Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

M_M

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.04.16 - klo:11:18
Kehitystä että jo vuonna 2016 audissa on moinen ominaisuus  ;D

Olisi se melko outoa jos sitä ei tänä vuonna olisikaan saanut, kun se on kuitenkin jo ainakin edelliset 10 vuotta ollut valikoimissa.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.04.16 - klo:11:28
Olisi se melko outoa jos sitä ei tänä vuonna olisikaan saanut, kun se on kuitenkin jo ainakin edelliset 10 vuotta ollut valikoimissa.  ;D

downshiftaaminen taisi tulla muotiin tuossa pari vuotta sitten?  ;D
Enkä nyt meinaa vaihteen vaihtamista pykälää pienemmälle
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Daatta

Tuo automaatilla ajamisen vaikeus ei ole mikään vitsi. Itsekin kun harvoin automaatilla ajelee, niin joutuu vähän miettimään miten se menikään. Jos on arka kuski ja/tai peloteltu automaattilaatikon vaikeudesta, niin voi ollakin ettei vapaaehtoisesti rattiin mene. Emäntääkin opetin kädestä pitäen ajamaan edesmenneen isänsä autolla (Nissan Maxima), eläessään ei ollut sillä ajanut. Vauhtiin päästyään oli ihmeissään ja vihainen, miksi siitä piti tehdä sellainen mörkö.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

teräksenharmaa

Ajamisen vaikeus ja virheelliset ennakkoluulot ovat eri asioita. Meillä tuollainen kolmikymppisenä kortin ajanut nainen ihasteli sitä, kuinka paljon helpompaa automaatilla ajaminen on. Tämä siis heti sen jälkeen, kun kortti oli ajettu manuaalilla. Ja helppoahan tuo automaatilla ajaminen onkin. Tarvitseeko siinä muistaa muuta kuin se, että pitää vasurin mukavasti lepuutustuella?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 18.04.16 - klo:09:14
Jos ajaisin voittopuolisesti vilkkaassa liikenteessä kaupunkialueella jossa ajo sisältää paljon pysähdyksiä ja ryömitystä niin sellaiseen käyttöön valitsisin auton jossa on momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.

Hyvät puolensa on molemmissa, käyttötarkoitus ja -tavat sitten kertovat kumpiko on parempi ratkaisu.
Kaupunkiajossa ei tuo automaatin tyyppi ole niin olennainen juttu kuin se, että ajetaan sähkön voimalla. Sähkömoottori on ylivertainen ruuhkassa madeltaessa.

Kävin hiljattain kokeilemassa Passatin hybridiversiota. Vaikka tuossa Passatissa onkin jo ikivanha 6-vaihteinen DSG, niin kyllä se vain pesi samana päivänä kokeillut 9-vaihteisen E-Klassen ja 7-vaihteisen Passatin. Kaikki laatikot vaihtoivat oikein hienosti. Molemmat DSG:tkin ovat kehittyneet vuosien kuluessa ja nykyisellään sopivat mun mielestä kaupunkiin täysin. Maantiellä sen sijaan Mersun uuden laatikon laajempi välitysalue on poikaa.

rami

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.04.16 - klo:11:18
Kehitystä että jo vuonna 2016 audissa on moinen ominaisuus  ;D
Tuo on tosiaan mukava jos valoissa pitkään joutuu odottelemaan ja nopeassa lähdössä säästää sen ajan mitä menee jalan siirrossa jarrulta kaasulle.

Tuo valoista liikkelle lähteminen on jo todettu vuosikausia kuinka manujamppa jää normaaliajossa muutaman auton mitan kun lähdetään risteyksestä ja veivaa kylki vääränä sitä keppiä ja sojoo koivella kytkintä.
Mikä hassuinta niin keppijamppa kokee haasteeksi ja on seuraavassa risteyksessä puskurissa kiinni. Näin se vaan menee.
Veivatkoon ja "vatuloikoon" kuka haluaa sitä vaihedekeppiä hieman hassuahan se koko riuhtelu siellä ohjaamossa on.
Koipea/keppiä/koipea/keppiä,eikö kuullostakkin hassulta?
No Suomi alkaa Amerikkalaistumaan mitä tulee automaattivaihteisiin autoihin.
Ainoa mihin valitsisin "kepparin" olisi jos tarvitsisi tosi kovaa vetoautoa. Siinä ehkä "keppari" puoltaa itseään. ;D ;D ;D

firstvw

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.04.16 - klo:11:59. Ja helppoahan tuo automaatilla ajaminen onkin. Tarvitseeko siinä muistaa muuta kuin se, että pitää vasurin mukavasti lepuutustuella?
Juu. Monilla on taipumusta painella vasemmalla jarrua kun kytkintä ei ole. 100-varmaa kengurua jos molemmilla yrittää

Oktaavi

Pieneksi kevennykseksi tähän väliin, että ei se aina niin helppoa ole ajaa automaatilla, joka vieläpä hyökkää, kuin hauki rannasta  ;D http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001161234.html "Automaatti­vaihteisto hämmensi kuskin: Auto jyräsi terassin läpi Kouvolan keskustassa" Liekö tämä autoilija siirtyy takaisin manuaalien pariin?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.04.16 - klo:15:19
Pieneksi kevennykseksi tähän väliin, että ei se aina niin helppoa ole ajaa automaatilla, joka vieläpä hyökkää, kuin hauki rannasta  ;D http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001161234.html "Automaatti­vaihteisto hämmensi kuskin: Auto jyräsi terassin läpi Kouvolan keskustassa" Liekö tämä autoilija siirtyy takaisin manuaalien pariin?

Olisko ollut hyökkäävä dsg?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 17.04.16 - klo:21:55
Automaatit tekevät tuloaan niin voimakkaalla ryminällä.

Sikäli kun tällaista ryminää todella on kuultavissa, niin olisi mielenkiintoista tietää, kuinka voimakasta se on. Skoda Octaviahan on jo kai melko pitkään ollut Suomen myydyin auto. Olisikin mielenkiintoista tietää, kuinka suuri osa niistä myydään automaattivaihteistolla. Samoin olisi mielenkiintoista tietää, miten automaattien osuus on kehittynyt.

Otsikon kysymykseen "miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?", ei sinänsä ole vaikea keksiä vastauksia, vaikka oma valinta olisikin ollut automaatti. Eräs sellainen saattaa olla hinta. Automaatin aiheuttama lisäkustannus ostohinnassa näyttäisi ainakin VAG-autoissa olevan sitä suurempi, mitä edullisemmasta autosta on kyse. Octavia Combi Style 1.4:n osalta automaatti aiheuttaa reilun 1 700 euron lisäkustannuksen. Jos taas kiikarissa on vaikkapa A3 Business Sport 1.4 COD, täytyy automaatin ostajan laittaa 1 664 euroa lisää tiskiin manuaaliin verrattuna. Tilanne muuttuukin sitten jo aika paljon, kun tarkasteluun otetaan A4. Jos ostaja päätyy esimerkiksi 2.0 Business Sporttiin, on automaatin tuoma hinnannousu enää 392 euroa. Kun sitten huomioidaan, että volyymimerkeissä- ja malleissa autoja todennäköisesti ostetaan useimmin omalla rahalla, ei välttämättä ole mikään ihme, jos hinnaneroilla on merkitystä.

Kun autoa ostetaan omalla rahalla, saa lisäkustannus ostajan todennäköisesti myös miettimään, onko hänellä tarvetta automaatille. Ja vaikka tarve olisikin, niin kannattaako siitä maksaa esimerkiksi 1 700 euroa? Jos suurin osa ostajan ajoista tapahtuu maan- ja moottoritiellä, ei automaattivaihteisto välttämättä tuo ostajalle samanlaista lisäarvoa kuin sille, joka ajaa paljon kaupungissa. Ja vaikka ajoista suurin osa tapahtuisikin kaupungissa, niin kaikkia ei ilmeisestikään vaihdekepin käyttäminen kiusaa. Jos on koko elämänsä ajanut manuaaliautolla ilman suurempia tuskia, ei automaattiin välttämättä synny missään vaiheessa suurempaa kaipuuta.

Lopulta ihmisiä saattaa myös (syystä tai syyttä) arveluttaa automaatin kestävyys ja huoltojen hinta. Työsuhdeautoilijalle, tai sellaiselle, joka vaihtaa autoaan kolmen vuoden välein, ei edellä mainitulla seikalla luonnollisesti ole paljoakaan merkitystä. Mutta jos auton ostaa omalla rahalla tarkoituksella ajaa sillä pidemmän aikaa, on tilanne todennäköisesti toinen. Tässä suhteessa ei ehkä olekaan mikään ihme, jos esimerkiksi A6:ia myydään enemmän automaatilla kuin esimerkiksi Octavioita.

Lainaus käyttäjältä: rami - 17.04.16 - klo:17:00
UUSI A4 automaatilla,aivan loistava ajossa. Paikallaanpitoavustin on tosi hieno juttu ei tarvitse risteyksessäkään painaa jarrupoljinta odotellessa.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.04.16 - klo:11:18
Kehitystä että jo vuonna 2016 audissa on moinen ominaisuus ;D

Tässä lienee kyse joko väärinymmärryksestä tai sitten nimimerkin kohtuullisen taajaan viljelemästä pikkunäppärästä muihin merkkeihin kohdistamasta "kuittailusta". Väärinymmärryksestä on kyse siinä tapauksessa, jos nimimerkki ei ole tullut ajatelleeksi, että paikallaanpitoavustinta kehuneella nimimerkillä on ehkä sellainen ensimmäistä kertaa käytössään. Tästähän ei nimittäin voi vetää sitä johtopäätöstä, että ko. varuste olisi vasta tuolloin (vuonna 2016) tullut Audiin. On nimittäin niin, että A4:ssa ko. varuste on ollut ainakin vuodesta 2009 alkaen. Onko se ollut vakiovaruste, sitä en osaa sanoa. Liioin ei minulla ole tietoa siitä, kuinka kauan ko. varuste on ollut nimimerkin itsetunnon ja identiteetin kannalta ensiarvoisen tärkeässä mb:ssä (c-sarja).

rami

Ihan sama koska on tullut A4 Audiin minulla se kumminkin on nyt ensimmäisessä autossa (UUSI A4).
A3 koppurassa sitä ei vielä ollut vm. 2014.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:15:55
Ihan sama koska on tullut A4 Audiin minulla se kumminkin on nyt ensimmäisessä autossa (UUSI A4).

Niin vähän arvelinkin.

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:15:55
A3 koppurassa sitä ei vielä ollut vm. 2014.

Juu, ei vakiona. Lisävarusteena sen toki sai jo koppuraankin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.04.16 - klo:16:03
Niin vähän arvelinkin.

Juu, ei vakiona. Lisävarusteena sen toki sai jo koppuraankin.

Sama kuin vilkut saa lisävarusteena, joissain ne on vakiona  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 18.04.16 - klo:17:41
Sama kuin vilkut saa lisävarusteena, joissain ne on vakiona  ;)

Toivottavasti muistit ne ruksia! Ai niin, mut siehän ostitkii omas käytettynä  ;)

Decoy_

#164
Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:12:35
Tuo valoista liikkelle lähteminen on jo todettu vuosikausia kuinka manujamppa jää normaaliajossa muutaman auton mitan kun lähdetään risteyksestä ja veivaa kylki vääränä sitä keppiä ja sojoo koivella kytkintä.
Mikä hassuinta niin keppijamppa kokee haasteeksi ja on seuraavassa risteyksessä puskurissa kiinni. Näin se vaan menee.
Veivatkoon ja "vatuloikoon" kuka haluaa sitä vaihedekeppiä hieman hassuahan se koko riuhtelu siellä ohjaamossa on.
Koipea/keppiä/koipea/keppiä,eikö kuullostakkin hassulta?
No Suomi alkaa Amerikkalaistumaan mitä tulee automaattivaihteisiin autoihin.
Ainoa mihin valitsisin "kepparin" olisi jos tarvitsisi tosi kovaa vetoautoa. Siinä ehkä "keppari" puoltaa itseään. ;D ;D ;D
Ootko joka kerta tähystänyt mikä vaihteisto siellä vierellä/perässä tulevassa autossa on? ;D Pikku vinkki että siihen miten se auto poistuu risteyksestä vaikuttaa myös mm. moottori ja ylipäätään ajotapa. Mutta jos tällaisia "faktoihin" (tai omaan mielikuvitukseen) perustuvia vertailuja haluaa tehdä ja sillä taas kerran perustella sitä omaa vaihteistovalintaansa niin eihän siinä...  ;D

edit: muokattu sanavalintoja ennenkö joku saivartelee

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 18.04.16 - klo:17:58
Ootko joka kerta tähystänyt mikä vaihteisto siellä vierellä/perässä tulevassa autossa on? ;D

Hah-haa, tuollaiseen pikkuseikkaan tuskin kannattaa (ainakaan tällä foorumilla) kiinnittää huomiota. Se nyt vain on niin, että joillekin meistä on vuosikymmenien kuluessa kehittynyt varma tieto siitä, miten asiat ovat. Tässä suhteessa ei ole mitään merkitystä sillä, miten tuo tieto on muodostunut, tai mihin se perustuu. Se tieto vain on.  ;D ;D ;D  Meidän muiden on syytä nöyrän kiitollisina ottaa tuo tieto vastaan.

rami

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 18.04.16 - klo:17:58
Ootko joka kerta tähystänyt mikä vaihteisto siellä vierellä/perässä tulevassa autossa on? ;D Pikku vinkki että siihen miten se auto poistuu risteyksestä vaikuttaa myös mm. moottori ja ylipäätään ajotapa. Mutta jos tällaisia "faktoihin" (tai omaan mielikuvitukseen) perustuvia vertailuja haluaa tehdä ja sillä taas kerran perustella sitä omaa vaihteistovalintaansa niin eihän siinä...  ;D

edit: muokattu sanavalintoja ennenkö joku saivartelee
Ei sitä tarvitse tsiigata muualta kuin taustapeilistä niin sielläpäs se keppijamppa punoo vaihteita päälle lyöden tahtia kytkinpolkimelle.
Kuten jo aijemmin kirjoitin niin yli 90% autoilijoista ei pysty kytkemään samalla nopeudella vaihteita päälle samaan malliin mitä Audin Stronic tekee. (Ei puhuta rällärallista vaan päivittäisistä ajotapahtumista)
Lisäksi jos otetaan huomioon auton energiatalous niin manuaalijamppa polttaa polttoainetta huomattavasti enemmän jos vertaamme kys. automaattivaihteistoon.
Automaatti pelaa aina parhaalla mahdollisella energiansäästötasolla.

skriko

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:09:11
No eihän nuissa sinänsä mitään vikaa ole mutta vähintään 95%ihmisistä ei tarvitse eikä hanki tuontyylistä ajopeliä itselleen.
Mielestäni kuuluu omaan sarjaan.

Juu. Kuuluu sarjaan, "ihmisille joilla on niin hyvä itsetunto, että ei välitä vaikka ihmiset nauraa kun ajelee tuollaisilla".
Totuudessa jos pysytään, niin tuollaisilla autoilla on hauska ajaa. Ainoa hieman epämiellyttävä asia on ainaiset kyselijät. Kyllä on hieno auto, tosi erikoinen väri, paljonko hevosvoimia, paljonko maksaa. Itsekin ostaisin tuollaisen, mutta kun on muijaa, äijää, kakaraa, anoppia, appea. koiraa, kissaa, tavaraa ja muuta romua kuljetettavana. Toiset ne nauttii elämästään ja ostelee sellaisia autoja joilla on kiva ajaa, eikä mieti niitä kuljetusvälineinä.

ept

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.04.16 - klo:18:56
Juu. Kuuluu sarjaan, "ihmisille joilla on niin hyvä itsetunto, että ei välitä vaikka ihmiset nauraa kun ajelee tuollaisilla".
Totuudessa jos pysytään, niin tuollaisilla autoilla on hauska ajaa. Ainoa hieman epämiellyttävä asia on ainaiset kyselijät. Kyllä on hieno auto, tosi erikoinen väri, paljonko hevosvoimia, paljonko maksaa. Itsekin ostaisin tuollaisen, mutta kun on muijaa, äijää, kakaraa, anoppia, appea. koiraa, kissaa, tavaraa ja muuta romua kuljetettavana. Toiset ne nauttii elämästään ja ostelee sellaisia autoja joilla on kiva ajaa, eikä mieti niitä kuljetusvälineinä.

Niinpä, juniorina ei vissiin  riittänyt itsetunto ajaa Samaralla, mutta nyt aivan hyvin Skodalla.

Toiset ne myös nauttii elämästä ihan ostamatta ensimmäistäkään autoa. Toki tuo nykyinen ja aikaisemmat itseni, vaimon ja tavaroiden kuljettimet ovat auttaneet tuota nauttimista, mutta juurikin kuljetusvälineenä. Automaatin ja nyt myös mukautuvan vakkarin myötä kuljetan meitä ja täyttä takakonttia ensi viikonloppunakin oikein mielelläni muutaman sata kilometriä.

Jos sitten jossain välissä saan aikaiseksi ostaa auton ihan sen auton vuoksi, niin se on suunnilleen saman vuotinen kuin minä ja siinäkin on automaatti.

Nykyinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style DSG -22
Edellinen: Skoda Octavia Combi 1.5 G-TEC Style BusinessLine DSG -20
Aiempi: Skoda Octavia LB 1.6 TDI Style DSG -16
Aiempi: Volvo 850 SportsWagon  2.4-10 A -95

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.04.16 - klo:18:13
Hah-haa, tuollaiseen pikkuseikkaan tuskin kannattaa (ainakaan tällä foorumilla) kiinnittää huomiota. Se nyt vain on niin, että joillekin meistä on vuosikymmenien kuluessa kehittynyt varma tieto siitä, miten asiat ovat. Tässä suhteessa ei ole mitään merkitystä sillä, miten tuo tieto on muodostunut, tai mihin se perustuu. Se tieto vain on.  ;D ;D ;D  Meidän muiden on syytä nöyrän kiitollisina ottaa tuo tieto vastaan.
Juu sen on kyllä huomannut tällä foorumilla  ;D Huvin vuoksi näitä lähinnä tulee kommentoitua  ;D

Tuohon ramin edelliseen paskapuh.. Öh siis tietoon viitaten:  Ootko nyt ihan varma tosta energiataloudestakaan. Aika moni automaatti hukkaa tehoa enemmän kun manuaalivaihteisto. Vai tarkoitatko nyt sitä että kuljettaja hukkaa sillä heilumisellaan vaihteita vaihtaessa paljon enemmän energiaa kuin automaattimies? Vaikka en kyllä ymmärrä mitä siinä tarvii heilua? Vai onko sun kohtaamilla manuaalivaihteiston omistajilla synkrot paskana ja kytkimessä ykslevyinen sintteri jollain elämää jäykemmällä asetelmalla?

rami

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 18.04.16 - klo:20:39
Juu sen on kyllä huomannut tällä foorumilla  ;D Huvin vuoksi näitä lähinnä tulee kommentoitua  ;D

Tuohon ramin edelliseen paskapuh.. Öh siis tietoon viitaten:  Ootko nyt ihan varma tosta energiataloudestakaan. Aika moni automaatti hukkaa tehoa enemmän kun manuaalivaihteisto. Vai tarkoitatko nyt sitä että kuljettaja hukkaa sillä heilumisellaan vaihteita vaihtaessa paljon enemmän energiaa kuin automaattimies? Vaikka en kyllä ymmärrä mitä siinä tarvii heilua? Vai onko sun kohtaamilla manuaalivaihteiston omistajilla synkrot paskana ja kytkimessä ykslevyinen sintteri jollain elämää jäykemmällä asetelmalla?
Nimen omaan tarkoitan sitä,että manuaalikuski painaa turhaa kaasua josta ei käytännössä ole mitään hyötyä.
Sen sijaan automaattivaihteistolla oleva auto osaa säännöstellä polttoinenn aina optimaaliselle tasolle.

Toistan vielä kerran.
Otamme 100 autoilijaa satunnaisesti. Laitamme viivalle Stronic vaihteistolla olevan auton sekä samanlaisen saman tehoisen manuaalivaihteisen auton. Epäilen,että vain 10 tuosta 100 autoilijasta pystyy samaan suoritukseen kiihdyttäessä kuin Stronicilla ajava.
Miksi pitää heilua?
No siksi kun kytkin ja keppari eivät muuten toimi. Pakkohan siinä on raajaa venyttää. ;D ;D ;D

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: rami - 18.04.16 - klo:21:23
Nimen omaan tarkoitan sitä,että manuaalikuski painaa turhaa kaasua josta ei käytännössä ole mitään hyötyä.
Sen sijaan automaattivaihteistolla oleva auto osaa säännöstellä polttoinenn aina optimaaliselle tasolle.

Toistan vielä kerran.
Otamme 100 autoilijaa satunnaisesti. Laitamme viivalle Stronic vaihteistolla olevan auton sekä samanlaisen saman tehoisen manuaalivaihteisen auton. Epäilen,että vain 10 tuosta 100 autoilijasta pystyy samaan suoritukseen kiihdyttäessä kuin Stronicilla ajava.
Miksi pitää heilua?
No siksi kun kytkin ja keppari eivät muuten toimi. Pakkohan siinä on raajaa venyttää. ;D ;D ;D
Miksei sillä manuaalillakin osaisi ajaa aina sopivalla vaihteella? Tai no sä et varmaan osaa? Tai edes osaa ajaa manuaalilla kun on tollaset kuvitelmat ( ;D ;D ;D )

Kyllä mä sen ymmärrän että hyvin toimiva automaatti vaihtaa varmasti nopeammin kuin manuaali jos otetaan ihan tavan kuljettaja. Huvittaa vaan nuo sun kuvailemat tilanteet jossa muka aina manuaalimies on jäänyt heilumaan kun heinämies ;D Montakos kertaa noissa sun tilanteissa on ollut saman tehoinen ja samanlainen auto kiihdyttämässä ja molemmat autot on lähteneet kiihdyttämään kaasu pohjassa? ;)

En oo kyllä nähnyt kenenkään heiluvan vaihteita vaihtaessa niin että sen erottais taustapeilistä, tosin ei mulla ehkä samanlainen haukansilmä ookkaan (tai siis hyvä mielikuvitus) ja kiinnitän liikenteessä huomiota muihin asioihin kun muiden kanssaliikkujien vaihteistoihin ( ;D ;D ;D )

Noh tämä tästä väännöstä mun osalta. Palataan taas aiheeseen kun on tylsää ja jaksaa tulla tänne lukemaan näitä juttuja.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.04.16 - klo:17:48
Toivottavasti muistit ne ruksia! Ai niin, mut siehän ostitkii omas käytettynä  ;)

Niin ostin, opiskelijana tuolloin kun olin niin ei uuten tosiaan ollut pelimerkkejä  :(
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Patomursu

Automaatti kuluttaa enemmän kuin manuaali, kaikki kuskit ei tosin kuluta manuaalilla vähempää kuin automaatilla...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 18.04.16 - klo:20:39
Aika moni automaatti hukkaa tehoa enemmän kun manuaalivaihteisto. Vai tarkoitatko nyt sitä että kuljettaja hukkaa sillä heilumisellaan vaihteita vaihtaessa paljon enemmän energiaa kuin automaattimies?
Viimeks näin vertailun aiheesta viime vuosikymmenen puolella. Silloin pienitehoisten moottorien jatkeena manuaali oli taloudellisempi, mutta suuritehoisemmissa automaatti oli taloudellisempi. Tuon jälkeen automaatit ovat takuulla kehittyneet manuaaleja enemmän.


mattinen

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.04.16 - klo:21:48
Viimeks näin vertailun aiheesta viime vuosikymmenen puolella. Silloin pienitehoisten moottorien jatkeena manuaali oli taloudellisempi, mutta suuritehoisemmissa automaatti oli taloudellisempi. Tuon jälkeen automaatit ovat takuulla kehittyneet manuaaleja enemmän.

Audihan esittää esim. A3:n osalta hieman pienempiä kulutuslukemia automaattivaihteisille versioille. Viimeaikaiset tapahtumat huomioiden kannattaa näihin tietoihin tietysti suhtautua tietyllä pidättyväisyydellä. Itse en erityisemmin hämmästyisi, jos Stronicin pienemmät kulutuslukemat olisivat ns. muunneltua totuutta.

törkeeh

Mitäs väliä sillä on mitä kuluttaa manuaali vai automaatti? Miks itte panna, jos suihinotto riittää?

mattinen

Lainaus käyttäjältä: törkeeh - 18.04.16 - klo:23:22
Mitäs väliä sillä on mitä kuluttaa manuaali vai automaatti? Miks itte panna, jos suihinotto riittää?

Tuo on kyllä ihan hyvä pointti, mitä harva varmaan on tullut miettineeksi. Jälleen kerran hienolla tavalla paljastuu, kuinka monipuolisia osaajia tällä foorumilla kirjoittelee.

rami

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 18.04.16 - klo:21:36
Miksei sillä manuaalillakin osaisi ajaa aina sopivalla vaihteella? Tai no sä et varmaan osaa? Tai edes osaa ajaa manuaalilla kun on tollaset kuvitelmat ( ;D ;D ;D )

Kyllä mä sen ymmärrän että hyvin toimiva automaatti vaihtaa varmasti nopeammin kuin manuaali jos otetaan ihan tavan kuljettaja. Huvittaa vaan nuo sun kuvailemat tilanteet jossa muka aina manuaalimies on jäänyt heilumaan kun heinämies ;D Montakos kertaa noissa sun tilanteissa on ollut saman tehoinen ja samanlainen auto kiihdyttämässä ja molemmat autot on lähteneet kiihdyttämään kaasu pohjassa? ;)

En oo kyllä nähnyt kenenkään heiluvan vaihteita vaihtaessa niin että sen erottais taustapeilistä, tosin ei mulla ehkä samanlainen haukansilmä ookkaan (tai siis hyvä mielikuvitus) ja kiinnitän liikenteessä huomiota muihin asioihin kun muiden kanssaliikkujien vaihteistoihin ( ;D ;D ;D )

Noh tämä tästä väännöstä mun osalta. Palataan taas aiheeseen kun on tylsää ja jaksaa tulla tänne lukemaan näitä juttuja.
No ei varmaan ne manuaalit vaihdu jos niitä ei joku heiluttele ja koipi vispaa. (Voitko kertoa miten?)
Minä oon takuulla ajanut enemmän pirssillä kuin sinä ja suurimman osan keppivaihteisella pelillä.
Ei ikinä enää kepparivehettä vain äärimmäinen köyhyys voisi ajaa siihen tilanteeseen.
Aina ne vaan "kepparimiehet jää lähtiessä muutaman autonmitan vaikka ihan normikaasuilla lähdetään. Se on niin helppoa nähdä taustapeilistä. Stronic hoitaa homman todella sutjakkaasti.
Monesti kepparijamppa kokee haasteeksi ja ajautuu kiilaamaan perään. Lätty vaan näkyy taustapeilistä.
Siinä vaiheessa kun kepparijamppa on kokenut saavansa haasteen kannattaa hänet jättää omaan arvoonsa.  ;)
Mutta HEI! Stronicissa on myös käsivalinteiset vaihtamismahdollisuudet sekä A4:ssä lisäksi rattiläpyskät + ja -.
Eipä nuita manuaalisesti viitsi käyttää kun on niin lokoisaa vetää automaatilla. Ehkä niitä joku arvitsee mutta minä en.
VG automaateille annetaan pienempiä kulutusarvoja kuin vastaaville keppivaihteisille autolle.
Onhan se nyt loogisestikkin ajateltuna ihan hölmöä veivata sitä keppiä ja polkea kytkinpoljinta jos helpompikin vaihtoehto on valittavissa.
Min oon ainakii niin laiska etten viihti.

rami

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 18.04.16 - klo:22:03
Audihan esittää esim. A3:n osalta hieman pienempiä kulutuslukemia automaattivaihteisille versioille. Viimeaikaiset tapahtumat huomioiden kannattaa näihin tietoihin tietysti suhtautua tietyllä pidättyväisyydellä. Itse en erityisemmin hämmästyisi, jos Stronicin pienemmät kulutuslukemat olisivat ns. muunneltua totuutta.
Samalla tavalla ne kepparin lukematkin ovat muunneltua. Ymmärtääkseni vaaka pysyy silloin balansissa. ;D ;D ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy