TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Hannes

Onko kenelläkkän näissä uusissa ketjukoneessa mennyt ketju vaihtoon, siis vuosimallin 2013 jälkeen tehdyissä ketjukoneissa 1.8 ja 2.0.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 31.01.16 - klo:21:09
Joillakin jopa kolme miljoonaa kilometriä:
http://www.hs.fi/autot/a1454212996651?jako=d05a1a117c294363402df5069ff5f0f7&ref=tf_iHSisboksi-etusivu&utm_campaign=tf-hs&utm_source=iltasanomat.fi&utm_medium=tf-desktop&utm_content=frontpage
Joo toi kolmen miljoonan mannelavetti on yks vitun hilpeä läppä :D Vanhalla golffillani ajoin alkuperäisellä moottorilla hitsaamattomalla korilla suhteessa huikeasti reilumman määrän, kuin tämä mersu on taittanut per moottori. Golffissa olisi moottori kestänyt, koreja vain olisi pitänyt vaihtaa  :o Taitaa se jossain vieläkin rullata, lienee mittari pyörähtänyt jo toistamiseen...

e. Ei sinällään liity millään muotoa tähän keskusteluun. Mannelavetissa ei ole TSI:tä ja esimerkin mk3 golffissa AFN...

Samppa1

Mulla 2009 Passat 1.4 Tsi ja ilmeni, että ketju venynyt.
VW-auto on näissä ilmeisesti tullut vastaan 100% kustannuksissa, mutta mun passatin kohdalla näyttäs nyt siltä että ei onnistu, kun edellinen omistaja
on vetäny huoltovälit pitkäks.
Sanottiin, että virhevastuu kuuluu autokaupalle, joka tässä tapauksessa Delta-auto.

Onko kokemuksia, miten Delta on tämmösissä hommissa tullut vastaan?
Laitoin Deltaan postia asiasta, mutta eivät ole muuten vielä asiaa kommentoineet, kuin kysymällä ajettuja kilometrejä.



ReijoM

#5403
Konsernituotteiden omistajilla on ollut aikaisemmin salainen tervehdys, kannattaisiko jatkaa perinnettä :D pieni kevennys ...

"Ro80:n moottori oli kuitenkin lyhytikäinen, ne kestivät aluksi vain noin 50 000 km. Jälleenmyyjät ja korjaamot olivat ihmeissään. NSU Wankel Spider ja Ro80-kuljettajien kerrotaankin tervehtineen toisiaan liikenteessä humoristisesti nostamalla ylös sen määrän sormia, monesko moottori autoon oli vaihdettu."

http://www.iltalehti.fi/autoklassikot/2016013121031133_af.shtml
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Samppa1 - 01.02.16 - klo:14:01
Mulla 2009 Passat 1.4 Tsi ja ilmeni, että ketju venynyt.
VW-auto on näissä ilmeisesti tullut vastaan 100% kustannuksissa, mutta mun passatin kohdalla näyttäs nyt siltä että ei onnistu, kun edellinen omistaja
on vetäny huoltovälit pitkäks.
Sanottiin, että virhevastuu kuuluu autokaupalle, joka tässä tapauksessa Delta-auto.

Onko kokemuksia, miten Delta on tämmösissä hommissa tullut vastaan?
Laitoin Deltaan postia asiasta, mutta eivät ole muuten vielä asiaa kommentoineet, kuin kysymällä ajettuja kilometrejä.

Pakko kysyä paljonko tuo huotoväli oli muka ajettu pitkäksi (Jolla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä tuohon ketjun kulumiseen, joka on ominaisuus) ?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Samppa1 - 01.02.16 - klo:14:01
Mulla 2009 Passat 1.4 Tsi ja ilmeni, että ketju venynyt.
VW-auto on näissä ilmeisesti tullut vastaan 100% kustannuksissa, mutta mun passatin kohdalla näyttäs nyt siltä että ei onnistu, kun edellinen omistaja
on vetäny huoltovälit pitkäks.
Sanottiin, että virhevastuu kuuluu autokaupalle, joka tässä tapauksessa Delta-auto.

Onko kokemuksia, miten Delta on tämmösissä hommissa tullut vastaan?
Laitoin Deltaan postia asiasta, mutta eivät ole muuten vielä asiaa kommentoineet, kuin kysymällä ajettuja kilometrejä.

Ei kokemusta ketjuhommista mutta deltan kanssa asioinnista on, mulla rupes palamaan abs esp ym valot ja soitin deltalle et mitäs nyt, sovittiin että vien deltalle parin päivän päästä. No veinkin ja pyydettii  odottamaa  että tutkivat missä vika, odotin hetken ja tultiin sanomaan että heidän vikakoodinlukijassa on vikaa, että soittaa mulle viikon sisällä uuden ajan. No viikko meni, mitään ei kuulunu, soitin ite sinne, tapaus jo unohdettu laite ei edelleenkään toiminu, sanoin että luin jo koodit että kelpaako siitä tuloste, ei kelvannu, luvattiin palata asiaan. Itellä meni hermot, vein kaverin pajalle, absianturin yksi piuha hieman irti, vaihettiin liitin kaikki toimii. En jaksanut itekkään ilmotella mitään, päätin kokeila kuuluuko enää mitään. Meni  noin 1.5-2kk (!!!!) kun soittivat että testeri ois kunnossa...että sellasta.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Samppa1

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.02.16 - klo:17:51
Pakko kysyä paljonko tuo huotoväli oli muka ajettu pitkäksi (Jolla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä tuohon ketjun kulumiseen, joka on ominaisuus) ?
3 määräaikaishuoltoa ylittynyt yli 10%, joka on kuulemma raja, keskiarvo ylityksissä tais olla 15%.

baleno

Liekö sama laulu taas kun ketju venyy uuden kerran 30tkm:n päästä. Vaikka nyt ois huollot tehtykin ajallaan.
Citroen C5 2.0i 2006

pomo

Lainaus käyttäjältä: Samppa1 - 02.02.16 - klo:09:59
3 määräaikaishuoltoa ylittynyt yli 10%, joka on kuulemma raja, keskiarvo ylityksissä tais olla 15%.

Aika reippaasti on mennyt pitkäksi! Varsinkin jos on LL ohjelmalla, sehän tarkoittaa 3-4 tkm. Tyhmyydestä valitettavasti toisinaan sakotetaan...

Samppa1

Delta lupasi korvata 50% kustannuksista.
Kustannusarvio hommalle Max. 1500â,¬

Foxit

#5410
Lainaus käyttäjältä: Samppa1 - 03.02.16 - klo:08:35
Delta lupasi korvata 50% kustannuksista.
Kustannusarvio hommalle Max. 1500€
Ei sinulla sattunut olemaan autoosi Deltan kautta Fraguksen Täysturvatakuuta? Tähän voisit vedota jos tälläinen sinulla on autoosi ja vielä voimassa. Kannattaa myös kuluttajaneuvonnasta kysyä hieman apuja.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

PP

Siirrytään asiaan, mutta vähän sivuun, koska kysyn FSI-koneesta. Omalla 1.6 FSI:llä (BLF) on takana 198 tkm eikä missään huollossa ole vihjaistu puolta sanaakaan ketjusta. 150 tkm asti teetin marmorilla, sittemmni pari isoissa monimerkkihuolloissa. En ole vartavasten kuunnellut, mutta ainakaan isompaa ylimääräistä koneesta ei kuulu. Kannattaako selvittää/selvityttää jo missä kunnossa ketju on?

Eka Golf

Ei kait tuossa voi olla ketjua jos nuin paljon ajettu ilman remppaa?  :o

PP

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.02.16 - klo:23:26
Ei kait tuossa voi olla ketjua jos nuin paljon ajettu ilman remppaa?  :o

On siinä. Joku täällä kirjoitti ajaneensa 270 tkm samalla ketjulla tuolla koneella, joten en pidä 200 tkm ollenkaan ihmeenä. Onko kenties niin, että pre-FL FSI-koneissa on paremmat jakopäät kuin myöhemmissä FSI- ja varsinki TSI-koneissa?

Eka Golf

Miksi olisivat huonontaneet?  ???
Selittelivät aikoinaan että vika alihankkijan kuluneissa stanssauskoneissa ja jättivät raappeitta jotka kuluttivat ketjub akselit?
Mutta mikähän on uusin selitys kun ongelmat jatkuivat?  ???

Redpoll

Terve,

Olen harkitsemassa 2013 vuoden 1.4 TSI 160hp Sciroccon hankintaa ja eksyin tänne foorumille kun olin kuullut tästä 1.4 moottoreiden ongelmasta + DQ200 DSG laatikon hajoilemisesta. Koskevatko jakopään ketjun ongelmat siis myös 2013 ja siitä uudempia autoja? Ã,,kkiseltään nimittäin tuntuu että n. 55tkm ajetun ym. spekseillä olevan auton hankinta näiden juttujen perusteella on sama kun väkisin kerjäisi ongelmia >:(

Onko arvon foorumilaisilla näkemyksiä puolesta tai vastaan?

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: Redpoll - 15.02.16 - klo:14:11
Terve,

Olen harkitsemassa 2013 vuoden 1.4 TSI 160hp Sciroccon hankintaa ja eksyin tänne foorumille kun olin kuullut tästä 1.4 moottoreiden ongelmasta + DQ200 DSG laatikon hajoilemisesta. Koskevatko jakopään ketjun ongelmat siis myös 2013 ja siitä uudempia autoja? Ã,,kkiseltään nimittäin tuntuu että n. 55tkm ajetun ym. spekseillä olevan auton hankinta näiden juttujen perusteella on sama kun väkisin kerjäisi ongelmia >:(

Onko arvon foorumilaisilla näkemyksiä puolesta tai vastaan?

Vähän riippuu mitä haet. Jos etsit edullista ja luotettavaa käyttöautoa jonka korjauskustannukset ovat mahdollisimman pienet niin älä osta.

Jos taas haet jotain muuta niin onhan tuo käytökseltään erittäin mukava ja vääntävä moottori. Puhtia riittää ja menee ihan kohtuullisen pienellä aineella. Laatikko on toiminnaltaan lähes huomaamaton ja vaihtaa todella siististi. Näiden kohdalla kannattaa varautua melkein mihin vain, se on vähän tuurista kiinni millaisen yksilön saat.

Tuossa moottorissa on sama jakopäärakenne kuin näissä ongelmallisissa TSI moottoreissa. Kiristin ja ketju on päivitetty mutta ei siitä siltikään täysin ogelmatonta ole tullut.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Redpoll - 15.02.16 - klo:14:11
Terve,

Olen harkitsemassa 2013 vuoden 1.4 TSI 160hp Sciroccon hankintaa ja eksyin tänne foorumille kun olin kuullut tästä 1.4 moottoreiden ongelmasta + DQ200 DSG laatikon hajoilemisesta. Koskevatko jakopään ketjun ongelmat siis myös 2013 ja siitä uudempia autoja? Ã,,kkiseltään nimittäin tuntuu että n. 55tkm ajetun ym. spekseillä olevan auton hankinta näiden juttujen perusteella on sama kun väkisin kerjäisi ongelmia >:(

Onko arvon foorumilaisilla näkemyksiä puolesta tai vastaan?

Eikö tuo 160 heppanen kone ole edelleen se sama vanha ketjullinen tupla-ahdettu? Tuskin minkään maailman versiopäivitykset poistavat sitä tosiasiaa, että nuo ketjut menee ennemmin tai myöhemmin vaihtoon. Saattaa tuossa ketjussa olla vielä muutama kymmenentuhatta kilometriä ajamatta ennenkuin vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Pidät vaan huolen, että ostat auton Volkkarin merkkiliikkeestä ja huoltokirjassa ei saa olla mennyt (merkki)huoltojen välit metrilläkään pitkäksi.

Paras olisi tietysti jos Sciroccosi olisi TDI ja manuaali.

pomo

Mv 2013 rakennetta on parannettu, samoin dsg 7 v on nykyään erilainen, en tiedä mistä vuodesta alkaen? Tarkista huollot, että ne on tehty merkkiliikkeessä ja ajallaan.

Tuskin kukaan, joka etsii sitä luotettavaa tavallista perusautoa edes harkitsee sciroccoa ;D Niitä varten on viininpunainen tojota...

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.02.16 - klo:07:56Tuskin kukaan, joka etsii sitä luotettavaa tavallista perusautoa edes harkitsee sciroccoa ;D Niitä varten on viininpunainen tojota...

Niin no. Tässäkin ollaan ostamassa epäkäytännölliseksi muokattua Golffia maailman toiseksi tylsimmältä autonvalmistajalta. Ja vieläpä siltä valmistajalta, jonka laatu on romahtanut täysin kymmenessä vuodessa. Tuohon riskiin ottaisin mielummin vaikka jonkun pikku-Alfan isoilla hevosilla. Olisi edes joku muu kuin Volkkari...

Ja eiköhän GT86:nkin saisi viininpunaisena. ;) Jos haluaa erottua niin sitte Subarun versio samasta aiheesta.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

pomo

Kyllä mää si,ti noista sen scriroccon ottaisin!

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 16.02.16 - klo:09:59
Niin no. Tässäkin ollaan ostamassa epäkäytännölliseksi muokattua Golffia maailman toiseksi tylsimmältä autonvalmistajalta. Ja vieläpä siltä valmistajalta, jonka laatu on romahtanut täysin kymmenessä vuodessa. Tuohon riskiin ottaisin mielummin vaikka jonkun pikku-Alfan isoilla hevosilla. Olisi edes joku muu kuin Volkkari...

Ja eiköhän GT86:nkin saisi viininpunaisena. ;) Jos haluaa erottua niin sitte Subarun versio samasta aiheesta.
Mikä on tylsempi Kuin Tojo?
Mikä pelittää paremmin vaikka laatu on todella laskenut 50%?
Kait Korealaiset 7v takuulla?  ???
Onnekis Volkkari ei ole tylsä, aina löytyy uusia skandaaleja?  :P

Peedy

Maahantuojan vastaantulo/suhtautuminen ketjufiaskoon näemmä muuttunut sitten esille tulleiden tapahtumakäänteiden. Saiskohan noita kustannuksia karhuttua takautuvasti? Nim.viime keväänä jakoketjun huppäyksen seurauksena ('50%' vastaantulolla) kolmen ja puolen tonnin remppa + 3kk myöhemmin epätasasen käymisen johdosta diagnisoitu haljennu mäntä, jolla ei tietenkään vv huollon mielestä ollut minkään asteen syy-yhteyttä jakoketjun aiheuttamiin tuhoihin - koneen vaihto omaan piikkiin....

Lerva

Pitääpä itsekin liittyä tähän ketjuun.
Käytössä siis vm.07 TSI moottorilla varustettu Golf joka on 125kW mallia.Ajettu ongelmitta vajava 140000km.
Merkkiliike suosittelee testiä tuolle jakoketjulle.Kojetaulu ei ilmoita mitään hälyjä vielä mistään.Testi on ilmeisesti jokin momenttitesti?Ketjun pettäessä rikkoo paikkoja?Paljonko tällainen ketjunvaihto-operaatio tulee kustantamaan?Arvio oli jossain 2400â,¬ tietämillä.
Auto viety huoltoon moottorista kuuluvan oudon äänen johdosta.Ã,,äni paikallistettiin turboon.Mutta ottivat puheeksi myös tuon jakoketjun.

kramer

Lainaus käyttäjältä: Lerva - 21.02.16 - klo:22:17
Pitääpä itsekin liittyä tähän ketjuun.
Käytössä siis vm.07 TSI moottorilla varustettu Golf joka on 125kW mallia.Ajettu ongelmitta vajava 140000km.
Merkkiliike suosittelee testiä tuolle jakoketjulle.Kojetaulu ei ilmoita mitään hälyjä vielä mistään.Testi on ilmeisesti jokin momenttitesti?Ketjun pettäessä rikkoo paikkoja?Paljonko tällainen ketjunvaihto-operaatio tulee kustantamaan?Arvio oli jossain 2400â,¬ tietämillä.
Auto viety huoltoon moottorista kuuluvan oudon äänen johdosta.Ã,,äni paikallistettiin turboon.Mutta ottivat puheeksi myös tuon jakoketjun.

Aika vähäiset kilometrit sun autossa, niin oletko kysynyt vastaantuloja? Onko huoltokirja aukoton? Hinnasta en osaa sanoa kun mulla vaihettiin 130tkm ajettuun passattiin vm.2011 ilmaiseksi.

Telehell

Noin vähän ajettu auto ja jos öljynvaihdot tehty ohjelman mukaan, niin luulisi menevän täysin virhevastuuseen, kuten kaikkien muidenkin alle 300tkm ajettujen. Järjetön tämä maahantuojan/konsernin temppuilu.
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Lerva

Joo huollot on tehty ajallaan.Yli puolet huolloista tehty merkkiliikkeessä.Esimerkiksi kaikki isommat huollot.
50% vastaantuloa alustavasti tarjottiin.Vielä kuulemma vaatii jotain selvityksiä.Ilmoittelen asiasta myöhemmin lisää.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: Lerva - 22.02.16 - klo:09:42
Joo huollot on tehty ajallaan.Yli puolet huolloista tehty merkkiliikkeessä.Esimerkiksi kaikki isommat huollot.
50% vastaantuloa alustavasti tarjottiin.Vielä kuulemma vaatii jotain selvityksiä.Ilmoittelen asiasta myöhemmin lisää.
Tuo 50%:n vastaantulo tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas maksaa korjauksen. Työ ja osat on hinnoiteltu siten, että liike selviää hommasta kuivinjaloin. Asiakkaalle annetaan samalla positiivinen kuva takuun tai virhevastuun toimimisesta. Todennäköisesti vetoavat siihen, että autosi on jo niin vanha jne... Kannattaa pysyä lujana!
PS. Minäkin olen päässyt "nauttimaan" näistä vastaantuloista..

tet

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 22.02.16 - klo:11:29
Tuo 50%:n vastaantulo tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas maksaa korjauksen. Työ ja osat on hinnoiteltu siten, että liike selviää hommasta kuivinjaloin. Asiakkaalle annetaan samalla positiivinen kuva takuun tai virhevastuun toimimisesta. Todennäköisesti vetoavat siihen, että autosi on jo niin vanha jne... Kannattaa pysyä lujana!
PS. Minäkin olen päässyt "nauttimaan" näistä vastaantuloista..

Onneksi on omat kärryt pelanneet sen verran hyvin, etten ole kättä joutunut näistä vääntämään. Mutta sellaista asiaa olen ajatellut, että mahdollisen virhevastuukeissin iskiessä kohdalle aion tiedustella kuluttajaneuvojalta, että mistä nuo korvausprosentit oikeastaan pitäisi laskea. Minusta on päivänselvää, että jos joudun itse maksamaan vaikkapa 50% korjauksesta, niin se 50% tarkoittaa puolet siitä hinnasta, jonka korjaus merkkiliikkeelle maksaa. Ei siis puolet hinnaston mukaisista osista ja töistä, vaan puolet todellisista kustannuksista. Yhtä päivänselvää on, että merkkiliike ainakin yrittää esittää korvausosuutta ohjehinnoista. Tähän ei mielestäni tule missään nimessä mukisematta suostua, itse ainakin asian selvittäisin perin pohjin. Jos sovitaan joku prosentuaalinen maksuosuus asiakkaan pussista, niin ei se voi sisältää liikkeen voittomarginaalia, koska kyse on myydyssä tuotteessa olevasta virheestä jonka korjaaminen lähtökohtaisesti kuuluu lain mukaan myyjälle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy