Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - teräksenharmaa

#1
Vieläkö joku jaksaa kirjoittaa tuosta sekoilusta? Tuohan oli vain klikkilehden toimittajien omia ajatuksia, jotka oli valheellisesti esitelty yliopiston tutkimuksena. Taas jälleen kerran puhdasta huuhaata.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/44057973-1a93-4443-bf41-7de8bf6dc0c3
#2
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 26.06.23 - klo:13:20
Kas kas, nyt VW toimaria myöten myöntää että kosketusnäytöt ovat syvältä ja poikittain:

https://www.hs.fi/talous/art-2000009678879.html

Ja kun erikseen sanoo että ID.2:ssa on aidot hanikat mitä painella niin nosti juuri houkuttelevuutta melkoisesti.
Eihän tuossa edes puhuta kosketusnäytöistä.
#3
Jo nämä viime vuosikymmenen sähköautomallit näkyvät olevan polttiksia luotettavampia. Volkkarillakin on Id.3 omassa luokassaan. Bemarin i3 on myös vakuuttava. Keskiluokan listauksessa joitakin sattaa yllättää se, että listan paskin on Toyota, mutta Tesla on aivan kärkipäässä. Uskonpa, että moni olisi voinut laittaa nuo käänteiseen järjestykseen.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
#4
Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 15.05.23 - klo:09:23
Pakko kompata dwntimea. Sähköautoissa tuntuu, että on kaksi koulukuntaa:
1.) Perinteiset valmistajat, jotka eivät kysy riittävän monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä käynnistysnappi KIA:ssa, polttispohjaisuus, sähköjen rakentaminen monen ohjainlaitteen varaan, yms.
2.) Valmistajia, lähinnä Tesla, jotka kysyvät liian monta kertaa MIKSI - Esimerkkinä hanskalokeron kahvan poisto, kaikki kosketusnäytön taakse, tutkien poisto, yms.

Näistä kun löytää sen kultaisen keskitien niin saadaan aikaan ainakin itseä miellyttävä ratkaisu jostain VW:n ja Teslan väliltä. Ehkä sitten seuraava generaatio alkaa olla sellainen, jolla saan perusteltua itselleni Bornin päivityksen.

Yksi iso tekijä on se, että Tesla on tuoreella ajattelulla saanut virtaviivaistettua valmistusta. Vähän veikkaan, että muut voivat ainoastaan seurata tätä polkua tai oikeastaan pitäisi kiriä Teslan ohi. Volkkarillakin piti olla uusi pohjalevy ja uudenlainen tehdas korjaamassa tätä ongelmaa jo 2026, mutta tämäkin projekti on nyt viivästynyt. Isot linjat hakevat uomiaan. Toivottavasti saavat pakettinsa kasaan ja homman rullaamaan. Kiinalaisetkin kärkkyvät jo Euroopan markkinoilla valmiina viemään markkinaosuuksia niiltä, jotka eivät kykyne uusiutumaan.
#5
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 10.05.23 - klo:21:35

Jos haluaa unohtaa ID-sarjan ohjelmiston puutteet (joka lähinnä tarkoittaa akun lämmitystä 3.1 osastosta eteenpäin) tai hidastelun, suosittelen liittymistä Facebookin Model 3 -osastolle. Siellä tulee äkkiä selväksi, mitä "within specs" todella tarkottaa.

Se, että verrokiksi pitää ottaa uuden pienen valmistajan ensimmäinen massoille tarkoitettu malli, kuvaa tosiaan hyvin Volkkarin kriisin syvyyttä. Ovatko muuten mallit, joita ei saada edes valmistettua "within specs"?
#6
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.05.23 - klo:09:59
Tästä olet väärässä. Vähän ajettujen käytettyjen diesel sekä polttomoottoriautojen hinnat ovat parissa vuodessa nousseet.
Kaikkien käytettyjen hinnat kehittyivät omituisesti, kun uusia ei tahtonut saada. Sähköautoissa vasta kummallinen tilanne olikin, mutta sekin on normalisoitumaan päin.
#7
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.05.23 - klo:19:49
Kyllä Bornilla on tullut kohtuu edulliset kilsat. Mittarissa on 35 tkm ja reilut 10 kuukautta. Sähköön on mennyt 0,71 ,/100 km. Vakuutukset 675 ,/v. Ajoneuvovero 179 ,/v. Ensimmäinen huolto on vasta 14 kuukauden päästä, kun mittarissa on 90 tkm. Se maksanee noin 300 ,. Käyttökulut (sähkö, verot, vakuutukset, huollot) vuodessa 2,60 ,/100 km. Jos laskee arvon alenemisen tulee kokonaiskuluiksi noin 12 ,/100 km. Tonnin pommillakaan ei pääse noin halvalla.

Onko mielipiteesi päivittynyt:

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 13.10.19 - klo:10:05
Nuo ID.3:n rengaskoot ovat niin eksoottisia, että niitä on vaikea edes löytää. Nekin mitä löytää ovat todella kalliita. Sen minkä sähkössä säästää, sen renkaissa menettää.
#8
Ensin lähti softadivisjoonan johtaja, sitten lähti koko firman toimitusjohtaja ja jos nyt lähtee vielä divisjoonan ylin johto, niin aika hyvin ovi käy. Jos siksi, koska tämähän on vielä toistaiseksi vahvistamaton tieto. Perinnevalmistajien piti monien mielestä mennä heittämällä Teslan ohi, mutta Volkkarilla on vieläkin jopa softan tekeminen opettelussa. Ongelmat ovat itse asiassa eskaloituneet jo varsin massiivisiksi. Ensimmäiset ID:t tulivat markkinoille myöhässä ja keskeneräisinä. Monien muiden mallien ja jopa elintärkeän uuden pohjalevyn markkinoille tulo on viivästynyt tuntuvasti. Tähän ei varmastikaan Wolfsburgissa olla totuttu.
#9
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 08.05.23 - klo:20:41
Vanhjoilla dieseleillä on paljon kysyntää jossain vaiheessa.

Noin on puhuttu jo useita vuosia. Sellaisiakin ajatuksia on nähty, että uusien dieseleiden tarjonnan supistuminen nostaisi käytettyjen arvoa, mutta arvo taisi kehittyä toiseen suuntaan.
#10
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.05.23 - klo:08:11
Eikä niin tule tapahtumaan ennen kuin ne tosiaan kykenevät 1:1 tarjoamaan vähintään kaiken sen mitä nykyinen polttiskin, hankintahinta nyt ensimmäisenä. Toki se on selvää että suurimmalle osalle käyttäjistä riittää pelkkä lihan liikutin, jolloin se autokin about se ja sama mikä se on, mutta kun on myös meitä muita joille esim. riittävä range kunnon as.vaunun vetokyvyllä ilman että auton hinta karkaa pilviin, niin... No sanotaan että ihan huomenna tuollaista ei ole vielä patteriautojen tarjontaan tulossa ::)
Sähköautojen myyntimäärät ovat nousseet paljon ja takuulla tulevat nousemaankin paljon myös lähitulevaisuudessa. Vuosittaisen muutaman sadan vuotuisen asuntovaunun ostajan tarpeet eivät juurikaan kokonaisuudessa näy. Eivät älypuhelimet vieläkään tarjoa wanhojen nappikännyjen toiminta-aikoja, mutta silti vain markkinat siirtyivät älypuhelimiin.
#11
Lainaus käyttäjältä: tgotj - 08.05.23 - klo:10:52
Jos kauppahinnat ovat laskussa, niin se voi myös kertoa kysynnän heikentymisestä ja liian suurista vaihtoautovarastoista...
Inflaation syömä ostovoima ja korkeat korot haittaavat autokauppaakin.
#12
Lainaus käyttäjältä: Urja - 08.05.23 - klo:06:30
Kauppalehdessä kirjoitettiin huhtikuun alussa näin:
"Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä.
Suomen autokannan sähköistyminen on pysähtymässä, sillä täyssähköautojen osuus uusien henkilöautojen asiakastilauksista on romahtanut.
Samaan aikaan uusien autojen kauppa kituuttaa lama-ajan lukemissa, joten myös absoluuttiset kappalemäärät jäävät vaatimattomiksi.
”Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna”, kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.
Autotuojilla on kattava tieto edustamiensa maahantuojien asiakastilausten määrästä. Yhdistyksen analyysin mukaan täyssähköautojen tilausten määrä oli korkeimmillaan viime vuoden maaliskuusta lähtien aina kesäkuun loppuun.
Pitkien toimitusaikojen takia silloin tilattuja autoja rekisteröidään edelleen. Esimerkiksi helmikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vielä noin 30 prosenttia. Tilausten hiipuminen näkyykin rekisteröintiluvuissa aikanaan viiveellä."

Samaa tarinaa Autontuojat kertoivat jo helmikuussa. Epäilemättä heillä tekisi mieli saada yhteiskunnalta tukea bisnekseensä. Saisivat nyt ensinnä tuotua niintä sähköautoja maahan järkevällä toimitusajalla ja katsotaan sitten tilannetta uusiksi. Hullu-Pösötkin jäivät toimittamatta.
#13
Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 18.07.19 - klo:08:37
Määrät on niin kovin pieniä joten on mukava katsoa noita isoja prosentteja, ei niistä isoa kuvaa saa aikaiseksi. Ilman valtiovallan toimia ja autonvalmistajien rajuja portfolio muutoksia menee todella pitkään että sähkö nousee valtaan. Tosiasia on että diesel my dieselin voimin jatkaa pitkään, kaasun, bensan ja eri sähköjen rinnalla.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.07.19 - klo:10:08
Ei tuo uusien sähköautojen myynti enää ihan marginaalista ole. Noin kymmenesosa dieseleiden myynnistä. Näin rajulla muutosnopeudella myynnit risteävät jo lähivuosina. Senhän jo tiedämme, että jokaiselta valmistajalta tulee enemmän sähköautoja markkinoille. Tiedämme myös sen, että sähköautojen hinnat tippuvat. Ranget kasvavat ja latausverkko paranee. Kaikki muutoksen ajurit ovat siis kasassa. MY diesel on tietenkin pienipäästöistä poltettavaa mutta ikävä kyllä harvojen huvi.

Tämä muutos on tainnut yllättää monet. Itsekin yllätyin ehkä parilla vuodella dieseleiden romahduksen nopeudesta. Tuosta vuode 2019 keskustelusta dieseleiden myynti on romahtanut kertaluokalla ja sähköautot ovat nousseet kertaluokalla. Meni vain kaksi vuotaa, ennen kuin sähköautot ohittivat dieselit Suomessa. Marchionne oli kuin olikin oikeassa, vaikka häneltä lainattu keskustelun otsikko ei monia miellittänytkään.
#14
Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.23 - klo:18:56
Viime vuonna maahan tuotiin reilut 8000 ja tänä vuonna tähän mennessä reilu 2000 sähkäriä. Mutta tuo 50% osuus autokannasta ei joka tapauksessa täyty ennen vuotta 2045. Ei ainakaan 10 vuoden päästä.
Joka tapauksessa tuo raja saavutetaan ennen vuotta 2045. Uusien polttisten myyntikin käytännössä loppuu EU:n alueella 2035. Polttisten tarjonta heikkenee koko ajan ja moni valmistaja lopettaa niiden myynnin jo ennen tuota EU:n asettamaa rajaa.
#15
Lainaus käyttäjältä: V60 - 07.05.23 - klo:10:59
Jos nyt ensi vuodesta lähtien myytäisiin 100 000 sähkäriä vuodessa, niin kymmenen vuoden päästä niitä olisi liikenteessä miljoona eli 37% henkilöautoista. Mutta oikeampi lukema saattaa olla luokkaa 50 000 eli 2033 liikenteessä olisi 500 000 sähkäriä eli 19%
Viime vuonna rekisteröitiin sähkäreitä 14531 kpl ja tänä vuonna lienee tuplat. Tällä hetkellä liikenteessä 50 000 sähköautoa.
Millä matematiikalla 10 vuoden päästä 50% henkilöautoista on sähköautoja? Sähköautoiksi itse lasken tässä täyssähköautot.
Sähköautoja tulee maahan myös käytettynä.
#16
Synteettiset polttoaineet eivät taida ainakaan lähivuosikymmeninä olla kilpailukykyisiä akkusähköauton rinnalla.

https://www.is.fi/autot/art-2000009557966.html
#17
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.05.23 - klo:13:47
Onhan noita maailman mullistavia akkukeksintöjä uutisoitu vähän väliä ja kaikki ovat aina ihan hetken päästä valmiita massatuotantoon..

Kun maailman suurin akkujen valmistaja puhuu, niin silloin kannattaa kuunnella.
#18
Lainaus käyttäjältä: V60 - 30.04.23 - klo:22:39
Juu, vuoteen 2045 mennessä ehtii tapahtua paljon kehitystä.
Olet aivan oikeassa. Tuo pitää varmasti paikkansa, kuten myös sama väite vuosiluvulla 2030. Itse asiassa jo muutaman kuukauden päästä tuotantoon tulee merkittävästi nykyisiä energiatiheämpi akku.
https://etn.fi/index.php/13-news/14869-uusi-elektrolyytti-kiinalaisen-ihmeakun-takana
#19
Vähän tilastoja homman etenemisestä. Eksponentiaalisen kasvun uralla ollaan, niin sähköauto- kuin tasavirtalaturikannassakin.

https://tekniikanmaailma.fi/tayssahkoautojen-maara-tuplaantui-vuodessa-niita-on-nyt-suomessa-noin-53-000-joka-neljas-tayssahkoauto-on-tesla/
#20
Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 07.04.23 - klo:09:11
Mikäköhän on vaikutus, kun suunta näyttäisi olevan se, että tulevaisuudessa jokaisessa teillämme liikkuvassa autossa on nykytilanteeseen verrattuna sellaiset n. 500 kg ylipainoa:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7c255f34-ba34-4c75-a7e4-023439bf1619

Esim. Teslat ovat aika samoissa massoissa kuin muutkin premiumit. Volkkarin sähkömallit ovat raskaita, mutta kehitys tulee tapahtumaan sielläkin. Siinä vaiheessa, kun autokantamme on sähköistynyt edes puoleksi, niin uudet sähköautot ovat keventyneet huomattavasti nykyisestä.
#21
Lainaus käyttäjältä: jt - 08.04.23 - klo:23:09
Btw Reissussa Tanskan/Saksan puolella suorastaan hämmästyttää rengasmelun vähyys, nopeudessa 120..130 km/h auto etenee kuin "sukkasillaan", kun taas Ruotsin puolelle tullessa nastojen syömä karkea tienpinta voi jo 80km/h nopeudessa pitää melkoista melua (vaikka Ruotsissa kitkoja paljon enemmän kuin Suomessa suhteessa, niin silti tiet nastojen syömiä monessa paikoin)
Iso tekijä on myös nastarengasalueiden päällyste itsessään. Nastat vaativat karkeajakoisen päällystelaadun, joka on luontaisesti meluisaa.
#22
Tähtäin pitää olla siinä, ettei tarvita mitään korttipelejä tai muita tunnistautumisia. Ihmeen pitkään tuohon pääseminen kestääkin - yhtä toimijaa lukuunottamatta.
#23
Sähköautot nousivat Suomessa viime kuussa uudelle tasolle. Täyssähköautojen osuus uusien rekisteröinneistä nousi jo 37 prosenttiin. Eihän tästä ole pitkäkään aika, kun jengi puhui hymähdellen, kuinka sähköautojen määrät ovat merkityksettömiä. Corolla sai Suomessa kilpailijan monille odottamattomasta suunnasta.

https://tekniikanmaailma.fi/maaliskuu-oli-teslan-juhlaa-suomen-rekisterointitilastossa-sahkoautoilla-historiallisen-suuri-osuus/?shared=1299080-07532783-500
#24
Ei kyllä kovin pahasti tuo lataamisen maksaminen jarruta, koska kaupaksi autoja menee kokolailla sen verran kuin valmistajat saavat niitä valmistettua. Toinen iso tekijä on autojen hinta.
#25
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.03.23 - klo:18:01
Itse taisit tuossa aiemmin väittää...

Ja täällä ABC Kempower 80kw jaettuna neljälle töpselille on ihan normaalia. Näitä on siis S-markettien yhteydessä kun ei täällä ole ABC huoltoasemia
Keskustelun kannalta olisi hyödyllistä, jos jonkin karikatyyrin omaisen pelkistetyn tulkinnan huutamisen ja siitä pöyristymisen sijaan jokainen pyrkisi edes vähän älyllisesti kunnianhimoisempaan keskusteluun. Kun kirjoitan sähköautokannasta, niin pitiäisi olla täysin selvää, että silloin puhutaan ylemmällä tasolla kuin yksittäiset lentokenttätaksien pysähdyspaikat. Ei tuon ajatuksen esittäjät ole tarkoittaneet mitään yksittäisen aseman hetkittäistä ruuhkaa, vaan sitä, että sähköautokanta kasvaa latausverrkoa nopeammin ja latausverkko ruuhkautuu laajasti.

Täysin ajan tasalla olevaa tietoa en ABC:n tasavirta-asemista löytänyt, mutta jos vetää viime vuoden huhtikuun ja elokuun tilanteesta trendin, niin tehokkaammista latauspisteistä enemmistö on jo 150 kilowatin järjestelmiä. Toki sekin on selvää, että markettien yhteydessä on vähemmän suurteholatausta ylipäätään.

Huhtikuu:
ABC-latausasemia on tällä hetkellä yhteensä 75 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä yli 500 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 298, teholatauspisteitä* (teho max. 100 kW) 155 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 65 kappaletta. Ensimmäinen ABC-latausasema avattiin 27.4.2021 Prisma Itäkeskuksen yhteyteen Helsinkiin.

Elokuu:
ABC-latausasemia on tällä hetkellä yhteensä 124 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 842 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 476, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 200 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 166 kappaletta.

#26
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.03.23 - klo:11:48
PK-seudulla Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaa lentokentän välisellä alueella jatkuva ongelma nykyään. Lentokentällä sähkötaksit saavat mennä jonon ohi niin tästä syystä varmasti sähkötaksit alueella todella yleisiä nykyään. Kaikki s-marketin laturit, mäkkäreiden laturit jne aina täynnä takseja. Noi ABC laturit vielä siitä huvittavia (lue paskoja) että kun on neljällä töpselillä varustettu Kempower ja yhteisteho 80kw niin neljää taksia kun on siinä lataamassa niin jokainen saa ladattua maksimissaan 20kw teholla.

Tämä tietysti aika pieni alue suomen mittakaavassa jossa esiintyy ongelmaa mutta hyvä kuitenkin mainita kun täällä aika yksipuolisesti monesti mainostetaan ettei latureissa ikinä ole ruuhkaa missään päin suomea.
Unohdit nyt sen, ettei tuollaista kukaan ole väittänyt ja ABC:n Kempowerille 150 kW on tuiki tavallinen teho.

#27
Monet ovat pelänneet sitä hetkeä, joilloin sähköautojen yleistyessä julkisille latureille syntyy valtavat jonot. Tuota hetkeä ei vielä ole näkynyt - eikä taidan tulla näkymäänkään. Latausverkosto kasvaa niin nopeaa tahtia, etteivät pirut ehdi hyppiä seinille. Tänään tuli taas merkittävä laajentumisuutinen:
https://www.is.fi/autot/art-2000009438847.html
#28
Renkaiden vaikutuksesta kulutukseen muutamia pointteja. Pyörien massojen erot eivät ole kovin merkittävä tekijä kulutuksessa varsinkaan sähköautoissa, jotka keräävät jarrutuksissa takaisin suuren osan pyöriin sitoutuneesta liike-energiasta. WLTP-sykli tapahtuu pääosin varsin matalissa nopeuksissa, joissa renkaiden vierintävastus dominoi kokonaisuutta. Korkeissa nopeuksissa mukaan tulee myös renkaiden ilmanvastus.

Näissä keskusteluissa menee monesti iloisesti sekaisin renkaiden ja vanteen koko. Renkaan halkaisijan kasvattaminen pienentää vierintävastusta. Vanteen halkaisijan kasvattaminen madaltaa rengasta, koska renkaan halkaisija on vakio. Matalammat renkaat yleensä rullaavat huonommin ja siksi kulutus kasvaa. Vanteen kasvattaminen lisää yleensä myös pyörän ilmanvastusta. Renkaan leveyden kasvattaminen periaatteessa pienentää vierintävastusta, mutta jos samalla noustaan korkeampiin nopeusluokkiin ja/tai rengas madaltuu, niin vierintävastus helposti kasvaa.
#29
Lainaus käyttäjältä: jt - 26.01.23 - klo:00:44
Totta. Synteettisten polttoaineiden tuotannossa tarvitaan todella paljon energiaa (sähköä). Ensin vedyn tuotanto ja siitä sitten hiilivedyksi esim. metaaniksi ja siitä sitten vaikkapa synteettiseksi bensaksi. Ja lopuksi vielä polttomoottorin hyötysuhde. Se että onko lopulta järkevää tehdä synteettiseksi bensaksi asti on toinen kysymys, vai vähentää noita transitioita, esim. ei bensaksi, vaan käytetään kaasuna, tai suoraan vetynä, on sitten toinen kysymys, tarvittava ylikapasiteetti on kuitenkin huomattava.

Kannattaa kuitenkin muistaa että ei tämä transitioissa "hukkaan" menevä energia katoa mihinkään, se vain muuttaa muotoaan, käytännössä syntyy lämpöä. Jos näitä laitoksia olisi kaupunkien läheisyydessä, voitaisiin niillä tuottaa myös kaukolämpöä joko suoraan tai epäsuorasti. Lämmön varastointi on taasen olemassaolevaa kohtuu yksinkertaista teknologiaa, yksinkertaisena esimerkkinä lämminvesivaraaja.   

Mutta pointtihan onkin tässä tulevaisuuden (vihreä) energiajärjestelmä, joka toimiakseen tarvitsee suuren nimellisen ylikapasiteetin - välillä tuulee ja sähköä tulee myllyt punaisina ja sitten tulee tyyni ja tuotanto romahtaa. Idea on käyttää sitä puoli-ilmaista (tai jopa negatiivisen hintaista) ylijäämäsähköä tähän. Näin ollen prosessin heikolla hyötysuhteella ei ole niin suurta merkitystä päästöjen tai talouden suhteen.
Noille ilmaisen sähkön apajille tuntuu olevan niin tunkua. Terästeollisuudenkin, enkä nyt puhu edes Sunny Car Steelistä, suunnitelmissa on mukana suuria määriä sähköä. Pitää olla paljon ylituotantoa, ennen kuin kaikille riittää. Itse näkisin tosin mieluiten ylituotannon tasaamassa tuotannon kuoppia, jottei ylituotantoa tarvitsisi rakentaa niin paljon.

Jotenkin koko ilmaisen sähkön bisnesmalli arveluttaa. Jos merkittävä osa tuotannosta on ilmaista, niin sittenhan rahat on nyhdettävä muina aikoina. Sama matikka pätee myös noiden synteettisten polttoaineiden tuotantoon: jos tuotanto pyörii vain sähköntuotannon ylituotannon hetkinä, niin investointi- ja palkkakulut nousevat.

Tuon linkin jutun kirjoittajan kannattaisi ottaa vähän asioista selvää. Juttu on täynnä asiavirheitä, eivätkä sellaiset oikein motivoi lukemaan juttua. Vaikka asia olisikin ihan ajattelemisen arvoinen, niin se hukkuu helposti  huuhaan alle.
#30
Lainaus käyttäjältä: GGG - 13.01.23 - klo:11:15
Käytettyjen Teslojen hinnat romahtaa vielä enemmän kun uuden saa jo huomattavasti edullisemmin kuin eilen.

145kpl Tesla Model Y:tä myynnissä nettiautossa, seuraillaan tilannetta miten kehittyy.

Model 3 koitti tuttava tänään jo heti aamusta tarjota vaihdossa autoliikkelle, ei kelpuuttanut vaihdossa tämän suuren hintamuutoksen vuoksi, koska eivät tiedä miten hinta kehittyy lähiaikoina.

Niitä voi harmittaa ja paljon, jotka viime kesänä ostivat näitä Euroopasta uitettuja Tesloja reilusti ylihintaan (vrt. kalliimmalla kuin uuden sai).
Teslalla on niin merkittävä tekijä markkinoilla, että jos vain pystyvät ollenkaan vastaamaan kysyntään, niin vaikutukset tuntuvat muidenkin merkkien hinnassa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy