Ongelmat NesteMy käytön aloittamisen jälkeen

Aloittaja ArtoN, 30.03.19 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ArtoN

Liityin NesteMy uskovaiseksi, kun hehkuvalo alkoi esiintyä ajossa.
Autolla ajettu n. 240 tkm.
Siirryin otsikon polttoaineeseen ja n. 1000 km aikana ei vikavalo uusiutunut.

Voitaisiinko kerätä uudelta näkökulmalta kokemuksia tähän ketjuun tästä polttoaineesta, kun kun vanhaan ketjuun ei oikein tule kokemuksia?
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

mfroberg

Nyt ei oikein aukea tämä aihe. Otsikko antaa ymmärtää että ongelmat ovat alkaneet NesteMyn käytön aloittamisen jälkeen mutta itse tekstissä asia onkin päinvastoin?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

repomies

Suosittelisin vikakoodien lukua, jos hehkun valo tekee tervehdyksiä.

Esimerkiksi minulla Passatissa hehkun valo tervehti muutaman kerran vikakoodin kera, noin vuoden välein, kunnes vika jäi päälle.

Vikakoodi tuli sammutusläpältä, jota käytetään myös silloin kun EGR toimii tai DPF-poltto on päällä. Kun vika jäi lopulta päälle pysyvästi, seuraavaksi syttyi DPF-valo, eikä poltto onnistunut pakottamallakaan, kokeilin kyllä VCDS:n avulla. Pakko oli lopettaa ajot ja vaihtaa se kaasuläppä/sammutusläppä. Vanhan osan ruumiinavaus paljasti että sähköboksi osan kyljessä oli aikas täynnä öljyä, joka oli päätynyt sinne läppäakselin ja kotelon rungon välistä.

My-Diesel on sinänsä ihan hyvä tuote, olen itsekin ajellut sitä tankaten, ihan ituhippiysmielessä. Hehkun valon kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

ArtoN

Hieman epäselvää näyttää olevan aloitukseni, mutta haluaisin keskustelua kyseisestä polttoaineesta. Itselläni lyhytaikaisessa seurannassa ongelmat poistuivat NesteMy käytöllä.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

SNG

Oleellista ymmärtää porsiko tekniikka MyD:stä johtuen vai vain sattumalta samaan aikaan.

Veikkaan VAHVASTI jälkimmäistä.

Koodit lukuun. Kyllä niistä selviää.

janike

Ei taida olla kovin ituhippiä touhua ajella mydieselillä, tuotteessa on n.20% palmuöljyä jonka tuottaminen on kovinkin kyseenalaista touhua.

http://www.greenpeace.org/archive-finland/fi/kampanjat/palmuoljy/Neste-Oil/

Ja tosaan tuo otsikko on aika harhaanjohtava...
Näi se o.

reccu

Lainaus käyttäjältä: janike - 31.03.19 - klo:14:51
Ei taida olla kovin ituhippiä touhua ajella mydieselillä, tuotteessa on n.20% palmuöljyä jonka tuottaminen on kovinkin kyseenalaista touhua.

http://www.greenpeace.org/archive-finland/fi/kampanjat/palmuoljy/Neste-Oil/

Ja tosaan tuo otsikko on aika harhaanjohtava...

Nesteen sivujen mukaan Neste My on 100 % jätteistä ja tähteistä valmistettu. Tuo greenpeace-linkki on vanha, yhtiötä nimeltä Neste Oil ei ole enää edes olemassa.

a_jaba

Greenpeacellahan ei ole ikinä ollut tapana venyttää totuutta tai käyttää vanhaa tietoa heidän faktojensa lähteenä.. eihän?  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Saksoboy

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 31.03.19 - klo:15:25
Greenpeacellahan ei ole ikinä ollut tapana venyttää totuutta tai käyttää vanhaa tietoa heidän faktojensa lähteenä.. eihän?  ;D
muistui mieleen tapaus missä käskettiin boikotoimaan erästä suomalaista kirjekuorien valmistajaa koska he tuhosivat suomalaisia sademetsiä 😄
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

vasara

Lainaus käyttäjältä: reccu - 31.03.19 - klo:15:21
Nesteen sivujen mukaan Neste My on 100 % jätteistä ja tähteistä valmistettu. Tuo greenpeace-linkki on vanha, yhtiötä nimeltä Neste Oil ei ole enää edes olemassa.
Neste käyttää edelleen myös palmuöljyä.. myDiesel on kokonaisuudessa vain sivujuonne ja hyvä sellainen.
https://www.neste.com/fi/konserni/vastuullisuus/vastuullinen-toimitusketju/vastuullisesti-tuotettu-palmuoljy

Palmuöljy on Nesteen mukaan 'vastuullisesti tuotettua', joka on paskapuhetta. Vastuullisuutta ei pysty tutkimaan täydellisesti kukaan, koska palmuöljy kerätään yhteen paikkaan, jossa sekoittuu eri lähteistä tulleet.
https://www.maailma.net/uutiset/raportti-paljasti-indonesian-suojelualueiden-palmuoljykaupan-neste-kertoo-lopettaneensa

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: ArtoN - 30.03.19 - klo:20:56
Hieman epäselvää näyttää olevan aloitukseni, mutta haluaisin keskustelua kyseisestä polttoaineesta. Itselläni lyhytaikaisessa seurannassa ongelmat poistuivat NesteMy käytöllä.
Jos et siis haluakaan keskustella MyDieselin aiheuttamista ongelmista, niin täällä on jo yksi Nesteen mainos-topic luotuna: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33979.0
Toista tuskin tarvitaan.

ArtoN

45 vuotta ajokortti perstaskussa ja aika monia ajoneuvoja käyttäneenä, kuten myös useita polttoaineita kokeilleena (mm. petroloitu Ford) haluaisin vain kokemuksia, ettei tarvi itse kaikkea kokea / kokeilla näin lähellä eläkeikää.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

Marko

Lähin asema 70 km:n päässä ja toiseksi tankinluukussa kielto biodieselin käytölle ::)

Auto Ocu III 184 hp. Cuna
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Markku

Kaksi tankillista olen nyt Golfilla ajanut My:llä.
Ei mitään ongelmia.
Etuja...no ne päästöt tietty, mutta pakokaasu ei haise yhtä pahalle. Golfissa ei ole dpf:ää, liekö kattiakaan.
Kulutuksesta ei voi sanoa mitään, vähän se on pudonnut, mutta toisaalta pakkasetkin ovat hävinneet samana aikana.
Viime tankki oli 5,18 l/100 km.

Tankillinen maksaa kutakuinkin kympin enemmän kuin tavallisella dieselillä. Tehokkaasti siis syö dieselin säästön pois.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

PetkeQ

Saatavuus on kyllä pienoinen ongelma, pitää joskus chekata etukäteen tankkauspaikkoja.

CUNA tykkää tuosta liemestä oikein hyvin, muuta vuosi vedetty puhtaasti Mydieselkuurilla. Polttoainelämppäristä tulee aavistuksen verran pienempi käry, mutta haisee silti.

Pienemmän päästöefektin hinta on myös jonkinmoinen ongelma, mutta sillä voi perustella itselleen vielä vanhoilla dieselautoilla ajamisen vs sähkö.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Marko - 01.04.19 - klo:21:25
Lähin asema 70 km:n päässä ja toiseksi tankinluukussa kielto biodieselin käytölle ::)

Auto Ocu III 184 hp. Cuna

MyDiesel ei ole biodieseliä.

Standardi biodiesel on FAMEa ja sitä ei taida suomesta mittareista saada.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Marko - 01.04.19 - klo:21:25
Lähin asema 70 km:n päässä ja toiseksi tankinluukussa kielto biodieselin käytölle ::)

Auto Ocu III 184 hp. Cuna

Sama moottori ja olen käyttänyt pelkästään MyDieseliä. Kuten tuossa aiemmin mainittiin, MyDiesel ei ole biodieseliä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.04.19 - klo:22:46
Standardi biodiesel on FAMEa ja sitä ei taida suomesta mittareista saada.

No niin minäkin luulin :-\ Jos menet katsomaan noiden Suomessa myytävien dieseleiden koostumuksia, niin se lain määräämä bio-osuus on kuin onkin lähes järjestäin FAME-peräistä kuraa. Ainoastaan Nesteen disuissa tuota ei ole => näin meni itselläkin mm. ABC:t tankkaus-boikottiin, vaikka ne kuinka matkan varrella näppäriä olivatkin tankata niin auto kuin perhekin, vaan eipä ole enää >:( Juu, tuo tankin luukun sisäpuolellakin lukeva FAME-kielto tarkoittaa varmaankin noita 100% FAME:sta tehtyjä dieseleitä, joita ei siis Suomessa myydä lainkaan, mutta miksi leikkiä edes moisella 7% FAME-tavaralla kun täysin FAME-vapaitakin vaihtoehtoja on olemassa ???

LainaaFossiilista diesel-polttoainetta voidaan korvata usealla eri raaka-ainepohjalla ja valmistusteknologialla. Yleisimmin maailmalla käytetty biokomponentti perustuu rasvahappometyyliesteriin. Näiden niin sanottujen FAME-tuotteiden käyttö on dieselin EN590-standardissa rajoitettu maksimissaan 7 %:iin. FAME-tuotteita valmistetaan kasvipohjaisista raaka-aineista kuten rypsistä (RME) ja soijasta (SME).

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.04.19 - klo:15:12
No niin minäkin luulin :-\ Jos menet katsomaan noiden Suomessa myytävien dieseleiden koostumuksia, niin se lain määräämä bio-osuus on kuin onkin lähes järjestäin FAME-peräistä kuraa. Ainoastaan Nesteen disuissa tuota ei ole => näin meni itselläkin mm. ABC:t tankkaus-boikottiin, vaikka ne kuinka matkan varrella näppäriä olivatkin tankata niin auto kuin perhekin, vaan eipä ole enää >:( Juu, tuo tankin luukun sisäpuolellakin lukeva FAME-kielto tarkoittaa varmaankin noita 100% FAME:sta tehtyjä dieseleitä, joita ei siis Suomessa myydä lainkaan, mutta miksi leikkiä edes moisella 7% FAME-tavaralla kun täysin FAME-vapaitakin vaihtoehtoja on olemassa ???

Ootko nyt ihan varma. Lähde?

Olen ollut itse erittäin varmassa tiedossa (toivottavasti ei uskossa), että ST1:n jalostama biodiesel (Smart Diesel ja ABC:n "kura") eivät sisältäisi lainkaan FAMEA.

https://www.biotalous.fi/innovaatiot-edella-upm-valmistaa-mantyoljysta-vahapaastoista-uusiutuvaa-dieselia/

Nepper

ABC:n Smart dieselin tuotetiedoissa on näin: Fatty Acid Methylester (FAME) Tyypillinen 3%  ja laaturaja 5 %
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.04.19 - klo:16:45
Ootko nyt ihan varma. Lähde?

No tuoltahan nuo löytyvät: https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/tuotetiedot

Tavis-disu on FAME-vapaata, mutta Smart Dieselistä vain -38 talviversio, molemmissa muissa Smart Dieselin kesälaaduissa on FAME mukana :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

SNG

Meneepä kimurantiksi.

Volkswagen groupin englanninkielisen tiedotteen mukaan 30% FAME-biodieseliä tarjolla ainakin englannissa. Käy osaan. 100% RME käy saman tiedotteen mukaan vain todella harvaan. Samassa tiedotteessa mainitaan, että normin mukaisessa aineessa FAME-pitoisuuden tulee olla alle 7%.

http://www.volkswagen.co.uk/assets/common/pdf/general/biodiesel.pdf

Onko MyD sitten luokiteltavissa tuohon 100% RME:hen. Uskoakseni näin ei ole, tai sitten Neste on syyllistynyt harhaanjohtavaan markkinointiin.

UPM BioVerno My Dieselin ohella suomalaista hitechiä.

ST1:stä voisimme kiusata kysymyksillä FAME-osuudesta!!!!

Polttoaineen kiertonopeudet Suomessa nopeita, samoin auton tankissaoloaika. Onko marginaalisella FAME-osuudella sitten mitään merkitystä, kun konserni rajoittaa nimenomaan 30% FAMEA sisältävien perinteisten biodieseleiden käyttämistä.

Olen vahvasti siis sillä kannalla että NO FAME-tarra ei rajoita käyttämästä Suomessa myytävien dieseleiden käyttöä konsernin autoissa MITENKÃ,,Ã,,N.

Sitten toinen ehkä tärkeämpi pointti, polttoaineen vaikutus hiukkassuodattimen elinikään. Sekä Nesteen että ST1:n biokomponentteja sisältävät polttoaineet vaikuttavat pidentämään hiukkassuodattimen elinikää merkittävästikin, varsinkin My D. Hiukkassuodattimen uusiminen kallista lystiä!

ArtoN

Esimerkiksi tuo yllämainittu hiukkassuodattimen ja mahdollisesti muiden komponenttien käyttöiän pidentyminen / heikkeneminen kokemusten ja myös mielipiteiden kautta oli ketjun aloittajan alkuperäinen ajatus herättää keskustelua euroja kuluttavista korjauksista.
Kiitos näistä tähän mennessä, toivottavasti keskustelu jatkuu ja auttaa valitsemaan pitkällä tähtäimellä käyttäjälle hyviä valintoja.
Arto
Heinola
SuperB Combi, my 2011, 2.0 DTI (CFFB), DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.04.19 - klo:19:52
Onko MyD sitten luokiteltavissa tuohon 100% RME:hen. Uskoakseni näin ei ole, tai sitten Neste on syyllistynyt harhaanjohtavaan markkinointiin.

RME on metanoli-esteröityä biodieseliä, joka on yleisin biodieselin valmistusmenetelmä Euroopassa. Toinen vaihtoehto on etanolilla esteröity REE, mutta se on huomattavasti harvinaisempaa ja sekä RME että REE ovat molemmat 100% FAME-dieseleitä. Nesteen NExBTL taasen on parafiininen alkaani ja tällä ei ole mitään tekemistä koko esteröintiprosessin, eli FAME kanssa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Bisti

Nyt tullut ajettua n. 3 tankillista tällä käärmeöljyllä, ei ole ongelmia esiintynyt mutta havaintoja (ehkä placeboa tai sitten ei)

1. OBDElevenillä luettu "Particle filter soot mass, measured" arvo laskee moottoritienopeuksissa, vaikka hiukkassuodattimen poltto ei olisi käynnissä. Menee negatiivisille arvoille (-1.Xg). Kaupunkiajossa lähtee taas hitaaseen nousuun.
2. Hiukkassuodattimen polttotapahtuma kestää vähemmän aikaa
3. Hiukkassuodattimen polton aikana ei enää kärytä pakoputkesta niin paljoa kuin aiemmin

Kaikki edellä mainitut asiat saattaa selittyä myös kelien lämpenemisellä sekä kesänopeusrajoituksilla motarilla, tai sitten ei  ???
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Vwhannes

Ehkä 10 tankillista NesteMy-dieseliä tankattu, pyrin tankkaamaan kaksi peräkkäin ja aina mahdollisimman tyhjään tankkiin. Ihan perstuntumalta seurattuna en ole huomannut muuta muutosta kuin aamulla webaston käytön jälkeen pihalla vähemmän käryä. Suurin ongelma minulle on se, että ajosuoritteella 65 000 km vuodessa maltillisella 5,0l/100 km keskikulutuksella ko. polttoaineen käyttö maksaa 633,75 â,¬ perusdieseliä enemmän - kotikulmilla olevan Nesteen aseman hinnoittelulla. Jos tuon eron saisi edes puoleen niin olisi paljon houkuttelevampaa.

V60

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.04.19 - klo:16:45
Ootko nyt ihan varma. Lähde?

Olen ollut itse erittäin varmassa tiedossa (toivottavasti ei uskossa), että ST1:n jalostama biodiesel (Smart Diesel ja ABC:n "kura") eivät sisältäisi lainkaan FAMEA.

https://www.biotalous.fi/innovaatiot-edella-upm-valmistaa-mantyoljysta-vahapaastoista-uusiutuvaa-dieselia/
https://www.st1.fi/uudistunut-st1-diesel-plus-sisaltaa-upm-n-kotimaista-uusiutuvaa-dieselia
https://www.upmbiofuels.com/fi/tuotteet/upm-bioverno-diesel/

No jos näihin on uskomista niin ST1:llä perusdieseliin sekoitetaan UPM:n BioVernoa joka taas on

* Valmistettu vetykäsittelemällä raakamäntyöljyä, joka on selluntuotannon tähde
* Puhdas hiilivety, jonka fysikaaliset ja kemialliset ominaisuudet vastaavat fossiilisia dieselpolttoaineita
* Parafiininen, korkeasetaaninen ja rikkivapaa dieselpolttoaine, jolla on erittäin alhainen aromaattipitoisuus
* Energiasisältö samalla tasolla fossiilisen dieselin kanssa
* Voidaan käyttää perinteisestä biodieselistä poiketen joko alhaisina tai korkeina pitoisuuksina fossiilisen dieselin seassa tai  sellaisenaan​
* Yhteensopiva ajoneuvojen moottoreiden sekä polttoaineen jakelujärjestelmien kanssa
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

HiTecci

Olisihan tuo hienoa, mutta ST1 kyllä kertoo yhä sivuillaan että kaikki sen kolme DieselPlus -versiota sisältävät FAME-lisäaineistuksen, tyypillisesti 3-5% :-\
https://www.st1.fi/yksityisille/ota-yhteytta/asiakaspalvelu/kayttoturva-ja-tuotetiedotteet-seka-sopimusehdot

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Nepper

Juttelin polttoainetilausta tehdessäni ST1:n edustajan kanssa tästä biokomponenttien osuudesta dieselissä. Biokomponenttien määrää ei ole sidottu siten että joka litrassa on tietty määrä FAME:a tai uuden sukupolven HVO:ta (vetykäsittely tekniikalla tuotettua ainesta mitä me tässä himoamme).  Heillä on biokomponenteille kiintiö mikä toteutuu toimitetussa kokonaismäärässä.

Famea voi olla kesälaatua tankkiin pumpatessa olla se speksien max 7% tai olla olematta. Asiakas ei sitä voi tietää.  Biokomponentti voi olla FAME:n sijaan myös tätä HVO:ta eikä siitäkään kerrota erikseen.  Lähimmäksi Nesteen MyDieseliä heidän konsernissaan pääsee Shell GTL:n käytöllä. Sen speksit voisi tähän joku kaivaa verrailun vuoksi.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

tet

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 03.04.19 - klo:09:55
1. OBDElevenillä luettu "Particle filter soot mass, measured" arvo laskee moottoritienopeuksissa, vaikka hiukkassuodattimen poltto ei olisi käynnissä.

Näin pitäisi kyllä tapahtua millä polttoaineella tahansa. Kyseessä on ns. passiivinen regenerointi, noki palaa pois nopeammin kuin sitä tulee lisää.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy