A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.08.19 - klo:10:58
Täällä on porukka valitellut dieselin jurruuttamisesta matalillä kierroksilla , 80 km/h tuntumassa, ja itsekkin sen todenneena, niin ei kiitos. Tuohon ongelmaan kun törmää päivittäin.

Tuohon riesaan törmää usein monen automerkin ja -mallin kohdalla, myös bensakoneissa. Taustalla lie se valmistajien epätoivoinen vimma karsia viimeisetkin löysät päästögrammat virallisista lukemista. 200-300 kierrosta lisää myllyyn, niin auto kulkisi paljon vaivattomammin ilman jyminää ja jurnutusta.

Olikohan itse asiassa ihan tämän B9:n alkuaikoina, kun kävin koeajamassa 2-litraisen bensaturbon ja se teki just tuota. Tuli semmoinen olo, että tuo ei voi tehdä hyvää koneelle ja voimansiirrolle. Ilmeni etenkin taajamanopeuksissa. Vanhemmille tuli nyt kakkosautoksi uusi Q3 tällä bensaturbolla, eikä ainakaan se tuntunut enää yhtään tuolta, joten hienosäätöä on varmaan tehty.

th

Tuo dieselin jurnuttaminen on poistunut jossain kohtaa 2016 ja 2018 mallien välillä. Edellinen 2016 2.0tdi quattro jurnutti, niin että käytännössä piti koko ajan rattivivuista tiputella pienemmälle tai ajaa s-moodissa. 2018 2.0tdi quattro on taas aivan erilainen ja siinä ei kyseistä ongelmaa ilmene ollenkaan. En pysty nimeämään yhtään nopeutta/tilannetta, jossa tuota saisi enää toistumaan. Muutoinkin tämä 2018 auto on laadullisesti kuin eri merkkiä. Ei enää mitään kolinoita, räminöitä, sirinöitä tai muitakaan ongelmia. Ei ole tarvinut huollossa käydä kertaakaan, kun auto on ollut nyt 11kk. Edellisen kanssa taisi olla 6 vierailua ekana vuonna osittain softabugien/takaisinkutsujen takia ja osittain erikoisten äänien takia.

Kesän lomareissuilla tuli ajettua viikko a3 cabriota ja 2vk uutta beetleä cabriona ja kyllä siinä alkoi pikkuhiljaa tulla ikävä quattroa jopa etelän asfalteilla. Sen verran epämiellyttävää etuvedon käyttäytyminen on takapainotteiseen nelikkoon tottuneena.

Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Ukko

Jokohan se uusi Audi osaisi puhua suomen kieltä, uusi Passat kun kuulemma harjoittelee jo:

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/e0d7c164-afe5-4c2e-9692-6c4002eadeee

Ei ole VAG-konserni kyllä mikään edelläkävijä näissä asioissa.

Ukko

Ei ole näemmä vieläkään: "Suomenkielinen reittiopastus ei ole saatavilla." ;D

Ukko

Valikot kyllä (tekstit), mutta ei opastuskieli. Eli navigaattori lausuu katujen nimet täydellisenä mongerruksena. Katso sieltä hinnastosta, jos et minua usko.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.08.19 - klo:10:58
suolatuilla teillä, joten quattrohyödyt jäävät hyvin marginaalisiksi
Näinhän se välillä on, mutta esim. viime talvi oli ihan eri mieltä  :D

th

Eipä tuota tehdasnavia ole mitään järkeä ostaa suomessa
a) koska se maksaa törkeesti
b) Apple CarPlay tai AA toimii paremmin
c) se ei osaa kadun nimiä

Ilmeisesti jatkossa virtuaalimittaristonkin saa ilman tuota typerän kallista navipakettia.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: th - 07.08.19 - klo:15:32
Eipä tuota tehdasnavia ole mitään järkeä ostaa suomessa
a) koska se maksaa törkeesti
b) Apple CarPlay tai AA toimii paremmin
c) se ei osaa kadun nimiä

Ilmeisesti jatkossa virtuaalimittaristonkin saa ilman tuota typerän kallista navipakettia.
Nojuu en olisi uutena varmasti ostanut, mutta eipä tuosta mitään haittaa ole, kun se tuossa käytettynä ostetussa on. Päinvastoin, yllättävän paljon tulee käytettyä. Nyt tuosta navista olisi jo vaikea luopua. Ja toimivuus/käytettävyys on hyvä, hakkaa jälkiasenteiset ja muut viritykset ihan heittämällä.

th

Yksi parhaista ominaisuuksista tuossa 2018 mallissa on ollut, jos unohtaa kännyn autoon carplay piuhaan, niin auto sanoo ovea avatessa "your mobile phone is still in the vehicle"

Ennen tuli unohdeltua aina luuri sinne kyynärnojan alle laturijohtoon, kun carplaytä käyttää kuitenkin lähes poikkeuksetta ajaessa pelkän spotifyn takia.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

mi16

Lainaus käyttäjältä: th - 07.08.19 - klo:15:32
Ilmeisesti jatkossa virtuaalimittaristonkin saa ilman tuota typerän kallista navipakettia.
Itselle tulee juuri noin, saa nähdä mitä sinne näytölle saa näkyviin, kun navipaketti uupuu.

Flat

Onkohan muuten tuota virtuaalimittaria yhtään kehitetty eteenpäin vai onkohan se ihan sama kuin aikaisemminkin. Sillä tätä kysyn koska iso muutoshan on tapahtunut auton hw:ssa MIB3:sen myötä.
Ja onkohan rauta valmis AA:n langattomaan versioon kun se tulee?
Ymmärtääkseni nykyinen ei ole raudan puolelta edes valmis tuohon.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: th - 07.08.19 - klo:15:32
c) se ei osaa kadun nimiä

Ihan turhaa vääntää jostain suomenkielisestä ääniopastuksesta kun eihän sellasta käytä kukaan?  :P

Ihan oikeasti itse en ainakaan tunne ketään joka pitää ääniä päällä missään navissa (edes puhelimessa tai tomtomissa tms). Lähinnä ärsyttää jos navi rupeaa höpöttelemään Jaajon tarinoiden tai musan päälle.  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Ukko

Itse ainakin käytän ja moni muu myös. BMW:llä on onnistunut jo vuosikausia.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.08.19 - klo:17:13
Onkohan muuten tuota virtuaalimittaria yhtään kehitetty eteenpäin vai onkohan se ihan sama kuin aikaisemminkin. Sillä tätä kysyn koska iso muutoshan on tapahtunut auton hw:ssa MIB3:sen myötä.

Omassa autossani (RS3) on tuo vanhempi virtuaalimittaristo ja vanhempien uudessa Q3:ssa on se uusi mittaristo ja vieläpä parempi versio kahdesta tarjolla olevasta. Eri automallit toki, mutta mittariston osalta erot ovat lähinnä kosmeettisia. Grafiikkaa on muuteltu pykälää näyttävämmäksi, mutta ei tuossa uudessa ole pistänyt silmään mikään erityinen uutuus. Sanoisinpa jopa, että omaan silmään tuo ekan sukupolven mittaristo on rauhallisemman ja tyylikkäämmän näköinen. MMI-näytön ja MIB-versioiden suhteen muutosta on sitten todella paljon, ja uusi systeemi on kyllä selvästi kehittyneempi ja modernimpi. Kun tuolla uudella vähän aikaa ajeli, niin oman auton MMI näytti kyllä sen jälkeen totaalisen kivikautiselta.

Jälleenmyyjä ei ainakaan tiennyt, että MIB3 tukisi langatonta AA:ta, mutta tuo pitäisi varmistaa vähintään maahantuojalta. En pidättelisi sen suhteen hengitystä, mutta mistäpä tuota toisaalta varmaksi tietää.

Flat

Aika urpoa olisi jos ei tukisi, sillä ko laitteita on jo aftermarket puolella ja jotkin puhelimet tukevat sitä jo. Mutta urpoilu on tuttua puuhaa konsernissa...Ottaen huomioon että näillä palikoilla pitäisi mennä 3-4 vuotta niin luulisi että ovat ottaneet tämän huomioon.

PeteFinn

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.08.19 - klo:18:04
Aika urpoa olisi jos ei tukisi, sillä ko laitteita on jo aftermarket puolella ja jotkin puhelimet tukevat sitä jo. Mutta urpoilu on tuttua puuhaa konsernissa...Ottaen huomioon että näillä palikoilla pitäisi mennä 3-4 vuotta niin luulisi että ovat ottaneet tämän huomioon.

Ihan samaa mieltä. Laitteen elinkaaren huomioiden tuen pitäisi ehdottomasti olla MIB3:ssa. Mutta kuten sanoit, saksalaiset on olleet vähän hitaita ja urpoja näissä asioissa. Siis myös muutkin kuin VAG.

Bemarin turaaminenkin vähän naurattaa, kun niiden infotainment ei tue edelleenkään AA:ta laisinkaan mutta sitten toisaalta autoon voi speksata kännykällä avattavat ovet, mihin tarvitaan Android-laite. Eli jos olet supernörtti, niin avaat auton ovet Android-luurilla ja kytket sitten iPhonen autoon CarPlayta varten. Ja se CarPlayhan maksaa Bemarilla erikseen ekstraa. Joten ainakin siinä suhteessa Audilla ollaan fiksumpia.

tpu

#4396
Lainaus käyttäjältä: th - 07.08.19 - klo:15:32
Ilmeisesti jatkossa virtuaalimittaristonkin saa ilman tuota typerän kallista navipakettia.

Saa nykyään. Kävin Q3:ssa kokeilemassa tuota uutta virtuaalimittaristoa ja täytyy todeta, että kyllä se on graafiselta ulkoasultaan aika tökerön näköinen. En ottaisi edes ilmaiseksi. Se nykyisen A4:n virtuaalimittaristo, mikä Navipaketin mukana tulee, on huomattavasti hienompi.

Uudessa S4:ssahan saa virtuaalimittaristoksi valikosta vaihdettua sen "S Performance" -mittariston, joka on huomattavasti hienompi, mutta käsitin, että tuota ei A4:ään saisi, vaan A4:ssä on pelkästään tuo sama kökkö viritys kuin Q3:ssakin (ja A1:ssä).




Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.08.19 - klo:17:23
Ihan turhaa vääntää jostain suomenkielisestä ääniopastuksesta kun eihän sellasta käytä kukaan?  :P

Ihan oikeasti itse en ainakaan tunne ketään joka pitää ääniä päällä missään navissa (edes puhelimessa tai tomtomissa tms). Lähinnä ärsyttää jos navi rupeaa höpöttelemään Jaajon tarinoiden tai musan päälle.  :D

Täällä yksi ilmoittautuu joka pitää navissa ääntä päällä. Kun ajaa tuntemattomassa ympäristössä, mielestäni on kätevää että navi ilmoittaa äänellä, että käännös tulossa jne.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

tpu

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 07.08.19 - klo:19:44
Täällä yksi ilmoittautuu joka pitää navissa ääntä päällä. Kun ajaa tuntemattomassa ympäristössä, mielestäni on kätevää että navi ilmoittaa äänellä, että käännös tulossa jne.

Noin minäkin käytän navia. En minä tuijota sitä karttaa lainkaan, vaan kuuntelen ajo-ohjeet.

Ukko

Syksyllä ilmestyvässä Passatissahan on myös MIB3, eli siinä mielessä erikoista että Audiin ei tullut kotimaisia opastuskieliä:

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/e0d7c164-afe5-4c2e-9692-6c4002eadeee

Ukko

Parin viikon päästä esitellään myös uusi Golf, siinäkin MIB3. Langaton Applen Carplay jne...


Flat

Pari kysymystä tästä MY20 mallista
1. onko ääntä eristävä tuulilasi jokin uusi juttu vai onko näin ollut jo aikaisemminkin ?
2. miksiköhän huippunopeutta on rajoitetty (tiputettu) aikaisemmasta ? (ei tällä mitään käytännön merkitystä ole)
3. onkohan jokin virhe kun 18" vanteita vaihtaa toiseen 18"  mallin niin päästöt nousee. (saksan konfiguraattorissa näin ei käy)

Flat

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 05.08.19 - klo:08:56
Itse tilasin myös uuden ja huomasin, että vararengas ei ole vakiona. Kanttaa tilata se. Nostaa päästöjä grammalla, mutta aika korvaamaton kun sitä tarvitsee

ja saksan konfiguraattorissa vararengas ei nosta päästöjä?...omituista

mi16

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 11.08.19 - klo:12:31
Olen kymmeniä vuosia ajanut autolla eikä ikinä ole tarvinnut vararengasta.
Joku suihkepullo ja  ja omituisennäköinenn  härveli tuolla taka boksissa on.

Mulla on  ollut ruuvi tai joku muu piikki kerran tai kaksi vuodessa, ihan vuosittain.

mi16

Lainaus käyttäjältä: Flat - 10.08.19 - klo:21:45
Pari kysymystä tästä MY20 mallista
1. onko ääntä eristävä tuulilasi jokin uusi juttu vai onko näin ollut jo aikaisemminkin ?
2. miksiköhän huippunopeutta on rajoitetty (tiputettu) aikaisemmasta ? (ei tällä mitään käytännön merkitystä ole)
3. onkohan jokin virhe kun 18" vanteita vaihtaa toiseen 18"  mallin niin päästöt nousee. (saksan konfiguraattorissa näin ei käy)

1. On mulla nykyisessä etulasit äänieristelasia, kuuluu Comfort -pakettiin
Suomen konfiguraattori sekoilee muutenkin, esim. valitessasi ensin comfort paketin ja sitten diesel quattron pudottaa se comfort paketin pois.

Flat

En tarkoittanut etulaseja vaan nimenomaan tuulilasia. Vakiovarustuksssa on mainittu ääntäeristävä tuulilasi, lisävarusteena sitten ääntä eristävät etulasit.

Flat

Auto on laitettu tilaukseen, ja comfort paketti myös. Mutta tuo tuulilasi juttu on edelleen epäselvä. Onko se jokin uusi vai vanha juttu?

Mk233

Lainaus käyttäjältä: Flat - 11.08.19 - klo:14:43
Auto on laitettu tilaukseen, ja comfort paketti myös. Mutta tuo tuulilasi juttu on edelleen epäselvä. Onko se jokin uusi vai vanha juttu?

👍 Koska luovutus?

tpu

Tässä on nyt kaksikin ihmistä kommentoinut huolimattomasti tuota kysymystä äänieristetystä tuulilasista, niinkuin se olisi Comfort-pakettiin kuuluva varuste. Näinhän ei ole. Comfort-pakettiin kuuluu äänieristetyt etusivulasit

Ja tuo äänieristetty tuulilasi on vakiovaruste tässä uudessa A4 faceliftissä. Ja tähänkin saa sitten ne äänieristetys sivulasit lisävarusteena joko erikseen tai Comfort-paketissa.

Ja kysymys, johon emme vielä ole saaneet vastausta: Oliko tuo äänieristetty tuulilasi mukana jo aiemmin, ennen faceliftiä?

Flat

Lainaus käyttäjältä: Mk233 - 11.08.19 - klo:16:13
👍 Koska luovutus?

Otan kilpiin vasta vuodenvaihteen jälkeen. Toimitusaika olis kuitenkin ollut 3kk, joten en viitsinyt hoppuilla tuon takia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy