EPC-merkkivalo ja moottori-/päästövalo palaa silloin tällöin. Diagnoosi ajettu.

Aloittaja tirriterri, 25.06.13 - klo:16:05

« edellinen - seuraava »

tirriterri

Hyvää päivää,

Eka postaus tänne!

Eli mulla on 2003 9N-Polossa jännä ongelma, silloin tällöin motarilla syttyi aina tuo EP-merkkivalo ja moottori-/päästövalo. Vein korjaamolle ja sieltä vaan sanottiin, että siellä oli joku väliaikainen häiriö, että se nollattiin. Noo parisen kuukautta sen jälkeen kävi sama homma, tuntuu että auto ryytyy ihan hetkeksi. Samoihin aikoihin huomasin, että ilmastointi ei toimi kuin 3-4 pykälillä, tämä saattoi olla jo pidemmän aikaan.. Viimeksi kun kävi sama homma merkkivalojen kanssa parisen viikkoa sitten, auto menetti hetkellisesti tehot ja joutui ajamaan tien sivuun. Ei nostanut kierroksia. Soitto hinurille ja auto koki maagisen parantumisen ja rupesikin muutaman minuutin jälkeen taas ottamaan kierroksia. Tämän jälkeen ajoin töihin (50km) ja molemmat valot sammuivat.. Tämän jälkeen ei ongelmia.

Sen jälkeen sain työkaverilta lainaksi tämän VCDS-diagnoosilaitteiston ja sain sieltä oheisen rimpsun:

Chassis Type: 9N - VW Polo
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 45 46 56 76

VIN: WVWZZZ9NZ3Y206128   Mileage: 130450km/81057miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine        Labels: 036-906-034-APE.lbl
   Part No: 036 997 034 BD
   Component:  MARELLI 4MV        7747 
   Coding: 00071
   Shop #: WSC 14200 
   VCID: 5FC78619DD101AE0791
   WVWZZZ9NZ3Y206128     VWZ7Z0B6343199

2 Faults Found:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals
            P1553 - 35-10 - Implausible Correlation - Intermittent
17912 - Intake Air System
            P1504 - 35-10 - Leak Detected - Intermittent
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes        Labels: 6Q0-907-37x-ABS2.lbl
   Part No: 6Q0 907 379 L
   Component: ABS FRONT MK60      0101 
   Coding: 0001097
   Shop #: WSC 00788 785 00200
   VCID: 4689737D328A6B285A7

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC        Labels: 6Q0-820-045.lbl
   Part No: 6Q0 820 045
   Component: Klimaanlage        X0840 
   VCID: EAD167CD9652EF481EF

4 Faults Found:
01596 - Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)
            30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent
01596 - Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)
            41-10 - Blocked or No Voltage - Intermittent
01596 - Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)
            29-10 - Short to Ground - Intermittent
01596 - Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)
            28-10 - Short to Plus - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect.        Labels: 6Qx-937-049-C.lbl
   Part No: 6Q1 937 049 C
   Component: 00 BN-SG.           1S33 
   Coding: 26046
   Shop #: WSC 12400 
   VCID: 3B7F1289294826C0359

1 Fault Found:
01598 - Drive Battery Voltage
            07-10 - Signal too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags        Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
   Part No: 1C0 909 605 K
   Component: 0K AIRBAG VW51 0N   0006 
   Coding: 12363
   Shop #: WSC 00788 
   VCID: 2C5D21D5DC26B178AC3

1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
            07-10 - Signal too Low - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments        Labels: 6Q0-920-xxx-17.lbl
   Part No: 6Q0 920 820 B
   Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V14 
   Coding: 01141
   Shop #: WSC 00000 
   VCID: 2E592BDDEA3AC368827
   WVWZZZ9NZ3Y206128     VWZ7Z0B6343199

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway        Labels: 6N0-909-901-19.lbl
   Part No: 6N0 909 901
   Component: 08 GATEWAY  CAN    1S33 
   Coding: 00014
   Shop #: WSC 00788 
   VCID: F0E575A5B08E159850B

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist        Labels: 6Q0-423-156.clb
   Part No: 6Q0 423 156 Q
   Component: LenkhilfeTRW        V250 
   Coding: 10120
   Shop #: WSC 00788 
   VCID: 3D7B1C91375C28F00BD

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv.        Labels: 6Q0-959-433.lbl
   Part No: 6Q0 959 433 G
   Component: 1X Komfortgerát     0002 
   Coding: 00064
   Shop #: WSC 11200 
   VCID: 3F8766993D503AE0191

   Subsystem 1 - Part No: 6Q2959802A
   Component: 1X Tõrsteuer.FS TFK 0004 

   Subsystem 2 - Part No: 6Q2959801A
   Component: 1X Tõrsteuer.BF TFK 0004 

No fault code found.

End   ---------------------------------------------------------------------


Osaako kukaan vetää tästä johtopäätöksiä mikä mättää ja onko kallis korjata..? Oltaisiinko tässä lähellä ydintä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164

Eli olisko tossa MAP-anturin (Manifold Absolute Pressure. Imusarjan alipaine tunnistin) vaihto ja mahdollisesti karstoittuneet ja vuotavat imuventtiilit putsattava tms..? 95-bensalla ajellut nyt siitä asti kun tullut markkinoille.

Lisäksi tuntuu, että jarruttaessa menisi ABS välillä pois päältä, joutuu ihan huolella painamaan jarrua ja poljin tuntuu ylhäältä asti aika raskaalta..? Polkaisun jälkeen kaikki on taas ihan normaalisti ja jarru toimii kuin ennenkin..?

Kiitoksia etukäteen!

tarzi

Anturin vaihto ei auta, puhdistus kyllä. Fortea tankkiin sekä 98 bensaa ja hanaa maantiellä. Avustaa voi myös imusarjaan suihkutettavalla "intake cleaner" aineella.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tirriterri

Kiitti vastauksesta, http://www.finnkem.fi/verkkokauppa/forte-kemikaalit/ noita Forteja on aika paljon.. Mitä Forté-tuotetta tarkoitit tuolla joka menisi tankkiin..? Onko tuosta jarrusta mitään haisua, mikä sitä voisi vaivata..?


ConD

Lainaus käyttäjältä: tirriterri - 25.06.13 - klo:16:05
Osaako kukaan vetää tästä johtopäätöksiä mikä mättää ja onko kallis korjata..? Oltaisiinko tässä lähellä ydintä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164

Eli olisko tossa MAP-anturin (Manifold Absolute Pressure. Imusarjan alipaine tunnistin) vaihto ja mahdollisesti karstoittuneet ja vuotavat imuventtiilit putsattava tms..? 95-bensalla ajellut nyt siitä asti kun tullut markkinoille.
Viittasit aloittamaani topikkiin missä painin EPC/päästövalovaivojen kanssa taannoin vastaavalla koneella olevan Golfini kanssa.

Kuten tuollakin on keskusteltu niin vaivoja tuossa 1.6/1.4 16v koneessa on useimmiten EGR:ssä ja kaasuläpässä. EGR:ää ei oikein pysty puhdistamaan vaan sen vaihto on yleensä "pakkorako" sitten kun se jumittelee. Minulla jumittava EGR antoi juuri tuota MAP-anturin vikakoodia kun lisäilma EGR:n kautta tuli miten sattuu. Kaasuläpän voi itse puhdistaa näkyviltä osin kun sen irroittaa koneesta ensin pois.

Uusi EGR on mahdollista vaihtaa kotikonstein ja tarvikeosa Saksassa maksaa ~120e. Forteja ym. litkuja en lähtisi koneeseen ajamaan ennenkuin mekaaniset viat on poissuljettu.

98 bensa on suositeltava aine tuohon 16v koneeseen.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

RSOCUstin

Suosittelen kokeilemaan ensin ajamaan marmorilla uudet softat koneeseen. Meillä oli sama vika ja ois tonnin remppa pitänyt tehä antureiden ja egr varmaan vaihdolla. Autotallissa on meitin ex polo 1,2 2003 autto ainakin siihen. Teki samaa että satunnaisesti tuli vikavalot ja korjaantu kun bitti oikeni koneessa.

jalkkis

Minulla oli muinoin 1.4 9N ja sen EPC-valoshow tokeni softapäivityksellä. Auto oli silloin uusi, joten en tiedä auttaisiko päivitykset 130tkm kelattuun.

Viittaakohan...

Motor for Outside/Recirculated Air Flap (V154)

...lämmityslaitteen raitisilman säätöläppään? Minulla se meni vaihtoon, kun joskus pukkas pelkkää kuumaa autoon ja vasta auton buuttaaminen auttoi.

RSOCUstin

#6
Omallamme oli ajettu 90tkm ja marmori huollosta oli 6v aikaa joten oli vanhat softat.
Ei ollut auto ollut hetkeen kaapelin nokassa.

Polonen123

1.4 Polo (-02) 98.000km alla, ja jatkuvaa taistelua EPC-valon kanssa; käynyt useamman kerran vikakoodin luennassa, ja joka kerta sama viesti; häiriö pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä. Korjaaja ei pitänyt ongelmaa vakavana, vaan epäili että EGR-venttiili on juminut hetkellisesti, ja että vika on korjautunut itsekseen. Sittemmin hetkellisen kulutuksen mittari alkoi pomppimaan paikaltaan lähdettäessä 99,99 l/100km, ja myös keskikulutuksessa oli huomattavissa merkittävää kasvua, joten päätin vaihtaa EGR-venttiilin päästäkseni eroon ongelmasta. Venttiilin vaihdon jälkeen ajoin päivän tyytyväisenä autolla, kunnes valo syttyi taas, ja kulutusmittarikin heräsi jälleen eloon.

Ei taida auttaa muu kuin kiikuttaa auto merkkiliikkeelle?


seatibiza2014

Itselläni oli sama ongelma vuoden 2014 Seat Ibizan kanssa. Todella vähän ajettu auto (alle 100 000km) eikä mitään vikoja ollut ostosta lähtien ja yhtäkkiä yhtenä aamuna syttyi EPC ja pakokaasusysteemin vikavalot. Auto ei nostanut kierroksia lainkaan riittävän korkealle, juuri ja juuri pystyi ajamaan 2 tai 3. vaihteella 5km korjaamolle ja 2500-3000 kierroslukumittarissa, vähän hirvitti mutta ei ilmeisesti tullut mitään isompaa vahinkoa tästä.

Kuulemma vikamuisti kun luettiin niin ahtopainesäädin oli syyllinen kun sitä asentaja kädellä liikutteli niin vikavalo sammui. Eli tavallaan turboon liittyvä osa mutta ei kuitenkaan itse turbo vaan joku turboon kiinnitettävä osa ilmeisesti? Tämä osa uusittiin ja on kuulemma jopa melko yleinenkin ongelma VW-autoissa (näitä vaihdetaan kuulemma muutama vuodessa) ja Volkswagen on jo kehittänyt samasta säätimestä uusitun version, jonka pitäisi kestää paremmin.
sain itse siis tämän uusitun version varaosasta autooni. Maksoi yli 300e pelkkä säädin, siihen työt päälle niin lähemmäs 600e potti. Korjaus tehtiin kyllä todella hyvin ja auto on toiminut hyvin sen jälkeen, huollosta on nyt pari kuukautta. Oli siis ihan oikea vika autossa, kun olisi ollut mahdollista että selviäisi vikakoodien nollauksella. Nyt kuulemma pitää vaan kovaa ajoa ajaa ja toivoa, ettei tule vikaa turboon itseensä koska sen korjaaminen maksaa jo monta kertaa enemmän.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy