Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.05.16 - klo:11:45
Viimeisimmässä Auto Bildissä on vertailtu useiden mallien kulutusta automaatilla ja manuaalilla. Honda Jazzin, Kia Sportagen ja Mazda CX-3:n automaatit lisäsivät kulutusta vajaan 10 prosenttia. Audi A4 2.0 TDI:n kulutus oli kaksi desiä pienempi automaatilla. Pääjoukko eli MB A-Klasse, BMW 318d, Smart Forfour, Mini Cooper, Toyota GT86 kuluttivat pari desiä enemmän automaatilla.

Tulokset voisi tiivistä vaikka siten, että huonot automaatit lisäävät selvästi kulutusta, hyvät automaatit lisäävät kulutusta hyvin vähän ja parhaat automaatit ovat jopa manuaalia taloudellisempia. Automaattit ovat ottaneet manuaalit kiinni suorituskyvyssä ja taloudellisuudessa ja menneet jopa ohikin. Itse uskon, että automaatit edelleen kehittyvät manuaaleja nopeammin.

Mielipidekysymyksiä, itse arvostan enemmän sitä että automaatti on luotettava ja kestää kuin että kuluttaako se minun lompakosta 20-30 senttiä enemmän per 100 km  ;D

http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 26.05.16 - klo:06:43
Mielipidekysymyksiä, itse arvostan enemmän sitä että automaatti on luotettava ja kestää
Kestäähän se, kun auto rakennetaan aina uudelleen ja uudelleen  :D

http://www.iltalehti.fi/autot/2014071818500930_au.shtml

"Paikkari kertoo, että edellinen omistaja piti autoa hyvässä kunnossa: autoa huollettiin, vaihdettiin varaosia ja maalattiin säännöllisesti. Moottori on vaihdettu monta kertaa.
- Hänellä oli toinen moottori aina autotallissa varalta. Auto on lisäksi varmaan ainakin 20 kertaa läpimaalattu ja purettu osiksi."

HiTecci

Mitenkäs automaatti kesähelteillä ja vaunu perässä? Siis kun mennään mittaluokkaan jossa auton vetokyky on vedetty tappiinsa ja se automaagi ressukka yrittää repiä tuollaista nyyttiä liikkeelle. Siinä perinteinen vispaa öljynsä jo melko lämpöisiksi = ne öljyt ei kuumettuaan siellä kauaa enää vatkaile kun jo on pahasti leikkautunuttta wanhaa litkua jonka voitelukykykin on jo nollissa :-\

Entäs kaksoiskytkimet ja robotit? Siellä on kytkinmekatroniikka kummissaan kun enää ei se liikkeelle lähtö tapahtunutkaan niin kuin pelkällä kopalla => aski luistattaa enempi, vaan luistattaako jopa liikaa ja levyt käy kuumina. Varsinkin joku DSG kun on jo lähtöjäänkin vähän turhankin surullisen kuuluista kestostaan, niin entäs sitten vaunun kanssa :o

Henk.koht. tänä kesänä otetaan tuosta Aisinista mittaa, kuinka se jaksaa vaunua repiä, vaan veikkaan että on eka & vika kesä tuolla yhdistelmällä ja siksi näitä pohdiskelen joskos sittenkin se seuraava ensikesäksi olisi manuaali ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

M_M

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:08:43
Mitenkäs automaatti kesähelteillä ja vaunu perässä? Siis kun mennään mittaluokkaan jossa auton vetokyky on vedetty tappiinsa ja se automaagi ressukka yrittää repiä tuollaista nyyttiä liikkeelle. Siinä perinteinen vispaa öljynsä jo melko lämpöisiksi = ne öljyt ei kuumettuaan siellä kauaa enää vatkaile kun jo on pahasti leikkautunuttta wanhaa litkua jonka voitelukykykin on jo nollissa :-\

Ei kai noita voi mitenkään erityisesti yleistää, että automaatti olisi jotenkin huonompi noissa hommissa. Otetaan vaikka mersun käyttämä 5-vaihteinen perinteinen momentinmuunninlaatikko tuolta vuosituhannen taitteesta. ML-sarjassa pelaa erinomaisesti vaikka perässä on 2,5-3 tonnia painoa jatkuvasti. Aiemmin samaa kuormaa hinailtiin ML-sarjan manuaaliversiolla, mutta siitäpä katkesi askista pääakseli.  ::)

Samaa 5-vaihteista automaattia käytettiin muuten S-sarjan V12 moottoreiden kaverina vielä jonkin aikaa sen jälkeen kun 7-vaihteinenkin oli jo kehitetty. Tuo 5-lovinen kun oli ainoa aski joka sen selkäsaunan kesti.

Vaihdelaatikoita on hyviä ja vahvoja sekä heikkoja ja huonoja. Mutta ihan turha niitä on yrittää noihin lokeroihin laittaa vain sen perusteella onko kyseessä automaatti vai manuaali. Painavien kuormien kanssa hakeutuisin kyllä mieluusti momentinmuuntimen suuntaan, se liikkeelle lähteminen tai tarkkaan paikkaan peruuttelu on myrkkyä kytkimelle, olkoon jalalla poljettava tai sähköaivon ohjaama.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 26.05.16 - klo:08:42
Kestäähän se, kun auto rakennetaan aina uudelleen ja uudelleen  :D

http://www.iltalehti.fi/autot/2014071818500930_au.shtml

"Paikkari kertoo, että edellinen omistaja piti autoa hyvässä kunnossa: autoa huollettiin, vaihdettiin varaosia ja maalattiin säännöllisesti. Moottori on vaihdettu monta kertaa.
- Hänellä oli toinen moottori aina autotallissa varalta. Auto on lisäksi varmaan ainakin 20 kertaa läpimaalattu ja purettu osiksi."

Miten tuo liittyy automaattiin jolla ajettu miljoona ilman remonttia?  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:08:43
Mitenkäs automaatti kesähelteillä ja vaunu perässä? Siis kun mennään mittaluokkaan jossa auton vetokyky on vedetty tappiinsa ja se automaagi ressukka yrittää repiä tuollaista nyyttiä liikkeelle. Siinä perinteinen vispaa öljynsä jo melko lämpöisiksi = ne öljyt ei kuumettuaan siellä kauaa enää vatkaile kun jo on pahasti leikkautunuttta wanhaa litkua jonka voitelukykykin on jo nollissa :-\

Entäs kaksoiskytkimet ja robotit? Siellä on kytkinmekatroniikka kummissaan kun enää ei se liikkeelle lähtö tapahtunutkaan niin kuin pelkällä kopalla => aski luistattaa enempi, vaan luistattaako jopa liikaa ja levyt käy kuumina. Varsinkin joku DSG kun on jo lähtöjäänkin vähän turhankin surullisen kuuluista kestostaan, niin entäs sitten vaunun kanssa :o

Henk.koht. tänä kesänä otetaan tuosta Aisinista mittaa, kuinka se jaksaa vaunua repiä, vaan veikkaan että on eka & vika kesä tuolla yhdistelmällä ja siksi näitä pohdiskelen joskos sittenkin se seuraava ensikesäksi olisi manuaali ???

Tiesitkö että sitä laatikon öljyä jäähdytetään?  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:08:43
Mitenkäs automaatti kesähelteillä ja vaunu perässä? Siis kun mennään mittaluokkaan jossa auton vetokyky on vedetty tappiinsa ja se automaagi ressukka yrittää repiä tuollaista nyyttiä liikkeelle. Siinä perinteinen vispaa öljynsä jo melko lämpöisiksi = ne öljyt ei kuumettuaan siellä kauaa enää vatkaile kun jo on pahasti leikkautunuttta wanhaa litkua jonka voitelukykykin on jo nollissa :-\

Entäs kaksoiskytkimet ja robotit? Siellä on kytkinmekatroniikka kummissaan kun enää ei se liikkeelle lähtö tapahtunutkaan niin kuin pelkällä kopalla => aski luistattaa enempi, vaan luistattaako jopa liikaa ja levyt käy kuumina. Varsinkin joku DSG kun on jo lähtöjäänkin vähän turhankin surullisen kuuluista kestostaan, niin entäs sitten vaunun kanssa :o

Henk.koht. tänä kesänä otetaan tuosta Aisinista mittaa, kuinka se jaksaa vaunua repiä, vaan veikkaan että on eka & vika kesä tuolla yhdistelmällä ja siksi näitä pohdiskelen joskos sittenkin se seuraava ensikesäksi olisi manuaali ???
Momentinmuuntimella oleva automaatti nostaa nimenomaa momenttia liikkeellelähdössä, jolloin se on jopa ihanteellinen kytkin raskaille kuormille; ajotilanteessahan momentinmuunnin lukitaan luistamattomaksi ("kiinteäksi"), jolloin siirrettävä momentti kulkee "suoraan" häviöttömästi.

Eivätkös auton vaihteet kytkeydy aivan yhtä vaivattomasti oli sitten perässä maksi kuorma tai ei mitään? Sama niin manuaalilla kuin automaateillakin.

Vaihteiston ja kytkimen/kytkimien kestävyys on riippuvainen mitoituksesta (kestää siirrettävät momentit!), käytöstä (=käytön osaamisesta!) ja huollosta. Sama pätee niin manuaaliin kuin automaattiinkin - painotukset ehkä hieman eroavat käyttöolosuhteiden ja rakenneyksityiskohtien takia.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 26.05.16 - klo:06:43
Mielipidekysymyksiä, itse arvostan enemmän sitä että automaatti on luotettava ja kestää kuin että kuluttaako se minun lompakosta 20-30 senttiä enemmän per 100 km  ;D
Itseäni eniten kustannuksissa kiinnostaa se, ettei tule maksettua liikaa ilmasta eli autoverosta. Siksi tilasin Passat GTE:n. Tuon auton ehkä huonoin puoli on laatikko, joka kyllä on riittävän luotettava ja kestävä näin odotusarvoisesti, mutta vähävaihteisena ja iäkkäänä pakettina ei enää ole kaikin osin ominaisuuksiltaan tätä päivää. Yleensäkin nämä asiat ovat minulle mielenkiintoisempia teknisessä mielessä kuin rahapussin kautta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:08:43
Mitenkäs automaatti kesähelteillä ja vaunu perässä? Siis kun mennään mittaluokkaan jossa auton vetokyky on vedetty tappiinsa ja se automaagi ressukka yrittää repiä tuollaista nyyttiä liikkeelle. Siinä perinteinen vispaa öljynsä jo melko lämpöisiksi = ne öljyt ei kuumettuaan siellä kauaa enää vatkaile kun jo on pahasti leikkautunuttta wanhaa litkua jonka voitelukykykin on jo nollissa :-\
Melkein kaiken saa rikottua, kun kaikkensa yrittää ja pistää koko mielikuvituksen käyttöön. Manuaalivaihteiston kytkin se vasta helppo rikkoa onkin.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 26.05.16 - klo:11:47
Tiesitkö että sitä laatikon öljyä jäähdytetään?  ::)
Ã,,lä, ihanx tosi ::)

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.05.16 - klo:12:37
Melkein kaiken saa rikottua, kun kaikkensa yrittää ja pistää koko mielikuvituksen käyttöön. Manuaalivaihteiston kytkin se vasta helppo rikkoa onkin.
Tokihan kaiken saa rikki yrittämällä, mutta siitä tässä ei ollut kyse. Meinaan "pikkasen" tuo Aisin vaikutti lämmenneen jo ihan lyhkäsellä muutaman kymmenen km matkallakin. Tosin kyseessä oli lähiö-pyörittelyä, joten noita askia lämmittäviä liikennevalolähtöjä yms. hidasajoa oli tuossa jo jonkin verran. Liekö sitten aski M-asennossa luistelisi vähempi, saisi vaihtokohdatkin määrätä ihan itse, mutta tämä matka mentiin nyt D:llä. Ja taas toisaalta tuon "miljoona-askin" jutun pohjalta, kuinkakohan tuo toimisi vaunuvedossa S-asennolla? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

M_M

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:12:47
Meinaan "pikkasen" tuo Aisin vaikutti lämmenneen jo ihan lyhkäsellä muutaman kymmenen km matkallakin.

Miten tuollaisen lämpenemisen käytännössä huomaa? Jonkin verran olen hinannut automaatilla raskasta kuormaa, mutten ole ikinä kiinnittänyt mitään huomiota vaihteiston öljynlämpöön. Ilmeisesti se on pysynyt järkevissä rajoissa, kun en ole siihen mitään huomiota kiinnittänyt?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:12:47
Ã,,lä, ihanx tosi ::)
Tokihan kaiken saa rikki yrittämällä, mutta siitä tässä ei ollut kyse. Meinaan "pikkasen" tuo Aisin vaikutti lämmenneen jo ihan lyhkäsellä muutaman kymmenen km matkallakin. Tosin kyseessä oli lähiö-pyörittelyä, joten noita askia lämmittäviä liikennevalolähtöjä yms. hidasajoa oli tuossa jo jonkin verran. Liekö sitten aski M-asennossa luistelisi vähempi, saisi vaihtokohdatkin määrätä ihan itse, mutta tämä matka mentiin nyt D:llä. Ja taas toisaalta tuon "miljoona-askin" jutun pohjalta, kuinkakohan tuo toimisi vaunuvedossa S-asennolla? ???

Varmaan paremmin s asennossa kun liikkeellelähdöt tapahtuu aina 1 vaihteella ja vähemmän jurnutellaan pienillä kierroksilla, toki tuossa miljoona-askissa pienissä nopeuksissa ei ole turbiinin lukko kiinni.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.05.16 - klo:13:18
Miten tuollaisen lämpenemisen käytännössä huomaa?
No tässä nimenomaisessa tapauksessa vienosta tuoksusta auton sammuttamisen jälkeen :o

Eli ajan kanssa sitä kaikenlaista pashaa kertyy tuohon moottorin ulkopintaan, pölyä, kenties hiukan öljysumuakin, jne. Ja toki sitä samaa myös siihen askinkin pintaan, onhan se näissä etuvetoisissa siinä heti moottorin kyljessä, yleensä vieläpä alaosassa tuota kaikkea mössöä herkästi vastaanottamassa. Ja nyt kun tuo aski lämpiää kerrankin hieman normaalia enempi, rupeaa tuo pashakin siinä pinnassa tuoksahtamaan, eikä tuohon tosiaankaan vielä tarvita mitään 100+ asteen lämpöjä, vaan sitä tapahtuu jo huomattavasti matalammillakin lämmöillä ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:15:03
No tässä nimenomaisessa tapauksessa vienosta tuoksusta auton sammuttamisen jälkeen :o

Eli ajan kanssa sitä kaikenlaista pashaa kertyy tuohon moottorin ulkopintaan, pölyä, kenties hiukan öljysumuakin, jne. Ja toki sitä samaa myös siihen askinkin pintaan, onhan se näissä etuvetoisissa siinä heti moottorin kyljessä, yleensä vieläpä alaosassa tuota kaikkea mössöä herkästi vastaanottamassa. Ja nyt kun tuo aski lämpiää kerrankin hieman normaalia enempi, rupeaa tuo pashakin siinä pinnassa tuoksahtamaan, eikä tuohon tosiaankaan vielä tarvita mitään 100+ asteen lämpöjä, vaan sitä tapahtuu jo huomattavasti matalammillakin lämmöillä ???
Ja osaat hajun perusteella sanoa, että se on nimenomaan vaihteisto joka siellä käryää? Itse olen toisinaan nopean ajon jälkeen myös haistellut noita käryjä, mutta mun nokkaan käry on ollut aivan sama riippumatta vaihteiston tyypistä. Moottorin pakopuolen sunnalla ne lämmöt nousevat.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.05.16 - klo:15:19
Ja osaat hajun perusteella sanoa, että se on nimenomaan vaihteisto joka siellä käryää?

No se nyt ekana tuli mieleen kun on tuolla autolla ajeltu joskus aikaisemminkin hieman reippaammin, isommilla kierroksilla, eikä se koskaan ole moisia käryjä aikaisemmin päästellyt. Mutta mikään faktahan tuo ei tietenkään ole kun en siihen hätään IR-mittariakaan esiin kaivanut, tuon askin pintalämmön mittaamiseksi :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:15:29
No se nyt ekana tuli mieleen kun on tuolla autolla ajeltu joskus aikaisemminkin hieman reippaammin, isommilla kierroksilla, eikä se koskaan ole moisia käryjä aikaisemmin päästellyt. Mutta mikään faktahan tuo ei tietenkään ole kun en siihen hätään IR-mittariakaan esiin kaivanut, tuon askin pintalämmön mittaamiseksi :-[
Mittaapa samalla pakosarjan, ahtimen ja katalysaattorin pintalämpötilat. Ja jarrutkin voivat joskus yllättää lämpimyydellään  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 26.05.16 - klo:15:55
Mittaapa samalla pakosarjan, ahtimen ja katalysaattorin pintalämpötilat. Ja jarrutkin voivat joskus yllättää lämpimyydellään  ;)

Jotka kaikki lämpiää jo muutenkin polkiessa, siihen vaunua tartteta, eikös ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 26.05.16 - klo:23:11
Jotka kaikki lämpiää jo muutenkin polkiessa, siihen vaunua tartteta, eikös ::)
Kaikkihan siellä lämpenee ajetaessa, kyse on vain siitä, kuinka paljon lämpö nousee.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.05.16 - klo:00:20
Kaikkihan siellä lämpenee ajetaessa, kyse on vain siitä, kuinka paljon lämpö nousee.

Aivan, reippaammin polkiessa kaikki em. komponentit lämpiää jopa yli ns. normaalin - ei käryä. Laitetaan vaunu perään ja kovin montaa km tartte lähiössä pyöriä kun jo vienoinen käry tulee pysähtyessä. Mitäköhän ehdottaisit tähän miksi, mistä tuo tulee? Itselle ei tule ihan heti mieleen muuta kuin aut.aski, joka joutuu kovemmalle tuon vaunun kanssa, varsinkin hidasajossa pienkatuja pujotellessa ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 27.05.16 - klo:08:21
Aivan, reippaammin polkiessa kaikki em. komponentit lämpiää jopa yli ns. normaalin - ei käryä. Laitetaan vaunu perään ja kovin montaa km tartte lähiössä pyöriä kun jo vienoinen käry tulee pysähtyessä. Mitäköhän ehdottaisit tähän miksi, mistä tuo tulee? Itselle ei tule ihan heti mieleen muuta kuin aut.aski, joka joutuu kovemmalle tuon vaunun kanssa, varsinkin hidasajossa pienkatuja pujotellessa ???

Ja moottori ei esim joudu kovemmalle rasitukselle yhtään?

Perimmäinen syyhän on se että alimitoitettu vetäjä kyseessä. Onneksi tavaran kuljetukseen on oma kalusto niin ei tarvi henkilöautoa sellaisena käyttää  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

Eikös tuollainen asuntovaunu kulje käsipelinkin vetämällä. Ei kai siihen tasamaalla paljonkaan voimaa tarvita. :)
Jos kerta kunnossa on, se vaunu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 27.05.16 - klo:09:24
Perimmäinen syyhän on se että alimitoitettu vetäjä kyseessä.

Nyytillä on massaa 1200 ja autolle lupaillaan vetokykyä 1500, joten kyllä sen pitäisi riittää, mutta... :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Natte

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.05.16 - klo:09:28
Eikös tuollainen asuntovaunu kulje käsipelinkin vetämällä. Ei kai siihen tasamaalla paljonkaan voimaa tarvita. :)
Jos kerta kunnossa on, se vaunu.

Ilmanvastus on nopeuden neliö joten kyllä kai siihen vähän voimoo tarvii että liikkuu maantiellä

kt

Lainaus käyttäjältä: Natte - 27.05.16 - klo:10:37
Ilmanvastus on nopeuden neliö joten kyllä kai siihen vähän voimoo tarvii että liikkuu maantiellä

Nyt kyseltiin ongelmaa, kun pikkupyöritys kaupungissa alkaa käryttää vaihdelaatikkoa. Vauhti lienee alle 10 kmh. Johan voimamieskisoissakin vedellään rekkaa kovemmalla vauhdilla. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Arcca

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Pihistelijä

Ostan manuaalin, koska:

1. Kuluttaa vähemmän
2. Maksaa vähemmän
3. Kestää kauemmin
4. Vaatii vähemmän huoltoa
5. Painaa vähemmän
6. Pystyy hyödyntämään väännön täysimääräisesti (ei vaihda kesken kiihdytyksen pienemmälle pois vääntöalueelta)
7. Aina oikea vaihde päällä
8. Vapaalla rullaus helppoa

Ostan automaatin sitten kuin se on noissa kaikissa kohdissa manuaalia parempi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jopiira

Ajan automaatilla, koska asun pk-seudulla olosuhteiden pakosta, eli raskaana olevan puolison takia. Mikäli asuisin maaseudulla, niin ehkä minäkin olisin vielä manuaalimiehiä, tai sitten en koska kyllähän automaattiin ostohetkellä sijoitetun tonnin saa aina takaisin.

On se mahtava nähdä kuinka vielä aikuiset ihmiset pelkää DSG-vaihteistoja, vaikka niiden ongelmat loppui jo vuoteen 2011...
Seat Leon ST 1.0 TSI, DSG vm. 2017

Ranssi

Ostan automaatin mm. siksi, koska omalla ajoprofiilillani ACC:n hyöty valuisi käsihämmenteisenä täysin hukkaan ja tämä on toisaalta varuste, jonka ehdottomasti haluan.

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.02.18 - klo:07:36
Ostan manuaalin, koska:

1. Kuluttaa vähemmän
2. Maksaa vähemmän
3. Kestää kauemmin
4. Vaatii vähemmän huoltoa
5. Painaa vähemmän
6. Pystyy hyödyntämään väännön täysimääräisesti (ei vaihda kesken kiihdytyksen pienemmälle pois vääntöalueelta)
7. Aina oikea vaihde päällä
8. Vapaalla rullaus helppoa

Ostan automaatin sitten kuin se on noissa kaikissa kohdissa manuaalia parempi.

Hidalgo

Automaatti, koska ajan paljon ruuhkissa ja tomaatti on niissä huomattavasti mukavampi kun ei tarvitse jatkuvasti liu’uttaa jalalla kytkintä. Manuaalin voisin ottaa jos olisi joku sportimpi auto pihassa, tai jos ajot suuntautuisivat vain maanteille.

Pihistelijälle tiedoksi että DSG kuluttaa vähemmän bensaa ja saastuttaa vähemmän kuin manuaali.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.02.18 - klo:07:36
Ostan manuaalin, koska:

1. Kuluttaa vähemmän
2. Maksaa vähemmän
3. Kestää kauemmin
4. Vaatii vähemmän huoltoa
5. Painaa vähemmän
6. Pystyy hyödyntämään väännön täysimääräisesti (ei vaihda kesken kiihdytyksen pienemmälle pois vääntöalueelta)
7. Aina oikea vaihde päällä
8. Vapaalla rullaus helppoa

Ostan automaatin sitten kuin se on noissa kaikissa kohdissa manuaalia parempi.

Eiköhän automaatissa ole aina oikea vaihde päällä, helpommin manuaalilla ajaa väärällä vaihteella  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy