Webaston automaattisen käynnistymisen poisto

Aloittaja AnttiS, 04.10.11 - klo:10:43

« edellinen - seuraava »

AnttiS

Hei,
Onko kukaan löytänyt ohjetta, miten T5 webaston automaattikäynnistymisen saisi ohjelmoitua pois?

Pätkäajossa se on perin huono: webasto ehtii juuri käynnistyä mutta ei lämmetä kunnolla. Lopputuloksena palopesä tukossa.

wille84

nopein ja helpoin, katkaistaan väyläjohdot (siis lämmittimen päästä) ja laitetaan on/off katkaisin väliin ja johdot kiertään sisältä

jarsiv

Kiinnostaisi, onko kukaan tehnyt tätä toimenpidettä? Toimiiko vikakoodien luku Webastosta, kun kytkin on välissä (ja tietysti päällä)? Meinaan ettei parikaapelin häiriösuojaus mene sekaisin...
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

AnttiS

http://jewuwa.de/T5/T5_Sites/T5_Tipps/T5_Extras.htm#WWZ löytyy "Einbauanleitung Abschaltung Zuheizer" jossa esimerkki kytkentäkaaviosta ja asennuskuvia.

Tuntuu silti omituiselle, että eikö webaston automaattista käynnistymistä saa mitenkään fiksummin pois.

ConD

Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 23.02.12 - klo:08:12
Tuntuu silti omituiselle, että eikö webaston automaattista käynnistymistä saa mitenkään fiksummin pois.
Volkkari sen saisi pois rukkaamalla Climatronicin/Climan ohjelmistoa. Se ohjainlaite kun viimekädessä CAN-väylän kautta tuota webastoa ohjaa. Vanhimmissa autoissa (esim oma 2004 Touran) löytyy ECON nappi, joka on täysin ohjelmallisesti toteutettu esto olla käynnistämättä webastoa tai ilmastoinnin kompuraa.

Eli webasto tottelee kun canni komentaa. Komentojen perillemeno kun estetään, niin sitten ei webastokaan pöhise turhia. :P Jälkiasennushärpäkkeet ei cannia tottele, joten ongelma ratkeaa myös sitäkautta ja sitten voidaan määritellä esim kellolaitteella se automaattikäyttö tarpeen mukaan.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

AnttiS

Lainaus käyttäjältä: ConD - 23.02.12 - klo:08:45
Volkkari sen saisi pois rukkaamalla Climatronicin/Climan ohjelmistoa. Se ohjainlaite kun viimekädessä CAN-väylän kautta tuota webastoa ohjaa. Vanhimmissa autoissa (esim oma 2004 Touran) löytyy ECON nappi, joka on täysin ohjelmallisesti toteutettu esto olla käynnistämättä webastoa tai ilmastoinnin kompuraa.
Onko tuosta poistamisesta tarkempaa tietoa? Onnistuuko vag-comilla jotenkin?

Ainakaan mun 2004 Multivanissa ECON tila ei estä tehdasasenteisen Webaston automaattikäynnistystä, eikä myöskään lämmityslaitteen sammuttaminen. Yhtälailla käryää pätkäajossa, olipa climatronicin asetukset miten vaan.

wille84

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 19.02.12 - klo:02:29
nopein ja helpoin, katkaistaan väyläjohdot (siis lämmittimen päästä) ja laitetaan on/off katkaisin väliin ja johdot kiertään sisältä
kun käytetään laadukasta kaksi rivistä katkaisinta, kierretään väyläjohdot suojataan teipillä ja tinataan liitokset niin toimii eikä tule häröjä, tämä on ihan paikallisen vw huollon käyttämä toimenpide

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: AnttiS - 23.02.12 - klo:08:12
http://jewuwa.de/T5/T5_Sites/T5_Tipps/T5_Extras.htm#WWZ löytyy "Einbauanleitung Abschaltung Zuheizer" jossa esimerkki kytkentäkaaviosta ja asennuskuvia.

Tuntuu silti omituiselle, että eikö webaston automaattista käynnistymistä saa mitenkään fiksummin pois.

Tämä taitaa olla virtakatkaisimen tekeminen, eli koko Webasto olisi poissa pelistä.

Lainaus käyttäjältä: wille84 - 25.02.12 - klo:15:07
kun käytetään laadukasta kaksi rivistä katkaisinta, kierretään väyläjohdot suojataan teipillä ja tinataan liitokset niin toimii eikä tule häröjä, tämä on ihan paikallisen vw huollon käyttämä toimenpide
Ajattelin väkertää katkaisimen konehuoneen puolelle, niin silloin ei tarvisi vetää parikaapelia. Oletan, että W-bussilla Webasto toimii vaikka ei ole väylässä kiinni...?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mla

T5:ssa climatronicin kanssa tulee ongelmia jos pätkii CAN piuhat, sillä ainakin Multivanin climatroniccia ohjataan suoraan väylästä eikä IPCU releellä. Climaticin kanssa taisi tulla IPCU rele ainakin ennen faceliftiä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: mla - 25.02.12 - klo:17:50
T5:ssa climatronicin kanssa tulee ongelmia jos pätkii CAN piuhat, sillä ainakin Multivanin climatroniccia ohjataan suoraan väylästä eikä IPCU releellä. Climaticin kanssa taisi tulla IPCU rele ainakin ennen faceliftiä.
Tuleeko ongelmia, jos IPCU-rele löytyy? Ainakin Passatista sellainen löytyy, eikä Webasto ole ajotietokoneessa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mla

Niin siis ongelma on climatronicin kanssa se, ettei Webasto saa lämpöä sisälle kun ei ole väylää minkä kautta lähettää komentoa puhaltimille. Näin siis T5:ssa jossa ei climatroniccia ohjata IPCU releellä.
Passatissa on aina IPCU rele, joten teoriassa jos siitä pätkäisee Webastolta CANin niin W-busin kautta silti pitäisi Webaston toimia kellosarjan ohjaamana.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: mla - 25.02.12 - klo:18:24
Passatissa on aina IPCU rele, joten teoriassa jos siitä pätkäisee Webastolta CANin niin W-busin kautta silti pitäisi Webaston toimia kellosarjan ohjaamana.
Se siinä onkin että onko tästä käytännön kokemuksia? Moni siitä selittää kuitenkin. Ei huvikseen tietty noita väyläjohtoja huvita napsia :)
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

wille84

tähän kohtaan on pakko sanoa että se vain on parempi tuo jälki asenteinen lämmitin perustelut ei ole väylä lukitusta (maksaa poistaa et saa kellosrj kaukosarjaa yms) eikä auto käyttöjä, hinta oli halvempi jälki asenteiselle ainakin 2008 kun vertailin, nii ja on toimiva poltto aina linja tämänkin talven aikana vaihdettu pari kymmentä linjaa ku ei veba käy...

jarsiv

#13
Kyselin Kahalta tätä automaattikäynnistyksen poistoa. Totesivat että 1533-kello tarvitsee toimivan CAN-väylän koska se tarvitsee väylältä "luvan" käynnistymiseen...? (Milläs ne sitten pyörittää noit TT-V:tä youtubessa?)

Eli johtojen napsiminen ei olekkaan periaatteessa toimiva ratkaisu myöskään ei-ajotietokone-versioissa.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Taky

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 29.02.12 - klo:15:48
Kyselin Kahalta tätä automaattikäynnistyksen poistoa. Totesivat että 1533-kello tarvitsee toimivan CAN-väylän koska se tarvitsee väylältä "luvan" käynnistymiseen...? (Milläs ne sitten pyörittää noit TT-V:tä youtubessa?)

Ei KAHA asiantuntemus ennenkään ole ollut kovin korkeaa luokkaa TT-V:den kanssa, sillä kysyin aikoinaan että käykö Skodan tehdas Webasto TT-V:hen yleismallin Telestart T91.
Ei käy oli vastaus, mutta kun silti sen asensin ja kokeilin niin pari vuotta on pelannut loistavasti.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.02.12 - klo:19:20
Ei KAHA asiantuntemus ennenkään ole ollut kovin korkeaa luokkaa TT-V:den kanssa, sillä kysyin aikoinaan että käykö Skodan tehdas Webasto TT-V:hen yleismallin Telestart T91.
Ei käy oli vastaus, mutta kun silti sen asensin ja kokeilin niin pari vuotta on pelannut loistavasti.
Vähän aloin KAHAa epäilemäänkin. Ja tuolla on joku saanut TT-V:n toimimaan pelkästään kellolla. http://holysmoke.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=1821

Vieläkun saisi varmistuksen toimiiko diagnostiikka, vaikka kytkin on välissä häiritsemässä? Olisi kiva saada esim. lukkotila auki, jos sellaiseen joskus menee.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mla

TT-V:stä on ajonaikainen lämmitin versio ja esilämmittävä versio. Esilämmittävän version saa toimimaan minikellossa suoraan, mutta ajonaikainen vaatii softapäivityksen jolloin se muuttuu esilämmittäväksi versioksi. Tuo päivityssofta siinä esilämmityspaketissa maksaa, ei niinkään johtosarja tai minikello.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: mla - 29.02.12 - klo:20:56
TT-V:stä on ajonaikainen lämmitin versio ja esilämmittävä versio. Esilämmittävän version saa toimimaan minikellossa suoraan, mutta ajonaikainen vaatii softapäivityksen jolloin se muuttuu esilämmittäväksi versioksi. Tuo päivityssofta siinä esilämmityspaketissa maksaa, ei niinkään johtosarja tai minikello.
Mitä ajat tällä takaa...?

Toimineeko ajonaikainen lisälämmitin, mikä on softamuutettu myös esilämmittimeksi, ajonaikana "esilämmittimenä" vaikka väylään ei ole yhteyttä?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

mla

Kun tuossa linkkasit miten TT-V saadaan toimimaan pelkällä minikellolla. Onnistuu vain jos lämmitin on esilämmittävää versiota - TT-C on aina myös esilämmittävä versio. Diagnostiikasta en ole koittanut miten se toimisi vain w-busin kautta jos laite on tehtaan CANissa oleva.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: mla - 01.03.12 - klo:09:22
Kun tuossa linkkasit miten TT-V saadaan toimimaan pelkällä minikellolla. Onnistuu vain jos lämmitin on esilämmittävää versiota - TT-C on aina myös esilämmittävä versio. Diagnostiikasta en ole koittanut miten se toimisi vain w-busin kautta jos laite on tehtaan CANissa oleva.

Joo, se kallis koodausdongle on pitänyt heilahtaa TT-V:lle, että esilämmitys toimii.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

#20
Nyt on Webaston automaattinen käynnistyminen poistettu. :) Eli laitoin kaksipiirisen katkaisijan CAN-low ja CAN-high johtojen väliin.

Esilämmitys toimii ilman CAN-väyliä nyt ja tarvittaessa voin katkaisimesta laittaa väylät päälle, että voin lukea vikakoodeja ja avata mahdollisimman lukituksen. Webastoon jää vikakoodit kun väylää ei löydy, mutta eipä tuo haittaa. Katkaisimen jätin Webaston lähelle, koska en halunnut vetää parikaapelia sinne ja tänne. Sumuvalojen luukusta pääsee käsiksi tarvittaessa katkaisimeen.

Aikaa meni hommassa noin 4h ja siitä noin 3,5h puskuria ihmetellessä. Puskurin kasaus meni odotettua paremmin, koska ekalla työnnöllä meni kaikki kohdalleen. Polvet tuli konttaamisesta kipeäksi :) mutta eipä lähde Webasto enään pätkäajoissa päälle. Eka tosi testi oli heti 20km matka-ajo @-3C, jossa lämmöt nousi vasta lopuksi 90C (oikeat lämmöt 74C)

Homma vaatii toimiakseen siis täysin aukaistun W-bus Webaston jossa kello tai kaukosäädin. Ajotietokoneelta ohjatuille ei homma onnistu.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

firstvw

#21
Tutkiskelin VCDS:llä webaston syövereitä ja siellä oli adaption-osiossa mielenkiintoisen oloinen asetus, tuli heti mieleen että vaikuttaisiko tämä tuohon automaattiseen käynnistykseen?


ConD

Itselläni oli myös tuossa "Engine control module"-asetuksessa oma weba kun katsoin.
En tiedä varmasti, mutta luulisin että tuo "Climatronicilla ohjaus" tarkoittaa sellaisen Clima-paneelin kanssa webaston ohjaamista, missä on "Aux heat"- nappi valmiina:

http://www.saunalahti.fi/~laitinej/touran/3.%20Kuvia%20eri%20yksityiskohdista/slides/IMG_5131.html

Eli tuollainen keskimmäisen napin alla oleva härpäkkä. Tuollaisesta autosta olisi kiva löytää tuo koodaus.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mla

Todennäköisimmin tuo tarkoittaa, kumpi käskyttää Webastoa eli climatronic vaiko ECU - kumpikin käynnistää Webaston automaattisesti kun sen omat raja-arvot täyttyvät (tai siis alittuvat).
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

timokin

Itse ratkaisin omassa t5gp:ssä webaston automaatti käynistyksen laittamalla vaihtokärkireleen webaston päävirtajohtoon (keltapunainen johto sijaitsee mm. penkkien välissä) ja ohjauksen releelle virtalukon takaa (napa 3 sinimusta johto). Releen ohjausjohtoon laitoin vielä oman sulakkeen ja  on/off kytkimen.  On-asennossa autoa voi kytkennän jälkeenkin lämmittää ennakkoon mutta webasto ei käynnisty automaattisesti enää ja kytkimen off-asennossa automaatti käynnistys toimii.Vikoja tulee kyllä muistiin mutta eivät haittaa toimintaa.

Aaron

Itsekoettua ja toteutettua T5:sen 2006 (manuaali ilmastointi, ei lämpötilalukemaa mittaristossa) kanssa aiheesta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14711.0

Helppo ja nopea työ. Ei maskin purkua tai piuhojen katkomisia/vetämisiä. Osat alle 1â,¬ :)

jrinnes

Herätelläänpä vanhaa aihetta...
Tutkin äsken Superbin sielunelämää VCDS:n versiolla 12.12. Ohjainlaitteen 18-Auxiliar heater Adaptation- valikosta, kanavalta 06 löytyy arvo, joka on nimetty "Additional heater functionality". Näyttöön ilmestyneessä puhekuplassa kerrottiin, että arvolla 1 lämmitin toimisi automaattisena lisälämmittimenä ja arvolla 0 ei. Mulla tuo arvo oli alunperin 1 ja Webasto käynnistyi automaattisesti. Vaihdoin sen arvoon 0 ja nyt vain odotellaan, että auto jäähtyy ja pääsee testaamaan kuinka kävi. :)
Jos tulkitsin oikein, niin tuolla keinoinhan tuon nyt LUULISI lopettavan automaattisen käynnistymisen...
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

jrinnes

Jaa täällä ei näköjään pystykään enää muokkaamaan viestejä...  :o
No mutta kuitenkin, tuossa vielä ruudunkaappaus VCDS:s
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Jyri

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 12.12.13 - klo:12:57
Herätelläänpä vanhaa aihetta...
Tutkin äsken Superbin sielunelämää VCDS:n versiolla 12.12. Ohjainlaitteen 18-Auxiliar heater Adaptation- valikosta, kanavalta 06 löytyy arvo, joka on nimetty "Additional heater functionality". Näyttöön ilmestyneessä puhekuplassa kerrottiin, että arvolla 1 lämmitin toimisi automaattisena lisälämmittimenä ja arvolla 0 ei. Mulla tuo arvo oli alunperin 1 ja Webasto käynnistyi automaattisesti. Vaihdoin sen arvoon 0 ja nyt vain odotellaan, että auto jäähtyy ja pääsee testaamaan kuinka kävi. :)
Jos tulkitsin oikein, niin tuolla keinoinhan tuon nyt LUULISI lopettavan automaattisen käynnistymisen...
Oletko saanut varmistettua, poistiko tuo automaattikäynnistymisen?

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.12.13 - klo:14:33
Oletko saanut varmistettua, poistiko tuo automaattikäynnistymisen?

Kyllä. Odottelin niin kauan, että kone oli varmasti jäähtynyt ja kävin sitten autolla kaupassa. Eikä Webasto tosiaankaan lähtenyt käyntiin. :) Eilen vastaavalla kelillä kärystä ja pöhinästä ei voinut erehtyä. Nyt molemmat loistivat poissaolollaan.  ;D
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy