TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Waiski

Lainaus käyttäjältä: ConD - 03.05.12 - klo:18:35
Ensimmäinen varaosanumero "Camshaft adjuster unit", eli nokka-akselin säädin ja tuo jälkimmäinen sitten ketjunkiristin. Hintasi ovat oikein.

Tarkastin tuon aiemman kejunkiristimen... sitä samaa osaa on käytetty jo FSI koneissa ym ketjupeleissä. Ei ole siis mikään 1.4TSI:n tai pelkästään CAXA:n osa.

"Hintasi ovat oikein"?  Virallisen huollon työmääräyksestä kopioitu (josta saat kopion jos haluat) Vittu mikä pelle, en voi mitään jos Vw:llä suomessa työmääräys voi sisältää vaihdettujen osien vääriä nimiä...

Oli pakko, oli niin ylimielisesti kommentoitu, anteeksi.

Waiski

tsiih

Huomatkaa jousen/hydraulijousen pidatyspinni kiristimen kuvassa. Miksen mina muista yhtaan 90/92 kw mista olisi jako hypannyt ??? Mullakin niita osia vaihdettiin, miten on jaanyt sellainen muistikuva et just laahaimes tai ketjus olis ollu muutos, tai sitten muistan ihan vaarin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

ConD

Lainaus käyttäjältä: Waiski - 04.05.12 - klo:19:33
Vittu mikä pelle, en voi mitään jos Vw:llä suomessa työmääräys voi sisältää vaihdettujen osien vääriä nimiä...

Oli pakko, oli niin ylimielisesti kommentoitu, anteeksi.

Waiski
:-*  :-* Elä enää tälleiltaa ota, vaikka Suomen peli onkin :)

Kaivoin tiedot ETKA:sta joten LMS:n "väärin" kirjoitettu osa tuli korjattua. Hintaa tuolle "väärälle" osalle, eli nokka-akselin säätimelle tulee n. 430e minkä olitkin laittanut.

LainaaSivuston mukaan tosiaan samat ketjunohjaimet käyvät sekä CAXA:n että CAXC:hen eikä kuvien perusteella kummassakaan ole jousikuormitusta. Eri juttu on, miten luotettava tuollainen sivusto on... Löytäisikö joku varmempaa infoa aiheesta?
ETKA:sta kun niinikään katsoo niin CAXA ja CAXC jakoketjun molemmat laahaimet ja itse ketjukin on täsmälleen samoja. Niinkuin oli tuo kiristinkin. Samoja osia on edelleen käytetty jo aiemmissa FSI koneissa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

kt

En ole lukenut viime keskustelua, mutta "samoja osia" valmistaa usea alihankkija ja ne jokainen ihan VW speksin mukaan. Pelkkä "sama" osa ei kerro mitään. Todellinen "osan valmistaja" toivottavasti löytyy siitä osasta itsestään.
Sellaista maailma vain on, ihan joka autotehtaalla..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Keke78

Eikö kenelläkään tee tsi/dsg sellaista temppua et päättää joissain tilanteissa olla reagoimatta kaasuun?? Mulla tekee harva se päivä sen ett kun ajelee d-pykälällä ja pistää sporttia kehiin niin ei tapahdu mitään. Kierrokset jankkaa siinä vapaan rajottimella eli n. 2700-3000 ja auto vaan rullaa vapaalla. Kaasun painaminen ei tee mitään, ainoa mikä auttaa on runkata vaihteen valitsinta ees taas. Vaikea kuvitella että oisin ainoa jolla on moinen ominaisuus.
Fabia rs combi -11

Keke78

Onko muuten ennätys long-life öljyillä: 26 kiloa ajettu ja auto kertoo että haluaa mennä vielä 5700 kilometriä ennen huoltoa.... On kyllä mun ajotavoilla jotain pielessä tuossa huoltovälin mittauksessa, ajelen melkein päivittäin kaasu pohjassa ja manuaalina kiekat 7000 hujakoilla. Onkohan käyny niin että öljyt on vaihtunu liian nopeaan tahtii ja anturit kuvittelee et on kokonaan uudet öljyt. 7 lirtaa oon laittanu uutta öljyä jo konooseen ja kokoajan on alarajassa.
Fabia rs combi -11

MasTurbo

Joo. Keken anturit ei toimi ja suosittelen lisäämään lääkitystä aamupuuron sekaan.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Keke78

Lainaus käyttäjältä: MasTurbo - 13.05.12 - klo:13:02
Joo. Keken anturit ei toimi ja suosittelen lisäämään lääkitystä aamupuuron sekaan.

Pöh, täysin selväjärkistä juttua. Onks sulla hyviä lääkkeitä?? Mä nimittäin voin ostaa kaiken mikä vaikuttaa keskushermostoon..
Fabia rs combi -11

MasTurbo

Ei oo kuin buranaa. Sitäkn sen verran vähän ettei saa edes päiväunia aikaseks.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Kasis

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 13.05.12 - klo:13:06
Pöh, täysin selväjärkistä juttua. Onks sulla hyviä lääkkeitä?? Mä nimittäin voin ostaa kaiken mikä vaikuttaa keskushermostoon..
Onko mahdollisuutta lukea vikakoodeja?
Jotenkin viittaisi dsg vikaan. Tosin meillä touranissa teki pari kertaa samoin, joka ei johtunut vaihteistosta.
Scirocco & VI Golf Variant

Keke78

No kyllähän tuollanen äidin poika saa ittensä c8 buranallakin :-)  

ps. tosiaan jos jollain on myydä reseptilääkkeitä niin meikä ostaa... varmuuden vuoksi jos iskee iskias.
Fabia rs combi -11

Keke78

#641
Näin pikku kaljoissa minusta alkaa tuntuun hetki hetkeltä enemmän siltä että mä tarvin tällasen:http://www.racechip.de/racechip-chiptuning/Skoda-Fabia-II-1-4-TSI-RS-3881-r.html?modell=Skoda-Fabia-II-1-4-TSI-RS-3881&language=en

Osaako joku ettiä tietoja sen suhteen että mitä tuo vaikuttaa suoritusarvoihin?? Paljon menee 0-100kmh ja 0-200kmh?? Kunhan pärjää 155kw audiille niin nukun yöni rauhassa.
Fabia rs combi -11

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 13.05.12 - klo:11:11
Onko muuten ennätys long-life öljyillä: 26 kiloa ajettu ja auto kertoo että haluaa mennä vielä 5700 kilometriä ennen huoltoa....

Kun ajaa vähän, voi saada esimerkiksi tällaisen ilmoituksen: huoltoon 5 päivää tai 17 300 kilometriä. Nyt on ilmoituksena "Service now" ja aika longlife-huoltoon varauksessa. Edellinen huolto oli kaksi vuotta sitten. Tällä välin autolle on kyllä tehty yhtä sun toista virhevastuun perusteella...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Keke78 - 13.05.12 - klo:11:04
Eikö kenelläkään tee tsi/dsg sellaista temppua et päättää joissain tilanteissa olla reagoimatta kaasuun?? Mulla tekee harva se päivä sen ett kun ajelee d-pykälällä ja pistää sporttia kehiin niin ei tapahdu mitään. Kierrokset jankkaa siinä vapaan rajottimella eli n. 2700-3000 ja auto vaan rullaa vapaalla. Kaasun painaminen ei tee mitään, ainoa mikä auttaa on runkata vaihteen valitsinta ees taas. Vaikea kuvitella että oisin ainoa jolla on moinen ominaisuus.

Mulla teki niin DSG6 kuin DSG7:kin tuon joskus. Huollon tiskillä vastaus oli yleisimmin: se on vaan joku ohimenevä bugi (tosi kiva kun tuollainen voi aiheuttaa vaaratilanteita kun auto ei liiku minnekään) ja toinen vastaus oli, että tää on nyt vaan niin paljon erilainen loota kuin perusautomaatti ja tää voi tehdä tuollaista, se on vaan ominaisuus.

tet

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 13.05.12 - klo:16:47
Mulla teki niin DSG6 kuin DSG7:kin tuon joskus. Huollon tiskillä vastaus oli yleisimmin: se on vaan joku ohimenevä bugi (tosi kiva kun tuollainen voi aiheuttaa vaaratilanteita kun auto ei liiku minnekään) ja toinen vastaus oli, että tää on nyt vaan niin paljon erilainen loota kuin perusautomaatti ja tää voi tehdä tuollaista, se on vaan ominaisuus.

Minulla noin 37 tkm ajettuna TSI+DSG7 -yhdistelmällä enkä muista moista ilmiötä koskaan havainneeni. En kyllä tuollaista ehkä enää suostuisi ominaisuutena nielemään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

eGetin


tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

tepi

-Huumorimielellä ja työkaverit lähetti-

-ruoska-

Noniin. Turbo ja jakoketju kiristimineen vaihdettu takuuseen. Kyllähän tuo käynti on nyt ihan eri planeetalta, ja moottori tuntuu paljon kireämmältä. Vähemmän turbopotkua kuin ennen ja enemmän isomman vaparin tuntua.

Hieno homma, että saatiin kuntoon.

Jubilee

Jaaha, rupeaakohan täällä mielikuvitus tekemään tepposia vai onko jakopäässäni jokin asiaan kuulumaton(/kuuluva) ominaisuus..

Säännöllisen epäsäännöllisesti "puolilämmintä" tai kevät kylmää konetta käynnistettäessä kierrokset pomppaa hetkeksi 2000rpm ja perus-vag starttiääni on kohtuuttoman korkea. Eli kuuluu "kovaa" rohinaa/räminää ensimmäiset sekuntit.
Käynnistysääni on nyt esiintynyt noin kymmenkunta kertaa ja kuuluu varmiten kun kone on ajettu lämpimäksi, auto seisoo 1-2h ja lyöt koneen käyntiin. Jos koneen sammuttaa heti perään ja starttaa uudestaan, ei ääntä kuulu..
Kyseessä siis elokuussa 2011 rekisteröity 1.2 TSI Siitin jolla kurvailtu nyt vajaa 17tkm.

Lieköhän nyt vain mieleni tehnyt tepposet kun täällä lukenut tätä ketjua :)
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

Zaasa

Eikös 1.2TSi moottoreissa ole ketjunvaihtoviikot menossa (kampanja)?Sama mylly merkkiin katsomatta.
Eilen jopa laakkosen asentaja myönsi niitä vaihdettavan 1.2TSI myllyihin urakalla.

Jerkus

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 25.05.12 - klo:22:00
Kyseessä siis elokuussa 2011 rekisteröity 1.2 TSI Siitin jolla kurvailtu nyt vajaa 17tkm.

Löytyikö autosi suoraan maahantuojan varastosta vai odottelitko laivausta? Meillä on myös viime elokuun loppupuolella käyttöönotettu mittarissa 25tkm.Jouduttiin odottelemaan kun autoa ei ollut maahantuojan varastossa. Toistaiseksi ei ylimääräisiä ääniä ole eikä ihmeellisempää toimintaa ole kuulunut.

Kävi vaan mielessä, että onko vika jossain tietyssä sarjassa vai mahdollisesti kaikissa 1.2tsi moottoreissa?
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: Jerkus - 25.05.12 - klo:22:35
Löytyikö autosi suoraan maahantuojan varastosta vai odottelitko laivausta?

Tilasin autoni joskus heinäkuun puolen välin jälkeen ja ymmärsin silloin, että autoni olisi ollut tilaus hetkellä laivassa matkalla Suomeen. Autoni siis kuului ilmeisesti johonkin "suurempaan" erään jonka maahantuoja oli tilannut ennakkoon odottamaan Copa plussan suurta menekkiä varten.
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

Jerkus

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 25.05.12 - klo:22:49
Tilasin autoni joskus heinäkuun puolen välin jälkeen ja ymmärsin silloin, että autoni olisi ollut tilaus hetkellä laivassa matkalla Suomeen. Autoni siis kuului ilmeisesti johonkin "suurempaan" erään jonka maahantuoja oli tilannut ennakkoon odottamaan Copa plussan suurta menekkiä varten.
Ok. Meillä auto lähti jonkin ajan kuluttua tilauksesta tehtaalta. Maahantuojalla ei ollut, eikä erässä mikä oli saapunut/saapumassa Suomeen. Kuulostellaan...
Touran 2006, 1.9bxe tdi 6v manuaali.

peteko

Lainaus käyttäjältä: Jubilee - 25.05.12 - klo:22:00
Jaaha, rupeaakohan täällä mielikuvitus tekemään tepposia vai onko jakopäässäni jokin asiaan kuulumaton(/kuuluva) ominaisuus..

Valitettavasti ei ole mielikuvitusta, täällä oli tismalleen samat oireet ja myöhemmin räminä (rallatus) alkoi kuulua myös kun piti kierrokset paikallaan ollessa 2000rpm paikkella, katosi noin 1 min kuluttua kun kone lämpesi. No se ketju vaihdetaan toki takuuseen. Oma kiesi maaliskuu 2010 ajoon joten sama vika vissiin ollut näissä pidempään.
PS. kannattaa tarkkailla että öljyt pysyy koneessa tuon ketjuvaihdon jälkeen, omasta nimittäin jäi se kopan tiiviste vuotamaan joten tekivät tiivistystyön kahteen kertaan :)

re2

Lainaus käyttäjältä: peteko - 26.05.12 - klo:20:57
Valitettavasti ei ole mielikuvitusta, täällä oli tismalleen samat oireet ja myöhemmin räminä (rallatus) alkoi kuulua myös kun piti kierrokset paikallaan ollessa 2000rpm paikkella, katosi noin 1 min kuluttua kun kone lämpesi.

Eikös tuo kuvailtu ääni nyt kuitenkin ole enemmän siltä normaalia "pöntön lämmitystä", joka on yhteistä kaikille TSI-koneille kun ulkolämpötila nousee kesäisiin lukemiin? Itse huolestuisin vasta sitten kun siihen tulee mukaan tuo metallinen "rallatus", joka kuuluu ketjusta itsestään.

Jubilee

Lainaus käyttäjältä: re2 - 27.05.12 - klo:10:37
Eikös tuo kuvailtu ääni nyt kuitenkin ole enemmän siltä normaalia "pöntön lämmitystä", joka on yhteistä kaikille TSI-koneille kun ulkolämpötila nousee kesäisiin lukemiin? Itse huolestuisin vasta sitten kun siihen tulee mukaan tuo metallinen "rallatus", joka kuuluu ketjusta itsestään.

Oli ääneni normaali tai ei niin huolestua en jaksa.. Takuu voimassa ja mahdollinen viankuva tunnettu.
Mutta itse rallatus on kovin karhea, jos nyt ei peltilevyn helinää niin ruman kuulonen se kyllä parhaimmillaan on. Erittäin ruman kuuloinen.. kuulostellaan ja nautitaan kesäisestä auringosta. 8)
Ex vag Ibiza ST, Leon ST

peteko

Lainaus käyttäjältä: re2 - 27.05.12 - klo:10:37
Eikös tuo kuvailtu ääni nyt kuitenkin ole enemmän siltä normaalia "pöntön lämmitystä", joka on yhteistä kaikille TSI-koneille kun ulkolämpötila nousee kesäisiin lukemiin? Itse huolestuisin vasta sitten kun siihen tulee mukaan tuo metallinen "rallatus", joka kuuluu ketjusta itsestään.

Eipä se mitenkään normaalia/tervettä ääntä ole jos Skoda merkkihuolto vaihtaa ketjun ja kiristimet samoilla oireilla, ei kai siellä turhaan ketjuja aleta sentään vaihteleen. Ja metalliselta tuo Jubileen ääni vaikuttaa... Ketjun pärinä on aika helppo paikallistaa ketjun alueelle ihan kuuntelemalla, konepelti auki ja starttaamaan. Ketjun vaihdon jälkeen omastani ei ole kertaakaan kuulunut enää tuota satunnaista pärinää joten asia on nyt siis korjattu. Rämisevää ketjua en pitäisi siis kovin terveenä vaikka se valitettavan "tavalliselta" TSI koneissa vaikuttaakin 20tkm jälkeen...

tet

Lainaus käyttäjältä: re2 - 27.05.12 - klo:10:37
Eikös tuo kuvailtu ääni nyt kuitenkin ole enemmän siltä normaalia "pöntön lämmitystä", joka on yhteistä kaikille TSI-koneille kun ulkolämpötila nousee kesäisiin lukemiin? Itse huolestuisin vasta sitten kun siihen tulee mukaan tuo metallinen "rallatus", joka kuuluu ketjusta itsestään.

Sama tuli itsellenikin mieleen. Jos kierrokset on kahdessa tonnissa, ajotietokoneen ilmoittama kulutus paikallaan ollen 5-6 l/h ja se metallinen röminä kuuluu pakoputken päästä niin silloin on kyseessä katalysaattorin lämmitys kaksoisruiskutuksella. Juuri tuollaisella "puolilämpimällä" koneella sitä esiintyy. Kun ääni loppuu, kulutus laskee jonnekin 2-3 l/h tasolle ja kierrokset laskevat mutta jäävät vielä jonnekin vähän yli tonniin. Vasta pidemmän tuhjäkäynnin jälkeen kierrokset laskee normaalille 600-700 rpm tasolle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy