Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Urja - 08.05.23 - klo:06:30
Kauppalehdessä kirjoitettiin huhtikuun alussa näin:
"Täyssähköautojen kauppa alkoi hiipua jo viime syksynä.
Suomen autokannan sähköistyminen on pysähtymässä, sillä täyssähköautojen osuus uusien henkilöautojen asiakastilauksista on romahtanut.
Samaan aikaan uusien autojen kauppa kituuttaa lama-ajan lukemissa, joten myös absoluuttiset kappalemäärät jäävät vaatimattomiksi.
”Täyssähköautojen kysyntä on laskenut arviolta noin 75 prosenttia viime kevääseen verrattuna”, kertoo Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja.
Autotuojilla on kattava tieto edustamiensa maahantuojien asiakastilausten määrästä. Yhdistyksen analyysin mukaan täyssähköautojen tilausten määrä oli korkeimmillaan viime vuoden maaliskuusta lähtien aina kesäkuun loppuun.
Pitkien toimitusaikojen takia silloin tilattuja autoja rekisteröidään edelleen. Esimerkiksi helmikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vielä noin 30 prosenttia. Tilausten hiipuminen näkyykin rekisteröintiluvuissa aikanaan viiveellä."

Samaa tarinaa Autontuojat kertoivat jo helmikuussa. Epäilemättä heillä tekisi mieli saada yhteiskunnalta tukea bisnekseensä. Saisivat nyt ensinnä tuotua niintä sähköautoja maahan järkevällä toimitusajalla ja katsotaan sitten tilannetta uusiksi. Hullu-Pösötkin jäivät toimittamatta.

V60

Tilastotkin sen kertoo, että halvempia ostetaan ja autokanta ei nyt osoita nuortumisen merkkejä.

https://yle.fi/a/74-20030133
"Monelle onkin tarttunut alkuvuonna mukaan alle kymppitonniin ajettu menopeli. Edullisten autojen suosion voi ennustaa jatkuvan, sillä varsinainen ”kesä-autojen” sesonki on vasta alussa.

" Kauppahinnat ovat laskussa vaihtoautokaupassa, mikä kertoo siitä, että edullisille on kysyntää. Kaikkien käytettyjen autojen keskihinta liikkuu nyt 7 000"8 000 eurossa. Keskihinnassa on laskua viime vuoteen joitakin satasia, sanoo Lausala."
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

tgotj

Lainaus käyttäjältä: V60 - 08.05.23 - klo:10:28" Kauppahinnat ovat laskussa vaihtoautokaupassa, mikä kertoo siitä, että edullisille on kysyntää. Kaikkien käytettyjen autojen keskihinta liikkuu nyt 7 000"8 000 eurossa. Keskihinnassa on laskua viime vuoteen joitakin satasia, sanoo Lausala."
Jos kauppahinnat ovat laskussa, niin se voi myös kertoa kysynnän heikentymisestä ja liian suurista vaihtoautovarastoista...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 08.05.23 - klo:10:52
Jos kauppahinnat ovat laskussa, niin se voi myös kertoa kysynnän heikentymisestä ja liian suurista vaihtoautovarastoista...
Inflaation syömä ostovoima ja korkeat korot haittaavat autokauppaakin.

teräksenharmaa

Jo nämä viime vuosikymmenen sähköautomallit näkyvät olevan polttiksia luotettavampia. Volkkarillakin on Id.3 omassa luokassaan. Bemarin i3 on myös vakuuttava. Keskiluokan listauksessa joitakin sattaa yllättää se, että listan paskin on Toyota, mutta Tesla on aivan kärkipäässä. Uskonpa, että moni olisi voinut laittaa nuo käänteiseen järjestykseen.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/

Geoman

#635
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.05.23 - klo:10:07
Samaa tarinaa Autontuojat kertoivat jo helmikuussa. Epäilemättä heillä tekisi mieli saada yhteiskunnalta tukea bisnekseensä. Saisivat nyt ensinnä tuotua niintä sähköautoja maahan järkevällä toimitusajalla ja katsotaan sitten tilannetta uusiksi. Hullu-Pösötkin jäivät toimittamatta.
Perusmatematiikalla voi arvioida, että autokannan 100 % sähköistyminen on nykyvauhdilla mahdollista 25...35 vuoden aikana, mikäli kaikki uudet autot ovat sähköisiä ja niiden käyttöikä on yli 20 vuotta. Henkilöautoja on noin 2,5 milj. kpl ja uusien autojen myyntimäärä on noin 100'000 kpl per vuosi. Sama arvio kertoo, että autokanta ei tule uudistumaan  nykyvauhdilla.

Vanhoilla polttomoottoriautoilla on edelleen tarvetta ainakin 20 vuotta.

Hesse

Viime vuoden täyssähköautojen markkinaosuudet.

jt

Jatketaan hieman aiheesta, Kiinassahan EV:tä riittää, niin että on ylimääräisiäkin pellolle parkkeerata. Taustalla lienee jokin epäonnistunut investointischeme ja/tai sitten tilastojen kaunistaminen, tiedä häntä.

China is Throwing Away Fields of Electric Cars - Letting them Rot!
https://www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zarhan

Kas, näyttää tuo pikalatausasemien palvelu paranevan. Eipä tarvitse enää repsikan räplätä kännykkäänsä että saisi tietää paljonko asia maksaa - ainakaan Oravaisten ABC:n ohi kulkiessa.

https://www.is.fi/autot/art-2000009681207.html


jt

Ei ole varmaan huomioitu nastarenkaita tuossa tutkimuksessa. Jospa suurempi osa sähköautoilijoista hoksaisi laittaa kitkat talvirenkaiksi.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse


Antore

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 05.07.23 - klo:09:32
Tankit tuhoavat tiet:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cb1b46e9-2062-4fb3-8b9f-741b6bdb666b

Ja jos näitä klikeistä eläviä medioita kiinnostaisi tämän tutkimuksen vähemmän kaupallinen anti, niin olisi ehkä jäänyt koko juttu julkaisematta.

The Leeds University researchers noted that the additional weight of the EVs is not thought to have a great impact on Britain's main roads and highways, which have been designed to handle much heavier vehicles like trucks for decades. The real damage is reportedly done on residential streets and other local roads, which are not designed to handle heavy vehicles often.

Zarhan

Onko kokemusta reittisuunnittelusta Chargetrip GO vs ABRP?

https://go.chargetrip.com/plan-trip vs https://abetterrouteplanner.com/ siis.

En ollut aiemmin kuullut chargetripistä, mutta jotenkin tuntuu antavan...vaarallisempia tuloksia tuloksia. Ihan vain testinä, autona ID.3 ja Helsinki => Oulu tuottaa yhden välilatauksen Jyväskylässä ja toisen Siikalatvalla, ABRP antaa latauspaikoiksi Hartolan ja Niemenharjun eli käytännössä Chargetrip kehottaa lataamaan vasta aivan viime hetkellä.

Sama toistui oman esimerkin kohdalla, kun pisti reissua Tampereelta Korppooseen ja alle oman Miin - ABRP sanoo että lataa Auran ABC:lla ja Chargetrip vasta Nauvossa.

Eli varmaan lataa isommalla teholla ja nopeammin, mutta jos laturi onkin varattu/rikki/epäyhteensopiva niin en kyllä noudattaisi Chargetripin suosituksia.

Chargetripissä on kyllä hieno tuo Range Spider-ominaisuus.




IKH-72

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 05.07.23 - klo:11:29
Auton aiheuttama tievaurio on verrannollinen painon neljänteen potessiin, joten 1800 kg painava auto aiheuttaa kaksinkertaiset vauriot verrattuna 1500 kg painavaan: (1800/1500)4=2,07.
https://www.thisismoney.co.uk/money/electriccars/article-12237529/Britains-pothole-crisis-worse-electric-cars.html
Millaiset tuhot tuo matematiikka saa laskettua vaikka 40 tonnin painoiselle rekalle verrattuna 1500 kg painoiseen autoon? Nopealla matikalla noin 500.000 kertaa suuremmat...
Mahtaakohan tuo kaava olla ihan pätevä?

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: IKH-72 - 23.08.23 - klo:14:49
Millaiset tuhot tuo matematiikka saa laskettua vaikka 40 tonnin painoiselle rekalle verrattuna 1500 kg painoiseen autoon? Nopealla matikalla noin 500.000 kertaa suuremmat...
Mahtaakohan tuo kaava olla ihan pätevä?

Tuo kaava on akselikohtaista massaa käsittelevä, kuten linkissä sanotaan.
The analysis uses the 'fourth power formula' - a method adopted by highways engineers and researchers to assess damage on road surfaces caused by heavy vehicles. It reportedly means that if weight on a vehicle's axle is doubled, it can cause 16 times the amount of damage to a road.

teräksenharmaa

Vieläkö joku jaksaa kirjoittaa tuosta sekoilusta? Tuohan oli vain klikkilehden toimittajien omia ajatuksia, jotka oli valheellisesti esitelty yliopiston tutkimuksena. Taas jälleen kerran puhdasta huuhaata.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/44057973-1a93-4443-bf41-7de8bf6dc0c3

Zarhan

Nyt tuli ekaa kertaa koettua kilpikonnasymbolin syttyminen. Sen käyttäytyminen ja yhteys jäljellä olevan toimintamatkan näyttöön on hieman hämmentävä.

Skenaario: Miin varausnäyttö oli vähän yli puolessa välissä - ja sillä on ennenkin päästy Hämeenlinnasta Tampereelle. Käytännössä kunhan moottoritielle oli päästy ja matkanopeus (115 km/h) oli saavutettu, niin jäljellä oleva matka osoitti 10 kilsaa enemmän kuin mitä navi sanoi matkaksi kotiin. Näytti hieman alempaa rangea kuin mihin on tottunut samassa tilanteessa mutta ajattelin että kun nyt kaikki sanovat että näihin voi yleisesti ottaen luottaa niin mitäpä turhaa range anxietyä kokemaan. Range myös väheni samaan tahtia navigaattorin kanssa eli rangea oli jäljellä oleva matka + 10 km, mikä tuntui ihan turvalliselta marginaalilta.

No, joka tapauksessa, Tampereen kehätielle päästyä jäljellä oleva matka sanoi että 14 kilsaa, ja kilpikonna syttyi. Kotiin päästiin edelleen jäljellä olevat pari kilometriä (rampista ylös ja lähiökaduille) ja näytti että rangea jäljellä 12 kilsaa kun kotipihassa oltiin ja auto pääsi lataamaan itseään. Manuaalin mukaan kilpikonnan pitäisi tarkoittaa että rangea on muutamia satoja metrejä, että nyt ois aika pysäyttää turvallisesti tien sivuun, mikä ei ihan vastannut kokemusta.

Ihmettelyä aiheuttaa:
- Mikä olisi ollut kilpikonnamoodin "todellinen" kantama? Autoissa tuntuu olevan aika paljon merkki&mallikohtaisia eroja. Olisiko tuolla päässyt oikeasti vielä sen reilut 10 kilsaa kilpikonnaillen (vaikka manuska varoitteleekin)?
- Mikä sen laukaisee? Mittaristossa näkyvä "e-power" indikaattori - joka ilmeisesti perustuu suoraan kennojännitteeseen - oli päässyt aika alas. Tulekeo BMS:ltä tieto että joku yksittäinen kenno on päässyt täysin tyhjäksi?
- Mihin ihmeeseen rangeindikaation kilometrimäärät perustuvat? Näyttääkö muilla automalleilla kilpikonna päällä jotain muuta kuin jotain väitettyä kilsamäärää (esim. tipahtaa nollaan tai muuta vastaavaa)?
- Aikaisemmin on päässyt tasan samoissa oloissa ilman kilpikonnailua samasta varauksesta (samoilla lämmityksillä ja vauhdeilla) kotiin asti ilman mitään ongelmia. Ok, tuulen voimakkuutta ei nyt ottanut tietty huomioon. Voisiko tästä päätellä että joku akkukenno olisi alkanut simahtaa ja akkutakuulle voisi tulla jossain välissä käyttöä?

Lähinnä kun on päässyt range anxietystä eroon aiemmin niin nyt se teki hieman comebackia jos rangenäyttöihin ei voikaan luottaa...Sinänsä ymmärrän kyllä että eihän akusta voi mitenkään nähdä jäljellä olevaa kapasiteettia ja jonkinlaiseen kennojännitearitmetkikkaan + coulombien laskentaan nuo perustuu.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 25.09.23 - klo:09:25
Näytti hieman alempaa rangea kuin mihin on tottunut samassa tilanteessa mutta ajattelin että kun nyt kaikki sanovat että näihin voi yleisesti ottaen luottaa

Missä tuollaista kerrotaan? Omat havaintoni ovat täysin päinvastaiset, eli noihin arvausmittareihin EI voi kovinkaan lujasti luottaa ja näin olen muidenkin nähnyt kertovan.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Jossain luin hyvän artikkelin tuosta kilpikonnamoodista. Auto (tai BMS) tekee kaikkensa suojellakseen akkua (ja kuljettajaa), ettei jännite romahda yhtäkkiä mikä johtaisi auton sammumiseen. Siksi tehoa rajoitetaan, myös kuljettajan pitää rajoittaa menopolkimen painalluksia ettei em. pääse tapahtumaan. Valistunut arvaus tuo range joka tapauksessa on, itsellä se on pitänyt melko hyvin kutinsa.

Yleensäkin VAG-kulkineissa range perustuu todellisuuteen (tai arvioon siitä) eikä mihinkään WLTP-lukemaan. Olin varsin hämmentynyt, kun luin että joissain sähköautoissa voi olla kolmekin erilaista range-lukemaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Litiumakku lämpenee sitä enemmän mitä enemmän virtaa siitä otetaan ulos.

Napajännitteen laskiessa aina alhaisemmaksi (ja halutun nopeuden eli moottoritehon pysyessä vakiona) pitää akuista irtiotettavaa virran määrää kasvattaa jatkuvasti.

Mitä tyhjempi litiumkenno, sen korkeampi sen sisäinen vastus, joka tarkoittaa jälleen kerran akun lämpenemistä.


Nuo kaikki ilmiöt yhdessä aiheuttaa sen että kapasiteetti vaikuttaa romahtavan äkillisesti tuolla loppupäässä kun lämpö ja virrantarve karkaavat pystysuoraan ylöspäin, ja yhä suurempi osa jäljellejääneestä sähköstä menee akkujen sisäiseen lämpenemiseen (+ auton lisälaitteiden osalta varmaankin niiden jäähdytykseen) Sen takia myöskään tuota "5% jäljellä" ilmoitusta ei voi mitenkään naulata mihinkään tiettyyn jäljelle jääneeseen metrimäärään. Kylmänä liikkeellelähtiessä tuo 5% arvio voi hyvinkin pitää paikkansa, 200km motaripaahdatuksen jälkeen kennojen lämmöt ja rasituksen kautta alentunut kennojännite voivat ilmoittaa tuon lukeman ihan pieleen.

Teoriassahan mikään ei estäisi BMS:ää laskemasta sisään ja ulos menneen energian määrää (jännite x virta) jolloin saataisiin paljon tarkempi kuva jäljellejääneestä kapasiteetista, mutta tuo pelkkä napajännitteeseen perustuva (halvempi) ratkaisu on varmaan se todennäköisempi skenaario mihin autovalmistajat ovat päätyneet.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: wsaarja - 23.08.23 - klo:15:11Tuo kaava on akselikohtaista massaa käsittelevä, kuten linkissä sanotaan.
The analysis uses the 'fourth power formula' - a method adopted by highways engineers and researchers to assess damage on road surfaces caused by heavy vehicles. It reportedly means that if weight on a vehicle's axle is doubled, it can cause 16 times the amount of damage to a road.

Silti epäilen vahvasti että se ei päde vaikkapa normaaliin nelipyöräiseen jakeluautoon jossa voi kuitenkin olla sitä kuormaa aika monta tonnia omamassan lisäksi. Tai jos pätee niin pelkkä jakeluliikenne aiheuttaisi pääosan Suomen tiekulumasta.

joo-joo

Jotain pitää vastailla että saa tunnistautumisen pois.
Teiden kulumiseen vaikuttaa kaikki liikenne, olettaisin että enemmän määrä kuin massa, nastarenkaat enemmän kuin kitkat.
Lisäksi tiet Suomessa alkavat olla huonohkossa kunnossa johtuen korjausvelasta ja siintä, että aika iso osa maanteistä on perustettu pienemmillä massoilla liikkuville autoille vähemmän liikenteen aikana, eli massat ja määrät isommat kun aikoinaan laskettu.

Zarhan

No nyt alkoi korttimaksut sit tulla EU:n pakottamina: https://yle.fi/a/74-20080296

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy