Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Farao

#1
Born / Vs: Cupra Born
16.02.24 - klo:13:08
Lainaus käyttäjältä: Pingu - 13.02.24 - klo:16:06Oma Born-taival on tähän asti ollut suhteellisen ongelmaton, mitä nyt sisävalaistuksessa oli pakkasella ongelmia ja sinne vaihdettiin joku osa, jolla ongelma katosi. Omasta ostohinnasta on napsahtanut useampi tuhat euroa pois, mutta ajellaan nyt takuuajan loppuun asti ja myydään sitten pois sillä hinnalla, mitä autosta siinä vaiheessa saa. Tuskin se tuosta nykyhinnasta ihan hirveästi enää tulee tippumaan.

Mutta aikani kuluksi kävin testaamassa tuon BYD Dolphinin. Minusta Cupra on ollut erittäin hyvä auto tähän asti ja juuri sellainen mitä siltä odotinkin, mutta jos nyt olisin ostohousut jalassa, niin BYD lähtisi matkaan. Sopivan jäinen keli tänään niin Dolphin kulkee vakaammin kitkoilla kuin Cupra nastoilla. Kulutusmittaria katsomalla tuli kyllä hieman paha mieli, kun pätkäajossa Born vie huomattavasti enemmän sähköä. Suosittelen kokeilemaan tuotakin brändiä, vaikka kiinalaista moni välttääkin. Todella vakuuttava paketti pikkuautoksi.

Itsehän en kiinalaista ostaisi ikinä, koska Kiina ja muut asiat eikä kiinnosta kommarivaltion subventoimat autot. Mutta tuohon kulutukseen; ymmärtääkseni VAG-sähkärit ilmoittaa kokonaiskulutuksen ja mm. BYD ei taida ilmoittaa esim. lämmitykseen menevää vaan ainoastaan se mitä sähkömoottori käyttää auton liikuttamiseen? Nuo kiinalaismerkkien kulutukset muutenkin ovat välillä vähän mitä sattuu, MG näyttää ihan höpöjä esimerkiksi ja sekään ei ota laskuun mukaan lämmitykseen kuluvaa energiaa. Kannattaa aina vähän skeptisesti noihin suhtautua.
#2
Lainaus käyttäjältä: bassek - 15.02.24 - klo:11:08Auto on ollut piuhan päässä miltei joka yö. Epäilen että akku on heikko, pakkasta ei ollut kuin -6C. Huolto on ensi viikolla.

Näitä on vaihdeltu aika paljon ihan yleisestikin tämän talven jälkeen. Voi olla, että siellä on jossain kohtaa päässyt jokin vaurio syntymään tai jotain muuta. Pelkkä akunvaihto on onneksi suht helppo operaatio ja pitäisi mennä takuuseen Cupralla.
#3
Formentor / Vs: Hybridiajo pakkasella
09.02.24 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: JarnoL - 05.02.24 - klo:12:28Millaisia matkoja porukka päässyt talvella sähköllä?

Aika tarkkaan 40-50km/h taajama/kaupunkiajolla sen 35-40 kilsaa.
#4
Ollut sama. Tuli ja meni. Vikakoodeissa ei ollut mitään, kun huollossa kävin. Varmaan joku bitti poikittain. Omalla ajettu joku... 43 tuhatta.
#5
Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:00^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.

Sama homma, katoksessa auto eikä ongelmia jäätymisen kanssa ollut kertaakaan. Sopivasti luukku vielä sillä puolella, joka on kiinteää seinää päin.
#6
Lainaus käyttäjältä: hge - 21.12.23 - klo:10:551969 asennettu. Asennus ainakin meni ongelmitta, n. 30 minuuttia.

Tuliko tuossa jotain uutta graafisesti?
#7
Itse sain Formentoriin 1940 päivityksen ja sen jälkeen tuli 5 pientä muuta OTA:na. Mitäköhän lie korjaantunut. Ainakin se käynnistyy näpsäkkään nopeasti, eikä jää enää Vieras-tilaan. Eli kaipa tässäkin on saatu palkattua oikeasti ohjelmointiyksikköön volkkarillakin joku?
#8
Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 30.10.23 - klo:18:31Postissa tuli ihan kirjeellä ilmoitus että Miini ohjausvaihteessa saattaa olla puutteellinen korroosiosuojaus ja kehottivat varaamaan tarkistusajan korjaamolle, kutsukampanja 48R8 eli https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/16921 sisältää tiedotkin.

Onko muille tullut vastaavaa kutsua? Onko käsitystä kauanko tuollainen operaatio korjaamolla kestää?

Mielenkiintoista sikäli että tästä asiasta tosiaan lähestyttiin *kirjeellä* jossa osoitelähteenä Traficom. Oma.k-auto.fi:ssä ei näy asiasta mitään, ja huollon verkkoajanvarauksessa (huolto.seat.fi) ei ole optiota "Kutsukampanja". Pitänee sitten soitella... Pistää miettimään miksi ihmeessä moisia sähköisiä palveluita lanseerataan kun ne eivät kuitenkaan sitten palvele?

Necroan vanhan kysymyksen. Tämä tuli koko tripletille ja tämähän on takaisinkutsu eikä mikään laadunparannuskampanja. Näkyy mm. tuolla Traficomin takaisinkutsulistalla. Ymmärtääkseni tämä on sellainen, et jos tätä ei ole tehty katsastukseen menneessä ei katsastusta suoriteta loppuun. Maahantuoja sitten merkkaa tämän Traficomille tehdyksi auton osalta. Nuo omaseatit ja k-autot ei näistä takaisinkutsuista tiedä.
#9
Formentor / Vs: Cupra Formentor
14.12.23 - klo:10:22
Tänne kanssa valui 1940 sen 2.5 gigaisen patchinsa aikana ja sen jälkeen tuli jotain kolme pikkupäivitystä heti seuraavina päivinä. Mihinkään tuo ei vaikuttanut ainakaan pintapuolisesti, joten lienee sen osalta asiat kunnossa...
#10
Lainaus käyttäjältä: uma - 04.12.23 - klo:17:49Tuli tämmöinen huoltokutsu

Korkeajänniteakun kotelon käsittely vahalla 27.11.2023

Onko muilla kokemuksia tästä?

Vuosihuollon yhteydessä tuli sama myös Formentoriin. Aika varattu tammikuulle ja kaipa sitä kerrotaan sitten lisää jossain vaiheessa. Tämä lienee eri juttu, kuin se joku Passatin(?) jokin vähän vastaava kamppis kait.
#11
Born / Vs: Cupra Born
05.10.23 - klo:14:24
Nyt on vissiin ollut Tavascan esittelyssä lehdistöllekin Suomessa, vaikka joku pre-production versio olikin. Olisi hienoa, jos siitä alkaisi tihkua enempi tietoa kun se vaikuttaisi melko luontevalta korvaajalta Formentorille.
#12
Lainaus käyttäjältä: miz - 04.10.23 - klo:23:25
Toivottavasti poistuu ongelmat 3G:n mukana, aikataulun mukaan tämän kuun lopussa viimeisetkin Suomessa.

Sitähän 3G verkon poisto ei muuta, että on surkeasti hoidettu konsernin vehkeet ja päivitykset. Tietääkseni ainoat laitteet jotka ei pysty tämän verkkomuutoksen kanssa toimimaan.

Joo, huonostihan tämä on hoidettu VAGin toimesta, sitä se ei muuta.
#13
Lainaus käyttäjältä: miz - 01.10.23 - klo:16:58
Mulla kans ensimmäiset varsinaiset ongelmat tämän päivityksen ja SOS puheluiden kanssa. Paukkuu jatkuvasti, yhteydet katkeilee ajossa ja nyt ei ole toimineet äänikomennot auton tai CarPlayn suuntaan reiluun viikkoon. Lienee mikrofoni rikki tai isompi softajumi.

Connect palvelut kyllä edelleen toimii täysin ja kaikki komennot menee sukkana läpi. Erikoista!

Kandee tsekata mitä Elisa touhuaa siellä alueella. 3G verkkoa poistetaan nyt tän vuoden loppuun menneessä oikein urakalla, joten ongelmia on luvassa varmasti jos asuu alueella jossa 3G peittoa vielä löytyy. Täällä ongelmat katosi (Turku ja lähiseutu), kun Elisa sai antiikkiset 3G-rojut pois.
#14
Itselläni lähin tukari sijaitsee (jossa on ainakin DNA:n ja Elisan) n. 500 metrin päässä ja nuo päivitykset menee kotipihalla sukkana sisään. Pari kertaa jossain muualla ollut, niin tietää että joko epäonnistuu tai sitten tapahtuu jotain muuta.
#15
Lainaus käyttäjältä: hge - 13.09.23 - klo:20:53
Kovasti auto koittaa puskea tuota OUI2 päivitystä nyt OTAna - kieltäydyn asentamasta, pakko ruuvata privacy asetukset tiukalle. Kuulemma muuttaa ainakin kaiuttimien ääntä huomattavasti. Lisäksi osalla käyttäjistä tullut lisää bugeja sen myötä.  ;D



Asensin Formentoriin. En huomannut mitään eroa missään. Ã,,äniasetuksia säädin muutenkin ja hyvältä se kuulosti. Infotainment toimii samalla tavalla, Android Auto toimii, Carplay toimii, valikot samat.
#16
Onko tietoa mitä OCU3 OTA update tekee? Tuollainen ilmestyi tilille, mutta ilmeisesti ja kai se tulee sitten oikeasti OTA päivityksenä. Tosin tässä olisi pian jo öljynvaihtoakin pian tulossa, joten ehkä ne voi törkätä sen sitäkin kautta... ::)
#17
No hei!

Tripletin VW vanhemmilla tekee seuraavaa: pistetään auto lataukseen, se tunnistaa kaapelin ja lukitsee sen. Hetken päästä vilkuttaa keltaista valoa. Tämä tarkoittanee ettei auto olisi P-vaihteella. Auto kuitenkin on P-vaihteella. Lopputulos on kuitenkin se, ettei auto lataudu. Tätä tapahtuu satunnaisesti, välillä toimii pidemmän aikaa välillä taas ei. Vikakoodeja ei jää. Onko tässä jotain mitä voisi tehdä? Koska vikakoodeja ei anna, ei randomisti halua vaihdella varaosia tilalle. Onko mahdollisesti mikrokytkin vaihdekepin alta menossa sököksi? Tekee Suko-laturilla, 22kW laturilla omalla kaapelilla, CCS-laturilla, kotiboksilaturilla jne. eli ei ole kiinni millä yrittää. Keltaista vaan vilkuttelee.
#18
Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 02.08.23 - klo:15:44
Tänään oli auto päivityksessä ja samalla kysyin sitä kun ensi kuussa tulee autolle 3 vuotta ikää ja jarrunesteitä siihen ei ole vaihdettu. Seuraava oikea huolto osuu vasta ensi vuoden puolelle. Merkkihuollossa jarrunesteiden vaihto noin erikseen tehtynä maksaa 110â,¬ joka kuulostaa aika korkealle hinnalle?

Tunnin työ + nesteet ja ongelmajätteenhävitysmaksu. 110â,¬ ei siihen nähden marmorilla ole mikään paha hinta.
#19
Itse sain viime vuosihuollon yhteydessä version 1896. Toiminut hyvin ja moitteettomasti sikäli miten tämä nyt voi toimia. Itse en jaksa enää stressata näistä, koska toimivuus alkuajan versioista on muuttunut varmemmaksi ja takeltelu on vähentynyt huomattavasti. K-Auto Turussa on hoitanut hommat mallikkaasti tämän osalta.
#20
Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 11.07.23 - klo:10:35
Mitenhän laajasti vaggilaiset muuten tekee tätä? Golf/Leon/Octavia luonnollisestikin, mutta mitenhän esimerkiksi Passat/Superb? Uudempialustaiset ID:t?
Formentor ei ole tuota tehnyt, mutta toki se on koriltaan ja takaoviltaan ehkä eniten erilainen. Katoksessa toki on, mutta välillä viettää viikkoja ulkonakin vailla mitään suojaa.
#21
Leon Mk4 (20-) / Vs: Seat Connect
02.07.23 - klo:19:00
Mites muilla pelaa auton sijainti tässä appissa? Itsellä näyttää järjestäen Formentorin sijaitsevan 20-30 oikeasta paikastaan ja tämä alkoi pari viikkoa sitten, kun oli palvelut muutenkin alhaalla. Muutenhan tuo lokittaa nätisti kaiken just eikä melkein.
#22
Eli Seatista tehdään Cupra tämän perusteella, koska voi ottaa hieman ekstraa kun on "nuoremmille ja dynaamisille ihmisille" suunnattu merkki. Meh. Tykkäsin Seatista sellaisenaan ja niillä oli kivoja välimalleja.
#23
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
16.06.23 - klo:14:55
Lainaus käyttäjältä: Method - 12.06.23 - klo:13:59
Meinaat että jos ostat 588 heppasen ferrarin ni se ei käynnistyksen jälkeen automaattisesti anna tuota tehoa? ei jaksa uskoa

No juuri näin se on. Fefen ratissa on joku 5 eri ajomoodia, jotka muuttaa kaasun vastetta, jarruja, ohjausta jne. Onneksi nämä eivät ole uskon asioita vaan ihan faktaa.
#24
Lainaus käyttäjältä: Qwertylizer - 10.06.23 - klo:11:05
Täällä tehtiin Helsingin K-Autossa phev-malliin kampanjahuolto eli päivitys siihen akunohjaukseen liittyen. Huollon jälkeen olivat kaikki ominaisuudet hävinneet (navit, adaptiivinen vakkari, harmaana valinta e-moden/hybridin välillä jne.) eli sama homma tapahtui mitä täällä raportoitiin jo viime syksynä. On se jännä, kun maahantuoja ei osaa suorittaa näitä kampanjahuoltoja eivätkä selkeästi testaa autoa ennen kuin antavat takaisin asiakkaalle. Lisäksi sanoin, että auto sammutti bensamoottorin ensimmäisen kerran käynnistämisen jälkeen hybridi-moodissa, vaikka jäähdytysneste oli lämmennyt vain 50-70 asteeseen.

No, vein takaisin seuraavana päivänä ja asetukset palautettiin parin päivän odottelun jälkeen, jolloin auton sai hakea. Kaiken piti nyt olla kunnossa ja autoa oli myös testattu. Antoivat Formentorin sijaisautoksi. Olen nyt kuitenkin huomannut, että hybridi-moodissa auto edelleen käynnistää bensakoneen normaalisti, kun kaasua vähän polkaisee, ja mittaristoon tulee merkki jossa E:n päällä on vinoviiva eli bensamoottorin pitää ensin lämmittää itsensä ennen kuin sähköä tulee avuksi, ja näin tämä toimi ennenkin. Auto saattaa kuitenkin edelleen sammuttaa bensamoottorin jo siinä vaiheessa kun jäähdytysnesteen lämpötila on esim. 50:n asteen paikkeilla tai allekin. Aiemmin ennen tätä akunohjaimen päivittämistä auto lämmitti aina 90:een asteeseen ennen kuin sammutti bensakoneen ensimmäisen kerran.

Onko muilla sama eli liittyykö tuohon päivitykseen, että sen kuuluu toimia näin vai onko vietävä taas K-Autoon säädettäväksi?

Oma Formentor on toimunut noin uudesta asti. Eli ominaisuus.
#25
Tuo S-moodi on kieltämättä kiva näissä plugareissa. Itse kiihtyvyys ei nyt ole mitään tajunnan räjäyttävää, mutta ohituskiihtyvyys ja tuo tasainen nopeuden nosto on tässä aika hilpeää. En nyt tiedä mikä on virallinen lukema (enkä jaksa tarkistaa), mutta luulisin sen olevan jotain 7-8 sekkaa nollasta sataan. Sitten taas kun on 90km/h -> 130km/h kiihdytys tapahtuu ihan hetkessä ja ollaan siinä rajoilla, että Plussa-korttikin lähtee.
#26
Lainaus käyttäjältä: Aaltool - 31.05.23 - klo:14:43
Onko plugarissa jotain automatiikkaa, joka käynnistäisi polttomoottoria jos se on ollut riittävän pitkään käyttämättä? Autolla tulee ajettua lähes pelkästään sähköllä (viimeiset 1800km menty 0,3L/100km kulutuksella), ja omassa käytössäni polttis ei välttämättä käynnisty muutamaan viikkoon, ellen pakota esim. sporttimoodia päälle. Lehtien palstoilta saa nykyisin lukea, kuinka joissain plugareissa moottorin osat ruostuvat sen vuoksi, ettei polttomoottori käy tarpeeksi usein. Lähinnä mietin tässä sitä, voinko vain luottaa auton omaan älyyn asiassa vai tulisiko välillä, esim. pari kertaa kuukaudessa pakottaa sporttimoodia päälle jotta saa moottorin kuumaksi edes silloin tällöin.

Keskimäärin kerran kahteen viikkoon käynnistää itse. Toimii sen 10-15 kilometriä ja jatkaa hybridimoodissa. Itsellä on tosin tapana ajella esim. motarisiirtymät sporttimoodilla, jolloin saa öljyn lämmötkin sille tasolle, että lämpömittari niihin reagoi. Talvella se sitten käynnistelee tuota reippaasti useammin. Ja jos tosiaan pitkään ei käy, niin tulee viesti mikä aiemminkin mainittiin et "aja pitkään polttomoottorilla".
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
19.04.23 - klo:20:56
Lainaus käyttäjältä: heller - 17.04.23 - klo:20:12
Aikamoista. Entisellä autolla ajoin uudesta lähtien 85tkm. Penkit näytti ihan samalta kun uutena.

Onhan näitä perverssejä tapauksia, jotka vetää savellakin autoa. Tulee hyvää mieli lähinnä itselle, koska jälleenmyyntiin se ei vaikuta pätkääkään. En muutenkaan ole koskaan ymmärtänyt perusautojen jotain hifistelyjä - poislukien harrastuneisuus - koska sillä ei ole mitään väliä mihinkään. Eri asia jos se on Bentley, Lamborghini tai Ferrari. Mutta joku Skoda "jota ei koskaa ole käytetty harjapesussa" saa lähinnä vain naurunhymähdyksiä aikaan. Sama juttu, kuin joku mainostaisi tuulipukua, jota ei koskaan olisi kasteltu tms. turhaa.  8) Nyt innolla odotan kommentteja "kun minun autoni pestään joka päivä käsin" tms.  ;D
#28
Born / Vs: Cupra Born
17.04.23 - klo:08:41
Lainaus käyttäjältä: akk - 16.04.23 - klo:07:25
Minä luulen että Pihistelijän autoissa tuo kulutusmittaus on rikki tai se on tuunattu OBDElevenillä "kuntoon"  ;D

"Taajama" on aika lavea käsite, toki jos kyseessä on suora ja tasainen tien pätkä 50 km/h rajoituksella, ja vielä ilman pysähdyksiä, niin pieniin lukemiin voi päästä. Mutta siltikin alle 10 kWh lukemat kuullostavat utopialta  :)

Toisaalta jos ajaa ilmastointia, lämmitystä tai mitään muutakaan, niin kyllähän se vähällä kulkee. Saahan jo plugarinkin kulkemaan tosi vähällä jos mukavuuksista nippaisee pois.
#29
Formentor / Vs: Cupra Formentor
15.04.23 - klo:13:00
Lainaus käyttäjältä: Moose - 14.04.23 - klo:09:42
Uudessa autossa ei ole vielä tullut mitään erityisen hälyttävää vastaan. Toista takaovea pitää paiskata ja infotainment on onnistunut kaatumaan pari kertaa. Ei kuitenkaan ajossa vaan valikkoja selatessa. Näyttö on käytettävä, mutta sujuvaksi sen käyttöä ei pysty sanomaan. Auto tuli softaversiolla 1900.

Montaa asiaa en ole vielä ehtinyt edes selvittämään. Vaihdekepin D- ja S-asentojen ja comfort/sport/cupra/individual -profiilien välinen yhteys on vielä hieman epäselvä. Tai siis lähinnä se miten niiden vaihtologiikka toimii vaihdekepistä. Olisi hyvä jos S menisi aina individual-tilaan, mutta epäilen saako tuota asetettua.

Individual-tilan asetuksissa ei ole moottoriäänen tehostukselle pure-tilaa (pöh). Minimikorostuksena on comfort.

Cupra connect on todella käsittämättömän hidas ja buginen.

Virtasen kaupan tavaratilan kaukalo sopii täydellisesti.

Ymmärtääkseni se menee D-tilasta S-vaihdettaessa aina Sport -moodiin? Cupra-tila on kai tarkoitus aktivoida siitä napista, mikä löytyy ratista jos sellainen on. Tai näin ainakin ymmärsin aikoinaan pari vuotta sitten, kun sellaista koeajoin. Omassanihan ei mitään Cupra-tiloja ole, kun on kyseessä tää perusplugari. Individualin joutuu aina täppäisemään itse päälle, kun muuten se aina pistää Comfortin käynnistettäessä.  Cupra Connect on taas sellainen, et siihen nähden miten se toimi aiemmin, se toimii nyt taas TODELLA hyvin. Sanotaan, että onnistumisprosentti lähentelee jo 85% luokkaa.
#30
Lainaus käyttäjältä: vekaas - 13.04.23 - klo:17:15
En kyllä kiinnittänyt tuohon huomiota, voihan se olla tietysti. Aika pienestä on kiinni jos tuo olisi syypää =D

No tämäpä. Varsinkin talvella kun on vähän paksumpaa kenkää, niin tulee tehtyä tuota melkein puolivahingossa. Kyllähän siitä aika kivan litanian kaikenlaisia virheilmoja sai, jotka sitten lähtivät pois itsekseen. Muistiin ei kuitenkaan tallentunut mitään.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy