TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 29.11.13 - klo:16:39
No kuka sitä nyt toimivaa vaihtaisi, vain ne jotka joutuvat ravaamaan jatkuvasti huollossa alkavat kyseenalaistamaan laatua, jos toimii niin hyvä juttu.

Olen samaa mieltä. Minunkin aiemmista kirjoitteluistani näkyisi, että eräässä vaiheessa oli vaikeuksia tämän auton kanssa ja vaihtotarjouksiakin pyysin. Mutta kun tilanne sitten vakiintui ja ajoja on vähän eikä ajotarve taida enää lisääntyä, niin näillä mennään...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 28.11.13 - klo:14:50
       
Olet Oikeassa. Ne jotka ovat puolittaneet huoltovälin ovat välttyneet näiltä murheilta ikävää mutta totta. :-[Ja totta on myös,että nuo ahtamattomat vanhat 1.6 koneet joita WV-llä oli aiemmin käytössä kestivät aivan eri malliin kuin TSI-padat nykyään. Kun niihin vaihtoi vain hammashihnat määrävälein nokka/akseliin niin yli 300t/ ovat ajaneet ky/moottorilla. :)
Ei hyödytä tuo puolittaminen. Sedän Golf pärähti ketjun vaihtoon alle 100tkm ajettuna, vaikka huolsi 15tkm välein. Taitaa tuurista olla kiinni, miten nää kestää.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 29.11.13 - klo:18:38
Ei hyödytä tuo puolittaminen. Sedän Golf pärähti ketjun vaihtoon alle 100tkm ajettuna, vaikka huolsi 15tkm välein. Taitaa tuurista olla kiinni, miten nää kestää.

Minulta taitaisi mennä toiset viisi vuotta päästä tuonne 100 tuhannen kilometrin päähän. Miten kestänee ketju? Sitä en murehdi nyt.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 29.11.13 - klo:18:46
Minulta taitaisi mennä toiset viisi vuotta päästä tuonne 100 tuhannen kilometrin päähän. Miten kestänee ketju? Sitä en murehdi nyt.
Ei kannatakaan murehtia.  Ainahan näissä autoissa väkisin jotain pientä ja joskus vähän suurempaa tulee jossakin vaiheessa eteen. Ja rahallahan näistä selviää.

Santeri

^
I
Juu rahalla selviää mutta sitten muutttuukin asia oikein kivaksi kun sitä pätäkkää ei ole juuri sillä hetkellä ja auto pitäis saada perseen alle.

Tossa parina päivänä piti oma peltilehmä startissa mukavat pärähdykset. Ensimmäinen ajatus "Voi v*tt*. Ei kai vaan..."
No olikin vaan öljyn taso laskenut sen verran että ei saanut heti paineita. Eli puolisen litraa piti lisäillä. Nyt tuntui taas olevan suht OK

Tähän väliin pikkasen offtopikkia
Mitenköhän esim. PSA yhtymän, renault/nissan ja kian bensa turbot kestää kun vag tsi koneisiin vertaa ?
Tsi koneet kuitenkin olleet jo vuosia markkinoilla mutta muilla vielä aika uus juttu.
Ainakin PSA repii mukavasti tehoja irti 1.6 koneestaan.

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

JiiJii

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 29.11.13 - klo:22:30

Tähän väliin pikkasen offtopikkia
Mitenköhän esim. PSA yhtymän, renault/nissan ja kian bensa turbot kestää kun vag tsi koneisiin vertaa ?
Tsi koneet kuitenkin olleet jo vuosia markkinoilla mutta muilla vielä aika uus juttu.
Ainakin PSA repii mukavasti tehoja irti 1.6 koneestaan.


No ainakin Fiatin/Alfa-Romeon 1.4 turbot ovat ilmeisen viattomia laitoksia, tehojakin puristettu ihan mukavasti.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: JiiJii - 29.11.13 - klo:22:36
No ainakin Fiatin/Alfa-Romeon 1.4 turbot ovat ilmeisen viattomia laitoksia, tehojakin puristettu ihan mukavasti.
+1
Velipoika osti samana vuonna Sport Bravon kuin itse sorruin Golfiin. Muutaman kerran tullut kirottua valintaa. Bravo mennyt pelkillä määräaikaishuolloilla ja siinä on sentään 5v takuu mootyorille ja laatikolle. Prkle.

pomo

Eikö ne psan ahdetut bensat ole ollut aika vikaisia, itsellä jäi siksi hankkimatta ja tyytyväinen olen ollut valintaan eli vag tsi.

Zego

#2708
PSA 1.6 on BMW:n käden jälkiä ja se ei kyllä missään nimessä ole ollut sellainen vikapesäke kuin VW:n tuotokset. Totta on että sekin karstoittuu toisissa erittäin nopeasti ja menee silloin limp-moodiin mutta kone ei siinä laukee ja ketju ei enää ollut pitkään aikaan ongelmana. Uudet PSA THP:t ovat sitten omaa suunnittelua (1.2 ja olikohan myös 1.0 turbolla?) ja heikkona kohtana niissä on suorasuihkutus mutta en ole nähnyt niiden rakennetta lähempää joten no comments tähän kohtaan. Ei ole THP tainnut imago-kantilta ollut niin huono juttu koska jatkavat nimityksen käyttöä vaikka koneet ovat aivan eri? TSI-moottoreita on tuttavapiirissäni (ei kovin laaja) 5 kpl ja toisia on rempattu jo moneen otteeseen ja niissä missä DSG (4 kpl) on vain puolet toistaiseksi selvinneet ilman remppaa mutta ajokilometrejakaan ei ole kovin paljon koska vaihtavat aika tiuhaan tahtiin autojaan.

pomo

Aika vikaisina pitivät autobildissä tuota psa thp-konetta ( 31/2013 käytetty peugeot 308). Ja onhan niitten myyntimäärät korkeintaan 1/10 vag tsi määristä.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: pomo - 01.12.13 - klo:13:36
Aika vikaisina pitivät autobildissä tuota psa thp-konetta ( 31/2013 käytetty peugeot 308). Ja onhan niitten myyntimäärät korkeintaan 1/10 vag tsi määristä.

Itellä autossa PSA:n 1.6 THP 156 ajettu rapiat 14 tkm, ei mitään moitittavaa, koneeseen on joutunut kerran lisäämään öljyä kun kilsoja oli reippaat 6 tkm, elokuisen öljynvaihdon jälkeen pinta ei ole vanunut yhtään eli ainakaan öljyn kanssa ei tarvi läträtä ja takuutakin vielä yli 2 vuotta. Ainoa vika autossa ollut jo uudesta alkaen kun vasta kesällä havaittu ettei vakkari toimi, syynä joku anturi, enpä juuri matkaa ajele joten kerran vuodessa tuolle lisukkeelle oikeesti tarvetta, korjattiin tietty heti takuuseen ilman mitään mutinoita.

Toista oli se VW 1.4 TSI 132 kW siinä sitä vasta oli moottori, aiheesta tehty erillinen spektaakkeli joka julkaistaan pian, voin luvata että totuus tuosta motista tulee aivan jokaiselle selväksi.

Koputellaan puuta PSA koneen keston suhteen, mutta tosiaan öljynkulutus on täysin normaalia ja moottori oli ihan uusi mikä volkkareissa ei välttämättä ole niin päivänselvä asia, jos epäilet niin lue se spektaakkeli kun julkaistu. Pitää vielä lukea puhtaaksi ja karsia turha skeida pois, tekstiä on ihan vitusti semmonen lokapojat tiedottaa tyyppinen pläjäys kyseessä, Jyri ei välttämättä tykkää mutta poistelee sen jos on liian rajua täällä.

pomo

Sen verran korjausta, että numero on21/2013, sen mukaan jakoketjussa ja kiristimessä ongelmia (parannettu 2010) , nokan asentotunnistin ja moottorinohjaus saattavat myös aiheuttaa häiriöitä. Siitä olen samaa mieltä, että se kaksoisahdettu 1.4tsi ei ole niitä parhaita koneita...

Mutta tämmöiseksi ne moottorit menee kun päästöt tippu, kulutus pienenee, moottorit kevenee=käyttöikä lyhenee.

Karvesak

Totuus on,että esim.BMW kärsii samankaltaisista ongelmista 318D 320D osassa moottoreita.Eli nimenomaan jakoketjut venyy ja jako hyppää yli. Myös karstan aiheuttamia tukkeumia on tavattu useasti hydaulisten venttiilinostimien öljykanavien tukkeutuessa sekä Turbon voitelu ongelmista johtuvia rikkoutumisia.Nykyaikainen moottori on niin tekninen laite,ja kestävyys on selkeästi heikompaa kuin entisissä vapari/koneissa. :-[

sambolo

Eikai turboautot koskaan järin luotettavia ole ollut verrattuna vapareihin? Oma veliki tuppas aina varottelemaan että elä osta ikinä turboautoa jos ei ole ylimääräsiä touhutonneja :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

oilburner

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 01.12.13 - klo:21:08
Eikai turboautot koskaan järin luotettavia ole ollut verrattuna vapareihin? Oma veliki tuppas aina varottelemaan että elä osta ikinä turboautoa jos ei ole ylimääräsiä touhutonneja :D

No kyllähän ne turboautot on/oli ihan yhtä kestäviä ku vaparitkin esim. useat turbodieselit tai volvon vanhat turbokoneet joilla ajetaan 400tkm perushuolloilla. Huollot laiminlyömällä saa vaikka polkupyörän rikki  ::) ja kyllä se turbo tietysti ajastaan hajoaa.

Mikey

Onko siitä olemassa ihan tietoa, että jakoketju oikeasti on venynyt? Ketjuhan tyypillisesti venyy sillä mekanismilla, että sivulenkkien reiät ja rei'issä olevat tapit kuluvat. Siis lenkit eivät itsessään veny. Lisäksi ongelma kaiketi tulee esille kylmällä koneella, jolloin ketju on lyhimmillään.

Jakoketju on koko ajan öljykylvyssä, joten reikien ja tappien kulumisen luulisi aiheutuvan siitä, että materiaalivalinta olisi mennyt pieleen. Voitelua kun luulisi olevan koko ajan tiivistetyssä kotelossa tarjolla.

Vai onko koko revohka sittenkin kiristimen syytä - joko kiristimen itsensä tai riittämättömän öljynpaineen aiheuttamaa.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 05.12.13 - klo:11:09
Onko siitä olemassa ihan tietoa, että jakoketju oikeasti on venynyt? Ketjuhan tyypillisesti venyy sillä mekanismilla, että sivulenkkien reiät ja rei'issä olevat tapit kuluvat. Siis lenkit eivät itsessään veny. Lisäksi ongelma kaiketi tulee esille kylmällä koneella, jolloin ketju on lyhimmillään.

Jakoketju on koko ajan öljykylvyssä, joten reikien ja tappien kulumisen luulisi aiheutuvan siitä, että materiaalivalinta olisi mennyt pieleen. Voitelua kun luulisi olevan koko ajan tiivistetyssä kotelossa tarjolla.

Vai onko koko revohka sittenkin kiristimen syytä - joko kiristimen itsensä tai riittämättömän öljynpaineen aiheuttamaa.
Mikäli ketjun lenkit venyisivät, se tarkoittaisi sitä, että teräksen myötöraja ylitettäisiin eli metalliin syntyisi pysyvä muodonmuutos. Myötörajahan sijaitsee jännitysvenymäkäyrällä suunnilleen 2/3-osan kohdalla murtorajasta. Tähän perustuen en usko, että ketjun lenkit venyisivät vaan juuri, kuten sanoit, "venyminen" on reikien ja tappien kulumista. Täällä oli aiemmin puhetta, että kyse voi olla myös reikien meistossa käytettävän työkalun tylsyydestä ja sen myötä reiän vaihtelevasta pinnanlaadusta.

Kiristimelläkin on toiminta-alueensa. Sitten, kun ketju on venynyt tarpeeksi, niin kiristinkään ei enää kykene ketjua kiristämään. Moottoria käynnistettäessä kestää hetki, ennen kuin öljynpaine kiristimessä nousee. On tullut esiin, että kiristimessä olisi räikkä, jonka pitäisi pitää ketjusta pahimmat löysät pois moottorin seistessä. On myös ollut puhetta, että kiristimen räikän toiminnassa on ollut ongelmia, "Venynyt " ketju ja viallinen kiristin, siinä saattaa olla tuhoon johtava yhdistelmä.

Tämä oli vain yhteenvetoa tässä topicissa esille tulleista pohdiskeluista. Varsinainen tieto mahtanee olla sylttytehtaalla ja taitaa siellä pysyäkin?
Joutilas 76v

lapinpöllö

Toissapäivänä autoa käynnistettäessä alkoi konehuoneesta kuulua pahan kuuloista rahinaa. Auto äkkiä sammuksiin ja soitto Audin liikkumisturvaan. Liikkumisturva järjesti hinurin paikalle ja auto kuskattiin Pörhölle tutkittavaksi. Eilen alustavassa tutkimuksessa selvisi, että jakoketju ainakin venynyt, diagnoosia jatketaan sitten ensin viikolla. Auto on siis vm. 2009 1.8 TFSI Audi A4 ja ajettu 130tkm. Hyväpuolihan tässä on se, että autossa on vielä liikkeen takuuta voimassa vielä tämä ja ensi kuu. Ostin auton heinäkuun lopussa 126tkm ajettuna valtakunnallisesta käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Saapa nähdä maksavatko korjauskulut vai joutuuko tässä itse sittenkin koko "lystin" maksumieheksi. Päivittelen tilannetta kun lisää asiasta selviää.

ecoist

#2718
Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 24.11.13 - klo:23:58
Nyt kun näitä "Jakopää" ongelmia tuntuu täälläkin paljon olevan niin kysymys kuuluukin)))Kuinka moni on päässyt 1.4 TSI koneella yli 100 000km ilman ongelmia Jakopään ketjun kanssa?  ;)Löytyyko yhtään?

Jos ko. koneella olevia autoja on suomessa hajonnut satoja, se ei todellakaan tarkoita, että myydyistä autoista suurin osa ois viallisia. Volkkaria, Skodaa, Audia ja Seattia yhteensä myydään kymmeniä tuhansia Suomessa, juurikin tuolla ns. ongelmakoneella. Silti ei ole havaittu että ne kaikki olisi hajonneet ennen aikojaan jakopään vikaan. Päinvastoin suurin osa niistä kehrää singerin tavoin ihan hienosti.

Itsellä on Seat Leon 1.4 TSI yli 100tkm ajettu ja kone toimii vallan mainiosti.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 01.12.13 - klo:17:18
Totuus on,että esim.BMW kärsii samankaltaisista ongelmista 318D 320D osassa moottoreita.Eli nimenomaan jakoketjut venyy ja jako hyppää yli. Myös karstan aiheuttamia tukkeumia on tavattu useasti hydaulisten venttiilinostimien öljykanavien tukkeutuessa sekä Turbon voitelu ongelmista johtuvia rikkoutumisia.Nykyaikainen moottori on niin tekninen laite,ja kestävyys on selkeästi heikompaa kuin entisissä vapari/koneissa. :-[

Joo N47-koodilla olevissa dieselmoottoreissa on ollut ongelmia jakoketjuissa joissakin tietyissä autoissa ja vuosimalleissa. Ongelma ei ole läheskään kuitenkaan yhtä iso kuin tämä TSI-höpinä niiden vioista ja ongelmista. Toki N47-motilla varustettuja bemareita ja bemareita ylipäänsä myydään ainakin Suomessa melko vähän vaikkapa Skodaan verrattuna. Aina vaan kun joku sohii Skodistia tai muuta VAG:lla ajavaa näistä DSG tai TSI-ongelmista, vetävät ne nämä N47-moottoriin lliittyvät ongelmat ja bemarin mukaan ja joskus jopa sellaisten henkilöidenkin kohdalle, jotka ei edes aja bemarilla.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Zego - 30.11.13 - klo:19:56
PSA 1.6 on BMW:n käden jälkiä ja se ei kyllä missään nimessä ole ollut sellainen vikapesäke kuin VW:n tuotokset. Totta on että sekin karstoittuu toisissa erittäin nopeasti ja menee silloin limp-moodiin mutta kone ei siinä laukee ja ketju ei enää ollut pitkään aikaan ongelmana. Uudet PSA THP:t ovat sitten omaa suunnittelua (1.2 ja olikohan myös 1.0 turbolla?) ja heikkona kohtana niissä on suorasuihkutus mutta en ole nähnyt niiden rakennetta lähempää joten no comments tähän kohtaan. Ei ole THP tainnut imago-kantilta ollut niin huono juttu koska jatkavat nimityksen käyttöä vaikka koneet ovat aivan eri? TSI-moottoreita on tuttavapiirissäni (ei kovin laaja) 5 kpl ja toisia on rempattu jo moneen otteeseen ja niissä missä DSG (4 kpl) on vain puolet toistaiseksi selvinneet ilman remppaa mutta ajokilometrejakaan ei ole kovin paljon koska vaihtavat aika tiuhaan tahtiin autojaan.

Eikös PSA 1.6 THP ole nimenomaan yhteistyössä PSA:n ja BMW:n kanssa tehty kone, jossa on enempi ranskisten kädejälkeä kuin bemarin. Tuo mylly löytyy 1-sarjan ja 3-sarjan hinnat alkaen moottorina. Muut bemun nykyiset bensakoneet ovat sitten niiden omia tuotoksia.

Noissa on ollut ainakin pösön kohdalla ongelmia imusarjoen kanssa, mm. karstoittumisongelmaa ja jotain muuta. Niitä on vaihdettu pösöissä takuuseen.

chr

#2721
Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 01.12.13 - klo:17:18
Totuus on,että esim.BMW kärsii samankaltaisista ongelmista 318D 320D osassa moottoreita.Eli nimenomaan jakoketjut venyy ja jako hyppää yli. Myös karstan aiheuttamia tukkeumia on tavattu useasti hydaulisten venttiilinostimien öljykanavien tukkeutuessa sekä Turbon voitelu ongelmista johtuvia rikkoutumisia.Nykyaikainen moottori on niin tekninen laite,ja kestävyys on selkeästi heikompaa kuin entisissä vapari/koneissa. :-[

Minulla menee maanataina vuodenvanha 18d koneellinen nokkaketjuremonttiin. Melkein viikko pajalla... Ja lisätään vielä, että ns. uudempaa konetyyppiä jossa ei ongelmaa pitäisi olla. ;)

Zego

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 06.12.13 - klo:14:31
Eikös PSA 1.6 THP ole nimenomaan yhteistyössä PSA:n ja BMW:n kanssa tehty kone, jossa on enempi ranskisten kädejälkeä kuin bemarin. Tuo mylly löytyy 1-sarjan ja 3-sarjan hinnat alkaen moottorina. Muut bemun nykyiset bensakoneet ovat sitten niiden omia tuotoksia.

Noissa on ollut ainakin pösön kohdalla ongelmia imusarjoen kanssa, mm. karstoittumisongelmaa ja jotain muuta. Niitä on vaihdettu pösöissä takuuseen.
Jep, mutta juuri nuo ongelmakohdat ovat design by BMW…
Taisi vasta bemarin toimittama neljäs versio imusarjasta olla toimiva.  ;D

possupata

Tuossa kesällä kirjoittelin tänne omasta tilanteesta. Laitetaan alkuun pieni tiivistelmä: 1.8 TSI vm 2008, ajokilometrit 113 000 km, ketju pomppasi kesällä jonka seurauksena täysi tuho. Kustannusarvio noin 9000 euroa. Maahantuoja tuli mukaan 70%. Lopullinen kustannus: 2237 euroa + 400 euroa vuokra-auto. Tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Tilanne nyt: Veljekset Laakkonen tarjosi 537 euron sovintarahaa, jossa vuokra-autokulujen osuus on 300 euroa jota vaadin kuluttajariitalautakuntaan osoitetussa valituksessa. Lisäksi vaadin kustannuksissa enemmän mukaan tuloa, muistaakseni noin 1000 euroa. Toteuma tämän osalta oli 237 euroa eli yhteensä siis 537 euroa Veljekset Laakkonen tarjosi. Hyväksyin tämän ja rahat on tililläni maanantaina ja vedän valituksen pois.

Kai tuohon pitää tyytyä, mutta mikä ihme siinä on ettei voitu auton nouto hetkellä suoraan tarjotan tuota reilua 500 euroa ja silloin myyjä muistutteli kuinka pitkä prosessi tuollainen valitus on.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: possupata - 08.12.13 - klo:12:26
â€" â€" ketju pomppasi kesällä jonka seurauksena täysi tuho. Kustannusarvio noin 9000 euroa. â€" â€"

Mitähän kaikkea siinä yhteydessä tuhoutui ja uusittiin? Tuliko korjaukselle aika- ja/tai kilometrimääräinen takuu?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

possupata

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.12.13 - klo:12:43
Mitähän kaikkea siinä yhteydessä tuhoutui ja uusittiin? Tuliko korjaukselle aika- ja/tai kilometrimääräinen takuu?

Moottori tuhoutui eli tehdashuollettu uusi moottori tilalle ja apulaitteet vanhasta moottorista. Eli kuitillä näkyy 4607 euroa (alv 0%) moottori ja iso kasa muttereita, tiivisteitä, tulpat ym. Heh niin ja öljyt tietysti. Kyllä sillä käsittääkseni on 2 vuoden takuu koska olen osallistunut kustannuksiin.

zpu82

Onko jossain merkkiliikettä missä hommat on hoidettu niin kuin kuuluukin, ilman kusetuksia ja vedätystä? Näin voi kaikki palstaa lukevat kiertää nämä "salaajat" kaukaa, itsellä ei ainaskaan intressiä ole kys. liikkeistä ikinä ostaa mitään. Oma kohtainen kokemus löytyy vaasasta. Oireena öljynpainevalo, tehtaan ilmottamat korjaukset oli öljykello tai öljyt ja suodatin vaihtoon.
Osuivat harmiksi väärään ekalla yrittämällä, tokaa mahdollisuutta heille en enään antanut kun kerran olivat veloittaneet ekastakin "korjauksesta" ehjä kello pois, ehjä tilalle.

pomo

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata huoltaa ainakaan siellä, missä autoja myydään. Siellä kun ei tarvi tehdä ihmeitä, asiakkaat tulee muutenkin... Huolto, joka ei myy autoja, joutuu "hankkimaan" kaikki asiakkaat eli palvelu on parempaa =vähemmän kusetusta

Joukor


CC 3 Variant 2010 TSI 1,4 kaasu

Huollossa .. ilmoittivat, että vaihtavat ketjun ja kiristimen. Kusytannukset n. 2500 â,¬. Maahantuoja vetäytyy vastuusta, kun eka LL - huolto on tehty kuulemma liian myöhään..
Ajettu 60 tkm. Kulut siis mulle.

voiko tää mennä näin päon persettä.

Karvesak

Millähän perusteella maahantuoja on noin päättänyt?Kuinka paljon huolto on mukamas heidän mielestään ollut myöhässä? Kyseinen asia tuskin on edes auttanut vamman syntyä. Taitaa taas olla kuluttajasuoja kysymys tämäkin.Eri asia olisi jos määraikaishuotoja ei olisi suoritettu ollenkaan.Nykyään valmistajan virhevastuu ei poistu edes sillä,että autoa on huollatettu jossain muualla kuin merkkiliikkeessä mutta toki hankalammaksi väännöksi varmasti menee. >:(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy