Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Tourano

Renkaan leveys mitataan millimetreinä sivuseinästä sivuseinään.

http://www.rengasvalmistajat.fi/17 (teksti ja kuva eivät kylläkään puhu samasta rengaskoosta)

Kulutuspinnan leveys vaihtelee varsinkin sen mukaan, onko kulutuspinta ns. pyöreäolkainen vai teräväolkainen. Talvirenkaat ovat usein teräväolkaisia ja kesärenkaat pyöreäolkaisia.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

JHS

Renkaan 225/45 17 vertailurenkaaksi täytyy ottaa kehäpituudeltaan lähinnä oleva, joka on 205/55 16.   215/55 16 on kehältään teoriassa 8mm. pidempi ja esim. nopeus/matkamittariero on yli prosentin.   Käytännössä renkaissa varsinkin kulutuspintojen leveyksissä on helposti  yli sentin eroja.   Aiemmin esim. Tuulilasi-lehden vertailuissa oli noitakin mitattu.  Renkaiden kokonaisleveyksien eroja en ole tutkinut.   Olennaisinta onkin vertailla vierintäkehältään samanoloisia eri profiilisuhteita.   Vanha tuttu linkki jälleen auttaa:  http://www.rimsntires.com/specspro.jsp

JHS

Korjaus edelliseen viestiini:  215/55 16 on HALKAISIJALTAAN 8mm suurempi, joten sen kehä on yli 2.5 cm  pidempi kuin 225/45 17:ssa.  Korkeuseron huomaa rinnakkaisista renkaista , jos ovat saman verran kuluneet.

Petteri J.

Muuten hyvä JHS, mutta kyse oli renkaan leveydestä. Ei kehästä, eikä halkaisijasta :)

kt

Itselläni sattui olemaan 3 kpl renkaita pinossa , kokoa 205x55. Pinon korkeus oli noin 625 mm. Eli noin 208 mm leveitä. Michelin ja Nokia.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

prinne

Renkaissa todella paljon eroja kylkien muodossa. Toiset melkein suoria ja toiset todella "pulleita".

Jos/kun mitta otetaa reunasta reunaan, niin todella pullea kylkisen renkaan todellinen kulutuspinnan leveys voi olla aika paljon renkaan ilmoitettua leveyttä pienempi.

No eipä kuluttaja sille mitään voi mikä renkaan todellinen mitta on, ehkä tämän asian esille otto on enemmänkin huomiona niille jotka miettivät ottavatko 205 vai 225 renkaat. Ilmoitettu leveys ei välttämättä kerro eroista riittävästi, vain suuntaa antavasti.

Mittasin nyt tarkemman mitan Skodan 225 renkaista. Oli ne nyt 213mm kokonaisleveydeltään 7" vanteella, eli ensimmäinen nopea 210mm mittaus hieman epätarkka. Mutta kyllä silti sentin enemmän odottaisin että leveyttä olisi.

Lisäesimerkkinä silmämääräisesti samantyyppisellä kyljellä varustetut (eri merkki tosin) Audin 235 leveät kesärenkaat 8" vanteella olivat kokonaisleveydeltään 232mm , eli sopii minun toleranssien sisään....
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

luffe

Olisiko jo aika palata otsikkoon "Uuden Octavian viat/murheet", renkaitten millimetreistä voisi keskustella jossain muualla. Kiitos.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

JHS

Lainaus käyttäjältä: Petteri J. - 30.03.14 - klo:16:49
Muuten hyvä JHS, mutta kyse oli renkaan leveydestä. Ei kehästä, eikä halkaisijasta :)
No, näinhän tuo juttu alunperin olikin.  Itseasiassa tarkoitukseni oli kai pohtia, että halkaisijalla on tietysti se merkitys, että sen kasvaessa  samalla lisääntyy kyljen pyöreä osuus, joka lisää renkaan leveyttä.   Tämä selittänee  mittaustulostasi.  (Kun viime syksynä mietin farkkuGolfiini rengasvaihtoehtoja, täytyy sanoa, että ihmeellistä on rengasmaailma ja jopa älyttömästi vaihtoehtoja.)

kt

Lainaus käyttäjältä: luffe - 30.03.14 - klo:18:53
Olisiko jo aika palata otsikkoon "Uuden Octavian viat/murheet", renkaitten millimetreistä voisi keskustella jossain muualla. Kiitos.

No sikäli tämä koskee Ocua, että jos ottaa siihen 205 leveät renkaat 225 leveiden sijaan, niin polttoainekulutus on noin 7% pienempi. Jota kannattaa oculaisten miettiä. Tekee noin 100 euroa 30000 km ajoa kohti lisää maksua tankilla.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

voipa

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.03.14 - klo:19:23
No sikäli tämä koskee Ocua, että jos ottaa siihen 205 leveät renkaat 225 leveiden sijaan, niin polttoainekulutus on noin 7% pienempi. Jota kannattaa oculaisten miettiä. Tekee noin 100 euroa 30000 km ajoa kohti lisää maksua tankilla.
Niinpä mutta ei liene ocu-spesifinen vika/murhe vaan pikemminkin yleinen ominaisuus muillakin merkeillä.
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

tet

^ Prinne taitaa vedättää teitä noilla renkaanleveysjutuillaan, kun kerran niitä hymiöitäkin tuossa erillisessä viestissään heitteli. ::)

Renkaan leveys mitataan ilman vannetta. Vanteen leveys toki vaikuttaa kokonaisleveyteen kohtalaisen paljon. Ei ehkä ihan yksi yhteen mene asennetun renkaan leveys vanteen leveyden kanssa, mutta jos vaihdat saman renkaan vaikka puoli tuumaa leveämmälle vanteelle niin kyllä se varmaan lähes sen puoli tuumaa levenee rengaskin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

prinne

Lainaus käyttäjältä: tet - 31.03.14 - klo:11:46
^ Prinne taitaa vedättää teitä noilla renkaanleveysjutuillaan, kun kerran niitä hymiöitäkin tuossa erillisessä viestissään heitteli. ::)

Renkaan leveys mitataan ilman vannetta. Vanteen leveys toki vaikuttaa kokonaisleveyteen kohtalaisen paljon. Ei ehkä ihan yksi yhteen mene asennetun renkaan leveys vanteen leveyden kanssa, mutta jos vaihdat saman renkaan vaikka puoli tuumaa leveämmälle vanteelle niin kyllä se varmaan lähes sen puoli tuumaa levenee rengaskin.

:) kyllä nuo mitat on ihan faktaa. Hymiöt pääasiassa sitä varten että en nyt niin vakavasti tätä huomiota halunnut esittää. Tästä vaan tuli hiukan vakava. Yhden ihmisen hiljaista ihmettelyä, mutta minkäs tuolle mahdat. Rengas tulee just sen levyisenä tehtaalta kuin ne haluaa.

Toki rengas levenee vanteen leventyessä, kun mitataan reunasta reunaan. Kulutuspinnan leveys ei kyllä levene mihinkään, tai jos levenee niin sen haluan kyllä itse nähdä ja mitata.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Devl

Tänään vaihdettiin xenonien ohjainlaite, jospa tällä toimenpiteellä päästiin eroon räpsymisestä.

Kändis

Kerro miten vaikuttaa valojen välkkymiseen. Minulle sanottiin huollosta että sama boksi pitäisi vaihtaa. Kuulemma myös liikkeen esittelyautossa ollut sama vika saatiin korjattua boksin vaihtamisella. En ole vielä jaksanut omaa autoa korjaukseen kiikuttaa, sillä laiskana haluaisin olla varma että toimenpiteillä tosiaan päästään eroon valojen välkkymisestä.

tet

Lainaus käyttäjältä: prinne - 31.03.14 - klo:14:18
Toki rengas levenee vanteen leventyessä, kun mitataan reunasta reunaan. Kulutuspinnan leveys ei kyllä levene mihinkään, tai jos levenee niin sen haluan kyllä itse nähdä ja mitata.

Eipä tietenkään levene, mutta eihän sitä renkaan leveyttä kulutuspinnasta mitatakaan. :)

Alkuperäinen ihmettelysi taisi kuitenkin koskea pinotun "rengastornin" korkeutta suhteessa toiseen vastaavaan. Jos pinoat renkaat varastoon, niin sen rengastornin korkeutta ei kyllä määrää se kulutuspinnan leveys. ;) Eli alkuperäisestä viestistäsi puuttui se olennainen selittävät tieto - vanteiden leveydet näissä kahdessa rengassarjassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

prinne

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.04.14 - klo:09:44
Eipä tietenkään levene, mutta eihän sitä renkaan leveyttä kulutuspinnasta mitatakaan. :)

Alkuperäinen ihmettelysi taisi kuitenkin koskea pinotun "rengastornin" korkeutta suhteessa toiseen vastaavaan. Jos pinoat renkaat varastoon, niin sen rengastornin korkeutta ei kyllä määrää se kulutuspinnan leveys. ;) Eli alkuperäisestä viestistäsi puuttui se olennainen selittävät tieto - vanteiden leveydet näissä kahdessa rengassarjassa.

Tai vielä olennaisempi tieto, eli millainen kylki renkaassa on. Toisissa lähes suora ja toisissa hyvinkin pyöreä. Vannehan oli molemmissa tapauksissa 7".

Mutta jospa lopetetaan tämä offtopic rengas vääntö tähän. Ja jatketaan aiheesta...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Sokota09

Tämän kiivaan rengaskoko hupailun lomassa, jaksaisiko joku uuden Ocun omistaja listata yleisimmin esiintyneet todelliset viat ja sitten nämä ns. murheet? Kiitos.

TomB

Sain perjantaina 1.4TSI DSG Combin ajoon. Kasasin itselleni listaa keskusteluissa yleisesti ilmenneistä ongelmista mitä auton kanssa on ollut.

Puuttuvat jalkatilavalot (löytyy)
Apukuskinpuoleisen oven(kahvan) jäykkyys (ei ongelmia, ainakaan vielä)
Takapenkkien selkänojat eivät kaadu takakontin avauskahvoista (kaatuvat hyvin)
Ulos jäävät ajovalopesimien suuttimet
Check dipped headlight beam virheet
"Valoshow"
Sade/pesuvedet eivät poistu oven ja kynnyksen välistä
S/S sammuttaa auton DSG:n rullaustoiminnolla (ohjelmistopäivitys)

Jotain muuta listan jatkoksi?

darthjysky

Valoshow ongelman alla myös tuo start&stop ja acc herjavalo murhe.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Guido

Lainaus käyttäjältä: TomB - 01.04.14 - klo:13:57
S/S sammuttaa auton DSG:n rullaustoiminnolla (ohjelmistopäivitys)

Onko tätä sammumisongelmaa esiintynyt muissa malleissa kuin RS:ssä? Ainakaan mun 1.8 TSI DSG ei ole vielä kertaakaan liki 16 tkm aikana sammunut ECO-rullauksen aikana.

Ei ole tosin mitään muitakaan luetelluista ongelmista esiintynyt.

Sokota09

Ok, kiitos tiedosta. Toisin sanoen, tuo valoshow vaikuttaa olevan tällä hetkellä suurin ja laajin ongelma tällä hetkellä, onhan sillä jo oma topicinsakin täällä  :-[ Ja mitään ratkaisua tai syyn aiheuttajaa ei ole tainnut vielä merkkihuollot tai maahantuoja keksiä? Muutenhan tuo lista vaikuttaa jopa yllättävän harmittomalta. Ja mikä tärkeintä, yksikään ei taida noista jättää tielle?

Paana

Oon hyvin välttynyt valoshowlta tähän mennessä (4tkm) ja puuta koputtaen toivon tämän myös jatkuvan.Kynnysten väliin jäävä paska vähän riepoo kun on aina housunpuntissa kun astuu autoon sisään.

prinne

Hetkinen, nyt pieni selvennys itselle, mitä eroa näillä kahdella ongelmalla olikaan?

Check dipped headlight beam virheet (vika valo mittaristossa kun jompi kumpi etuvalo ei sytykkään kunnolla tai lainkaan ?)
"Valoshow" (?)
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

darthjysky

Ajovaloissa vikaa eli dippeddi ja start&stop ja acc + kourallinen muita virheilmoituksia.

Itselläni tuota ajovalovikaa ei ole tullut. Viimeaikoina start&stop ja acc herjan kanssa on valiteltu rengaspaineista. Aiemmin oli kaikennäköistä muuta en edes muista mitä kaikkea. Osiaan start&stop ja acc jouluvalot jäävät palamaan, muut samalla hetkellä tulleet virheet poistuvat itsekseen.

Veikkaisin että ei siellä oikeasti missään mitää vikaa ole, mutta joku purkki heräilee hitaasti ja arpoo virheilmotuksia
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Skoudatar vm.14

Lainaus käyttäjältä: Devl - 31.03.14 - klo:23:07
Tänään vaihdettiin xenonien ohjainlaite, jospa tällä toimenpiteellä päästiin eroon räpsymisestä.

Meillä vaihdettiin pari viikkoa sitten kummankin puolen ohjainlaitteet ja sen jälkeen ei ole tullut valoherjaa (check dipped headlight beam!).
Ennen vaihtoa tuli joka toisella startilla
Combi RS 2.0 tdi DSG -14
Passat variant 1.9tdi -08, ex. A4 B7 1.8T sedan, A4 B5 1.8T sedan

voipa

Takuuhuolto halusi ensin kokeilla (turhaan) sitä, että vaihdetaan xenonit keskenään. Herjan tultua uudestaan menee ohjainlaite ensi viikolla vaihtoon.

Ponnahtaako jengillä oikea takaselkänoja tavaratilan vivusta vetämällä yhtä terhakkaasti kuin vasen, joko luonnostaan tai huollon jäljiltä?
Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG Black Magic

Jyri

Lainaus käyttäjältä: voipa - 02.04.14 - klo:17:35
Ponnahtaako jengillä oikea takaselkänoja tavaratilan vivusta vetämällä yhtä terhakkaasti kuin vasen, joko luonnostaan tai huollon jäljiltä?
Jos oikeassa on tavaratilan verkko kiinni niin ei taida ponnahtaa samalla tavalla.

jtt.mikkola

- Onko muut todenneet istuinlämmittimen liian tehokkaaksi? mikä avuksi?
- boleron kosketus näyttö ei toimi hanskat kädessä.

tuossa pari huomiota parin ensimmäisen viikon jälkeen.

Sokota09

Minkälaisia hanskoja käytät? Esim. nahkahanskat voivat olla liian paksut kosketusnäytölle, kun ei varmaan ole sieltä herkimmästä päästä. Onko tuo hanurinlämmitin liian kuuma kolmosasteella, vai asteikosta riippumatta?

Sami

Octavia 1,4tsi manuaali menossa pajalle reilun parin viikon päästä, tarkistetaan seuraavat seikat:

1. ei kulje suoraan yli 80kmh nopeuksissa
2. käynnistettäessä kylmänä kuuluu parin sekunnin ajan rahiseva ääni
3. peruutusvaihteen päälle meno on jotenkin epämääräinen, ei oikein tiedä muuta kuin nostamalla kytkintä että onko pakki varmasti silmässä vai ei.

Kannattaako pitää talvirenkaat Hkpl 8 alla tarkistukseen asti, sillä ongelma varmastikin ainakin pienenee kesärenkaiden myötä ? Pidän mahdollisena sitä, että jos koeajavat auton kesärenkailla, niin toteavatkin että "ihan hyvä se on, ei tehdä mitään"
Toivottavasti tarkistavat ainakin pyörien ohjauskulmat. Luovutushuollossa tätä ei ole tehty.

Toisaalta en haluaisi enää ajaa kuivilla teillä talvirenkailla 2-3 viikkoa tuon takia kun kilometrejäkin kertyy jonkin verran.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy