Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Neanderthaler

#1
Iskemää ei kyllä näy, joten suora hylky olis täyttä valetta ja kuluttajan k....tusta. Mutta ihan totta turiset, kaikkihan nämä Volkkarin ongelmat on "ulkoapäin syntyneitä" aina jakoketjuja myöten, eli syy on aina kuluttajan  :P
#2
Huomasin eilen 08 Passatin pelkääjän puolen oven alaosassa noin 1x1 cm kuprun. On ihan keskellä peltiä eli ei kromilistan lähellä tai oven reunassa. Mitään ulkopuolista rikkoa ei näy eli pinta näyttää ehjältä paljain silmin katsoen. Koritakuu pitäisi siis "periaatteessa" toimia, mutta mulla on meneillään kuluttajariitalautakunnassa case, koska merkkiliike myi auton minulle täydellä huoltohistorialla vaikka myöhemmin selvisi että myynti-ilmoituksessa oli ollut virhe ja huoltohistoria ei pitänytkään tarkemmin selviteltynä paikkaansa.  >:( Myyjäliike on myöntänyt virheen ilmoituksessa mutta korvausmäärästä ei päästy sopuun joten siksi riitautin. Tämä asettaakin nyt sitten tämän ruosteasian mielenkiintoiseen valoon, eli kun lautakunnan kanta huoltoasiaan ei ole vielä tullut ja ruostekuprut tuppaa yleensä jollakin aikajaksolla pahenemaan. Veikkaisin että riitaan tullee ratkaisu aikaisintaan alkukesästä, joten on ilmeisesti pakko aloittaa uusi paini tästä kuprusta. Ajattelin hakea ensin jostakin toisesta liikkeestä asiaan toisen mielipiteen, ennenkuin vien auton tälle myyjälle nähtäväksi. Onko kellään muita hyviä vinkkejä tai suosituksia tarkastukse tekijäksi? Pääkaupunkiseudulta jos löytyisi.....  Virallinen tavarantarkastaja on yksi mahdollisuus, mutta maksanee jo itsessään korjauksen verrran. Autohan kävi muuten vasta 1 kk sitten merkkihuollossa, mutta eivät huomanneet tai huomauttaneet asiasta vaikka uskon että kupru on jo silloin ollut autossa, joten näinköhän siellä mitään koritarkastusta on tehty....
#4
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.01.16 - klo:14:23
No enpä tiedä.

Paljon olen kuullut, että autoa ei raaskita viedä kunnolliseen korjaamoon, vaan viat korjautetaan jossain mopo-ja moottorisahahuollossa, nekin vasta käytännön pakosta, sitten kun kulku on jo epävarmaa. Öljyjä haetaan jostain säästömarketista.

Ja se auton pesu, se tehdään hiekkaisella takapihalla karkealla harjalla ja käyttäen tiskienpesuainetta.

Tietenkin varmasti 50/60 molempia löytyy ja noita hiekanjyvillä peltejä hiovia nykyisessä taloustilanteessa on vielä enemmän (tästäkin oli vasta joku artikkeli). Kuitenkin jos tilanne on kuvaamasi kaltainen, niin en oikein usko että tuollaisilla kavereilla on edes sitä omakotitaloa tai rivitalon pätkää tuhottavana......josta poustauksessani nyt kuitenkin oli kyse. Eiköhän tuossa ole kyse tapauksista, joiden elämässä ei muutenkaan ole viikonloppuisin tehty catöbriääniä illalliseksi ja creme bruleeta jälkiruoaksi.

Omassa piirissäni (suku, tuttavat, kaverit, työkaverit, puolitutut yms.) en ole kyllä vastaavaan huoltojen tai pesujen "halpuutukseen" törmännyt, enkä kuullut ns. tosijuttujakaan. Peilaan tosin artikkelia omaan elämään, jossa autoni arvo on noin 5,5% omakotitalomme rakennusbudjetista ja talon huollot, jos nyt ei ihan laiminlyötyjä ole, niin ainakin huonommalla tolalla kuin autosta huolenpito. Annan myös auliisti ohjeita vaimolle auton ajamisessa.
#5
Tulipa erityisen osuva artikkeli, tai sen otsikko tähän väliin Ylellä:

http://yle.fi/uutiset/tumpelo_tuhoaa_talonsa__autoa_huolletaan_herkemmin_kuin_arvokasta_kotia/8625469

Koti on useimmiten vaimon valinta, mutta teknisiltä osin taas miehen huollettava ja hoidettava. Tavallinen perusmies on niin auton kuin talon huoltoon liittyen täysi tumpelo, mutta kun auton hankinta on arvoltaan suurin valinta, jonka perheen "pää" eli uros saa nykyisin tehdä, niin siitä sitten pidetään huolta ja tehdyn valinnan järkevyyttä ja (oikeaan osuvuutta) täytyy vaalia ja ylläpitää keinolla millä hyvänsä. Kotteroa kuurataan (ei harjapesussa) vähintään kerran viikossa (omakotitalon perushuoltojen kustannuksella) ja pellit käydään läpi suurennuslasilla sen jälkeen kun vaimo on käynyt kauppareissulla. Annetaan vielä sitten ohjeita vaimolle ja lapsille miten autolla ajetaan, kuinka kovaa, missä paikoissa, millä kierroksilla ja vaihteilla yms. yms. yms. ......ollaan fiksuja ja tekniikkaa osaavia MIEHIÃ,,.

Samaan aikaan autonkotteroa jopa 20 kertaa arvokkaamman talon perushuoltotarpeet ja tarkastukset laiminlyödään niin pitkälle, että tulee pahimmillaan lähtö talosta vesivahinkojen, tulipalojen tms vuoksi, ihan kuten artikkelissa mainitaan.
Allekirjoitan omaksi synnikseni osittain myös tämänkin (kuten edellämainitsemani autoon liittyvän heikon itsetunnon) ja aionkin käyttää ensi viikonlopun talomme huoltokirjan läpikäymiseen ja vähimpien tarkastusten tekemiseen. Sen verran nyt herätti todellisuuteen tämä juttu...
#6
Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 26.01.16 - klo:12:51
Tässä ei taideta nähdä metsää puilta.  :)  Asiaan intohimoisesti suhtautuvat - edes perusasioita ihan oikeasti osaamattomat / ymmärtämättömät - mutuilijat ovat jälleen vauhdissa - no tämähän on toki viihdettä.  ;)

Mikä tekee jostakin niin huonon tai hyvän - no mielikuvat ja luulot. Sanonta "ruoho on aidan toisella puolella vihreämpää" ei voisi pitää paremmin paikkaansa kuin autojen parissa, mutta sanoja voisi vähän muuttaa, vaikkapa "toisen merkkinen auto aina parempi kuin mitä sinulla (tai minulla) on".  ;)

Ihmisestä on tullut aina vain itsekkäämpi ja muista piittaamattomampi. Edelleen pullistellaan tehoilla, turboilla ja quatroilla - aivan kuten jo hiekkalaatikolla. Kun "leluun" tulee vika, niin "isää tai äitiä" huudetaan avuksi - tai jopa syytetään omista mokista.

Vastuuta ja kunnioitusta ei tunneta, tai ei tunnusteta. Aina muut saavat jäädä minäitsen jalkoihin - tässä on suurin syy kaikkiin ongelmiin, koska muuten ongelmat ovat aina ratkaistavissa.

On hirveän loukkaavaa, siis itsetuntoa loukkaavaa kun omistamani ja maailman parhaaksi luulemani lelu ei toimikaan kuten olen odottanut ja vaatinut.

Ihminen syntyy ja kuolee. Ihmisen tekemät asiatkaan, mm. autot, eivät ole ikuisia ja rikkoutumattomia - koi syö ja ruoste raiskaa... Tosiasiat kohtuullisempaan tärkeysjärjestykseen ja nöyrempää ja kunnioittavampaa suhtautumista kanssaihmisiin niin autoilustakin tulee inhimillisempää ja mukavampaa. :)

Hyvin ja paikkansapitävästi kirjoitettu. Oman auton kunnosta ja toimivuudesta riippuvainen itsetunto on myrkkyä asialliselle keskustelulle. Vielä kun siihen lisätään mainitsemasi (ylitsepursuavakin) intohimo, niin se suorastaan tappaa keskustelun. Siinä, että suomalaisen miehen valitseman auton on oltava toimiva ja parempi kuin kaverilla, on jotain samaa kuin suomalaisten liikennekäyttäytymisessä. Muut autoilijat ajavat miten sattuu ja törttöilevät edessä vs. meikäläisen auto toimii paremmin kuin kaverin. Tai jos ei toimi, niin sitten sen väitetään toimivan. Ilme kertoo kuitenkin kaiken. Työpaikallakin yksi Dieselin omistanut jantteri kulki selvästi alakuloisena heti seuraavaan päivänä sen jälkeen, kun tuli uutisia Seatissakin olevista huijausohjelmista. Autoihin ja autoiluun liittyvät asiat ovat tässä maassa miehille sellainen pyhä lehmä, ettei paremmasta väliä.

Itse en ole ns. Pekkaa pahempi/parempi, eli uskon sokeasti olevani ainakin keskivertoa parempi kuski, enkä kovin helposti haluaisi myöntää autossani olevan vikoja. Se on ihme juttu miten ns. "huonon valinnan" myöntäminen onkin niin vaikea. Kaikkein järjettömintä on se, että vaikka en tehnyt valintaa tyhmyyttäni, ja opin tuntemaan viat vasta auton hankinnan jälkeen, niin silti se on vaikeaa. Ja vaikka auto on minulle vain väline liikkumiseen eri kohteista toiseen, enkä kaipaa siltä mitään "jatkeeksi" katsottavia ominaisuuksia, niin silti se on vaikeaa. Täysin järjetöntä ja selittämätöntähän tämä on.
#7
Se harmittaa melkein yhtä paljon kuin kaikki nämä ongelmat (jakoketjuista alkaen),  että autot ovat muuten erittäin hyviä ajettavia ja pääosin hyvin varusteltuja, mutta homma on pilattu turhalla pe****lyllä, joka on usein kuorrutettu vielä huonolla asiakaspalvelulla ja kuluttajan epäkunnioituksella. Minäkin kohtuullisen uutena Volkkaristina olisin mielelläni nähnyt jatkoa VW:n autojen parissa, mutta luotto alkaa olla nyt niin sanotusti käytetty loppuun.

Seuraava etappi on päästä mahdollisimman pian ja kustannustehokkaasti eroon molemmista autoista. Joku varmaan sanoo, että miksi ei pitäisi autoa joka muuten on ok, niin katson kuitenkin, että hyvä ajettavuus ja muut hyvät ominaisuudet eivät riitä peittämään pettymystä. Saati poista sitä jatkuvaa mieltä kalvavaa ajatusta siitä, että tässä ei oikeasti meistä kukaan enää tiedä, mitä sieltä vielä tulee eteen ja ilmi, kun joka viikko tulee uutta aihetta ja BENSAA liekkeihin.

Autojahan nämä onneksi vaan ovat, mutta jos jostakin ihminen voi elämässään paineventtiiliä avata, niin miksei sitä sitten tekisi tässä kohtaa, kun se on yksittäiselle auton omistajalle vielä kohtuullisen helppoa. Elämä ei siitä kaadu eikä edes horju, mutta toista se on niille rassukoille esimerkiksi Wolfsburgissa, joista eilen tuli juttua uutisissa. Siellä on 50.000 ihmistä oikeasti peloissaan perheidensä toimeentulosta ja samalla kettuuntuneita siitä, että johtajille vaan erorahat perstaskuun ja alles gut (kuten yksi haastateltu sanoi).

Grüss Gott Volkswagen, halten Sie ihre Wagenheber! (pitäkää tunkkinne!)
#8
Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 25.10.15 - klo:19:54
Tuo herättää kyllä paljon kysymyksiä. Mitähän vw:n puolella on oikein laskeskeltu?

"Tuo meille arvoton huijausautosi, saat siitä "reilun takuuhyvityksen" vaihdossa uuteen"? Ja sitten ongelma-autot laivataan myytäväksi jonnekin, missä päästöongelmaa ei ole?

En tiedä mitä on laskeskeltu, mutta ongelma on TÃ,,SSÃ,, JA NYT ja se pitäisi hyvittää/korvata kuluttajalle ensin, eli mitään ostopäätöstä seuraavasta ei ole olemassa, eikä tule ennenkuin edelliset avoimet kysymykset ja ongelmat on ratkaistu asiallisesti!  >:(

Tämä on juuri tätä samaa mitä henkilökohtaisestikin olen kokenut oman autoni kohdalla, että korvataan asiakkaan vahingot antamalla alennuksia omista tuotteista ja palveluista!
Kyllä se pitää mennä niin, että ensin korjataan vahingot ja sitten katsotaan vieläkö luottoa löytyy asiakassuhteen jatkamiseksi....
#9
Lainaus käyttäjältä: clientti - 16.10.15 - klo:12:32
NYt kolahti oikein kirje postilaatikosta, Volkkarilta siis.

Siinä luvataan: Korjaustoimenpiteestä ei luonnollisestikaan koidu teille kustannuksia. '

Eli hakevat ilmeisesti lavettiautolla meikäläisen passatin sitten korjattavaksi ?

Näinhän sen pitäisi oikeasti mennäkin, eli auto noudetaan ja tilalle tuodaan sijaisauto.
#10
Kymppiuutisissa oli eilen juttua saksassa autokaupoissa jo näkyvästä Audi ja volkkaridieselien myyntiromahduksesta. Ihmiset odottelee mitä ensi vuoden korjaukset tuo tullessaan ja jotkut haastatelluista oli menettänyt uskonsa jo kokonaan. Olisi kiva tietää onko suomessa ollut mikä vaikutus kun on tätä jo kuukausi vatvottu lähes päivittäin uutisissakin. Varmasti autokaupat tietävätkin vaikutukset mutta eivät tuo julki.
#11
Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.10.15 - klo:23:53
tZZZuKKalle tarjotaan kohtuu prosentteja, mutta lähtöhinnassa vedätetään...

En oikein ymmärrä miten täällä yksi jos toinen sanoo olevansa tyytyväinen joihinkin prosentteihin, kun korvaus pitää olla 100%. Tosi vaikea käsittää, mutta osa-aikaisena yrittäjänä tiedän että suomalaiset kuluttajat eivät helpolla valita. Ja Kameleontille......ihan sama onko kuluttaja-asiamies, virasto tai riitalautakunta. Painava sana kuitenkin, tuli se sitten kenen tahansa noiden kolmen suusta...
#12
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 09.10.15 - klo:14:30
Tuoretta tietoa - Näin moneen Volkswageniin pitää vaihtaa osia â€" päivitys ei riitä

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/10/09/nain-moneen-volkswageniin-pitaa-vaihtaa-osia-paivitys-ei-riita/201513191/304

Saksan liikenneministeriö on kertonut, kuinka moni Volkswagen-konsernin auto tarvitsee uusia osia huijausmoottorien takia.

Liikenneministeriön mukaan osia on vaihdettava noin 3,6 miljoonaan autoon Euroopassa. Huijausohjelmisto on asennettu noin 8 miljoonaan autoon Euroopassa.

Kyseeseen tulevat moottorit, joissa on 1,6 litrainen dieselkone. Ministeriö ei heti kertonut tarkempia tietoja.

:o

Kauppalehdessä tai Taloussanomissa oli myös tieto, että USA:ssa ensin korjataan pelkän softan päivitystä vaativat uusimmat autot ja viimeiseksi uusia osia tarvitsevat vanhemmat mobiilit. Varmaan sama järjestys suomessakin.
#13
Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.10.15 - klo:16:18
Itse ajattelisin asian näin. Jos olen ostamassa käytettyä autoa ja ilmoituksessa lukee huoltokirja. Silloin jos auton mukana tulee huoltokirja, on ilmoituksessa oleva teksti toteutettu. Mielestäni kyllä asiakkaankin täytyy nyt edes sen verran jostain olla huolissaan, että edes tarkistaa onko huollot tehty ajallaan ja kuinka.
Huomatkaa, että autokaupassa on myös termi tutkimisvelvollisuus.

Tähän on kyllä tosiaan se kuluttajariitalautakunnan aikasempi päätös tai useampikin, joissa on selkeästi todettu että on virheellistä markkinointia jos myyntitekstissä lukee huoltokirja, vaikka kyseinen pumaska ei oikeasti sitten ajaisikaan tarkoitustaan. Onhan se täälläkin nähty, että ketjuongelmissa on sanomista tullut jos huoltokirjassa esimerkiksi huoltovälit on jääneet liian pitkiksi, mutta sitten samat myyjänplantut kuitenkin samalla itse edistävät myyntiään maininnalla huoltokirjasta, oli kirja sitten täydellinen tai epätäydellinen.
Olen tätä asiaa aika paljon setvinyt oman asiani eteen ja jos huoltokirja ei vastaa tarkoitustaan, niin silloin kyse on yksiselitteisesti virheellisestä tuotteesta.
Omassa tapauksessani luotin merkkiliikkeeseen ja heidän rehellisyyteen, mutta niinpä myös hienommissakin autoliikkeissä tunnutaan vedättävän asiakkaita ihan samalla tavoin kuin jossakin kadunvarsiputkassa. Voisi sanoa niin, että rehellisyys ja hienot puitteet eivät kulje käsi kädessä.

Kuluttajariitalautakunna yksi päätös....

Myynti-ilmoituksen mukaan viisi vuotta vanhassa autossa oli huoltokirja. Auton huoltohistoria kattoi kuitenkin vain öljynvaihdot. Myyjän mukaan auton asiakirjoista olisi selvinnyt auton tarkempi huoltohistoria. Kuluttajalla ei ole velvollisuutta tarkastaa myyjän ennen kaupantekoa antamia tietoja, vaan hänellä on oikeus luottaa niihin. Jos autoa markkinoidaan siten, että siinä on huoltokirja, kuluttaja voi olettaa, että auton määräaikaishuollot on tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
#14
Lainaus käyttäjältä: tZZZuKKa - 08.10.15 - klo:13:47
Terve,

Kun täällä ollaan tätä jakoketjuongelmaa pohdittu jo pidempään, niin kyselenpä täältä.

Omassa VW Golf Plus vm. -07 (ajettu 185k km) ilmeni kyseinen ongelma. Ajoin auton VW Center Turkuun, ja siellä sanoivat heti että noin 2500 euroa maksaa. Päivän väännön jälkeen tiputtivat hinnan puoleen, ja perustelivat kaavan seuraavasti:

- Ajattu alle 200k km
- Alle 8 vuotta vanha auto

Eli maahantuojan vastaantulo 50% kustannuksista. Nyt kyselisinki täältä, että onko tuo linjassa muiden täällä olleiden tapausten kanssa, vai koittavatko edelleen kusettaa?
Alussa meinaan vetosivat mm. liian pitkiin huoltoväleihin auton historian alussa, vaikka itse olivat sen minulle myyneet 145k km kohdalla kolme vuotta sitten täydellisellä huoltohistorialla...

Vastahan kuluttaja-asiamies on ottanut tähän asiaan kantaa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2015100320461388_au.shtml

Voin sanoa, että mulla on vastaavantapainen pidemmälle edennyt vääntö myyjän kanssa koskien huoltokirjan vajavaisuuksia, vaikka auto on myyty huoltokirjan sisältäen. Tuota perustetta eivät nimittäin saa käyttää sinua vastaan, etenkin jos ovat myynnissä käyttäneet huoltokirjaa myyntikeinona. Kuluttajariitalautakuntakin on ottanut tähän selvän kannan eräässä tapauksessa, jossa auto myytiin huoltokirjan sisältävänä, mutta tarkemmassa tarkastelussa selvisi että oli tehty vain öljynvaihdot. Lautakunnan päätöksen mukaan kuluttajan on voitava luottaa myynti-ilmoitukseen ja jos siinä mainitaan huoltokirja, sen pitää sisältää riittävät huollot ja vastata tarkoitustaan takuiden yms. kannalta.

Eli taistele oikeudestasi täyteen valmistajan vastuuseen! Mulla on tosiaan aika lailla vastaava tapaus, mutta en ala täällä sitä enempää avaamaan, mutta jos kiinnostaa niin laita yksityisviestiä. Ehkä voisi olla vastavuoroista apua molempien pyrkimyksiin  :)
#15
Lainaus käyttäjältä: japa - 08.10.15 - klo:14:26
VW on ryvettänyt maineensa maailmanlajuisesti, niin nyt olisi paras paikka alkaa niinsanotusti puhtaalta pöydältä kun tämä sotku on joskus ohi. Eli kaikki voimavarat uuteen teknologiaan ja kehittämään sähköautoista oikeesti toimivia autoja. Suuntaus tulee joka tapauksessa olemaan sähköinen. Dieseleihin ja bensaan ei tulevaisuudessa mielestäni kannata käyttää voimavaroja. Sähköauto on tulevaisuutta.

Siinäpä se ongelma piilekin, kun investoinnin on nyt jäädytetty uusien tuotantovälineiden ja infran uudistamisen suhteen, niin ei varmasti helpolla päästä mukaan tähän sähköjunaan".

Mulle on oikeastaan jo ihan yksi lysti miten koko puljun käy, kunhan saan jostain varaosia niin kauan kun perheessä on VW autot (Passat + Polo). Seuraava auto (-t) on jokatapauksessa ihan jotain muuta...
#16
Nimenomaan kuten mixout kirjoittaa, ei tuo EU:n raja ole kovin paljon USA:ta höllempi ja jos päästöt on jo USA:n rajoistakin ylitetty pahimmillaan 40 kertaisesti, niin soromnoo.

VTT:n tutkija voisi miettiä sitä, että jos kaikki pelkästään suomessa takaisin kutsuttavat autot laitetaan yhteen jonoon, niin se vastaa matkaa Helsingistä Jyväskylään ja menee vielä 20 km ylikin. Voisiko tällaisen automäärän takaisin kutsulla olla oikeitakin perusteita? (<-- kysymys oli taas retorinen)

Jokaiselle merkkiliikkeelle riittää tuosta useamman kilometrin jono autoja.
#17
Lainaus käyttäjältä: PTG - 08.10.15 - klo:13:41
Kuluttajalla on tietysti aina mahdollisuus viritellä korvausvaatimuksia milloin mistäkin, mutta toinen juttu sitten se, onko niihin aihetta jenkkilän ulkopuolella :P

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/vtt-n-johtava-tutkija-talouselamalle-volkswagenin-paastoskandaalia-liioiteltu-euroopassa/5348174

Niin joo....ihan vaan omaksi ilokseen vetävät 60.000 autoa takaisin halliin ja ihan vaan huvikseen saksassa maalailevat toimitusjohtajaa myöten piruja seinille.

Ei tämän kokoluokan yrityksissä helpolla kerrota isoista tulevaisuuden taloudellisista vaikeuksista, jos ne eivät olisi todellisuutta ja uhkaisi yrityksen sietokykyä...
#18
Lainaus käyttäjältä: tet - 08.10.15 - klo:13:11
Mitä tulee asiakkaiden nostamiin lukuisiin kanteisiin, niin vähän ihmetyttää mikä olisi peruste tuomita niistä korvauksia, vielä tuon virallisen tuomion lisäksi. Jos autojen markkinointimateriaalissa mainostettaisiin jotain NOx-päästötasoa, voisi kai sen ylittämisen todeta kuluttajan huijaamiseksi. Mutta ei kai noita autoja jenkeissäkään NOx-päästölukemilla myydä. Jos kuluttaja ei ostopäätöstä tehnyt NOx-rajan takia (ja tuskin on tehnnyt, koska kaikki myytävät automerkit ja mallit ne samat rajat alittavat virallisten lukujen mukaan), miten sen rajan rikkominen voisi olla asiakkaan harhaanjohtamista? Kaikkihan on mahdollista, mutta itse veikkaan että vuosien oikeusrumban jälkeen noista kanteista tuskin juuri maksettavaa vagille jää. Mitään äkillistä käteiskriisiä noista kanteista ei tule, koska niiden käsittely kestää vuosia. Nyt firma varautuu siihen, että pahimmat skenaariot toteutuvat, varaamalla nykyisten 20 miljardin lisäksi uutta rahaa "sukanvarteen" rönsyjä (esim. tappiollinen Bugatti) karsimalla.

En tiedä mistä "virallisesta tuomiosta" puhut? Jokaisella maalla ja kuluttajalla on oikeushenkilönä oikeus ajaa omaa asiaansa huolimatta siitä, mitä joku toinen samaan aikaan asian suhteen tekee.

Ei tietenkään kuluttaja mistään päästölukemasta korvausta hae, vaan nimenomaan valtiot ja eri valtioiden viranomaiset. Kuluttajat sitten niistä mahdollisista tehon alenemisista ja kulutuksesta. En tiedä vielä yhtään valtiota tai kuluttajien ryhmäkannetta joka olisi vahvistettu, mutta jos näitä tulee jokaisesta tai edes puolesta niistä maista, joissa autoja on ollut käytössä, niin pahoin pelkään, että se on bankrotti koko firmalle. Oikeustaisteluja voi olla odotettavissa useissa maissa, kun VW vetoaa liian suuriin korvausvaatimuksiin pelastaakseen yhtiön konkurssilta.
#19
Lainaus käyttäjältä: tet - 08.10.15 - klo:12:41
Ei voi. Firman on uutisoitu varanneen korjauksiin 6,5 miljardia euroa, kun taas firman käteisvarat ovat noin 21 miljardia euroa. Eli vähän päällimmäisiä pöyhitään.

Kysymykseni oli oikeastaan retorinen, koska itse ainakin uskon että tässä voi käydä vielä ihan mitä vaan. Perustelen sen sillä, että on täysin auki kuinka moni valtio lähtee vaatimaan korvauksia ja sitten on vielä kuluttajat, eli ne oikeat kärsijät. Korjauslaskun yhtiö varmasti tietää, mutta korvausten määrä voi olla mitä tahansa....joistakin miljardeista tähtitieteelliseen summaan.

Missään vaiheessa ei ole tullut mitään pienintäkään positiivista käännettä ja esimerkiksi eilenkin VW:n henkilöstöpäällikkö puhui siihen sävyyn ettei lyhyellä aikavälillä tule koskemaan henkilöstöä, mutta nyt toimitusjohtaja sanoon ihan suoraan että tulee massiiviset henkilöstöleikkaukset.
#20
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1444268702525.html

Müller lupaa henkilöstölle massairtisanomisia ja tuotannon ja infran investoinnit laitetaan lisäksi jäihin. Tarkoittaa tuotekehitykseenkin isoja aukkoja kun ei voida investoida uuteen tekniikkaan. Ei hyvältä näytä. Tuntuu että koko ajan tulee vaan entistä huonompia uutisia, joten voiko oikeasti käydä myös niin, että jossain vaiheessa VW laittaa lopullisesti lapun luukulle tai joku toinen autovalmistaja ostaa/sulauttaa itseensä sen mitä jää jäljelle. Autoalalla pärjääminen tarkoittaa kuitenkin sitä, että pystyy kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja ja pysymään ylipäänsä yleisessä kehityksessä mukana. Jos valmistaja ei ole vahva ja tarjoa kiinnostavia kilpailukykyisiä tuotteita, niin se näkyy kyllä aika äkkiä kuluttajien arvostuksessa. Täytynee alkaa hamstraamaan varaosia yms. jos vaikka joutuukin ajelemaan auton ns. loppuun... :(
#21
Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 08.10.15 - klo:07:20
Ja tämmöstä http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015100820486039_uu.shtml

Kuluttaja-asiamies tietää, että jos jokainen jonka autoa tässä kampanjassa rassataan alkaa yksittäin vaatimaan korvauksia, niin siinä menee heiltä 10 vuotta ennekuin pöytä pn puhdas. Se vaan tosiaan mietityttää kuten jo aiemmin sanoin, että millä tavalla kanne asetetaan ja mitä lähdetään vaatimaan, kun on 4 eri automerkkiä, eri malleja on kymmeniä, vuosimalleja useita ja eri sitten vielä ne mittarilukemat. Tämä varmaan tulee ottamaan aikaa erityisesti tuon mahdollisen jälleenmyyntiarvon heikkenemisen arvioinnin osalta, ennen kuin saadaan tarpeeksi kattavaa tilastoa.
#22
Iltasanomissa etusivulla "JUURI NYT!" -uutinen, että suomessa on 64.000 manipuloitua autoa. Kyse on samasta merkkikohtaisesta määrästä joka ilmoitettiin aiemmin. Oliko tämä jollekin vielä sitten epäselvää?!? Ei jummarra....
#23
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 07.10.15 - klo:11:24
Ryhmäkanne Suomessa on pelkkä vitsi. Sen voi nostaa ainoastaan kuluttaja-asiamies. Turkulaismiehen öljysyöppö-tapauksessakin tapaukset olivat niin erilaisia, että mitenkään ei mukamas voitu ryhmäkannetta nostaa. Sama koskee TSI:n jakoketjuja, koska ketjut venyvät jostain kumman syystä hieman eri aikoihin riippuen mm. käytöstä. Eiköhän myös tätäkin keissiä. Johan tässä on jo useita merkkejäkin sekaantuneena niin mitenkään voi olla kyse samasta asiasta.

Ja mitä sitten jos ryhmä voittaisi? Korvaus Suomessa  ;D

Valitettavan totta, eli valmistaja maksaa pakollisen (kuten tuo Skodan: korvaamme korjauksen kustannukset) ja muista lisäkorvauksista jokainen tappelee itse jos tappelee. VW:llä on nyt eilisistä uutisistakin kuultuna niin tiukka kuuri tulossa, että jokainen maa katsotaan erikseen ja mitään ei anneta ilmaiseksi jos tietyn maan, kuten nyt esimerkiksi suomen surkea kuluttajasuoja mahdollistaa pelleilyn.

VW:n tuntien voi sanoa, että jos joku korvausta saa, niin se on tyyliin: alennus liikkeen myymäläpuolen oheistuotteista, joihin voi rauhassa tutustua, sillä aikaa kun autoa ohjelmoidaan/tehoja dropataan hallissa. Sitten vaan VW lippis päähän, auto hallista ulos ja heti seuraavalle bensikselle varautumaan lisäkulutukseen.  >:(

Ei voi muuta sanoa kuin että tämä VW taitaa kyllä nuo kiertoilmaukset...."auto on korjauksen jälkeen sellainen kuin sen kuuluu olla"....lue: auto on korjauksen jälkeen päästövaatimusten mukainen, mutta vaikutuksista tehoihin ja kulutukseen emme ota vastuuta. Vastuu (niin luetun ymmärtämisestä kuin muista haitoista) on kuulijalla....
#24
Lainaus käyttäjältä: mixout - 07.10.15 - klo:09:01
Hyväähän tässä on tämä suuri julkisuus niin vag ei pysty asiaa lakaisemaan maton alle. Toivon myös, että mahdollisista seurauksista puhutaan avoimesti mitä softan vaihto aiheuttaa. Ettei vain vaihdeta ja todeta, että "käyttäjä tuskin tulee huomaamaan eroa" ja sitten alkaa tupsahdella kokemuksia kohonneista kulutuslukemista yms. Tuskin siitä parempi käyttäjän kannalta tulee, mutta kuinka paljon se loppupeleissä vaikuttaa, jää nähtäväksi.

VW on julkaissut sivullaan myös "useimmin kysyttyjä kysymyksiä".

http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw5.nsf/html/volkswagen_ajankohtaistatietoadieselmoottoreista_useinkysytytkysymykset?open

Mutta kuten näkyy, siellä keskitytään vain toistamaan noita samoja itsestäänselvyyksiä. Ainakin itselleni se tärkein kysymys on vaikutukset auton ilmoitettuihin spekseihin ja onko korjauksella vaikutusta niihin ja miten konserni aikoo ottaa niistä vastuun. Tätä asiaa tunnutaan valmistajan puolelta kierrettävän kuin kuumaa puuroa ja se ei herätä hirveästi luottamusta tulevaisuuteen. Eikö valmistaja pystyisi teoriassa ja käytännössäkin jo testaamaan kaikki "vaikutukselle alttiit" autot ennen korjausta ja korjauksen jälkeen ja ilmoittamaan näistä "näyteotoksista" viitearvot. Tällaista tuskin on odotettavissa. Korvauksia varten sivuun laitettu 6,5 mrd on varattu USA:n vaatimiin korvauksiin, sekä EU:n viranomaisten ja mahdollisiin yksittäisten EU-maiden valtioiden ja valtion viranomaisten esittämiin vaatimuksiin (vrt. Ruotsi). Matthias Müllerin eiliset sanat joiden mukaan "jotkut saattavat vaatia korvauksia", eivät lupaa kyllä kovin hyvää ainakaan yksittäiselle kuluttajalle.

Mitä sitten tulee ryhmäkanteeseen, se on suomessa kohtalaisen kehnolla tolalla ja se on asia, joka tulee eteen vasta jos/kun alkaa esiintymään laajempaa tyytymättömyyttä korvauksiin, tai korvaamatta jättämisiin joskus vuoden 2016 aikana/jälkeen kun korjaukset on kaikki tehty. Oikeus ryhmäkanteen jättämiseen on vain kuluttaja-asiamiehellä ja jo pelkkä kanteen jättäminen vaatii hyväksynnä tuomioistuimelta, joka tutkii onko kanteelle edellytyksiä. Toinen iso kysymys olisi se, että kuka laskee sen korvausratkaisumallin millä kanteeseen lähdettäisiin, koska korvauksia haettaisiin varmastikin useille vuosimalleille ja eri mittarilukemaisille autoille? Ei kai kaikki voi kuitenkaan samaa korvausta saada........aargh.....tässä keississä on kyllä paljon tosi vaikeita kysymyksiä ja nyt "lopullinen ratkaisu" venyy ja vanuu varmaankin vielä ainakin 1-2 vuotta eteenpäin.


#25
Täällä kun on spekuloitu sillä, että kuinka suuri osuus dieseleistä on näitä päästöpaholaisia, niin tein seuraavan laskelman ja päädyin siihen että ei taida montaa koslaa olla jossa ei olisi tuota manipulaatiota käytetty.

Alla ensin rekisteröityjen autojen määrä merkkikohtaisesti 2009-2013 (niin diesel kuin bensa + hyötyautot), sitten VW:n ilmoittama huijariautojen määrä ja perässä huijareiden prosenttiosuus:

Volkswagen, rekisteröity 69517 kpl, joista huijareita 30827 kpl (44%).
Skoda, rekisteröity 42607 kpl, huijareita 17142 kpl (40%).
Audi, rekisteröity 27313 kpl, joista huijareita 13896 kpl (50%).
Seat, rekisteröity 7366 kpl, joista 2401 kpl (32%).

Kun vuosina 2009-2013 dieselien osuus kaikista rekisteröidyistä autoista on vaihdellut 39%-46% välillä, niin kyllä nuo huijariautojen määrät vastaavat aika pitkälti samaa kuin koko merkkikohtainen diesel-autojen määrä. Audi poikkeaa tästä diesel-bensa suhteessa 50%-50% suhteella ja Seat taas tasoittaa kokonaiskeskiarvoa 32% osuudella.
#26
Taloussanomissa oli lainattu Ruotsin Volkswagenin toimarin sanoja. Hän on kuulemma pahoillaan skandaalin aiheuttamasta mielipahasta ja ymmärtää että asiakkaat ovat pettyneitä. Lisäksi hän toivoo että asiakkaiden luottamus säilyy ja on samalla huolissaan imagohaitasta. Lopuksi todetaan että hän ei kuitenkaan luvannut asiakkaille korvausta  :o

Korvausten maksamatta jättäminen tuskin lievittää mielipahaa tai säilyttää luottamusta saati korjaa ryvettynyttä imagoa. Uskomatonta....
#27
Suomessa kilpailu ja kuluttajaviraston lakimies on jo sanonut ylelle, että kauppojen purku tulee tuskin kyseeseen, koska autoon tarvittavan korjauksen hinta pitäisi olla yli 5% ostohinnasta. Tätä prosenttisääntö on siis tämän lakimiehen mukaan sovellettu saksassa ja ilmeisesti sovelletaan joiltakin osin myös suomessa koska lakimies tämän mainitsi. Koska VW kuitenkin itse korjaa ja maksaa korjauksen, niin kaupan purku on poissuljettu vaihtoehto. Vaikka kyse on huijauksesta eli autoon on asennettu manipulointiohjelma, niin sekään ei yksin riitä kaupan purkuu. Lakimiehen mukaan nyt kaikki euroopassa ja yhdysvalloissa odottavat kuumeisesti miten Volkswagen esittää korjaustarjouksensa ja jos tuo VW:n mailissa laittama lause: Tämän jälkeen asiakkaille ilmoitetaan teknisestä korjausratkaisusta, ja autot korjataan valtuutetuissa Volkswagen-korjaamoissa. Teknisestä korjausratkaisusta ei luonnollisestikaan koidu kustannuksia asiakkaalle." .....on se ratkaisu, niin ei tuossa kyllä puhuta mitään muista kompensaatioista.
Tämä varmasti juuri siksi, että näitä autoja on nyt vielä niin paljon erilaisilla ajokilometreillä varustettuna aina vuodesta 2009 alkaen, että VW:n on varmasti pakko katsoa jokainen tapauskohtaisesti. Jokuhan on voinut jo pörötellä vuodesta 2009 alkaen 400.000 kilometriä omalla katiskalla eikä varmasti ole odotettavissa mitään rahallista korvausta. Toinen taas on ajellut samoin 2009 alkaen vain 50.000 kilometriä ja tilanne on jo ihan eri. Suomen puutteellinen/lepsu kuluttajasuoja sopii varmasti VW:lle kun jokaisen kanssa voi hoitaa tilanteen erikseen. Joku toinen jaksaa vaatia kunnon korvauksia ja toinen taas voi antaa asian olla. VW:n tilanne on sen verran tukala että joutuvat varmasti pitämään kiinni jokaisesta roposesta minkä vain voivat itsellään pitää...
#28
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 30.09.15 - klo:15:04
Tässä se hauskuus juuri piileekin. Ketjukohu oli (on) paljon vakavampi asia käyttäjän kannalta kuin tämä "nasse-narutus", mutta ketjukohusta ei ole ketään saatu vastuuseen. Ehkä volkkari maksaa näin velkoja myös muista viime vuosikymmenten "aikaansaannoksistaan", oikeutetustikin. Ja kysymys on lopulta vain asiakkaan kunnioittamisesta.

Riippuu ihan miten kunkin auton omistaja itse asian ottaa. Jakoketju ei ollut huoltovapaa kuten luvattiin, eikä Dieseleissä ilmeisesti nyt sitten tehot ja/tai kulutus mitä luvattiin.

Onhan ketjuista otettu vastuu nyt vihdoin, kun toukokuussa tuli VW:n ilmoitus  "huomattavista vastaantuloista". Sitä ennen VW oli pyristellyt kaikkiaan 4 vuotta, jolloin suuri osa autoista alkoi olla jo ikähaitarin huonommalla puolella eikä täysiä vastaantuloja enää tarvinnut välttämättä tehdä. Monet eivät varmaan edes jaksa vaivautua vaatimaan mitään jälkikäteen. Kuten tässä Diesel tapauksessa, niin myös ketjuissakin VW varmasti tiesi alun alkaen ongelman vakavuuden ja korjaustarpeet, mutta kun haloo ei ollut näin suuri, niin oli helppo kikkailla.

Dieseleissä korjaukset ja korvaukset tulevat heti omistajien hyödyksi, mutta en ikinä usko että mahdollinen rahallinen kompensaatio tulee olemaan omistajia tyydyttävä. Kuten jo aiemmin sanoin, niin kokeilevat antaa ensin lusikalla ja vasta taistelun jälkeen kauhalla, mutta meneekö siihen taas 2 vuotta vai jopa 5 vuotta kuten ketjuissa, se jää nähtäväksi.
#29
Lainaus käyttäjältä: Epes - 30.09.15 - klo:14:38
Ja omalla rahalla VAG dieselin ostaneet menettävät rahaa auton arvon laskuna. Auto on varmasti ihan samanlainen kuin ennen kohua mutta ihmisten mielikuvissa se on "se huijausdiesel" johon ei kannata sekaantua!

http://fortune.com/2015/09/28/volkswagen-emissions-scandal-consumer-costs/

Tämä on juuri se asian ydin, eli ns. "huijausdieselin" omistajien jälleemyyntitouhut vaikeutuvat, kuten on käynyt jakoketjuongelmaisten autojen omistajille. Ketjukohu joka ei tosin ole missään vaiheessa ollut mitään tähän verrattuna, vaikeuttaa edelleen näiden autojen myyntiä edelleen (omakohtainen kokemus löytyy).

Kuinka paljon sitten tämä VW:n korjauskampanja kuristaa mistäkin autosta tehoja, tai nostaa kulutusta, on se suurin jälleenmyyntiin vaikuttava tekijä. Muutenhan autot ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin, kuten jo sanoit.
#30
Lainaus käyttäjältä: Poni - 30.09.15 - klo:12:45
Tiedättekös oikeasti hyvin pieni kansanosa paskat välittää tuosta huijauksesta muuten kuin kohkaamistasolla.
Aah ja ooh, hurrrjaa.
Kun alle annetaan Volokkari, auto todetaan hyväksi, kivaksi, ihanaksi ajaa ja että tällasen mä haluan.
Viimeksi tänä aamuna kuultua.

Ei tuo vaikuta kuin murto-osaan ihmisistä tuo päästöhuijauskohkaus, joka sekin haipuu kohta seuraavan
kohuotsikoinnin alle.

En usko myynnin putoavan edes kahta prosenttia.
Mutta kyllä ne muut kulut ja kustannukset silti sattuvat.

Mielikuvat ovat vahvoja ja näinhän se on, että tällä palstalla hilluvat ne henkilöt, joilla on ollut ongelmia
VAG-konsernin vehkeiden kanssa. Tämä näin rankasti yleistäen.

Totta on että täällä kohkaavat ne, joilla on ongelmia.......kuten allekirjoittanut. Tuliterien Volkkarien myyntiin ei välttämättä olekaan niin paljon vaikutusta, koska VW on vakuuttanut ettei niissä ole enää samaa probleemaa (tiedä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan niidenkin osalta). Vaihtoautoissa (EA189) tilanne on sitten toinen ja tässä on muistettava myös se, että autonostajat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä.
Karkeasti jaoteltuna yksi ryhmä on yksityisiltä ostavat, jotka hakevat autoa hieman halvemmalla ja luottavat omaan etukäteisselvitykseen, eli syynäävät
auton tyyppiviat, nettikeskustelut ja uutisoinnit. Kuluttajasuojan puuttuessa  oman selvitystyön merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa. Toinen ryhmä on sitten sellaiset, jotka eivät uskalla ottaa yksityiseltä ostamisen riskiä koska eivät ymmärrä autojen päälle, tai hakevat liikkeestä ostamisen mukanaan tuomaa kuluttajasuojaa. Jälkimmäinen ryhmä ei aina välttämättä tee vastaavaa perehtymistä hankittavan auton taustoihin tai verkosta löytyviin käyttökokemuksiin, kun automyyjä vielä jouduttaa vieressä ostopäätöstä sanomalla että tästä on jo useita kiinnostuneita joten nyt kannattaa toimia nopeasti jne. jne. 

Nämä ryhmät jakautuvat sitten vielä useisiin alaryhmiin, esim. sellaisiin jotka liikkeestä ostamista harkitessaan jättävät myyjän kohkaamisen omaan arvoonsa ja selvittävät vielä rauhassa kotonaan kaiken mahdollisen kyseiseen malliin liittyvän ja jos mitään epäilyttävää ei löydy, kävelevät seuraavana päivänä liikkeeseen ostamaan auton. Uskon, että ostajat ovat nykyisin entistä valveutuneempia erityisesti tällaisten huijausten jälkeen joten en ihan äkkiä lähtisi vähättelemään asian suurempaa vaikutusta.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy