Direktiivi autoverotuksesta etenee - autovero poistuu 2015?

Aloittaja Urlaub, 01.01.11 - klo:13:19

« edellinen - seuraava »

Direktiiviehdotus - poistuuko autovero 31.12.2015)

Autovero poistuu kertarysäyksellä 31.12.2015
Ei poistu, koska direktiivi ei tule menemään läpi
Autovero poistuu portaittain 31.12.2015 mennessä
EVVK

Urlaub

EU:lla ei ole ollut autoverotusta koskevaa direktiiviä, joten asia on ollut jäsenvaltioiden omassa päätäntävallassa. Me suomalaiset olemme kyllä havainneet sen autojen hinnoissa.

Direktiivin tekstikysymykset on ratkaistu ja sisältö on lyöty lukkoon.
http://eur-lex.europa.eu/fi/prep/latest/chap_09.pdf

Direktiivin puisevaa virkakieltä oleva teksti löytyy täältä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005PC0261:FI:HTML

Referoin kaikkein olennaisimman:

"III luku

REKISTERÖINTIVEROJEN POISTAMINEN
 

8 artikla
Voimassapidon kieltäminen

Jäsenvaltiot eivät saa 1 päivästä tammikuuta 2016 alkaen pitää voimassa rekisteröintiveroja.
"

Tuo tarkoittaisi autoveron hautajaisia viimeistään 31.12.2015.

-----------------------

Yllä kerrottu on faktaa.

Asiasta jokainen voi olla mitä mieltä haluaakaan, mutta tuota faktaa se ei muuksi muuta.

Itse näen, että asia on äärimmäisen kiusallinen Valtiovarainministeriölle ja suomalaiselle autokaupalle. Perinteisestihän autoverotuksen muutoksista ei ole ennakkoon puhuttu, koska valtio on pelännyt verokertymien putoamista. Nyt salailu ei auta, kun liikkeellä on EU avoimella prosessilla, eikä kotimaisina hämäräperäisinä kabinettipäätöksinä.

Jos ja kun direktiivi tulee voimaan, alkaa tuohon 31.12.2015 päättyvä siirtymäkausi. Suomi voi toki päättää, että verotus jatkuu ennallaan siihen asti, mutta käytännössä se kuulostaisi erittäin typerältä. Kuka kumma ostaisi verollista autoa esim. vuonna 2014, jos tietäisi autoveron poistuvan muutaman kuukauden päästä?

Käytännössä siirtymäkauden pitäisi siis olla sellainen, jossa autoverosta luovuttaisiin esim. vuosittaisina portaina. Silloin kauppa kävisi edes jollakin tavalla ennen lopullista poistumista.

Nyt toki vuodenvaihde 2015/2016 on vielä kaukana, mutta tyypillisesti kolmen vuoden välein autonsa uuteen vaihtava on jo hetikohta siinä tilanteessa, että tuo ajankohta on pian käsillä.

Elämme mielenkiintoisia aikoja!



Taky

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 01.01.11 - klo:13:19
Jäsenvaltiot eivät saa 1 päivästä tammikuuta 2016 alkaen pitää voimassa rekisteröintiveroja.[/i]"


Hmmmm... pysyyköhön Octavia kasassa tuonne saakka, 65000km/vuosi* (2016-2010)= 390 000km.....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

savolaiskollega

Joko se verottomuus TAAS tulee ? Se on tullut jo niin monta kertaa, että ei enää laskuissa perässä pysy.... :D

Urlaub

#3
Lainaus käyttäjältä: Taky - 01.01.11 - klo:17:24

Hmmmm... pysyyköhön Octavia kasassa tuonne saakka, 65000km/vuosi* (2016-2010)= 390 000km.....

Yksi, risti, kaksi - ei muuta kuin veikkaamaan!

Vaihtoehdot ovat luultavasti seuraavat:

Yksi - kertarysäys 31.12.2015

Risti - direktiivi kaatuu, eikä mitään tapahdu ainakaan EU:n osalta

Kaksi - veroa alennetaan vuosittain esim. 25 %:a 2012 alkaen.

Siitä voi ruksaille itselleen ja lompakolleen sopivat vedot. Reilua peli ei ole, mutta kukas sellaista on luvannutkaan.

Jos ykköstä pelaa, niin tässä ehtii vielä ostamaan yhden uuden auton ilman ongelmia. Kakkonen pistäisi jo ajattelemaan.

Urlaub

#4
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 01.01.11 - klo:17:28
Joko se verottomuus TAAS tulee ? Se on tullut jo niin monta kertaa, että ei enää laskuissa perässä pysy.... :D

Naura vaan.. Tämä on ensimmäinen kerta, kun on jotain faktaa siitä, että muutoksia on suunnitteilla.

Aikaisemmin prosessi on ollut suomalaisten virkamiesten ja poliitikkojen suhmuroitavissa ja virallisestihan mitään ei ole ollut edes suunnitteilla. Niin vaan on jo kahdesti uudistettu verotus perusteellisesti.

Kuten todettua, asiasta saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tosiasioiden kieltäminen nyt vaan osoittaa keskustelijan "omalaatuisuuden".

PTG

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 01.01.11 - klo:17:34
Naura vaan.. Tämä on ensimmäinen kerta, kun on jotain faktaa siitä, että muutoksia on suunnitteilla.

Aikaisemmin prosessi on ollut suomalaisten virkamiesten ja poliitikkojen suhmuroitavissa ja virallisestihan mitään ei ole ollut edes suunnitteilla. Niin vaan on jo kahdesti uudistettu verotus perusteellisesti.

Kuten todettua, asiasta saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tosiasioiden kieltäminen nyt vaan osoittaa keskustelijan "omalaatuisuuden".

No ainakin ensimmäinen kerta, kun jotain faktaakin on pöydässä. EU tosin saattaa viimeaikaisten uutisten valossa kaatua ennen kuin tuo faktaksi oikeasti muuttuu ;D

Itseäni tuossa kiinnostaa lähinnä se, onko mahdollisella muutoksella konkreettista (tai edes havaittavaa) merkitystä myös niiden (=valtaosan) kannalta, joilla muutos väistämättä vaikuttaa myös vaihdokin hintaan. No tämäkin riippuu varmaan siitä, keneltä kysyy, kuten aiemminkin :P

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 01.01.11 - klo:17:34
Naura vaan.. Tämä on ensimmäinen kerta, kun on jotain faktaa siitä, että muutoksia on suunnitteilla.

Aikaisemmin prosessi on ollut suomalaisten virkamiesten ja poliitikkojen suhmuroitavissa ja virallisestihan mitään ei ole ollut edes suunnitteilla. Niin vaan on jo kahdesti uudistettu verotus perusteellisesti.

Kuten todettua, asiasta saa olla mitä mieltä tahansa, mutta tosiasioiden kieltäminen nyt vaan osoittaa keskustelijan "omalaatuisuuden".

Kuules, se mikä on suunnitteilla, ei vielä meinaa p**kaakaan tässä maailmassa. Itse uskon että vero poistuu sitten kun se poistuu, en ennen. Eikä vaikuta meikäläisen autonvaihtoihin millään tavalla, vaihdetaan sitä mukaa kun sattuu huvittamaan.....jos joku haluaa odottaa niin siinäpähän venttailee ihan kaikessa rauhassa ! ;D  Jos tässä elämässä jää aina odottamaan että hinnat tippuu (missä tahansa asiassa), niin jää paitsi monesta kivasta... 8)

Zaasa

Mistähän sitten valtio menetetyt verotulot ottaisi jos autovero poistuisi? Autolijoilta tietenkin jonain muuna verona.

MTu

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 01.01.11 - klo:18:12
Kuules, se mikä on suunnitteilla, ei vielä meinaa p**kaakaan tässä maailmassa. Itse uskon että vero poistuu sitten kun se poistuu, en ennen. Eikä vaikuta meikäläisen autonvaihtoihin millään tavalla, vaihdetaan sitä mukaa kun sattuu huvittamaan.....jos joku haluaa odottaa niin siinäpähän venttailee ihan kaikessa rauhassa ! ;D  Jos tässä elämässä jää aina odottamaan että hinnat tippuu (missä tahansa asiassa), niin jää paitsi monesta kivasta... 8)

Vähän samoilla jäljillä.. Ja mitä tuota EU-aviisia lueskelin, niin näyttäis olevan kirjoitettu joskus 2003-2005 kieppeillä pääosin? 2010 mennessä piti sen tavoitteiden mukaan saavuttaman 120g/km CO2 päästöjen keskiarvo, ja nyt ollaan kuitenkin noin 147g/km keskiarvossa rekisteröityjen autojen osalta (ka. viime kuukausilta). Onhan siinä toki paljon sellaista mikä on toteutunutkin, eli asteittaista siirtymistä CO2 pohjaiseen verotukseen. Veikkaan kuitenkin että paperi kirjoitetaan vielä ainakin kertaalleen uusiksi ennenkuin se alkaa olemaan pitävällä pohjalla.

Toisaalta - autoiluun menee vuosittain niin paljon rahaa anyway, ettei tuo nyt ihan elämää suurempi homma ole. Olishan se kiva toki päästä tuostakin verosta ja ajella vähän paremmalla kalustolla... Mutta yhtään autonvaihtoa en aatellu tuon takia lykätä.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Quality

LainaaVaihtoehdot ovat luultavasti seuraavat:

Yksi - kertarysäys 31.12.2015

Risti - direktiivi kaatuu, eikä mitään tapahdu ainakaan EU:n osalta

Kaksi - veroa alennetaan vuosittain esim. 25 %:a 2012 alkaen.

Urlaub: Mikset pistä äänestystä pystyyn? Itse haluaisin osallistua sellaiseen, vaikka vielä ei olekaan vastaus valmiina. Mutta kyllä se siitä muokkautuu ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Quality - 01.01.11 - klo:18:45
Urlaub: Mikset pistä äänestystä pystyyn? Itse haluaisin osallistua sellaiseen, vaikka vielä ei olekaan vastaus valmiina. Mutta kyllä se siitä muokkautuu ;).

Enhän minä rivijäsenenä tuollaisia äänestyksiä osannut / älynnyt käyttää. Kiitos vinkistä.

skriko

Hollanti ottaa käyttöön ensimmäisenä maana maailmassa sateliittipaikannuksella "kytättävän" kilometriveron 1.1.2016. Toivottavasti emme ota mallia. Vero perustuu myös aikaan, paikkaan ja hiilidioksidipäästöihin.

Homer

Lukaisin ajankuluksi ao. asiakirjat läpi.

En tunne papereita enkä tiedä kuinka tuoreita tai kurantteja ne ovat.

Joka tapauksessa asiakirjoista käy selvästi ilmi se, että jäsenvaltiot korottavat auton käyttöveroa samassa suhteessa kuin autoveroa lasketaan, jotta kokonaisverokertymä ei vaarannu. Samoin asiakirjoista selviää että  rekisteröintiveron ja vuotuisen käyttöveron palautusjärjestelmät otetaan käyttöön, jotta vältetään vääristymät ja eroavuudet henkilöautojen verotuskohtelussa sekä vältetään kaksinkertainen verotus.

Lisäksi todetaan että "Tietystä henkilöautosta palautettavan tai perittävän rekisteröintiveron määrän olisi oltava suorassa suhteessa kyseisen auton jäännösarvoon. Sen vuoksi on tarpeen antaa objektiivisille tekijöille perustuvat yhteisön säännöt, joita sovelletaan auton arvon alenemisen määrittämisessä ja sen myötä myös jäännösarvoon sisältyvän rekisteröintiveron jäännösosan määrittämisessä."

Eli oma veikkaukseni on, ellei kyse ole iltasadusta, että jos esimerkiksi ostat 31.12.2010 auton täydellä autoverolla, maksettu autovero hyvitetään korotettua käyttöveroa vastaan, kunnes autovero on kokonaan hyvitetty. Tässä menettelyssä on aivan sama ostaako auton 2010 vai 2013, sillä ostohetki ei vaikuta autoon kohdistuvaan kokonaisveroon tai jälleenmyyntiarvoon ennen eikä jälkeen 2015. Näin vältetään a) kahdenkertainen verotus vanhan autokannan osalta b) autokaupan hyytyminen c) autokannan vanhentuminen entisestään siirtymäaikana. d) verokertymän romahtaminen siirtymäaikana jne...

Zaasa

#13
Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.01.11 - klo:19:11
Hollanti ottaa käyttöön ensimmäisenä maana maailmassa sateliittipaikannuksella "kytättävän" kilometriveron 1.1.2016. Toivottavasti emme ota mallia. Vero perustuu myös aikaan, paikkaan ja hiilidioksidipäästöihin.
Itseasiassa vähän ajavalle (10000km) tuo olisi hyvä vero jos maksu/km on kohdallaan.
Ajatuksena että autovero poituisi kokonaan,johon en oikein usko.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Homer - 01.01.11 - klo:19:12
Eli oma veikkaukseni on, ellei kyse ole iltasadusta, että jos esimerkiksi ostat 31.12.2010 auton täydellä autoverolla, maksettu autovero hyvitetään korotettua käyttöveroa vastaan, kunnes autovero on kokonaan hyvitetty. Tässä menettelyssä on aivan sama ostaako auton 2010 vai 2013, sillä ostohetki ei vaikuta autoon kohdistuvaan kokonaisveroon tai jälleenmyyntiarvoon ennen eikä jälkeen 2015. Näin vältetään a) kahdenkertainen verotus vanhan autokannan osalta b) autokaupan hyytyminen c) autokannan vanhentuminen entisestään siirtymäaikana. d) verokertymän romahtaminen siirtymäaikana jne...

Mielenkiintoisia skenaarioita. Lukematta tarkemmin tietty myös ehkä uskaliasta kommentoida. :P

Jos ja kun tuossa kuitenkin puhutaan jäsenvaltioiden välisistä suhteista, niin en kyllä aikuisten oikeasti usko, että verottaja paikallisesti hyvittäisi kenellekään yhtikäs mitään. Joulupukki on taas sitten ihan eri kaveri, mutta sekin meni jo ;)

Todennäköisesti muutos "hyvitetään" siten, ettei kenenkään tarvitse erikseen maksaa lisää jo ostamastaan autosta. Normisettiä. 8)

Homer

Lainaus käyttäjältä: PTG - 01.01.11 - klo:19:32
Todennäköisesti muutos "hyvitetään" siten, ettei kenenkään tarvitse erikseen maksaa lisää jo ostamastaan autosta. Normisettiä. 8)

Juuri noin, eli hyvitys tarkoittaa sitä että ennen muutosta ostettuihin autoihin ei kohdistu korotettua käyttöveroa kunnes autovero on kokonaisuudessaan "hyvitetty".

PTG

Lainaus käyttäjältä: Homer - 01.01.11 - klo:19:47
Juuri noin, eli hyvitys tarkoittaa sitä että ennen muutosta ostettuihin autoihin ei kohdistu korotettua käyttöveroa kunnes autovero on kokonaisuudessaan "hyvitetty".

Jep eli Suomeksi siis auton ajaminen ulos liikkeestä "hyvittää" autoveron. ::) Vanhemmissa autoissa tuo sitten on taas jo "hyvitetty" aikoja sitten.

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.01.11 - klo:19:11
Hollanti ottaa käyttöön ensimmäisenä maana maailmassa sateliittipaikannuksella "kytättävän" kilometriveron 1.1.2016. Toivottavasti emme ota mallia. Vero perustuu myös aikaan, paikkaan ja hiilidioksidipäästöihin.
Hollannissa on ilmeisesti tuo hanke haudattu.

Eihän tuota saada luotettavasti toimimaan mitenkään. Aika outoa olisi myös että autoverotus perustettaisiin jonkin vieraan valtion ylläpitämään järjestelmään joka voidaan lopettaa koska tahansa.

Vaginisti

Varsinainen autoverohan on nyt jo alimmillaan 12,2%, eikä tuo direktiivi vaikuta arvonlisäveroon, jota on jo prosentilla korotettu. JOS autovero joskus poistuisi  ;D niin se kustannus siirtyy sitten suoraan ajoneuvoveroon ja/tai muihin uusiin maksuihin, joista meillä ei ole vielä tietoakaan...Tämä nyt on tätä kissahiiri -leikkiä jota näissä autoveroasioissa verottaja on harrastanut eu:n kanssa jo pitkään... Elv kiistassa verottaja ensin väitti, ettei kyse ole alv:stä vaan arvonlisäveronkataisesta verosta tjsp...niin ja sitten kun tuli takkiin, korotti kylmästi autoveroa 22% ja ongelma oli ratkaistu toistaiseksi...

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 01.01.11 - klo:20:01
Hollannissa on ilmeisesti tuo hanke haudattu.

Eihän tuota saada luotettavasti toimimaan mitenkään.
Kuinka tuo vero käytännössä perittäisiin,mätkynä kerran vuodessa? ???

Vaginisti

Jos satelliittisysteemi luodaan, tulee siitä vähintään yhtä suuri katastrofi kuin paskalaista...laitteita ei ole olemassa tai jos on, ne ei toimi...

Qrmu

Tuon direktiivin toteutuminen näyttäisi tarkoittavan sitä, että autoilun kokonaiskustannus ei muuttuisi käytännössä yhtään. Tulevien kustannusten laskeminen olisi vain helpompaa, koska autoilun kustannuksista jälleenmyyntiarvoon sidottu osa olisi pienempi.

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 01.01.11 - klo:20:01
Hollannissa on ilmeisesti tuo hanke haudattu.

Ei mikään ihme jos on haudattu. Kiinanettikaupoista kun saa muutamalla eurolla GPS-häiritsijän, joka tarkottaisi että Virallisen Mittauksen mukaan autot eivät liikkuisi metriäkään.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

lortti

Vaikka autoveron poistuminen paikattaisiin nostamalla muita autoilun veroja, olisi sillä yksi erinomainen sivuvaikutus: autokaupan avautuminen eurooppalaiselle kilpailulle. Nykyisinhän "kilpailijan" eli yksityisen autontuojan autovero määräytyy virallisen maahantuojan hinnaston mukaan mikä on vähintäänkin outoa markkinatalousmaassa.

Näin hinnat laskisivat kilpailun myötä ja tavallinen autonostokansa hyötyy.


Vaginisti

Jos autoverosta tulee eu:ssa "laiton", mikään ei estä valtiota nostamasta arvonlisäveroa autojen kohdalla esim. 23%->50%... onhan nytkin eri verotasot käytössä eri tuotteilla. Konstit on monet...

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 01.01.11 - klo:22:01
Jos autoverosta tulee eu:ssa "laiton", mikään ei estä valtiota nostamasta arvonlisäveroa autojen kohdalla esim. 23%->50%... onhan nytkin eri verotasot käytössä eri tuotteilla. Konstit on monet...
EU ei salli 25% suurempaa ALVia. Eikä kukaan ostaisi autoa Suomesta tuossa tapauksessa.

http://www.europarl.europa.eu/factsheets/3_4_5_fi.htm

MVA

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 01.01.11 - klo:18:44
Mistähän sitten valtio menetetyt verotulot ottaisi jos autovero poistuisi? Autolijoilta tietenkin jonain muuna verona.
Moottoriteille tulee tietullit  8)...

Vaginisti

#26
Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 01.01.11 - klo:22:11
EU ei salli 25% suurempaa ALVia. Eikä kukaan ostaisi autoa Suomesta tuossa tapauksessa.

http://www.europarl.europa.eu/factsheets/3_4_5_fi.htm

Voi perkule, suomen alv alkaa siis olla jo tapissaan...eiköhän ne jotain silti keksi...mutta kyllä tuollakin hinnalla ostajia löytyy, onhan niitä ennenkin löytynyt, kun verotus on ollut nykyistä ankarampaa.

edit: Wikipedian mukaan eu:n maksimi on nyt 25% mutta mitään estettä ei ole sen nostamiseen esim. suomessa yli 25.

brainsurgery

Ruotsissa on myös 25% ALV.

Niin siis jos Suomessa autojen ALV nostettaisiin esim 50%:iin niin todennäköisesti porukka ostaisi autonsa vaikka Ruotsista ja sen jälkeen rekisteröisi Suomeen. Jos EU kieltää rekisteröintiveron perimisen ei Suomi voi enää rekisteröinnin yhteydessä erillisiä lisämaksuja periä.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 01.01.11 - klo:22:31
Ruotsissa on myös 25% ALV.

Niin siis jos Suomessa autojen ALV nostettaisiin esim 50%:iin niin todennäköisesti porukka ostaisi autonsa vaikka Ruotsista ja sen jälkeen rekisteröisi Suomeen. Jos EU kieltää rekisteröintiveron perimisen ei Suomi voi enää rekisteröinnin yhteydessä erillisiä lisämaksuja periä.

Ruotsituonnista voidaan sitten periä 50% arvonlisäveroa Suomessa ja hinta alkaa olla kohdallaan verottajan vinkkelistä.

HiTecci

Autoverotuksessa on tällä hetkellä sellainenkin kommervenkki jos ostat sen ulkomailta käytettynä, maksat Suomessa autoveron ja se siitä. Vaan jos ostatkin sen uutena, maksat siitä Suomeen autonveron lisäksi vielä ALV:inkin :o Käytännössä tuo siis tarkoittaa "mielenkiintoista" prosessia ostomaan verohallinnon kanssa saadaksesi tuon paikallisen ALV:in heiltä takaisinperityksi. Ai miten niin on uuden auton osto ulkomailta haluttu tehdä täällä vaikeaksi. Eikä mitenkään tule mieleen onko jotkut "piirit" olleet mukana tuota autoverotusta vääntämässä. Ketkäköhän lienevätkin "konsultointiapuaan" päättäjille tarjonneet ::)

Mutta siis tuotteena autohan pitäisi saattaa tasa-arvoiseksi minkä tahansa muunkin tavaran kanssa. Sen vapaata EU:n sisäkauppaa ei saisi mitenkään rajoittaa. Se että kullakin maalla on sitten omat ajoneuvoveronsa yms. on sitten kokonaan toinen juttu, maksetaanhan TV:stäkin lupamaksua ;) Tosin en sitten tiedä miten esim. Teosto-maksu tuossa sopassa... Sehän on ihan kotimainen keksintö sekin, jonka piiriin juuri hiljattain otettiin mm. ulkoiset kovalevyt. Esim. CD/DVD-medioissahan tuo on ollut jo pitkään ja kyllä noita tänäkin päivänä viellä aihioita kauppojen hyllyiltä löytyy = menekkiä niille yhä on, Teosto-maksuista ja ALV:eista huolimatta. Miksi auto olisi tässä suhteessa mikään poikkeus vaikka silläkin joku kotimainen "Kottero-maksu" olisikin varsinaisen autoveron poistuttua. Siis lisämaksu jonka joutuu maksamaan valtiolle korvauksena ulkomaisen harmaatuonnin aiheuttamista tulomenetyksistä. Eikös se Teostokin jotenkin tälleen noita omia maksujaan perustele :D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy