllä missään muussa autossa kokenut että kahvat ovat eri tavoin säädetyt tai suunnatut.
Kuljettajan turvavyön alaosasta mistä vyö tulee kotelosta ulos on muovi halki. En tiedä onko ollut uudesta lähtien vai jostakin syystä haljennut?

Tuota on ollut liikkeellä. Kahvan rasvauksella korjasivat ongelman, sen koommin ei ole esiintynyt ongelmaa.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

JiiKooVee

Täällä sama. Repsikan kahvasta joutuu vetämään hiukan kovemmin, että aukeaa. Ei jumita kuitenkaan niin paljoa, etteikö sillä pärjää ensimmäiseen huoltoon.
Octavia 2.0 TDI man kombi 2014

markusmm

Löytyykö muilta peilit ja pyyhkimet valikosta "lower while reversing" eli pelkääjän puoleinen peili pitäisi kääntyä hieman alaspäin peruuttaessa? Itseltä puuttuu valikosta enkä ole saanut toimimaan.
Nykyinen:
Tesla Model 3 Highland Long Range AWD -24
Entiset:
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV RS IV -23
KIA Stinger 2,0 T-GDI RWD GT-Line A/T -18
Skoda Octavia 2,0 TSI RS Man. Liftback -14
Fiat Stilo 95 Actual 5D -05

Ouzi

Eilen ihmettelin kun lähdin ajoon ja sisävalot jäi päälle niin maxi dot mukaan takakontti oli auki. No kontti auki ja napista kiinni niin ongelma poistui.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: markusmm - 19.04.14 - klo:21:58
Löytyykö muilta peilit ja pyyhkimet valikosta "lower while reversing" eli pelkääjän puoleinen peili pitäisi kääntyä hieman alaspäin peruuttaessa? Itseltä puuttuu valikosta enkä ole saanut toimimaan.
Vaatii seuraavia jotta toimisi:
- Sähköpenkit (tai VCDS koodaus)
- Peilien ohjain R- asennossa
- Valikosta aktivoituna

Petteri J.

Vakionopeudensäädin päällä, suoraa tietä ajellessa auto välillä nykäisee ihmellisesti, vaikkei mitään näkyviä esteitä ole missään. Kyseessä on Rs Tdi.

jupa3

Lainaus käyttäjältä: Petteri J. - 21.04.14 - klo:20:50
Vakionopeudensäädin päällä, suoraa tietä ajellessa auto välillä nykäisee ihmellisesti, vaikkei mitään näkyviä esteitä ole missään. Kyseessä on Rs Tdi.

Tätä sattuu myös satunnaisesti itsellä, myös rs tdi....

Skoudatar vm.14

Lainaus käyttäjältä: jupa3 - 21.04.14 - klo:21:47
Tätä sattuu myös satunnaisesti itsellä, myös rs tdi....

Ja täällä myös sama ongelma, vakkari päällä, suora tasainen tie (ei vaihteenvaihtotarvetta) ja silloin tällöin tulee pieni nykäisy. Auto Rs tdi dsg.
Ilmoitelkaa jos tähän löytyy ratkaisu.

Toinen juttu, nyt huomattu, että kun vauhti on 120 km/h --> niin kuskin puolelta tuulilasin ja ratin välistä kuuluu ylimääräistä suhinaa, rahinaa/resonointiääni,
vähän niin kuin joku tiiviste falskaisi tms. Kesärenkaat ollut jo kuukauden ja säännöllisesti ajettu 120-135 mittarin mukaan.
Combi RS 2.0 tdi DSG -14
Passat variant 1.9tdi -08, ex. A4 B7 1.8T sedan, A4 B5 1.8T sedan

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Skoudatar vm.14 - 23.04.14 - klo:08:42
Ja täällä myös sama ongelma, vakkari päällä, suora tasainen tie (ei vaihteenvaihtotarvetta) ja silloin tällöin tulee pieni nykäisy. Auto Rs tdi dsg.
Ilmoitelkaa jos tähän löytyy ratkaisu.


Onko tuo TDI/RS TDI ongelma vai onko myös TSI kuskeilla vastaavaa? Minulla ei ole moista tehnyt manuska RS:llä... vai onko DSG juttu.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: Petteri J. - 21.04.14 - klo:20:50
Vakionopeudensäädin päällä, suoraa tietä ajellessa auto välillä nykäisee ihmellisesti, vaikkei mitään näkyviä esteitä ole missään. Kyseessä on Rs Tdi.

Skodan puolesta en osaa - näin odottelevana - vastailla, mutta F20 Bemussa oli jarrujen kuivatustoiminto. Sadesäällä muutaman sadan metrin välein auto käytti jarrupaloja lähellä levyjä. Lämmön vaikutuksesta levyt pysyvät kuivana ja ovat nopeammin käytettävissä sadesäälläkin.

Voisikoolla tuosta kyse?
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy