Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mot595

#1
Mielestäni jäähdytysnesteen vaihto ei ole ollenkaan huolto-ohjelmassa.

Miksiköhän VW-huolto oli ihmeissään ongelmasta, jos syy on noin selvä? Ja miksi ei suosittele vaihtoa?
#2
Askarruttaa, että mistä moska on tullut? ...ja tuleeko sitä lisää.

Jos kenno vaihdetaan ja järjestelmä huuhdellaan (vaikka 15 kertaa), että on varmasti puhdas, mutta moskan lähdettä ei saada selville, niin eikö silloin ole korjattu vain oire eikä varsinaista vikaa? Onko riski, että 500 km jälkeen kenno on taas tukossa?

Mistähän ko. moska on peräisin?
#3
Entä, jos tuo onkin vaan oireen korjaus? Eli mistä se moska voi tulla? Jos kenno vaihdetaan ja systeemi huuhdellaan - maksaa varmaan tonnin. Onko riski, että varsinainen vika jää korjaamatta ja moskaa tulee jostain ja kenno on tukossa taas 500 km jälkeen.
#4
Jatkotarina otsikossa olevaan ongelmaan.
Vein auton Volkkarikorjaamoon. Sieltä löytyi sakkaa, kuulemma alumiininväristä, lämmityslaitteen kennolta; kenno tukossa. Ihmettelivät, että liittyykö jäähdytinnesteen vajenemiseen. Tulivat siihen tulokseen, että paisuntasäiliön korkki ei pidä tarpeeksi painetta ja tuo tukos nostaa jonkin verran painetta. Kennoa putsattiin ja jäähdytineste vaihdettiin. Sakan alkuperä ei selvinnyt. Tuli kuntoon, maksoi 425 â,¬.

Nyt on ehkä 500 km ajettu ja sama homma. Lämmintä tulee lehmänhenkäys, kun laittaa lämmöt täysille. Lisäksi paisuntasäiliö on tyhjä. Puoli litraa, kun lisäsin, niin sitten tuli ala- ja ylärajamerkin puoleen väliin.

Mitähän nyt tehdään, kun Volkkarihuoltokin on äimän käkenä?

Mulla on sinne aika varattu parin viikon päähän; mutta paljonko rahaa palaa ennen kuin edes vikaa saadaan selville?
#5
Selvisi, että korkin paineventtiili johdattaa nesteen säiliön alle olevasta "tapista" ulos. Sinne neste siis menee. Korkki pitää ainakin jonkin verran painetta, koska selvästi sihahtaa, kun sen avaa auton käydessä.
Kävin pajalla, joka korjaa vanhempia autoja (koska sinne sai ajan nopeasti). Vika ei selvinnyt. Auton alta, kun katsottiin, niin systeemissä on kaksikin nestettä kierrättävää moottoria. Toinen niistä liittyy sisätilan lämmittämiseen. Vikakoodi löytyi lämmityslaitteen "luukuista / läpistä" (en muista tarkkaan termiä).
#6
Yritin tutkailla auton sisältä, että onko kojelaudan alla ja lattiamatoissa märkää; ei ollut. Lämmityslaitteen kennosta en tiedä missä se sijaitsee. Aika selkeästi märkää on sisälokarissa (renkaan ja lokarin välistä katsoen) ja paisuntasäiliön alla. Ihmettelin, että itse säiliö ja sen letkut ovat kuivia. Sitten huomasin "tapin" (joku venttiili?) säiliön pohjassa. Säiliö ei ole halki. Siellä on hieman nestettä pohjalla.
#7
Voisiko olla vesipumppuvika? Voiko auto keittää niin, että siitä ei tulisi hälytystä mittaristoon? Tai jotenkin paine kasvaa ja neste purkautuu paisuntasäiliön alaosassa olevasta "tapista".

Vesipumppu on vaihdettu 2,5 vuotta sitten, kilometrit silloin 167 tkm eli 55 tkm sitten.
#8
Kiitos vastauksista. Tosiaan ei ole öljy harmaata tikussa eikä öljykorkin alla.

Löysin märkää pyöräkotelosta. Paisuntasäiliön alla on pyöräkotelossa reikä, johon menee paisuntasäiliössä, sen alaosassa oleva uloke. Onko siinä joku ylipaineventtiili vai mikä? Siitä se ehkä tulee; roiskii myös konehuoneen puolelle jonkin verran. Auto oli ennen juhannusta ilmastointihuollossa, kylmäaine oli silloin vähissä ja kylmää ei tullut ollenkaan. Sen huollon jälkeen huomasin tämän vian. Muistan, kun huolto oli juuri ennen juhannusta ja kävimme silloin 100 km päässä. Paluureissun jälkeen huomasin, että neste on vajaa. Katsoin, kun yhdessä kyläpaikassa nojasin auton etulokariin ja se oli omituisen kuuma. Katsoin siis vasta kotona nestepintaa. Avasin nokkapellin, kun jäi vaivaamaan ko. kuuma kohta.
#9
Yritin katsella, mutta selvää vuotopaikkaa ei löydy. Jonkin verran märkää on paisuntasäiliön alapuolella. Sinne on jotain vuotanut. Autolla on nyt ajettu 212 tkm. Vesipumppu on vaihdettu jakohihnan vaihdon yhteydessä.  Puoli tuntia sitten ajettuna pakoputkessa oli hieman vettä. Ihan puhtaan näköistä vettä oli. Laitoin auton sitten käymään, pakoputkesta ei tule näkyvästi vesihöyryä. Voiko neste mennä öljyn joukkoon? Öljy on vähän yli ylärajan. Tosin se nyt ei varmaankaan vaikuttaisi lämmön tulemiseen lämmityslaitteesta.
#10
Moi, huomasin muutama viikko sitten, että jäähdytinneste on alle alarajan ja paisuntasäiliön alla oli märkää. Lisäsin nestettä vähän ja se vajeni pikkuhiljaa. Eilen lisäsin ylärajaan ja ajoin 450 km. Neste vajeni alle alarajan, mutta nyt ei ollut märkää paisuntasäiliöän alla. Samalla eilen, kun oli pitkään aikaa viileää, huomasin, että lämmintä ei tule sisälle. Aamulla oli 14 astetta ja autossa paleli vaikka lämmityslaitteen asetus oli 25. Tällöin siis jäähdytinneste oli juuri lisätty ylärajaan. Mistähän voisi johtua?
#11
juu, kirjoitin väärin. Värejä on vain kaksi, kuten edellinen kirjoitti. Päällä ja pois.

Ei lähtenyt päälle, kun keli oli lauhtunut -15 asteeseen. Autossa on myös moottorilämmitin sähköpiuhalla. Laitoin sen sitten illan lähtöä päälle ja laitoin auton käymään, tuolloin tuo -15. Lähti hienosti käymään, joten akussa kyllä varausta. Mutta heti käynnistyttyä rupesi tulemaan käryä konepellin alta ja mielestäni polttoainelämmitin hurisi. Meneeköhän se kylmäkäynnistyksessä automaattisesti hetkeksi päälle? Merkkivalo ei palanut.

Ei siten käsittääkseni ollut kiinni polttoaineen saannista. Oma epäilys on nyt, että se on tarkka akun jännitteestä. Akku on alkuperäinen, 8 v. 200 tkm.
#12
Aiemmin on toiminut, mutta juuri kun tänä aamuna erityisesti olisi tarvittu, se ei lähtenyt päälle. Pakkasta oli 26. Kaukosäätimessä vilkkui vihreä valo.sitten menin koittamaan autosta. Painoin napista. Siihen tuli keltainen valo. Jos se käynnistyy niin valo on oranssi. Kokeilin useaan otteeseen ja ei lähtenyt käyntiin.

Laitoin vielä laturin akkuun kiinni, jos on jännitteestä kiinni. Mutta ei lähtenyt sittenkään.

Mikähän mahtaisi ongelman aiheuttaja?

Auto Golf 2.0 TDI 2013
#13
Kävimme asentajan kanssa koeajolla. Syynä on moottori kiinnitys. Joku kiinnikkeistä on väljä. Ei ole vielä tarkemmin tutkittu/rempattu.
#14
Kävin tosiaan korjaamolla kysymässä 50 km ajon jälkeen, että voinko lähteä melko 1000 km reissulle. Sanoivat, että voi lähteä; todennäköisesti hieman rasvaa tms. kytkimessä. Nyt luulis jo lian lähteneen. Mietin kanssa tuota luistatusta, että hiointuisi epätasaisuus pois. Ehkä ajelen pikkuajoja vielä tässä muutaman päivän. Sitten käyn taas kysymässä.
#15
Moi. No nyt sitten on hydraulisen painelaakerin vian (työsylinteri) vuoksi autoon uusittu kaikki muutkin kytkimen osat:: kaksoismassavauhtipyörä, levy, asetelma.
Nyt kun autolla lähtee liikkeelle jossain hankalassa paikassa pienillä kierroksilla hivuttamalla, niin kytkin tärisee. Auto liikkuu täristen eteenpäin ( tai taaksepäin). Jos lähtee hieman reippaammilla kierroksilla, niin silloin ilmiötä ei ole. Rempan jälkeen on ajettu nyt 1000 km. Mistähän tuo voisi johtua?
#16
Totta, ei kannattais etukäteen surra. On vaan tullut vahvaa suositusta vaihtaa auto vielä hyvän sään aikana. Ehkä kuitenkin jätän vielä ja jos valo syttyy, niin myyn viallisena pois.

Koska uteliaisuuteni on suuri, niin tässä VIN hinnan selvitykseen edelliselle kirjoittajalle, joka ystävällisesti lupasi selvitellä hintoja. WVWZZZAUZDW081063
#17
Kiitos vastaajille. Olen saanut kerättyä tietoa asiasta. Lopputulema on vaan valitettavan huono. Dpf maksaa yli kaksi tonnia! Osan hintaa en itse onnistunut löytämään, mutta pari vastausta siitä on tässä ketjussa ja mun naapurissa olevassa korjaamossa sanottiin samaa; kysyin ohimennen muun asian yhteydessä. Pari tonnia maksaa ja heillä ei ollut tiedossa tarvikevaihtoehtoa. Kertoi, että volsu on ongelmallinen. Ebaysta löytyi käytettyjä, joista pyydettiin 400-600. Voi olettaa, että dpf:n poistoja tullaan tekemään paljon ainakin tähän 2.0 150 hv koneeseen. Kiusallinen juttu tämä dpf. Autolla on vaihdon tullessa eteen arvoa 5000-10000 â,¬ ja sitten pitäisi laittaa kaksi puoli tonnia yhteen osaan.

Mielenkiintoista on päästöhuijausohjelmoinnit. Keskustelujen mukaan polttaa kaksi kertaa useammin. Eikö se tuhka synny siitä, että dpfään kertynyt noki poltetaan? Viittaisi siihen, että tuottaa nokea enemmän, kun muita päästöarvoja on vähennetty. Lisääntynyt noki saadaan sitten loukkuun. Onneksi juuri tätä moottoria ei ole tarvinnut päästöhuijausohjelmoida. Kyllä tuo päästöhuijausohjelmointi taitaa olla huijaus sekin. Jos ongelman voisi korjata softalla, niin miksi ylipäätään olisi huijattu? Parametreilla voi vaikuttaa päästöihin, kulutukseen, voimaan/tehoon ja kestävyyteen. Tehon  vähennys ja kulutukse lisäys eivät tulleet kyseeseen; jäljelle jäi kestävyys.
#18
Moi, auto, jota selvittelen on golf 7 vm. 2013 2.0 TDI. Esim. ao. linkisssä pitäisi olla, mutta ei siellä ole kuin jotain pesuaineita.
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-vw/golf-vii-5g1-be1/56147/10418/noki-hiukkasfiltteri.html

Sama monessa muussa paikassa. En ole päässyt selvyyteen, mitä alkuperäislaatuinen filtteri maksaa. Vaihtotyö on sitten varmaan samaa luokkaa kuin nuo pesuhommat, jotka näyttää olevan 200 - 400 â,¬.


#19
Kiitos vastauksista. Siis tutulta saamani "varoitus" nelinumeroisesta luvusta saattaa siis pitää paikkansa. Jostain syystä en oikein löydä hintatietoa netistä. Paljonko maksaa alkuperäistä vastaava om-osa? Ja mistä niitä saa? Hyvä tässä varautua, kun todennäköisesti homma tulee vastaan; nyt ajettu 196 tkm. Ei sitten tarvitse "paniikissa" toimia, kun tilanne iskee päälle.

Ilmeisesti noita jollain tapaa puhdistetaankin. Onkohan se kannattavaa hommaa vai tekohengitys ja auto myyntiin -juttu?
#20
Kiitos vastauksista. Hyvinkin 300 tkm on siis realistinen. ....ja tosiaan luulin, että hiukkassuodatin maksaisi nelinumeroisen lukeman. Netistä ei tahdo löytyä hintaa (2.0 TDI 150 hv). Mutta jos muutamasta satasesta per 300 tkm puhutaan, niin ei tuosta tarvitse huolta kantaa. Enemmänkin taitaa pointti olla se, että ei kitkuta tukkeutuneella suodattimella. Mistä sen tietää, että pitäis vaihtaa? Tuleeko siitä ajotietokoneelta joku ilmoitus?
#21
Selvitteli osien hintoja. Www.kytkinkaupan kuvasta ja nimikkeitä selvisi, että siellä ei olekaan työsylinteriä vaan hydraulinen painelaakeri. Eli työsylinteri ja painelaakeri on integroitu samaan osaan. Eli siinä siis syntipukki.

Onko tämä rakenne kovinkin yleinen?

Hitsi kun nyt jollain saisi varmuuden, että missä on vika.

Ja vähän helpottaa hinnassa. Laatuosat maksavat 800 ja työajaksi www.kytkinkauppa sanoo 5-8 h. Jos tuo on vaikka vaikeimmista päästä, niin työ olisi 800. Tonni siis liikaa merkkiliikkeen hinnassa (joka itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli halvempi kuin Laakkonen, joka oli Tampereella vw-myyja ja merkkihuolto)
#22
Paljonko olette dieselillä ajaneet ilman, että hiukkassuodattimella ei ole tehty mitään?
#23
Moi.
Mitenkähän pitkän siivun pääsee hiukkassuodattimella? ...ja mitä sitten tehdään, kun se on täynnä? Onko ainoa keino ostaa uusi - joka on arvatenkin älyttömän kallis.
#24
Soitin vielä toiseen pajaan. Epäili epäpuhtauksia nesteessä, haittaa sylinterin toimintaa / nesteen virtausta. Epäili, että epäpuhtaudet ovat liikkeellä nesteen vaihdon jäljiltä. Sanoi, että hän itse vielä tarkkailisi tilannetta ja jos ongelma vielä ilmenee, niin seuraavaksi vaihtaisi nesteen myös kytkimen linjasta. Mitä kommentoisitte tähän?

En kytkimen rakennetta kovin hyvin tunne. Miksi työsylinterivika aiheuttaa kyseisen oireen? Eikö asetelman jouset palauta systeemin takaisin? Silloin sylinterin täytyy laittaa vahvasti hanttiin, jos poljin ei nouse. ( noo, todennäköisesti ymmärrän toiminnan väärin, joku varmasti osaa kertoa)
#25
Kysyin hinta-arviota ja tukka nousi pystyyn. Valtuutettu VW-huolto SAH, 2650 â,¬. Sisältää vauhtipyörän..
#26
Jarru este vaihdettiin huollossa toukokuussa. Avasin säiliön korkin. Neste oli ihan piripinnassa.
#27
Varsinainen kysymys jäi pois.eli mikä voisi olla vikana?

Toinen kysymys, Missä on kytkimen nestesäiliö?
#28
Moi. Tänään kävi pari kertaa niin, että kytkinpoljin ei heti palautunut ylös asti. Liike jäi ensin noin 5 cm lyhyeksi. Palautui kuitenkin sitten itsestään. Jotenkin on sellainen tunne, että kytkin olisi hieman löysempi. Autolla on ajettu 196000.

Vaimokkeella on tapana pitää vaihde päällä ja kytkinpoljin pohjassa liikennevaloissa. Pelkään, että rasittaa kytkintä.

Pelkään jotain vakavaa ongelmaa. Mitä maksaa täysi kytkinremontti?
#29
Golf VII (12-) / Start-Stop ei toimi
22.01.19 - klo:20:34
Moi, onko kellään ideaa, mikä vika?
Start-Stop-toiminto lakkasi toimimasta. Käynnistettäessä herjaa, että Start-Stop ei ole toiminnassa. Auto on vm. 2013 2.0 TDI.
Toinen kysymys: Meneekö katsastuksesta läpi?
#30
Noin pahasti ettei ole lähtenyt käymään, on käynyt nyt pari vuotta sitten vaihdetun akun jälkeen juurikin muistaakseni nuo kaksi kertaa. Mutta ennen akun vaihtoa oli ongelmallinen talvi, tuli useita tapauksia, jossa ei päästy liikkeelle. Mun mielestä tuo lisälämmitin on aina aiheuttanut sen, että vaatii pidemmän startin kuin ilman lämmitystä. Mahtaako se olla normaalia vai onko laite asennettu väärin? Se asennettiin liikkeen puolesta, kun ostin auton käytettynä. Asennuksen tosin teki joku vähän harrastepohjalla toimiva henkilö (en meinannut saada takuukuittia ko. jutusta + että jouduin kyllä korjauttamaankin asennusta muualla, joku johto oli huonosti liitetty. En samaan paikkaan voinut viedä, kun matkaa oli liikaa.)
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy