Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.02.18 - klo:22:25
Se on vain sähkömoottorin puute, mitä sulavasti suttaavat automaatit paremmin kompensoivat. Sähkömoottorin yhteydessä DSG pelaa niin siististi, etten kyllä hirveesti valitettavaa keksi.

Ompelukoneessani on sähkömoottori, saako niitä myös autoihin?  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 03.02.18 - klo:21:54
,,lä hyvä mies rahan takia jätä kunnon automaattia hankkimatta. Osta käytetty bemari! Niin tekee moni muukin...köyhä.  ;)

Kyllä vain! Toinen vaihtoehto olisi ollu hankkia manuaali diesel superb uutrna. Halusin automaatin ja minulla ei ole varaa rikä voimia taistella konsernin paskojen vaihteistojen kanssa  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Jultsu

Esim. tuulilasinpyyhkijä on autoissa perinteisesti toiminut sähkömoottorin avustuksella, siitä en tiedä olisiko esim. Rolls Roycen lisävarustelistalla mahdollisuutta ruksia yksi Singeri takakonttiin shampanjalasien kaveriksi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 03.02.18 - klo:23:05
Kyllä vain! Toinen vaihtoehto olisi ollu hankkia manuaali diesel superb uutrna. Halusin automaatin ja minulla ei ole varaa rikä voimia taistella konsernin paskojen vaihteistojen kanssa  ::)

Eikä varmana ollut huono valinta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 03.02.18 - klo:23:03
Ompelukoneessani on sähkömoottori, saako niitä myös autoihin?  :o
Kyllä vain ja pian ei muita moottoreita saakaan.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 03.02.18 - klo:22:07
Tämä kertoo siitä, että DSG-vaihteistoissa on tosiaan ollut ongelmia. Onko asia sitten edelleenkin ajankohtainen? Minä epäilen, että ei.

Vaikka nuo ongelmat olisikin saatu jo uusissa hoidettua (mitä henk.koht. kylläkin epäilen vahvasti), niin ei se silti mitenkään kadota käytettyjen markkinoilta niitä jo valmistettuja pas...ja yksilöitä yhtään mihinkään ja näin tuo kerran (ihan syystäkin) ansaittu maine on ja pysyy, sekään mihinkään katoa = case on siis hyvin voimakkaasti vieläkin ajankohtainen. Tästä ihan samasta ovat joutuneet kärsimään monet muutkin autovalmistajat, joku epäonnistunut mallisarja historiassa ja se painaa nykyistäkin mainetta vielä parin onnistuneen mallisarjan ja useiden vuosien jälkeenkin :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.02.18 - klo:11:19
Omat bensan kulutukseni ovat yhden ja kahden litran välissä.

Tulen kyllä kelpuuttamaan kevythybridin. Niitä saa todennäköisesti myös manuaalina. 1-litrainen manuaali kevythybridi ja keskikulutus jäisi kolmeen litraan. Lappiinkin pääsisi kolmella litralla. Auton hinta pysyisi kuitenkin vain 20 000 eurossa. Josko seuraavan sukupolven Leonilta tulisi sellainen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.02.18 - klo:20:44
Kun kyse on Vag-konsernin DSG:tä sitä karsestaan, kuin syöpää ja tuo on ihan konsernin itseaiheutettua.

Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:11:16
Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Elänkö vai onko ehkä sisäpiirintietoa? Joku kumminkin maksaa nuo oppirahat!

Laitetaan rasti seinään, että YKSI vagarenan jäsen on ajanut todistettavasti yli 300tkm DSG:llä ilman ongelmia. Mä voin sanoa, että tiedän kymmenniä manuaaleja joilla on ajettu sama määrä vaihtamatta edes kytkintä. Tiedän myös yli puolenkymmentä tapausta lähipiiristä joilla ollut ongelmia dsg:n kanssa.

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.02.18 - klo:09:29
Vaikka nuo ongelmat olisikin saatu jo uusissa hoidettua (mitä henk.koht. kylläkin epäilen vahvasti), niin ei se silti mitenkään kadota käytettyjen markkinoilta niitä jo valmistettuja pas...ja yksilöitä yhtään mihinkään ja näin tuo kerran (ihan syystäkin) ansaittu maine on ja pysyy, sekään mihinkään katoa = case on siis hyvin voimakkaasti vieläkin ajankohtainen. Tästä ihan samasta ovat joutuneet kärsimään monet muutkin autovalmistajat, joku epäonnistunut mallisarja historiassa ja se painaa nykyistäkin mainetta vielä parin onnistuneen mallisarjan ja useiden vuosien jälkeenkin :-\

Ja en ole mielipiteeni kanssa yksin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mfroberg

Njet, ei tule ikinä manuaalihybridiä. Miksi? Kysyntä = 0. Tekniikka vaikeampi toteuttaa kuin automaatin yhteydessä jos veto samalla etuakselilla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Count

Va hat kuitenkin vanhenee jatkuvasti, kilometrejä kertyy lisää ja lopulta päätyvät paaliin. On ihan tervettä epäluuloa arvella vanhaa/paljon ajettua autoa potentiaaliseksi pommiksi mutta se voi olla sitä vaihteistosta riippumatta. Sama pätee toki myös uudenkarheaan, kuten omasta esimerkistäni voi todeta.

Itse ostin -12 uuden Seat Ibiza ST:n 7DSG:llä ja vaihdoin sen pois vajaa 27tkm ja 10kk ajettuna kun keksintö oli jatkuvasti vikatilassa ja vaihteisto heitti välillä vapaalle liikkeellelähdössä ihan omia aikojaan eikä paikallista merkkikorjaamoa kiinnostanut vianselvitys saati korjaus. Näin auton pai vuotta sitten joten jollekin se oli kelvannut ja toivottavasti oli tullut kuntoon.

Nyt on alla toinen uusi auto 7DSG:llä, saas nähdä miten pelaa. Onneksi ei ole oma, niin ei hirveästi haittaa vaikka ei pelaisikaan.

DSG-autoja on ollut kaikkineen viisi, em. Ibizaa edeltävä -06 Touran 2.0TDI joka ostettiin 300k ajettuna ja vaihtui Ibizaan 375k mittarissa, Ibizanjälkeisen mersun seuraaja -13 OcuII 2.0TDI 4x4 (211k-275k) ja vielä pihalta löytyvä -13 OcuII 2.0TDI 4x4 (175k-> nyt 213k mittarissa) sekä tuo kaasupömpeli -18 OcuIII jossa nyt jotain 2500km mittarissa. Muissa DSG-autoissa Ibizaa lukuunottamatta ei ole ollut laatikosta johtuvia ongemia, eikä kovin paljoa muitakaan.
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:11:16
Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.
Kuivakytkimisen DSG:n haaste on siinä, että pitää rakentaa kaksi kytkintä pieneen tillaan. Kuluminen ei mene aivan tuolla periaatteelle, koska yksikin kerta, kun kytkin ylikuumenee, riittää rikkomaan kytkimen. Pieneen tilaan ahdetut kaksi pientä kytkintä lähtökohtaisesti ovat tässä suhteessa hankalia. Ei ole pelkkää sattumaa, että muillakin valmistajalla on ollut noiden kuivien kaksoiskytkimien kanssa ongelmia ja niin moni on päätynyt käyttämään märkiä kytkimiä, joissa tuo lämmön hallinta on paljon helpompaa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.02.18 - klo:11:19
Laitetaan rasti seinään, että YKSI vagarenan jäsen on ajanut todistettavasti yli 300tkm DSG:llä ilman ongelmia.
Ohitit olennaisimman eli sen, että tuo laatikko oli 7-vaihteinen kuivakytkimellinen. Märkäkytkimellisillä tuossa ei ole mitään erikoista.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:11:35
...yksikin kerta, kun kytkin ylikuumenee, riittää rikkomaan kytkimen...

Aivan samoin sen manuaalin kytkimen saa hajotettua. Jos haluaa.

a4b8

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:11:16
Karppa elää kaukana menneisyydessä.

7-vaihteinen DSG tuli markkinoille 2008. Siinä oli ensin ongelmia. Mekatroniikan öljytyyppi vaihdettiin ja kytkimen rakennetta muutettiin. En tiedä, että niissä olisi sen jälkeen ollut mitään tyyppivikoja, ja niitä on kuitenkin liikenteessä miljoonia. Ongelmat tulisivat varmasti tietoon.

Kuivakytkiminen DSG on täysin mekaaninen vaihteisto, jossa vaihteita vaihdetaan ja kytkimiä käytetään elektroniikan ohjaamana hydrauliikalla. Ei siis edes ole mitään syytä sille, miksi itse vaihteiston kestävyys poikkeaisi manuaalivaihteistosta. Kytkimen kuluminen jakautuu kahdelle kytkimelle, joten senkin pitäisi kestää kauemmin kuin manuaalissa.

Manuaalin kelpaaminen vaihdossa muutaman vuoden päästä saattaa olla suurempi ongelma. Manuaalien kysyntä on viime viikon uutisen perusteella jyrkässä alamäessä.

Uudempien 6-vaihteisten kestävyyttä ei kai kukaan enää edes epäile. Meidän pihasta lähti juuri yksi, jolla on ajettu 155tkm ilman pienintäkään ongelmaa. Jäsen Sixi muuten kertoo DSG-ketjussa ajaneensa jo 301tkm kuivakytkimisellä DSG-vaihteistollaan ilman ongelmia.

Tosiaan kun lueskelee muiden merkkien vikapalstoja, eivät ole viattomia nekään merkit. italialaiset, korealaiset, saksalaiset, japanilaiset. Mistä johtuu VW-groupin autojen tasaisen hyvä myynti ja menestyminen viattomuustilastoissa ja vertailutesteissä kuten myös talvitesteissä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

s-mod

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:11:35
Kuivakytkimisen DSG:n haaste on siinä, että pitää rakentaa kaksi kytkintä pieneen tillaan. Kuluminen ei mene aivan tuolla periaatteelle, koska yksikin kerta, kun kytkin ylikuumenee, riittää rikkomaan kytkimen. Pieneen tilaan ahdetut kaksi pientä kytkintä lähtökohtaisesti ovat tässä suhteessa hankalia. Ei ole pelkkää sattumaa, että muillakin valmistajalla on ollut noiden kuivien kaksoiskytkimien kanssa ongelmia ja niin moni on päätynyt käyttämään märkiä kytkimiä, joissa tuo lämmön hallinta on paljon helpompaa.
Niin alun perin varmaan oli kuivakytkimillä että saatiin painoa alas verrattuna märkäkytkimeen. Ja kun vielä kevyet koneet(1.0-1.5). Kulutus hyöty melkoinen kun auton paino on pienempi.

Itse tässä ihmettelen näitä auton painoja. Nykyinen ocu combi 1,4 7dsg painaa 1285kg, kun parin viikon päästä tuleva polo Gti 2.0 6dsg painaa 1355kg. Ei se voi kyllä selittyä pelkällä voiman siirtolinjalla. Varsinkin kun Octavia on vielä 60cm pitempi!

Mutta joku varmaan tietää laatikkojen paino erot??
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tet

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 03.02.18 - klo:11:49
Suhtaudun tietyllä varauksella iltapäivälehtien käyttöön lähteenä, mutta koska en nyt tähän hätään muutakaan löytänyt, saa tämä luvan kelvata. Oheisen vuodelta 2016 olevan jutun mukaan automaattien myynti lisääntyy koko ajan. Jutussa haastateltu Laakkosen myyjä toteaa, mutu-pohjalta tosin, että noin 80 prosenttia Audeista myydään automaatilla. Voi tietysti olla, että Audin ostajista iso osa vaihtaa autoaan kolmen vuoden välein, jolloin mahdolliset kestävyysongelmat eivät vielä tule ajankohtaisiksi. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka paljon VAG:n muita merkkejä myydään automaatilla. Luulen, että määrä ei välttämättä ole aivan vähäinen.

Ranssin linkkaamasta uutisesta ketjussa yllä voinee arvailla VAG-merkkien automaattien osuutta. Jos kaikista Suomessa viime vuonna myydyistä henkilöautoista 35 % oli manuaalivaihteisia, niin en usko että VAG-merkeissä luku on ainakaan suurempi. Käsitykseni on ollut, että nimenomaan VAG-autoista keskimääräistä suurempi osuus myydään automaattina. Jos Audilla 20 % oli manuaaleja vuonna 2016, kun kaikki merkit huomioiden luku oli 43 %, niin on helppo uskoa että viime vuoden lukemat VAG-merkeissä olivat selvästi alle tuon keskimääräisen 20 %. VAG-autoista taas suurimmassa osassa automaatti on yhtä kuin DSG, joten kyllä niitä aika paljon on kaupaksi väkisinkin mennyt.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.02.18 - klo:23:26
Eikä varmana ollut huono valinta?

Ei toistaiseksi. Vaikka en ole merkkiyskollinen ollut aiemmin (vw, skeida, mb) niin hyvin vahvasti näyttää siltäettä seuraava auto on sama kuin nykyinen, uudempi ja vähemmän ajettu vain. Tuo automaatti omien kokemusten perusteella on paras. Kokemusta on dsg 7 ja 6 märkä sekä kahdesta perinteisestä, mb ja zf. Käsivaihteista en varmaan hankkisi kuin pakuun jos sellaisen joskus hommaa  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 04.02.18 - klo:12:01
Niin alun perin varmaan oli kuivakytkimillä että saatiin painoa alas verrattuna märkäkytkimeen.

Kuivakytkimillä myös vaihteiston hyötysuhde on parempi. Hydraulipumppu käy vain tarvittaessa, jolloin se siis lataa paineakkua.

mattinen

#498
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.02.18 - klo:09:29
Vaikka nuo ongelmat olisikin saatu jo uusissa hoidettua (mitä henk.koht. kylläkin epäilen vahvasti), niin ei se silti mitenkään kadota käytettyjen markkinoilta niitä jo valmistettuja pas...ja yksilöitä yhtään mihinkään ja näin tuo kerran (ihan syystäkin) ansaittu maine on ja pysyy, sekään mihinkään katoa = case on siis hyvin voimakkaasti vieläkin ajankohtainen.

Se, kuinka voimakkaasti ”case” vieläkin on ajankohtainen, riippuu varmaankin siitä, mitä ”casella” tarkoitetaan. Jos kyse on uusien DSG-vaihteistojen kestävyydestä, niin siinä suhteessa asia ei välttämättä enää ole ajankohtainen. Vaihteiston uudempi versio tuli ymmärtääkseni ensimmäisenä Audi A3:een vuonna 2012, ja pian sen jälkeen myös muihin konsernikärryihin. DSG:n uudemmalla versiolla on nyt ajeltu kuusi vuotta. Tänä aikana ei ainakaan minun silmiini ole osunut uutisia siitä, että tätä uudempaa vaihteistoa vaivaisivat samanlaiset ongelmat kuin aikaisempaa.

DSG-vaihteiston maine, joka periytyy pidemmältä ajalta, on sitten oma juttunsa. Mitään epäselvyyttä ei liene siitä, etteikö takavuosien ongelmilla olisi vaikutusta siihen, miten DSG:hen tänä päivänä suhtaudutaan. Ainakin tällä foorumilla se näkyy varsin selvästi. Kuinka laaja ja voimakas tämä vaikutus sitten on? Jos ajatellaan VAG:n autojen myyntiä yleensä, niin sen osalta näyttäisi siltä, etteivät takavuosien tappelut ole juurikaan menoa haitanneet. VAG:n tuotteita kun myydään vuodesta toiseen (ainakin Suomessa) varsin mukavasti. Näyttäisi siis siltä, että ainakaan VAG:n ”yleismaine” ei vanhempien paskavaihteistojen vuoksi ole kovin paljoa kärsinyt.

Entä sitten ”DSG-maine”? Miten DSG-vaihteistojen myyntiin vaikuttavat aikaisemmin valmistetut paskayksilöt? Autofoorumeilla DSG:n ongelmat totta kai tunnetaan, mutta koska niistä on uutisoitu näyttävästi myös suurissa tiedotusvälineissä, täytyy niiden olla myös ”suuren ajavan yleisön” tiedossa. Kysymykseen vastaaminen edellyttäisi tietoja DSG-vaihteistolla varustettujen autojen myyntiluvuista. Mitä heikommin DSG myy suhteessa manuaaliin, sitä voimakkaampi vaikutus aikaisemmin myydyillä paskayksiköillä oletettavasti on ollut. (Toki asiaan vaikuttavat myös muut seikat). Minulla ei näitä myyntilukuja ole, joten tässä suhteessa joudutaan spekulaation puolelle.

Voidaan ehkä ajatella, että käytettyjen autojen tarjonta ainakin jossain määrin heijastelee uusien autojen myyntiä. Tein Nettiautossa haun kolmen auton osalta: Audi A3, VW Golf ja Skoda Octavia. Rajasin haun koskemaan 1.4 TSI moottoria, joka lienee aika monen suomalaisen valinta. Vuosimallit rajasin vuodesta 2013 tähän vuoteen. Myytävinä olleiden autojen vaihteistot jakautuivat seuraavasti:

A3:         manuaali 24 %, DSG 76 %
Golf:       manuaali 24 %, DSG 76 %
Octavia:  manuaali 60 %, DSG 40 %

Menetelmä on täysin epätieteellinen ja antaa varmasti aiheen monenlaisiin huomautuksiin. Toisaalta luvut yhdessä muiden seikkojen kanssa antavat ehkä ainakin pienen perusteen olettaa, ettei DSG:n maine ehkä sittenkään ole aivan niin huono, kuin jotkut uskovat.

Omassa autossani (vm. 2015) DSG on tähän mennessä toiminut moitteetta, eikä sen kanssa ole tarvinnut tapella (muita ongelmia on kyllä ollut). Vasta aika tulee lopullisesti näyttämään, miten tämä uusi DSG kestää. Sikäli kun tämäkin osoittautuu edellisten tavoin paskaksi, alkaa tämä hetki todennäköisesti olla jo melko lähellä. Onhan se ollut myynnissä jo vuodesta 2013. Elämme siis jännittäviä aikoja.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:11:38
Aivan samoin sen manuaalin kytkimen saa hajotettua. Jos haluaa.

Kytkimen kestävyys riippuu mitoituksesta ja manuaalin kytkimellä on sama tila käytettävissä, mihin kaksoiskytkimellisen laatikon molemmat kytkimet pitää ahtaa. Tuossa on erittäin merkittävä ero ja siksi valmistajilla on ollut isoja ongelmia noiden kuivien kaksoiskytkinten kanssa, kun taas manuaalien kytkimien ongelmat ovat todella harvinaisia ja yleensä vaativat jo aika rajua väärinkäyttöä. Ei noita todellakaan voi rinnastaa.

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 04.02.18 - klo:12:01
Niin alun perin varmaan oli kuivakytkimillä että saatiin painoa alas verrattuna märkäkytkimeen. Ja kun vielä kevyet koneet(1.0-1.5). Kulutus hyöty melkoinen kun auton paino on pienempi.

Itse tässä ihmettelen näitä auton painoja. Nykyinen ocu combi 1,4 7dsg painaa 1285kg, kun parin viikon päästä tuleva polo Gti 2.0 6dsg painaa 1355kg. Ei se voi kyllä selittyä pelkällä voiman siirtolinjalla. Varsinkin kun Octavia on vielä 60cm pitempi!

Mutta joku varmaan tietää laatikkojen paino erot??
Ei se muutama litra öljyä ihmeitä paina. Nuo vertaamasi laatikot on mitoitettu eri väännöille ja niiden painoero johtuu suurimmalta osin siitä. Ocu RS TSI manuaalin ja tuon märkäkytkimellisen DSG:n välillä on 20 kiloa painoeroa. Ocu 1.4 TSI:lle ilmoitetaan taase 14 kilon painoero manuaalin ja kuivakytkimellisen DSG:n välille. Nämä kilot eivät tunnu missään.

Noiden sporttimallien ja perusmallien painoerot tulevat monesta asiasta. 1.4 TSI ja RS 2.0 TSI Ocun välille ilmoitetaan 165 kiloa painoeroa. Esimerkiksi moottori on raskaampia, jäähdyttimet ovat raskaampia, pyörän osat raskaampia, jarrut ovat raskaampia ja kyllä se suuremman väännön kestävä laatikkokin on raskaampi.

Syy siihen, miksi kuivakytkinta käytetään, on taloudellisuudessa. Kuivilla kytkimillä saadaan hieman vähennettyä häviöitä. Tuio on tietenkin merkittävä etu tänä päivänä, mutta aika paljon kertoo sekin, että tuosta taloudellisuusedusta huolimatta märät kytkimet ovat nykyisin valllitseva valinta näissä kaksoiskytkimellisissä.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.02.18 - klo:12:07
Ranssin linkkaamasta uutisesta ketjussa yllä voinee arvailla VAG-merkkien automaattien osuutta. Jos kaikista Suomessa viime vuonna myydyistä henkilöautoista 35 % oli manuaalivaihteisia, niin en usko että VAG-merkeissä luku on ainakaan suurempi. Käsitykseni on ollut, että nimenomaan VAG-autoista keskimääräistä suurempi osuus myydään automaattina. Jos Audilla 20 % oli manuaaleja vuonna 2016, kun kaikki merkit huomioiden luku oli 43 %, niin on helppo uskoa että viime vuoden lukemat VAG-merkeissä olivat selvästi alle tuon keskimääräisen 20 %. VAG-autoista taas suurimmassa osassa automaatti on yhtä kuin DSG, joten kyllä niitä aika paljon on kaupaksi väkisinkin mennyt.

Juu, on mennyt väkisin kun ainakin VV-Auto(taloje)n (siis maahantuojan vähittäismyyntiketju) monen viime vuoden kamppiksissa on Poloa lukuunottamatta ollut vain DSG tarjouksessa eli tyrkyllä. Joko on maksanut hitusen enemmän kuin manuaali tai ei sitten ollenkaan.

Jos ajaa vähän kaupungin ruuhkassa, niin vaihteisto ei ole se ratkaiseva ns. kansanautoa hankkiessa. Yli 50k hintaluokassa sekä uutena että käytettynä onkin jo ihan toisenlaiset odotukset mm. mukavuuden ja varusteiden suhteen.  Onhan automaagi helppo, mukava ja turvallinenkin kun osaa käyttää sitä oikein (esim. DSG porsii jos vaihtaa ajosuuntaa auton liikkuessa !!  :() - mutta sen pitää olla yhtä varma kuin kepillä hämmennettävänkin. Tämä tosin harvemmin koskee auton ensiomistajaa.
Yritetään pärjätä.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:12:48
...märät kytkimet ovat nykyisin valllitseva valinta näissä kaksoiskytkimellisissä.

Käsittääkseni ei ole. Yleensä vain isommilla moottoreilla on märät kytkimet ja pienemmillä kuivat. Mikähän mahtaa olla VW-autoilla suhde kuivien (yleensä alle 2-litraiset) ja märkien (2-litraiset ja suuremmat) välillä? Luultavasti kuivia huomattavasti enemmän.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.02.18 - klo:12:55
Juu, on mennyt väkisin kun ainakin VV-Auto(taloje)n (siis maahantuojan vähittäismyyntiketju) monen viime vuoden kamppiksissa on Poloa lukuunottamatta ollut vain DSG tarjouksessa eli tyrkyllä. Joko on maksanut hitusen enemmän kuin manuaali tai ei sitten ollenkaan.

Ja tämä siitä huolimatta, että DSG:llä on huono maine? Tästä täytyy kai vetää se johtopäätös, että joko maine vaikuttaa melko suppeassa piirissä (esim. autofoorumit), tai sitten suomalaiset autonostajat yksinkertaisesti ottavat tietoisen riskin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:13:03
Käsittääkseni ei ole. Yleensä vain isommilla moottoreilla on märät kytkimet ja pienemmillä kuivat. Mikähän mahtaa olla VW-autoilla suhde kuivien (yleensä alle 2-litraiset) ja märkien (2-litraiset ja suuremmat) välillä? Luultavasti kuivia huomattavasti enemmän.
Sekin, että kuivat on yleensä valittu pienivääntöisten moottorien jatkoksi, kertoo kyllä missä mennään.

Onko VW:llä muitakin kuivakytkimellisiä versioita kuin DQ200 ja Veyronin laatikko? Veyron nyt on oma juttunsa, joten käytännössä VW:llä on yksi kuiva ja joku puoli tusinaa märkää.

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:13:19
Sekin, että kuivat on yleensä valittu pienivääntöisten moottorien jatkoksi, kertoo kyllä missä mennään.

Se kertoo sen, että vaihteisto mitoitetaan vääntömomentin mukaan. Ei henkilöautoon kannata laittaa kuorma-auton vaihteistoa, jos vähän kärjistää.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.02.18 - klo:13:04
Ja tämä siitä huolimatta, että DSG:llä on huono maine? Tästä täytyy kai vetää se johtopäätös, että joko maine vaikuttaa melko suppeassa piirissä (esim. autofoorumit), tai sitten suomalaiset autonostajat yksinkertaisesti ottavat tietoisen riskin.

Niin, automyyjähän ei tunnetusti ole perillä edustamansa automallin heikkouksista / "tyyppiongelmista" - vaikka foorumit ja korjaamopuoli tuntevat ilmiön varsin hyvin. Kun ajaa uudella autolla max. 5v. ja ottaa siihen huoltosopparin tai "jatkotakuun" niin siirtää riskin tehtaan suuntaan.
Ehkä nämä uusimmat oikein ajettuina ja huollettuina jo kestävätkin. Kysyin joskus 4-5v. sitten tolpalla mittarikuskeilta, miten heidän VW:nsä askit ovat kestäneet. Kolme suharia vastasi, ettei heillä ole ollut ongelmia - mutta tunsivat jonkun kollegansa, jolla DSG oli vaihdettu tai korjattu.
Parin vuoden kuluttua ollaan sekä manuaalin jm-arvon että uusimpien DSG-askien kestävyyden suhteen jo paljon viisaampia.  :o
Yritetään pärjätä.

axe

onkos ketään nähnyt tilastoa omilla rahoilla ostetuista autoista vs liisareista eli miten siellä jakautuu automaatti vs manuaali.?

Liisarin ottaja paskat nakkaa kuinka epäluotettava joku DSG on kunhan auto on mukava ajaa ja vaihteisto mukava silloin kun toimii.Liisari saa tilapäisauton aina tarvittaessa alleen eikä maksa vaihteiston ropaamisesta mitään.Selittää aika paljon VAG:n suosiota minusta. Työauto vs omalla rahalla ostettu auto lukumäärien suhde ei taida olla kovinkaan kaukana 50%/ 50%. ::)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 04.02.18 - klo:13:36
Se kertoo sen, että vaihteisto mitoitetaan vääntömomentin mukaan. Ei henkilöautoon kannata laittaa kuorma-auton vaihteistoa, jos vähän kärjistää.
Näinhän se on ja tuo mitoitus oli hallussa jo vuosikymmeniä, kunnen joku keksi laittaa kaksi kuivaa kytkintä yhden kytkimen tilaan.

tsi1490

#508
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.02.18 - klo:14:07
Näinhän se on ja tuo mitoitus oli hallussa jo vuosikymmeniä, kunnen joku keksi laittaa kaksi kuivaa kytkintä yhden kytkimen tilaan.

Sitä ennen sinne oli jo sovitettu kaksi märkää kytkintä.

Mutta mikä siinä on sinun mielestäsi se varsinainen ongelma? Ilmeisesti kuitenkin tunnet kaksoiskytkimen rakenteen? Siis sen, että kytkimet ovat drive platen (mikä lienee suomeksi?) molemmin puolin ja niitä käytetään vuorotellen. Miksi se kuluisi tai lämpeäisi enemmän kuin saman siirtokyvyn kestävä yksi kytkin vauhtipyörän kyljessä kaksi kertaa useammin käytettynä?

Varmasti sinulla on siihen joku selitys?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.02.18 - klo:13:42
Ehkä nämä uusimmat oikein ajettuina ja huollettuina jo kestävätkin. Parin vuoden kuluttua ollaan sekä manuaalin jm-arvon että uusimpien DSG-askien kestävyyden suhteen jo paljon viisaampia.

Joo, näin minäkin uskon käyvän. Jos tämä DSG:n uusinkin sukupolvi osoittautuu ongelmalliseksi, niin asia ei varmastikkaan jää tiedotusvälineiltä huomaamatta. Ja jos ”autokansa” siitäkin huolimatta suosii VAG:n DSG-autoja, vaikka vaihtoehtona olisi hankkia käytettynä vaihteistoltaan mainio bemari tai mersu, täytyy kansan olla jonkinlaisen masokismin riivama  :D.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy