A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

ptme

Jep, aika pienellä kulutuksella on doppelgänger päässyt. Itsellä nuo B8.5-mallit 1.8 tq manualina veivät 8.31 ja 8.45 litraa sataselle ajomatkoilla 144 ja 72 tkm. Ja ajoprofiili säilynyt samana tuon yllä raportoidun TDI:n kanssa, joka siis kulutti 6.57 l/100 km minulla ollessaan.
Tekniikka kehittyy ja ajotavoissa on eroja!
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: ptme - 28.01.21 - klo:12:06
Jep, aika pienellä kulutuksella on doppelgänger päässyt. Itsellä nuo B8.5-mallit 1.8 tq manualina veivät 8.31 ja 8.45 litraa sataselle ajomatkoilla 144 ja 72 tkm. Ja ajoprofiili säilynyt samana tuon yllä raportoidun TDI:n kanssa, joka siis kulutti 6.57 l/100 km minulla ollessaan.
Tekniikka kehittyy ja ajotavoissa on eroja!

Juuri näin ja täytyy myöntää että melko kiltisti on saanu noihin lukemiin jonoissa ajella. Kesällä sitten mennään varmasti eri lukemille kulutuksessa.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: ptme - 28.01.21 - klo:12:06
Jep, aika pienellä kulutuksella on doppelgänger päässyt. Itsellä nuo B8.5-mallit 1.8 tq manualina veivät 8.31 ja 8.45 litraa sataselle ajomatkoilla 144 ja 72 tkm. Ja ajoprofiili säilynyt samana tuon yllä raportoidun TDI:n kanssa, joka siis kulutti 6.57 l/100 km minulla ollessaan.
Tekniikka kehittyy ja ajotavoissa on eroja!

Minulla oli aiemmin b8 1.8 tfsi etuveto. Pitkän ajan kulutus n 60 tkm matkalta oli n 7.8 l/100 km. Nykyään alla A5 B9 140 KW TDI Q ja 15tkm ajalta samalla ajoprofiililla 5.4 l/100km. Pyöreästi tuo sama  n 2l ero noissa on kuten yllä lainauksessakin on kirjoitettu. Paras noteeraus on kesällä 28 asteen lämpötilassa rajoitusten mukaan ajettuna 3.9 l/ 100 km.
Audi A4 1.8 TFSI

doppelgänger

Onko muuten näissä b9 2.0tfsi koneissa ollut minkäänlaista öljynsyöntiä? Tänään tsekkasin ajellessa öljyn määrän (tiedän väärä tyyli) ja sitten vielä paikallaan ajon jälkeen ja yksi ”pykälä” oli vajonnut öljyn määrä. Edellisestä vaihdosta reilu 13tkm (ededllisen omistajan toimesta) ja seuraavaan vaihtoon näyttäisi olevan 100pv/6700km. b8.5 diiselissä ei värähtänytkään tuo digimittari 20tkm aikana.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Flat

Ei mitään normaalista poikkeavaa. Ensimmäinnen b9 meni 30tkm huoltovälit lisäämättä öljyä, mittarin mukaan 30tkm välillä öljysäiliö oli noin puolillaan. Saman lailla näyttäisi menevän tämä toinenkin. Jos nyt oikein muistan, niin öljymittarin min max väli on about litra. Molemmat siis tfsi koneita.

doppelgänger

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.01.21 - klo:07:31
Ei mitään normaalista poikkeavaa. Ensimmäinnen b9 meni 30tkm huoltovälit lisäämättä öljyä, mittarin mukaan 30tkm välillä öljysäiliö oli noin puolillaan. Saman lailla näyttäisi menevän tämä toinenkin. Jos nyt oikein muistan, niin öljymittarin min max väli on about litra. Molemmat siis tfsi koneita.

Näin vähän arvelinkin. Kiitos tiedosta. Täytyy vähän seurailla tuota kulutusta.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

Jussi101

A4 B9 2017 Avant business sportin alusta tuntuu välittävän nypytystä koriin jollain tien alustoilla. Saisiko esim uusilla iskareilla tilanteen korjattua? Jos, niin mitkä olisivat kohtuuhintaiset, jotka olisivat pintapehmeät mutta suodattavat värinät pois?

vag-sam


Joo, tuo on tuttu ominaisuus myös itselle. Sport-alustalla + sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella tuota ei ilmene. Jälkiasennuksena saattaisi toimia esim. Koni Active (aiempi versio nimeltään FSD). Ainakin joku oli ollut tyytyväinen tuohon setupiin tämän keskustelun perusteella: https://www.audizine.com/forum/showthread.php/830291-Koni-special-active



vag4life

Lainaus käyttäjältä: vag-sam - 07.02.21 - klo:21:35
Joo, tuo on tuttu ominaisuus myös itselle. Sport-alustalla + sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella tuota ei ilmene. Jälkiasennuksena saattaisi toimia esim. Koni Active (aiempi versio nimeltään FSD). Ainakin joku oli ollut tyytyväinen tuohon setupiin tämän keskustelun perusteella: https://www.audizine.com/forum/showthread.php/830291-Koni-special-active

Tuo forumin keskuteluhan viittaa B8:iin...
Jos jotain vinkkiä, niin eikös eibachin pro-kit ole todettu ihan toimivaksi, jos muutosta alustaan haluaa..
A4 B9 TFSI Q s-line

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 08.02.21 - klo:10:11
Tuo forumin keskuteluhan viittaa B8:iin...
Jos jotain vinkkiä, niin eikös eibachin pro-kit ole todettu ihan toimivaksi, jos muutosta alustaan haluaa..
Juurikin näin. Suosittelen Jussi101:lle ko. vietereitä, poisti omasta 2.0 TDIq:sta pintakovuuden täysin.

Jussi101

Nuo Eibachin Pro kit taitaa laskea koria alemmas. Pidän tuota tuota tehtaan sport-alustaakin jo aika matalana. Autolla pitäisi päästä mökkitielläkin ajamaan.

Konin Special Active iskareista ei tunnu oikein löytyvän hintatietoa mistään. Taitaa olla +500, ja asennus päälle. Täytyypä katsoa lähteekö laittamaan rahaa tähän nyt reilun kuukauden minulla olleeseen autoon. Käytettynä kun auton ostaa, niin toimintatonneja tuntuu palavan:

-alusta kuntoon
-hifin päivitys
-renkaiden päivitys hiljaisemmiksi (talvi-> GY Ultragrip ice 2 / kesä -> GY Eagle F1 Asymmetric 5)

Noihin saanee menemään ainakin 4 000,.

LuckyLuka

Muutaman vuoden tauon jälkeen Volvosta siirtyminen Audiin. En tiedä onko nyt ollut harvinaisen haastava keli mutta en mielestäni ole aiempien autojen kohdalla törmännyt haasteeseen että ikkunat eivät tahdo pysyä sulana ajossa vaikka auto olisi ihan lämmin kaupunkipyörittelyssä. Täällä on sadellut lunta ja pakkasta -5, eli ihan kunnon talvikelit. Lumi jäätyy tuulilasiin ja tuntuu että sivuikkunat ainakin takaa huurtuu

2017 mallin Avant 2.0tdi

Jotenkin haluaisi että automatiikka hoitais tuon eikä tämän hintaisessa autossa tarvitse ohjata puhallusta käsin ja huudattaa tuulilasipuhallusta koko ajan täysillä. vaikuttaako nuo äänieristetyt lasit tässä nyt niin että sisätilan lämpö ei karkaa pitämään lasia sulana ? onko joku asetus millä asiaan voisi vaikuttaa ?

Jussi101

Lainaus käyttäjältä: vag-sam - 07.02.21 - klo:21:35
Joo, tuo on tuttu ominaisuus myös itselle. Sport-alustalla + sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella tuota ei ilmene. Jälkiasennuksena saattaisi toimia esim. Koni Active (aiempi versio nimeltään FSD). Ainakin joku oli ollut tyytyväinen tuohon setupiin tämän keskustelun perusteella: https://www.audizine.com/forum/showthread.php/830291-Koni-special-active

Tänään ajettu vajaan 2kk omistuksen aikana ensimmäisen kerran pidempää maantieajoa 600km hiihtoloman viettoon. Sport-alusta nypyttää / pompottaa 80-100km/h nopeuden välissä, ja kaikista eniten 90km/h nopeudessa.

Ajattelin käydä mittauttamassa katsastusasemalla iskareiden kunto ja tasapainottamassa renkaat. Olisiko muita vinkkejä tarjolla pompotuksen selvittämiseen ja poistamiseen?

vag-sam

Lainaus käyttäjältä: Jussi101 - 20.02.21 - klo:18:07
Tänään ajettu vajaan 2kk omistuksen aikana ensimmäisen kerran pidempää maantieajoa 600km hiihtoloman viettoon. Sport-alusta nypyttää / pompottaa 80-100km/h nopeuden välissä, ja kaikista eniten 90km/h nopeudessa.

Ajattelin käydä mittauttamassa katsastusasemalla iskareiden kunto ja tasapainottamassa renkaat. Olisiko muita vinkkejä tarjolla pompotuksen selvittämiseen ja poistamiseen?

Tuo kuullostaa kyllä enemmän renkaiden/vanteiden epätasapaino-ongelmalta kuin alustasta johtuvalta. A4 sport alusta on hyvä, mutta varsin herkkä renkaille/vanteille, mitä isompi koko ja matalampi profiili sen herkemmin tulee tasapaino-ongelmia. Onko alla tarvike vai alkuperäisvanne ja mikä vannekoko/rengas, kitka vai nastarengas? Talvella myös vanteiden sisälle pakkaantuva lumi voi aiheuttaa helposti epätapainoa.

Tuo katsastusaseman iskari testi on tietääkseni melko huono tällaiseen, ainoa mitä siitä voi saada irti on iskareiden ero eli jos jokin yksittäinen iskari on huono tai arvot eri vuosina samalla asemalla mitattuna. Absoluuttiset arvot eivät juuri kerro mitään.

Lähtisin siis liikkeelle renkaiden tasapainotuksesta ja jos normaali tasapainotus ei auta niin sitten parempi road force tasapainotus (tehdään vain kitka/kesärenkaille) jossa tarvittaessa pyöritellään renkaat optimaaliseen kohtaan vanteen kanssa. Ja jos kyseessä tarvikevanne niin ongelma voi tulla myös vanteesta eli keskireikä ei oikea/epätarkka sovite/vanteessa muoto ongelmaa jne.

Omana kokemuksena voin kertoa että Audin oem 18 vanne 245/40 kesärenkaalla toimii täydellisesti, 18 tarvikevanne ja 225/45 renkaan sain road force tasapainotuksen jälkeen ok tilaan mutta silti ajoittaisia värinöitä tietyissä nopeuksissa satunnaisesti.






Kalmah75

Minulla on A4 tdi quattro -17 ja auto on pelannut ilman mitään ylimääräisi huoltoja, hämmstyttvän hyvin!
Tämän kokemuksen perusteella ostin A4 Allroad -20 uutena ja vikalista on hämmentävä jo... Autolla on nyt ajettu 5000km.
- 35km, AddBlue toimintahäiriö. Kide tukki suuttimen. (Ei Audin vika varmaan, huonoa tuuria?)
- 500km, Bluethooth ei toimi, puhelut katkeaa, puhelin ei yhdisty (korjattu softalla)
- 501km, Oikeanpuolenin ajovalo ei toimi (tilattu uusi ohjain yksikkö Saksasta. Ei auttanut. Vaihdettu toisesta autosta koko umpio, korjaus onnistui) 3x huoltopäivää
- 1700km, Radion suosikkikanavia ei voi vaihdella (korjattu softalla)
- 3000km, Puhelut katkeilee, vanhalla autolla samalla reitillä ei.
- 4000km, lämmitin ei lähde käyntiin puhelimen softalla eikä kaukosäätimellä. Polttoainetta on.
- 5000km, käynnistäessä: Jarrutehostinhäiriö, vie auto paalaamoon.
- 5000km, käynnistysjärjestelmähiriö, vie auto paalaamoon.

Lähes jokainen käynnistys on jännitystä, mitäs tänään...

Auto on muuten erinomainen, hauska ajaa jne.

Lähinnä ihmettelen, mitä tälle keksisi tehdä. Onko muilla vastaavia ominaisuuksia?

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Kalmah75 - 23.02.21 - klo:10:18
Minulla on A4 tdi quattro -17 ja auto on pelannut ilman mitään ylimääräisi huoltoja, hämmstyttvän hyvin!
Tämän kokemuksen perusteella ostin A4 Allroad -20 uutena ja vikalista on hämmentävä jo... Autolla on nyt ajettu 5000km.
- 35km, AddBlue toimintahäiriö. Kide tukki suuttimen. (Ei Audin vika varmaan, huonoa tuuria?)
- 500km, Bluethooth ei toimi, puhelut katkeaa, puhelin ei yhdisty (korjattu softalla)
- 501km, Oikeanpuolenin ajovalo ei toimi (tilattu uusi ohjain yksikkö Saksasta. Ei auttanut. Vaihdettu toisesta autosta koko umpio, korjaus onnistui) 3x huoltopäivää
- 1700km, Radion suosikkikanavia ei voi vaihdella (korjattu softalla)
- 3000km, Puhelut katkeilee, vanhalla autolla samalla reitillä ei.
- 4000km, lämmitin ei lähde käyntiin puhelimen softalla eikä kaukosäätimellä. Polttoainetta on.
- 5000km, käynnistäessä: Jarrutehostinhäiriö, vie auto paalaamoon.
- 5000km, käynnistysjärjestelmähiriö, vie auto paalaamoon.

Lähes jokainen käynnistys on jännitystä, mitäs tänään...

Auto on muuten erinomainen, hauska ajaa jne.

Lähinnä ihmettelen, mitä tälle keksisi tehdä. Onko muilla vastaavia ominaisuuksia?
Ei kannata vaihtaa hyvin toimivaa autoa  ;D Kuulostaa kyllä aikamoiselta maanantaikappaleelta... Ei kai tolle voi oikein mitään tehdä, jos homma jatkuu takuun loppumiseen asti saman moisena niin vaihtoon ennen sitä... On siis facelift-malli?

Kalmah75

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 23.02.21 - klo:13:27
Ei kannata vaihtaa hyvin toimivaa autoa  ;D Kuulostaa kyllä aikamoiselta maanantaikappaleelta... Ei kai tolle voi oikein mitään tehdä, jos homma jatkuu takuun loppumiseen asti saman moisena niin vaihtoon ennen sitä... On siis facelift-malli?

Kyllä, mutta vanhalla 190hv moottorilla.
Ehkä yritän sopivalla välillä vaihtaa uuteen tai johonkin muuhun..


ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: Kalmah75 - 23.02.21 - klo:10:18
Minulla on A4 tdi quattro -17 ja auto on pelannut ilman mitään ylimääräisi huoltoja, hämmstyttvän hyvin!
Tämän kokemuksen perusteella ostin A4 Allroad -20 uutena ja vikalista on hämmentävä jo... Autolla on nyt ajettu 5000km.
- 35km, AddBlue toimintahäiriö. Kide tukki suuttimen. (Ei Audin vika varmaan, huonoa tuuria?)
- 500km, Bluethooth ei toimi, puhelut katkeaa, puhelin ei yhdisty (korjattu softalla)
- 501km, Oikeanpuolenin ajovalo ei toimi (tilattu uusi ohjain yksikkö Saksasta. Ei auttanut. Vaihdettu toisesta autosta koko umpio, korjaus onnistui) 3x huoltopäivää
- 1700km, Radion suosikkikanavia ei voi vaihdella (korjattu softalla)
- 3000km, Puhelut katkeilee, vanhalla autolla samalla reitillä ei.
- 4000km, lämmitin ei lähde käyntiin puhelimen softalla eikä kaukosäätimellä. Polttoainetta on.
- 5000km, käynnistäessä: Jarrutehostinhäiriö, vie auto paalaamoon.
- 5000km, käynnistysjärjestelmähiriö, vie auto paalaamoon.

Lähes jokainen käynnistys on jännitystä, mitäs tänään...

Auto on muuten erinomainen, hauska ajaa jne.

Lähinnä ihmettelen, mitä tälle keksisi tehdä. Onko muilla vastaavia ominaisuuksia?

Harmi homma että ollut vikoja. Faceliftiin tuotiin uusi touch mmi ui softa ja se on päästetty ulos raakileena. Sullakin näyttää suurin osa vioista liittyvän siihen, esim motortalk.de keskustelu saa on paljon kommentteja tähän liittyen Lisäksi tuossa uudessa phev käynnistin systeemissä näkyy olevan vielä lastentauteja.
Audi A4 1.8 TFSI

Jii74

Morjesta pöytään!

Täällä taas pitkästä aikaa ja kuinkas muuten kuin A4 B9 kiikarissa. Visio ei ole vielä täysin kirkastunut, mutta joku 2017-18 A4q avant tai allroad varmaan. Hieman arponut ensinnäkin noiden mallien välillä ja sitten oisko 2.0 vai 3.0 TDI ja suomi vai ruotsi peli. Eikä tuo TDI ehdoton ole, mutta jos etäduunit jossain kohtaa taas vaihtuu normi tstolla juoksemiseksi niin taitaa olla edullisempia kilometrejä traktoreilla. Ja siksi siis kävi tie tänne, täällä kun on ajatus kirkastunut aina ennenkin siitä mitä kannattaa huomioida.

Itsellä on ollut seuraavat minimi speksit mielessä:
- quattro
- automaatti
- webasto
- urheiluistuimet
- Apple Car Play

Noi ois melkeinpä pakolliset. LoQ mallit sisältää noista aika monet sekä noi Business Sport Comfort S Line Edition mallit joita markkinoilla kans.

Sitten saisi olla:
- virtuaalimittaristo
- matrix ledit
- vetokoukku

jajaja.. mutta itse ajatellut että budjetti sais olla joku 28-32k,
Mitäs muuta kannattais harkita?
Ja entäs retrofit osasto(flat), onko esim tuo Apple Car Play paha jälkikäteen laittaa jos ei semmosta muuten hyvästä pelistä löydy?
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Jii74 - 07.03.21 - klo:19:32

Ja entäs retrofit osasto(flat), onko esim tuo Apple Car Play paha jälkikäteen laittaa jos ei semmosta muuten hyvästä pelistä löydy?

Apple CarPlay ja Android Auto tulevat Smartphone interface -lisävarusteen kautta. Eli helpoimmalla pääsee, jos tuo Smartphone interface on jo valmiina autossa. Sen voi kuitenkin myös jälkiasentaa A4:ään, jos tietyt ehdot täyttyvät. Tästä voi katsoa, mitä autossa pitää olla, että tuon saa jälkiasennettua.

https://shop.audi.fi/audi-smartphone-interface-jalkiasennus-8w0051472

Tämä siis Audin omien vermeiden avulla. Löytynee varmaan muitakin ratkaisuja. Joku muu täällä voisi niistä tietää paremmin.



doppelgänger

Itsellä ollut nyt reilu 7tkm ajan 2016 2.0 tfsiq sedan. Ei voi kuin kehua. Voimaa riittävästi ja kulutuskin maltillista ja ei enää dieseliin tekisi mieli palata. Keskikulutus koko aikana 6.9l/100km.

Varusteina sanon, että virtuaalimittaristo ja matrix ledit ovat ehdottomat! Näistä en enää luopuisi, tekee autosta selvästi modernimman. Laajennettua sisävalopakettia suosittelen myös. Itsellä juuri loQ -malli niin siinä tuli nuo kaikki tarpeelliset varusteet. Lisäksi myös navi+ paketti.
Audi A5 coupe tfsi quattro 185kw -17

ex. Volvo V60 T6 twin engine awd -20
Audi A4 sedan tfsi quattro 185kw -16
Audi A4 avant tdi quattro 140kw -14
BMW 325xi sedan -07

ttiikeri

Minulla on ollut a5 tdi 140 kw quattrona eli vastaava voimalinja kuin a4 ssa. Kulutus n 20 tkm ajalta ollut 5.4 l/100km. Kesällä pienimmät lukemat 3.9 l /100 km. Tyytyväinen olen ollut tuohon moottoriin, voimaa riittää mukavasti ja ohi pääsee heittämällä.

Varusteina mm matrix ledit joita voin suositella. Audi sound system kannattaa myös ottaa ja sen saa ihan hyvin soimaan kun säätelee sopivasti vrt perus soitin.
Audi A4 1.8 TFSI

Jii74

No tässähän kävi niin että piti vaan koeajolla käydä mutta lasipalatsista jäi sitten A4 Allroad kouraan  ;D
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

Flat

Lainaus käyttäjältä: Jii74 - 08.03.21 - klo:22:40
No tässähän kävi niin että piti vaan koeajolla käydä mutta lasipalatsista jäi sitten A4 Allroad kouraan  ;D

Hienoa ! Ja löytyi mieleisillä spekseillä ?

Jii74

#4704
Kyllä  8)
Löytyi tosiaan A4 Allroad Quattro Business Comfort Edition 2.0 TDI 120kW S-tronic jossa Matrix-ledit ja kommunikaatiopaketti ruksattuna niin Audi Music Interface ja Audi Sound System tuli myös mukaan. En tiedä kuuluuko webasto, vetokoukku ja äänieristelasit johonkin pakettiin mutta nekin löytyi.
Itse asiassa ainoa mikä jäi uupumaan oli digimittaristo... ja tehot, mutta sekin on korj.. parannettavissa ainakin ;D
ja väri valkoinen mikä sopii mielestäni tälle mallille oikein hyvin
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

b1mpo

Comfort pakettiin kuuluu ebersbärcher(ei lämmitä moottoria kuin koodaamalla), vetokoukku 3-alueilmastointi ja äänieristelasit.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Flat

Lainaus käyttäjältä: Jii74 - 09.03.21 - klo:16:17
Kyllä  8)
Löytyi tosiaan A4 Allroad Quattro Business Comfort Edition 2.0 TDI 120kW S-tronic jossa Matrix-ledit ja kommunikaatiopaketti ruksattuna niin Audi Music Interface ja Audi Sound System tuli myös mukaan. En tiedä kuuluuko webasto, vetokoukku ja äänieristelasit johonkin pakettiin mutta nekin löytyi.
Itse asiassa ainoa mikä jäi uupumaan oli digimittaristo... ja tehot, mutta sekin on korj.. parannettavissa ainakin ;D
ja väri valkoinen mikä sopii mielestäni tälle mallille oikein hyvin

Turha sitä digi mittaristoa on murehtia, loppujen lopuksi aika turhake. Ei siitä käytännössä oiken mittän iloa ole verratuna perinteiseen mittaristoon.
Matrix valot ovat siihen verrattuna paljon parempi sijoitus.Oikeasti hyödylliset.
Onnea uutukaisesta.

tpu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 09.03.21 - klo:20:11
Turha sitä digi mittaristoa on murehtia, loppujen lopuksi aika turhake. Ei siitä käytännössä oiken mittän iloa ole verratuna perinteiseen mittaristoon.

Täysin samaa mieltä. B9:iin ennen faceliftiä ei edes saanut virtuaalimittaristoa muuten kuin kalliimman navigointipaketin yhteydessä. Nykyisessä autossa on virtuaalimittaristo ja sillä ei tee yhtään mitään. Oikea mittaristo on sitä paitsi hienomman näköinen, kun siinä tulee 3-ulotteisuus hyvin näkyviin, toisin kuin tuo näytölle piirretty.

Ainoa potentiaalinen hyöty digimittaristosta on se, että siihen saa navigaattorin kartan näkymään isona, mutta sekin on turha, kun kartta näkyy joka tapauksessa MMI:n näytöllä.

Enskatus

Voi olla turhake mutta mitä nyt vaikka vuokra-/laina-autoissa perinteistä mittaristoa oli niin ite en kyllä enää halua palata ajassa taaksepäin, sen verran monipuolisempi ja modernimpi tuo virtuaaliversio on. Ja kyllä se navigointinäkymä siinä näytöllä vaan sellainen on, että edelleen reilun kahden vuoden jälkeen se miellyttää silmää 8) Esim. tuosta A6 C8:n kolmen näytön tyylistä en kyllä pidä, ilmanvaihdon yms operointi on vaan niin paljon miellyttävämpää fyyisten kytkimien kautta.

tpu

Avaatko hieman, millä tavalla monipuolisempi? Mitä nyt itse virtuaalimittaristoa olen käyttänyt, niin ihan samalla tavalla toimii kuin perinteinenkin mittaristo. Pyöreiden mittareiden välissä oleva alue toimii näyttönä jossa voi sitten touhuta mitä touhuaakaan, toimii täysin samalla tavalla molemmissa.

Ainoa eroavaisuus on siinä, että virtuaalimittaristossa saa halutessaan levitettyä tuon kartan koko näytölle. Ja mikäli autossa ei edes navigaattoria ole, niin ei ole sitten tuotakaan :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy