Škoda Citigo jakohihna, vaihtoväli suositus 6v.

Aloittaja Emil, 30.12.19 - klo:12:38

« edellinen - seuraava »

Emil

Kyselin merkkihuollosta maahantuojan suositusta MPI-koneen hihnan vaihdolle. Vastaus oli, että 6 vuotta. Valmistajahan lupaa, että hihna ei tarvitse huomiota osakseen kuin vasta 240tkm kohdalla. 6 vuotta on mun mielestä perusteltua meidän olosuhteissa, kun lämpötilan vaihtelut on joskus suuria.

En tullut kysyneeksi hintaa ko. operaatiolle, kun ei ole ihan vielä ajankohtaista.

Itse en olisi huolissani remmin kestävyydestä, vaan rullien laakereiden kestävyydestä. Kestovoitelu kun pettää, niin sitten on remmikin jo kovilla.

pekus

Näinpä
Nuo autot kun tuosta vaihtuvat lähi(kauko)tulevaisuudessa, niin ei millään raaskis pistää satastakaan ylimääräistä huoltoihin, kun tuo vaihtohyvityskin on niin minimaalinen.
Eli taidanpa mennä vaan tuurilla ja vedota valmistajan suositukseen, jos asiasta erikseen mainitaan.

Toisaalta, jos joku tämän lukeva olisi halukas keväällä ostamaan tuon -13 ja 50 000+ ajetun neliovisen 5000 tonnilla, niin tottahan tuon hoitaisin;) (siis jos ko. kauppa kävisi autoliikkeelle).
Citigon potentiaalisia käyttäjiä ovat ns. "harmaat pantterit". Nämä käyttäjät ovat kustannustietoisia ja heillä on käytännöllinen suhtautuminen autoiluun, mutta he vaativat autoltaan mm. laatua, käytännöllisyyttä, designia ja turvallisuutta.

padawan

Ã,,lä hyvänen aika sitä ainakaan marmorille vie. 300-400 euroa niin kaikki tarvittavat kilkkeet on vaihdettu jossain toisessa paikkaan

Emil

Mistä sen tietää minkä laatuisia osia ne käyttää toisessa paikassa?

Jakopää on oikeastaan ainoa huoltotoimenpide, minkä mielelläni teetän merkkiliikkeessä. Työlle ja osille saa takuun. Ja todennäköisesti semmoinen huoltoliike on olemassa vielä silloinkin, jos takuuta syystä tai toisesta tarvitsee.

Muut huoltotoimet pyrin tekemään itse, jos autossa ei enää ole takuu voimassa.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: pekus - 31.12.19 - klo:21:15
Näinpä
Nuo autot kun tuosta vaihtuvat lähi(kauko)tulevaisuudessa, niin ei millään raaskis pistää satastakaan ylimääräistä huoltoihin, kun tuo vaihtohyvityskin on niin minimaalinen.
Eli taidanpa mennä vaan tuurilla ja vedota valmistajan suositukseen, jos asiasta erikseen mainitaan.

Ihan mielenkiinnosta, kenellekkö ajattelit vedota valmistajan suositukseen, jos maahantuojan suositus on eri. Tuskin mitään hyvityksiä mistään saat, jos tuo jakopää jostakin syystä poikii. Eikä kukaan fiksu osta tuon ikäistä autoa, jossa on kyseinen remontti tekemättä tai sitten laskee mitä kyseinen remontti maksaa, jos itse tekee/teettäisi sen. Tietenkin jos jakopääremontin tekee vähän ennen myyntiä ja siitä löytyy luotettava kuitti, niin onhan se hyvä myyntivaltti. Onko remppa tehty marmorilla tai jossakin muussa luotettavassa liikkeessä, ei ole niin iso ero myytäessä. Konerempat on nykyään yllättävän kalliita. Taitaa olla halvempaa ottaa vaihtokone, jos ei itse pysty konetta korjaamaan.

Emil

Varmaankin ostajaehdokkaalle/-liikkeelle voi sanoa, että remmi vaatii autovalmistajan mukaan ensimmäisen kerran huomiota 240tkm kohdalla. Uudempien huolto-ohjeiden mukaan ei koskaan, ainakin litraisen TSI:n tapauksessa, jollainen saattaa löytyä sisarmallin (up!) konepellin alta.

Menee varmaan läpi sekin, että koneessa on ketju, niin kuin tekninen neuvonta mulle ensin kertoi. Painotin siellä olevan hihnan, niin sitten "kone näytti", että kuuden vuoden välein.

apche

Lainaus käyttäjältä: Emil - 31.12.19 - klo:23:18
Mistä sen tietää minkä laatuisia osia ne käyttää toisessa paikassa?

Jakopää on oikeastaan ainoa huoltotoimenpide, minkä mielelläni teetän merkkiliikkeessä. Työlle ja osille saa takuun. Ja todennäköisesti semmoinen huoltoliike on olemassa vielä silloinkin, jos takuuta syystä tai toisesta tarvitsee.

Muut huoltotoimet pyrin tekemään itse, jos autossa ei enää ole takuu voimassa.

Jakopää kyllä sellainen mitä itse en ala tekemään ihan hevillä. Siksi teetän huoltamolla, mutta merkkiliikkeeseen en vie. Täällä päin kun se "toinen paikka" ja kolmaskin käyttää alkuperäisosia ja molemmat antaa myös takuun työlle ja osille. Hinta alle puolet merkkiliikkeen hinnasta, joten en näe syytä miksi vierailisin marmoritiskillä :P

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Emil - 04.01.20 - klo:17:47
Varmaankin ostajaehdokkaalle/-liikkeelle voi sanoa, että remmi vaatii autovalmistajan mukaan ensimmäisen kerran huomiota 240tkm kohdalla. Uudempien huolto-ohjeiden mukaan ei koskaan, ainakin litraisen TSI:n tapauksessa, jollainen saattaa löytyä sisarmallin (up!) konepellin alta.

Menee varmaan läpi sekin, että koneessa on ketju, niin kuin tekninen neuvonta mulle ensin kertoi. Painotin siellä olevan hihnan, niin sitten "kone näytti", että kuuden vuoden välein.

Kyllähän nämä väittämät menee monelle läpi ja onhan sitä itsekkin aikanaan oppirahoja joutunut maksamaan. Yksityisenä henkilönää aika harvoin sitä joutuu syytteeseen, mitä on tullut sanotuksi. Jos itse ostaisin kyseenlaisen pelin käytettynä, niin varmistaisin tuon jakopään kunnon. Ja luonnollisesti maksaisin vähemmän, mitä olisin muuten maksanut. Valitettavasti tuo jakopääremppa maksaa lähes saman, olkookin auton arvo 100e tai 50000e. Ja niinkuin tuossa aikaisemmin mainitsit, niin tuskin tuo remmi tuossa katkeaa, vaan jokin muu pettää ensiksi, joka saa aikaan remmin vioittumisen ja sen myötä sillisalaattia.

Emil

Kyllä pitäisi saada toinenkin mielipide hihnan vaihdon tarpeellisuudesta. Kun nyt muistelen, niin mulle puhelimessa sanottiin, että joihinkin muihinkin autoihin vaihdetaan kuuden vuoden välein. Kiinnostaisi tietää onko niissä muissa tri-ovaalin muotoiset hihnapyörät, mikä osaltaan vähentää hihnaan kohdistuvaa rasitusta.

Ja onhan konehuoneessa muitakin kestovoideltuja kohteita kuin remmin pyörät. Esim. laturin laakerit kestää pitkään. Ja antavat kyllä ääntä aika pitkään ennen hajoamistaan.

VW:t

Eihän periaatteessa tarvitse vaihtaa mitään osaa ennen kuin hajoaa. Uusia osia tehdään koko ajan lisää ja saahan niitä tarvittaessa käytettynäkin. Huoltojen tarkoitus on ennalta ehkäistä ja rahastaa asiakasta.

padawan

Niin. Voihan jakopään antaa mennä rikki ja korjata/vaihtaa koko moottori sitten samalla  ;D

Emil

Voihan pyöränlaakereitakin vaihdella vaikka vuoden välein. Silleen ennakoon. Ja koneen laakeritkin voi vaihtaa aina kun tahtoo. Kyse nyt kuitenkin siitä, että mitä oikeasti hyvä vaihtaa. Kun moottorin valmistaja suosittaa tarkastamaan hihnan ensimmäisen kerran 240tkm kohdalla. Ja uudemmissa huolto-ohjeissa jakopää ei vaadi mitään huomiota osakseen.

ram1

Joskus ihmetellyt kun ruotsissahan mennään aina noiden kilsojen mukaan, että onko se ilmasto sitten niin erilainen siellä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Emil

Eikös Volvossa ainakin ole määritelty aikaväli remmiremontille? Joissain koneissa ainakin.

VW:t

Tuo remmi voi kestää helposti koneen iän. Siinä on vain se, että jos jakopää jostakin syystä poikii ennen 6v ja huoltomerkinnät puuttuu, niin sitä on turhaan naukua maahantuojalta mitään. Sitten täytyy alkaamaan tappelemaan valmistajan kanssa. Menihän tässä jokunen vuosi sitten Oulussa jakoremmejä paljon ennen vaihtoväliä. En tiedä kuka ne lopulta korvasi. Kaikkihan saa tehdä omalle autolle mitä haluaa tai olla tekemättä.

KTN

#15
Minä ajattelisin, että noin 150 tkm/ noin 10 vuotta alkaa olemaan useimmiten järkevä huoltoväli. Periaatteessa se tarkoittaa yhtä hihnan vaihtoa auton käyttöiän aikana. Jos ajaa yli 20 vuotta, niin menee sitten lopun aikaa sen minkä kestää. Jos kilometrejä tulee paljon ja nopeasti, saattaa tuo 150 tkm olla vähän venytettävissä. Kai se hihnan materiaalikin vanhenee, samaten kuin vaikkapa auton renkaiden. Jos valmistaja kertoo vaihtovälin olevan 6 vuotta, täytyy mennä sillä - tosin ei se hihna siinäkään voi yhdessä yössä muuttua käyttökelvottomaksi. Vähän sama öljyjen kohdalla, niillä sallitaan ajaa jopa 30 tkm, mutta monessa autossa toinen raja on kuitenkin iän ikuinen vuosi. Ymmärrän ajatuksen, mutta luulisi öljyn kestävän yli 365 päivää jos sillä voi ajaa 30000. Meillä huoltoväli on noin 1,5 vuotta/ 15 tkm ja ihan lyhyttä ajoa ei ole ollenkaan.

-karppa-

Maahantuoja sanoo, että Suomessa kuusi vuotta on aika tai kilometri määrä. Se kumpi ensin tulee vastaan, niin sen mukaan hihna tulee vaihtaa.

Väärässä paikassa säästäminen ja oma sooloilu voi tulla kalliiksi, mutta mies tekee ja mies vastaa. Tuurillahan ne laivatkin seilaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

Oletko varmistanut sen maahantuojalta? Itse soitin merkkihuoltoon, joka ei vakuuttanut tiedoillaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 06.01.20 - klo:14:33
Oletko varmistanut sen maahantuojalta? Itse soitin merkkihuoltoon, joka ei vakuuttanut tiedoillaan.

Oletko sinä varmistanut asiaa? Citico jakohihna tarkastus väli 240 tkm â€" vaihto suositus Suomi 150 tkm / 6 v.

Siinä on skoda:n maahantuojan osoite:
http://www.helkama-auto.fi/index.php?p=HelkamaAuto

Minullehan on henkilökohtaisesti aivan sama mitä sinä teet ja missä kohdin oikaiset, mutta sitten kun vingut vastaantuloa, jos hihna katkeaa älä ihmettele vastauksia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

Englannissa maahantuoja keksinyt, että remmi syytä vaihtaa viiden vuoden välein. Soittelevat ihmisille kotiin ja hoputtavat vaihdattamaan remmia. Kuukostaa turhan kaupalliselta.

Kukaan ei ole vielä raportoinut chy-koneen remmin hajonneen. Ja niitä ollut kuitenkin vuodesta -12 lähtien autoissa.

Emil

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.20 - klo:14:35
Citico jakohihna tarkastus väli 240 tkm â€" vaihto suositus Suomi 150 tkm / 6 v.



Mistä sait tuon tiedon?

Mua kukaan tule vastaan muutenkaan, kun olen itse huoltanut autoa. Varsinkin sen jälkeen, kun rikkoivat propun kierteet merkkihuollossa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 06.01.20 - klo:14:38
Englannissa maahantuoja keksinyt, että remmi syytä vaihtaa viiden vuoden välein. Soittelevat ihmisille kotiin ja hoputtavat vaihdattamaan remmia. Kuukostaa turhan kaupalliselta.

Kukaan ei ole vielä raportoinut chy-koneen remmin hajonneen. Ja niitä ollut kuitenkin vuodesta -12 lähtien autoissa.

Nettiä kun jaksat lukea mahdollisimman paljon, niin saat mahdollisimman monipuolisen mutu-tiedon minkä perusteella on paras mennä mikä sopii itselle parhaiten.

Aika moni on joutunut ennakkoon vaihtamaan jakopään autostansa ja halvempaa se on vaihtaa etukäteen, kuin jälkikäteen... Ketjun jopa vielä useammin, kuin hihnan vag:ssa ja edelleen ajavat tyytyväisinä.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 06.01.20 - klo:14:40
Mistä sait tuon tiedon?

Mua kukaan tule vastaan muutenkaan, kun olen itse huoltanut autoa. Varsinkin sen jälkeen, kun rikkoivat propun kierteet merkkihuollossa.

No ota yhteyttä maahantuojaan, jonka osoitteen annoin, jos merkkiliikkeen vastaus ei sinua miellytä. Kerro se sitten meillekkin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

Ei, vaan sinähån tiedät sen vaihtovälin. Niin kerro mistä tietosi on peräisin.

Eikä haittaa, vaikka lukisit tämän ketjun läpi ennen kommentointia.

fixed

Maahantuojan kanta asiaan, ainakin 1.4 tsi:n osalta, kun satuin sitä joskus kysymään:
Jakohihnalle ei ole valmistajan huolto-ohjelmassa asetettua vaihtoväliä.
Suosittelemme vaihtoa 6 vuoden tai 240 000 km kohdalla.

Tuota on ilmeisesti syytä noudattaa, jos sattuu "vahinko" käymään ja haluaa maksajaksi jonkun muun kuin itsensä

padawan

No se kestää silloin sen mikä on käytännössä auton käyttöikä Saksan kaltaisessa sivistysmaassa. Valmistajaa tuskin kiinnostaa kestääkö se remmi vai ei sen jälkeen, kun se on siirtynyt turkkilaisten kanahäkkimyymälään valmiina kaupattavaksi itäiseen eurooppaan (Suomi myös)

Mutta kyllä ne hihnat tai kilkkeet paukahtavat jossain vaiheessa ja auto on sillä selvä. Jos autoa on tarkoitus pitää tai sen haluaa hieman isommilla kilometreillä kaupata niin hyvä se on olla hoidossa. Kuitenkaan ei mikään hirveän kallis remontti loppujen lopuksi niin miksi alkaa tuollaisen kanssa nuukailemaan

Emil

Onko 1.4 tsi:ssä vesipumppu toisessa päässä konetta kuin jakopää? Onko nokka-akseleiden hihnapyörät muotoiltu niin, että hihnaan kohdistuu pienempi rasitus? Onko sille valmistaja määrittänyt huolloksi sen, että ekan kerran kunto tarkistetaan 240tkm kohdalla?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 06.01.20 - klo:17:20
Onko sille valmistaja määrittänyt huolloksi sen, että ekan kerran kunto tarkistetaan 240tkm kohdalla?

Kerrotko miten tuo kunto tarkistetaan muuten, kuin silmämääräisesti ja mitä hyötyä siitä on?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.20 - klo:13:40
Maahantuoja sanoo, että Suomessa kuusi vuotta on aika tai kilometri määrä. Se kumpi ensin tulee vastaan, niin sen mukaan hihna tulee vaihtaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tapanixxx

Jos ei noudata suosituksia niin kannattaako sitä öljyäkään vaihtaa joka toinen vuosi. En tiiä.

Emil

Öljyt pitää vaihtaa kerran vuoteen, tai 15tkm välein.

Huolto-ohjeen mukaan pitää tarkastella hihnassa mahdollisesti olevia halkeamia. Jos niitä ei ole 240tkm kohdalla, niin seuraavan kerran kurkataan 30tkm myöhemmin.

Varmaan sen jo kerroinkin, että upin TSI kone ei valmistajan mukaan vaadi mitään huomiota osakseen.

tapanixxx

Siinä on ikuinen hihna/kettinki. No onhan näitävolkkarin keksintöjä ollut aikaisemminkin ja osoittautuneet.... 😀👍

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy