Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - RSOCUstin

#1
varaosahaku.fi sieltä saman verran ajettua halvinta laatikkoa 1300-2300e/kpl tilalle. Kyllä siihen varmaan vaihtaja löytyy joltain korjaamolta  ->

Myyntiin / vaihtoon. 

Ei tuosta oikein tuollaisena mitään saa. Ellei joku näppäräkätinen osta.
#2
Kesärenkaat alle 352278 km mittarissa.
10tkm tullut talven aikana, ei paljoa.
Enempi kuin vuosi sitten.

HAKKA9 ollut nyt reilu neljä talvea ja eturenkaista näyttäisi olevan joku 75% nastoja lähtenyt  :) En ole renkaita siirrellyt mitenkään eri paikkoihin. Eli 2 rengasta hommattava ensi talvelle tai auto vaihtoon  :)
Tänä talvena on lähtenyt enempi kuin edellisten talvien aikana, jonka jäljiltä oli irronut kaikkiaan 15% silmämääräisesti. Kai se kumi alkaa ikääntymään ja kulumaa tulee eturenkaaseen niin nastakin irtoaa paremmin. Takaset on priimat.

Hanskalokerosta kattelin kuitteja yms. ja tosiaan juhannuksena tulee täyteen 5v tällä autolla. 119000km on tullut veivailtua ja kaikenlaista huoltoa on kyllä saanut tehdä. Onhan tuo 350000 eniten mitä koskaan on yhdenkään auton mittarissa ollut.

Ehkä se kesällä vaihtuu... katotaan  :)

Kesää kohden.
#3
Golf I - III / Vs: Päästö ongelma
01.04.24 - klo:12:55
Vikakoodit lukuun kunnon laitteilla. Voi ilmoitella lambda vikaa.
Netin syövereistä 10v sitten löytyi yksi 1.2i jossa vaikka vaihtoi lambdoja niin vika säilyi. Samanlaista vikaa oli myös meidän yhdessä 2003 1.2i Polossa. Ei vaihdettu osia, vaan ajettiin moottorinohjauspäivitys Volkkarilla. Vika poistui, siellä oli vain ns. bitti poikittain. Ei tullut kalliiksi 80e vs. osien vaihdolla ois saantu menee monta sataa euroa.
#4
Onko nuo DQ500 laatikot luotettavia... Q3 Audi vähän kiikarissa.

Ollut noita DSG6 DQ250 niissä ei ole ollut mitään vikaa. Paitsi kaksoismassat, kytkimet on kestänyt. Kuiva DSG7 DQ200 sehän levisi siitä 1.6tdistä ja siinä meni kans kaksoismassa.
#5
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 13.01.24 - klo:11:37Tiktokissa pyörii tällänen SimoLammikko Kurusta.
Korjailee päivittäin näitä.

https://www.tiktok.com/@simolammikko?lang=fi-FI
https://www.simolammikko.fi/

Tässä itseasiassa 7lovisen märän ongelma Lammikolta https://www.youtube.com/watch?v=E-wwnLQI4wc
#6
Lainaus käyttäjältä: Temppeli - 12.01.24 - klo:20:37Tismalleen sama herja tuli itsellä ensimmäisen kerran syksyllä. Auto 2.0 tsi 4x4  kodiaq DSG 7 vuosimallia 2019 ajettuna 90tkm. Huoltoon kun vei niin sanottiin että herja pitäisi olla päällä että mitään pystyy alkaa selvittään. Koodeista löytyi siis kyllä tuo juurikin sama kytkimen asento-anturin häikkä. Meni reilu 3kk kun vika tuli uusiks. Välissä ajettu kaikenlaista ajoa, välillä myös reilumpaa matkaa.
Nyt siis joulun alla teki herjan uusiksi ja sen jälkeen useamman kerran. Aina kuittaantuu kun sammuttaa auton.
Mittaristoon jää kuitenkin palamaan pakokaasujen valvontajärjestelmän vikavalo.
Se saattaa palaa muutaman käynnistyksen ja ajon verran ja sitten kuittaantuu. Mitenkä teillä/muilla kellä sama oire ollut on hommat ratkenneet?
Rs huollossa tulee omaa autoa käytettyä, mutta tosiaan pitäisi sinne päästä kun vika on päällä ja eipä tietenkään ikinä ole sattunut niin että liike olisi auki kun häiriöt tulee.

Tiktokissa pyörii tällänen SimoLammikko Kurusta.
Korjailee päivittäin näitä.

https://www.tiktok.com/@simolammikko?lang=fi-FI
https://www.simolammikko.fi/
#7
Lainaus käyttäjältä: Viikinki71 - 06.11.23 - klo:12:13Tervehdys,

itselläni on 2015 Octavia Scout 184hp diisseli, jolla "tiimaa" on jo 300.000km.
Pari vuotta sitten huollossa niin moottorin kuin laatikonkin ohjelmisto päivitettiin
vastaamaan nykyajan normeja ja jo silloin havaitsin polttovälin tihentyneen aika lailla.

Mutta nyt alkaa ongelmat:
- poltto on jokapäiväistä päivittäisellä 70km ajomatkalla (2 x 35km)
- kun poltto alkaa ei se ilman pysähtymistä tai pitkää tyhjäkäyntiä lopu ajossa ollenkaan
- edellisen seurauksena n.200km tietämissä syttyy DPF-valo

Ja sitten niitä luotettavia vinkkejä:
- onko loukun pesu luotettava apu edellämainituun?
- onko ohjelmoinnilla mahdollisuus päästä eroon ongelmasta?
- tai sitten se mitä te, asiasta varmasti tietävät suosittelette?

PS. edellisen viikon aikana kahdella 1000km reissulla ongelmista nauttien ja 7,78l/100 keskikulutuksen saaneena joku apu olisi oikeasti jo paikallaan
PPS. Forten DPF-kliinerit käytetty pariin kertaan, edelline juurikin viime viikolla - auttoi ehkä vain marginaalisesti

Koodit kannattaisi lukea. Mulla oli 4v /235tkm kohdalla kun ostin DPF lämpötila-anturille koodia, vikavalot ei palanut. Vaihdettiin. Lisäksi ehkä tuo DPF paine-eroanturi kannattaisi vaihtaa. Sitä en ole vaihtanut.

Lähtisin sillä loukun pesulla ensin liikkeelle. Allekirjoituksen autoon tein sen kesällä ja siitä on tuolla juttua. Sama koneinen vRS. Pesun jälkeen varsinkin matkakulutus tippui ja polttomäärät väheni. Työmatka 90km päivä joten siinä kyllä lämpenee ja poltaa hyvin. Softalla saisit tietysti tehoja ja samalla esim. egr-delete, ellei ole jo lauennut ja vaihdettu. Kulutuksen laskusta softalla voidaan olla montaa mieltä.

Onko jarrut tarkistettu että ei laahaa?

#8
SCOUTiin tekivät korotuksen, suomalaisia. Iskarit ainakin oli jo ihan loppu tuossa.
https://www.youtube.com/watch?v=56mMzvAz6Sw&t=18s

Kyllähän noilla varmaan jo paikkoihin pääsee ja ei lumipenkat haittaa :)
#9
Talvi tulee ja nastat tuli veivattua alle 342809km kohdalla.
Kesärenkaat tuli laitettua alle 32430km kohdalla.
Aika maltilliset kesä kilsta olleet, vain 10379km.

Etätöitä ja sairaslomia joten näillä mennään.
Eikä pa-hinnat todellakaan kannusta ajamaan ylimääräisiä ajoja.

Kesärenkaat on hyvässä kunnossa ajaa ainakin kesän vielä ellei toisenkin. Eteenhän hommasin vuosi sitten uudet.
Talvirenkaissa eteen laitoin huonommat ja niissä pintaa 7mm ja 15% nastoja ehkä irronut. Takana priimat 3v vanhat.
Ensi syksynä hommattava pari uutta talvirengasta tai vaihdettava autoa :)

Toisaalta miksi hyvää vaihtaa pois johon laitettu rahaa ylläpitoon.
#10
Mulle tehtiin ihan vesipesu liuottimilla ja hyvin toimii taas. Poltot vähentyneet, kulutusvähentynyt näkyy matka-ajossa paremmin, pikkupyöritys on myrkkyä 184hp + dsg6, kaasuun reagointi parani.

Pesijä sanoi että ei ole hetkeen nähnyt näin paljon mustaa yms. tulevan pois. Totta vai tarua ei voi tietää. Mun autohan on entinen taksi 190tkm, parilla oli ennen mua.
Kilsat 235-340tkm nyt mulla. Ja pätkäajoa/kaupunkiajoa työn puolesta ja kyllä se on dpf valoa vilkutellut pari kertaa vuoteen kun ihan liikaa pätkää.

Kyllä tuo sen kestää mitä se mulla on vielä varmaan 1-2v. Kaikenlaista huoltoa tehty yms. joten ei ihan heti tekis mieli laittaa pois.
#11
Pese se jos ehjä. Just kesällä pesetin 337tkm ajetun vRS 2014 DPFn.

335e muistaakseni, irrotettuna. Täyttöaste oli laskennallisesti 101% puhdasta tuli ja taas saa ajaa 300tkm :) Vika valot ei vielä palanut.
Pesin Kälviällä kotopuolessa Autoasi liikeessä. VCDS:llä koodasin pöntön tyhjäksi ja ajoja.

Alla olevalla liikkeitä pitkin suomea missä tekevät. Porvoosta kysyin tarjouksen ei koskaan tullut vastausta.
https://www.ekodpf.fi/?gclid=CjwKCAjw9-6oBhBaEiwAHv1QvDM-qPnw_UIqzWqYv-bi_G1QRSvNbgy9wGVsFIEIi3sH20BQlFXjfxoCuhgQAvD_BwE
#13
Kaksoismassavauhtipyörä.
#14
Born / Vs: Cupra Born
01.09.23 - klo:11:52
Jos löytyisi takametsiä niin tuo Born olisi kyllä oiva kampe.
Laskin että omilla ajoilla lataukset maksaisi max 1500e/v vaikka lataisi naapurissa Virta/ABC. Taloyhtiössä ei latausmahdollisuutta.

Dieseliin menee 3000e/v + huollot yms.
#15
Born / Vs: Cupra Born
01.09.23 - klo:09:22
Onko tuossa E-boostin 4 paikkaisuudessa paino tjms. sellainen syy taustalla.
Siihen ei oikeen löydy selvää vastausta. Kaikkialla lukee että 77kwh on poikkeuksellisesti 4 paikkainen.
#16
Tuo DPF täyttöaste on kyllä pelotttavan pieni. Paljon on ajettu autolla?
Mulla 2015 vRS tdi 335tkm pönttö 80g=100% pesin sen ja nollasin järjestelmän VCDS:llä.
Kulutukset tippui pitkäaikainen reilulla litralla ja joka päiväisessä ajossa melkeen samaa luokkaa. Lisäksi tehtiin jakopää, suotimet, ölpät, lattikko yms.

Onko sofatattu ja pönttö suolistettu tjms?
Oisko pöntön täyttöaste nollattu softauksen yhteydessä ja kulutus nousee tappiin. Samanlaisia oireita on nimittäin tutun 1.6tdi manuaalissa.
Korkea kulutus, softa sisällä ja pöntön tiedot nollattu ilman pesua. Ihan mutu ajattelua aiheesta. Lisäksi jos DPF paine-eroanturi rikki, se kyllä pitäis näkyä koodina.
#17
Lainaus käyttäjältä: Skodamies2016 - 11.08.23 - klo:21:13
2016 vuoden Octaviassa ilmeisesti tuuletin alkanut pitää ärsyttävää sirinää. Sirinä loppuu jos tuulettimen laittaa suurimmille tehoille tai jos puhaltimen sammuttaa kokonaan. Mystiseksi vian tekee se, että sirinä reagoi joskus jarrupolkimen painalluksiin tai kun autolla kääntyy.

Mikähän ihmentuossa on vikana? Nimim. ääneen kyllästynyt.

Mulla tehnyt ainakin 2v jo samaa :) Varmaan puhaltimen moottoriin saakka mennyt joku lehti/roska tai sitten laakeri vinkuu. Ei vielä ole häirinnyt...
#18
Pari viikkoa sitten vaihdettiin laatikkoölpät, Järvenpäässä. Jonka seurauksena alkoi tiputtamaan allensa laatikkoöljy.

Laatikon päässä oleva peltilevy alkoi tiivisteestä vuotamaan. Kuvasta näkee että ruostunut on.
Lokasuojassa on tuollainen aukko josta näkyy laatikon pääty. Siitä menee näköjään kaikki roiskeet sisään ja ruostuttaa paikkoja. Osa 90 ja työtä tunti, oisko ollut joku 150e hinta.

Kokkolan hovihuoltajalta kyselin aiheesta ja ei ole koskaan pitänyt tuota laatikon päätyä vaihtaa. Epäselväksi jäi kuuluisiko tuossa olla joku suoja?

DPF-pesu alkaa tuottamaan tulosta kulutusrintamalla. Tankkauksista laskettu kulutus viimeisellä 3 tankillisella 5.48L, 5.46L ja 5.46L
Ennen pesua 5.7L-7.2L talvella enempi ja matkassakin ei alle 5.5L ole päässyt viimeiseen vuoteen.
Työmatkat samalla ajotavalla kuin aina 5L ajotietokoneesta. Kalibroitu, heittoa 1-2dl. Kalibroin uudestaan kun tulee kilsoja lisää. Viimeisen vuoden aikana ei ole oikeestaan alle 5.5L päässty ja polttanut melko usein pönttöä.
Köröttelemällä pääsin jo 4.7L Porvoo-Järvenpää Monninkylän / Pornaisten kautta joka normi reitti muutenkin.

Näin jälkikäteen ajateltuna DPF olisi pitänyt melkeen pestä heti ostovaiheessa kesällä 2019 kun mittarissa oli 235tkm / pönttö n 60g eli 75% nyt 339tkm 80g eli 100%.
Voihan tietysti olla nuilla nokkahinhnan yms. huolloilla vaikutusta. Mutta pudotus on kyllä niin suuri että pesukin näyttelee suurta osaa.







#19
Lainaus käyttäjältä: Juippa - 20.07.23 - klo:12:57
Onko kellään ollut vastaavia oireita? Jotkut korjaamoista tekisi seuraavaksi kytkin- ja vauhtipyöräremontin. Yhdestä sanottiin että koko laatikko pitää uusia.. Onko suositella Oulun seudulta hyviä korjaamolta jotka tietää dsg-lootien päälle?
Vie Kokkolaan, Kokkolan Autohuoltoon, Jesse Haapala. Tulee kuntoon. Ei turhia osia vaihdella.
#20
Octavia / Vs: Skodan testaus.
19.07.23 - klo:18:32
Olen tästä aikaisemminkin kirjoittanut. Polo 2003 1.2i siinä tuli labdakoodeja eikä mennyt päästöistä läpi. Siellä oli ecussa bitti poikittain.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=4885.0#lastPost

"Auto käytetty tänään konttorilla Hannuksenpellossa, HAKUS Autokatsastuksessa.
Hylkyhän sieltä tuli. Vikakoodia Lambda-anturissa, lohko 1, anturi 1. Vaihtoon siis."

Tuo selvisi sillä että googlettelin areenoita yms. ja yksi toinen vastaava tapaus oli. Oli vaihdettu antureita yms. ei vaikutusta ja ei ollut halpaa.
Ei ollut korjaanut antureilla yms. ecun päivitys oli auttanut. Luin tuon topikkini läpi ja se neuvo tulikin täältä areenalta  :)

Eli voisi ehkä tässäkin auttaa jos veisi Skodalle ja käskisi päivittää auton tietokoneen.
Jos ei ole "koskaan" käynyt merkkihuollossa, ei ole tehty päivityksiä.
Taitaa maksaa 50-100e nykypäivänä.


#21
Kesäloma ajoa ja huolto rapsaa, 338000 mittarissa.

Varsinais-suomi, keski-pohjanmaa turnee 1,5vkoa takana ja rapia 2200km sukulaisia yms. kierrellessä.
Mennessä Turun kautta Kokkolaan 5,8L kulutuksilla.

Kannuksessa käytin huollossa, iso huolto nokkahilut, vesipumppu sekä nesteet ja suotimet. Tonterin autokorjaamo, Kannus 750e. Samassa paikassa laitoin ilmastoinnin kompuran viime vuonna. Kattelin että Porvoo Hedin ois ollut huolto 1500e ja varmaan sama Mäkelän autotalo Järvenpää. Ennakoivasti jakohilut ens helmikuussa ois tullut 6v täyteen, joten turvallisuus syistä vaihtoon ja huoltoonkin oli 4000km. Joten kaikki kerralla. Kampiakselin stefa ei vuotanut. Lisäksi havaintona että kiristin vikisi joten nyt on hiljaista. Se oli kitissyt varmaan jo 4v. Koska ei poistunut vapaakytkimen sekä kokolaturin vaihdolla jonka pääty laakeri oli kaput vuosi sitten. Ei kyllä tullut kylmääkään.

Seuraava huolto oli sitten Autoasi Kälviä jossa pestiin DPF, 300,. Ei ollut kuulemma koskaa aikaisemmin tullut niin paljoa paskaa ulos, mitä ovat DPF:ä pesseet. Laskennallinen arvo oli 80,5g eli 100% täynnä. Selvästi poltteli useammin. Auto ollut nyt 4v ja ostaessa arvo oli 60g. Pätkä ja kaupunkiajoa minulla ja kun entinen taksi niin kyllä se täytyy näköjään 338tkm aikana.

Takasitulomatka reissusta Kokkola-Tuuri-Tammela-Porvoo. Kulutus oli Kokkola-Tuuri välillä n~240km 5.1L ja Tuuri-Tammela-Porvoo ~400km 5,4L. Ajotapa sama, 1 aikuinen, kaksi lasta ja takaluukku täynnä. Eikä oltu jonoissa.

Viimeisen reilun vuoden aikana ei oikeen oo päässty mataliin kulutuksiin. Pohjamaan reissut on ollut yleensä 5,5-6,0 välillä. 2 ekaa vuotta mentiin 5-5,5L kulutuksilla.
Työmatkakin Porvoo - Järvenpää oli aluksi 5 ja nyt jos ennen pesua on päässyt 5.5L niin on hyvä.

Eli kyllä sillä DPF pesulla on selvä vaikutus kulutukseen ihan lyhyelläkin otannalla. Kulutusmittarin olen kalibroinnut 2019 ja nyt vuosien kuluessa on havainto että heitto on tullut takaisin. Mittari näyttää 3dl enempi mitä tankkauksista mitattu. Voiko olla että DPF täyttyminen ja ns. vastapaineen muutos vaikuttaa. Pitää hetki ajella ja kalibroida sitten uudestaan. Mutu tuntumaa...

Maanantaina alkaa taas arki niin työmatkakulutuskin on varmasti tippunut.

Auto menee vielä ensi viikolla DSG6 laatikkoölppä ja suodatin vaihtoon Mäkeläautoon Järvenpää. Samalla vaihdetaan rispaantunut turvavyö käytettyyn. Hommasin Ala-,,htävän purkaamosta 150e kun ajelin siitä ohi. Kuskin vöitä on tosi harvassa myynnissä ja uusi on kallis. Sitten katsastukseen.
Eli sellanen 1500e taitaa mennä huoltoihin. Meneepähän lomarahat yritysten tukemiseen.

Taas on laitettu huoltoihin reippasti mutta ompahan auto kunnossa. Vaihto tarvetta ei ole kun tähän 4v aikana huollettu reippasti.
Ja tällä ehtii :)

#24
Autodocilta tilasin tuon vuosi sitten 2014 Räsään. https://www.autodoc.fi/valeo/1093443
Asennus Kannuksen pikkupajalla ja täyttö 200e
Eli 400, rapia kaikkinensa

Se päätylaakeri ja rulla oli kaput.
#25
Born / Vs: Cupra Born
11.05.23 - klo:11:59
Hinnat laskee.

Haastajamerkki hinnoitteli autonsa Suomessa uudelleen " "Aiemmin hinta oli liian kova”
Tesla on hallinnut alkuvuodesta autouutisten virtaa poukkoilevalla hinnoittelullaan.
Osa autonvalmistajista on seurannut amerikkalaisyritystä, osa ei. Nyt Cupra on päättänyt lähteä hintataistoon.

https://www.is.fi/autot/art-2000009574570.html
#26
Viikolla tuli 333333km täyteen.
Huoltoon 7tkm. Kesällä sitten joskus huolto, ölpät kone + laatikko ja kaikki suodattimet.
DPF laskennallinen täyttöaste on edelleen 78g joten se pitää kesällä puhdistaa kun vaikuttaa siltä että pidän vielä autoa.


#27
Ilmastoinnin kompura?
#28
Kesärenkaat alle 332430 km mittarissa.
6tkm tullut talven aikana, ei paljoa.

HAKKA9 ollut nyt kolme talvea ja eturenkaista näyttäisi olevan joku 15% nastoja lähtenyt.
Tänä talvena on lähtenyt enempi kuin edellisenä talvena. Pintoja on kuitenkin 7mm joka renkaassa.

Kyllä se niin vain on että tuo polttoaineen hinta vaikuttaa ajamisiin. Eikä ole tullut käytyä pitkää siivua vedettyä kotopuoleen Kokkolaan.
Normaalisti joulu, hiihtoloma ja pääsiäinen tullut käytyä.

Kesää kohden.
#29
Alkaa olemaan sen verran lämmin, aamuisin ehkä viileämpää. Oli aika irroittaa viimasuoja keulan alaosasta. Sen verran poikkeuksellinen talvi ollut että yläsuojaa ei ole tarvinut laittaa. Sen verran mietoja on pakkaset olleet etelässä. Kesällä tulee tätä autoa 4v täyteen. Hyvin näyttää kulkevan.

Kesälomalle näyttää huoltokin osuvan. Kilsoja tullut sen verran vähemmän tullut että vuosi tuli täyteen helmikuussa. Ja vielä olisi huoltoon 8600km. Taidan myös pestä DPFn kesällä nyt näyttäisi laskennalliseksi täyttöasteeksi 78g/80g.

Autovero, pa-hinta ja hinta sekä hyvitykset yms. ovat niin arvaamattomia joten ajetaan vaan. Mittarissa nyt 331600km
#30
Suutin tjms. vuotaa tai dpf paine-eroanturi menossa kaput. Koodit lukuun...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy