BMW X5 (F15)

Aloittaja pokkus, 11.11.13 - klo:02:08

« edellinen - seuraava »

pokkus

Laitetaas tälle uudelle X5:llekin oma ketju pystyyn. Täällä voi yleisesti puhua mallista ja kommentoida ajokokemuksista.

Itse kävin tänään isänpäivän kunniaksi kiertelemässä paikallisen BMW-liikkeen valikoimaa läpi. Tarkoituksena oli katsastaa tämä uusi X5 ja verrata sitä tähän nykyiseen X3:seen. Paikalla oli myös uusi 435i M-sporttina, joka oli muuten aivan pirun hieno...

Heti liikkeen pihassa seisoi uusi mustanvärinen X5 M-sporttina. Oli oikein hieno kokonaisuus tuolla paketilla, mutta värin ottaisin ehkä jonkun muun, koska korisarjan hienoudet minusta hiukan hukkuu tuohon mustaan väriin. Liikkeen sisälle päästyä vastassa oli tummanruskea X5 vaaleilla nahoilla, joka oli todella mykistävä näky. Tuo ruskea ulkoväri oli todella hieno ja valkea sisustus korosti kokonaisuutta. Hetken aikaa rupattelin myyjän kanssa ja sitten lähdetiin koeajelulle. Tämän kertaiseksi koeajoautoksi tuli valkoinen X5 35i sDrive eli pelkkä takapotkuversio autosta. Sisusta oli tumman ruskeaa nahkaa, joka oli kanssa mielettömän hieno.

Ulkoisesti minusta auto on todella onnistunut ja tykkäsin ulkonäöstä paljon. Sisällä on kanssa laadukas tunnelma ja kabiini on kokonaisuudessaan erittäin hieno. Minusta ero edelliseen korimalliin on selkeä tämän uuden mallin eduksi. Ulkoapäin uusi keula on agressivinen ja todella näyttävä livenä. Tilat ovat varmaan samaa luokkaa kuin edellisessä mallissa. Etupenkillä sai nopeasti hyvän ajoasennon, mutta Bemarin penkit ovat selkeästi "kovemmat" kuin Fordilla. Peruspenkit on aika littanat, joilla varmasti pärjää ajaa mukavasti pidempää matkaa, mutta itse ruksisin sporttijakkaraa tilalle. Takapenkillä tiloissa hävitään pituussuunnassa selkeästi Edgelle, mutta leveyttä taitaa olla enemmän. X5:n kontti on isompi etenkin syvyyssuunnassa, joka on hyvä juttu.

Ajossa auto muistuttaa hyvin paljon edellistä korimallia. Voimansiirto tässä yksilössä oli aivan mahtava ja etenkin vaihteisto toimi paremmin kuin aiemmin ajamani käytetyn X5:n kanssa. Moottori ja vaihteisto toimi kuin unelma yhteen ja takapotkuna auto oli todella nautinnollinen ajaa. Tänne vakituiseksi autoksi valitsisin varmaan pelkän takavedon mutta Suomeen tuotaessa pitäisi ehdottomasti löytyä neliveto. Kiihtyvyys tuolla moottorilla on todella kiitettävällä tasolla ja moottori liikuttaa tätä "tonnikeijua" vaivattomasti. Täällä moottoriksi valitsisin tuon 3-litraisen bensaturbon. Suomeen tuotaessa pitäisi varmaan ottaa diesel.

Isosta koosta huolimatta auto ei juurikaan huojunut tai heijannut käännöksissä tai jarrutuksissa. Auto näyttää isolta ulkopäin, mutta ajossa se on yhtä helppo käsitellä kuin mikä tahansa muukin auto ja tuntuu ratin takana kokoaan pienemmältä. Ajettavuus on isoksi SUV:ksi sporttinen. Auto oli sisältä hiljainen lukuunottamatta run-flat renkaista johtuvaa jatkuvaa jurnutusta. En ymmärrä miksi tämmöinen luksusauto pilataan jurnuttavilla renkailla, vaikka se olisi millainen turvallisuustekijä.

Auton selkeästi suurin heikkous on uusi elektroninen ohjaustehostin. Ohjaus on aivan liian kevyt ja täysin tunnoton kaupunkipyörityksessä. Edes sport-asento ei jämäköittänyt ohjausta tarpeeksi. Kovemmissa nopeuksissa (>45mph) ohjaus jämäköityy selkeästi ja tunto palaa ohjauspyörään. Näissä nopeuksissa ohjauksessa ei ole mitään vikaa ja se toimii hyvin. Edgen elektroninen tehostus on kuitenkin paljon onnistuneempi kokonaisuus. Pahiten X5:n uuden ohjauksen puutteet kävi ilmi, kun ajoin reipasta vauhtia suoraan (~40mph) ja yhtäkkiä piti kääntyä 90 astetta oikealle. Käännöksen aluksi tuntuma oli hyvä, mutta kun vauhti hidastui tarpeeksi, niin ohjaus keveni kesken käännöksen ja tuntuma hävisi siinä samalla. Auto kyllä kääntyi sinne minne pitikin, mutta ratin tuntuman perusteella ei olisi voinut sanoa onko renkaat suorassa vai kääntyneet.

Kaiken kaikkiaan paketti oli todella houkutteleva ja haluttava. Onhan tuossa autoa isolla A:lla, mutta on sillä kyllä hintaakin. Hintalappu kohoaa jopa täällä puolen palloa nopeasti suuriin lukemiin. Omalla kohdalla tämä olisikin suurin kysymysmerkki, koska jos laittaisin Edgen vaihdossa, niin tarvittava käsirahan suuruus on edelleenkin sitä luokkaa, että voisin sillä ostaa vaikka toisen Edgen pihaan uutena ja jäisi vielä jotain taskuspohjallekin :) Toki eihän näitä autoja voi suoraan rahallisesti verratakaan keskenään, mutta kyllä BMW:n kohdalla paljon extraa maksetaan siitä premiumista.

Harmi, että kuvaa ei tullut otettua yhdestäkään autosta, kun sen verran oli kiirettä tänään. Varmaan tulee käytyä tekemässä toinen koeajokierros vielä tässä myöhempänä...

Markku J

Hyvä raportti ! Tuo uusi X5 olisi varmasti hyvin lähellä unelma-autoani. Suomen hinta 30d -koneiselle on 92 687,70, joten pakollisine lisukkeineen mennään yli satkun. Tällä hetkellä ei ole taloudellisia rahkeita Bemarikauppaan, mutta jos toiseksi autoksi ottaisin työsuhdekulkineen jossain vaiheessa, niin ehkä sitten....

VAG!

Aika vahvasti alkaa vaikuttamaan siltä, että pokkuksesta on tulossa BMW-mies :)

Hillitseekö noin 25 - 30 000 euron autoverokaan ostohaluja?

Qrainderi

Olen myös tuota X5 F15sta kattellut sillä silmällä. Mielestäni paremman näköinen ulkoa ja sisältä kuin esim ML. Uusi Range Rover Sportti voittaa taas ulkonäöllisesti, mutta mitä kattelin youtubesta videoarvosteluita niin X5 lyö sisätilojen käyettävyydellä. Hinta kyllä ponnahtaa varusteilla niin korkealle, että varmaan pitää tovi odotella, että saa Saksasta tuotua hieman halvemmalla.
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 11.11.13 - klo:06:54
Hyvä raportti ! Tuo uusi X5 olisi varmasti hyvin lähellä unelma-autoani. Suomen hinta 30d -koneiselle on 92 687,70, joten pakollisine lisukkeineen mennään yli satkun. Tällä hetkellä ei ole taloudellisia rahkeita Bemarikauppaan, mutta jos toiseksi autoksi ottaisin työsuhdekulkineen jossain vaiheessa, niin ehkä sitten....

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 11.11.13 - klo:09:48
Hillitseekö noin 25 - 30 000 euron autoverokaan ostohaluja?

Täällä kun speksaisin tuollaisen oman unelma-auton "pakollisilla" varusteilla, niin hinta kipuaa yli $65k nopeasti ennen veroja. Edgestä saisin varmaan hyvällä tuurilla sen $25k eli väliä pitäisi vielä maksaa $40k, joka on mielestäni aika suuri summa. Nimenomaan tämä välirahan määrän laittaa miettimään asiaa, vaikka taloudellisesti hankinta olisi täysin mahdollinen. Speksasin samanlaisen auton myös Suomen BMW:n laskurilla ja se näytti ~125kâ,¬ hintaa veroineen dieselille (Suomen 30d, Jenkkien 35d). Verojen osuus tuosta hinnasta uutena oli aika tasan 33kâ,¬ (~28%). Samanlainen auto Suomessa 35i moottorilla nostaisin veron määrän 37k euroon. Pari vuotta vanhana hinta tippuu sen verran, että verojen osuus olisi varmaan 25kâ,¬ tai alle eli veroedun jälkeen maksettavaa itselle jäisi vielä noin 8-12kâ,¬. Nykyisellä euro/USD-kurssilla, maksettavilla lisäveroilla, muuttoautoon tarvittavilla muutoksilla sekä rahtauksella koko paketille tulisi hintaa aika lähelle 60kâ,¬. 5 vuotiaana, jos tuon möisi suht vähäisillä kilsoilla, niin kyllä siitä varmaan 50kâ,¬ pitäisi vielä itselle saada. Mielestäni hankintana tuo olisi silti vielä aika kannattava, koska 5 vuoden käytölle ei juurikaan tule hintaa. Dieseli olisi varmasti noista se järkevämpi ja helpommin myös myytävissä Suomessa, vaikkakin täällä sen ostaminen ja ajaminen luultavasti tulisikin hiukan kalliimmaksi.

Tuo ylläoleva olisi paremmin sopinut tuonne vaihtoautopohdiskelu-topicciin ja jotta ei mene ihan kokonana offiksi, niin pitää vielä sanoa, että toki tuo dieseliversio pitäisi vielä koeajaa ennen kuin alkaa tekemään mitään lopullisia päätöksiä. Uudessa dieselissä on hyvää etenkin se, että siinäkin on nyt tarjolla tuo ZF:n 8-vaihteinen automaatti edellisen 6-pykäläisen sijaan. Lisäksi kun aloin miettimään tuota M-sport pakettia, niin se on kyllä hiukan ikävästi räätälöity. Värivaihtoehdot on rajattu tylsiin harmaanväreihin ja esimerkiksi tuota todella hienoa tummanruskeaa ei voi ruksia M-sportin kanssa. Lisäksi täällä myytävä x-line varustetaso on minusta keulasta jopa hienompi kuin tuo M-sport. X-linen keula oli nimittäin livenä todella näyttävä tuon ruskean ulkovärin kanssa. Harmiksi kuitenkin M-sport paketti pitää sisällään kaikkea muuta kivaa ja "pakollista". Esimerkiksi sporttijakkaroita ei taida saada kuin kuin sen yhteydessä. Nämä jenkkimallit on niin paljon helpompia kun on vain kolme varustepakettia, joista valita eikä muuta tarvitse miettiä :)

Qrainderi

Eikös nou bemarin comfort-penkit ole myös erinomaiset? Miten vertaisitte niitä sporttipenkkeihin?
VW Passat Variant 2.0TDI DSG Highline -13

jkvi

Lainaus käyttäjältä: Qrainderi - 11.11.13 - klo:12:56
Olen myös tuota X5 F15sta kattellut sillä silmällä. Mielestäni paremman näköinen ulkoa ja sisältä kuin esim ML. Uusi Range Rover Sportti voittaa taas ulkonäöllisesti, mutta mitä kattelin youtubesta videoarvosteluita niin X5 lyö sisätilojen käyettävyydellä. Hinta kyllä ponnahtaa varusteilla niin korkealle, että varmaan pitää tovi odotella, että saa Saksasta tuotua hieman halvemmalla.
Näkökysymyksistä aivan samaa mieltä.

Kuukausi sitten Seinäjoella oli mahdollisuus "koeistua" sekä uusi X5 että heti perään nykyinen ML. Minun vartalolla valinta kallistuisi äkkiseltään ML:n suuntaan ainakin tuollaisen pika-analyysillä tehdyn ergonomiakartoituksen perusteella. Muuten X5 olisi monelta osin toiveta vastaava.
CRDi & Collection

Kvee

No nyt on Pokkuksella melkoinen auto edes harkinnassa  ;). Enpä ole X5:sta edes testannut, mutta on varmasti hieno peli, vaikka ei varsinkaan uutena tule itselle vaihtoehdoksi...valitettavasti.

jf

Itse tuota hinnastoa ihmettelin ja olihan taas kerran yllätys, kuinka brutaaleja nämä premiut ovatkaan. Kori ja moottori näytti kuuluvan hintaan, loput sitten jäätävillä hinnoilla. Bemulla näytti vielä olevan oikein kiva tapa vaatia monenlaista varustetta, tietyn varusteen saa. Sporttipenkkejä ei voi ostaa vaan pitää ostaa sähköt niihin ja varmaan nahkatkin? Peruutuskameran hinta vain 1800â,¬ ja Surround view tuon päälle vielä tonni. Tuulilasin yläreunan sävytys lisähintaan...  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jf - 11.11.13 - klo:22:16
Bemulla näytti vielä olevan oikein kiva tapa vaatia monenlaista varustetta, tietyn varusteen saa. Sporttipenkkejä ei voi ostaa vaan pitää ostaa sähköt niihin ja varmaan nahkatkin? Peruutuskameran hinta vain 1800€ ja Surround view tuon päälle vielä tonni. Tuulilasin yläreunan sävytys lisähintaan...  ::)

Eikös mersulla ole sama tyyli? Saadaksesi varusteen x pitää ostaa vielä varuste z ja joihinkin myös y jotta saa haluamansa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jf

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.11.13 - klo:22:47
Eikös mersulla ole sama tyyli? Saadaksesi varusteen x pitää ostaa vielä varuste z ja joihinkin myös y jotta saa haluamansa.
Juu ja ei. GL:ssä sentään sähköt penkeissä vakiona ja rengaspainevaroitin. Neliveto tosin maksaa kymppitonnin... No, äksään sitä ei edes saa...  :'(
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

pokkus

Täällä onneksi nuo perusmallitkin ovat jo aika hyvin varusteltuja, mutta joitain typeryyksiä näihinkin valmisvarustepakkauksiin on jäänyt. Esimerkkinä itse haluaisin ehdottomasti seuraavaankin autoon "keyless accessin" eli että autoon pääsisi sisään ja auton voisi käynnistää ilman, että avainta tarvitsee ottaa pois taskusta. Tokihan tämä uuden X5:n kanssa onnistuu, mutta on pakko ruksia melkein 3000 dollarin premium package, jossa tuo tulee mukana. Jenkkiläisittäin tuo on kallis lisävaruste. Paketin mukana tulevat muut varusteet ovat minusta aika turhakkeita (ovien soft close toiminto ja satelliittiradio). Erillisenä varusteena tuota keyless accessia ei toki voi valita varusteluettelosta... :-\

jf

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 12.11.13 - klo:01:09
Tokihan tämä uuden X5:n kanssa onnistuu, mutta on pakko ruksia melkein 3000 dollarin premium package, jossa tuo tulee mukana. Jenkkiläisittäin tuo on kallis lisävaruste. Paketin mukana tulevat muut varusteet ovat minusta aika turhakkeita (ovien soft close toiminto ja satelliittiradio). Erillisenä varusteena tuota keyless accessia ei toki voi valita varusteluettelosta... :-\
Oujee, kyllähän tuo nyt melkein kuuluisi jo tämän hintaluokan kalustoon vakiona. Suomessa tuon keylessin hinta 1400â,¬.  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

tapanixxx

Kessystä kannattaa muistaa että jos autoa aikoo seisottaa kauan esim. Lentokentän parkkipaikalla tms. Niin kessy syö akkua tyhjäksi nopeammin kuin normijärjestelmä.

Tämä siitä syystä että joutuu haistelemaan sitä avaimen lähelläoloa.

Esim priuksessa oli ainakin siinä ensimmäisessä mallipolvessa erillinen kytkin kojetaulussa mistä kessyn sai otettua pois käytöstä juuri näitä seisontatilanteita varten.

Markku J

Aika ikäviä moiset paketoinnit ovat. Onko jenkeissä edelleen Bemarillakin tapana tilata autot etukäteen varastoon, ja näillä paketeilla mahdollistetaan kohtuullinen varaston koko ?

Taitaa olla vielä niin, että tuo jenkkimallin satelliittiradio on Suomessa toimimaton laite eri taajuuksien vuoksi ?

MoFFe

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 12.11.13 - klo:08:39
Kessystä kannattaa muistaa että jos autoa aikoo seisottaa kauan esim. Lentokentän parkkipaikalla tms. Niin kessy syö akkua tyhjäksi nopeammin kuin normijärjestelmä.

Tämä siitä syystä että joutuu haistelemaan sitä avaimen lähelläoloa.

Esim priuksessa oli ainakin siinä ensimmäisessä mallipolvessa erillinen kytkin kojetaulussa mistä kessyn sai otettua pois käytöstä juuri näitä seisontatilanteita varten.
Mutta eikö nykään näissä autoissa ole systeemiä joka haistelee että jos akku lähenee tyhjää niin se samuuttaa juuri näitä akkua vieviä funktioita?  ::)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 11.11.13 - klo:16:51
Täällä kun speksaisin tuollaisen oman unelma-auton "pakollisilla" varusteilla, niin hinta kipuaa yli $65k nopeasti ennen veroja.

Eli saman verran mitä businesskuli 520d Suomessa.

Vaikka tuo X5 on kallis, niin onhan sulla nyt aika messevä mahdollisuus viedä oma autoilu sellaiselle alueelle mihin Suomessa et luultavasti tule ikinä pääsemään. Uusi GT ja X5 omassa pihassa olisi kuitenkin aika hulppea yhdistelmä. No ok, ei GT enää uusi ole, mutta uutena kuitenkin ostettu ja veikkaisin, että on nyt selkeästi uutta paremmassa kunnossa :-)

Tuon parivaljakon kokonaishinta Suomessa lienee vajaan 200 000 euron tasolla ::)

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 12.11.13 - klo:09:19
Mutta eikö nykään näissä autoissa ole systeemiä joka haistelee että jos akku lähenee tyhjää niin se samuuttaa juuri näitä akkua vieviä funktioita?  ::)

On näissä uusimmissa, tiputtelevat toimintoja pois, tähtäimessa se moottorin käynnistys mahdollisimman pitkään.
Ainakin Volvo/BMW-kokemuksella.

T

Tekniikan Maailmassa oli juttua uudesta X5:sta. Muutama poiminta Euroopan varustelusta (Poikkeaa Jenkki X:stä varmasti):


  • Suosituin moottori Suomessa lienee 30d. Moottori tuottaa 190 kW:n tehon ja vääntömomenttia mukavat 560 Nm.
  • 30d-mallin yhdistetty kulutus on 6,2 l/100 km, mikä on auton kokoon nähden hyvä suoritus.
  • Mielenkiintoinen tulossa oleva moottori on 25d, joka on ensimmäinen X5-sarjaan saatavilla oleva nelisylinterinen moottori. Kaksilitraisesta moottorista on puristettu 160 kW:n teho ja 450 Nm:n vääntö, joiden voimin X5:n suoritusarvot ovat vielä hyvät (kiihtyvyys 0â€"100 km/h 8,2 s ja huippunopeus 220 km/h).
  • 25d:n yhteydessä voi valita myös pelkän takavedon.
  • Huolimatta lisääntyneestä varustuksesta auton painoa on saatu hieman pudotettua. Esimerkiksi penkkien uudelleen suunnittelulla niiden paino on vähentynyt kymmeniä kiloja.

  • Alustavaihtoehtoja on vakion lisäksi neljä. Comfort sisältää mukautuvat iskuvaimentimet ja ilmajouset taka-akselille. Dynamic on edellistä tiukempi paketti, jossa on aktiivinen kallistuksenvaimennus mutta ei ilmajousia. Professional sisältää sekä Comfort- että Dynamic-paketin, joten siinä säätövaraa on eniten. Edellisten lisäksi tulee myöhemmin urheilullinen vaihtoehto M-Sport.
  • Tavaratilan tilavuus on 620 litraa takapenkin selkänojat pystyssä ja 1870 litraa selkänojat matalina. Lisävarusteena taakse saa kolmannen penkkirivin. Takaistuimet voi korvata myös monitoimisilla istuimilla.
  • Tehdaskoukun tilaajat saavat ilman lisähintaa vahvistetun takatasauspyörästön, jolloin suurin sallittu vetopaino on 3500 kiloa
Car History: Passat 1.6CL vm1990, Passat 3B 1.8 vm2000, Audi A4 1.8T vm2006, Honda CR-V 2008, VAudi A4 2.0TFSI quattro vm2006, Passat Variant 2.0TDI Bluemotion 140hv vm2011, BMW X5 E70 3.0D 2007
Automaagisilla vaihteistoilla 2006 alkaen.

jf

    Lainaus käyttäjältä: T - 12.11.13 - klo:12:08
    Tekniikan Maailmassa oli juttua uudesta X5:sta. Muutama poiminta Euroopan varustelusta (Poikkeaa Jenkki X:stä varmasti):
    • Tehdaskoukun tilaajat saavat ilman lisähintaa vahvistetun takatasauspyörästön, jolloin suurin sallittu vetopaino on 3500 kiloa
    Paitsi köyhäinmallin yhteydessä (25d).
    LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

    tapanixxx

    Bemarista en tiedä, mutta volkkari laittaa usein tehokkaammat syylarin flektit jos on tehdaskoukku.

    jarppis

    Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.11.13 - klo:08:41
    Aika ikäviä moiset paketoinnit ovat. Onko jenkeissä edelleen Bemarillakin tapana tilata autot etukäteen varastoon, ja näillä paketeilla mahdollistetaan kohtuullinen varaston koko ?

    Taitaa olla vielä niin, että tuo jenkkimallin satelliittiradio on Suomessa toimimaton laite eri taajuuksien vuoksi ?

    Bemulla onnistuu myös tehdastilaukset, joten se ei sinällänsä selitä tuota paketointia. Ehkä se helpottaa myyntitapahtumaa, kun ei ole niin paljon ruksittavaa. Tuo keyless oli vielä jokunen vuosi sitten myös omana erillisenä optiona, mutta ei ole enää. Nuo paketoinnit myös muuttuu, varsinkin kun mallille tulee ikää. Saa samalla rahalla enemmän mukan. Katettahan nuo paketit ainakin nostaa myyjän näkökulmasta.

    Softclose toiminto on muuten aika jees, kun ovet menee kiinni kun laittaa oven vain nätisti kiinni.

    pokkus

    #22
    Lainaus käyttäjältä: jarppis - 12.11.13 - klo:15:56
    Softclose toiminto on muuten aika jees, kun ovet menee kiinni kun laittaa oven vain nätisti kiinni.

    Onkos sulla omassasi tuo toiminto ja/tai tiedätkö vaimentaako tuo ulkomelua normaaleihin oviin verrattuna? Itse näkisin tuon hyödylliseksi varusteeksi jos oven saisi kiinni nappia painamalla oven ollessa sepposen selällään :) Muuten jaksan kyllä itse laittaa oven kiinni omin voimin :) Liukuovissahan tämä on aika usein mahdollinen.

    Lainaus käyttäjältä: Markku J - 12.11.13 - klo:19:43
    Wikipedia sanoo näin: Satelliittiradio käyttää 1,4 GHz:n taajuutta ja Eureka 147 DAB -teknologiaa lähetyksiinsä muualla paitsi Pohjois-Amerikassa, jossa on käytössä 2,3 GHz:n taajuus SDARS-teknologialla.

    Niin luultavasti Jenkit ja Eurooppa käyttävät "omia" satelliittejaan oman maansa radio- ja muihin palveluihin ja tästä syystä taajuudet on pakko olla erilaiset. Tosin eikö ne jenkkisatelliitit lentele ihan samalla tapaa siellä Euroopan päällä ja lähetä sitä samaa taajuuttaa jatkuvalla syötöllä. Luulisi siis, että sen saman taajuuden voi ottaa vastaan ihan missä puolen palloa tahansa, jos vain vastaanotin sitä tukee. Mitään faktaa itsellä ei ole vaan ihan pelkkää järkiperäistä pohdintaa :)

    pokkus

    Lainaus käyttäjältä: VAG! - 12.11.13 - klo:09:25
    Vaikka tuo X5 on kallis, niin onhan sulla nyt aika messevä mahdollisuus viedä oma autoilu sellaiselle alueelle mihin Suomessa et luultavasti tule ikinä pääsemään. Uusi GT ja X5 omassa pihassa olisi kuitenkin aika hulppea yhdistelmä. No ok, ei GT enää uusi ole, mutta uutena kuitenkin ostettu ja veikkaisin, että on nyt selkeästi uutta paremmassa kunnossa :-)

    Tuon parivaljakon kokonaishinta Suomessa lienee vajaan 200 000 euron tasolla ::)

    Kyllähän nuo reippaasti yli 200kâ,¬:n paketti olisi jos uutena autojen hinnat laskisi yhteen. Mussen hinta nyt kolmivuotiaana ei taida olla enää edes 60kâ,¬:n vertaa vaikka uutena se varmaan lähenteli sitä 100k euroa. Tullin sivulta tuli juuri tänään katseltua noita X5:n (E70) tuontiveroja. Sellaiset reilun vuoden ikäiset tuontiautot oltiin arvioitu aika usein noin 80kâ,¬:n arvoiseksi tuolla samalla dieselpannulla. Tästä kertyi veroja keskimäärin noin 25kâ,¬. Nythän tuo uusi F15-malli on vähäpäästöisempi, joten siltä kannalta sen verotuksenkin pitäisi olla hiukan alhaisempi etenkin jos sen tuo lähelle 2 vuotta vanhana maahan. Tämän lisäksi tuli katsottua paljonko täällä huudetaan alle vuoden vanhoista 2013 vuosimallin X5:sta hintaa ja ne pyöri keskimäärin siinä $48-52k nurkilla. Eli jos jaksaisin venata vuoden ja ostaa tuon uuden mallin vähän käytettynä, niin siinä äkkiä säästäisi melkein $15k verrattuna uuden ostoon. Ja varsinkin kun itsellä ei noita maileja ihan hirveästi täällä tule mittariin, niin olisi jopa hyväksi verotuksen kannalta, että joku ajaisi siihen autoon ensimmäisen vuoden aikana vaikka sen 15000 mailia mittariin :)

    jarppis

    Lainaus käyttäjältä: pokkus - 14.11.13 - klo:07:52
    Onkos sulla omassasi tuo toiminto ja/tai tiedätkö vaimentaako tuo ulkomelua normaaleihin oviin verrattuna? Itse näkisin tuon hyödylliseksi varusteeksi jos oven saisi kiinni nappia painamalla oven ollessa sepposen selällään :) Muuten jaksan kyllä itse laittaa oven kiinni omin voimin :) Liukuovissahan tämä on aika usein mahdollinen.

    On omassa tuo, mutta en tiedä vaimentaako se ääntä sen enempää. Kun omani ostin, niin tuo muistaakseni taisi olla irrallinen varuste ja ei montaa satasta maksanut niin tuli otettua. Kyllä toki itsekkin jaksaa ovet laittaa kiinni, mutta tuon avulla oven voi vain tarpeen vaatiessa vetää "huulelle" ja auto hoitaa loput. Ei tule niitä ovien paiskomisia. Tosin vielä jotkut kaverit jotka tulee tottuneesti autoon, niin meinaa pyöräyttää ovet saranoiden kautta ympäri :D

    Lapsista ei ole omia kokemuksia, mutta voisin kuvitella että siinä vaiheessa kun ne osaa itse kiivetä autoon niin heitä se ainakin auttaa.


    chr

    Kävin ajamassa uuden X5 M50d:n. On se aikamoinen laite, hieno, hiljainen ja helppo ajaa, mutta aika pienelläkin kaasunannostelulla kaikki pyörät lyö tyhjää. Uskoisin, että pärjäisin hyvin tavallaisella 30d:llä.

    tapanixxx

    Eikö jenkeistä kannattaisi tuoda tuo pikkuveli x3 malli. Lähtöhinta 40 k usd 240 heppaisella moottorilla ja tähän jotakin pientä varustetta päälle. Hinta olisi enemmän kuin kohdillaan, tilaa aika hyvin ja oleellisesti ei ole x5sta huonompi missään suhteessa. Voi olla jopa hivenen parempi jossakin olosuhteissa kun massaa on vähempi. My 2 cents.

    Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy