GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)

Aloittaja Nickkeli, 02.05.21 - klo:22:29

« edellinen - seuraava »

Nickkeli

Heipparallaa

Kolmas auto ja kolmas moottori/laatikko.
Kaipasin vinkkejä "taisteluun" ja eri vaihtoehtoja korjaukseen/uusimiseen.

Autoliike väittää ettei ole tuonut autoa mutta ovat kuitenkin veron maksaneet autosta ja ovat maahantuojia yritystiedon mukaan. Meillä auto ollut heinäkuusta ja ajettu sillä 17tkm. Autolla oli ajettu 123tkm heinäkuussa.

Korjausliikkeen viesti.
Asiakkaan auto toimitettu korjaamolle liikkumisturvan toimesta. Vaihteiston merkkivalo palanut eilisestä, pystynyt ajamaan, auto ei anna käyttää polttomoottoria ja sähköä ei enää jäljellä. Asiakas epäilee mekatroniikan vikaa.

Korjaamolla ajoneuvon vikamuistit luettu: Vikamuistissa vikaa vaihteiston ohjainlaitteella. Irrotuskytkin: Jäänyt auki. Vaihteiston erotuskytkin viallinen. Ohjattu vianetsintä suoritettu. Vianmäärityksen perusteella todettu mekatroniikka vialliseksi, sillä irrotuskytkin mekatroniikan sisäinen komponentti. Mitta-arvot tarkastettu ja vaihteiston paine nousee 46 bar. Toimintaedellytykset täyttyvät muuten. Mekatroniikka uusittava vian korjaamiseksi.

Kustannusarvio korjaukselle:

-Varaosat: n. 3065 euroa

-Työt: n. 550 euroa (Sisältää mekatroniikan uusinnan, ajoneuvon korkeajännitejärjestelmän jännitteettömäksi teon, vaihteistoöljyn uusinnan, korkeajännitelatauslaitteen irrotuksen sekä sopeutustyöt ja vianmäärityksen.)

Korjauksen kokonaiskustannukset: 3615 euroa

Auto tuotu Ruotsista jonkun muun toimesta, kuin Suomen virallisen Volkswagen maahantuojan. Valmistaja ei tarjoa vastaantuloa vian korjaamiseksi. Virhevastuutapauksissa otettava yhteys auton maahantuoneeseen tahoon.



Janecky

Täsmälleen samat tyyppiviat oli omassa laatikossa (K0 venttiili jumitti auki ). Ostin yksityiseltä niin ei tarvinnut miettiä virhevastuita.
Mekatroniikan tyyppiviat korjattiin ja diagnosoitiin korjauksen jälkeen http://www.vmk-service.fi/.
Puoli vuotta on menty ilman ongelmia. Hiukan persoonallinen palvelu, mutta todella hyvin ovat perillä tuosta hybridin mekatroniikasta.
Ovat korjanneet useita GTE passatin mekatroniikka vikoja.

Siimajalka

Ottanee pattiin, sympatiseeraan.

Se on tietysti selvää, ettei VW:n suomalainen virallinen maahantuoja ole asiasta lainkaan kiinnostunut.

Myyjäliikkeellä saattaa olla jonkinlaista vastuuta asiassa, jos autossa oli virhe sitä myytäessä, mutta ei toistasataa tuhatta ajetulla autolla mitään ikitakuuta ole. Vaihdelaatikkovika 50 tuhatta ajetussa on eittämättä vastuun synnyttävä virhe, mutta 200 tuhatta ajetulla autolla taas ei.

Mihin sitten 120 tuhatta asettuu tuossa suhteessa?

Toinen kysymys on se, kuinka kauan myyjä voi olla vastuussa autossa ilmenevistä vioista. ”Puolen vuoden säännöstä” puhutaan, mutta se käsittääkseni käsittelee vain olettamaa siitä, onko kaupan teon jälkeen ilmenevä vika katsottava olleen autossa jo myyntihetkellä.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Oletan nyt, että kuluttajakaupasta on kyse. Sillä ei ole merkitystä, kuka auton maahn on tuonut. Myyjän kanssa asioit. Ehkä tulee vastaan, ehkä ei. Neuvottelukysymys.

Mutta oli miten oli: korjauksen jälkeen sinulla on ihkauusi vaihteisto. Tai mekatroniikka, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan.

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Topjanne

Minkälaisia oireita mekatroniikkavika saa aikaiseksi?

Mulla ainakin nykäisee hieman 3-4 vaihdossa ja kevyellä jarrulla 3-2 vaihdossa. Oireet yleensä vähenee tai jopa poistuu vähäksi aikaa pidemmän ajomatkan jälkeen. Lisäksi reippaalla kiihdytyksellä hetken viive vaihdoissa.

Näitä oireita on ollut siis melkein alusta asti eli noin 18000km alkaen. On valitettu muutamaan otteeseen merkkiliikkeessä ja pyydetty ohjelmistopäivitystä.

makelja

Jos noin käyttäytyy niin kannattaa kokeilla aluksi DSG resetointia.

https://www.hypermiler.co.uk/gearbox/how-to-fix-those-clunky-gear-changes-with-a-dsg-reset-vw-skoda-audi-seat-gearbox-auto

Omassa aiemmassa Audissa tuo auttoi. Siinä oli sellaista "epäröintiä" vaihdoissa

Topjanne

Onkohan resetointi samanlainen myös GTE:ssä? En huomannut mitään muutosta vaihteiston käytökseen ainakaan ensimmäisen yrityksen jälkeen.

makelja

En kyllä ole 100 varma, mutta voisi luulla että sama toimisi myös GTE:ssä.
Kun teit tuon niin kuuluiko jossain vaiheessa sellainen vaimea tömähdys? Näin ainakin Audissa kuului, kun reset tapahtui.
GTE:ssä en ole tuota tehnyt kun on niin uusi vielä, eikä ongelmia ole ollut.

Woeboe

Resetointi tuntui auttavan oman GTE:n viiveisiin. Varsinkin kun ajaa luokkaa viittäkymppiä ja painaa kaasun pohjaan, niin ei esiinny enää samanlaista vaihteiston pohtimista, kun vaihtaa kutoselta nopeasti alaspäin. Lisäksi kuului vaimea "klonks" siinä resetointivaiheessa kun pidin poljinta pohjassa. Tiedä sitten onko omaa kuvitelmaa ja varmaan selkiytyy tässä tulevien ajojen aikana...

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Nickkeli - 02.05.21 - klo:22:29
Heipparallaa

Kolmas auto ja kolmas moottori/laatikko.
Kaipasin vinkkejä "taisteluun" ja eri vaihtoehtoja korjaukseen/uusimiseen.

Autoliike väittää ettei ole tuonut autoa mutta ovat kuitenkin veron maksaneet autosta ja ovat maahantuojia yritystiedon mukaan. Meillä auto ollut heinäkuusta ja ajettu sillä 17tkm. Autolla oli ajettu 123tkm heinäkuussa.

Korjausliikkeen viesti.
Asiakkaan auto toimitettu korjaamolle liikkumisturvan toimesta. Vaihteiston merkkivalo palanut eilisestä, pystynyt ajamaan, auto ei anna käyttää polttomoottoria ja sähköä ei enää jäljellä. Asiakas epäilee mekatroniikan vikaa.

Korjaamolla ajoneuvon vikamuistit luettu: Vikamuistissa vikaa vaihteiston ohjainlaitteella. Irrotuskytkin: Jäänyt auki. Vaihteiston erotuskytkin viallinen. Ohjattu vianetsintä suoritettu. Vianmäärityksen perusteella todettu mekatroniikka vialliseksi, sillä irrotuskytkin mekatroniikan sisäinen komponentti. Mitta-arvot tarkastettu ja vaihteiston paine nousee 46 bar. Toimintaedellytykset täyttyvät muuten. Mekatroniikka uusittava vian korjaamiseksi.

Kustannusarvio korjaukselle:

-Varaosat: n. 3065 euroa

-Työt: n. 550 euroa (Sisältää mekatroniikan uusinnan, ajoneuvon korkeajännitejärjestelmän jännitteettömäksi teon, vaihteistoöljyn uusinnan, korkeajännitelatauslaitteen irrotuksen sekä sopeutustyöt ja vianmäärityksen.)

Korjauksen kokonaiskustannukset: 3615 euroa

Auto tuotu Ruotsista jonkun muun toimesta, kuin Suomen virallisen Volkswagen maahantuojan. Valmistaja ei tarjoa vastaantuloa vian korjaamiseksi. Virhevastuutapauksissa otettava yhteys auton maahantuoneeseen tahoon.



Onko tässä nyt varmasti kerrottu kaikki tapaukseen liittyvä? Ihmettelen, että valmistaja ei tarjoa vastaantuloa. Varsinkin jos huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

duke7

Lainaus käyttäjältä: BasicDude - 07.05.21 - klo:09:03
Onko tässä nyt varmasti kerrottu kaikki tapaukseen liittyvä? Ihmettelen, että valmistaja ei tarjoa vastaantuloa. Varsinkin jos huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.05.21 - klo:09:15
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.

Veikkaisin jotain huoltojen laiminlyöntiä... mutta tähän olisi kiva saada vastaus ketjun aloittajalta.

Janecky

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.05.21 - klo:09:15
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.
Mulla 2016 auto, 110tkm, liisari ruotsista, Dsg öljynvaihto tehty ja kaikki huollot kunnossa. k-caarassa naurettiin pihalle, takuuta ei autossa ole ja maahantuoja ei tässä tapauksessa tule vastaan kuluissa. En tosin vienyt autoa sinne remonttiin, koska mielipide oli varsin selkeä.
Sen takia korjautin mekatroniikan kuntoon itse.

Erkka

^ Epäilen, että K Caarassa olisi naurettu sinut pihalle?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

duke7

Lainaus käyttäjältä: Janecky - 07.05.21 - klo:16:49
Mulla 2016 auto, 110tkm, liisari ruotsista, Dsg öljynvaihto tehty ja kaikki huollot kunnossa. k-caarassa naurettiin pihalle, takuuta ei autossa ole ja maahantuoja ei tässä tapauksessa tule vastaan kuluissa. En tosin vienyt autoa sinne remonttiin, koska mielipide oli varsin selkeä.
Sen takia korjautin mekatroniikan kuntoon itse.
Jännä, mikähän näissä on erona sitten? Täälläkin muutama tuore tarina isoista vioista jotka mennyt liki täysin goodwillinä vaikka auto ollut ruotsista tuotu.

Janecky

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 07.05.21 - klo:18:02
^ Epäilen, että K Caarassa olisi naurettu sinut pihalle?
Tampere, Hatanpäällä kävin asiasta neuvottelemassa ja yritin asiaa siellä selvittää huoltoneuvojan kanssa. Vastaus oli yksiselitteinen ei osallistuta kustannuksiin kun ei ole takuu voimassa. Audin puolella samasta viasta on service bullet olemassa, mutta GTE:llä sitä ei ole. Pientä sarkasmia toki, mutta vastaantulo 0 ja artisti maksaa oli lopullinen.

duke7

^ toi on vielä oman kokemuksen mukaan asiallinen marmori yleensä.

jaripetteri

 
Lainaus käyttäjältä: Janecky - 03.05.21 - klo:18:38
Täsmälleen samat tyyppiviat oli omassa laatikossa (K0 venttiili jumitti auki ). Ostin yksityiseltä niin ei tarvinnut miettiä virhevastuita.
Mekatroniikan tyyppiviat korjattiin ja diagnosoitiin korjauksen jälkeen http://www.vmk-service.fi/.
Puoli vuotta on menty ilman ongelmia. Hiukan persoonallinen palvelu, mutta todella hyvin ovat perillä tuosta hybridin mekatroniikasta.
Ovat korjanneet useita GTE passatin mekatroniikka vikoja.


Paljonko mekatroniikan korjauttaminen kustantaa tuolla? Kiinnostaa koska itselläni 2016 ruotsin tuonti GTE jolla 145tkm rullattu. Ei oireillut mutta ei noi kait kauheesti oireilekaan ennen jumia. Koittanut säännöllisen epäsäännöllisesti käyttää polttomoottoriakin ettei jumittele.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Janecky

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 07.05.21 - klo:20:22

Paljonko mekatroniikan korjauttaminen kustantaa tuolla? Kiinnostaa koska itselläni 2016 ruotsin tuonti GTE jolla 145tkm rullattu. Ei oireillut mutta ei noi kait kauheesti oireilekaan ennen jumia. Koittanut säännöllisen epäsäännöllisesti käyttää polttomoottoriakin ettei jumittele.
Soittelin paljon dsg vaihdelaatikko pajoja ja toi oli ainoa vastaan tullut joka osasi DQ400e korjauksen suomessa. Kannattaa soittaa tuonne, kun tarvetta ilmenee. En viitsi omaa hintaa laittaa, mutta osuu 1000-2000e väliin kaikkineen. Olivat vielä todella nopeita korjauksen kanssa, 3pv ja oli ajettu reilut koeajot. Onkin tuttu nimimerkki VRSCLUB puolelta vuosia sitten.

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.05.21 - klo:19:39
^ toi on vielä oman kokemuksen mukaan asiallinen marmori yleensä.

Mun autohan vietiin tuonne lavetilla jouluna. Kun oli "hybrid system error".
Tutkivat autoa monta tuntia "turhaan". Kertoivat että tietyt proseduurit pitää tehdä jos myöhemmin tulee oikea vika ja haluaa tehtaan vastaantulon.
Auto siisti Ruotsin tuonti.

jaripetteri

Lainaus käyttäjältä: Janecky - 07.05.21 - klo:21:08
Soittelin paljon dsg vaihdelaatikko pajoja ja toi oli ainoa vastaan tullut joka osasi DQ400e korjauksen suomessa. Kannattaa soittaa tuonne, kun tarvetta ilmenee. En viitsi omaa hintaa laittaa, mutta osuu 1000-2000e väliin kaikkineen. Olivat vielä todella nopeita korjauksen kanssa, 3pv ja oli ajettu reilut koeajot. Onkin tuttu nimimerkki VRSCLUB puolelta vuosia sitten.

Kiitos, tämä tarkkuus riittää. Ei siis henkilökohtainen konkurssi edessä vaikka napsahtaisi. On tuo hitosti rahaa silti.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

Topjanne

#20
Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 05.05.21 - klo:16:35
Resetointi tuntui auttavan oman GTE:n viiveisiin. Varsinkin kun ajaa luokkaa viittäkymppiä ja painaa kaasun pohjaan, niin ei esiinny enää samanlaista vaihteiston pohtimista, kun vaihtaa kutoselta nopeasti alaspäin. Lisäksi kuului vaimea "klonks" siinä resetointivaiheessa kun pidin poljinta pohjassa. Tiedä sitten onko omaa kuvitelmaa ja varmaan selkiytyy tässä tulevien ajojen aikana...

Suorititko resetoinnin juurikin makeljan linkittämän ohjeen mukaan? Mulla ei ainakaan tapahtunut mitään muutosta.

Kokeilin myös tämän https://www.youtube.com/watch?v=Z5KD7LyQnqg ohjeen mukaan, mutta ei vaikutusta. Tosin avainta en saanut poistettua.

passi

Nostetaan aihe pinnalle.

Merkkihuolto ilmoitti, että mekatroniikka on viallinen. Auto on huolto-ohjelman mukaan merkkihuollettu VW:n valtuuttamassa huollossa, vm. 2017 ja valmistajan ”Good Will” tasan 0 euroa. Mekatroniikka 2950,, vaihtotyön kanssa 4000,.

Onko kellään tietoa uusista korjaamoista, jotka tarjoavat DQ400e-mekatroniikan korjausta?

sparrow77

Lainaus käyttäjältä: passi - 19.12.22 - klo:23:40
Nostetaan aihe pinnalle.

Merkkihuolto ilmoitti, että mekatroniikka on viallinen. Auto on huolto-ohjelman mukaan merkkihuollettu VW:n valtuuttamassa huollossa, vm. 2017 ja valmistajan ”Good Will” tasan 0 euroa. Mekatroniikka 2950,, vaihtotyön kanssa 4000,.

Onko kellään tietoa uusista korjaamoista, jotka tarjoavat DQ400e-mekatroniikan korjausta?

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta monet kehuneet tätä ainakin edullisemmaksi: https://www.vmk-service.fi/

ukormi

Lainaus käyttäjältä: passi - 19.12.22 - klo:23:40
Nostetaan aihe pinnalle.

Merkkihuolto ilmoitti, että mekatroniikka on viallinen. Auto on huolto-ohjelman mukaan merkkihuollettu VW:n valtuuttamassa huollossa, vm. 2017 ja valmistajan ”Good Will” tasan 0 euroa. Mekatroniikka 2950,, vaihtotyön kanssa 4000,.

Onko kellään tietoa uusista korjaamoista, jotka tarjoavat DQ400e-mekatroniikan korjausta?
Paljonko on ajettu?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

dwntime

Lainaus käyttäjältä: passi - 19.12.22 - klo:23:40
Nostetaan aihe pinnalle.

Merkkihuolto ilmoitti, että mekatroniikka on viallinen. Auto on huolto-ohjelman mukaan merkkihuollettu VW:n valtuuttamassa huollossa, vm. 2017 ja valmistajan ”Good Will” tasan 0 euroa. Mekatroniikka 2950,, vaihtotyön kanssa 4000,.

Onko kellään tietoa uusista korjaamoista, jotka tarjoavat DQ400e-mekatroniikan korjausta?

Just just. Ehkä haastaisin tuota varsinkin jos olet auton alkuperäinen omistaja.
Meillä Leonissa porsi DQ200 meka 5 vuotta vanhana ja valmistaja maksoi osat 100%. Itselle jäi työn osuus, reilut 200,.
Ja en ole edes auton eka omistaja. Auto 100% merkkihuollettu.

o.b.

http://www.mectronic.fi/ kannattaa kysellä tuolta.

Kaveri sai 8 vuotta vanhan golfin DQ200 lootan korjautettua ilmaiseksi. Mittarilukema oli alle 100tkm ja merkkiliikkeen leimat. Vika tuli melko pian öljynvaihtokampanjan jälkeen.

passi

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.12.22 - klo:09:08
Just just. Ehkä haastaisin tuota varsinkin jos olet auton alkuperäinen omistaja.
Meillä Leonissa porsi DQ200 meka 5 vuotta vanhana ja valmistaja maksoi osat 100%. Itselle jäi työn osuus, reilut 200,.
Ja en ole edes auton eka omistaja. Auto 100% merkkihuollettu.

Olisiko hyviä vinkkejä miten tuota voisi alkaa kyseenalaistamaan? Auto on 160 tkm ajettu, ja se on Ruotsin tuontia. DSG on huollettu merkkihuollossa ohjelman mukaan 60 ja 120 tkm kohdalla.

VMK:sta pyydetty tarjous, mutta sielläkin on hintoja hilattu ylöspäin noista aiempien viestien hinnoista. Hintaero korjatun ja uuden välillä jäisi pienimmillään alle tonniin.

dwntime

Jos autossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria niin ei kait se Ruotsin tuonti sitä heikennä? Aloitat ensin olemalla yhteydessä liikkeeseen josta auton ostit. Reklamointi sinne ja he vievät asiaa eteenpäin.
Se on ensisijainen kanava aloittaa reklamaatio.

a_jaba

VW:n periaate monessa kohtaa tuntuu olevan että jos auto on yli 5v vanha niin goodwill on käytännössä päättynyt, jos jotain vastaantuloa saa yli 5v autoon niin kannattaa juhlia oikein kunnolla.

Kun auto on 2017 niin lienee yli 5v tässä kohtaa vuotta 2022. Kilometrit kun vielä vetää tohon mukaan niin entistä epätodennäköisempää että saa mitään muuta kuin sympatiaa VW organisaatiolta.

Myyjäliikkeen virhevastuuta toki kannattaa koeponnistaa, jos kaupoista kuitenkin on jo pidempään ja kilometrejä tullut reilusti kauppojen jälkeen niin sieltäkään ei tule yhtään mitään, tuskin edes sympatiaa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 20.12.22 - klo:14:04
VW:n periaate monessa kohtaa tuntuu olevan että jos auto on yli 5v vanha niin goodwill on käytännössä päättynyt, jos jotain vastaantuloa saa yli 5v autoon niin kannattaa juhlia oikein kunnolla.

Kun auto on 2017 niin lienee yli 5v tässä kohtaa vuotta 2022. Kilometrit kun vielä vetää tohon mukaan niin entistä epätodennäköisempää että saa mitään muuta kuin sympatiaa VW organisaatiolta.

Myyjäliikkeen virhevastuuta toki kannattaa koeponnistaa, jos kaupoista kuitenkin on jo pidempään ja kilometrejä tullut reilusti kauppojen jälkeen niin sieltäkään ei tule yhtään mitään, tuskin edes sympatiaa.
Nämä on nyt niitä juttuja jotka varmasti vähentävät intoa maksaa kovia hintoja näistä "uudemmista" autoista joihin voi tulla erittäin kalliita vikoja joita ei itse ( mikäli ei ole autonkorjaaja-ammattilainen ) edes voi korjata. Itselläkin nyt tuo diesel RS jossa voi tulla suhteellisen kalliita korjauksia vielä eteen. Että sikäli tuurillahan tässä mennään.
Etenkin näissä sähköhybrideissä tekniikka on vielä monimutkaista ja kallista korjata.

Mutta kyllä tuossa sinun tapauksessasi jostakin pitäisi lisämaksaja löytyä. Tai olisiko esim. Ruotsista löydettävissä halvemmalla ehjä käytetty DSG vikaantuneen tilalle?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy