Webaston automaattisen käynnistymisen poisto

Aloittaja AnttiS, 04.10.11 - klo:10:43

« edellinen - seuraava »

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: KariH - 12.12.13 - klo:16:48
Tuo toimii bensa mutta ilmeisesti ei diesel autoissa.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14597.msg337863#msg337863

Hyvä tietää, niin ei tule kenellekään dieselkuskille paukuteltua henkseleitä "että kyllä minä sen saan koodattua pois päältä!"  :)
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

epe

Jos joku vielä pähkäilee tuon asian kans,niin yksinkertaisin konsti on laittaa katkaisija webaston PÃ,,Ã,,SULAKKEEN väliin eikä tule mitään vikakoodeja ei sotketa väyliä,olen tehny edelliseen t5 06 ja nyt gp 11 vuosimalliin

wille84

Lainaus käyttäjältä: epe - 05.02.14 - klo:07:25
Jos joku vielä pähkäilee tuon asian kans,niin yksinkertaisin konsti on laittaa katkaisija webaston PÃ,,Ã,,SULAKKEEN väliin eikä tule mitään vikakoodeja ei sotketa väyliä,olen tehny edelliseen t5 06 ja nyt gp 11 vuosimalliin

Tämän jälkeen vain esim. kaukosäätimellä lämmittimen ohjaus ei toimi (jos ei muista/ jaksa aina katkaisinta käyttää)

teuska

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 03.03.12 - klo:18:28
Nyt on Webaston automaattinen käynnistyminen poistettu. :) Eli laitoin kaksipiirisen katkaisijan CAN-low ja CAN-high johtojen väliin.

Esilämmitys toimii ilman CAN-väyliä nyt ja tarvittaessa voin katkaisimesta laittaa väylät päälle, että voin lukea vikakoodeja ja avata mahdollisimman lukituksen. Webastoon jää vikakoodit kun väylää ei löydy, mutta eipä tuo haittaa. Katkaisimen jätin Webaston lähelle, koska en halunnut vetää parikaapelia sinne ja tänne. Sumuvalojen luukusta pääsee käsiksi tarvittaessa katkaisimeen.

Aikaa meni hommassa noin 4h ja siitä noin 3,5h puskuria ihmetellessä. Puskurin kasaus meni odotettua paremmin, koska ekalla työnnöllä meni kaikki kohdalleen. Polvet tuli konttaamisesta kipeäksi :) mutta eipä lähde Webasto enään pätkäajoissa päälle. Eka tosi testi oli heti 20km matka-ajo @-3C, jossa lämmöt nousi vasta lopuksi 90C (oikeat lämmöt 74C)

Homma vaatii toimiakseen siis täysin aukaistun W-bus Webaston jossa kello tai kaukosäädin. Ajotietokoneelta ohjatuille ei homma onnistu.

Potilaana olisi nyt 2006 käyttöönotettu BNZ moottorilla varustettu Transporter paku manuaali-ilmastoinnilla.
Tämä lainattu nyt vissiin olisi se paras tapa saada pois tuo lisälämmitin-ominaisuus.

Mietin kuitenkin, että pystyykö tuon lisäksi auton ohjainlaitteita ohjelmoimaan uusiksi niin, että sieltä poistaisi lisävarusteista kokonaan tuon Webaston olemassaolon. Ilmeisesti Webaston oma ohjainlaite J162 keskustelee auton Onboard Supply Control Unitin kautta, joten onnistuisiko esimerkiksi jos VCDS:n kautta Central Electronics kautta saisi jotenkin autolle kerrottua ettei siinä olekaan tehtaalta tullutta webastoa.

Eli katkaistaisiin webastolle menevät CAN piuhat ja sen lisäksi autosta ohjelmoitaisiin webasto pois kokonaan, sillä kai näitä nyt ilmankin webastoa on tehtaalta lähtenyt?
Tavoitteenahan on, että jälkiasennus ovaalikellolla pystyttäisiin webastoa vielä käskemään, mutta auto ei enää koittaisi edes saada lisälämmitystä päälle, jolloin vältyttäisiin myös vikakoodeilta.

Itsellä pari vuotta vanha VCDS käytössä, lisäksi ELSA löytyy läppäriltä mistä jonkinverran katsellut noita piuhojen reittejä ja lisälämmittimen toimintaperiaatetta. Kuitenkaan itse en mitään tuommoista ole ikinä edes VCDSn kautta koittanut, joten mielellään jos joku kokeneempi kertoisi, että mitä sieltä on mahdollista tuon ikäisessä ohjelmoida ja mitä ei.
Audi A4 B8 Avant 3.0 TDIq + Saab 95 3.0 v6t

VCDS HEX-v2

repomies

Can-gatewaylta webasto veks vcds:n avulla ja can-johdot poikki. Tokko muualta tarttee koodailla hurjasti? CECMin voi toki katsoa.

Oma ratkaisu on cecmin laturiherätepiuhalla tuplareleen ohjaus, joka katkaisee weban can-väylän, niin pelaa tuo ajastus ajotietokoneelta ja myös motti seis pelaa ilmastoinnin webanappula. Mutta ovaalikellovehkeissä näitä ei ole joten ei muuta kuin can poikki ja koodaamaan vcds:n kanssa.

teuska

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.12.15 - klo:19:43
Can-gatewaylta webasto veks vcds:n avulla ja can-johdot poikki. Tokko muualta tarttee koodailla hurjasti? CECMin voi toki katsoa.

Oma ratkaisu on cecmin laturiherätepiuhalla tuplareleen ohjaus, joka katkaisee weban can-väylän, niin pelaa tuo ajastus ajotietokoneelta ja myös motti seis pelaa ilmastoinnin webanappula. Mutta ovaalikellovehkeissä näitä ei ole joten ei muuta kuin can poikki ja koodaamaan vcds:n kanssa.

Jos tuo kerran onnistuu, niin ihme, etten ole ratkaisuun aiemmin törmännyt. Mutta kyllähän tuota koitan sitten kun potilaan luokse seuraavan kerran viikon päästä menen läppärin kanssa. Ei meinaan siinä autossa mitään käyttöä tuolle lisälämmitykselle, joten hyvä jos sen saa pois käytöstä.

Ymmärtääkös tuon ikäinen CAN long codingia vai onko siellä joku rastiruutuun ikkuna mistä valitaan käytössä olevat modulit?
Audi A4 B8 Avant 3.0 TDIq + Saab 95 3.0 v6t

VCDS HEX-v2

repomies

En uskalla vannoa mitään portterin gatewayn koodauksesta. 2007 tehtaalta rullanneen passatin tapauksessa rasti ruutuun.

mkurtti

Osaisiko joku kertoa mistä kautta webaston polttoainepumpun ja auton vesiventtiilin (N279) johdotukset menee?
Webasto herjaa molemmista maa vikaa ja pitäisi saada vedettyä uudet piuhat väliin.
Webaston ohjainkortin jo korjautin, mutta vika ei poistunut. Polttoainepumppu on uusi ja vesiventtiilissä on vastus päässä.
Mutta kun auton vedet lämpiää noin 60 asteisiksi niin silloin webaston saa pysymään päällä. Kylmänä jos ei n279 vikaa tule niin pumppu naputtaa muutaman kerran ja sammuu.

repomies

Polttoainepumpulle taitaa tosiaan lähteä webastolta ihan molemmat johdot eli miinusta ei oteta rungosta vaan se tuodaan webalta asti. Thermo-top V service manualissa on nuo liittimet ja pin-outit, löytyy netistä. Johtoa seuraamaan sitten vaan molemmista päistä. Eiköhän se solenoidi mene samalla periaatteella.

mkurtti

Tuossa on thermo top c ja pumpulle lähtee nasta 6 webastolta (minun mielestä tämä on +johto)  ,  mutta se menee jonnekin auton sisuksiin ja kiertää sieltä jostain. Mikä poksi tuota vesiventtiiliä ohjas, kun suoraan lähtöä webastolta sille ei ole?

mkurtti

Sain tuon n279 disabloitua VCDS:llä niin nyt ei enään herjaa sitä.
Vedin uuden piuhan ohjainkortilta suoraan pumpulle ja maadoituksen suoraan maihin,  mutta edelleen herjaa short to ground vikaa pumpulle.
Output testillä pumppu naputtaa vaikka päivän, mutta antaa silloinkin tuon vikakoodin.
Taitaa tuo vika olla edelleen tuossa ohjainyksikössä.

firstvw

Oma webasto herjasi solenoidiventtiilin vikaa, short cut muistaakseni. Vika löytyi hapettuneesta liittimestä webastolla

mkurtti

Tämä vika on selätetty. Uudella ohjainyksiköllä webasto alkoi toimia. Korjaaja ei sitten osannutkaan korjata tuota poksia.

Tigulaari

Viikonloppuna tarkoitus tehdä tt-v poltin remonttia ja samalla automaatti käynnistys ottaa pois käytöstä, nyt haluaisin varmistuksen tuohon can-väylien katkaisuun, mitkä ovat nuo can-väylän piuhat ?

Löytyy tuo ovaalin mallinen kello joten ilmeisesti can-piuhat poikki ja vcds ohjelmointi.

Repomiehen kirjoitus aikojen takaa: Can-gatewaylta webasto veks vcds:n avulla ja can-johdot poikki. Tokko muualta tarttee koodailla hurjasti? CECMin voi toki katsoa.

Oma ratkaisu on cecmin laturiherätepiuhalla tuplareleen ohjaus, joka katkaisee weban can-väylän, niin pelaa tuo ajastus ajotietokoneelta ja myös motti seis pelaa ilmastoinnin webanappula. Mutta ovaalikellovehkeissä näitä ei ole joten ei muuta kuin can poikki ja koodaamaan vcds:n kanssa.



Mistä se tästä löytyy



repomies


Tigulaari


repomies

Liittimissä näkyy numeroita ja piuhoja ei mene moneen kohtaan. Can-johdot on aika helppo tunnistaa, ne on ohuet.

o.b.

Kaikki CAN-väylän johtimet ovat kierrettyjä pareja ja johtojen perusväri on oranssi. Webasto käyttää Infotainment CAN-väylää, joten radion takaa löytyy väylästä samat värit.

Kerro miten onnistuu. Vikakoodeja ainakin tulee useaan yksikköön kun Webaan ei saa yhteyttä.

Tigulaari

Joo huutelen kuin ukon käy. Vloppuna puran aparaatin mut tuskin saan kasaan ei taida poltin ennättää maailmalta  ::)

Tigulaari

Poltin remontti tehty, kaikki meni ihan normaalisti eli päin persettä, purku oli helppo tiguaanissa heti kun sisälokarin otti pois oli webasto hyvin käsillä. Tuli maailmalta tilattua uusi poltin ja olihan se tietenkin väärä, tigussa oli poltin jossa on polttoaineen esilämmitys ja minkä tilasin siinä ei ollut, joten otin uudesta kaikki uudet osat käyttöön paitsi polttoaineenruiskutus ja johtosarjan. Nyt webasto toimii mutta jätin automaatti käynnistyksen käyttöön. Ekan kerran webasto korjattu 144tkm nyt mittarissa 297tkm eli kait sillä taas ~150tkm menee. Loppujen lopuksi pelkkä noen poisto olisi riittänyt.

anttiko80

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 03.03.12 - klo:18:28
Nyt on Webaston automaattinen käynnistyminen poistettu. :) Eli laitoin kaksipiirisen katkaisijan CAN-low ja CAN-high johtojen väliin.

Esilämmitys toimii ilman CAN-väyliä nyt ja tarvittaessa voin katkaisimesta laittaa väylät päälle, että voin lukea vikakoodeja ja avata mahdollisimman lukituksen. Webastoon jää vikakoodit kun väylää ei löydy, mutta eipä tuo haittaa. Katkaisimen jätin Webaston lähelle, koska en halunnut vetää parikaapelia sinne ja tänne. Sumuvalojen luukusta pääsee käsiksi tarvittaessa katkaisimeen.

Aikaa meni hommassa noin 4h ja siitä noin 3,5h puskuria ihmetellessä. Puskurin kasaus meni odotettua paremmin, koska ekalla työnnöllä meni kaikki kohdalleen. Polvet tuli konttaamisesta kipeäksi :) mutta eipä lähde Webasto enään pätkäajoissa päälle. Eka tosi testi oli heti 20km matka-ajo @-3C, jossa lämmöt nousi vasta lopuksi 90C (oikeat lämmöt 74C)

Homma vaatii toimiakseen siis täysin aukaistun W-bus Webaston jossa kello tai kaukosäädin. Ajotietokoneelta ohjatuille ei homma onnistu.


Onko tämä kytkentä sellainen, että Webasto toimii ovaalikellosta käytettynä? Itsellä ajot nykyään 90% sellaisia 5-15 min rykäisyjä. Alkaa olla savupilven keskellä istuminen joka päiväistä puuhaa. 

Vai onko muita keinoja tuon automaattisen käynnistyksen poistamiseen, mutta kuitenkin kellosta ohjattuna toimisi. VCDS löytyy, jos sitä tarvitaan.

Ja auto -08 Passat 1,9 bxe

o.b.

Ulkoinen kello toimii vaikka auton käyttämä CAN-bus katkaistaan Webastolta. Kello käyttää W-bus:ia. Jälkiasenteisissa kytketäänkin yleensä pelkästään tuo W-bus.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 25.10.18 - klo:16:56
Ulkoinen kello toimii vaikka auton käyttämä CAN-bus katkaistaan Webastolta. Kello käyttää W-bus:ia. Jälkiasenteisissa kytketäänkin yleensä pelkästään tuo W-bus.
Sisäpuhalluksen ohjaus toimii silti? Pelkällä W-Bus siis?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 29.10.18 - klo:17:33
Sisäpuhalluksen ohjaus toimii silti? Pelkällä W-Bus siis?
Todennäköisesti toimii jos ja kun se on tuossa toteutettu IPCU-releellä, joka niin ikään W-Bus laite. Eri asia jos tehdasasenteinen seisontalämmitin ja käynnistysnappi Climatronicissa. Mutta kuka silloin laittaisi ulkoisen kellon kun parempi löytyy auton ajotietokoneesta ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy