Joko talvirenkaat alla?

Aloittaja tarzi, 29.09.10 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

sambolo

Mulla talvisissa halkaisija isompi, vaikka vanne pienempi :P
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

skriko

Joko porukoilla on talvikummelit alla, huomenissa alkaa lumisade. Täällä kesät molemmissa kieseissä.

golffisti IV

VW Golf 1.6 16v BCB -03

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:00:17
Joko porukoilla on talvikummelit alla, huomenissa alkaa lumisade. Täällä kesät molemmissa kieseissä.

Sama robleema jos sen sellaisena ottaa. Huomenna pitää ainakin toiseen heittää talvitassut alle. Kaupungilla tänään kun katselin ja kuuntelin niin jonkun verran ne nastat jo katukuvassa ropisi.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

skriko

Toivottavasti sulaa vielä lumet pois, ei viitsis vielä vaihtaa. Tuossa eräänä talvena vaihdoin vasta 6.12 kun oli kuivat tiet ajella. 

los los

1.11 Vaihtavat passaa eläkeläiselle.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: golffisti IV - 25.10.16 - klo:00:21
On, Kitkat

+1

Sama, kitkoilla mennään. Nyt alla uudet nokian R2 koossa 245/45R18 ja valitettavasti runflatit, mutta kun halvalla sai  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TTO

Ei, mutta juuri eilen vaihdoin Webaston kakeen uuden patterin.

HiTecci

Su 23.10. tehtiin jo talvivalmistelut; 225/45-19 Nokialaiset kitkat alle, kangasmatot vaihdettiin kumisiin kaukaloihin, 5m lohkarin johto kaivettiin esille takapaksista ja kojetaulussa vaihdettiin vetotavan kytkin asennosta 2wd asentoon Auto 4wd. Nyt vaan odotellaan ilmojen oikeaa jäähtymistä ja vielä asennellaan viimasuojat keulalle 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

mla

Ei vielä. Läskissä on kesäkumit vielä tovin, kunnes tulee enemmän jäätä. Sitten nastat alle.
Samalla leveämpi kumi 4"->4.8" alle :D

Viimasuoja on jo naamalla 8)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Normanton

Viikonloppuna laitoin kitkat alle. Ajan syksyn/alkutalven niillä ja ostan sitten tilalle nastat kun talvi oikeasti tulee.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

RSOCUstin

Jos tänään molempiin.

mabe

Kitkat alla.
Viikonloppuna laitoin, ensi viikonloppuna pitempi lenkki muksujen kanssa niin parempi olla ajoissa. Parempikuntoisetkin ovat kuin kuluneet kesäkumit.

vwmies

Kesikset vielä alla.... :o
Yritetään pärjätä.

Petunet

Itsekin laitoin yhteen autoista jo "välikelin renkaat" (kitkat) alle.
Nastat sitten kun oikea talvi tulee.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 25.10.16 - klo:10:49
Itsekin laitoin yhteen autoista jo "välikelin renkaat" (kitkat) alle.
Nastat sitten kun oikea talvi tulee.

Ihmettelen tätä, miksi et aja kitkoilla koko talvea?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Petunet

Olosuhteet. Joudun ajamaan paikoissa joihin ei kitkarenkailla oikein pääse.
Tai no nelikolla, ehkä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

tet

Ei ole vielä. Räntää tai lähes luntahan tuolla ulkona näyttää tulevan, vaan ei haittaa. Pakollisia ajoja ei ole muutamaan päivään, työmatkakin taittuu apostolin kyydillä. Torstai-iltaan mennessä valkea on poissa ja palailee sitten kuukauden kuluttua, mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät. Aika usein pitävät. Kun ainakin vielä toistaiseksi ajelen nastoilla talvikelissä, niin täytyy odotella rauhassa että se talvi ensin tulee.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mattinen

Kesärenkaat. Pääkaupunkiseudun näkökulmasta Helsingin Sanomissa oli eilen hieman onneton uutinen otsikolla "Ensilumi voi sataa etelään tällä viikolla". Jutussa on Ilmatieteenlaitoksen päivystävän meteorologin kommentti, jonka mukaan "vielä maanantaina autoilija voi pärjätä ilman talvirenkaita, mutta viikon puolivälissä kesärenkaista tulisi viimeistään luopua".

Meteorologin on tietysti varoitettava ajokelin huonontumisesta, mutta yhtä kaikki, em. uutinen käynnisti jälleen kerran prosessin, joka laittaa pääkaupunkiseudun tiet ja hengitysilman laadun koville. Uutisen myötä ihmiset alkavat kiivaasti vaihtaa renkaitaan, ja Suomessa talvirengas tarkoittaa etelässäkin hyvin usein nastarengasta. Kun luvatusta räntä (tai vesi)saateesta sitten on selvitty, alkaa suurella todennäköisyydellä kohtalaisen pitkä ajanjakso, jonka aikana talvesta ei vielä ole tietoakaan. (Talvi harvemmin tulee Helsinkiin lokakuun lopussa tai marraskuun alussa). Koko tämä aika paljasta asfalttia rouhitaan nastoilla niin, ettei paremmasta välilä. Aika pahaa teki katsoa, kun nastat jo eilen ropisivat nelivetomaastureiden alla Töölön kaduilla.

Talvirenkaiden käyttöpakko on tullut Suomeen vuonna 1977, ja hyvä niin. Talvirenkaat ovat yksi syy siihen, miksi liikenneturvallisuus on paljon parantunut 1970-luvun vuosista. Sittemmin ovat autot kehittyneet tavalla, joka ainakin Etelä-Suomessa saa lokakuusta huhtikuuhun jatkuvan naastajyystön tuntumaan enemmän tai vähemmän hätävarjelun liioittelulta.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 25.10.16 - klo:11:32
Sittemmin ovat autot kehittyneet
Myös nastarenkaat ovat kehittyneet. Niiden pistovoimaa on pienennetty eivätkä ne jyrsi asfalttia enää niin pahasti kuin ennen.

Jultsu

Aamen. Tämän vuoksi KE-kitkat etelään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

japa

Nastarenkaat pitäisi kieltää kaikista uusista autoista sitä mukaa kun niitä ostetaan. Näin niistä päästäis pikkuhiljaa eroon kokonaan. Kyllä kitkoilla pärjää ja ne kehittyy kokoajan edelleen. Uusissa autoissa on ajonvakautukset sun muut apuvälineet mitkä jeesaa ihan tarpeeksi, että selviää kelillä kuin kelillä. Itse olen ajanut kitkoilla ainakin 10 vuotta ilman mitään ongelmia ja ilman yhtään kolaria. Kyllä pitää olla tumpelo jos ei nykyisillä kitkoilla pärjää. Ei valtion rahat riitä joka vuosi pinnoittamaan kaikkia teitä mitkä rouhitaan piloille. Liikenteessä kuolee eniten porukkaa kesäkuukausina  sekin on hyvä tiedostaa.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: japa - 25.10.16 - klo:12:09
Nastarenkaat pitäisi kieltää kaikista uusista autoista sitä mukaa kun niitä ostetaan. Näin niistä päästäis pikkuhiljaa eroon kokonaan. Kyllä kitkoilla pärjää ja ne kehittyy kokoajan edelleen. Uusissa autoissa on ajonvakautukset sun muut apuvälineet mitkä jeesaa ihan tarpeeksi, että selviää kelillä kuin kelillä. Itse olen ajanut kitkoilla ainakin 10 vuotta ilman mitään ongelmia ja ilman yhtään kolaria. Kyllä pitää olla tumpelo jos ei nykyisillä kitkoilla pärjää. Ei valtion rahat riitä joka vuosi pinnoittamaan kaikkia teitä mitkä rouhitaan piloille. Liikenteessä kuolee eniten porukkaa kesäkuukausina  sekin on hyvä tiedostaa.

Valitettavasti niitä tumpeloita riittää  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Raiden

Ei reissuja tiedossa joten ei paniikkia. Kesärenkailla mennään. Kaupungissa auto niin vähäisellä käytöllä joten voi sään mukaan ajella. Eli eiköhän ainakin marraskuun puolelle mennä.
Skoda Octavia 1.6 Elegance 2006

Ex-kulkineet:
Peugeot 5008 Sport THP 156 Business 2010
Skoda Octavia 1.6FSI Elegance 2005
VW Golf IV 1.6SRI 1998
Toyota Corolla Hatchback 1.3 1987
VW Golf III Variant 2.0 1994

Foxit

#1044
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:11:42
Myös nastarenkaat ovat kehittyneet. Niiden pistovoimaa on pienennetty eivätkä ne jyrsi asfalttia enää niin pahasti kuin ennen.
Näinköhän jos mietitään asvaltin kokonaiskulumista? Vaikka pistovoimaa olisi pienetty nastaa kohti, niin onko näin käynyt sittenkään kun nastojen lukumäärää onkin lisätty yliajokokeen verukkeella. Yliajokokeessa kun käytetään muuta materiaalia kuin asvaltti ja yllätykseksi on huomattu myös että tulokset eivät korreloi oikean asvaltin kulumisen kanssa tai ovat ristiriitaisia.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nasta-juttu-kasikirjoitus

"Palataan vielä Nokia-Eden työryhmän valmistelemaan nasta-asetukseen.

Ennen asetusta tyypillisimmän rengaskoon nastamäärä sai olla korkeintaan 130.

Grafiikka
max. 130 nastaa

Uusi asetus pudotti saman renkaan maksiminastamäärän alle sataan.

Grafiikka
Asetus ajoneuvojen nastoista 2009
max. 96 nastaa

Rengasala sai kuitenkin mukaan poikkeusmenettelyn.

Yliajokokeeksi nimetyssä testissä ajetaan 200 kertaa pienten graniittilaattojen yli ja punnitaan ne ennen ja jälkeen.

Tavoite oli vähentää teiden kulumista. Nastoja saa laittaa renkaaseen yli asetuksen määräyksen jos rengas ei yliajokokeessa kuluta laattoja enempää kuin vähänastainen rengas.

Seurauksena nastamäärä kääntyikin nousuun ja markkinoille tuli nopeasti uusi 190 nastainen, entistä paremmin jäähän ja markkinatesteihin pureva rengas.

MOT:
"No mistä tämmönen yliajokoe löydettiin lakiin?"

Erik Asplund:
"Se on semmonen mittausmenetelmä, jota jo -80-luvulla -80-luvulla on kehitetty hieman eri lä lähtökohdista silloin kun tämä tien kuluttavuus tuli tämmöseksi vaihtoehtoiseksi kriteeriksi niin meille esitettiin, sitä esitettiin sillon dataa, ett miten se, miten se toimii ja ja ja sen perusteella sillon on se hyväksytty."

Ennen asetukseen hyväksymistä yliajokoe oli normaalissa Nokian Renkaiden tuotekehityksessä käytetty testi.

Liikenneministeriön arkistosta löytyy testin kehittäjän raportti. Esipuheessa kiitetään valmisteluun osallistuneita.

MOT:
"Suostuks sä lukeen tän lauseen tosta?"

Erik Asplund:
"Suuren määrä selvitystyössä tarvittavaa tietoa olen saanut lähes valmiina Nokian renkailta."

Grafiikka
VTT, 2008
”Suuren määrän selvitystyöhön tarvittavaa tietoa olen saanut lähes valmiina Nokian Renkailta"."

Jostain syystä minusta tuntuu että Nokian renkailla on ollut ehkä kenties oma lehmä ojassa tässä asissa...

Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

leenanporras

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:11:42
Myös nastarenkaat ovat kehittyneet. Niiden pistovoimaa on pienennetty eivätkä ne jyrsi asfalttia enää niin pahasti kuin ennen.

Mistäköhän ne urat teihin sitten tulevat....

Ei tarvii renkaita vaihdella, kun on erikseen kesä(avoauto) ja talviauto kitkoilla.

TTO

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 25.10.16 - klo:10:49
Itsekin laitoin yhteen autoista jo "välikelin renkaat" (kitkat) alle.
Nastat sitten kun oikea talvi tulee.

Näin mielestäni pitäisi toimia. Nykyinen talvirengaslaki (vai asetus tms. lieneekään) on aikamoista pelleilyä. Annetaan päivämäärät, jolloin nastarenkaat saavat olla alla ja sitten "poikkeuksena" sään mukaan saavat olla muulloinkin ja käytännössä ovat alla ihan miten sattuu. Laitetaan kiinteät päivät nastarenkaille ja valvotaan niitä kunnolla. Jos haluaa ajaa pidemmän jakson talvirenkailla, käyttää kitkoja.

Jorie

https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/bridgestone/bridgestone_blizzakspike01/225-45r17/101204
Oisko kellään kokemusta linkin renkaista, sais liikkeesstä suht edukkaasti sarjan?

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.10.16 - klo:14:18
Tuota nasta/kitkakeskustelua varten on omat ketjunsa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg574253#msg574253
Tuo nasta/kitka väittely on sama kun onko vaalea nainen kauniimpi kuin tumma vai parrakas mies komeampi kuin parraton.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy