Ihmettelyä eri ajotavoista ja käytöksestä Suomalaisessa ajokulttuurissa!

Aloittaja -karppa-, 10.02.18 - klo:11:53

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Jatketaan tänne ettei topic:t mene sekaisin. Keskustelua siis ajotavoista ja käytöksestä Suomalaisessa ajokulttuurissa.

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 10.02.18 - klo:11:10
Liikenteessä näkee usein ohituksia jotka vaikuttavat täysin turhilta. Jos ohittaa toisen kaksikaistaisella tiellä kun ohituskaista on jo näkyvissä, on ohitus minusta aivan turha. Olen aina halunnut kysyä näiltä ohittajilta, miksi piti ohittaa. Ohittamiseen kun liittyy aina myös pienempi tai suurempi riski. Ehkä ohittaja kertoo nyt minulle ja muillekin miksi tämä Bemari piti ohittaa. Ajoiko ehkä oikein reilusti alle rajoituksen?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.02.18 - klo:11:17
Minäpä kerron!

Miksi ohitan possujunat mielellään ennen ohituskaistaa. Ihan sen vuoksi, että minun ei tarvitse ohituskaistoilla ajaa kilpaa näiden vuoronumero-ohittajien kanssa. Kun ohitan ennen ohituskaistaa voin ajaa tuon ohituskaistan rauhassa vakionopeudensäädin päällä ilman minkäänalaista perseilyä saati kilvanajoa.

Miten sinä muuten määrittelet mikä ohitus on turha ja miksi pitäisi ohittaa vain ohituskaistoilla? Minä olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että ohituskaistat voisi rullata Suomesta kokonaan pois, koska ne ovat aiheuttaneet possujunia, jotka odottavat vain ohituskaistoja. Ohituskaistoilla autot ajavat kilpaa ja yleensä vain vaihtavat paikkaa jonossa. Ohituskaistan jälkeen melkein järkeään nopeus tippuu AINA sen 5-10km/h alle rajoituksen kelistä riippumatta.

Ja kyllä minä tiedän tarkalleen paljonko minun ajonopeus on eikä mittarinopeus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Samoilla linjoilla Karpan kanssa eritoten jos edessä possujuna joka ajaa huomattavasti alle rajoitusten, ja varsinkin jos nopeus vielä seilaa. Parin auton ohittaminen ohituskaistalla täysin hyödytöntä, kun junailijat jäävät kuitenkin junnaamaan ohituskaistalle.

Pihistelijä

Suomessa ei hallita äänimerkin käyttöä eikä sen vastaanottoa. Sitä käytetään pelkästään mielenosoitukseen tilanteen mentyä jo ohi, jolloin tööttäys on täysin turha. Jos sitä koittaa käyttää, kuten on tarkoitettu ja miten sitä käytetään muualla maailmassa eli varoittamaan tilanteesta etukäteen, saa vain keskisormen näyttöä ja torven soittoa peräänsä. Esim. Japanissa hallitaan äänimerkin käyttö ihailtavan hyvin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

SNG

Kaksi kylkikolaria olen onnistunut välttämään torven ansiosta. Urpot lähtee vaihtamaan kaistaa ilman vilkkua ja tarkistamatta kuolleen kulman. Onneksi yleensä lipuvat epämääräisesti, että aikaa painaa torvea samalla kun yrittää itse väistää tieltä.

Eka Golf


mfroberg

Jos joku vetäisee eteeni esim. kolmion takaa ajaessani liikenneympyrässä niin että joudun jarruttamaan niin painan tööttiä kerran puolipitkään. Silloin olen ilmoittanut että en pitänyt tuosta. Ja se oli sitten siinä, case closed. En vainoa, kyttää tai edes katso ko. kuljettajaa tämän jälkeen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

roiala

Kolme kertaa on "tööttäys" johtanut kohdallani vaaratilanteeseen.

Ensimmäinen oli kun liikenneympyrään tuli auto meidän eteen ja kuljettaja painoi tööttiä niin edellä menevä törttöilijäpä painoi jarrut pohjaan ja pysäytti ja tuli hakkaamaan sen auton missä olin matkustajana kuljettajan ikkunaa pyytäen tätä tappelemaan kanssaan... Vanhempi herra ratissa ei muuta kuin laittoi oven lukkoon mutta varmaan hoksi ettei kannata tööttäillä mielen ilmaisemiseksi.

Toinen kerta jossa itse olin kuljettajana niin auto kiilasi risteysalueella keltaisten viivojen yli jonossa (possujunassa) minut ojaan (moottoripyörällä liikkeellä), onneksi mp sen verran maastokelpoinen että siitä pääsi tielle takaisin sen kummempia kärsimättä mutta väläytin valoja ja tööttäsin niin ko kiilaaja löi jarrut lukkoon niin että savu nousi renkaista (Saab 99 eli abs jarruja). onneksi olin hereillä kuten ainakin lähimpänä takana olevat autoilijatkin ja ei tullut peräänajoa, seuraavaksi auton kattoikkunasta nousi pussihousuinen mies heiluttamaan puukkoa ja huutamaan että pitäisi seuraavasta risteyksestä kääntyä sivuun ja selvitellä nämä valojen vilkuttelut... tässä tapauksessa ainakin kuski oppi (itse kun olin) viimeistään että turha provosoida muita kun tapaus oli jo sattunut eikä mielenosoituksellisella valojen vilkuttelulla ollut saavutettavissa enää muuta kuin vaaratilanne.

Kolmas tilanne aivan vasta jossa taas olin kyydissä ja jälleen liikenneympyrässä kuski ajoi toisen eteen (ollen yksiselitteisesti väärässä) ja takaa tulija painoi torvea josta taasen tulisieluinen kuljettaja kimpaantui ja painoi ainakin minuutin torvea ja alkoi kaahata kuin mielipuoli aiheuttaen monta vaaratilannetta ja huudon ja raivoamisen seasta olin ymmärtävinäni että hän ajatteli että oli ollut "oikeassa" ko tilanteessa.

Meillä ei ilmeisesti Suomalaisilla kauhean hyvin itsetunto kestä tööttäilyä.

Huvittavaa että noissa maissa kuten vaikka Italiassa jossa se piippaus on oikeasti varoitusmerkki ja positiivinen asia on sitten jouduttu mennä siihen että joidenkin kaupunkien keskustoissa on tööttääminen kielletty (liikennemerkein) ja sen kyllä huomaa siitä että tööttäämistä on noin 30-50% vähemmän :)

Samoin jos vaikka Italiassa tai Kreikassa tukit liikenteen peräkärryn kanssa ahtaassa paikassa tms niin ihmiset tööttäilevät vilkuttavat iloisesti ja tulevat auttamaan ystävällisesti.

Ammatikseni tien päällä liikkuvana on vuosien saatossa tullut tavaksi koittaa elää tilanteen mukaan ilman turhaa kiirettä ja ohittelua. Riittävästi kilometrejä kun kertyy niin onnettomuuden todennäköisyyskin kasvaa eikä sitä turhilla ohitteluilla ym juuri kannata omasta mielestä enää kasvattaa.
Vaikka usein taivaltaa vain sitä 80km/h ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia niin helposti on huomattavissa pidemmälläkin välillä että ei nopeasti ajavat "kaaharit" ole useinkaan ennemmin perillä, ovat ehtineet kyllä pitää enemmän taukoja joita joutuukin pitämään kun rasittuu enemmän stressaavan ajotyylin takia. No, tämä on oma näkemys ja selvästikin joitakin stressaa vielä enemmän se että joutuu odottamaan ja jonottamaan kuin pikku riskin otto jne, kukin tavallaan. :)

-karppa-

Minä en ainakaan kaipaa tuota kähtävä maiden tööttäilykulttuuria Suomeen, mutta tööttään kyllä, kun on aihetta (Vaaratilanne milloin tööttiä pitää käyttää).

Tasan kaksi kertaa on tämän seurauksena kaveri noussut autosta. Kummallakin kerralla kojelautakamera on tehnyt sen, että kaveri todennut opettamisen liikenteessä olevan väärä tapa, kun päätyy itse AASIKSI  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pekeke

Valoihin nukahtaneet pitää herättää töötillä. Kanarialla oli fiksu tapa laittaa itsekin vilkku vasemmalle jos edessäoleva oli kääntymässä päätieltä vasemmalle. Tällöinhan myös takanatulevat tietävät että ainakin joku on kääntymässä, jarrutus ei tule yllätyksenä. Jos jonoa niin tuo pitäisi oikeastaan tehdä kaikkien paitsi viimeisen.

Petunet

Prätkällä ajaessani en ole käyttänyt äänimerkkiä, juuri tuosta aiemmin kirjoitetusta syystä.

Minullekin on kerran näytetty puukkoa diesel-mersusta kun olin väläyttänyt pitkiä, he tulivat rampilta kolmion takaa eteen melkein keulaan osuen.
Tilanne ei sen suuremmin jännittänyt, heillä kun oli vanhassa mersussa 6 henkeä kyydissä ja minulla Subarussa melko paljon enemmän suorituskykyä kuin mekkerissä ikinä.
Muutama sekunti oikea jalka suoraksi ja peileissä oli tyhjä tie.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 12.02.18 - klo:07:37
Prätkällä ajaessani en ole käyttänyt äänimerkkiä, juuri tuosta aiemmin kirjoitetusta syystä.

Muutenkin prätkällä antaa aika paljon anteeksi muiden törttöilyjä kun vain ensin sisäistää ajatuksen että joka ainut kerta sitä tekee itseen oikeasti isoa kipeetä jos jotain sattuu ja se ei paljoa lohduta lasaretissa maatessa että olikin tilanteessa kuinka oikeassa tahansa :-\

Sitä on kuitenkin prätkällä niin helppo yleensä livistää tilanteen jälkeen vain pienellä ranneliikkeellä ja "kuitata" törttöilijä kadottamalla hänet taustalle kun itse livahtaa jo melko pienestäkin rakosesta taas takaisin "matkavauhtiin" 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Petunet

Tuo tuli opittua nopeasti 16-vuotiaana kun olin kevarilla ensin oikeassa ja sitten sairaalassa.
Se ajokausi menikin sitten siinä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy