Päästö ongelma

Aloittaja kilroy56, 24.03.24 - klo:11:06

« edellinen - seuraava »

kilroy56

Hei Lajitoverit!
Veljmiehen tyttö osti järjettömyyttään vanhan Golfin ja on pari kertaa yrittänyt katsastaa ja viimeisellä kerralla katsastusmies(nainen) henkilö? alleviivasi päästöistä muutaman kohdan, nyt olis kysymys sellainen että mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa??
8.2.1.2 CO-pitoisuus, joutokäynnillä liian korkea
8.2.1.2 CO-pitoisuus kierroksilla CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea   
8.2 HC-pitoisuus joutokäynnillä liian  korkea samoin kierroksilla HC liian korkea

Tyhjäkäynnillä                    Kieroksilla
CO%      0.38                       0.64
CO2      12.30                      13,30
HC ppm    171                        443
O2       4.6                         2.74


Tos®

Vuosimalli varmaan olis hyvä tietää.

Koska ilmanputsari on uusittu viimeksi?
Tulpat?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

kilroy56

Taitaa olla 2002 mallia ja kone on 1.6 bensa. Tulpat on uusittu.

Dieselgolf

Jostain aikoinaan luin listan yleisimmistä syistä korkeisiin co2 päästöihin, ja ne meni jotakuinkin näin :
- polttoaineen ruiskun suuttimet
- viallinen Lambda sensori
- pakokaasujen kierrätys tsydeemi rikki
- imupuolella vuoto jossain
- itse ilmamääräsensori (tai mikä sen oikea nimi nyt onkaan) sökö


Iro

Happipitoisuus viittaa mahdolliseen vuotoon putkistossa jota järjestelmä yrittää kompensoida.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Tos®

Neloskoppanen golf sitten vuosimallin mukaan, kyllä siitä jo testerillä saa paljonkin irti.
Motonetin vikakoodin lukuun ei kannata satsata, katso tuolta lähimmät apurit https://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

kilroy56

Kiitoksia vastauksista.
Motonetin vikakoodi lukulaite kertoi seuraavaa:
00522  Engine cooland temperature sensor (622) sporadic - open/short circuit to positi-
00282  Throttle position actuator (V60) sporadic - outout open

Tos®

Moottorin lämpöanturi on helppo ja edullinen vaihtaa, sijainti suurinpiirtein samassa kohtaa

https://www.youtube.com/watch?v=chelXnDbc2o
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

RSOCUstin

Vikakoodit lukuun kunnon laitteilla. Voi ilmoitella lambda vikaa.
Netin syövereistä 10v sitten löytyi yksi 1.2i jossa vaikka vaihtoi lambdoja niin vika säilyi. Samanlaista vikaa oli myös meidän yhdessä 2003 1.2i Polossa. Ei vaihdettu osia, vaan ajettiin moottorinohjauspäivitys Volkkarilla. Vika poistui, siellä oli vain ns. bitti poikittain. Ei tullut kalliiksi 80e vs. osien vaihdolla ois saantu menee monta sataa euroa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy