Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Nynny

Mullle toi clean windscreen teksti tullut kosteissa olsuhteissa. Huurtuuko lasi tai jotain. Kokemuksia?


finnman

Kamok: Onko ohjauksessa vika/omituisuus päällä jatkuvasti? Vai onko se satunnainen ja tulee ja menee? Entäs onko autossa ajomoodin valinta ja jos on, niin onko sport-asento ohjauksessa tuottanut  muutosta, vai onko vika silloinkin päällä?

Se kiinnostaa vaan miten huolto saadaan vakuuttuneeksi viasta? Mutta jos ohjauksia on vaihdettu/reklamoitu niistä enemmänkin on huoltopisteisiin mennyt tieto maahantuojalta?

Epes

Lainaus käyttäjältä: masadrive - 14.11.13 - klo:19:09
No niin tänään oli sitten auto huollossa tuon light assistantin sekoilun ja vasemman puoleisen valon häiriön takia.
Lopputulos oli se, että mitään vikaa ei noissa ole vaan on ominaisuus. tästä olin vahvasti erimieltä ja totesin, että seuraan vielä viikon tilannetta ja mikäli samat ongelmat toistuu, niin palaan uudelleen huoltoon.


Taitaa olla arvon henkilöt niin, että teillä on niin hienot valosysteemit autossa ettette vielä ole tottuneet niihin ja sisäistäneet niiden toimintaa eri keleillä ja nopeuksilla? Itsellä oli aikaisemmin Insignia AFL-valoilla ja siinä nopeudesta riippuen valokeila muuttui milloin minkäkinlaiseksi. Maantienopeuksilla näytti mm. aika reippaasti metsän puolellekin. Ajelkaa vaan rauhassa ja ihastelkaa millaisiin suorituksiin insinööri on kyennyt valoja suunnitellessaan ..........

prinne

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.11.13 - klo:13:56
Taitaa olla arvon henkilöt niin, että teillä on niin hienot valosysteemit autossa ettette vielä ole tottuneet niihin ja sisäistäneet niiden toimintaa eri keleillä ja nopeuksilla? Itsellä oli aikaisemmin Insignia AFL-valoilla ja siinä nopeudesta riippuen valokeila muuttui milloin minkäkinlaiseksi. Maantienopeuksilla näytti mm. aika reippaasti metsän puolellekin. Ajelkaa vaan rauhassa ja ihastelkaa millaisiin suorituksiin insinööri on kyennyt valoja suunnitellessaan ..........

Tämä voi olla osittain tosi. Mutta tälläisten tilanteiden varalle pitäisi auto valmistajan tarjota esimerkiksi valojen tapauksessa jokin youtube video valokeilan käyttäytymisestä erilaisissa tilanteissa. Ei tarttis miettiä että mikä on normaalia ja mikä ei.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

kamok

Lainaus käyttäjältä: finnman - 15.11.13 - klo:13:49
Kamok: Onko ohjauksessa vika/omituisuus päällä jatkuvasti? Vai onko se satunnainen ja tulee ja menee? Entäs onko autossa ajomoodin valinta ja jos on, niin onko sport-asento ohjauksessa tuottanut  muutosta, vai onko vika silloinkin päällä?

Se kiinnostaa vaan miten huolto saadaan vakuuttuneeksi viasta? Mutta jos ohjauksia on vaihdettu/reklamoitu niistä enemmänkin on huoltopisteisiin mennyt tieto maahantuojalta?
Ilmiö tulee eteen säännöllisen satunnaisesti, mutta lähes joka ajokerta tuo tulee huomattua. Taajama-ajossa harvemmin, moottoritienopeuksissa useammin.
Autossa ei ole kaistavahtia eikä ajoasetuksen valintaa. Karvalakkiohjaus siis.

Itseä vähän arvellutti juuri tuo, että huomaavatko huollossa yhtään mitään.
Huoltoneuvoja kuitenkin tuntui olevan perillä ongelmaa selitettäessä ja osasi kysyä tarkentavia kysymyksiä esim. ulkolämpötilan vaikutuksista..
Jäi sellainen fiilis, että en ollut ensimmäinen asian kanssa...

Onneksi olivat koeajolla huomanneet ilmiön heti taajamanopeuksissa ja saatiin homma eteenpäin.



romulus

Lainaus käyttäjältä: masadrive - 14.11.13 - klo:19:09
No niin tänään oli sitten auto huollossa tuon light assistantin sekoilun ja vasemman puoleisen valon häiriön takia.
Lopputulos oli se, että mitään vikaa ei noissa ole vaan on ominaisuus. tästä olin vahvasti erimieltä ja totesin, että seuraan vielä viikon tilannetta ja mikäli samat ongelmat toistuu, niin palaan uudelleen huoltoon.

Kun olin käynnistämässä autoa huollon pihassa, niin heti jo sitten vasen valo jätti ääriasentojen käynnin lävitse.

Sanottakoon että olen seurannut pidemmän aikaa valojen ääriasentojen tsekkausta, nyt 5kk, aluksi ihmettelin mitä ihmettä ne vipeltää sivulta toiselle, mutta autotallin seinää vasten tuo on ihan jokapäiväistä, eli ääriasennot tsekataan läpi, joka aamu. Eli jos sulla toinen ajovalo ei sitä tee niin sanoisin että vikaa on.
Audi A4 avant (B9 2017)

TLPH

Lainaus käyttäjältä: romulus - 15.11.13 - klo:22:41
Ne vipeltää sivulta toiselle, mutta autotallin seinää vasten tuo on ihan jokapäiväistä, eli ääriasennot tsekataan läpi, joka aamu.

Valot tekee ääriliikkeet jokakerta,kun käynnistää virrankatkaisun jälkeen auton.
Vaikka ajovalot eivät syttyisikään,vaan päivänvalot,niin ne tekevät voimisteluliikkeet jokatapauksessa.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Silver - 13.11.13 - klo:10:03
Reilu 1.000 km takana ja muutamia havaintojakin tehty.
Rengasmelun ei voi sanoa häiritsevän kun alla on Misukat ice X3 kitkat. Mielenkiintoiset havainnot tulevatkin tilanteesta jossa ohitan nastarenkailla varustetun auton; nastojen ropina kuuluu todella hyvin omaan autooni sisälle! Tällöin tulen joka kerta onnittelleeksi itseäni kitkojen valinnasta.   ;D
Reilun kahdenkymmenenviiden vuoden nastarengaskomemuksella voin tuohon todeta, että viereisen auton nastarenkaat ropisee pahemmin kuin oman auton nastarenkaat. Olisiko tuossa jotain tekemistä sillä, että lasin läpi ropina tulee paremmin läpi, kuin pyöräkotelosta auton sisään.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Ajelin tuossa pientä mutkaista ja mäkistä valaistua tietä. Valoautomatiikka ei oikeen tiennyt olisiko pitänyt pitkiä vai lyhyitä.

Kun tönäisin valovipua/viikseä eteenpäin, lähti automaatti pois, pitkät jäi päälle. Kun vedin itseeni päin pitkät sammui. Kun taas tönäisin eteenpäin, pitkät syttyi, mutta meni myös automatiikka päälle. Eli ainoastaan kun ottaa valikosta light assistin pois päältä voi käyttää pitkiä vanhaan tyyliin.

Sitä en vielä tutkinut mihin kaikkeen tuo light assist ruksi vaikuttaa. Manuaalista sekin kai selviäis ;)
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

japa

Käännä valokatkaisijasta yksi pykälä Autoasennosta eteenpäin niin valot toimii normaalisti  :)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Guido

Ei varsinaisesti ongelmia, lähinnä havaintoja:

Tuli ajettua viikonlopun aikana noin 700 km, pohjoisimpana pisteenä Jyväskylä. Suurin osa matkasta ajoittui hämärään / pimeään aikaan ja pisin pätkä jonka pystyin yhteen menoon ajamaan pitkät päällä oli ehkä pari kilometriä. Muuten oli koko ajan joko vastaantulijoita tai samaan suuntaan meneviä turhan lähellä.

Eipä juuri Etelä/Keski-Suomessa kannata kovin paljoa panna auton kaukovaloille, Lapissa lienee toisin. Lähivalot saisivat mieluusti olla tehokkaammat.

700 km aikana tuli kolmesti Light Assistin "Clean windshield" -ilmoitus ja joka kerta puhdistukseksi riitti lasin huuhtelu pissapojan viiksestä vetämällä. Olosuhteet olivat sellaiset, että auto oli perusteellisen pesun tarpeessa reissun jälkeen joten en tuota suuremmin ihmettele. Kuten täälläkin on todettu Light assist vaihtaa pitkiltä lyhyille aivan turhan aikaisin, mutta muuten automatiikka toimii hyvin - kunhan vain tuulilasi on riittävän puhdas.

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: prinne - 17.11.13 - klo:21:56
Eli ainoastaan kun ottaa valikosta light assistin pois päältä voi käyttää pitkiä vanhaan tyyliin.
Sitä en vielä tutkinut mihin kaikkeen tuo light assist ruksi vaikuttaa. Manuaalista sekin kai selviäis ;)

Light assist ruksi vaikuttaa vain siihen onko se päällä/pois. Kuten japa jo totesikin, käännä valokytkin Auto asennosta ajovalot asentoon, niin voit käyttää pitkiä aivan itse, on sitten light assist ruksattuna tai ei.

Jep, manuaalista voi bongata ihan hyödyllisiäkin juttuja  :)

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Guido - 17.11.13 - klo:22:36
Tuli ajettua viikonlopun aikana noin 700 km, pohjoisimpana pisteenä Jyväskylä. Suurin osa matkasta ajoittui hämärään / pimeään aikaan ja pisin pätkä jonka pystyin yhteen menoon ajamaan pitkät päällä oli ehkä pari kilometriä. Muuten oli koko ajan joko vastaantulijoita tai samaan suuntaan meneviä turhan lähellä.

Tuollaisessa ajossa tykkään just käyttää kaukovaloavustinta. Ei tarvitse olla jatkuvasti vivussa kiinni, automatiikka hoitaa. Mm. motareilla huolehdin valojen vaihtamisesta itse. Mainio apuri tuo avustin kun valitsee teiden ja kelien mukaan milloin sitä käyttää  :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 18.11.13 - klo:00:57
Light assist ruksi vaikuttaa vain siihen onko se päällä/pois. Kuten japa jo totesikin, käännä valokytkin Auto asennosta ajovalot asentoon, niin voit käyttää pitkiä aivan itse, on sitten light assist ruksattuna tai ei.

Jep, manuaalista voi bongata ihan hyödyllisiäkin juttuja  :)

Jos toiminta on samanlaista kuin aiemmissa malleissa, niin kääntämällä katkaisin Auto-asennosta ajovaloasentoon menetetään samalla myös valojen AFS-toiminto ja valot eivät käänny enään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

prinne

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 18.11.13 - klo:00:57
Light assist ruksi vaikuttaa vain siihen onko se päällä/pois.

Kiitos tästä, mutta sen verran maalaisjärkeä että tuon tajusin :) . Lähinnä sitä että tippuuko jotain muita automaattisia toimintoja pois valoihin liittyen.

LainaaJos toiminta on samanlaista kuin aiemmissa malleissa, niin kääntämällä katkaisin Auto-asennosta ajovaloasentoon menetetään samalla myös valojen AFS-toiminto ja valot eivät käänny enään.

Edellisessä Ocussa mulla ei ollut AUTO asentoa valoissa, eli xenonit kääntyili ihan normaalissa päälläoloasennossa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Karvis

Lainaus käyttäjältä: prinne - 18.11.13 - klo:08:01
Edellisessä Ocussa mulla ei ollut AUTO asentoa valoissa, eli xenonit kääntyili ihan normaalissa päälläoloasennossa.

Jos ei ole auto-asentoa niin silloin luonnollisesti valot kääntyilee päällä-asennossa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

seatts

Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 18.11.13 - klo:00:57
Light assist ruksi vaikuttaa vain siihen onko se päällä/pois. Kuten japa jo totesikin, käännä valokytkin Auto asennosta ajovalot asentoon, niin voit käyttää pitkiä aivan itse, on sitten light assist ruksattuna tai ei.

Jep, manuaalista voi bongata ihan hyödyllisiäkin juttuja  :)

Kyllä ne pitkät toimii manuaalisesti auto-asennossakin vaikka Light assist olis päällä, työntää vaan viikseä kaks kerta eteenpäin, näin ainakin itse käytän silloin kun järjestelmän mielestä ei ole vielä riittävän hämärää pitkille.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Autoinssi

Mun mielestä pitkien ja lähivalojen vaihto sujuu riittävän mallikkaasti, mutta siihen ei tahdo millään tottua, että aina välillä pitkät valot sojottaa oikeen kunnolla vasemmalle. Vanhaa kunnon kelloasteikkoa soveltaen valot näyttää satunnaisesti kello yhteentoista. Tähän liittyen olis kiva kuulla lisätietoja, mistä siinä voi olla kysymys.

TLPH

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 22.11.13 - klo:22:22
Mun mielestä pitkien ja lähivalojen vaihto sujuu riittävän mallikkaasti, mutta siihen ei tahdo millään tottua, että aina välillä pitkät valot sojottaa oikeen kunnolla vasemmalle. Vanhaa kunnon kelloasteikkoa soveltaen valot näyttää satunnaisesti kello yhteentoista. Tähän liittyen olis kiva kuulla lisätietoja, mistä siinä voi olla kysymys.

Itsellä ainakin kun nopeus nousee yli 50 km/h vasen ajovalo kääntyy vasurisojotuksesta hitaasti normaaliin suuntaan eteenpäin.Sitä ne mukautuvat ajovalot tekevät ;)
Eco-asetus tai katkaisijasta valot muuhun,kuin auto-tilaan,niin ei kuviot muutu.

Autoinssi

Ens kerralla pitää kokeilla vaihtaa valokatkaisijalla auto-asennosta ajovaloasentoon. Kiitos vinkistä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 22.11.13 - klo:22:22
Mun mielestä pitkien ja lähivalojen vaihto sujuu riittävän mallikkaasti, mutta siihen ei tahdo millään tottua, että aina välillä pitkät valot sojottaa oikeen kunnolla vasemmalle. Vanhaa kunnon kelloasteikkoa soveltaen valot näyttää satunnaisesti kello yhteentoista. Tähän liittyen olis kiva kuulla lisätietoja, mistä siinä voi olla kysymys.

Kysymys on siitä, että nykyautojen uudet ominaisuudet hämmästyttävät monia käyttäjiä.

prinne

Onkohan autokohtaisia eroja toiminnassa/herkkyydessä. Aikavaikea kuvitella että joku pitää toimintaa hyvänä pitkien valojen poiskytkemis automaatissa. Valaistua risteystä lähestyessä jää useita satoja metrejä pimeää kun vaihtuu lyhyille.

No onhan meitä moneen junaan, toisen vika on toiselle hieno ominaisuus ja sitä rataa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Huppe

#562
On noi valot tässä Ocussa kyllä niin uskomatonta paskaa ettei voi olla tottakaan. Jumalauta että voi olla kamalaa paskaa. Ensinnäkin suuntaus toimii aivan miten sattuu, kuin myös kantavuus on täyttä kurapaskaa. Ratti on toki suorassa kaikissa kuvissa. Minkä helvetin takia tuo suuntaus ensinnäkin muuttuu minuutin välein?

Tässä muutama kuva, kaikissa pitkät päällä, ei väliä valokytkimen asennolla. Oli sopivasti sumua niin "suuntauksen" näki hyvästi. Joku aivovaurio on noi valot suunnitellut.

Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

BMF

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 23.11.13 - klo:20:35
On noi valot tässä Ocussa kyllä niin uskomatonta paskaa ettei voi olla tottakaan. Jumalauta että voi olla kamalaa paskaa. Ensinnäkin suuntaus toimii aivan miten sattuu, kuin myös kantavuus on täyttä kurapaskaa. Ratti on toki suorassa kaikissa kuvissa. Minkä helvetin takia tuo suuntaus ensinnäkin muuttuu minuutin välein?

Tässä muutama kuva, kaikissa pitkät päällä, ei väliä valokytkimen asennolla. Oli sopivasti sumua niin "suuntauksen" näki hyvästi. Joku aivovaurio on noi valot suunnitellut.

Vie lääkäriin tuo pirssi. Eikai tuo nyt noin päin p:tä voi normaalisti olla...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

seatts


samaa mieltä noista ocun valoista, lyhyet on ihan ok, mutta pitkät on ihan perseestä ainakin jos vertaa ocu II fl valoihin missä oli xenonit sekä pitkissä että lyhyissä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

masadrive

Mulla vasen ajovalo jää jumiin tuonne vasemmalle puskaan.
todella kiva kun ihan äärimmäiseen asentoon vasemmalle jää ja ei saa sitä välillä millään muulla palaamaan, kun sammuttamalla koko auton.

Lisäks ei käynnistyksen yhteydessä vasen käy joka kerta ääriasentoja läpi, eli ainakin mulla on vikaa siinä.

Huoltoon menossa toista kertaa..
Ajossa: VW ID4 1ST MAX Honey Yellow
Edelliset: Skoda Karoq 1.6 TDI Style DSG,  Skoda Octavia III  Style Combi 1.6 TDI Corrida Red, Skoda Octavia III Style Combi 1.6 TDI Corrida Red , Skoda Octavia II Elegance Combi 1.6 TDI cappuccino Beige

prinne

Noihin kuviin verrattuna oman auton valojen automaattisuuntaua toimii hyvin. Tosin keskimmäisessä kuvassa valot olisi vaihtunut lyhyille aikoja sitten.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

TDiih

Lainaus käyttäjältä: prinne - 23.11.13 - klo:21:39
Noihin kuviin verrattuna oman auton valojen automaattisuuntaua toimii hyvin. Tosin keskimmäisessä kuvassa valot olisi vaihtunut lyhyille aikoja sitten.

Jotenkin näyttää siltä että keskimmäisessä kuvassa oikea olisi jo vaihtanut lyhyelle, mutta vasen on edelleen pitkänä ja näyttää aivan minne sattuu. Vaihtuuko noissa kuitenkin aina molemmat samaan aikaan tilasta toiseen?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

BMF

Itsellänikin olisi vaihtanut lyhyet jo ajat sitten päälle tossa keskimmäisessä kuvassa, mutta tuo valojen suuntaus on kyllä tuossa Hupen pirssissä luokkaa ilmantorjuntatykki.  ;D

Toki kuva voi vähän valehdellä/vääristää todellisuutta. mutta ei tolla valokeilalla kovin kovaa uskaltais hurjastella.

Lähivalot näissä ocuissa on naurettavan huonot. Oikeastaan ensimmäinen "oikea" heikkous mitä autosta on tähän mennessä löytynyt.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: BMF - 24.11.13 - klo:10:44Lähivalot näissä ocuissa on naurettavan huonot. Oikeastaan ensimmäinen "oikea" heikkous mitä autosta on tähän mennessä löytynyt.

Hassua. Otin joskus kuvan Tuulilasin Octavia testistä ja postatin tännekin. Nimenomaan lähivalot arvioidaan keskivertoa paremmiksi, kaukovalot kehnoiksi. Tässä vielä itse valojen testaus:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8869063/20130605_224504.jpg

Tuulilasihan ei tee itse valotestejä, vaan ne tekevät yhteistyökumppanina joku ruotsalainen lehti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy