Leon Mk4 (20-) ongelmat ja viat

Aloittaja MikHei, 24.12.20 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

hge

Itelle tuli kans 2 OTA-päivitystä parin päivän välein.

Omassa yksilössä semmoinen mielenkiintoinen homma, että aina päivtyksen jälkeen ilmenee jotain bugeja (esim. polttomoottori sammuttaa ja käynnistää itsensä parin sekunnin välein, vaikka akku olisi täynnä. Antaa ilmoituksen "Enginge needs to run longer").

Nämä viat ovat kuitenkin poistuneet tähän asti aina, kun on vikakoodit nollannut päivityksen jälkeen.
U jelly?

Tombba

Lainaus käyttäjältä: hge - 14.12.23 - klo:10:14Antaa ilmoituksen "Enginge needs to run longer").

Nämä viat ovat kuitenkin poistuneet tähän asti aina, kun on vikakoodit nollannut päivityksen jälkeen.

Eikös tämä ole ihan normaalia? Auto pitää huolen, että polttomoottoriakin käytetään varmuudella tasaisin väliajoin. Itsellä tekee saman myös about kuukauden välein, ja ei kyllä liity mihinkään päivityksiin. Menee ohi kun ajelee pidemmän pätkän polttomoottorilla

Semtec

Tänään päivitetty takuuseen uusin 1969 ohjelmistoversio, tehdas julkaisi sen viime viikolla. Kaikki toiminnot pyörii nyt todella nopeasti, eikä jumita. Tuskin lataan enään jatkossa mitään, näin olisi pitänyt toimia alunperin.

heller

Lainaus käyttäjältä: hge - 14.12.23 - klo:10:14Itelle tuli kans 2 OTA-päivitystä parin päivän välein.

Omassa yksilössä semmoinen mielenkiintoinen homma, että aina päivtyksen jälkeen ilmenee jotain bugeja (esim. polttomoottori sammuttaa ja käynnistää itsensä parin sekunnin välein, vaikka akku olisi täynnä. Antaa ilmoituksen "Enginge needs to run longer").

Nämä viat ovat kuitenkin poistuneet tähän asti aina, kun on vikakoodit nollannut päivityksen jälkeen.
Akku voi olla kylmä = ei saa virtaa -> bensa päälle. Haluaa sitten pitää sitä hetken päällä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Hepokatti

Onko poruukalla toiminut ajastettu lämmitys normaalisti? Itsellä marras-joulukuun vaihteesta lähtien ajastettu lämmitys jättänyt auton vilpoiseksi, vaikka 0 keliä ollut, kun aiemmin ollut lämmin kovemmillakin pakkasilla. Mietin onkohan joku etäpäivitys kusassut lämmityksen. :(
(Auto on latausasemassa kiinni niinkuin ennenkin ja saa käyttää myös ajoakkua lämmitykseen)
Tulossa:
Nyt:
Cupra leon sportstourer 2021
Ennen:
Seat leon st cupra 2015
Mazda 3 2017
Mazda 6 2003

Tos®

Oletko laittanut sinne sen lähtöajan, eli koska tarkoitus on lähteä liikkeelle?
Auto haistelee ulkolämpötilan mukaan tarvittavan lämmitysajan, plus jonkun verran lämmittää oletetun lähtöajan jälkeen.

Jos tarkoitus on lähteä klo 12, lämmitys alkanee vaikkapa 11:45 ja päättynee 12:10
Sinne ei laiteta sitä koska itse tahtoisi lämmityksen alkavan.


Näin on ollut vuosikaudet, monissa eri vaggineissa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

hge

Lainaus käyttäjältä: Hepokatti - 18.12.23 - klo:22:18Onko poruukalla toiminut ajastettu lämmitys normaalisti? Itsellä marras-joulukuun vaihteesta lähtien ajastettu lämmitys jättänyt auton vilpoiseksi, vaikka 0 keliä ollut, kun aiemmin ollut lämmin kovemmillakin pakkasilla. Mietin onkohan joku etäpäivitys kusassut lämmityksen. :(
(Auto on latausasemassa kiinni niinkuin ennenkin ja saa käyttää myös ajoakkua lämmitykseen)

Mulla myös ajastettu lataus alkanut välillä bugittamaan viimeaikaisten päivitysten jälkeen.

Myös kessy ei toimi enää kostealla kelillä, aiemmin toimi normaalisti.

Pakko lyödä privacy-tilaan tuo laite, ettei tule enää noita päivityksiä.
U jelly?

hge

1969 softa näyttäisi olevan nyt saatavilla: https://eastyorkshireretrofits.co.uk/collections/seat-leon-kl-2021/products/mib3-software-updates-seat

Muissa maissa ainakin asennetaan jo huoltojen yhteydessä.
U jelly?

minom

Onko tietoa mitä tuo 1969 tuo vs 1940?

hge

Kuulemma ainakin järjestelmä on huomattavasti responsiivisempi ja nopeampi (muilta foorumeilta luettua) - omaa kokemusta ei vielä ole. Melkein 10 gigan päivitys ilmeisesti.
U jelly?

Farao

Itse sain Formentoriin 1940 päivityksen ja sen jälkeen tuli 5 pientä muuta OTA:na. Mitäköhän lie korjaantunut. Ainakin se käynnistyy näpsäkkään nopeasti, eikä jää enää Vieras-tilaan. Eli kaipa tässäkin on saatu palkattua oikeasti ohjelmointiyksikköön volkkarillakin joku?

Hepokatti

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.12.23 - klo:08:40Oletko laittanut sinne sen lähtöajan, eli koska tarkoitus on lähteä liikkeelle?
Auto haistelee ulkolämpötilan mukaan tarvittavan lämmitysajan, plus jonkun verran lämmittää oletetun lähtöajan jälkeen.

Jos tarkoitus on lähteä klo 12, lämmitys alkanee vaikkapa 11:45 ja päättynee 12:10
Sinne ei laiteta sitä koska itse tahtoisi lämmityksen alkavan.


Näin on ollut vuosikaudet, monissa eri vaggineissa.


Kyllä olen tietoinen, että lähtöaika laitetaan ajastukseen (kiitos kumminkin). Ennen toiminut normaalisti ja piuhassa ottanut yli 3kw virtaa, mutta nykyään ottaa 0,6kw ja puhaltelee hissukseen. Aamulla ikävämpää, kun ollut lähdössä ikkunat edelleen jäässä.  :D
Tulossa:
Nyt:
Cupra leon sportstourer 2021
Ennen:
Seat leon st cupra 2015
Mazda 3 2017
Mazda 6 2003

Semtec

Tuo 1969 ohjelmistoversio asennettiin takuuseen ja on nopeuttaa järjestelmää paljon. Uudistuksena ainakin uusien liikenneopasteiden tunnistus jne.

hge

Tuli itse ladattua tuo softa, pitää huomenna koittaa asentaa.
U jelly?

hge

1969 asennettu. Asennus ainakin meni ongelmitta, n. 30 minuuttia.
U jelly?

Farao

Lainaus käyttäjältä: hge - 21.12.23 - klo:10:551969 asennettu. Asennus ainakin meni ongelmitta, n. 30 minuuttia.

Tuliko tuossa jotain uutta graafisesti?

hge

Lainaus käyttäjältä: Farao - 22.12.23 - klo:12:18Tuliko tuossa jotain uutta graafisesti?

Enpä kyllä huomannut. Ehkä ihan hitusen nopeampi käyttää kuitenkin.
U jelly?

minom

1969 asennettu. Ensimmäistä kertaa minulla katkesi SOS-painikkeen yhteys ajossa. Kajarin poksahduksen kera tietenkin. Myös muutama kaatuilu on tapahtunut, joten mitään mullistavaa ei tässä ole tehty. Nopeus on luokkaa, että jos ennen kesti 2 sekunttia näytöllä reagoida napin painallukseen, niin nyt menee ehkä 1.9 sekunttia. Pientä parannusta siis tapahtunut! Edelleen käyttökokemus on 2000-luvun alun tablettien tasoa.

hge

Mä joudun aina päivityksen jälkeen nollaamaan vikakoodit, oli se sitten itse asennettu päivitys, huollossa tehty tai OTA:na tullut. Muuten huutaa kokoajan "engine needs to run longer" ja vaihtaa polttomoottorin ja sähkön välillä noin 1 sek välein, joka käy hiukan hermoille.  :D

Nyt 1969:llä tullut yksi tuplapoksahdus kajareista, onneks ei kärventynyt mitään. Tuplapoksahdus on kuulemma "pop of death".  ;D Ei ole kaatuillut tai mitään kuitenkaan.
U jelly?

v6e

Oma Leon kävi päivityksessä, oireet oli näytön totaalinen kaatuminen niin ettei edes käynnistys auttanut. Näyttö oli aivan mykkä/musta.
Vaimolla teki tuon 3 kertaa putkeen. Myös räsähdys kaiuttimista tuli satunnaisesti loppu aikana.
Jotain random varotuksia tauluun vähän väliä ja näyttö saattoi käynnistyä uudestaan.

Nyt ajoa tullut aika vähän joten ei luotettavasti voi sanoa miten toimii mutta taas tiskillä luvattiin perinteinen: tehtaan ohje, päivitetty ohjeen mukaan= toimii varmasti   ;D

Ja sijaisautoa ei tietenkään koska "ei ole koskaan kuulunut takuun piiriin, vaan kampanja korjauksiin"
Mua naurattaa aina tää sijaisauto juttu, oon saanu sijarin ilmaseks jonku 8-10 kertaa eli ihan päivästä/ihmisestä/säästä ja kahvikoneen toiminnasta kiinno...

minom

Latausluukku on tainut päästää toimintasavut pihalle ja ei enää aukea. Kokeilin lämmittää luukkua ~5min hiustenkuivaajalla, mutta ei auttanut. Tämän jälkeen ränkläsin lukkoon+auki ja koetin myös polvella painaa samalla luukkua. Ei aukee ei. Onko tuolle mitään tehtävissä/voiko lukitusta jotenkin aukaista väkisin? Huoltoonhan se on varmaan kiikutettava, mutta olisi kiva pystyä näillä -25 keleillä esilämmittämään autoa.

Keksi

Lainaus käyttäjältä: minom - 01.01.24 - klo:11:30Ei aukee ei. Onko tuolle mitään tehtävissä/voiko lukitusta jotenkin aukaista väkisin?

Ei saa mitenkään auki. Konepellin alla ainoastaan latauskaapelin hätäirrotus. Lämpimään halliin sulatukseeen, ja jättää sitten ajonkin ajaksi luukun raolleen. Huollossa vaihtavat koko lukkomekanismin niin sitten kyllä taas toimii.

Rassa

Itsellä jäätyi latausluukku myös alkutalvesta. Lämmittelin sitä hiustenkuivaajalla 5-10 minuuttia, mutta ei mitään apua. Kävin sitten ostoskeskuksen parkkihallissa noin 20 min ja oli sillä välin sulanut.

Sen jälkeen olen tehnyt kuten täällä joku ohjeisti: luukku auki, sormella lukitusnappi pohjaan ja sitten luukku hellästi kiinni. Tällöin se jää hivenen raolleen eikä jäädy kiinni, mutta toki ilkivallan mahdollisuus on, jos pysäköi johonkin ilman kaapelia.

minom

2h lämpimässä hallissa ja niinpä vain aukesi luukku taas. Luukkua lämmittämällä en saanut sitä auki, joten epäilen, että lukitusmekanismi on ollut jäässä jossain syvemmällä. Tämän takia luukun ja luukunraosta lämmittäminen ei auttanut.

Nyt ajellaan luukku auki sitten talvi loppuun.

wsaarja

Lainaus käyttäjältä: minom - 02.01.24 - klo:15:422h lämpimässä hallissa ja niinpä vain aukesi luukku taas. Luukkua lämmittämällä en saanut sitä auki, joten epäilen, että lukitusmekanismi on ollut jäässä jossain syvemmällä. Tämän takia luukun ja luukunraosta lämmittäminen ei auttanut.

Nyt ajellaan luukku auki sitten talvi loppuun.

Mahtaako se rehellistä jäätymistä olla kuitenkaan... Olisiko ne solenoidit niin luokattomia että eivät vaan pakkasella toimi?

miz

^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.

minom

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:00^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.
Joo juurikin tuo katoksen puute aiheuttaa varmasti tätä ongelmaa. Mietin jo sellaista magneetilla kiinnitettävää suojaa, mutta kaveri taas sanoi, että niistä jää pitkässä juoksussa jäljet kylkiin. Magneettien väliin kun herkästi jää jotain soraa joka sitten hankautuu magneettien alla.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:00^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.

Minulla auto oli kahden vuoden ajan kylmässä hallissa ja siitä huolimatta tuo latausluukun kansi jumittui yli puolenkymmentä kertaa. Eli jumittuu myös kondensioveden vaikutuksesta. Muutamaan kertaan sulattelin lämpimässä hallissa ja yleensä hiustenkuivaajalla johon tein A4 arkista rakosuuttimen jolla kuuman ilman sai puhallettua luukun raosta lukitustapin suuntaan.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Farao

Lainaus käyttäjältä: miz - 02.01.24 - klo:18:00^
Mulla on ollut auto latauksessa käytännössä aina katoksessa, ja kolmen vuoden aikana ongelmia luukun kanssa 0.
Taitaa syynä olla näissä solenoidin jäätymisissä taivasalla lataus, jolloin sinne lukitustapin väleihin pääsee vettä/kosteutta ja jäätyy sopivassa kelissä kiinni.
Luokattomia varmaankin kuitenkin ovat koko konsernin laajuudessa, kun eivät tunnu kestävän ulkokäyttöä (taivasalla) kuten pitäsi.

Sama homma, katoksessa auto eikä ongelmia jäätymisen kanssa ollut kertaakaan. Sopivasti luukku vielä sillä puolella, joka on kiinteää seinää päin.

kylpykuula

Nyt jäätynyt kahdesti. Väänsin vanhalla luottokortilla vähän rakoa ensiksi ja sen jälkeen laitoin manuaalin kylkeä vasten ja väänsin luukkua syvältä kolmion muotoisella jääraapalla, niin antoi sen verran periksi tappi, että lähti se pomppusalpa toimimaan. Siitä pelkästä maalatusta osasta ei voi vääntää, kun näkyy olevan vaggineita liikkeellä ilman kantta. Laitoin wd40 ja räkläsin tappia sisään ja ulos ja nyt taas toimii.
Ilmalämpöpumppu taitaa tipahtaa pois jo aika pienillä pakkasilla. Ei tunnu auto mitenkään erityisen lämpimältä lähtiessä esilämmityksestä huolimatta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy