Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.02.18 - klo:10:20
Olet aivan oikeassa, ja selityskin oli jo siinä jos et huomannut, eli useampikaistainen osuus oli jo näkyvissä kun ohitin.

En huomannut, koska et kirjoittanut, että oli jo näkyvissä. Jo tyylistäsi huomaa minkä lajin kaveri ja kuski olet. Onnea tien päälle ja pitkää elämää.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

mattinen

#631
Lainaus käyttäjältä: TTO - 08.02.18 - klo:09:08
Aika hankalaa tämä keskustelu, kun argumentit myös _yleisellä_ tasolla voidaan kumota oman ratkaisun ja priorisoinnin perusteella. Yritetään keskustella siitä, olisiko automaatti manuaalia nopeampi ohituksessa, niin asian voi kuitata sillä, että tehokkaalla autolla ohitus tapahtuu joka tapauksessa riittävän nopeasti.

Yleisen ja yksityisen erillään pito on kieltämättä aika vaikeaa. Tässä ketjussa on tavallaan mukana molemmat elementit. Kysymyshän kuului, miksi joku vielä hankkii manuaalivaihteisen auton. Tähän on sitten vastattu mm. sillä argumentilla, että manuaali tarjoaa kuskille N.N. autossa X parhaan mahdolliseen kiihtyvyyden ohituksessa. Jos tämä nyt on N.N:n kokemus, niin mitäpä sitä sitten sen enempää kiistämään. Mutta toisaalta mitään loukkaavaa ei pitäisi olla siinäkään, jos epäilee sitä, kuinka hyvin N.N:n kokemus voidaan yleistää.

Eli ketjun kysymyksen voi ymmärtää niinkin, ettei kyse ole vain keskusteluun osallistujien henkilökohtaisista valinnoista. Kyse voi olla siitäkin, miksi ihmiset ylipäätään valitsevat tietynlaisen vaihteiston. Tässä kontekstissa on luontevaa puhua eri vaihteistojen ominaisuuksista. Itse epäilen vahvasti, että jos vaihteistojen toimintaa esimerkiksi ohituksissa arvioidaan "väestötasolla", niin valtaosalla automaattivaihteisto nopeuttaa ja helpottaa ohittamista. Eli vaikka N.N. saakin autostaan kaiken parhaiten irti manuaalillaan, sama todennäköisesti ei päde autoilijoiden enemmistöön. Tässä suhteessa automaattia voidaan ehkä pitää parempana kuin manuaalia. Mutta tämä ei tietenkään muuta miksikään sitä tosiasiaa, että N.N:lle manuaali on se parempi vaihteisto.

Miksi "joku" sitten yhä valitsee manuaalin? Epäilen, että syynä on ensinnäkin manuaalivaihteistojen pitkä perinne Suomessa. Automaatit olivat pitkään harvinaisia, ja niitä oli vain kalliimmissa autoissa. Toinen syy saattaa olla tietynlainen ajo- tai voisi ehkä sanoa "äijäkulttuuri". Automaattia on aikoinaan pidetty ehkä jotenkin "akkamaisena" vaihtoehtona sellaisille kuskeille, jotka "eivät osaa ajaa". Ja onhan se niin, että kytkimen ja kaasun käytön opetteleminen on oikeastaan se ainut hieman vaikeampi juttu henkilöauton kuljettamisessa. Jos autoiluun ei ole kauhean suurta motivaatiota, voi kytkimen käytön harjoittelu maistua puulta. Automaatti on siihen mukava ratkaisu, johon ainakin ennen saattoivat naiset turvautua miehiä useammin. Kolmas syy liittyy tavallaan edelliseen. Osa kuljettajista todennäköisesti kaipaa hieman "väkevämpää ajokokemusta". Kyse on hieman samasta asiasta kuin ns. dynaamisessa ajotavassa, jossa esimerkiksi pyritään joka hetki ylläpitämään suurinta sallittua nopeutta. Dynaamiset kuskit eivät hevin suostu "köröttelyyn" ja hermostuvat liikenteen erilaisista häiriöistä kenties keskimääräistä helpommin. Samalla tavoin manuaalivaihteisto antaa ehkä vahvemman tunteen osallistumisesta ajotapahtumaan. Mikään ei tietenkään estä käyttämästä esim. DSG:tä manuaalin tavoin, mutta ilmeisesti kytkimen polkeminen ja vaihdevivun pidempi liike ovat ne tekijät, jotka tuottavat ikään kuin vahvemman yhteyden autoon ja ajotapahtumaan. Neljäs syy manuaalin valintaan on todennäköisesti hinta. Automaatit taitavat erilaisista tarjouksista huolimatta edelleen olla selvästi kalliinpia. Erot tietysti vaihtelevat merkkien ja mallien mukaan. Viides selitys lienee tässäkin keskustelussa mainittu automaattien huono maine kestävyyden suhteen.

Voi hyvin käydä niin, että jo melko lyhyen ajan kuluttua manuaalit ovat yhtä harvinaisia kuin automaatit menneinä vuosikymmeninä. Merkittävimmiksi käyttäjäryhmiksi voivat jäädä toisaalta ne, jotka haluavat hyvin edullisen auton, ja toisaalta ne, jotka haluavat säilyttää autoilussaan edes jonkinlaisen "taitoelementin". Itsellänin on tällä hetkellä DSG, jonka toiminnassa ei ole ollut huomattamista. Toisaalta voisin hyvin kuvitella ajavani vielä joskus manuaalillakin. Varsikin, kun allekirjoittaneen ajosta suuri osa on ns. linja-ajoa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jt - 07.02.18 - klo:23:36
Tavanomaisella jarruttomalla peräkärryllä maksimi n.500kg:n kuorma tulee vastaan todella helposti, myös laudoilla jos on vähänkään enemmän tavaraa kyydissä. Ei niitä laastisäkkejäkään *saisi* pakata kyytiin maksimikuormaa enempää.. Itseasiassa luulenpa että aika moni rautakaupan pihasta lähtevä kuorma on todennäköisesti hieman tai vähän enemmän ylipainoinen, paitsi tietenkin villa/styrokskuormat jotka eivät paina mitään vaan vievät tilaa paljon.

Jos jarruton kärry on ylikuormattu niin eihän sillä ole auton voimansiirrolle hirveästi merkitystä jos pysytään alle jarrullisen kärryn maksimipainon. 1000kg painavan jarruttoman kärryn (laiton kuorma) vetäminen kuormittaa moottoria ja vaihteistoa kiihdyttäessä ihan kuin 1000kg painava jarrullinen kärry (laillinen kuorma). Eri asia sitten jarrutus ja ääritilannekäytös joissa jarruton kärry ylikuormattuna on varmasti vaarallisen puolella. Eikä jarruttoman kärryn rakenteet ja renkaat varmasti tykkää ylikuormasta kovinkaan paljoa.

Lainaus käyttäjältä: jt - 07.02.18 - klo:23:36
Muutamia jätekuormia (kohtuu painaviakin) olen vienyt DSG-7 autollani ja silloin olen ihan tieten käyttänyt S-moodia että kierroksia on hieman enemmän niin kuormitus voimansiirrolle on maltillisempi. Samoin manuaalilla kun perässä oli iso kuorma niin käytin hieman pienempiä vaihteita tilanteen mukaan.

Omaan golffiin kun heittää kärryn perään niin auto menee Trailer Modeen ja selkeästi käyttää erilaista vaihtokarttaa kuin normaalisti D-asennolla, jotenkin perstuntumalta heittäisin että vaihtokartta on jotain normaalin D:n ja S:n välimaastosta, niin ja Start/Stop menee myös pelistä pois automaattisesti kärryn kanssa. S-moodi tietysti toimii kuten ennenkin.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 08.02.18 - klo:09:28
^Mutta varmuus ei ole 100 %:nen. 6:lla mennään ja rekka alkaa tulla vastaan ja tarkoitus on niistää viimeiset Nm:t moottoristia ja jalka suoristuu kohti konehuonetta - poljin painuukin epähuomiossa kick downiin, pieni vaihde menee sisään ja vauhti kasvaa silmissä. Autohan karkaa käsistä... :-X

Kyllä se varmuus on 100% ja tässäkin kyse siitä että vika on silloin kuljettajassa eikä laatikossa ja auto tekee silloin sitä mitä siltä pyydetään  ;)

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.02.18 - klo:09:41
Aina tulee sama vastaus: Onnistuu myös automaatilla, kun tekee ennen jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Samaan aikaan kuitenkin perustellaan automaattia, ettei sillä tarvitse keppiin koskea.

Itse en muista perustelleeni automaattia sillä, että keppiä ei tartte hämmentää vaan vaivattomuudella. Ja tartteehan useimmissa automaateissa keppiä siirtää P -> D jokatapauksessa ennen liikkeellelähtöä..

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.02.18 - klo:09:27
Jatkakaa vääntöä...

Tuntuu joillain täällä olevan sitä vääntöä niin paljon että vetoakselit katkeaa kohta  :D




Monella näyttää olevan tarve perustella manuaalin paremmuutta sellaisilla asioilla jotka eivät ole nyky automaatille heikkouksia vaan ovat käytännössä tasoissa. Itse ainakin hyväksyn seuraavat perusteet manuaalin hankintaan:

- Hinta -> FINE, jos ostajan mielestä hinnan säästö on tärkeämpi kuin käyttömukavuus
- Ei osaa/halua oppia automaattia -> FINE, itsekkään en osaa enkä halua oppia iOS laitteiden käyttölogiikkaa vaan pysyn Androidissa
- Autolta vaaditaan ominaisuutta tai varustetta joka ei ole mahdollinen yhdistelmä automaatin kanssa -> FINE

  • esim. tietyn moottorin yhteyteen ei tarjota nelivetoa sekä automaattia yhdessä ja neliveto koetaan tärkeämmäksi
  • esim2. Nissan Terrano II jarrullinen vetomassa automaattina 1700kg ja manuaalina 2800kg, vedetään 2500kg henkilönostinta useita kertoja kuukaudessa
  • esim3. manuaalissa voiman ulosotto mahdollisuus hydraulipumppua varten, automaatissa ei voiman ulosottoa

Fakta vain on se, että viimeisen 30-vuoden aikana automaatti on kehittynyt todella paljon kun taas manuaaliin on tullut vain pieniä parannuksia, esim vaihteiden lukumäärä kasvanut ja entisestään pieni tehohäviö varmasti vielä pienentynyt.

Itse veikkaan että muutaman vuoden sisällä automaattien yleisyys ja haluttavuus kasvaa siinä määrin että vaihtoauton manuaalilaatikko koetaan useimmin haitaksi autokauppaa tehdessä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TTO

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.02.18 - klo:11:59
Monella näyttää olevan tarve perustella manuaalin paremmuutta sellaisilla asioilla jotka eivät ole nyky automaatille heikkouksia vaan ovat käytännössä tasoissa. Itse ainakin hyväksyn seuraavat perusteet manuaalin hankintaan:

- Hinta -> FINE, jos ostajan mielestä hinnan säästö on tärkeämpi kuin käyttömukavuus
- Ei osaa/halua oppia automaattia -> FINE, itsekkään en osaa enkä halua oppia iOS laitteiden käyttölogiikkaa vaan pysyn Androidissa
- Autolta vaaditaan ominaisuutta tai varustetta joka ei ole mahdollinen yhdistelmä automaatin kanssa -> FINE

  • esim. tietyn moottorin yhteyteen ei tarjota nelivetoa sekä automaattia yhdessä ja neliveto koetaan tärkeämmäksi
  • esim2. Nissan Terrano II jarrullinen vetomassa automaattina 1700kg ja manuaalina 2800kg, vedetään 2500kg henkilönostinta useita kertoja kuukaudessa
  • esim3. manuaalissa voiman ulosotto mahdollisuus hydraulipumppua varten, automaatissa ei voiman ulosottoa

Fakta vain on se, että viimeisen 30-vuoden aikana automaatti on kehittynyt todella paljon kun taas manuaaliin on tullut vain pieniä parannuksia, esim vaihteiden lukumäärä kasvanut ja entisestään pieni tehohäviö varmasti vielä pienentynyt.

Itse veikkaan että muutaman vuoden sisällä automaattien yleisyys ja haluttavuus kasvaa siinä määrin että vaihtoauton manuaalilaatikko koetaan useimmin haitaksi autokauppaa tehdessä.
Hyvin kerätty lista. Lisäisin itse seuraavan hintaan liittyvän "alakohdan"
- epäillään automaatin aiheuttavan enemmän korjauskustannuksia -> selvä, hintariskiä pidetään merkittävänä

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.02.18 - klo:11:52
Eli vaikka N.N. saakin autostaan kaiken parhaiten irti manuaalillaan, sama todennäköisesti ei päde autoilijoiden enemmistöön. Tässä suhteessa automaattia voidaan ehkä pitää parempana kuin manuaalia. Mutta tämä ei tietenkään muuta miksikään sitä tosiasiaa, että N.N:lle manuaali on se parempi vaihteisto.

Tämä pätee myös mielestäni kulutukseen kun täällä on painotettu sitä, että manuaalilla kulutus on joitakin prosentteja pienempi kuin automaatilla. Kyseiset henkiöt varmasti saavat kulutuksen pienemmäksi manuaalilla ja ajavat oikeasti ehdottoman taloudellisesti kokoajan. Väitän että autoilijoiden enemmistö ei aja 100% ajasta ehdottoman taloudellisesti ja näin ollen kulutus on ihan jotain muuta ja näissä tapauksissa autoilijoiden enemmistö ajaa "vahingossa" taloudellisemmin automaatilla kuin manuaalilla. Todistusaineistona kulutuksista täälläkin on taidettu käyttää yhtä saksalaisen nettisivun dataa johon "tavan tallaajat" ovat ilmoittaneet kulutustietojansa. Uskon että sivuston data on täyttä faktaa, mutta mikä on oikeasti otanta todellisten tavan tallaajien ja bensan pihistelijöiden välillä? Väitän että todellinen tavan tallaaja ei vaivaudu keräämään siinä määrin kulutusdataa, että sitä olisi ko. sivustolle kirjattavaksi. Sensijaan väitän, että sivustolle tietoja laittaneista kuljettajista huomattavasti suurempi osa on ehdottoman taloudellisesti ajavia kuljettajia kuin kuin yleisesti liikenteessä olevista kuljettajista.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TTO - 08.02.18 - klo:09:08
Aika hankalaa tämä keskustelu, kun argumentit myös _yleisellä_ tasolla voidaan kumota oman ratkaisun ja priorisoinnin perusteella. Yritetään keskustella siitä, olisiko automaatti manuaalia nopeampi ohituksessa, niin asian voi kuitata sillä, että tehokkaalla autolla ohitus tapahtuu joka tapauksessa riittävän nopeasti.
Jenkkiautomiehet perustelevat samalla timanttisella argumentilla aukottomasti kolmiportaisen koko ajan suttaavan automastinntäydellisyyttä. Parempaa ei vain tarvitse!

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.02.18 - klo:09:41
Aina tulee sama vastaus: Onnistuu myös automaatilla, kun tekee ennen jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Samaan aikaan kuitenkin perustellaan automaattia, ettei sillä tarvitse keppiin koskea.
Ei sunntarvitse muuta kuin kerran valita lastikolle eko-moodi ja voi sen jälkeen jättää loput vaihteistn huoleksi. Mitä tulee kulutuksiin, niin ei niissä ole pitkiin aikoihin ollut mitään merkittävää eroa. Lue esimerkiksi AMS 2/2017. Ero on desi tai pari suuntaan tai toiseen.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.18 - klo:06:57
Mihin se teho häviää vaihde valinnoissa?
Tässä tapauksessa tuo teho näyttäisi hukkuvan sinne ohjauspyörän ja penkin väliin.

vasara

Omista edellisistä autoista about 60% on automaatteja ja loput manuaaleja. Kaupunkiajon mukavuussyistä automaatti on hankinnassa mieluisampi, mutta ei ole koskaan ollut kynnyskysymys, jos on sopiva auto noin muuten. Tälläinen pikku joustavuus sopii ostajalle, joka haluaa ensisijaisesti ostaa 'hyllytavaraa', eli uusikin auto mieluusti suoraan ajoon. Tällöin joutuu mahdollisesti tinkimään myös väristä ja jostain muusta varusteestakin (mutta ei nelivedosta).. ei ole jonkun varusteen (kuten automaattilaatikko) puute autoilua haitannut, kun vaihtoehtona on vaikkapa tehdastilauksen 6 kk odottelu, joka ei ole minun juttu :)
Tällä ostotavalla saa myös välillä varsin hyviä tarjouksia, kuten tämän nyt ajossa olevan uutena ostetun osalta, jonka alennus oli laskutavasta riippuen n. 20%.

Jaudi

Ostan manuaalin koska se sopii paremmin ajotottumuksiini ja ajoprofiiliini. Oli yksi automaatti, jonka vaihdoin nopeasti pois. Vaihteita on kiva käyttää manuaalisti. Ajoprofiili lyhyitä pyrähdyksiä motarille ja rampilta ulos. Automaatti arpoi liikaa: kiihdytyskaistaa motarille rekkajonon väliin, hölläys kaasulta katsoen onko ohituskaistalla tilaa, kaasu pohjaan ja ohituskaistalle. No kas, iso vaihde silmässä, ei kiihdy, odotellaan pienempää pykälää.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.02.18 - klo:12:51
Jenkkiautomiehet perustelevat samalla timanttisella argumentilla aukottomasti kolmiportaisen koko ajan suttaavan automastinntäydellisyyttä. Parempaa ei vain tarvitse!

Jenkkiautomiehet onkin niitä rahamiehiä :D kaverilla on jenkeistä tuotu 50-luvun letukka pick-up (jossa 2 pykäläinen automaatti). Rupes rahamiestäkin vähän jo yskittämään kun 70L bensatankilla pääsi n. 70km  ;D kaveri rakensi kaasarin tilalle monipisteruiskun niin kulutus on enää 40L/100km, joka on kuulemma ok  8)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: migis - 08.02.18 - klo:10:37
En huomannut, koska et kirjoittanut, että oli jo näkyvissä. Jo tyylistäsi huomaa minkä lajin kaveri ja kuski olet. Onnea tien päälle ja pitkää elämää.

Itsehän kerroit että ohituksessani oli jotakin vikaa ja tämän pystyit päättelemään tuosta vaan olematta paikalla. Sinä et tiedä mitään siitä millainen kuski olen. Jos on huono päivä menossa niin ei voi mitään, koeta jaksaa.

En vedä riskiohituksia, edes prätkällä, ja en välttämättä elä hirveän vanhaksi mutta se johtuu kyllä lähinnä syömätavoistani ja kuntoilun puutteesta. Voisit yrittää pitää henkilökohtaisuudet minimissä ja korvata sen asiapitoisuudella. Ja en väitä että omakaan osuuteni on briljanttia mutta liittyi nyt edes löyhästi aiheeseen.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

-karppa-

Tai sitten vag:n käytettynä dsg:llä ei ole vaihtoehto. Jonkun muun merkkinen automaattina voisi hyvinkin mennä.

Ja nostan käden ylös automaatista on vaihdettu manuaaliin.  Valitettvasti liian moni valmistaja on markkinoinut automaattilootia ettei niihin tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä. Jälkikäteen huolto-ohjeet on muuttuneet ja tarkentuneet. Vahingon sitten maksavat myöhemmät omistajat. Haluaako tuota riskiä ottaa on jokaisen oman valinta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 08.02.18 - klo:09:27
Jos nyt sattumalta ette ole huomanneet, niin tällä ja varmasti monella muullakin palstalla pyörii jengiä, jotka yrittävät pönkittää omaa asemaansa ihan jokaisessa asiassa. On vain hän, hän, hän ja hänen valintansa. Muiden mielipiteet ovat väärin. Koska monessakin asiassa vängätään pelkästään mielipide asioista.
Jos nyt miettii tätäkin topiccia (Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla), niin onko tähän olemassa vastaus mikä olisi oikein?
Jos ette sattumoisin ole lukeneet aiheen aloittajan viestiä, niin se tulee tässä:
Eli tässäkin on aina niin viihdyttävän Jeremy Clarksonin mielipide. Hän on varmasti ajanut enemmän autoja, kuin kukaan meistä täälä, mutta en jaksa uskoa että Clarkson tässä viittaa pelkästään DSG vaihteistoon, josta tässä nyt jengi vääntää kättä onko se parempi, vai huonompi kuin keppivaihteisto.
Jatkakaa vääntöä...

Minua taas huvittaa kommentoijat jotka tarttuvat, vain henkilöön eivät itse asiaan ja jaksavat tuoda tätä esille kuukaudesta toiseen eri topic:ssa? Toinen on kotitarvepsykologit, jotka yrittävät saada toisten tarkoitusperiä lokeroiduksi itselleen mieluisaksi, vaikka niissä ei olisi mitään perää.

Mitä Jeremyyn tulee, niin moni meistä haluaisi tehdä hänen työtään (Nostan käden ylös). Hän ajaa autoilla mistä me vain unelmoimme. Hän voi myös itse päättää minkä auton ostaa kaupasta eikä tarvitse miettiä maksaako sen osamaksulla, liisaako vai käteisellä. Samoin valita vaihteistonsa. Tosin eipä noita tehokkaampia mersuja saakkaan manuaalina, vaan ovat automaatteja.

Ja kyllä häneltä löytyy manuaalivaihteisiakin autoja:
https://www.carkeys.co.uk/news/jeremy-clarkson-s-cars
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.02.18 - klo:18:32
Minua taas huvittaa kotitarvepsykologit, jotka yrittävät saada toisten tarkoitusperiä lokeroiduksi itselleen mieluisaksi, vaikka niissä ei olisi mitään perää.

Jos avataan keskusteluketju aiheesta "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla", niin kyllä se aika väistämättä johtaa jonkinlaiseen spekulaatioon tai "kotitarvepsykologiaan". Siis sen pohtimiseen, miksi jotkut yhä hankkivat manuaalin. Mutta mitä sitten tulee toisten tarkoitusperien (=motiivien) lokeroimiseen itselle mieluisaksi, niin sellaiseen ei varmastikaan ole mitään tarvetta. Sillä aika vaikeaksihan menisi erilaisten asioiden pohdinta, jos lähtökohta olisi se, että jonkin ilmiön syyn täytyy olla itselle mieluisa.

Pihistelijä

Tänään tuli pyörittyä paljon kaupungissa. Manuaalilla on todella nautinnollista kruisailla läpi katujen. Niin pehmeää ja jouhevaa. Minulle manuaali tuo suurta ajamisen iloa. Sekä kaupungissa että maantiellä.
Vielä kysymykseen: "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?". Koska pidän sillä ajamisesta paljon enemmän kuin automaatilla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: migis - 08.02.18 - klo:10:37
En huomannut, koska et kirjoittanut, että oli jo näkyvissä. Jo tyylistäsi huomaa minkä lajin kaveri ja kuski olet. Onnea tien päälle ja pitkää elämää.
Nyt kyllä kiinnostaa minuakin, että mikä sinua mfrobergin tyylissä ärsytti? Oletko yksi näistä ihmisistä joita ei saa ohittaa?

Enhancer

Joka päivä tulee pyörittyä kaupungissa. Automaatilla on todella nautinnollista kruisailla läpi katujen. Niin pehmeää ja jouhevaa. ;).

Nyt kun oikea käsi on vapautettu kahvikupin pitämiseen, kokemus vain paranee. Tilauksessa olevassa kalustossa ei tarvitse juurikaan painaa edes kaasua eikä jarruakaan, kun ulkoistan nekin tehtävät adaptiiviselle vakionopeussäätimelle. Ihab itsekseen auto pysähtyy ja jatkaa edellämenevän perässä. Ã,,kkitilanteessa tietokone reagoi kuitenkin nopeammin kuin minä.

Kaistavahti huolehtii sitten ajolinjoista, jos huomioni on kiinnittynyt johonkin epäolennaiseen jne.

Ei tule sellaista tilannetta, että manuaali olisi edes vaihtoehto. Aiheellinen kysymys siis tämä topic.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.02.18 - klo:17:05
Nyt kyllä kiinnostaa minuakin, että mikä sinua mfrobergin tyylissä ärsytti? Oletko yksi näistä ihmisistä joita ei saa ohittaa?

Tyyli kirjoittaa rehentelevästi siitä, kuinka vetäistään ja pyyhkäistään ohi, ei malteta hetkeä odottaa ohituskaistan alkamista ja kerrotaan vielä, että joku uskalsi huomauttaa ohituksesta kertoo riittävästi asenteesta liikenteessä.

Minut saa ohittaa ja itsekin ohitan tarvittaessa. Valoja en väläyttele.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: migis - 09.02.18 - klo:17:28
Tyyli kirjoittaa rehentelevästi siitä, kuinka vetäistään ja pyyhkäistään ohi, ei malteta hetkeä odottaa ohituskaistan alkamista ja kerrotaan vielä, että joku uskalsi huomauttaa ohituksesta kertoo riittävästi asenteesta liikenteessä.

Minut saa ohittaa ja itsekin ohitan tarvittaessa. Valoja en väläyttele.
Miksi siis puolustelet tätä joka valojaan väläytti? Miksi ohituksesta piti huomauttaa? Mikä oli pielessä? Helpottaako se valojen vilauttelu, vai mikä hyöty siitä on?

Eppu H

Liikenteessä näkee usein ohituksia jotka vaikuttavat täysin turhilta. Jos ohittaa toisen kaksikaistaisella tiellä kun ohituskaista on jo näkyvissä, on ohitus minusta aivan turha. Olen aina halunnut kysyä näiltä ohittajilta, miksi piti ohittaa. Ohittamiseen kun liittyy aina myös pienempi tai suurempi riski. Ehkä ohittaja kertoo nyt minulle ja muillekin miksi tämä Bemari piti ohittaa. Ajoiko ehkä oikein reilusti alle rajoituksen?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 10.02.18 - klo:11:10
Liikenteessä näkee usein ohituksia jotka vaikuttavat täysin turhilta. Jos ohittaa toisen kaksikaistaisella tiellä kun ohituskaista on jo näkyvissä, on ohitus minusta aivan turha. Olen aina halunnut kysyä näiltä ohittajilta, miksi piti ohittaa. Ohittamiseen kun liittyy aina myös pienempi tai suurempi riski. Ehkä ohittaja kertoo nyt minulle ja muillekin miksi tämä Bemari piti ohittaa. Ajoiko ehkä oikein reilusti alle rajoituksen?

Minäpä kerron!

Miksi ohitan possujunat mielellään ennen ohituskaistaa. Ihan sen vuoksi, että minun ei tarvitse ohituskaistoilla ajaa kilpaa näiden vuoronumero-ohittajien kanssa. Kun ohitan ennen ohituskaistaa voin ajaa tuon ohituskaistan rauhassa vakionopeudensäädin päällä ilman minkäänalaista perseilyä saati kilvanajoa.

Miten sinä muuten määrittelet mikä ohitus on turha ja miksi pitäisi ohittaa vain ohituskaistoilla? Minä olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että ohituskaistat voisi rullata Suomesta kokonaan pois, koska ne ovat aiheuttaneet possujunia, jotka odottavat vain ohituskaistoja. Ohituskaistoilla autot ajavat kilpaa ja yleensä vain vaihtavat paikkaa jonossa. Ohituskaistan jälkeen melkein järkeään nopeus tippuu AINA sen 5-10km/h alle rajoituksen kelistä riippumatta.

Ja kyllä minä tiedän tarkalleen paljonko minun ajonopeus on eikä mittarinopeus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eppu H

Niin, tämä kysymyshän oli esitetty tälle Bemarin ohittajalle eikä karpalle.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.02.18 - klo:11:17
Minäpä kerron!

Miksi ohitan possujunat mielellään ennen ohituskaistaa. Ihan sen vuoksi, että minun ei tarvitse ohituskaistoilla ajaa kilpaa näiden vuoronumero-ohittajien kanssa. Kun ohitan ennen ohituskaistaa voin ajaa tuon ohituskaistan rauhassa vakionopeudensäädin päällä ilman minkäänalaista perseilyä saati kilvanajoa.

Miten sinä muuten määrittelet mikä ohitus on turha ja miksi pitäisi ohittaa vain ohituskaistoilla? Minä olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että ohituskaistat voisi rullata Suomesta kokonaan pois, koska ne ovat aiheuttaneet possujunia, jotka odottavat vain ohituskaistoja. Ohituskaistoilla autot ajavat kilpaa ja yleensä vain vaihtavat paikkaa jonossa. Ohituskaistan jälkeen melkein järkeään nopeus tippuu AINA sen 5-10km/h alle rajoituksen kelistä riippumatta.

Ja kyllä minä tiedän tarkalleen paljonko minun ajonopeus on eikä mittarinopeus.
Niin, miten tämäkin  - ja useat edeltäneet kannanotot - liittyy/liittyvät otsikkoon "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla"??   ::)
Golfkärry Mk 7.5

Eppu H


Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 10.02.18 - klo:11:41
Niin, miten tämäkin  - ja useat edeltäneet kannanotot - liittyy/liittyvät otsikkoon "Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla"??   ::)
Hieman enemmän kuitenkin kuin tuo sinun kommenttisi tai tämä minun kommenttini.  8)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.02.18 - klo:11:17
Minäpä kerron!

Miksi ohitan possujunat mielellään ennen ohituskaistaa. Ihan sen vuoksi, että minun ei tarvitse ohituskaistoilla ajaa kilpaa näiden vuoronumero-ohittajien kanssa. Kun ohitan ennen ohituskaistaa voin ajaa tuon ohituskaistan rauhassa vakionopeudensäädin päällä ilman minkäänalaista perseilyä saati kilvanajoa.

Miten sinä muuten määrittelet mikä ohitus on turha ja miksi pitäisi ohittaa vain ohituskaistoilla? Minä olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että ohituskaistat voisi rullata Suomesta kokonaan pois, koska ne ovat aiheuttaneet possujunia, jotka odottavat vain ohituskaistoja. Ohituskaistoilla autot ajavat kilpaa ja yleensä vain vaihtavat paikkaa jonossa. Ohituskaistan jälkeen melkein järkeään nopeus tippuu AINA sen 5-10km/h alle rajoituksen kelistä riippumatta.

Ja kyllä minä tiedän tarkalleen paljonko minun ajonopeus on eikä mittarinopeus.
Komppaan tätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 10.02.18 - klo:11:36
Niin, tämä kysymyshän oli esitetty tälle Bemarin ohittajalle eikä karpalle.

En voinut olla vastaamatta, koska minä koen tänä päivänä ohituskaistat Suomessa enemmän ongelmaksi, kuin hyödyksi. Ymmärrän ne hyödyksi vain raskaalle kalustolle.


Voisaan jatkaa tätä keskustelua vaikkapa tuolla:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=38317.0

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Manuaalilla voi "ajaa oikeasti/luonnollisesti"!  ::)
Tietenkin liikuntarajoitteisille automaatti on paras valinta!  8)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 10.02.18 - klo:22:52
Manuaalilla voi "ajaa oikeasti/luonnollisesti"!  ::)
Tietenkin liikuntarajoitteisille automaatti on paras valinta!  8)
Jos kytkimen painaminen ja vaihdekepin liikuttaminen normaalissa liikenteessä käy sinulle liikunnasta, niin kannattaa miettiä uutta autoa taikka oman kunnon kohottamista. :o

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: migis - 09.02.18 - klo:17:28
Tyyli kirjoittaa rehentelevästi siitä, kuinka vetäistään ja pyyhkäistään ohi, ei malteta hetkeä odottaa ohituskaistan alkamista ja kerrotaan vielä, että joku uskalsi huomauttaa ohituksesta kertoo riittävästi asenteesta liikenteessä

Jaahas, siitäkö se johtuikin. Noh, puhun samalla tavalla kuin kirjoitan joten henkilö joka ei minua tunne ylitulkitsee mitä tein tai tarkoitan tms. Mutta kun ohitetaan niin kyllä silloin "pyyhkäistään" ohi nopeasti ja mahdollisimman turvallisesti. Ja koetin, näköjään joidenkin kohdalla epäonnistuen, selittää millä vaihteella ohitan eri tilanteissa jne.

Jos pystyt päättelemään minun kirjoituksestani asenteeni liikenteessä niin pystyykö siis myös sinun kirjoituksesta päättelemään sinun? Ja jos pystyy niin oletko tyytyväinen siihen mitä tämän palstan lukijat mahdollisesti ovat sinusta mieltä? Ovatko he oikeassa?

Minusta on huono tie lähteä arvailemaan/arvostelemaan muiden henkilökohtaisia ominaisuuksia.



VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

mfroberg

#659
Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 10.02.18 - klo:11:10
Ehkä ohittaja kertoo nyt minulle ja muillekin miksi tämä Bemari piti ohittaa. Ajoiko ehkä oikein reilusti alle rajoituksen?

Ajoi juu todella hiljaa mutta ilmeisesti olisi pitänyt vaan odottaa tai ainakin olla kertomatta täällä ettei kukaan pahoittaisi mieltään siitä ja kertoisi kaikille mikä minä olen.

Tuolla tien päällä on nykyään kaikennäköistä kulkijaa ja monia kilvoitteluja ja kiilaamisia on tullut etäältä todistettua. Nämä itsenimitetyt poliisit jotka kyttäävät muiden tekemisiä ja väläyttelevät valoja tms. jopa ilman järkevää syytä ottavat riskin. Joku päivä tekevät sen jollekin huumekuskille tai muuten vaan rattiraivoiselle ja saavat tämän autoineen kimppuunsa.

Mutta palataan normaaliin aiheeseen. Silloin kun tilasin Leonin tammikuussa 2017 oli tarkoitus että auto tulisi tyttären käyttöön tänä vuonna kun hän tulee ajokortti-ikään, siksi manuaali jolla pitää oppia ajamaan. En tiedä vielä meneekö kaara hänen käyttöönsä mutta itse olen sillä kurvaillut nyt 9kk/15tkm. Kyllä tuolla erinomaisella lyhytkeppisellä täsmällisellä manuaalilaatikolla ajelee ihan sujuvasti, ajan lähes pelkästään maantietä 6-vaihteella joten ei rassaa vaihdot muutenkaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy