Golf VII TDI 2.0 Kytkin ei aina palaudu kunnolla

Aloittaja mot595, 29.06.20 - klo:20:53

« edellinen - seuraava »

mot595

Moi. Tänään kävi pari kertaa niin, että kytkinpoljin ei heti palautunut ylös asti. Liike jäi ensin noin 5 cm lyhyeksi. Palautui kuitenkin sitten itsestään. Jotenkin on sellainen tunne, että kytkin olisi hieman löysempi. Autolla on ajettu 196000.

Vaimokkeella on tapana pitää vaihde päällä ja kytkinpoljin pohjassa liikennevaloissa. Pelkään, että rasittaa kytkintä.

Pelkään jotain vakavaa ongelmaa. Mitä maksaa täysi kytkinremontti?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

mot595

Varsinainen kysymys jäi pois.eli mikä voisi olla vikana?

Toinen kysymys, Missä on kytkimen nestesäiliö?
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

b1mpo

Kytkinneste on jarrunesteen kanssa sama. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Koska jarrunesteet vaihdettu ja onko säiliössä oikea määrä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mot595

Jarru este vaihdettiin huollossa toukokuussa. Avasin säiliön korkin. Neste oli ihan piripinnassa.
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

Jasca

Oireet (ja kilometrit) voivat viitata myös paineasetelmavikaan. Vaimosi (ja hyvin monen muunkin) tapa rasittaa ainakin periaatteellisella tasolla juuri paineasetelmaa. Liki 200 tkm alkuperäisellä (?) kytkinpaketilla ei kuitenkaan ole huono saavutus, päinvastoin.

Niin tai näin, jos kytkimelle lähtee jotain tekemään, kannattaa uusia kaikki: kytkinlevy, paineasetelma ja painelaakeri.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

o.b.

Kytkinpoljin jumittaa ::)

Ei olisi ensimmäinen laatuaan. Itsellä alkoi yhdessä Passatissa vajumaan ja lopulta ei enää irrottanut kunnolla. No hinurilla pihaan ja nostin käsin kytkinpolkimen ylös. Kuului klops ja on sen jälkeen toiminut vuosikausia. Toki rasvasin polkimen nivelet huolella samalla.

Lopussa oleva asetelma aiheuttaa usein sen, että kytkin alkaa luistamaan kun antaa enemmän runtua.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.06.20 - klo:10:55Lopussa oleva asetelma aiheuttaa usein sen, että kytkin alkaa luistamaan kun antaa enemmän runtua.
Paineasetelma harvemmin aiheuttaa kytkimen luistamista. Luistamisen taustalla on liki poikkeuksetta kulunut kytkinlevy, jopa niin kulunut, että niitit ottavat osumaa asetelmaan/vauhtipyörään. Toistaalta voi kai se paineasetelmakin väsyä siten, että sen "puristusvoima" heikkenee, joka voi teoriassa johtaa kytkimen luistamiseen. Yleensä paineasetelma kuitenkin väsyy (hajoaa) toisella tavalla, mikä johtaa siihen, että kytkin ei enää irrota. Samoin käy painelaakerin hajotessa totaalisesti.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

b1mpo

Voihan tuo liika nestekin aiheuttaa tuon ilmiön?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

fixed

Aika usein jää ne varsinaiset kytkinnesteet vaihtamatta. Jarrupuoli vaihdetaan, mutta kytkimen linjasto eli letku/putki kytkimen työsylinteri jää vanhoille nesteille vaikka säiliö on usein sama. Pitäisi muistaa laskea sieltä kytkimen ilmausnipasta myös nesteet läpi, niin pitkään että tulee tuoretta tavaraa.

dosetti

Pieni mahis, että kytkimen ilmauksella selviää mut laittaisin silti rahani hajonneelle työsylinterille.

pela

#10
Multa kanssa veikkaus elikaarensa päässä olevalle työsylinterille. Pääsylinterin huono kunto voi myös oireilla noin,voi olla helpompi aloitta projekti siitä suunnasta.
Ylempänä jo todettiinkin se karu seikka että samalla kitumisella kannattaa uusia koko kytkinsetti.
Nyt  kun auto on vielä ajettavissa on hyvä hetki hoitaa kuntoon.


mot595

Kysyin hinta-arviota ja tukka nousi pystyyn. Valtuutettu VW-huolto SAH, 2650 â,¬. Sisältää vauhtipyörän..
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

mot595

Soitin vielä toiseen pajaan. Epäili epäpuhtauksia nesteessä, haittaa sylinterin toimintaa / nesteen virtausta. Epäili, että epäpuhtaudet ovat liikkeellä nesteen vaihdon jäljiltä. Sanoi, että hän itse vielä tarkkailisi tilannetta ja jos ongelma vielä ilmenee, niin seuraavaksi vaihtaisi nesteen myös kytkimen linjasta. Mitä kommentoisitte tähän?

En kytkimen rakennetta kovin hyvin tunne. Miksi työsylinterivika aiheuttaa kyseisen oireen? Eikö asetelman jouset palauta systeemin takaisin? Silloin sylinterin täytyy laittaa vahvasti hanttiin, jos poljin ei nouse. ( noo, todennäköisesti ymmärrän toiminnan väärin, joku varmasti osaa kertoa)
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

b1mpo

Ensimmäisenä itse ottaisin sen ylimääräisen jarrunesteen sieltä säiliöstä vaikka lääkeruiskulla. Nesteen pinnan ei tule olla korkissa asti piripinnassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

static

Jos kyse olisi epäpuhtauksista linjassa nesteen vaihdon jälkeen niin miten siihen reagoisi CDV ? Omassa kulkineessa (vm2015) huomaan ainakin pienen viiveen kytkimessä, mitä ei ollut aiemmassa konserniautossa (vm2010)

https://www.golfmk7.com/forums/index.php?threads/diy-clutch-delay-valve-removal-on-tsi-5mts.334016/


pela

Voisiko kuvaamasi vika selittyä sillä että järjestelmään on päässyt ilmakupla jommasta kummasta linjan päästä merkkinä siitä että tiivisteet alkavat olla loppu. Vika tulee vuorenvarmasti lisääntymään ja edessä on tilanne että polkimen nostaminen tai järjestelmän ilmaaminen ei tien reunasta pelasta.
Hintaa voi koittaa hilata alemmas kyselemällä muualta kuin merkkihuollosta tai jättämällä vauhtipyörän tai pääsylinterin vaihtamatta mutta sanoisin että jos ei itse hommaa tee samaa jumppaa ei kahteen kertaan kannata tehdä. Ei se kannata itse tehtynäkään. Sen jälkeen asiaan ei auton elikaaren aikana tarvitse enää palata.

mot595

Selvitteli osien hintoja. Www.kytkinkaupan kuvasta ja nimikkeitä selvisi, että siellä ei olekaan työsylinteriä vaan hydraulinen painelaakeri. Eli työsylinteri ja painelaakeri on integroitu samaan osaan. Eli siinä siis syntipukki.

Onko tämä rakenne kovinkin yleinen?

Hitsi kun nyt jollain saisi varmuuden, että missä on vika.

Ja vähän helpottaa hinnassa. Laatuosat maksavat 800 ja työajaksi www.kytkinkauppa sanoo 5-8 h. Jos tuo on vaikka vaikeimmista päästä, niin työ olisi 800. Tonni siis liikaa merkkiliikkeen hinnassa (joka itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli halvempi kuin Laakkonen, joka oli Tampereella vw-myyja ja merkkihuolto)
Golf VII 2013 2.0 TDI, 212 tkm (heinäkuu 2021)
Golf V 2004 1.9 TDI
Golf IV 2002 1.6 bensa
Golf III 1997 1.9 TD

dosetti

On yleinen ainakin vageissa. Itselläni kävi vielä niin, että tuo työsylinteri/painelaakeri oli valmistusviallinen eli kytkin jumpattiin korjaamolla kahteen kertaan. Osavalmistaja Sachs korvasi 30% työstä..

o.b.

Lainaus käyttäjältä: mot595 - 04.07.20 - klo:21:30
Laatuosat maksavat 800
Laitappa VIN tänne tai mulle privana, niin yritän katsoa oikeat osanumerot ja niiden perusteella voisi Saksasta tilaamalla saada vielä pari satkua hinnasta pois ::)

Annat sitten 50 pinnaa säästöstä mulle ;D

jabajee

Lainaus käyttäjältä: mot595 - 04.07.20 - klo:21:30
Selvitteli osien hintoja. Www.kytkinkaupan kuvasta ja nimikkeitä selvisi, että siellä ei olekaan työsylinteriä vaan hydraulinen painelaakeri. Eli työsylinteri ja painelaakeri on integroitu samaan osaan. Eli siinä siis syntipukki.

Onko tämä rakenne kovinkin yleinen?

Hitsi kun nyt jollain saisi varmuuden, että missä on vika.

Ja vähän helpottaa hinnassa. Laatuosat maksavat 800 ja työajaksi www.kytkinkauppa sanoo 5-8 h. Jos tuo on vaikka vaikeimmista päästä, niin työ olisi 800. Tonni siis liikaa merkkiliikkeen hinnassa (joka itse asiassa ainakin jossain vaiheessa oli halvempi kuin Laakkonen, joka oli Tampereella vw-myyja ja merkkihuolto)

On yleinen rakenne vag:ssä, sellainen muovirunkoinen härpäke se on ja on myös yleinen vuotopaikka. Oireet ovat juuri ne, että kytkinpoljin alkaa jäämään pohjaan. Esimerkiksi auton seisottua yön yli jää poljin pohjaan, kun sillä yrittää lähteä. Polkimen pumppaamisella saattaa toimia taas hetken aikaa. Toinen oire on kytkimen täristys liikkeelle lähtiessä, koska vuotava työsylinteri päästää jarrunestettä kytkinlevylle/vauhtipyörälle asti.
Vaihdelaatikko pitää irroittaa, että kyseisen osan saa vaihdettua. Itse osa ei ole kallis, mutta työtä on niin paljon, että samalla kannattaa vaihtaa kaikki muutkin kytkimen osat.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.07.20 - klo:10:31
Laitappa VIN tänne tai mulle privana, niin yritän katsoa oikeat osanumerot ja niiden perusteella voisi Saksasta tilaamalla saada vielä pari satkua hinnasta pois ::)

Annat sitten 50 pinnaa säästöstä mulle ;D

Tätä suosittelen. Itsekin selvittelin aiempaan autooni merkkiliikkeen kautta oliko autossa Luk:n vai Sachs:n osat ja tilasin ulkomailta kyseisen merkin repsetin ja säästin pitkän pennin. Merkkiliikkeestä olisi saanut täsmälleen samat osat, mutta skoda-logolla varustettuna ja tuplahinnalla.

jabajee

Tuossa 7 vuotta vanha keskusteluketju aiheesta.
Linkit ei välttämättä toimi enää.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19240.msg431179#msg431179

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy