Škoda Citigo jakohihna, vaihtoväli suositus 6v.

Aloittaja Emil, 30.12.19 - klo:12:38

« edellinen - seuraava »

Emil

Ketjuista oli juttua paljon melko pian julkaisun jälkeen. Tätä chy-konetta ollu tosiaan hyvän tovin olemassa, eikä kenelläkään ole ollut ongelmia.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Hesse

Saksalaisen nettisivun mukaan siellä ainakin TSI:n jakohihnan vaihtoväli on 10 vuotta. Koska ensimmäiset EA211-moottorit tulivat kuulemma käyttöön vuonna 2011, niin Saksassa ei ole ilmeisesti vielä vaihdettu yhtään hihnaa. :)

VW:t

Ja tuskin valmistaja joutuu montaa koneremonttia maksamaan. Harvalla litrasella koneella ajetaan yli 200tkm (jos ei lasketa Suomea tai muuta kehitysmaata autoilussa), eikä muistakaan löydy täydellistä huoltokirjaa. Ja ne muutama mitkä joutuisi korjaamaan, on asiakkaan osuus maksusta jo niin suuri auton arvoon nähden, että nekin jää korjaamatta.

Emil

Venttiilikoneisto on kevyempi pyörittää kolmipyttyisessä, kuin nelipyttyisessä. Kun hihnan ja rullat mitoittaa oikein, niin kyllä ne sen 10 vuotta menee ainakin.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:12:30
Venttiilikoneisto on kevyempi pyörittää kolmipyttyisessä, kuin nelipyttyisessä. Kun hihnan ja rullat mitoittaa oikein, niin kyllä ne sen 10 vuotta menee ainakin.

Ja autonvalmistajat laskee juuri centilleen kuluja autoissa eivätkä varmana enää tänä päivänä ylimitoita kovin herkästi asioita. Varsinkaan vag-konsernissa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

Ei se mitään ylimitoittamista ole, jos laitetaan kunnollinen jakopää auton moottoriin.

Joko sä kohta kerrot mistä olet tarkastanut tai saanut tiedon 6 vuoden suosituksesta remmoremontille?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:16:13
Ei se mitään ylimitoittamista ole, jos laitetaan kunnollinen jakopää auton moottoriin.

Joko sä kohta kerrot mistä olet tarkastanut tai saanut tiedon 6 vuoden suosituksesta remmoremontille?

Sulla on helkama-auton tiedot. En minä sinulle valmiiksi kaikkea tee!

Kuinka hyvin vag-konsernilla mennyt kunnollisen jakopään eli ketjun kanssa  ;D. Täältä löytyy jokunen sivu juttua.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.20 - klo:16:47
Sulla on helkama-auton tiedot. En minä sinulle valmiiksi kaikkea tee!

Kuinka hyvin vag-konsernilla mennyt kunnollisen jakopään eli ketjun kanssa  ;D. Täältä löytyy jokunen sivu juttua.

Ja montako sivua juttua löytyy näiden nykyisten moottorieiden hihnoista? Aivan, aika hiljaista on ollut, vaikka näitä on Suomikin puolillaan. Aletaanko seuraavaksi höpöttämään jotain vaikka rapeista ranskalaisista?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 07.01.20 - klo:16:55
Remmin kunto kannattaa tarkistaa ainakin 30 tkm välein jopa useamminkin.
Nämä 180 tkm remminvaihdot ovat täyttä höpinää.
Conti muistaakseni puhui jostain 180 tkm remmistä.
Itselläni on ollut miltei aina remmikoneita ainakin 20 autoa.
Ei mitään ongelmia remmivehkeissäkään.
Kaksi Meseä oli ketjulla niillä sai ajaa huoletta 150 tkm.
Kiristimen vaihtoa suositeltiin nuissa kilsoissa.
Kannattaako tulpatkin vaihtaa 15 tkm ja öljy 3-5 tkm välein, koska niin vaarikin teki?

Emil

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.20 - klo:13:40
Maahantuoja sanoo, että Suomessa kuusi vuotta on aika tai kilometri määrä. Se kumpi ensin tulee vastaan, niin sen mukaan hihna tulee vaihtaa.

Tähän kaipaan vahvistusta, eli perusteluita. Eli mistä tieto on peräisin?

Mitä yhdestä hihnasta ottaa murhetta. Kyllä sen huomaa, jos remmi menee tai jakopää muutaman pykälän hyppää. Sitten vain hommaa uudet osat tilalle tai vie kipponsa Kusarille.

Emil

No ihan totta. Ja männät kannattaa vaihtaa joka toisessa huollossa, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:19:23
No ihan totta. Ja männät kannattaa vaihtaa joka toisessa huollossa, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Tuskin siitä mitään haittaakaan on.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.01.20 - klo:18:54
Ja montako sivua juttua löytyy näiden nykyisten moottorieiden hihnoista? Aivan, aika hiljaista on ollut, vaikka näitä on Suomikin puolillaan. Aletaanko seuraavaksi höpöttämään jotain vaikka rapeista ranskalaisista?

Googletteleppa hieman Oulun seudulta kokemuksia uudemmistakin autoista  ;D. Oliko muuta?

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:18:59
Tähän kaipaan vahvistusta, eli perusteluita. Eli mistä tieto on peräisin?

Nykyajan nuoriso on ilmeisesti sen verran uusavutonta, että kaikki pitäisi tehdä valmiiksi. Kysy Helkama-autolta, joka on Skodan maahantuoja! Linkki löytyy ja sen helpommaksi en sinun elämääsi tee tämän asian suhteen.

Emil

Eli sä et itse tiedä, mutta annat ymmärtää tietäväsi?

Mihin nuorisoon viittaat?

Lisäys: Maihin joissa on pölyä paljon, antaa valmistaja tiuhemman huoltovälin jakopäälle. Suomi ei ole sillä listalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:21:15
Eli sä et itse tiedä, mutta annat ymmärtää tietäväsi?

Mihin nuorisoon viittaat?

Lisäys: Maihin joissa on pölyä paljon, antaa valmistaja tiuhemman huoltovälin jakopäälle. Suomi ei ole sillä listalla.

Lyhyt ja ytimekäs vastaus, kun en jaksa enää rautalangasta vääntää KVG.

https://www.memecenter.com/fun/123066/so-true

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.20 - klo:20:54
Googletteleppa hieman Oulun seudulta kokemuksia uudemmistakin autoista  ;D. Oliko muuta?

Kyllä se ikävä kyllä vain niin menee, että saat itse googlata omat argumenttisi, jos ei tietoa ilman googlea löydy. Montako sivua niitä ongelmia olikaan tällä foorumilla?

Emil

Google ei kerro Suomen maahantuojan suositusta. Siksikin putosi pohja noilta sun jutuilta "-karppa-". Itsekö keksit koko jutun?

jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.20 - klo:20:54
CR TDI-koneiden kanssa on ollut Oulun seudulla hihnapyörien kulumista reilusti esim. 210tkm väliä lyhyemmällä matkalla, on ollut joitakin yksittäisiä joissa päälle 50tkm mennyt vaihtoon kuluman takia. Sitä onko enää vastaavaa TDI:ssä en osaa sanoa. Itse vaihdatin joitakin vuosia sitten PD-TDI:n hihnan (+pyörät) hihnapyörien kuluman takia vajaa 100tkm välillä vaikka väli pitäisi olla 150tkm ko. koneella.

Sen sijaan yhdestäkään TSI-hihnakoneesta jossa vastaavaa voimakasta ennenaikaista kulumista, en ole tietoinen tai en ole netissä asiaan törmännyt. (mikä ei tietenkään ole todiste mistään). Päinvastaisia esimerkkejä on kyllä tiedossa, eli TSI-bensoja jotka käyvät ja kukkuvat ilman probleemia. (ja sekään ei tietenkään ole todiste mistään jos asiaa laajemmin tarkastelee)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Emil

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.01.20 - klo:22:33
Ota yhteyttä siihen maahantuojaan, jos et idioottina viitsi uskoa merkkihuoltoa! Toki 240tkm tai 6 vuotta citigolle oikea paikka on muutenkin paalaamo, joten ihan sama vaihdatko hihnaa vai et. Minä tiedän ja sinä länkytät. Ottamalla maahantuojaan yhteyttä ja saamalla vastaukset tekisit itsestäsi vielä suuremman pellen.

Menet henkilökohtaisuuksiin, kun et pysty perustelemaan näkökantaasi? Kerrot omia "totuuksia", ilman mitään perusteita. No, silleen kai keskustelupalstoilla voi tehdä.

Mulla niin paskat kokemukset merkkihuolloista, että pyrin pysymään niistä mahdollisimman kaukana. Siksi se luottamus tekniseen neuvontaankin on heikkoa, kun ensin puhui ketjusta.  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 07.01.20 - klo:23:47
Menet henkilökohtaisuuksiin, kun et pysty perustelemaan näkökantaasi? Kerrot omia "totuuksia", ilman mitään perusteita. No, silleen kai keskustelupalstoilla voi tehdä.

Mulla niin paskat kokemukset merkkihuolloista, että pyrin pysymään niistä mahdollisimman kaukana. Siksi se luottamus tekniseen neuvontaankin on heikkoa, kun ensin puhui ketjusta.  ;D

Ja sä olet autoalan ammattilainen  ;D? Minä esitin faktan kumoa se muulla, kuin vastaväitteellä. Vastaväite ei ole fakta/peruste.

Hirveänä ei ole faktoja sulta tullut. Enemmän vain lisäkysymyksiä ja mutua!

Emil

Kyllä alan koulutus tuli käytyä aikoinaan. Vaikkakaan en ymmärrä mihin tämä kysymys liittyi. Semmoinen vaikutelma, että ei kovin paljoa tarvitse ymmärtää, että pääsee autoja nykyään huoltamaan.

Sinäkö olet "autoalan ammattilainen"? Asenteesta ja käytöksestä voisi jopa niin päätellä.

Faktaa on se, että valmistajan huolto-ohjeen mukaan jakohihna ei tarvitse huomiota osakseen ennen kuin mittarissa on 240tkm. Mulla ei ole oikeuksia jakaa sitä materiaalia netissä.

Nyt voisit vihdoinkin kertoa mistä tiedät maahantuojan näkemyksen asiaan. Tai sitten jatkan tätä keskustelua jonkun muun kanssa mieluummin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.01.20 - klo:07:14
Kyllä alan koulutus tuli käytyä aikoinaan. Vaikkakaan en ymmärrä mihin tämä kysymys liittyi. Semmoinen vaikutelma, että ei kovin paljoa tarvitse ymmärtää, että pääsee autoja nykyään huoltamaan.

Sinäkö olet "autoalan ammattilainen"? Asenteesta ja käytöksestä voisi jopa niin päätellä.

Faktaa on se, että valmistajan huolto-ohjeen mukaan jakohihna ei tarvitse huomiota osakseen ennen kuin mittarissa on 240tkm. Mulla ei ole oikeuksia jakaa sitä materiaalia netissä.

Nyt voisit vihdoinkin kertoa mistä tiedät maahantuojan näkemyksen asiaan. Tai sitten jatkan tätä keskustelua jonkun muun kanssa mieluummin.

Jos tuo koulutus on käyty, niin ei varmaan ole mikään NEWS FLASH, että jälkikäteen valmistaja/maahantuoja voivat päivittää huolto-ohjetta tai mitä käyttöohjekirjaan on esimerkiksi painettu? Eihän?

No koska tiedustelet faktaa maahantuojalta? Jos mua on joku mietityttänyt ja olen halunnut vastauksen olen sitä kysynyt suoraan siltä kuka vastaa tuotteesta! En jankannut foorumeilla, mutta voidaan me tätä lystiä jatkaa, koska minä en tee sitä sinun puolestasi.

http://www.helkama-auto.fi/index.php?p=HelkamaAuto
skoda@skoda.fi
Puh: 010 436 2000

M_M

Karppa vetää nyt henkeä ja vähentää mouhuamista. Sinähän annoit ymmärtää, että tiedät mitä maahantuoja asiasta sanoo. Joten olet sen siis jo kysynyt. Et vaan suostu sitä jostain syystä kertomaan, että mistä olet tämän tietosi saanut ja kehotat muita kysymään asiaa koska et sitä tee heidän puolestaan, vaikka oletkin jo sitä kysynyt, ilmeisesti kuitenkin vain omasta puolestasi.  ??? ;D

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.20 - klo:13:40
Maahantuoja sanoo, että Suomessa kuusi vuotta on aika tai kilometri määrä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.20 - klo:07:23
No koska tiedustelet faktaa maahantuojalta? Jos mua on joku mietityttänyt ja olen halunnut vastauksen olen sitä kysynyt suoraan siltä kuka vastaa tuotteesta! En jankannut foorumeilla, mutta voidaan me tätä lystiä jatkaa, koska minä en tee sitä sinun puolestasi.

Emil

Käyttöohjekirjassa ei kerrota remmista mitään, eikä muistakaan huolloista. Huolto-ohjeet mulla on ladattuna Erwinistä. Citigon osalta ne on vuodelta -15, joten voivat olla osittain vanhentuneet. Jakopään osalta ovatkin vanhentuneet, koska Erwinistä vuonna -18 ladatut huolto-ohjeet up!:in osalta sanoo, että jakopää ei tarvitse mitään huomiota ikinä, paitsi pölyisissä maissa. Ja siltäkään pölyisten maiden listalta ei Suomea löydy.

Onhan ne remmit kehittyneet vuosien mittaan, eikä pelkästään huonompaan suuntaan. Opelin joihinkin koneisiin piti vaihtaa remmi 60tkm välein, vai oliko vieläkin tiheämmin. Toisaalta Volvosta löytyvällä jakopäällä olen kuullut ajetun 300tkm, kun oli päässyt unohtumaan koko homma.

qnarkill

oisko tässä faktaa?

Vesipumppukin taitaa olla vastakkaisella puolella joten sekään ei hajotessaan lahota tätä kevlarilla? kuulemma vahvistettua remmiä
Citigo + XX tic

ram1

Tätä asiaa sivuttiin aikaisemmin ja kysyin asiaa VW, Seat ja Skodalta. Kaikki käyttää tuota 6v vaihtoväliä. Sain myös Helkamalta luvan julkaista tämä, jos sillä vältytään väärältä informaatiolta. Tämä tosiaan kysytty 1.4 Tsi (150hp) moottorille, mutta tässä nyt sivutaan samalla Skodaa yleisesti.

Eli virallinen vaihtovälisuositus kyseisen moottorimallin jakohihnan vaihdolle on 240 000 km / 6 vuotta.Valmistajalta ei virallista vaihtoväliä enää ole siltä osin.

Kyseinen kuuden vuoden suositus on meidän ohjeistama valmistajan edustajana, ja huoltoverkostolla on ohjeistus asiasta olemassa.

Kyseistä asiaa seurataan siltä osin auton ajomäärän kasvaessa ja auton vanhetessa.

Mikäli asiakas ei anna lupaa jakohihnan vaihdolle sen ollessa ajankohtainen, asiakas on tietoisesti kieltäytynyt toimenpiteestä ja tällöin luonnollisesti vastuu jakohihnan rikkoutumisesta mahdollisesta ongelmatilanteesta siirtyy sille osapuolelle, joka asiantuntijaliikkeen suosituksesta huolimatta työstä on kieltäytynyt.

Ja lisäksi tietysti tämä sama litania mikä varmasti monelle tuttu.
Kyseinen kuuden (6) vuoden vaihtovälisuositus on ollut kaikissa jakohihnallisissa malleissa vuodesta 1996 alkaen, kun ensimmäiset hihnakoneet mallistoon Felician myötä saapuivat.

On huomattava, että valmistajan yleinen huolto-ohjelma on suunniteltu keski-Euroopan ilmaston mukaan ja se ei suoraan huomio meilläkin välillä olevia koviakin pakkasia, jotka kuluttavat mm. jakohihnan rakennetta.

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jultsu

Mielenkiintoista, että takuuta lähdetään eväämään sillä perusteella että asiakas on kieltäytynyt suositellusta toimenpiteestä  8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Emil

Eli hihna tarkastetaan 240tkm kohdalla, ei välttämättä edes vaihdeta, jos on kunnossa. Valmistajan näkemyksen mukaan siis.

Voihan sillä pakkasella olla vaikutusta. Vaikkapa rullien käyttöikään hihnan lisäksi. Ja hihnaa saattaa kuluttaa nastarenkaiden aiheuttama pöly.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Emil - 13.10.20 - klo:09:21
Ja hihnaa saattaa kuluttaa nastarenkaiden aiheuttama pöly.

Oktomurske, Suomen ilmasto , maan vetovoima ja kuun asento voi myös vaikuttaa moneen asiaan  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy