Automaatti vs manuaali

Aloittaja Audivag1994, 07.11.20 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

Audivag1994

Kumpi laatikko kestää paremmin? Otetaan huomioon että manuaalilla ei runno vaihteita sisään mitenkään aggressiivisesti, vaan ihan tavallisesti.
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Jultsu

Se kumpi on paremmin suunniteltu, toteutettu, ja asennettu paremman moottorin perään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 07.11.20 - klo:20:48
Kumpi laatikko kestää paremmin? Otetaan huomioon että manuaalilla ei runno vaihteita sisään mitenkään aggressiivisesti, vaan ihan tavallisesti.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=30426.0

tex-

Kuuden uuden VW:n kokemuksella. Kahdessa manuaalissa oli ongelmia. Molemmilla ajettu alle 100t. Nyt automaatti Ja siitä kokemusta 500km joten en voi vielä kommentoida siitä.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Hannes

Kyllähän asia on tuossa kestävyydessä aivan kiistatta se että manuaali laatikko on se kestävämpi vaikkakin DSG on ajan myötä selvästi parantunut mutta nykyiset päästönormit ovat tuoneet DSG:lle harmia  josta on paljon kirjoiteltu palstoilla mm, se että se jyristää kun pyrkii säästää bensaa ja pykää liian suuren vaihteen alhaisilla kieroksilla sisään.

Myös historian tasolla tilanne on jopa selvempi manuaali vaihteston hyväksi, lisäksi DSG vaihteistoa vierastetaan paljon ajettuna vaihtoautona ja se vaatiit ehdottomasti asianmukaisen huollon.

PS: Se on sanottava että onhan DSG toimiessaan niin kuin automaattivaihteinen auto yleensäkin todella mukava ainakin kaupunki ajossa jossa se on omimillaan, tosin se ylimääräinen hinta uutena mitä siitä on maksettava on kyllä vähintään kyseenalainen asia.


Pihistelijä

Manuaali kestää paremmin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

o.b.

Manuaalilla ajaneena ja kilometrejä takana kohta varmaan jo lähemmäs 2 miljoonaa, voin sanoa, että kertaakaan ei ole manuaalivaihteisto ollut se heikoin lenkki.

Rouvan auton (DSG6) ostin vaihteistovikaisena ja mekatroniikan vaihdon jälkeen silläkin menty jo 100tkm ilman ongelmia.

Audivag1994

Eikö 1200 rpm ole ihan ok matka-ajossa? :o
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.11.20 - klo:21:15
Manuaali kestää paremmin.

Oikeastaan manuaalin pystyy käyttäjä rikkomaan huomattavasti helpommin kuin automaatin. Ja kirjallisesti ottaen, en muista että olisin lukenut, että DSG, kun vaihteisto itse olisi hajonnut, yleensä on ongelmia DSG -n kytkimen ja mekatroniikan kanssa.

Hannes

En ole kyllä ainakaan lähipiirissä kuullut kenelläkään olleen ongelmia manuaali vaihteiston kanssa mutta useilla on ollut ongelmia automaatin kanssa eikä vähiten DSG:n kanssa. Kyllä DSG:n on herkempi särkymään väärin käytöksestä kuin manuaali vaihteisto ei siitä ole kahta sanaa, auton mennessä vielä eteenpäin, pakki päälle niin ei paljon muuta tarvii.

ksuuk

#10
Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.11.20 - klo:15:35
Kyllä DSG:n on herkempi särkymään väärin käytöksestä kuin manuaali vaihteisto ei siitä ole kahta sanaa, auton mennessä vielä eteenpäin, pakki päälle niin ei paljon muuta tarvii.

Miten, jos ajetaan ohjekirjan mukaan, eli oikeaan suuntaan ja oikealla kuormituksella, DSG -tä pystyy käyttämän väärin?

Audivag1994

Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Ranssi

#12
Vaihteiston valinta on uutta ostaessa osin hintakysymys, kun ei puhuta täyssähköstä ja hybridistä, eikä kovin kalliista autoista (luokkaa 30kâ,¬) pl. erikoisautot, mutta kyllä käytetyssä manuaali on kova sana, kun tilanne on se, että itse joutuu pidemmässä juoksussa ylläpidosta vastaamaan ilman mitään takuita ja virhevastuita.

Esim. uusi IV-kopan RS Ocu TSI manuaalina on hieno valinta, mutta taas se yksi sadasta saatavilla olevista F10 / G30 520d Bemareista käsivaihteistolla ei.

Kukkaron, preferenssien ja tilanteen sekä tekniikan mukaan mennään.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 08.11.20 - klo:14:54
Oikeastaan manuaalin pystyy käyttäjä rikkomaan huomattavasti helpommin kuin automaatin. Ja kirjallisesti ottaen, en muista että olisin lukenut, että DSG, kun vaihteisto itse olisi hajonnut, yleensä on ongelmia DSG -n kytkimen ja mekatroniikan kanssa.

Tuosta asiasta ole hyvin vahvasti erimieltä ja tuntuu käsittämättömältä väitteeltä että mekatroniikan porsimista ei muka käsitetä vaihteistovikana joka on hyvin yleinen vika DSG vaihteisissa autoissa joka on 1.5te kustannus ja voisi sanoa että edessä joka tapauksessa lähes joka autossa jolla ajettu enempi kilometrejä mutta ei mikään harvinainen ilmiö jo vähilläkin kilometreillä.

Mitä tulee automaattivaihteistoon yleensä, ei ole kauan kun se ymmärrettiin aivan jossain muussa valossa jos auto oli automaattivaihteinen mutta ajat muuttuvat ja nyt trendi on että automaattivaihteisto on in. Kestävyydestä ja huollon tarpeesta ynnä muista ongelmista on aivan turha puhua manuali Vs. automaatti kyllä ne kestävyys ja huolto ja muut ongelmat ovat lähes yksin omaan automaattivaihteisen ongelmia.

Mutta ei mene kauan kun kumpikin vaihteisto on historiaa mutta manuaali vaihteisto tulee silti pysymään kauemmin käytössä sen kestävyyden ja eri tilanteisiin sopivimpien mahdollisuuksien takia.

Audivag1994

Mitä eroa on s-tronicilla ja multitronicilla? Entäs tiptronic
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 09.11.20 - klo:12:06
Mitä eroa on s-tronicilla ja multitronicilla? Entäs tiptronic

Tiptronic: momentinmuuntimella oleva automaatti
Multitronic: portaaton ns. variaattori, etuvetoisiin.
S-tronic: audin nimitys DSG:lle eli kaksoiskytkinvaihteisto
Audi A3 8P 1.4TFSI

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 08.11.20 - klo:15:35
En ole kyllä ainakaan lähipiirissä kuullut kenelläkään olleen ongelmia manuaali vaihteiston kanssa mutta useilla on ollut ongelmia automaatin kanssa eikä vähiten DSG:n kanssa. Kyllä DSG:n on herkempi särkymään väärin käytöksestä kuin manuaali vaihteisto ei siitä ole kahta sanaa, auton mennessä vielä eteenpäin, pakki päälle niin ei paljon muuta tarvii.
Itsellä ollut A3, A4 ja A5 S-tronicilla ja parkkeerausnopeuksissa vaihto pakilta eteen ja päinvastoin ei tee mitään ongelmaa. Koska S-tronic on aina välillä siinä N - asennossa. Testattu on. Manuaalilla en kokeilisi ;-) ainakaan ilman kytkintä ;-)))
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 09.11.20 - klo:12:51
No sellaista tendiä ei enään tuu, että aletaan ajamaan käsivispilällä.
Onhan se vähän luonnotonkin tapa jos vertaa automaattiin joka kulkee ilman veivausta.
Tälläkin areenalla on jankutettu vuosikausia kumpi vai kampi nyt se on miltei jo haudattu koko keskustelu.
Katselin tuossa Audin hinnastoja eipä juuri hinnastotkaan tunne enää manuaaleja.

Niin....varmaan sinäkin käsität syyn miksi Audia ei enää saa manuaalina, syy on se että tuotannollisesti on edullisempaa valmistaa pelkästään yhtä vaihtoehtoa ja kun trendi on tällä hetkellä suunnattomasta ihmisten pelosta käyttää käsijään ja jalkojaan ja jollakin aivojaankin on automaatti oikea vaihtoehto jos tarkoitus on päästä elämästä mahdollisimman vähällä käyttämällä noita mainitsemiani loppujen lopuksi ihmiselle tärkeitä ominaisuuksia.

Nyky manuaalissa ei ole ollenkaan sellaisia vaivoja kun nykypäivän automaatissa, riippuen tietenkin ajo taidosta. Automaatti käyttää sitä väärää välitystä joissain tilanteessa ja arpoo vaihteiden välillä, lähdössä on nykäys ongelmia yms. huollettava on että se toimii, asuntovaunun veto/kärrynveto on monella automaatilla jopa kielletty jne...onhan noita...............

No ehkä liian kärjistetysti tuli sanottua koska itsekkin olisin automaatin laittanut mutta en edelleenkään ymmärrä yli 3te lisähintaa, tulee omassa käytössä turhan kalliita kilometrejä tuosta automaatista joten päädyin manuaalin jo senkin takia että en aja kaupunkiliikenteessä kovinkaan usein ja hyvin vääntävällä moottorilla jää kyllä vaihdekeppi kovin vähälle käytölle, joten sanoisin vaivatonta on.

Automaatti on mukava mutta ei ehdoton hyvässä autossa.

Audivag1994

Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

paimentolainen

No juu, jos puhutaan isoista kärryistä ja lasteista (3500kg), niin ei semmoisia millään manuaalilaatikoilla vedetä tai peruuteta. Kytkimethän siinä palaa, vaikka laatikko kestäisikin.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

Audivag1994

Mites tuo 1200 rpm matka-ajossa? Eikö se ole ihan ok vai olenko väärässä?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 10.11.20 - klo:19:06
No juu, jos puhutaan isoista kärryistä ja lasteista (3500kg), niin ei semmoisia millään manuaalilaatikoilla vedetä tai peruuteta. Kytkimethän siinä palaa, vaikka laatikko kestäisikin.
Entäs kuorma-autijen kytkimet? Kytkin kestää 12% nousut liikkeelle lähdössä otteeseen merkityllä maksimikuormalla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Audivag1994

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 11.11.20 - klo:13:34
Entäs kuorma-autijen kytkimet? Kytkin kestää 12% nousut liikkeelle lähdössä otteeseen merkityllä maksimikuormalla.

Pysytäänpäs nyt aiheessa bimpo.
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Audivag1994 - 11.11.20 - klo:14:07
Pysytäänpäs nyt aiheessa bimpo.

Aihe oli automaatti vs. manuaali.

En ole nähnyt ainuttakaan viestiä vielä puhtaasti tuohon aiheeseen liittyen, pelkästään jotain spekulointeja volkkarin harrastamista laatikoista sekä valmistajista jotka tekevät laatikoita tälle konsernille.

Missä on kaikki jenkkiharrastajat? Japsit? Muut saksalaiset? Automaatit voi edelleenkin olla monta kertaluokkaa manuaaliaskeja luotettavampia jos verrataan jotain vanhaa jenkkilötköä kolmipykäläisellä tomaatilla ja jotain 2000-luvun rellua josta jokaisesta murtuu pronssiset vaihtajahaarukat laatikon sisältä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey


Seatisti84

Automaatti on mukava, kolmas automaatti itellä ja kyllä tää on ollu paras kaikista. Tosin edellisen ibizan automaatti toimi myös hyvin mitänyt pientä arpomista oli just liikkeelle lähdössä.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Audivag1994

Mites tuo 1200 rpm matka-ajossa? Eikö se ole ihan ok vai olenko väärässä?
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Audivag1994

Mites tuo kysymykseni ^
Audi A4 -09 - tupla tehot/vääntö

Jultsu

Riippuu täysin moottorista, vaihteistosta, vauhtipyörästä, vaihteiston öljyn viskositeetista, lämpötilasta sekä öljyntasosta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Valmet

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.11.20 - klo:15:38
Niin....varmaan sinäkin käsität syyn miksi Audia ei enää saa manuaalina, syy on se että tuotannollisesti on edullisempaa valmistaa pelkästään yhtä vaihtoehtoa ja kun trendi on tällä hetkellä suunnattomasta ihmisten pelosta käyttää käsijään ja jalkojaan ja jollakin aivojaankin on automaatti oikea vaihtoehto jos tarkoitus on päästä elämästä mahdollisimman vähällä käyttämällä noita mainitsemiani loppujen lopuksi ihmiselle tärkeitä ominaisuuksia.

Nyky manuaalissa ei ole ollenkaan sellaisia vaivoja kun nykypäivän automaatissa, riippuen tietenkin ajo taidosta. Automaatti käyttää sitä väärää välitystä joissain tilanteessa ja arpoo vaihteiden välillä, lähdössä on nykäys ongelmia yms. huollettava on että se toimii, asuntovaunun veto/kärrynveto on monella automaatilla jopa kielletty jne...onhan noita...............

No ehkä liian kärjistetysti tuli sanottua koska itsekkin olisin automaatin laittanut mutta en edelleenkään ymmärrä yli 3te lisähintaa, tulee omassa käytössä turhan kalliita kilometrejä tuosta automaatista joten päädyin manuaalin jo senkin takia että en aja kaupunkiliikenteessä kovinkaan usein ja hyvin vääntävällä moottorilla jää kyllä vaihdekeppi kovin vähälle käytölle, joten sanoisin vaivatonta on.

Automaatti on mukava mutta ei ehdoton hyvässä autossa.

Syythän ei ole ollenkaan nuo mainitsemasi, vaan ihmisten halu maksaa enemmän mukavuudesta. Yksi vaihdelaatikon asennus kaiken muun lisäksi ei tee hintaeroa. Autot tehdään nykyään niin yksilöidysti valittujen lisävarusteiden jne mukaan, että vaihdelaatikko ei juuri eroa tee.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy