Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 03.02.18 - klo:17:48
On jokaisen oma asia kummalla ajaa ja kummasta pitää. On kuitenkin täyttä schaissea väittää että DSG kuluttaa manuaalia vähemmän.. Tämä näkyy sekä valmistajan ilmoittamista lukemista että sprit monitorin lukemista. Olisi hyvä että pysyttäisiin keskustelussa faktoista, eikä keksittäisi totuutta. Pahimmillaan joku auton ostaja valheellisesti luulee säästävänsä automaatilla.
Ihan valmistaja on itse ilmoittanut, että dsg vie vähemmän polttoainetta kuin manuaali: http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf?time=1517496881

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.02.18 - klo:14:55
Joo, näin minäkin uskon käyvän. Jos tämä DSG:n uusinkin sukupolvi osoittautuu ongelmalliseksi, niin asia ei varmastikkaan jää tiedotusvälineiltä huomaamatta. Ja jos ”autokansa” siitäkin huolimatta suosii VAG:n DSG-autoja, vaikka vaihtoehtona olisi hankkia käytettynä vaihteistoltaan mainio bemari tai mersu, täytyy kansan olla jonkinlaisen masokismin riivama  :D.

Kuinka kauan pitäisi odottaa, kun ainakaan vuoden 2012 jälkeisistä DSG-vaihteistoista ei ole mitään tyyppivikoja löytynyt? Jos uudemmissa olisi jotain, en varmasti olisi DSG:tä ostanut.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 04.02.18 - klo:14:57
Ihan valmistaja on itse ilmoittanut, että dsg vie vähemmän polttoainetta kuin manuaali: http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot.pdf?time=1517496881
Myös VW on ilmoittanut DSG:n manuaalia taloudellisemmaksi. Näkyy niin CO2:n tuotoksissa, kuin polttoaineenkin kulutuksissa.
Ja valitsemalla ajotietokoneesta eko-moodin, niin kulutusta on helpompi optimoida - ajoi sitten manuaalilla tai DSG:llä. ;)
Golfkärry Mk 7.5

mattinen

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:15:00
Kuinka kauan pitäisi odottaa, kun ainakaan vuoden 2012 jälkeisistä DSG-vaihteistoista ei ole mitään tyyppivikoja löytynyt? Jos uudemmissa olisi jotain, en varmasti olisi DSG:tä ostanut.

Kyllähän siinä voi odottavan aika pitkäksi tulla. Mutta kaikki on tietysti mahdollista, onhan konserni tässä matkan varrella erilaisia yllätyksiä tarjonnut. Itse kuitenkin uskon, että DSG-ongelma alkaa jo vähitellen olla poissa päiväjärjestyksestä. Konsernissa voitaisiinkin seuraavaksi ehkä lähteä hakemaan parannusta siihen, että firman autoissa jo uutena kohtalaisen yleiset nitinät ja natinat saataisiin poistetuksi.

mfroberg

#514
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.02.18 - klo:12:55
Onhan automaagi helppo, mukava ja turvallinenkin kun osaa käyttää sitä oikein (esim. DSG porsii jos vaihtaa ajosuuntaa auton liikkuessa !!  :() - mutta sen pitää olla yhtä varma kuin kepillä hämmennettävänkin.

Onko tämä porsiminen varma tieto vai mutua, varmoja tapauksia? Joku tänne kirjoittava oli vahingossa työntänyt kepin pakille vauhdissa ajaessaan eteenpäin eikä säikähtämisen lisäksi tapahtunut muuta, loota ei vaihtanut pakille eikä hajonnut. Vaikka DSG:ssä on keppi on vaihteiston ohjaus käsittääkseni täysin sähköinen ja voitaisiin toteuttaa yhtä hyvin viiksellä kuten Mersussa tai kiekolla kuten Jaguaarissa.

Automaatin, DSG:nkin, käyttö oikein on helppoa...valitaan D ja painetaan kaasua silloin kun itselle sopii, vaikka välittömästi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vwmies

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.02.18 - klo:15:52
Onko tämä porsiminen varma tieto vai mutua, varmoja tapauksia? Joku tänne kirjoittava oli vahingossa työntänyt kepin pakille vauhdissa ajaessaan eteenpäin eikä säikähtämisen lisäksi tapahtunut muuta, loota ei vaihtanut pakille eikä hajonnut. Vaikka DSG:ssä on keppi on vaihteiston ohjaus käsittääkseni täysin sähköinen ja voitaisiin toteuttaa yhtä hyvin viiksellä kuten Mersussa tai kiekolla kuten Jaguaarissa.

Automaatin, DSG:kin, käyttö oikein on helppoa...valitaan D ja painetaan kaasua silloin kun itselle sopii, vaikka välittömästi.

Ex golfisti kertoi f2f, ja piti askin hajoamista omana syynään, voin toki ensi kerralla tavatessani kysyä detaljeja.

Olen itsekin ajanut automaatteja, tosin etupäässä huollon sijaisautoina. Ja Superia oikealla koeajolla. Viimeksimainitussa 2017 aski toimi mielestäni normaaleissa ajotilanteissa kuten pitääkin, sport moodissa auto hyökkäsi liikkeelle äkäisesti mistä en niiiin pitänyt. Askin puolesta Skoda oli ok, rengasäänien ei.  :o
Yritetään pärjätä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 04.02.18 - klo:15:52
Vaikka DSG:ssä on keppi on vaihteiston ohjaus käsittääkseni täysin sähköinen...

Vain P-asennolla on mekaaninen yhteys laatikkoon. Siinä vaijeri siirtää tapin avaamaan/lukitsemaan vaihteiston. En usko, että muilla asennoilla auton tietokone antaisi laatikkoa vahingoittaa.

Vwhannes

Varsinaista otsikon kysymystä jouduin taas omakohtaisesti pohtimaan kun kahden Golfin DSG:n jälkeen piti miettiä tuleeko kolmas manuaalilla vai automaattina. Molemmat dsg:t ovat kestäneet hyvin sen n. 200 000 km, minkä olen niillä ajanut, mutta yksi pirullinen (ja tunnettukin) ominaisuus ottaa päähän. DSG käyttää liian suuria vaihteita (ja matalia kierroksia) nopeuteen nähden. Esim. 60 km/t tasaisella nopeudella käytössä 7-vaihde ja kierrokset juuri ja juuri 1100 ja se jurina on sietämätön, poistuu kierrosnopeudessa noin 1250. Eroonhan siitä pääsee kun vaihtaa manuaalisesti 6-vaihteen päälle tai siirtyy S-tilaan, jossa taas aina pykälän verran liian pieni vaihde päällä. Ilmiö korostuu yli 10 asteen pakkasella, onkohan kitkoja sen verran enemmän ettei kulku ole yhtä notkeaa kuin lämpimällä, mutta vaihteisto ei tunnista tilannetta. Olen yrittänyt "opettaa" vaihteistoa käsin vaihtamalla, mutta joko opettaja on osaamaton tai oppilas ei opi, mutta homma ei muutu. Tämä ominaisuus oli liki riittävä manuuaaliin palaamiseen, mutta ei aivan eli kolmas DSG tulossa, tosin eri merkkiseen autoon.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 04.02.18 - klo:18:46
Varsinaista otsikon kysymystä jouduin taas omakohtaisesti pohtimaan kun kahden Golfin DSG:n jälkeen piti miettiä tuleeko kolmas manuaalilla vai automaattina. Molemmat dsg:t ovat kestäneet hyvin sen n. 200 000 km, minkä olen niillä ajanut, mutta yksi pirullinen (ja tunnettukin) ominaisuus ottaa päähän. DSG käyttää liian suuria vaihteita (ja matalia kierroksia) nopeuteen nähden. Esim. 60 km/t tasaisella nopeudella käytössä 7-vaihde ja kierrokset juuri ja juuri 1100 ja se jurina on sietämätön, poistuu kierrosnopeudessa noin 1250. Eroonhan siitä pääsee kun vaihtaa manuaalisesti 6-vaihteen päälle tai siirtyy S-tilaan, jossa taas aina pykälän verran liian pieni vaihde päällä. Ilmiö korostuu yli 10 asteen pakkasella, onkohan kitkoja sen verran enemmän ettei kulku ole yhtä notkeaa kuin lämpimällä, mutta vaihteisto ei tunnista tilannetta. Olen yrittänyt "opettaa" vaihteistoa käsin vaihtamalla, mutta joko opettaja on osaamaton tai oppilas ei opi, mutta homma ei muutu. Tämä ominaisuus oli liki riittävä manuuaaliin palaamiseen, mutta ei aivan eli kolmas DSG tulossa, tosin eri merkkiseen autoon.

Liikkeessä kuultua: taksit kuulemma ajavat Sport-asennossa. Ja jopa bensamoottorit karstoittuvat, minkä vuoksi moneen vaihdossa tulleeseen DSG autossa on ilm. (liian) pienillä kierroksilla ajamisen vuoksi tullut kansi/venaremppa eteen. Myös dieselmanuaali on ponneton ja hengetön pienillä kierroksilla (about alle 1300r/min) kun suuri vaihde on sisällä.
Yritetään pärjätä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 04.02.18 - klo:18:46
DSG käyttää liian suuria vaihteita (ja matalia kierroksia) nopeuteen nähden. Esim. 60 km/t tasaisella nopeudella käytössä 7-vaihde...

Liian pienien kierrosten takia en ostanut itse DSG:tä vuonna 2008, vaan otin manuaalin.
2017 Octavia 1.0 TSI DSG käyttää kutosta 60km/h alueella, eikä jyristä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:14:38
Sitä ennen sinne oli jo sovitettu kaksi märkää kytkintä.

Mutta mikä siinä on sinun mielestäsi se varsinainen ongelma? Ilmeisesti kuitenkin tunnet kaksoiskytkimen rakenteen? Siis sen, että kytkimet ovat drive platen (mikä lienee suomeksi?) molemmin puolin ja niitä käytetään vuorotellen. Miksi se kuluisi tai lämpeäisi enemmän kuin saman siirtokyvyn kestävä yksi kytkin vauhtipyörän kyljessä kaksi kertaa useammin käytettynä?

Varmasti sinulla on siihen joku selitys?
Joo märkiä kytkimiä sinne sovitellaan juurikin siitä syystä, että ovat paljon vakaampia lämpöjen suhteen.

Tuo levy on siellä kytkimien välissä kuorien sisässä. Perinteiseen kytkimeen ja vauhtipyörään verrattuna se on massaltaa vähäinen, ilma jäähdyttää sitä heikosti eikä edes kampuraan ole perinteiseen tapaan suoraa yhteyttä, jota pitkin lämpö voi johtua. Volkkarihan on pananut ainakin joidenkin mallien käyttöohjekirjaan varoitukset ylilämpenemisestä hitaassa sto&go -liikenteessä eli eli kyllä tämä sielläkin tiedossa on ollut.

Siinä oli selitykseni. Kerro sinä vuorostasi selitys sille, että jos tuo kuiva kaksoiskytkin on lähtökohdiltaan ihan vastaava kuin normaali kytkin, niin miten on mahdollista, että Volkkarin kokoinen valmistaja tuo markkinoille todella isolla levityksellä aivan totaalisen limbon, jonka kesto on eri kertaluokassa kuin normaalien kytkimien ja noiden katastrofaalisien ongelmien korjaamiseenkin edes jollekin välttävälle tasolle menee useita vuosia?

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:23:37
...eikä edes kampuraan ole perinteiseen tapaan suoraa yhteyttä, jota pitkin lämpö voi johtua...

Kaksoiskytkimessä ei ole mitään kuumaa kummallakaan puolella. Manuaalissa vauhtipyörän takana taas on kuuma moottori. En ymmärrä logiikkaasi. Kaksoiskytkin käsittääkseni kuumenee vain luistattamalla, siis ajamalla jarrulla vastaan painaen hyvin hiljaa. Vaihteistossa on kyllä lämpötila-anturi, joka varottaa lämmönnoususta, jos joku tällaista todella tekee.

On hyvin tiedossa, että Volkkarilla oli kuivakytkimien kanssa aluksi ongelmia. Ei sitä kukaan ole kiistänytkään. Mekatroniikan öljyjen vaihto korjasi ongelman. Myös kytkimen rakennetta muutettiin. Sen jälkeen näitä vaihteistoja on valmistettu varovaisesti arvioiden ehkä 20-30 miljoonaa, eikä mitään tyyppiongelmaa ole ollut.

s-mod

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:09:07
Kaksoiskytkimessä ei ole mitään kuumaa kummallakaan puolella. Manuaalissa vauhtipyörän takana taas on kuuma moottori. En ymmärrä logiikkaasi. Kaksoiskytkin käsittääkseni kuumenee vain luistattamalla, siis ajamalla jarrulla vastaan painaen hyvin hiljaa. Vaihteistossa on kyllä lämpötila-anturi, joka varottaa lämmönnoususta, jos joku tällaista todella tekee.

On hyvin tiedossa, että Volkkarilla oli kuivakytkimien kanssa aluksi ongelmia. Ei sitä kukaan ole kiistänytkään. Mekatroniikan öljyjen vaihto korjasi ongelman. Myös kytkimen rakennetta muutettiin. Sen jälkeen näitä vaihteistoja on valmistettu varovaisesti arvioiden ehkä 20-30 miljoonaa, eikä mitään tyyppiongelmaa ole ollut.

Komppaan osittain. Viime vuonna syksyllä tositarkoituksella autoa ostamassa. ´Kolme, neljästä myyjästä eivät edes halunneet koeajaa vaihdossa tulevaa -13 7dsg autoa tarjousta tehtäessä. Olisiko sielläkin luotto kasvamassa laatikkoihin!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:20:23
2017 Octavia 1.0 TSI DSG käyttää kutosta 60km/h alueella, eikä jyristä.

Minä käytän Seat Leon 1.0 TSI manuaalissa kuutosta (joka vastaa pituudeltaan DSG:n seiskaa) 60 km/h. Ei täristä. Kulutus on pienempi kuin vitosella. Kuutosta voi käyttää jopa 50 km/h jos on tasaista. Vaihto-opastin käskee myös tehdä niin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

njs

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:20:23
Liian pienien kierrosten takia en ostanut itse DSG:tä vuonna 2008, vaan otin manuaalin.
2017 Octavia 1.0 TSI DSG käyttää kutosta 60km/h alueella, eikä jyristä.

Tuokin tosiaan riippuu moottorista, ei 2010 1.8TSI DSG käyttänyt seiskaa kuin vasta mittarinopeudella 68km/h, eikä tuolloin jyristänyt. 1.4TSI samalta vuodelta kuulemma jyristi.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:09:07
Kaksoiskytkimessä ei ole mitään kuumaa kummallakaan puolella. Manuaalissa vauhtipyörän takana taas on kuuma moottori. En ymmärrä logiikkaasi. Kaksoiskytkin käsittääkseni kuumenee vain luistattamalla, siis ajamalla jarrulla vastaan painaen hyvin hiljaa. Vaihteistossa on kyllä lämpötila-anturi, joka varottaa lämmönnoususta, jos joku tällaista todella tekee.
En väittänytkään lämmön tulevan mistään ulkoisesta lähteestä, vaan tietenkin lämpö syntyy kytkinpinnoilla. Näinhän se on aina ollut. Moottori tuolla suunnalla on suorastaan kylmä verrattuna niihin lämpötiloihin, missä kytkimet menevät uusiksi. Versiot ennen Volkkarin massiivista yritys ja erehdys -iterointia hajosivat niin yleisesti, että niistä ongelmista on turha käyttäjiä syyttää. Vaihteisto luistatti kytkimiä normaalissa käytössä, eikä kaksoiskytkin kestänyt sitä.

Odottelen edelleen vastausta kysymykseeni. Itse vastasin kysymykseesi, mutta sinä et vastannut omaani.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.02.18 - klo:10:10
Odottelen edelleen vastausta kysymykseeni. Itse vastasin kysymykseesi, mutta sinä et vastannut omaani.

Minulla ei ole mitään tarvetta vastata Volkswagenin puolesta kysymykseesi (tai mielipiteeseesi).

Onko sinusta kyseisessä vaihteistossa ollut jotain yleistä ongelmaa, sanotaan nyt vaikka vuoden 2012 jälkeen? Sen jälkeen tehtyjä VW-autoja ko. vaihteistolla on liikenteessä ehkä viitisentoista miljoonaa. Korjatkaa, jos joku tietää tarkemman luvun.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 05.02.18 - klo:09:20
Kolme, neljästä myyjästä eivät edes halunneet koeajaa vaihdossa tulevaa -13 7dsg autoa tarjousta tehtäessä. Olisiko sielläkin luotto kasvamassa laatikkoihin!

,,läs nyt tuollaisia päätelmiä vielä vedä, sillä varsin usein siellä tarjouksessa kuitenkin löytyy se pieni präntti, jossa liike vielä kaupan toteutuessa tarkistaa vaihdossa tulevan tuotteen kunnon. Jos liike jokaisen tarjouksen yhteydessä aina koeajaisi nuo tarjotut yksilöt, niin siinä juuri muuta kerkeisi tekemäänkään kun koeajelemaan. Ja entäs miten tuo tarjous voitaisiin tehdä esim. sähköpostin tahi netin ylitse olenkaan, jos aina pitäisi koeajaa ennen tarjouksen tekemistä ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mfroberg

Meillä vaihtui DSG7 -> DSG7 kaksi kertaa(1/2015 ja 1/2018). Kummassakaan vaihdossa vaihtoautoamme(vm.2012 ja 2015) ei koeajettu tilattaessa tai kaupantekohetkellä, vilkaistiin vain ulkonäköä ja sisätiloja. Kyseessä toki tuttu myyjä mutta anyway.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

vasara

Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?
Koska.. Vähemmän liikkuvia osia = vähemmän ongelmia.
Koska2.. ajoprofiili. Jos vain vähän kaupugin ruuhka-ajoa, niin manuaalikin hoitaa hommansa hyvin ja vaivattomasti.
Maantieajossa manuaali on ohituksissa jopa parempi.
Koska3.. Hinta & sopiva voimalinja joissakin tapauksissa.

Puhtaaseen ruuhka-alueen kaupunkipyörittelyyn automaatti on luonnollisesti mukavampi.

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:09:07
On hyvin tiedossa, että Volkkarilla oli kuivakytkimien kanssa aluksi ongelmia. Ei sitä kukaan ole kiistänytkään. Mekatroniikan öljyjen vaihto korjasi ongelman. Myös kytkimen rakennetta muutettiin. Sen jälkeen näitä vaihteistoja on valmistettu varovaisesti arvioiden ehkä 20-30 miljoonaa, eikä mitään tyyppiongelmaa ole ollut.

Mekatroniikan öljyjen vaihtumisesta en ole kuullutkaan, onko tietoa koska tällainen muutos on tehty? Vuosia sitten noissa oli ongelmia kuumissa ilmastoissa jonkin sähköjohdinkiskon syöpymisen takia, sen johdosta takaisinkutsussa (myös meillä) vaihdettiin laatikon öljyt eri tyyppisiin (ei siis mekatroniikan öljyt).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.02.18 - klo:11:48
Mekatroniikan öljyjen vaihtumisesta en ole kuullutkaan, onko tietoa koska tällainen muutos on tehty? Vuosia sitten noissa oli ongelmia kuumissa ilmastoissa jonkin sähköjohdinkiskon syöpymisen takia, sen johdosta takaisinkutsussa (myös meillä) vaihdettiin laatikon öljyt eri tyyppisiin (ei siis mekatroniikan öljyt).

Muistinko väärin? Oliko kyseessä sittenkin itse vaihteiston öljyn tyyppi? Takaisinkutsusta taitaa olla aikaa 5-6 vuotta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:10:21
Minulla ei ole mitään tarvetta vastata Volkswagenin puolesta kysymykseesi (tai mielipiteeseesi).


Joo ei minullakaan ole pakottavaa tarvetta vastata sinun kysymyksiin, mutta kohteliasta on vastata kysyttäessä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:12:02
Muistinko väärin? Oliko kyseessä sittenkin itse vaihteiston öljyn tyyppi? Takaisinkutsusta taitaa olla aikaa 5-6 vuotta.

Se takaisinkutsu oli tosiaan vaihteiston öljyn tyypin vaihto. Ei sillä kyllä ollut mitään vaikutusta laatikoiden toimintaan täällä meillä, ainoastaan jossain trooppisen kuumissa olosuhteissa SAATTOI olla ongelmia vanhalla öljyllä. Varotoimenpiteenä öljyt vaihdettiin kuitenkin kaikkiin.

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.02.18 - klo:12:43
Vaihteiston uudempi versio tuli ymmärtääkseni ensimmäisenä Audi A3:een vuonna 2012, ja pian sen jälkeen myös muihin konsernikärryihin. DSG:n uudemmalla versiolla on nyt ajeltu kuusi vuotta. Tänä aikana ei ainakaan minun silmiini ole osunut uutisia siitä, että tätä uudempaa vaihteistoa vaivaisivat samanlaiset ongelmat kuin aikaisempaa.

Mikähän se tämä uusi vaihteistotyyppi on, kun itseltäni on vallan mennyt ohi? Ainakaan kuivilla kytkinlevyillä varustettua 7-vaihteista laatikkoa ei vielä tähän päivään mennessä ole tietääkseni kuin yksi ainoa malli, DQ200. Toki tämä kehittyy varmasti jatkuvasti pienin viilauksin, mutta kokonaan uudesta vaihteistotyypistä en ole kuullut?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tsi1490

Löytyihän se. Vuosi oli 2013, eikä kyseessä ollut takaisinkutsu, vaan "huoltotoimenpide". Aivan varmaksi ei tästäkään pysty sanomaan, onko kyseessä tosiaankin itse vaihteiston vai mekatroniikan öljy.

"Volkswagenin mukaan osassa sen 7-vaihteisin DSG-vaihteistoin varustetuissa autoissa saattaa kuumissa ja kosteissa ilmasto-olosuhteissa ilmetä vaihteiston sähköhäiriö. Ongelman ennaltaehkäisemiseksi Volkswagen toteuttaa vaihteiston mittavan öljynvaihtokampanjan."

"Juuri synteettisen öljyn taipumus alkaa johtaa sähköä on johtanut DSG-vaihteistojen ohjauselektroniikan ongelmiin."

https://www.is.fi/autot/art-2000000685210.html

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: M_M - 05.02.18 - klo:12:09
Mikähän se tämä uusi vaihteistotyyppi on, kun itseltäni on vallan mennyt ohi? Ainakaan kuivilla kytkinlevyillä varustettua 7-vaihteista laatikkoa ei vielä tähän päivään mennessä ole tietääkseni kuin yksi ainoa malli, DQ200. Toki tämä kehittyy varmasti jatkuvasti pienin viilauksin, mutta kokonaan uudesta vaihteistotyypistä en ole kuullut?

Ei kokonaan uutta tyyppiä olekaan. Erwinistä kuitenkin selviää, että itse kytkintä on muutettu jossain vaiheessa.

tet

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 05.02.18 - klo:12:10
Löytyihän se. Vuosi oli 2013, eikä kyseessä ollut takaisinkutsu, vaan "huoltotoimenpide". Aivan varmaksi ei tästäkään pysty sanomaan, onko kyseessä tosiaankin itse vaihteiston vai mekatroniikan öljy.

Tuolla on aiheesta keskustelua: http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=2577

Ketjussa on kuva kuitista, josta selviää öljyn tyyppi, G052512S0. Tuolla numerolla googlaus antaa viitteitä siitä, että kyseistä öljyä käytetään myös manuaalilaatikoissa. Sama aina kantaa myös osanumeroa G052512A2.

edit: tältäkin foorumilta löytyy aika tarkkaa tietoa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=412.msg467146#msg467146
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsi1490

Siis itse vaihteiston öljy on kyseessä. Kiitos korjauksesta!

s-mod

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.02.18 - klo:10:28
,,läs nyt tuollaisia päätelmiä vielä vedä, sillä varsin usein siellä tarjouksessa kuitenkin löytyy se pieni präntti, jossa liike vielä kaupan toteutuessa tarkistaa vaihdossa tulevan tuotteen kunnon. Jos liike jokaisen tarjouksen yhteydessä aina koeajaisi nuo tarjotut yksilöt, niin siinä juuri muuta kerkeisi tekemäänkään kun koeajelemaan. Ja entäs miten tuo tarjous voitaisiin tehdä esim. sähköpostin tahi netin ylitse olenkaan, jos aina pitäisi koeajaa ennen tarjouksen tekemistä ::)
No ehkä oli huono päätelmä. Ja ehkä tarjouksissa vaikuttaa vaihtoauton vähäiset kilometrit. Menisi viat varmaan johonkin takuuseen osittain, jos niitä olisi. Mutta itse kyllä myyjänä koeajaisin auton, kun on kättäpäälle. Ja sitten nimet paperiin. Kauppakirjassa lukee auto varastossa maaliskuussa, eikä kilometrirajoituksia. Voihan siellä kk:ssa ollakin jotain pientä printtiä.
Mutta ei kiinnosta! Kun ei vikaa!
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 05.02.18 - klo:12:56
Mutta itse kyllä myyjänä koeajaisin auton, kun on kättäpäälle.

No toki se 2. vaihtoehto olisi että vaihdokki menee ns. jobbari-nippuun, nin tällöin ei tuota autokauppiasta todellakaan kiinnosta välttämättä edes nähdä vaihdokkisasi lainkaan kun jo on nimet lopullisessa kauppakirjassakin - mutta tästä ei liene tässä kohtaa sentään kyse ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy